Jumaat, 17 Februari 2012

09 di Batu maung - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2012 03:39 PM PST

URL Sumber Asal :-

Ikan Bakar <b>di</b> Kampung Nelayan Teluk Tempoyak, <b>Batu Maung</b> <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2011 06:32 AM PST

Assalamu'alaikum,
Pada 17 Disember 2011 yang lalu, hari Sabtu, hamba ke Pulau Pinang, ada 'seminar' sehingga 20 Disember 2011. Memandangkan kami pun dah lama tak makan ikan bakar di Teluk Tempoyak, jadi petangnya, kami ke Kampung Teluk Tempoyak di Batu Maung, Pulau Pinang. Kampung ini merupakan sebuah kampung Melayu dan perkampungan nelayan, jadi  terdapat jeti nelayan di sini. 

Meja ini sudah 'ditempah'. Memandangkan kami sampai awal dan 'jumlah' kami agak ramai, akhirnya kami dapat makan di meja ini. 
Banyak pengusaha di sini, selain ikan bakar 
Pengunjung terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat
Ini pengusaha ikan bakar yang terkenal....Ingat, hari Isnin tutup... 
Hamba rasa harganya jauh lebih murah berbanding ikan bakar di sekitar Lembah Klang... 
Pelbagai jenis minuman disediakan 
 Kalau datang ramai, ambil  jag sahaja lebih berbaloi berbanding ambil gelas
Memandangkan pelancong luar pun makin ramai yang datang, gerai ini turut dibuka
 Hidangan utama di sini adalah ikan bakar... kerana resepinya yang istimewa...

Hamba pun bukanlah selalu makan di luar...sekali-sekala orang kata.... 
Bila cicah ikah bakaq dengan 'kicap' dan 'asam ni'...... 
 Sayur pun ada, walaupun lain taukenya...
 Hidangan dah siap, seorang saudara dan keluargaya belum sampai...
Surau tidak jauh dari sini, jadi kalau nak bersolat tak susah....

 Bilik air pun tak jauh mana
Ikan yang dibakar dibelah dua, dan ditengahnya diletakkan 'sambal'  sebelum dibakar di atas daun pisang

Ada kerja-kerja pembinaan tidak jauh dari kawasan ikan bakar ini... 
 Ini jeti nelayan...pengalaman terbaik hamba dulu-dulu, dah sampai sini, ikan dah habis. Jadi pengusahanya telefon nelayan di laut, kemudian ikan sampai dalam peti lagi, dok melompat-lompat lagi...
 Kelihatan jambatan kedua menghubungi Pulau Pinang sedang dibina ...
 Ni kawasan parkir...taklah besaq mana. kalau malam Sabtu dan malam Ahad, memang penuh dan sesak terutamanya kalau minggu dapat gaji...

Kelazatan  ikan bakar bergantung kepada kesegaran ikannya....resepi dan cara bakar perkara kedua...  
 Memandangan ini perkampungan nelayan, maka kesegaran ikannya tidak menjadi soal...
dah hampir selesai.....Alhamdulillah
Kami sampai ke hotel dalam jam 10 malam. Cerita seterusnya adalah berkaitan mee udang, tunggu!!! 
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

ORANG KECIL ORANG BESAR: Pulau Jerjak & Briyani Peha <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2012 05:08 AM PST

Pulau Jerjak & Briyani Peha Kambing Puncak Mutiara

Bulan lepas selama 2 hari aku berulang-alik menaiki bot ke Pulau Jerjak. Hari pertama naik bot berhawa dingin, hari kedua naik bot (ala feri) berhawa semula jadi. Mulanya aku ingat naik di jeti berhampiran Queens Bay itu tetapi rupa-rupa jeti di situ menghala ke resort. Assignment aku ke Penang Shipyard yang mana jetinya di Batu Maung.

Dari Queens Bay berenangpun boleh kalau hendak ke Pulau Jerjak ini. Kalau dari Batu Maung, bot akan berpusing meredah laut melalui bawah projek pembinaan jambatan kedua yang sedang dibina sebelum sampai ke jeti Pulau Jerjak.

Selepas habis assignment hari kedua dan terakhr aku terperangkap hampir 2 jam di dalam kesesakan lalulintas dari Batu Maung dan Jambatan Pulau Pinang. Rupa-rupanya begitulah keadaan setiap petang Jumaat. Hujan pula menambahkan kesesakan lagi.

Malamnya aku ke Kampung Pelek bersama orang rumah aku seorang itu dan anak jantan aku seorang itu. Memang sudah lama aku ingin mencuba menu di Restoran Puncak Mutiara di Kampung Pelek, Bukit Mertajam ini. Ada pelbagai menu dari kambing, ayam kampung, burung unta, rusa, dan sebagainya. Terdapat juga menu barat dan ala Thai di sini.

Apapun (pada pandangan peribadi aku) menu yang kami cuba biasa-biasanya. Mungkin aku sudah hilang semangat makan-makan dek cerita Man vs. Food.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Full content generated by Get Full RSS.

JOM PEGANG PENYU |

Posted: 26 Jan 2012 06:01 PM PST

Sejak semalam saya berada di Pulau Pinang menghabiska masa meninjau beberapa potensi untuk menulis entry baru dan juga melakukan serba sedikit liputan. Sebenarnya saya terlupa yang orang ramai masih dalam mood bercuti untuk Tahun Baru Cina. Punyalah sesak jalan di sekitar Pulau Pinang. Terpaksa saya bermalam di Butterworth selepas beberapa jam mencari penginapan di George Town. Di Pulau Pinang, korang pernah pergi tak Akuarium Pulau Pinang yang diuruskan oleh Institut Penyelidikan Perikanan (FRI) Pulau Pinang. Kalau belum, baik korang pergi ke sana kalau ada masa.

Dengan tiket semurah RM5 untuk dewasa dan kadang-kadang mereka buat promosi RM2 untuk seorang dewasa untuk ke sana. Untuk memberi didikan berkenaan ikan kepada anak korang, memang patut korang ke sana. Apa yang menarik sebelum korang balik, korang boleh menyentuh dua ekor penyu agar yang diletakkan di dalam sebuah kolam di luar bangunan Akuarium.

Inilah antara salah seekor penyu agar yang saya maksudkan. Wajahnya yang comel dan cantik pasti akan menarik minat anak korang untuk melihatnya dengan lebih dekat lagi. Ada dua ekor penyu agar dalam kolam ini yang akan sentiasa berenang menghampiri anda kalau korang menjenguk ke dalam kolam. Kalau korang sentuh cangkerangnya perlahan-lahan tak jadi masalah buat sesiapa yang tidak pernah menyentuh penyu. Korang boleh dapatkan paket makanan palet dengan harga RM1 sebungkus dan diberi makan kepada penyu-penyu ini.

Dalam ruang akhir bangunan akuarium ini juga ada satu tangki besar yang memuatkan super besar Ikan Kerapu yang kalau korang makan seekor memang korang akan mati pecah perut sebab besar sangat. Tapi dek kerana umur ikan ini yang sudah tua ia berenang dengan kelajuan yang amat perlahan. Pastikan korang berhati-hati takut anak korang takut lak nak tengok ikan besar macam tu.

Tengoklah saiz ikan kerapu tu dengan orang yang mengambil gambar di hadapan tangkinya itu. Besar kan?? Hahaha.. Tapi untuk melihat serba sedikit tentang hal ehwal ikan ni boleh lah korang datang ke sini di Akuarium Pulau Pinang diuruskan oleh FRI di Batu Maung lokasi sebenarnya.

Teh"O"Suam : Besarnya ikan!!

nuffnang_bid = "f75b493126bcce94d087125518971d2a"; // ]]>

Full content generated by Get Full RSS.

PERASMIAN SEKOLAH AGAMA RAKYAT <b>BATU MAUNG</b>

Posted: 26 Oct 2011 02:12 AM PDT

TEKS UCAPAN
YB DATO' MANSOR BIN OTHMAN,

TIMBALAN KETUA MENTERI PULAU PINANG 1
SEMPENA MAJLIS PERASMIAN
SEKOLAH AGAMA RAKYAT BATU MAUNG
PADA 14 OKTOBER 2011M / 16 ZULKAEDAH 1432H.

Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2012 03:39 PM PST

URL Sumber Asal :-

Ikan Bakar <b>di</b> Kampung Nelayan Teluk Tempoyak, <b>Batu Maung</b> <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2011 06:32 AM PST

Assalamu'alaikum,
Pada 17 Disember 2011 yang lalu, hari Sabtu, hamba ke Pulau Pinang, ada 'seminar' sehingga 20 Disember 2011. Memandangkan kami pun dah lama tak makan ikan bakar di Teluk Tempoyak, jadi petangnya, kami ke Kampung Teluk Tempoyak di Batu Maung, Pulau Pinang. Kampung ini merupakan sebuah kampung Melayu dan perkampungan nelayan, jadi  terdapat jeti nelayan di sini. 

Meja ini sudah 'ditempah'. Memandangkan kami sampai awal dan 'jumlah' kami agak ramai, akhirnya kami dapat makan di meja ini. 
Banyak pengusaha di sini, selain ikan bakar 
Pengunjung terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat
Ini pengusaha ikan bakar yang terkenal....Ingat, hari Isnin tutup... 
Hamba rasa harganya jauh lebih murah berbanding ikan bakar di sekitar Lembah Klang... 
Pelbagai jenis minuman disediakan 
 Kalau datang ramai, ambil  jag sahaja lebih berbaloi berbanding ambil gelas
Memandangkan pelancong luar pun makin ramai yang datang, gerai ini turut dibuka
 Hidangan utama di sini adalah ikan bakar... kerana resepinya yang istimewa...

Hamba pun bukanlah selalu makan di luar...sekali-sekala orang kata.... 
Bila cicah ikah bakaq dengan 'kicap' dan 'asam ni'...... 
 Sayur pun ada, walaupun lain taukenya...
 Hidangan dah siap, seorang saudara dan keluargaya belum sampai...
Surau tidak jauh dari sini, jadi kalau nak bersolat tak susah....

 Bilik air pun tak jauh mana
Ikan yang dibakar dibelah dua, dan ditengahnya diletakkan 'sambal'  sebelum dibakar di atas daun pisang

Ada kerja-kerja pembinaan tidak jauh dari kawasan ikan bakar ini... 
 Ini jeti nelayan...pengalaman terbaik hamba dulu-dulu, dah sampai sini, ikan dah habis. Jadi pengusahanya telefon nelayan di laut, kemudian ikan sampai dalam peti lagi, dok melompat-lompat lagi...
 Kelihatan jambatan kedua menghubungi Pulau Pinang sedang dibina ...
 Ni kawasan parkir...taklah besaq mana. kalau malam Sabtu dan malam Ahad, memang penuh dan sesak terutamanya kalau minggu dapat gaji...

Kelazatan  ikan bakar bergantung kepada kesegaran ikannya....resepi dan cara bakar perkara kedua...  
 Memandangan ini perkampungan nelayan, maka kesegaran ikannya tidak menjadi soal...
dah hampir selesai.....Alhamdulillah
Kami sampai ke hotel dalam jam 10 malam. Cerita seterusnya adalah berkaitan mee udang, tunggu!!! 
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Oct 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Sep 2011 03:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Sep 2011 03:01 PM PDT

URL Sumber Asal :-

2 Storey Terrace House at <b>Batu Maung</b> for Sale – RM700,000

Posted: 11 Sep 2011 07:04 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]2 Storey Terrace House at Batu Maung for Sale – RM700,000. located @ Lorong Kekabu build up :2100sf. Pls call/sms Joe @ 0174317773 for further details. * not direct *. Property Location: Batu Maung ...

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Sep 2011 03:07 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2011 03:05 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Ivory lands Bayan Mutiara | Malaysia News

Posted: 12 Jul 2011 10:00 AM PDT

It is learnt that Ivory Properties had submitted the higher bid to develop an initial 24.8ha at Bayan Mutiara on Penang Island.

George Town: Ivory Properties Group Bhd is believed to have won the right to develop over 40ha of land at Bayan Mutiara on Penang Island.

Business Times has learnt that the decision to award the tender to Ivory was made during Penang Development Corporation's board meeting which ended late yesterday evening.

Ivory and SP Setia Bhd were in the race to develop the landbank, which was put out by the Penang state government via a request for proposal (RFP), for which the reserve price was reportedly set at RM200 per sq ft.

It is learnt that Ivory had submitted the higher bid to develop an initial 24.8ha, which is located south of the Penang Bridge. The cost of developing the land surpasses the RM1 billion mark.

The RFP comes with the potential to develop an additional 14ha, by way of a future reclamation after the development of the initial 24.8ha land.

The Bayan Mutiara tender is part of the state government's efforts to unlock the value of the land it owns in selected areas.

Ivory's success leaves SP Setia in the lurch, as currently, it is the only developer without any development projects along Penang's southern corridor where its rivals are present.

The rivals include Mah Sing Group Bhd, which is planning a mixed-development property project in Batu Maung. Ivory Properties is present via "The View Twin Towers" development in Batu Uban, while IJM Land Bhd had already embarked on its landmark waterfront development of "The Light", close to the Penang Bridge.

In January this year, the Penang state government announced that SP Setia – via subsidiary Eco Meridean Sdn Bhd – had won a RM300 million project to build and operate the Penang International Convention and Exhibition Centre in Relau on the island.

The project was reportedly meant to create a "Penang People's Park" that includes the country's first subterranean Penang International Convention and Exhibition Centre , a 2.8ha public park on the rooftop, a refurbished and upgraded Penang International Sports Arena, a refurbished and upgraded aquatic centre as well as a four-star hotel with retail outlets and a spacious parking lot.

By Business Times

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved