Sabtu, 4 Jun 2011

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


X-Men: First Class | Movie Review Malaysia

Posted: 04 Jun 2011 11:13 AM PDT

Images Of Penang

Categories by
state or city

Penang Categories

Penang Reviews

Spy Malaysia Review Website

Penang Image Index

Sunset Bar, Batu Ferringhi
The Ship Restaurant, Batu Ferringhi
Traditional House Penang
Penang Coast
Little India Georgetown
Goddess Of Mercy, Kek Lok Si Temple
Penang Boats
Edelweiss Cafe, Georgetown, Penang
Balik Pulau Sunset
Armenian Street, Georgetown

Add to Google Reader or Homepage

Powered by FeedBurner

The X-Men movie franchise gets back on track under the directorship of Matthew Vaughn (who also had an influential role in writing the screenplay) with the excellent X-Men: First Class delivering a highly entertaining movie with an engaging storyline.

As with the first X-Men movie the opening scene is in a Polish WWII Nazi concentration camp. It is what happens here to a young Eric that allows the viewer to understand his subsequent actions throughout the X-Men series and it gives the screenwriters a platform to conjure a storyline that will engross the audience for the entire movie.

Throw in the arch villain Sebastian Shaw played by Kevin Bacon who delivers an intensity of ruthless evilness to match his megalomanic ways and the strong opening storyline that shapes the lives of both Shaw and Erik (Magneto) and the audience is left sat with baited breath as the drama unfolds.

The two stand out stars of X-Men: First Class are James McAvoy who plays a thoroughly engaging Charles Xavier and Michael Fassbender who portrays his character of Erik Lehnsherr/Magneto with an intense magnetism worthy of his metal bending mutant powers.

So far there has been an X-Men origins movie that concentrated on the character Wolverine but First Class is the real 'Origins' movie regarding the X-Men as we learn of the circumstances that initially brought together the mutants under a common but divided goal.

Eric has seen the atrocities mankind is capable of and you are never quite sure if he has lost complete faith in man or it is a deep rooted mistrust that can be managed by the articulate Charles Xavier.

The movie has a James Bond esponaige essence to it and the first half is fantastic viewing as we follow the paths of Eric and Charles until they finally meet while both separately pursuing the villainous Sebastian Shaw.

Set mainly in 1962 the screenwriters have used the Cuban Missile Crisis as the catalyst for the X-Men to reveal their mutant powers while battling to maintain world peace and avert a nuclear war. Matthew Vaughn has seamlessly intertwined a seemingly unlikely storyline with real historic world events and carried it off with a style and panache that indicates we could be witnessing a future oscar winning director in the making.

My only criticism of the movie would be the section where all the young mutants congregate as this loses some of the momentum previously built up with the excellent opening. Gradually the movie regains its cutting edge as the ultimate battle between the rival mutants looms with both camps making painstaking preparations to prevail.

The focus on the close relationship between Eric and Charles Xavier enlightens us to the bond of friendship they once shared as both men follow their destinies leading to their parting of the ways. The irony that Eric eventually turns into everything he despises does nothing to mask the intensity of the role he carries with aplomb.

Indeed, the concentration of Fassbender in the role of avenging the wrongs inflicted upon him as he reveals the darker side of his nature showcase a talent that will have Hollywood directors ringing his agent for years to come.

X-Men: First Class is a fitting name as this really is a fantastic movie.

If you thought the X-Men movie franchise was dead then think again as X-Men: First Class has reinvigorated the comic book movie genre. With a compelling storyline delivered by actors at the top of their game this movie is sure to revive interest in the X-Men story.

© All Content Copyright Spy Malaysia, not to be reproduced without permission

X Men: First Class Reviewed by Michael Joseph
X-Men: First Class is a fitting name as this really is a fantastic movie.
If you thought the X-Men movie franchise was dead then think again as X-Men: First Class has reinvigorated the comic book movie genre. With a compelling storyline delivered by actors at the top of their game this movie is sure to revive interest in the X-Men story.
Rating: 4.0
Star Rating Image

X Men: First Class @ GSC Queensbay Mall:
Golden Screen Cinema, Queensbay Mall, 11900 Bayan Lepas, Penang, Malaysia
Reservations: +604-222-3456
X Men: First Class - What You Should Know

  • Rated: PG-13
  • Running Time: 2 hours 12 minutes
  • Studio: Marvel Studios
  • Distributor: 20th Century Fox
  • Directed By: Matthew Vaughn
  • Written By: Ashley Miller, Zack Stentz, Jane Goldman, Matthew Vaughn
  • Producer: Gregory Goodman, Simon Kinberg
  • Executive Producer: Stan Lee
  • Cinematography: John Mathieson
  • Trivial Fact: To help the cast understand their roles the studio hired an X Men specialist to brief them
  • Trivial Fact: Director Matthew Vaughn used the first 2 X Men movies, Star Trek 2009 & James Bond as influences on this movie.
  • X Men: First Class - Cast

  • Charles Xavier: James McAvoy
  • Erik Lehnsherr/Magneto: Michael Fassbender
  • Sebastian Shaw: Kevin Bacon
  • Moira MacTaggert: Rose Byrne
  • Raven/Mystique: Jennifer Lawrence
  • Riptide: Álex González
  • Azazel: Jason Flemyng
  • Angel Salvadore: Zoë Kravitz
  • Emma Frost: January Jones
  • Hank McCoy/Beast: Nicholas Hoult
  • Alex Summers/Havok: Lucas Till
  • Sean Cassidy/Banshee: Caleb Landry Jones
  • GSC Queensbay Information

  • Theatres: 8
  • Seating Capacity: 1512
  • Sound System: SDDS, DTS, SRD
  • Wheelchair Friendly: Yes, all 8 halls
  • Reservation Available: Yes, for GSC members online and at the Queensbay GSC box office
  • Seating: Gold Class, Premier Class and Normal Class
  • 3D Available: Yes
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    09 di Bayan lepas - Google Blog Search

    0 ulasan
    URL Sumber Asal :-

    09 di Bayan lepas - Google Blog Search


    TEMUI ANDA <b>DI</b> PASAR MALAM SUNGAI TIRAM, <b>BAYAN LEPAS</b> | dpmmpp.my

    Posted: 23 May 2011 04:59 AM PDT

    Post on 23 May 2011 by admin in Aktiviti Terkini

    Kunjungilah beramai-ramai ke Pasar Malam Sungai Tiram, Bayan Lepas yang menawarkan pelbagai barangan keperluan harian anda, pakaian dan pelbagai jenis makanan yang pasti membuka selera.

    Pasar Malam Sungai Tiram yang baru memulakan operasinya pada 4 Mei 2011 diadakan pada setiap hari Rabu.

    Pasar Malam ini adalah anjuran bersama Persatuan Peniaga Melayu Pasar Malam Pulau Pinang dengan kerjasama JKKK Sungai Tiram, Pulau Pinang.

    Menggunakan tagline "Pakat-Pakat Mai…. Macam-Macam Ada…" Pasar Malam ini tidak akan mengecewakan anda dengan pelbagai pilihan yang ditawarkan di sini.

    Jumpa anda di sana…

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    09 di tanjung tokong - Google Blog Search

    0 ulasan
    URL Sumber Asal :-

    09 di tanjung tokong - Google Blog Search


    ukhuwwah: Makanan Melayu <b>di</b> Pulau Pinang

    Posted: 07 Feb 2011 01:41 AM PST

    Kat mana nak dapat makanan Melayu di Pulau Pinang? Kena tahu tempat- tempat penempatan Melayulah. Walaupun kadangkala kita nampak kat Pulau Pinang ni sekali imbas memang banyak makanan China, ada tempat- tempat tertentu yang banyak makanan Melayu. Sekiranya kita berada di kawasan Padang Kota Bharu( kat mana ni...biasanya orang luar tanya.) padang Kota baru tu Gurney Drivelah. Padang kota lama tu dekat dengan jeti. Padang kota Baru ni berdekatan dengan pekan Pulau Tikus dan Tanjung Tokong. Arah pergi Tanjung Bungahlah.

    Padang kota baru ini satu kawasan di sepanjang tepi laut. Terdapat kawasan pejalan kaki  di tepi laut dan kita boleh memandu di sepanjang Padang Kota ini  sambil menghirup udara laut. Kalau  kita pergi masa yang sesuai  kita dapat merasai hembusan bayu laut yang dingin di sini. Bermula dari Jalan Kelawei  ia berakhir di sebuah bulatan(roundabout). Di hujung roundabout ini terdapat  satu open air foodcourt yang menyediakan makanan  Melayu dan makanan Cina. Foodcourt ini terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian halal dan bahagian tidak halal.

    Sebagai orang asal Pulau Pinang, makanan kegemaran saya dan emak saya yang di jual di food court ini ialah takua rendang. Hah... takua yang dibuat rendang ke? Takua tu tauhu. Orang Penang kadangkala menggunakan perkataan rendang ini menggantikan perkataan goreng.. Jadi takua rendang ni tauhu gorenglah. Tapi yang specialnya bukan tauhunya. Sebenarnya hidangan ini terdiri daripada cucur udang yang campurkan dengan  taugeh dan daun bawang di dalam tepungnya, tauhu yang digoreng dan timun.Itu saja. Tapi ingat kesedapannya tetap terletak pada kuahnya  yang di bubuh keledek, bijan dan lain-lain. Biasanya mamak jugaklah yang buat tapi hidangan ini tidak boleh didapati di kedai nasi kandar, hanya di gerai-gerai tertentu sahaja.

    Seterusnya jika kita meneruskan perjalanan ke arah Tanjung Tokong kita akan dapati deretan gerai-gerai Melayu di hadapan tanah yang telah ditambak dan dibuat rumah. Dulunya kawasan ini berhadapan laut dan terdapat sebuah padang kota juga.. Malangnya ia kini telah di tambak dan ini menyebabkan pemandangan di sini kurang menarik lagi. Walaubagaimanapun ia masih satu perkampungan Melayu yang terletak tidak jauh dari Georgetown. Saya biasanya pergi ke Pasar malam Tanjong Tokong ini untuk mencari makanan kegemaran saya iaitu popia dan putu mayam.

    Rasanya makanan Melayu  di Pulau Pinang hampir sama dengan yang terdapat di tempat lain. Kalau lauknya, biasanya semasa saya kecil-kecil dulu, asam pedas, kuah pindang, gulai dan kuah lemak merupakan hidangan biasa bagi kami. Cuma lauk yang kami makan taklah pedas terganga-nganga macam masakan orang Negeri Sembilan. Kami jarang menggunakan cili padi dalam masakan kami. Kalau tak silap, makanan Melayu Pulau Pinang banyak di pengaruhi oleh pedagang Arab, mamak dan juga Cina. Maklumlah dulukan pulau ini  mempunyai antara pelabuhan yang termaju di Semenanjung Tanah Melayu.Jadi banyak berlaku perkahwinan campur sehinggakan makanannya  pelbagai.

    Antara kuih yang biasa saya makan sewaktu kecil dahulu ialah dangai, serabai dan pulut udang. Dangai ini dibuat daripada tepung pulut, kelapa muda dan gula pasir. Serabai pula perlu dimakan dengan kuah manis atau kuah durian. Serabai ini biasanya di buat daripada tepung beras. Rupanya sama seperti penkek.Pulut Udang ialah kuih yang di balut dengan daun pisang. Pulut udang ini ialah pulut yang intinya dibubuh kelapa dan udang. Kalau dulu setiap keping pulut udang ini mesti ada udang di dalamnya. Tapi sekarang ini, janganlah di harap sangat kecuali kalau kita pergi ke arah kedah dimana makanannya lebih murah.

    Antara kawasan penempatan Melayu yang  terbesar terletak di kawsan Gelugor. Kawasan ini memang mempunyai banyak restoran Melayu dan gerai Melayu. Kawasan ini  terletak berhampiran dengan USM, dan ini menyebabkan ia cepat membangun. Oleh itu mudahlah kita menadapat makanan melayu disini.

    Satu kawasan yang special yang sudah lama tidak saya kunjungi ialah Gerai Ikan bakar Teluk Tempoyak. Kawasan ini  merupakan kawsan nelayan yang terletak betul-betul di tepi laut. Untuk sampai ke kawasan ini kita perlu pergi ke arah Batu Maung dan pandu kereta menaiki bukit kemudian menuruni bukit semula. Pemandangan disnin memang  indah, biasanya gerai ini hanya dibuka lewat petang saja. Oleh itu  ia biasanya dikunjungi oleh pengunjung selepas pukul 6 petang.

    Itulah sedikit sebanyak makanan melayu Pulau Pinang dan kawasannya atau tempatnya.

    Ingin belajar cara buat duit dengan menulis artikel? Klik di sini

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    09 di Bukit jambul - Google Blog Search

    0 ulasan
    URL Sumber Asal :-

    09 di Bukit jambul - Google Blog Search


    ThE CoLouRs Of mY LiFe~: ~Hiking <b>di Bukit Jambul</b>. Penat tapi seronok!

    Posted: 11 Apr 2011 11:27 PM PDT

    Assalamualaikum. Hai!

    Disebabkan malas nak buat kerja, maka aku nak curik tulang sat untuk update belog. Ehehe. Hari ni nak gebang kat semua pasal keterujaan aku pergi hiking petang semalam. Lepas habes waktu ofis, aku dengan Enny (ofismate) decide nak pergi hiking kat Kawasan Mendaki Bukit Jambul. Selalu kami jogging je dalam kawasan USM ni lepas waktu kerja. Kengkonon nak kuruskan badan la. Yang nak kurus tu aku je sebab aku yang dah jadi gemuk. Enny dah sedia ada kurus. Dia cuma temankan aku. (-_-")

    Best oo hiking semalam. Dah lama kot tak mendaki bukit. Last aktif dengan aktiviti hiking pun masa kerja jadi Pembantu Makmal tahun 2004 dulu. Bawa student USM yang ambil jurusan Kajihayat buat kerja lapangan kat dalam hutan. Owh. Dulu aku pernah kerja jadi Pembantu Makmal kat Pusat Pengajian Sains Kajihayat USM. Kerja ni la yang aku bagitahu dalam entri ini aku berhenti sebab nak sambung belajar. Kerja jawatan tetap tapi sebab nak belajar aku berhenti. Nanti2 la aku cerita eh. Entri ni nak cerita pasal aku p hiking semalam. (^_^)

    Perghhh. Semalam tu aku agak pancit jugak la. Memang stamina dah lari mencicit-cicit tak ketahuan hala. Baru daki separuh bukit dah semput. Jantung tak payah cakap la. Dup dap dup dap laju nak mampus. Nafas pun dah tercungap-cungap. Nampak sangat dah lama tak workout. Kui3. Masa berhenti kat separuh bukit tu memang aku dah give up nak naik sampai atas. Siap halau Enny p naik sorang2 dia. Aku nak tunggu kat situ ja. Ahaha.

    Tapi bila tengok ada 3 orang anak cina dengan seorang apek tua selamba badak je panjat sampai atas, terus rasa tercabar. Bebudak kecik dengan orang tua boleh takkan la aku tak boleh kan? Terus bertekad nak naik sampai atas jugak. Berhenti kat banyak tempat jugak la aku sebab nak stabilkan nafas. Siap ada sorang lelaki tegur aku, "Kawan dah tunggu kat atas tu. Adik tak sampai lagi." Aku renyih je la. Sebok betul. Huh!

    Daki punya daki, jumpa Enny sebab dia dah patah balik nak turun. Pastu dia bagi semangat suruh aku naik sampai atas. Siap dia naik balik sebab nak temankan aku. Gile stamina kuat betul minah ni. Lastly sampai jugak aku kat puncak. SERONOK nak mampus sebab akhirnya aku berjaya cabar diri aku sendiri naik sampai atas. Huahuahua. Tapi sampai-sampai kat atas tu terus terkedang menjulur kaki sebab lenguh nak mati. Turun bawah pulak kaki terus ketar2 macam kena Parkinson. Ahaha. Takpe. First time naik. Lepas ni dah biasa dia stabil la. ;p

    Cantik gila view dari atas bukit tu. Lepas ni nak pergi lagi la. Dalam seminggu nak set 2-3 kali mesti pergi hiking. Hiking lagi best dari jogging sebab lagi banyak peluh aku keluar. Maka senang la lemak-lemak degil kat paha dengan bontot aku ni nak pecah. Boleh jadi selim melim balik macam dulu. Kui3. Sebenarnya aktiviti riadah macam ni bagus sangat. Bukan je dapat jaga kesihatan tapi dapat meluangkan masa yang ada dengan aktiviti berfaedah macam ni. Dapat geng yang sekepala lagi best. Dapat eratkan hubungan persahabatan.

    Setakat yang aku perhatikan, dari dulu sampai sekarang yang banyak buat aktiviti riadah (jogging @ hiking) kebanyakannya orang cina. Semalam pun, orang cina yang ramai. Yang India dengan Melayu berapa kerat je. Boleh kira dengan jari. Dulu masa muda2 aku aktif pergi jogging kat Mengkuang Dam pun banyak orang cina je yang jogging. Yang Melayu banyak pergi bercinta je kat situ. Ambil gambar dan bermesra-mesra tepi tasik. Uhuhu.

    Apa2pun, hiking kat Bukit Jambul ni memang best! Puas hati walaupun jalan hiking berliku-liku. Yang penting bila sampai kat atas, rasa macam segala penat tu hilang terus. Kalau nak tahu ada gym kecik dan percuma boleh guna kat atas tu tau. Taman rekreasi pun ade. Kalau korang penat tapi tak bawak air masa hiking, kat atas tu ada disediakan 3 tong air untuk semua orang minum. FREE! Tapi kena tawakal la masa nak minum. Baca je Bismillah dengan Allahhuma Bariklana. Hehe. Nak amik gambar kat atas tu pun cantik.

    Masa untuk mendaki dalam 20-30 minit ikut kemampuan dan stamina. Average dalam sejam jugak la untuk naik dan turun. Kepada yang tinggal sekitar Pulau Pinang, sesiapa yang nak mencuba kelainan, nak beralih arah dari jogging kepada aktiviti yang lebih mencabar, pergi je hiking kat Bukit Jambul tu. Kawasan Mendaki Bukit Jambul ye. Jangan pulak p hiking kat Kompleks Bukit Jambul. Kat situ bukan keluar peluh bakar lemak, tapi keluar peluh bakar duit. Kui3.

    Bisik2:: Majulah hiking untuk kuruskan badan! *tetiba.


    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    09 di balik pulau - Google Blog Search

    0 ulasan
    URL Sumber Asal :-

    09 di balik pulau - Google Blog Search


    Anak Seberang: Rumah <b>Di Balik Pulau</b> Pun Dah RM 1Juta. Rumah Low <b>...</b>

    Posted: 27 May 2011 07:42 AM PDT


    Gambar sebuah taman perumahan mewah yang 'mampu-milik' yang baru siap di Balik Pulau, Pulau Pinang. Lot Bumi baru telah dibuka utk jualan. Untuk makluman, rumah ni di Balik Pulau. Borang untuk non-bumi kena bayar RM50. Untuk bumi, FOC. Tapi hangpa tau dak berapa harga umah ni? Apa? 20 hinggit? Nak tanam hang dalam kuboq pun xtak lepas.

    Ni-RM 1Melleon tau! Tahniah AS ucapkan pada Pas dengan Pkr sebab berjaya gadaikan lagi saki baki tanah Penang kepada Dap. Last-last sebijik rumah kos rendah pun tak dak yang dibuat oleh kerajaan LGE.

    Inilah Harga sebuah perjuangan....

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
     

    BLOG PENANG

    Copyright 2010 All Rights Reserved