Ahad, 19 Jun 2011

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Operasi Mesra Hasil Peringkat <b>Negeri Pulau Pinang</b> Bil. 1 Tahun <b>...</b>

Posted: 17 May 2011 09:42 PM PDT

Pejabat Pengarah Negeri Pulau Pinang  dengan kerjasama Cawangan Pulau Pinang, Cawangan Bukit Mertajam dan Cawangan Siasatan Pulau Pinang telah berjaya menganjurkan Operasi Mesra Hasil Peringkat Negeri Pulau Pinang. Seramai 48 orang pegawai terlibat dalam Operasi  ini yang menumpukan kepada aktiviti Lawatan Audit PCB dan Operasi Serahan Tangan (OST).

Kawasan sasaran yang dilawati melibatkan Zon Perindustrian Permatang Damar Laut, Jelutong dan Tanjung Bungah bagi operasi Lawatan Audit PCB dan Operasi Serahan Tangan (OST) pula meliputi bandar-bandar Georgetown, Ayer Itam, Bayan Lepas, Paya Terubung dan lain-lain.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di Batu uban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu uban - Google Blog Search


Penang Property for Sale » Blog Archive » Condo at <b>Batu Uban</b> for <b>...</b>

Posted: 19 Jun 2011 07:10 AM PDT

E-Park Condominium Located at No. 2B, Jalan Batu Uban, 11700 Batu Uban, Penang
Building Details:
Bedrooms: 3 Bathrooms: 2
Built-Up: 800 sq. ft.
Facilities:
Sauna, Squash Court, Car Park, Badminton Court, Gymnasium, Tennis Court, Swimming Pool, Mini Market, 24 Hours Security, Landscape Garden, Playground, Community Hall, Reading Room

Neighbourhood Environment:
School / College, Restaurant / Fast-Food

Property Location: Batu Uban

Contact Person:  L I S A
Contact Number:  012 – 467 9373
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


Pemergian OMAR OTHMAN, pemidato hebat PRM

Posted: 09 Jun 2011 09:49 AM PDT

Prepaid4U.Net Your Mobile Lifestyle

dipetik dari blog Tukar Tiub

SALUT UNTUK ORANG YANG BERANI!

OMAR OTHMAN : PEMIDATO POLITIK PRORAKYAT YANG GENIUS (1935-2011)

Saudara Omar Othman dilahirkan di Batu Maung pada 10 Ogos 1935. Anak jati Pulau Pinang ini mendapat pendidikan rendah di dua buah sekolah, iaitu Sekolah Melayu Kampong Jawa dan Sekolah Melayu Batu Maung, Pulau Pinang. Pendidikan formalnya hanyalah setakat darjah enam. Persekitaran kampung telah membentuk peribadi beliau sebagai seorang yang budiman. Putera ini adalah anak sulung daripada dua beradik kepada seorang ayah yang bekerja sebagai seorang drebar lori sementara ibunya adalah seorang suri rumah tangga.

Sosok Omar adalah seorang yang tinggi lampai, memiliki suara bariton atau garau dan berkulit sawo matang. Pribadi istimewanya adalah beliau merupakan seorang yang suka berkawan. Beliau gemar dan senang menjemput sahabat handai ke rumahnya untuk dijamu dan diberi keramahtamahan yang mesra. Antara berpuluh-puluh rakan karibnya termasuklah mendiang Usman Awang, seorang penyair dan sasterawan negara yang tersohor itu.

Umar mempunyai hobi suka memancing ketika masa lapangnya. Dia pun suka membela ikan, terdapat pelbagai jenis ikan hiasan yang beliau telah bela sebagai bahan yang sentiasa mengasyikkan beliau. Beliau lazimnya akan ke laut untuk melakukan aktiviti memancing dan membawa ikan segar untuk dimasak.

Dia mendirikan mahligai masjidnya dengan dua wanita; pertama Puan Mariyam Aziz dan dengan perkongsian hidup itu beliau mempunyai empat cahaya mata, tiga putera dan seorang lelaki sementara isteri keduanya adalah Puan Noraini Syukur, asal Perak dan dengan hasil perkongsian hidup mereka berdua ini telah dikurniakan seramai tiga orang cahaya mata, dua puteri dan seorang putera.

Semasa usia dewasanya Omar telah membuat pelbagai kerja tetapi tidak pernah bekerja atau makan gaji dengan sektor kerajaan. Umar pernah bekerja sebagai seorang tentara kontark biasa selama 4 tahun dengan British Army di Singapura pada suatu masa dulu. Sekembalinya dari Singapura beliau mencebur diri dalam dunia perniagaan dan di samping itu juga beliau berminat dengan isu-isu politik. Garisan politik yang dipilihnya adalah politik yang memperjuangkan keadilan tulen.

Pendeknya politik yang memperjuangkan hak-hak demokrati rakyat, menghapuskan kemiskinan, mempertingkatkan taraf hidup masyarakat majoriti tanpa mengira agama atau etnik. Politik itu pula berhaluan kiri. Beliau memilih menjadi ahli dalam parti pembangkang, Parti Rakyat Malaysia(PRM) yang berlogokan kepala seladang. Parti ini ditanggapi pihak pemerintah sebagai parti berhaluan kiri.

Dalam pelbagai kerjayanya beliau turut juga mencebur dalam pertubuhan bukan kerajaan. Pada sekitar lewat tahun 70-an dan selama untuk satu dekad beliau telah menduduki jawatan sebagai Ahli Jawatankuasa Negeri Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Pulau Pinang (DPMMPP) semasa itu dipimpin oleh Tan Sri Syed Abbas Al-Habshee. Semasa DPMMPP di bawah pimpinan Dato' Abdul Rahman Maidin beliau turut menjawat sebagai Ahli Jawatankuasa Persatuan Pemborong Malaysia.

Dalam pelbagai kariernya daripada menjadi kontraktor atau pengusaha kecil-kecilan beliau juga dapat menikmati suatu jawatan berprestij iaitu sebagai Timbalan Datuk Bandar Pulau Pinang. Beliau memegang jawatan itu selama dua tahun dari 1971-1972.
Pada satu peringat umurnya beliau telah didedahkan dengan satu panggilan tanggungjawab sosial oleh seorang sahabatnya bernama Mat Ishyak dari Tanjung Malim, Perak.

Mat Ishyak mengikut beliau telah berjaya menyakinkan beliau bahawa beliau mempunyai satu peranan penting dalam memberi kesedaran kepada rakyat jelata. Sebelum itu beliau sudah mempunyai kesedaran bahawa banyak kepincangan dan kezaliman angkara pemerintah telah wujud di depan matanya. Beliau boleh memberi kesedaran kepada masyarakat guna untuk memperbaiki keadaan yang tidak memihak kepada rakyat jelata.

Beliau menjadi ahli biasa dalam PRM. Sebelum itu Omar sudah mengikuti perkembangan politik negara sebelum dan selepas merdeka. Omar gemar mengikuti pidato para pemimpin seperti Sukarno dan Ahmad Boestamam, dua tokoh perjuang kemerdekaan bagi negara Malaya dan Indonesia. Bagaimanapun beliau lebih banyak terpikat dengan seorang pemimpin politik dan tokoh pejuang kemerdekaan Malaysia, iaitu Ahmad Boestamam.

Ahmad Boestaman seperti umum diketahui adalah pengasas PRM. Umar terpesona dengan ketrampilan Ahmad Boestamam dalam berpidato. Ahmad Boestamam adalah seorang pemidato yang diakui ramai sebagai bersuara lantang dan berupaya memberi kesedaran politik kepada sebahagian besar rakyat Malaya pada era pra-Merdeka dulu.

Tanpa sebarang pendedahan formal atau latihan khusus dalam bidang pengucapan awam, Umar setelah lama bereksperimen akhirnya telah berjaya memperolehi kemahiran berpidato dengan begitu berkesan sekali. Ketika dalam era politik Malaysia yang membenarkan rapat umum sekitar tahun 60 dan 70-an dulu, beliau mempamerkan satu kebolehan berpidato di khalayak awam dengan begitu bermutu dan mengasyikkan sekali.

Ketika itu apabila ada rapat umum politik, Omar akan berpidato mewakili atau atas nama Parti Rakyat Malaysia Pulau Pinang di mana saja baik, misalnya di Pandang Kota Lama, Pulau Pinang, di Pontian Johor atau di Terengganu. Ribuan manusia akan hadir sehingga melimpah ruah gelanggang. Orang ramai datang berbondong-bondong untuk mendengar ucapan atau pidato beliau.

Ketika itu beliau adalah seorang putera dalam lingkungan 40-an, begitu bersiap-sedia dan bertenaga mempamerkan bakat berpidato dengan cemerlang. Bukan calang-calang insan boleh mempamerkan satu kebolehan berpidato di khalayak awam dengan begitu bermutu sekali. Umar memanifestasikan apa itu sebuah pidato prorakyat berkualiti kepada awam. Beliau berucap tanpa sebarang resipi yang beraromakan bangsa, agama dan budaya. Beliau tidak mengguna unsur-unsur etnik dan agama bagi memancing penerimaan hujahnya atau penerangannya.

Beliau seakan-akan mempamerkan seorang pemidato yang sangat jelas dengan konsep perjuangan rakyat, mengungkapkan dengan begitu yakin, dengan penuh jiwa raga, begitu yakin dengan isu yang rakyat sedangan alami. Beliau peka dengan jenis audiensnya, jika di kampung misalnya di Terengganu dia akan menggunakan isu kesulitan yang dihadapi oleh para petani dan nelayan sementara jika di bandar seperti George Town beliau akan mengguna isu-isu perkotaan yang dialami oleh pekerja kilang dan kemiskinan bandar.

Beliau banyak berceramah semasa partai PAS bergabung dengan BN pada tahun 1973. Masa itu PRM merupakan satu-satunya partai politik yang aktif memberi ceramah dan banyak menubuhkan ranting dan cabang di luar bandar. Ketika itu juga tidak wujud lagi kemudahan ICT seperti internet, blog, twitter, facebook, e-mel atau sms. Peluang bagi rakyak biasa memperolehi maklumat atau analisis alternatif perihal sosio-ekonomi negara mungkin diperolehi dari ceramah politik saja.

Tanyalah sesiapa yang pernah mengikuti pidato Omar akan bagaimana kualiti ceramahnya. Tidak keterlaluan jika dirumuskan bahawa rata-rata orang ramai akan bertanyakan: ' Apakah Umar akan turun berceramah tak pada malam ini?'

Hampir setiap malam Sdr Umar dan pemimpin-pemimpin PRM lainnya akan memberi berceramah. Ketika itulah beberapa anak muda yang suka mengikuti ceramah politiknya akan terpengaruh dengan hujah-hujahnya dan ada di antara mereka akan meneruskan perjuangan mereka menentang kezaliman pentadbiran dalam kapasiti masing-masing di pelbagai ruang dan lingkup dalam kerjaya mereka.

Mengikut seorang pemerhati Dato Abdul Rahman Maidin, seorang tokoh korporat apabila beliau menghimbau ingatannya kepada berpuluh-puluh ceramah Umar, beliau merumuskan bahawa pada tahap kemuncaknya pidato Umar, pidatonya amat hebat, malah sama hebat dengan pemidato yang dibawa oleh tokoh seperti Anuar Ibrahim. Ramai tidak menafikan bahawa Anwar Ibrahim adalah seorang tokoh pemidato kelas tinggi atau kelas pertama.

Dalam negara tidak ramai yang berstatus sebagai pengucap awam kelas pertama. Namun Dato Abdul Rahman Maidin telah memberi tanda aras kualiti pidato Omar adalah sama seperti Ahmad Boestamam. Pemidato kelas pertama boleh memukau para audiensnya. Beliau akan mengupas sesuatu isu masyarakat yang kompleks itu dengan begitu sistematik dan dipermudahkannya untuk difahami rakyat. Persembahannya tidak pernah menjemukan.

Mukadimahnya, isian, intonasi, kejelasan dan pengutaraannya begitu sempurna.
Banyak isu kompleks politik atau ekonomi yang melanda negara ketika itu akan dikupasnya dan mudah difahami oleh pelbagai strata masyarakat. Persembahannya tidak pernah menjemukan. Beliau dapat menghurai segala-galanya dengan analisis tajamnya seumpama seorang profesor sains ekonomi politik tetapi dibuatnya mudah difahami dengan contoh-contoh mudah dan dibumbui lucu yang menarik.

Sebuah pemidato yang hebat dan menawan boleh membuat para pendengarnya terpesona, terhibur dan terdidik. Beliau percaya bahawa bakat yang diberi Tuhan itu telah membolehkan dia menyampaikan sesuatu isu itu dengan bahasa yang mudah difahami oleh semua lapisan masyarakat yang mendengarnya.

Kini Omar Othman berusia 76 tahun, tiga tahun lalu beliau diserang oleh angin ahmar. Sejak itu Omar menghabiskan masanya beristirehat bersama isteri tersayangnya di Sungai Rusa , Balik Pulau. Beliau sering mengingat kembali era 60 hingga 90-an yang mana beliau telah banyak menyumbang tenaga melalui memberi ceramah umum menyedarkan rakyat akan sistem kezaliman yang harus dirobohkan melalui pilihan raya.

Beliau mengadap Illahi pada 1:40 pagi, 9 Jun 2011.

AL FATIHAH ...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


Surat Penghargaan Kepada PAS <b>Bayan Lepas</b> « ::Dewan Pemuda PAS <b>...</b>

Posted: 17 Jun 2011 07:54 PM PDT

Home > Uncategorized > Surat Penghargaan Kepada PAS Bayan Lepas

Surat ucapan penghargaan dan terima kasih dari En Mansor di atas segala usaha Cikgu Asnah, penyelaras DUN Bayan Lepas yang juga merupakan Ketua Dewan Muslimat PAS Kawasan Bayan Baru di atas segala usaha beliau untuk mengatasi masalah banjir dan air melimpah di Kampung Bukit, Bayan Lepas.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


two plus one and more: Jom pergi Muzium Toy!!!

Posted: 18 Jun 2011 05:23 PM PDT


Yang pertama, saya tak sure ada jer perkataan 'toy' dalam bahasa malaysia. Tak per, yang saya nak cerita mengenai Muzium Toy yang terbesar di dunia. Jangan tak sangka, ia bukan terletak di New York, bukan di London, tapi di Pulau Pinang!!! yeay!!!

Bagi peminat watak-watak animasi, ini merupakan lokasi yang wajib anda pergi. Terletak di Tanjung Bungah, bersebelahan dengan Hotel Copthorne, muzium toy tersebut mempamerkan sejumlah 10,0000 pelbagai jenis watak kartun. Dari daoraemon hingga ke shrek. Patung jack sparow pun ada.

Tiket masuk ialah RM10 bagi orang dewasa, kanak-kanak RM6.  Saya rasa ini adalah muzium hak milik individu. Muzium ini dibuka setiap hari dari jam 9 pg hingga 8 malam.

Nak maklumat lanjut boleh hubungi Mr Loh di talian 012-4602096. Ni alamat penuh dia.
Penang Toy Museum,
Jalan Tanjung Bungah,
11200 Tanjung Bungah
Penang

Kami bagai nak gila amik gambar dengan hampir semua watak yang glamour2 tu. heheheheh

antara koleksi yang unik

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


KELAB PENYOKONG USM FC: MENANG BERGAYA <b>DI BATU KAWAN</b>, TEWAS BESAR <b>...</b>

Posted: 02 May 2011 10:18 PM PDT

Selepas bergaya menewaskan "abang" mereka di stadium batu kawan tempoh hari, rentak cemerlang USM FC tersentak selepas dikejutkan dengan kekalahan besar 0-4 kepada pendahulu liga, PKNS. Sememangnya usia 2 tahun USM FC dalam kancah liga perdana masih gagal menyaingi PKNS yang sudah 5 tahun dalam aksi liga perdana. blogger tidak dapat memberi laporan perlawanan tersebut kerana tidak dapat hadir ke lokasi. namun, blogger sediakan skrip aksi USM FC menewaskan P.Pinang 5-2 di stadium batu kawan jumaat lepas.

kesebelasan utama USM FC :

jeevanathan,

fakhrul razi, shariman, shahril, fariss (kapten),

redzuan nawi, hazrul hakim, thnagaran, afzan zainal,

hafiz, failee.

minit 3 - sepakan sudut p.pinang.

4 - sepakan percuma p.pinang,jeevanathan selamatkan cubaan.

10 minit awal - permainan perlahan.

19 - failee buat cubaan, diselamatkan penjaga gol p.pinang.

20 - sepakan sudut thina, afzan tanduk,gol, usm fc 1 - p.pinang 0.

27 - cubaan jauh pemain p.pinang.

30 - failee kelirukan pertahan,, tewaskan penjaga gol dengan sepakan rendah, usm fc 2 - p.pinang 0.

32 - larian solo failee, usm fc 3 - p.pinang 0.

bersambung babak kedua

51 - shariman out, zairi in.

55 - failee hatrik, usm fc 4 - p.pinang 0.

57 - fauzan in, hafiz out.

59 - berpunca sepakan sudut, hazrul hakim rembat cantik. usm fc 5 - p.pinang 0.

61 - kekalutan depan pintu gol, arshah ayob jaringkan gol. usm fc 5 - p.pinang 1.

73 - thina out, taufiq in.

85 - p.pinang jaringkan gol. usm fc 5 - p.pinang 2.

89 - taufiq dilayagkan kad merah.

tamat. usm fc 5 - p.pinang 2.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


ThE CoLouRs Of mY LiFe~: ~Hiking <b>di Bukit Jambul</b>. Penat tapi seronok!

Posted: 11 Apr 2011 11:27 PM PDT

Assalamualaikum. Hai!

Disebabkan malas nak buat kerja, maka aku nak curik tulang sat untuk update belog. Ehehe. Hari ni nak gebang kat semua pasal keterujaan aku pergi hiking petang semalam. Lepas habes waktu ofis, aku dengan Enny (ofismate) decide nak pergi hiking kat Kawasan Mendaki Bukit Jambul. Selalu kami jogging je dalam kawasan USM ni lepas waktu kerja. Kengkonon nak kuruskan badan la. Yang nak kurus tu aku je sebab aku yang dah jadi gemuk. Enny dah sedia ada kurus. Dia cuma temankan aku. (-_-")

Best oo hiking semalam. Dah lama kot tak mendaki bukit. Last aktif dengan aktiviti hiking pun masa kerja jadi Pembantu Makmal tahun 2004 dulu. Bawa student USM yang ambil jurusan Kajihayat buat kerja lapangan kat dalam hutan. Owh. Dulu aku pernah kerja jadi Pembantu Makmal kat Pusat Pengajian Sains Kajihayat USM. Kerja ni la yang aku bagitahu dalam entri ini aku berhenti sebab nak sambung belajar. Kerja jawatan tetap tapi sebab nak belajar aku berhenti. Nanti2 la aku cerita eh. Entri ni nak cerita pasal aku p hiking semalam. (^_^)

Perghhh. Semalam tu aku agak pancit jugak la. Memang stamina dah lari mencicit-cicit tak ketahuan hala. Baru daki separuh bukit dah semput. Jantung tak payah cakap la. Dup dap dup dap laju nak mampus. Nafas pun dah tercungap-cungap. Nampak sangat dah lama tak workout. Kui3. Masa berhenti kat separuh bukit tu memang aku dah give up nak naik sampai atas. Siap halau Enny p naik sorang2 dia. Aku nak tunggu kat situ ja. Ahaha.

Tapi bila tengok ada 3 orang anak cina dengan seorang apek tua selamba badak je panjat sampai atas, terus rasa tercabar. Bebudak kecik dengan orang tua boleh takkan la aku tak boleh kan? Terus bertekad nak naik sampai atas jugak. Berhenti kat banyak tempat jugak la aku sebab nak stabilkan nafas. Siap ada sorang lelaki tegur aku, "Kawan dah tunggu kat atas tu. Adik tak sampai lagi." Aku renyih je la. Sebok betul. Huh!

Daki punya daki, jumpa Enny sebab dia dah patah balik nak turun. Pastu dia bagi semangat suruh aku naik sampai atas. Siap dia naik balik sebab nak temankan aku. Gile stamina kuat betul minah ni. Lastly sampai jugak aku kat puncak. SERONOK nak mampus sebab akhirnya aku berjaya cabar diri aku sendiri naik sampai atas. Huahuahua. Tapi sampai-sampai kat atas tu terus terkedang menjulur kaki sebab lenguh nak mati. Turun bawah pulak kaki terus ketar2 macam kena Parkinson. Ahaha. Takpe. First time naik. Lepas ni dah biasa dia stabil la. ;p

Cantik gila view dari atas bukit tu. Lepas ni nak pergi lagi la. Dalam seminggu nak set 2-3 kali mesti pergi hiking. Hiking lagi best dari jogging sebab lagi banyak peluh aku keluar. Maka senang la lemak-lemak degil kat paha dengan bontot aku ni nak pecah. Boleh jadi selim melim balik macam dulu. Kui3. Sebenarnya aktiviti riadah macam ni bagus sangat. Bukan je dapat jaga kesihatan tapi dapat meluangkan masa yang ada dengan aktiviti berfaedah macam ni. Dapat geng yang sekepala lagi best. Dapat eratkan hubungan persahabatan.

Setakat yang aku perhatikan, dari dulu sampai sekarang yang banyak buat aktiviti riadah (jogging @ hiking) kebanyakannya orang cina. Semalam pun, orang cina yang ramai. Yang India dengan Melayu berapa kerat je. Boleh kira dengan jari. Dulu masa muda2 aku aktif pergi jogging kat Mengkuang Dam pun banyak orang cina je yang jogging. Yang Melayu banyak pergi bercinta je kat situ. Ambil gambar dan bermesra-mesra tepi tasik. Uhuhu.

Apa2pun, hiking kat Bukit Jambul ni memang best! Puas hati walaupun jalan hiking berliku-liku. Yang penting bila sampai kat atas, rasa macam segala penat tu hilang terus. Kalau nak tahu ada gym kecik dan percuma boleh guna kat atas tu tau. Taman rekreasi pun ade. Kalau korang penat tapi tak bawak air masa hiking, kat atas tu ada disediakan 3 tong air untuk semua orang minum. FREE! Tapi kena tawakal la masa nak minum. Baca je Bismillah dengan Allahhuma Bariklana. Hehe. Nak amik gambar kat atas tu pun cantik.

Masa untuk mendaki dalam 20-30 minit ikut kemampuan dan stamina. Average dalam sejam jugak la untuk naik dan turun. Kepada yang tinggal sekitar Pulau Pinang, sesiapa yang nak mencuba kelainan, nak beralih arah dari jogging kepada aktiviti yang lebih mencabar, pergi je hiking kat Bukit Jambul tu. Kawasan Mendaki Bukit Jambul ye. Jangan pulak p hiking kat Kompleks Bukit Jambul. Kat situ bukan keluar peluh bakar lemak, tapi keluar peluh bakar duit. Kui3.

Bisik2:: Majulah hiking untuk kuruskan badan! *tetiba.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved