Ahad, 3 Julai 2011

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


&#39;Rubbish strewn everywhere&#39; at Taman Negara <b>Pulau Pinang</b> <b>...</b>

Posted: 28 Jun 2011 03:20 AM PDT

Northern Malaysia Natural Heritage is a webpage featuring the natural heritage of northern Peninsular Malaysia (Perlis, Kedah, Penang and Perak north of Kuala Kangsar). This project, supervised by Chan Ngai Weng and Abu Talib Ahmad of Unversity Sains Malaysia was active between January to August 2010.

On 24th February 2010 they blogged about Penang National Park in the northeast of the island (gazetted 2003). In the post, they say,

"The biggest threat of the park is garbage disposal. Rubbish were strewn everywhere in the park. Most garbage was washed ashore from the tides. Attitude of local picnickers in discarding garbage without any consideration of the cleanliness of the park."

Under "Mitigation" suggestions, they include,

"Need strict enforcement [against littering] by the park authority. Need to provide more rubbish bins at strategic areas and the need to collect them according to schedules. Declaration of water bottles and food packages brought into the park."

Read their entire post which details the facilities, potential and threats of the eight beaches of Penang's young national park at the Northern Malaysia Natural Heritage blog post.

See also: Hong, C. W. & N. W. Chan, 2010. The potentials, threats and challenges in sustainable development of Penang National Park. Malaysian Journal of Environmental Management, 11(2): 95-109.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di kepala batas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di kepala batas - Google Blog Search


Ceramah PAS <b>di Kepala Batas</b> tegang ~ Pahlawan30

Posted: 30 Jun 2011 07:27 PM PDT

Ceramah PAS yang diadakan di Kepala Batas, Pulau Pinang, malam semalam tegang apabila kira-kira 100 anggota polis tiba-tiba muncul di tapak cermah itu.

pas ceramah, kepala batas, unit amal ask crowd to calm downSebahagian daripada 600 hadirin kemudiannya bertindak membuat benteng bagi menghalang polis memasuki pusat operasi parti itu di Pongsu Seribu.

Pasukan polis yang tiba itu juga termasuk kira-kira 50 anggota Pasukan Gerak Am yang tiba pada jam 10.15 malam. Mereka disambut dengan teriakan "mereka dah datang, tutup pintu pagar!"

Akibatnya, berlaku sedikit kekocohan dan kesesakan lalu lintas apabila anggota polis bertindak mengawal di jalan berkenaan.

pas ceramah, kepala batasSekumpulan pasukan keselamatan PAS yang berjaket kuning kemudiannya mententeramkan hadirin dan menghalang mereka mendekati anggota polis berkenaan.

Juruacara majlis kemudiannya meminta orang ramai supaya tidak 'panik' kerana ceramah yang dianjurkan itu dibuat dalam lingkungan kawasan PAS sambil berkata "mereka tidak boleh berbuat apa-apa kerana ini tanah kita sendiri".-mk

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


Picnic <b>di Batu Ferringhi</b> - Multiply

Posted: 08 Jun 2011 07:15 PM PDT

Tempat perkelahan terdekat kami. Pada ptg sabtu...kami berkelah disini sambil ingin bermandi di laut. Namun cdgn itu terpaksa dibatalkan disebabkan ombak terlalu kuat...jd kami bermain di pesisir pantai, namun basah la juga kena pukulan ombok...pd hari tersebut kami membawa bersama seorang anak sedara di picnic tersebut....



Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


HARI KERJAYA dan KEUSAHAWANAN 2011 <b>Tasek Gelugor</b> 2011 | Laman Web <b>...</b>

Posted: 23 Apr 2011 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]HARI KERJAYA dan KEUSAHAWANAN 2011 Tasek Gelugor 2011. Tarikh & Masa: 23/04/11 - 11:00am. Lokasi: Dewan Besar Sg. Dua. Tasek Gelugor. Majlis Perasmian Hari Kerjaya dan Keusahawanan Tasek Gelugor 2011 di Dewan Besar Sg. Dua, Sungai Dua, ...

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


Pen Mutiara Curry House | Qyzzy

Posted: 03 Jul 2011 08:45 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Pen Mutiara is Halal restaurant and it located at Batu Maung area, just next to Fisheries Development Authority Penang. Air-Conditioned Credit Card Cuisine Type Dining Hours Dining Type Dinner Features Indian Local Delights Lunch ...

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


bermulanya di sini: :: Tsunami...memori <b>di Tanjung Bungah</b>...

Posted: 13 Jan 2011 12:21 AM PST

Duka tsunami masih terasa

Oleh ZAKI SALLEH
zaki.salleh@kosmo.com.my



SUARA azan berkumandang dari corong pembesar suara Surau Tanjung Bungah. Selesai bilal menyempurnakan qamat, imam surau itu, Abd. Rahman Lazim, 74, bangkit untuk menyempurnakan solat Zuhur bersama kira-kira 30 jemaah.

Cuaca hari itu baik sekali dan keadaan air laut cukup tenang. Perahu-perahu nelayan yang ditambat kira-kira 20 meter dari situ hanya sesekali teroleng-oleng akibat kocakan kecil air yang menghempas ke pantai.

Namun, selesai bersolat dan semasa berdoa, hati Abd. Rahman atau dikenali penduduk kampung itu dengan nama Tok Ayah berasa tidak sedap apabila melihat percikan air laut mula menyapa ke gigi lantai surau kecil itu.

Tidak seperti hari-hari lain walaupun pada musim tengkujuh, jarang sekali alunan ombak bertukar kuat sehingga mampu mencecah masuk ke dalam surau. Keadaan itu juga menyaksikan ada perubahan pada wajah kariah yang lain.

"Jam di tangan menunjukkan pukul 1.35 petang, dalam hati saya mula terfikir mungkin ia akibat ombak besar kerana mengikut pengalaman lampau kejadian itu berlaku setiap 10 tahun sekali.

"Tetapi peliknya kali ini berbeza sehinggalah seorang penduduk datang memberitahu beberapa kawasan di sekitar Batu Feringghi dipukul ombak besar dan ada yang lemas," ujar Tok Ayah mengingati semula apa yang berlaku pada tengah hari 26 Disember 2004.

Ketika itu katanya, beberapa gelombang ombak mula memukul ke pantai dan ada yang mencecah ke dalam rumah penduduk yang terletak berhampiran pantai.

Kebanyakan penghuni terkejut dan tidak menyangka pukulan ombak sederas itu, namun mereka masih beranggapan ia pukulan ombak biasa walaupun ada beberapa rumah yang sudah dibanjiri air laut.


BEGINILAH keadaan rumah di sepanjang pantai Tanjung Bungah yang musnah akibat dilanda ombak t sunami.


Cerita Tok Ayah lagi, keadaan bertukar kecoh apabila beberapa nelayan yang pulang dari laut kelihatan cemas memberitahu ada gelombang besar sedang menuju ke pantai.

Katanya, penduduk kampung mula cuba menyelamatkan barang-barang berharga di rumah masing-masing bergegas keluar menyelamatkan diri. Ramai yang berkumpul di jalan raya yang terletak kira-kira 50 meter dari situ.

"Kira-kira setengah jam kemudian barulah tersebar berita ombak besar tsunami memukul pantai di Acheh yang menyebabkan beratus ribu orang mati dan kesannya sehingga ke sini," cerita Tok Ayah.

Menggegar dunia

Ombak besar yang terbentuk akibat gempa berukuran 8.9 pada skala Richter itu menggegarkan dunia. Juga dikenali sebagai tsunami, ia melanda beberapa buah negara termasuk Malaysia pada 26 Disember 2004 mencatatkan lebih 200,000 kematian.

Seramai 32 mangsa terkorban di Pulau Pinang manakala 141 cedera. Kebanyakan mangsa sedang berkelah dan memancing di tepi pantai di Batu Ferringghi, Balik Pulau dan Kuala Muda ketika ombak itu melanda kira-kira pukul 1.30 tengah hari.

Menjelang pukul 4 petang, semua penduduk di sekitar pantai Tanjung Bungah dan Tanjung Tokong dibawa ke pusat pemindahan sementara. Sekitar pukul 5.45 petang, gelombang kedua ombak besar menerjah ke pantai,Kali ini, pukulannya lebih kuat. Dari jalan raya, penduduk hanya melihat ombak besar itu memukul dan merebahkan rumah mereka. Ada yang mengalirkan air mata menangisi apa yang berlaku.


ZAINAB tidak dapat menahan kesedihan setiap kali menatap foto-foto tragedi tsunami enam tahun lalu.


Antara perkampungan yang musnah teruk ialah Kampung Tepi Pantai dan Kampung Melayu Tanjung Bungah, kedua-duanya merupakan perkampungan nelayan tradisional berusia kira-kira 60 tahun.

Salah seorang mangsa, Azizan Zakaria, 58, pula memberitahu, dia hanya dimaklumkan mengenai kejadian itu apabila menerima panggilan daripada rakannya.

Dia yang ketika itu berada di Alor Setar, Kedah menghadiri majlis perkahwinan anak saudaranya terkejut apabila diberitahu rumahnya musnah dipukul ombak tsunami.

"Sebaik sampai di sini kira-kira pukul 5.30 petang, saya terperanjat melihat sekitar Tanjung Bungah yang berubah seperti baru lepas ditimpa bencana. Saya hanya mampu tengok sahaja rumah yang musnah. Hanya dua hari kemudian selepas keadaan tenang barulah saya menjengok ke rumah, tiada apa yang boleh diselamatkan," ujarnya.

Walaupun enam tahun telah berlalu, tetapi dukanya masih dirasai oleh Mat Yusoff Kasa, 63, dan isterinya, Zainab Wan Chik, 53.

Tragedi itu menyebabkan rumah yang mereka diami selama 10 tahun ranap dipukul ombak. Selain kehilangan dokumen-dokumen penting, tiada satu perabot berjaya diselamatkan.

Mat Yusoff memberitahu, jeritan anak lelaki bongsunya yang berkali-kali memanggilnya keluar dari rumah menyelamatkan dirinya daripada ditelan ombak tsunami.


PESISIR pantai Tanjung Bungah ini pernah dilanda ombak tsunami enam tahun lalu.


"Dia (anak) sedang bermain-main di luar dan dia nampak ombak besar menuju ke arah rumah, jika saya lewat seminit mungkin dah jadi arwah," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Zainab yang tidak dapat menahan sebak setiap kali menatap foto-foto kejadian itu berkata, mereka sekeluarga tinggal sehelai sepinggang sepanjang dua hari tinggal di pusat pemindahan.

Malah, semua perabot yang ada di rumahnya kini adalah sumbangan orang ramai selepas kejadian itu.

"Rak televisyen ini orang Alor Setar beri, televisyen pun orang yang sumbangkan termasuklah pinggan mangkuk dan rak di dapur.

"Kami berterima kasih kerana sumbangan mencurah-curah dan ramai yang bersimpati dengan nasib kami yang memang daif ketika itu," ujarnya sambil mengesat air mata yang berlinangan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di nibong tebal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di nibong tebal - Google Blog Search


Anak Seberang: Gempar! Kereta Anak Seberang Nak Dibakar <b>Di Nibong</b> <b>...</b>

Posted: 02 Jul 2011 10:47 PM PDT

gambar hiasan

Begitulah onak duri yang terpaksa dilalui seorang yang ingin menegakkan kebenaran.


AS bersama 3-4 orang rakan telah menerima sms ugutan dari seseorang bacul yang mengugut untuk membakar kereta AS seandainya ceramah Umi Hafilda semalam diteruskan. Alhamdulillah, kereta AS tak dibakar, tapi untuk lepaskan geram, puak dajal ni membakar bendera UMNO pula! haha dasar pengecut!
(Pic sms & bendera dibakar menyusul, Lappy AS buat hal la!)

Walaupun pelbagai ugutan, sabotaj dan khabar angin telah dilemparkan untuk menggagalkan ceramah Ummi Hafilda semalam, namun puak hamPAS dan PKR tetap hampa kerana ternyata 2000 orang telah hadir membanjiri Dewan Perda Sungai Acheh semalam. Kalau tiada sabotaj dan khabr angin yang diilemparkan, pasti angka yang hadir akan lebih ramai dari itu.

Pics sila ke blog rakan blogger yang sudi bertandang ke Nibong Tebal semalam seperti MPP, Pisau dan Pejuang Bangsa. Tq fren sudi hadir sampai nak sesat katanya.

Ugutan yang diterima dari puak dajal ini untuk membuat kacau di kawasan ceramah semalam tidak menjadi kenyataan. Tertunggu-tunggu jugak puak ni berani ke nak mai tetapi memang dasar malaun macam ni berani kot jauh saja.
Hangpa ceramah pagi petang siang malam tonggang tonggek orang kami sedikit pun tak kebulor nak usik! Dasar bangsat yang suka buat kacau dan takutkan kebenaran didedah beginilah jadinya!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


durian <b>balik pulau</b>

Posted: 29 Jun 2011 07:57 AM PDT

I'm so glad that I finally found durian farm serving good Red Prawn (or Ang Her, 红虾) with reasonable price. Was accompanying someone from United States for a durian feast at a farm recommended by colleague and discover the gems. Turning right at the T-junction of Jalan Balik Pulau if you are driving from Bayan Lepas, go straight and turn left after the row of shop to access the improperly cemented road that leads you into the greenery of plantation or farm. Not really remember the way but heya, we all have GPS in any sorts of devices I assume:) Key in the GPS coordinate below and try the rocky drive hopefully you would be able to discover the secret place. Check out for the shelter and simple building within the bushes with barking dog, you will also see the house behind.

It is not the best of the best durian farm that i have ever tested if I remember, but it's defintely one of the best. Sincere guy (I guess?), good explanation on durian species, reasonable price is what I can say about the owner of this place. We have tried different species or brand as usual, but can't really remember all those. Pardon my ignorance, guess I was too absorbing into the heavenly smell of those flesh. As far as I know, LingFengJiao, Green Skin are those that we have tried. One joke that we heard is that someone was asking for Khor Tsu Koon brand, the seedless b#@st@%d. Translate to Hokkien, and you will know what I mean:) First time I heard this and never thought it does exist. Last but not least, here we savour the final king of durians, Red Prawn. It is an education feast with the owner explained on the difference between the good Red Prawn and so-called "yellow" prawn. It's important to check out branded durian from trusted farm so that you can get the good one. Yellow Prawns are those that really sucks and comes from young tree. Red Prawn sourced from those old trees with more than 30 years old tastes excellent. Some can grow exceeding 50 years. Reddish color of the flesh will reveal the truth and try it out, you will just never forget the taste! Recently I read the news that "Musang King" winning best of the best awards in 5 years cycle with Lobster brand winning the second. The fame has really got that far, exceeding Red Prawn. I will definitely try to get one of this, regardless of the RM70 per biji price. Phew!

Here are the only 2 shots from my iPhone, playing around with shadows and light, using the free 美图秀秀apps to do editing. Left pic created with Lomo-歌特风effect with the right one using Lomo-HDR. Enjoy.

GPS: 5.358353, 100.233459

Contact: KS Wong, 0124929932

Food Rating: 5/5 (again, I'm durian lover)

This entry was posted in Food. Bookmark the permalink.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved