Sabtu, 9 Julai 2011

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


…………………….DIA pernah MEncintaimu………… | Your 1 Station Multimedia <b>...</b>

Posted: 09 Jul 2011 06:17 AM PDT


"Alangkah teringinnya di hatiku andai aku berpeluang bertemu dengan saudara-saudaraku," ujar Rasulullah sallallaahu 'alayhi wa sallam.

Suasana hening di pinggiran perkuburan al-Baqi'. Merenung tempat semadi para mukminin yang telah pergi, dan pasti Baginda juga akan menyertai mereka, seperti kita semua.

"Bukankah kami ini juga saudara-saudaramu wahai utusan Allah?" para sahabat melontarkan soalan.

Persoalan.

Jika Nabi sallallaahu 'alayhi wa sallam merindukan saudara-saudaranya, apakah ada saudara yang lain selain mereka, para sahabat?

"Kalian adalah sahabatku. Ada pun saudara-saudaraku yang kumaksudkan, mereka adalah orang-orang beriman yang belum ada!" jawab Rasulullah sallallaahu 'alayhi wa sallam.

Aneh.

Mencintai insan yang belum ada.

Seandainya seorang anak muda, termenung sedih di jendela angan-angan, runsing menanggung rindu kepada bakal isteri, yang orangnya belum ada… itu sudah menjadi satu kegilaan. Di luar kebiasaan. Perlukan rawatan.

Tetapi tidakkah Nabi sallallaahu 'alayhi wa sallam juga mengungkapkan cinta yang di luar kebiasaan itu? Kematian yang pasti, menjadikan Baginda pasti bahawa peluang untuk bertemu dengan orang-orang beriman di masa-masa mendatang itu mustahil. Tidak kiralah bagaimana rupa mereka, di mana mereka berada, bagaimana keadaannya. Cukup sekadar mengetahui bahawa mereka itu beriman, malah beriman tanpa pernah bertemu dengannya, sudah menyuburkan rasa cinta.

Cinta luar biasa.

Cinta yang menjadikan Baginda sallallaahu 'alayhi wa sallam itu berkorban segala-galanya. Cinta itulah yang melimpah dan terus melimpah, hingga kamu yang hidup 1000 tahun selepas pemergiannya, biar sesudut Ceruk Tok Kun sekali pun beradanya kamu, tiada rumah yang tidak diketuk cinta Nabi.

SENYUMAN PERPISAHAN

Tiga hari Baginda sallallaahu 'alayhi wa sallam tidak mampu hadir berjamaah dengan kekasih-kekasih Baginda di masjid. Sakit kepala dan demam baginda semakin menjadi-jadi.

Subuh Isnin, 12 Rabi'ul Awwal tahun ke 11H,

Tatkala Abu Bakr radhiyallaahu 'anhu membetulkan saf untuk mengimamkan solat, Baginda sallallaahu 'alayhi wa sallam menyelak tabir yang memisahkan bilik Baginda dan ruang solat di Masjid.

"Sungguh takjub. Wajah Baginda seperti lembaran mushaf. Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam semasa memerhatikan kami, Baginda tersenyum dan ketawa kecil. Kami terlalu gembira melihat wajah itu. Abu Bakr sendiri berundur kerana menyangkakan Baginda mahu mengimamkan solat kami. Tetapi Rasulullah sallallaahu 'alayhi wa sallam mengisyaratkan agar kami memula dan menyempurnakan solat," kata Anas bin Malik, Radhiyallahu 'anhu.

Wajah itu mengubat rindu mereka.

Tiga hari yang hilang warna dan sepi.

Tabir dilabuhkan dan kaum Muslimin meneruskan solat.

Senyuman Baginda itu penuh cinta dan kasih. Senyuman yang kaya dengan kepuasan melihat kaum Muslimin.

Sangka mereka itu senyum kesembuhan.

Rupa-rupanya ia adalah senyuman perpisahan…

Dhuha Isnin, 12 Rabi'ul Awwal tahun ke-11 Hijriah, Kekasih Allah itu pulang ke Teman Tingginya.

"Fee al-Rafeeq al-A'laa, Fee al-Rafeeq al-A'laa…" Baginda menghulurkan telunjuk kirinya ke langit.

"Kembali ke Teman yang Maha Tinggi, Kembali ke Teman yang Maha Tinggi" bibir itu lesu menuturkan sebuah pemergian.

Tangan itu rebah terkulai.

Basah dalam bejana air.

Seperti air mata sekalian umat yang ditinggalkannya.

Baginda wafat dalam jiwa yang penuh kasih sayang. Jiwa yang terselit di lubuk hatinya sebuah kerinduan.

Merindui saudara-saudaranya.

Kita.

SEBUAH PERTANYAAN CINTA

Justeru…

Bertepukkah tanganmu menyambut cinta yang agung itu?

Cintakah kamu kepada Pencinta yang agung itu?

Hati kecil itu tidak mampu berbohong.

Engkau tahu di mana cinta itu di hatimu….

"Tidak sempurna iman sesiapa di kalangan kamu sehinggalah diriku lebih dikasihinya berbanding kasih kepada orang tuanya dan anak bahkan sekalian manusia" [riwayat al-Bukhari, Muslim, an-Nasa'ie dan Ibn Majah]

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


Proton saga megavalve - PRO-NIAGA Marketplace

Posted: 09 Jul 2011 08:08 AM PDT



For sale proton Saga megavalve in kedah/penang,
Manufactured on 1992,the last model of proton Saga first edition,
With new white paint body and new tires,new insurance,new road tax also
All in good condition and seldom used because owner have other one car now
Offer price is rm4500,but negotiable to serious buyer and prefer for cash buyer only
Owner of the car is a lady
view to believe,almost look good for a economic car and value for money
Call or sms for fast deal with direct owner.
On location Kuala Ketil Kedah or Batu Maung Penang

Item- Proton Saga megavalve
Year- 1992
Engine- 1300cc manual
Condition- used/good
Location- Kedah/Penang

Price- RM4,500

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


jokisenja.blogspot.com: Affendi mahu lupakan insiden <b>di Batu Kawan</b>

Posted: 12 May 2011 09:05 AM PDT

KUALA LUMPUR-Walaupun dibelungi rasa kecewa dengan insiden jump start di Batu Kawan, Mohd Affendi Rosli berharap dapat beraksi dengan lebih baik pada Pusingan 3 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS yang bakal berlangsung di Stadium Sultan Mizan Gong Badak, Terengganu pada 13 dan 14 Mei ini.

Affendi dikenakan penalti 30 saat setelah didapati melakukan kesalahan jump start pada perlumbaan akhir CP130 bulan lepas.

Penalti itu secara langsung meletakkan Affendi di kedudukan kelapan walaupun dia melintasi garisan penamat di tempat kedua.

Jika bukan kerana denda tersebut, Affendi akan berada di kedudukan teratas keseluruhan CP130 bersama-sama pendahulu ketika ini, Ahmad Fazli Sham (Pennzoil Fastrac Racing) dengan 33 mata. Kini dia berada di kedudukan keenam dengan 21 mata.

Nasib malang turut menimpa rakan sepasukannya, Azlan Shah Kamaruzaman yang turut didapati bersalah kerana kesalahan serupa. Nasib pelumba berusia 27 tahun itu bertambah malang apabila gagal menamatkan perlumbaan ekoran masalah mekanikal pada pusingan ke-13 daripada 15 pusingan perlumbaan.

"Keputusan di Pusingan 2 pasti lebih baik jika bukan kerana kesalahan teknikal saya dan Azlan lakukan. Kami tidak menyangka klac baru ini amat sensitif dan ketika kami menkar ke gear satu ia menendang dengan kuat.

"Saya hampir berputus asa selepas marshal menunjukkan isyarat kesalahan jumpstart pada pusingan 5.

"Walau bagaimanapun saya meneruskan perlumbaan kerana lebih baik jika dapat membawa pulang mata berbanding dengan tangan kosong," kata pelumba berusia 26 tahun itu.

Tambahnya lagi, "Saya sangat menyesal dengan kesilapan kerana pada waktu itu saya yakin dapat menamatkan perlumbaan di atas podium memandangkan jentera Honda saya  begitu kompetitif di Batu Kawan. Malangnya,  saya gagal menggunakan kelebihan tersebut."

Affendi bertekad untuk melupakan perkara yang telah berlalu dan kini bersedia untuk memberikan aksi terbaik di Terengganu.

"Nasib saya kurang baik pada dua pusingan sebelum ini dan saya berharap ia akan berakhir di atas podium di Terengganu. Bukan setakat jentera Honda saya berada dalam keadaan terbaik setelah pelbagai pengubahsuaian dilakukan oleh mekanik, malah perlumbaan kali ini merupakan satu perlumbaan teknikal.

Saya amat menggemarinya kerana tidak semua pelumba CP130 dapat melakukannya dengan baik," kata Juara keseluruhan Novis 2007 ini.

Ketika Fazli mendahului kedudukan keseluruhan CP130, mengekori di belakangnya ialah Abdul Muhaimin Roslan (Yamaha Maju Motor Racing) di kedudukan kedua dengan 31 mata dan Mohd Zaqhwan Zaidi (Pachie Yuzy Honda Racing) ketiga dengan 26 mata.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KELAB PENYOKONG USM FC: MENANG BERGAYA <b>DI BATU KAWAN</b>, TEWAS BESAR <b>...</b>

Posted: 02 May 2011 10:18 PM PDT

Selepas bergaya menewaskan "abang" mereka di stadium batu kawan tempoh hari, rentak cemerlang USM FC tersentak selepas dikejutkan dengan kekalahan besar 0-4 kepada pendahulu liga, PKNS. Sememangnya usia 2 tahun USM FC dalam kancah liga perdana masih gagal menyaingi PKNS yang sudah 5 tahun dalam aksi liga perdana. blogger tidak dapat memberi laporan perlawanan tersebut kerana tidak dapat hadir ke lokasi. namun, blogger sediakan skrip aksi USM FC menewaskan P.Pinang 5-2 di stadium batu kawan jumaat lepas.

kesebelasan utama USM FC :

jeevanathan,

fakhrul razi, shariman, shahril, fariss (kapten),

redzuan nawi, hazrul hakim, thnagaran, afzan zainal,

hafiz, failee.

minit 3 - sepakan sudut p.pinang.

4 - sepakan percuma p.pinang,jeevanathan selamatkan cubaan.

10 minit awal - permainan perlahan.

19 - failee buat cubaan, diselamatkan penjaga gol p.pinang.

20 - sepakan sudut thina, afzan tanduk,gol, usm fc 1 - p.pinang 0.

27 - cubaan jauh pemain p.pinang.

30 - failee kelirukan pertahan,, tewaskan penjaga gol dengan sepakan rendah, usm fc 2 - p.pinang 0.

32 - larian solo failee, usm fc 3 - p.pinang 0.

bersambung babak kedua

51 - shariman out, zairi in.

55 - failee hatrik, usm fc 4 - p.pinang 0.

57 - fauzan in, hafiz out.

59 - berpunca sepakan sudut, hazrul hakim rembat cantik. usm fc 5 - p.pinang 0.

61 - kekalutan depan pintu gol, arshah ayob jaringkan gol. usm fc 5 - p.pinang 1.

73 - thina out, taufiq in.

85 - p.pinang jaringkan gol. usm fc 5 - p.pinang 2.

89 - taufiq dilayagkan kad merah.

tamat. usm fc 5 - p.pinang 2.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi <b>...</b>

Posted: 05 Jul 2011 08:34 PM PDT

TESCO Stores (M) Sdn Bhd (Tesco) melabur kira-kira RM80 juta untuk membuka pasar raya besar terbarunya, Tesco Tanjung Pinang, di Tanjung Tokong sebagai tambahan kepada dua pasar raya sedia ada di bahagian pulau selepas Tesco Jalan Tengku Kudin dan Tesco Extra, Sungai Dua.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tjeerd Jagen berkata, pembukaan pasar raya itu dijangka dapat menjana pendapatan kepada pengusaha tempatan dan memberi peluang pekerjaan kepada penduduk negeri itu serta pada masa sama mampu menarik kira-kira 750,000 pelanggan untuk membeli belah di ketiga-tiga pasar raya berkenaan.


Beliau berkata, di Seberang Prai, Pulau Pinang, Tesco turut mempunyai cawangannya di Tesco Extra, Seberang Jaya dan Tesco Bukit Mertajam.

"Ini adalah rangkaian pasar raya Tesco yang ke-41 di negara ini sejak beroperasi 10 tahun lalu dengan jumlah pelaburan keseluruhan setakat ini berjumlah lebih RM4.5 bilion.


"Pasar raya baru ini mempunyai keluasan lebih 19,000 meter persegi dan lengkap dengan kemudahan medan selera, pusat permainan kanak-kanak, kedai, restoran serta menyediakan lebih 1,200 petak letak kereta," katanya selepas majlis perasmian Tesco Tanjung Pinang yang disempurnakan Yang Dipertua Negeri, Tun Dr Abdul Rahman Abbas, semalam.


Tjeerd berkata, pembukaan cawangan itu turut menawarkan 60,000 produk dengan 95 peratus adalah produk tempatan dan pihaknya juga merancang untuk membuka cawangan terbaru pada masa depan.

Pada majlis itu, Tesco menyumbangkan sebanyak RM5,000 sebagai sebahagian program tanggungjawab sosial korporat kepada Sekolah Kebangsaan (SK) Tanjung Tokong sebagai dana aktiviti sekolah itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


KONSERVASI: Sutudi Keanekaragaman Jenis Mangrove <b>di</b> Desa <b>Tanjung</b> <b>...</b>

Posted: 05 Jul 2011 08:23 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Sutudi Keanekaragaman Jenis Mangrove di Desa Tanjung Widoro, kec. Bungah. Kab. Gresik Jawa Timur. Sutudi Keanekaragaman Jenis Mangrove di Desa Tanjung Widoro, kec. Bungah. Kab. Gresik Jawa Timur. YANCE DONDU TAY ...

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


ThE CoLouRs Of mY LiFe~: ~Hiking <b>di Bukit Jambul</b>. Penat tapi seronok!

Posted: 11 Apr 2011 11:27 PM PDT

Assalamualaikum. Hai!

Disebabkan malas nak buat kerja, maka aku nak curik tulang sat untuk update belog. Ehehe. Hari ni nak gebang kat semua pasal keterujaan aku pergi hiking petang semalam. Lepas habes waktu ofis, aku dengan Enny (ofismate) decide nak pergi hiking kat Kawasan Mendaki Bukit Jambul. Selalu kami jogging je dalam kawasan USM ni lepas waktu kerja. Kengkonon nak kuruskan badan la. Yang nak kurus tu aku je sebab aku yang dah jadi gemuk. Enny dah sedia ada kurus. Dia cuma temankan aku. (-_-")

Best oo hiking semalam. Dah lama kot tak mendaki bukit. Last aktif dengan aktiviti hiking pun masa kerja jadi Pembantu Makmal tahun 2004 dulu. Bawa student USM yang ambil jurusan Kajihayat buat kerja lapangan kat dalam hutan. Owh. Dulu aku pernah kerja jadi Pembantu Makmal kat Pusat Pengajian Sains Kajihayat USM. Kerja ni la yang aku bagitahu dalam entri ini aku berhenti sebab nak sambung belajar. Kerja jawatan tetap tapi sebab nak belajar aku berhenti. Nanti2 la aku cerita eh. Entri ni nak cerita pasal aku p hiking semalam. (^_^)

Perghhh. Semalam tu aku agak pancit jugak la. Memang stamina dah lari mencicit-cicit tak ketahuan hala. Baru daki separuh bukit dah semput. Jantung tak payah cakap la. Dup dap dup dap laju nak mampus. Nafas pun dah tercungap-cungap. Nampak sangat dah lama tak workout. Kui3. Masa berhenti kat separuh bukit tu memang aku dah give up nak naik sampai atas. Siap halau Enny p naik sorang2 dia. Aku nak tunggu kat situ ja. Ahaha.

Tapi bila tengok ada 3 orang anak cina dengan seorang apek tua selamba badak je panjat sampai atas, terus rasa tercabar. Bebudak kecik dengan orang tua boleh takkan la aku tak boleh kan? Terus bertekad nak naik sampai atas jugak. Berhenti kat banyak tempat jugak la aku sebab nak stabilkan nafas. Siap ada sorang lelaki tegur aku, "Kawan dah tunggu kat atas tu. Adik tak sampai lagi." Aku renyih je la. Sebok betul. Huh!

Daki punya daki, jumpa Enny sebab dia dah patah balik nak turun. Pastu dia bagi semangat suruh aku naik sampai atas. Siap dia naik balik sebab nak temankan aku. Gile stamina kuat betul minah ni. Lastly sampai jugak aku kat puncak. SERONOK nak mampus sebab akhirnya aku berjaya cabar diri aku sendiri naik sampai atas. Huahuahua. Tapi sampai-sampai kat atas tu terus terkedang menjulur kaki sebab lenguh nak mati. Turun bawah pulak kaki terus ketar2 macam kena Parkinson. Ahaha. Takpe. First time naik. Lepas ni dah biasa dia stabil la. ;p

Cantik gila view dari atas bukit tu. Lepas ni nak pergi lagi la. Dalam seminggu nak set 2-3 kali mesti pergi hiking. Hiking lagi best dari jogging sebab lagi banyak peluh aku keluar. Maka senang la lemak-lemak degil kat paha dengan bontot aku ni nak pecah. Boleh jadi selim melim balik macam dulu. Kui3. Sebenarnya aktiviti riadah macam ni bagus sangat. Bukan je dapat jaga kesihatan tapi dapat meluangkan masa yang ada dengan aktiviti berfaedah macam ni. Dapat geng yang sekepala lagi best. Dapat eratkan hubungan persahabatan.

Setakat yang aku perhatikan, dari dulu sampai sekarang yang banyak buat aktiviti riadah (jogging @ hiking) kebanyakannya orang cina. Semalam pun, orang cina yang ramai. Yang India dengan Melayu berapa kerat je. Boleh kira dengan jari. Dulu masa muda2 aku aktif pergi jogging kat Mengkuang Dam pun banyak orang cina je yang jogging. Yang Melayu banyak pergi bercinta je kat situ. Ambil gambar dan bermesra-mesra tepi tasik. Uhuhu.

Apa2pun, hiking kat Bukit Jambul ni memang best! Puas hati walaupun jalan hiking berliku-liku. Yang penting bila sampai kat atas, rasa macam segala penat tu hilang terus. Kalau nak tahu ada gym kecik dan percuma boleh guna kat atas tu tau. Taman rekreasi pun ade. Kalau korang penat tapi tak bawak air masa hiking, kat atas tu ada disediakan 3 tong air untuk semua orang minum. FREE! Tapi kena tawakal la masa nak minum. Baca je Bismillah dengan Allahhuma Bariklana. Hehe. Nak amik gambar kat atas tu pun cantik.

Masa untuk mendaki dalam 20-30 minit ikut kemampuan dan stamina. Average dalam sejam jugak la untuk naik dan turun. Kepada yang tinggal sekitar Pulau Pinang, sesiapa yang nak mencuba kelainan, nak beralih arah dari jogging kepada aktiviti yang lebih mencabar, pergi je hiking kat Bukit Jambul tu. Kawasan Mendaki Bukit Jambul ye. Jangan pulak p hiking kat Kompleks Bukit Jambul. Kat situ bukan keluar peluh bakar lemak, tapi keluar peluh bakar duit. Kui3.

Bisik2:: Majulah hiking untuk kuruskan badan! *tetiba.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved