Jumaat, 3 Februari 2012

09 di Batu maung - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


ORANG KECIL ORANG BESAR: Pulau Jerjak & Briyani Peha <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2012 05:08 AM PST

Pulau Jerjak & Briyani Peha Kambing Puncak Mutiara

Bulan lepas selama 2 hari aku berulang-alik menaiki bot ke Pulau Jerjak. Hari pertama naik bot berhawa dingin, hari kedua naik bot (ala feri) berhawa semula jadi. Mulanya aku ingat naik di jeti berhampiran Queens Bay itu tetapi rupa-rupa jeti di situ menghala ke resort. Assignment aku ke Penang Shipyard yang mana jetinya di Batu Maung.

Dari Queens Bay berenangpun boleh kalau hendak ke Pulau Jerjak ini. Kalau dari Batu Maung, bot akan berpusing meredah laut melalui bawah projek pembinaan jambatan kedua yang sedang dibina sebelum sampai ke jeti Pulau Jerjak.

Selepas habis assignment hari kedua dan terakhr aku terperangkap hampir 2 jam di dalam kesesakan lalulintas dari Batu Maung dan Jambatan Pulau Pinang. Rupa-rupanya begitulah keadaan setiap petang Jumaat. Hujan pula menambahkan kesesakan lagi.

Malamnya aku ke Kampung Pelek bersama orang rumah aku seorang itu dan anak jantan aku seorang itu. Memang sudah lama aku ingin mencuba menu di Restoran Puncak Mutiara di Kampung Pelek, Bukit Mertajam ini. Ada pelbagai menu dari kambing, ayam kampung, burung unta, rusa, dan sebagainya. Terdapat juga menu barat dan ala Thai di sini.

Apapun (pada pandangan peribadi aku) menu yang kami cuba biasa-biasanya. Mungkin aku sudah hilang semangat makan-makan dek cerita Man vs. Food.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Full content generated by Get Full RSS.

JOM PEGANG PENYU |

Posted: 26 Jan 2012 06:01 PM PST

Sejak semalam saya berada di Pulau Pinang menghabiska masa meninjau beberapa potensi untuk menulis entry baru dan juga melakukan serba sedikit liputan. Sebenarnya saya terlupa yang orang ramai masih dalam mood bercuti untuk Tahun Baru Cina. Punyalah sesak jalan di sekitar Pulau Pinang. Terpaksa saya bermalam di Butterworth selepas beberapa jam mencari penginapan di George Town. Di Pulau Pinang, korang pernah pergi tak Akuarium Pulau Pinang yang diuruskan oleh Institut Penyelidikan Perikanan (FRI) Pulau Pinang. Kalau belum, baik korang pergi ke sana kalau ada masa.

Dengan tiket semurah RM5 untuk dewasa dan kadang-kadang mereka buat promosi RM2 untuk seorang dewasa untuk ke sana. Untuk memberi didikan berkenaan ikan kepada anak korang, memang patut korang ke sana. Apa yang menarik sebelum korang balik, korang boleh menyentuh dua ekor penyu agar yang diletakkan di dalam sebuah kolam di luar bangunan Akuarium.

Inilah antara salah seekor penyu agar yang saya maksudkan. Wajahnya yang comel dan cantik pasti akan menarik minat anak korang untuk melihatnya dengan lebih dekat lagi. Ada dua ekor penyu agar dalam kolam ini yang akan sentiasa berenang menghampiri anda kalau korang menjenguk ke dalam kolam. Kalau korang sentuh cangkerangnya perlahan-lahan tak jadi masalah buat sesiapa yang tidak pernah menyentuh penyu. Korang boleh dapatkan paket makanan palet dengan harga RM1 sebungkus dan diberi makan kepada penyu-penyu ini.

Dalam ruang akhir bangunan akuarium ini juga ada satu tangki besar yang memuatkan super besar Ikan Kerapu yang kalau korang makan seekor memang korang akan mati pecah perut sebab besar sangat. Tapi dek kerana umur ikan ini yang sudah tua ia berenang dengan kelajuan yang amat perlahan. Pastikan korang berhati-hati takut anak korang takut lak nak tengok ikan besar macam tu.

Tengoklah saiz ikan kerapu tu dengan orang yang mengambil gambar di hadapan tangkinya itu. Besar kan?? Hahaha.. Tapi untuk melihat serba sedikit tentang hal ehwal ikan ni boleh lah korang datang ke sini di Akuarium Pulau Pinang diuruskan oleh FRI di Batu Maung lokasi sebenarnya.

Teh"O"Suam : Besarnya ikan!!

nuffnang_bid = "f75b493126bcce94d087125518971d2a"; // ]]>

Full content generated by Get Full RSS.

PERASMIAN SEKOLAH AGAMA RAKYAT <b>BATU MAUNG</b>

Posted: 26 Oct 2011 02:12 AM PDT

TEKS UCAPAN
YB DATO' MANSOR BIN OTHMAN,

TIMBALAN KETUA MENTERI PULAU PINANG 1
SEMPENA MAJLIS PERASMIAN
SEKOLAH AGAMA RAKYAT BATU MAUNG
PADA 14 OKTOBER 2011M / 16 ZULKAEDAH 1432H.

Full content generated by Get Full RSS.

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved