Jumaat, 23 Mac 2012

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN: SIRI 2 : ANWAR IBRAHIM <b>...</b>

Posted: 22 Feb 2012 08:31 PM PST


SIAPAKAH ANWAR SEBENARNYA? - YAHYA ISMAIL.





Anak kelahiran Ceruk Tok Kun di Seberang Perai bukan dilahirkan dari kalangan ulama. Bapanya , Datuk Ibrahim, pernah menjadi Setiausaha Parlimen di Kementerian Kesihatan di era Tengku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Sebelum menceburkan diri dalam bidang politik, Ibrahim, bapa Anwar, pernah menjadi attendent hospital. Barangkali mengenangkan jawatannya sebagai attendent maka Tengku melantik bapa Anwar sebagai Setiausaha Parlimen di Kementerian Kesihatan.
Boleh dikatakan keluarga Anwar menyokong UMNO. Emak Anwar sendiri seorang pemimpin Wanita UMNO yang terkenal di Seberang Prai. Menurut sumber Tok Wan nya, sebelah bapanya dikatakan dari keturunan India dan dikatakan memeluk agama Islam. Tok Wan Anwar dikatakan berkahwin dengan wanita keturunan Cina yang dibela oleh keluarga Islam. Barangkali Anwar dan suku sakatnya boleh menerangkan lebih lanjut lagi siapakah gerangan keturunannya itu.
Janganlah hairan bin terkejut kalau Anwar petah berucap. Bukankah orang keturunan India bijak bercakap walaupun Anwar tidak mempunyai lenggukan kepala seperti kebanyakan orang India? Melihat dari keturunan bapanya, bermakna Anwar adalah generasi kedua dari kerunan India campur Cina.


ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia) di bawah Anwar menjadi sebuah NGO yang berpengaruh dan mempunyai pengikut ramai. Semangat Melayu dan Islam yang tercetus selepas 13 Mei menjadikan Islam sebagai suatu kekuatan politik dan budaya yang kuat di kalangan generasi muda pada waktu itu.
Kalau kebanyak pemimpin PAS hanya berlegar disekeliling serban mereka dan memperalatkan Islam untuk menyebar pengaruh politiknya, Anwar pula menyebarkan perjuangan Islam keperingkat antarabangsa. Melalui ABIM Anwar mendapat perhatian dan sokongan berbagai pemimpin Islam di negara-negara Arab, Pakistan dan Indonesia. Melalui berbagai jaringan kerjasama, beliau dengan berbagai pemimpin negara-negara Barat, khasnya Amerika, Anwar di anggap oleh para pemimpin sebagai pemimpin Islam yang liberal.
Walau pun beliau hanya memimpin ABIM sebuah NGO Islam, namun penghormatan dan sanjungan yang diperolehinya dari berbagai ketua-ketua kerajaan asing lebih menyerlah dari Perdana Menteri sendiri !
Anwar sedar dia tidak boleh menjdadikan nasionalisme Melayu sebagai produk politiknya, untuk mendapat sokongan dan kerjasama dari ketua-ketua kerajaan asing. Tapi bila dia memperlihatkan ketokohannya sebagai pemimpin Islam Liberal maka dengan sendirinya dia mendapat perhatian dari ketua-ketua kerajaan asing. Khasnya dari kalangan Barat, oleh kerana Barat lebih senang berbicara kepentingan politik mereka dengan para pemimpin Islam Liberak dan bukan fudementalis yang dianggap Barat super kolot dan berbau militan.
 METHODOLOGI PENYEBARAN IDEALOGI.


Untuk merealisasikan cita-cita Islam Liberal, Anwar sejak memimpin ABIM sudah membuat jalinan kerjasama dengan berbagai golongan masyarakat di Indonesia, bukan saja di kalangan gerakan mahasiswa Islam seperti HMI (Himpunan Mahasiswa Islam) tetapi juga dengan tokoh-tokoh Islam terkemuka dari kalangan parti-parti politik Indinesia dan Muhammadiah yang pada suatu masa dahulu dipimpin oleh Amin Rais.
Jalinan kerjasa tersebut diteruskan hingga kini. Oleh kerana itu, janganlah terkejut beruk kalau Anwar mempunyai para penyokong yang kuat di kalangan masyarakat Indonesia. Kebebasan media yang super bebas di Indonesia sekarang di eksplotasikan Anwar untuk meraih sokongan mural terhadap perjuangannya. Dengan kata lain, Anwar menjadikan Indonesia, sebagai pengkalan politiknya memandangkan pengaruh politik Indonesia, dengan penduduk-pendidiknya lebih dari 250 juta penganut Islam.
Memanglah di Indonesia terdapat golongan politikus dan budayawan Islam liberal yang pro-barat, dan kebanyakan dari mereka terdiri dari sahabat-sahabat Anuwar. Mereka mempunyai agenda politik Islam Liberal yang disenangi Barat. Jadi janganlah hairal kalau ada pertautan jiwa antar Anwar dengan golongan ini yang cuba mendapat tempat dalam politik nasional Indonesia dan juga Malaysia.
Seperti Anwar golongan Islam Liberal di Indonesia juga berkiblat ke Amerika. Besar kemunkun Amerika membantu golongan ini dengan harapangolongan Islam Liberal dapat menguasai kepimpinan negara Indonesia. Bayangkan sebagai MP Permatang juga merangkap penasihat PKR Anwar mempunyai pejabat di Washington DC, Siapa yang membiayai perbelanjaan dan penyewaan pejabat itu ? Anwar sensiri keluar belanja ?  Apakah kepentingan Anwar untuk membuka pejabatnya di Washington DC itu ?


Tidak ada parti politik di Malaysia yang mempunyai pejabat di sana. Apakah kerajaan amerika yang membiayainya ? Apakah Anwar juga mempunyai pelobi-pelobi yang diupah untuk mempengaruhi kerajaan Amerika dan beberapa senator yang berpengaruh untuk menyokong perjuangannya ?


Di Malaysia, juga di Indonesia, Anwar menggunakan keahliannya sebagai pemidato ala Sukarno dengan memutarbelitkan berbagai isu untuk meraih sokongan terhadap perjuangannya. Dia tahu bagaimana hendak mempengaruhi para pendengarnya. Bercakap dikalangan mahasiswa dia akan memperlihatkan idealisme generasi muda yang resah gelisah, inginkan pembaharuan dan berfikiran bebas.
Depan lebai-lebai pondok, ustaz-ustaz dan ulama-ulama berjiwa kerdil, Anwar dianggap sebagai seorang pejuang Islam nombor wahid yang mengatasi kemampuan intelek mereka. Di khalayak bukan Melayu, dia akan menyuarakan hak dan kebebasan mereka sebagai warganegara dan berjanji akan memperjuangkan nasib mereka. Boleh dikatakan anwar akan menabur janji anika ragam dan anika warna menurut siapa yang menjadi penontonnya. Karismanya sebagai pemidato yang super habat lebih kuat pengaruhnya dari penjual ubat kuat di Lorong Haji Taib. Tidak ada pemidato yang lebih handal dan berpengaruh dari Anwar. Itu perlu kita akui....


Dia membina imej sebagai pejuang Islam kerana pengaruh PAS menjadi semakin kuat selepas peristiwa berdarah 13 Mei, 1969. Selepas 13 Mei, timbul kesedaran di kalangan orang Melayu untuk bersatupadu mempertahankan kuasa politik Melayu dan hak hidup orang Melayu sebagai peribumi yang sah. Walau pun penyertaan PAS dalam kabinet Barisan Nasional pada tahun 1974 dianggap sebagai 'kahwin mut'ah' namun ia perlu wujud dan kena pada masanya.
Anwar melihat perkembangan politik pasca 13 Mei sebagai politik mempertahankan kuasa dan hak orang Melayu dan Islam. Beberapa orang pemimpin ABIM bersama Anwar sudah mengorak langkah menyertai PAS sebagai suatu strategi memperkukuhkan kedudukan politik PAS dan ada juga yang menyertai UMNO. Dia meletakkan orang-orangnya dalam PAS dan UMNO dengan harapan mereka menjadi pemimpin-pemimpin yang bakal mengambilalih kepimpinan PAS dan UMNO pada suatu waktu itu.
MASUK 'UNIVERSITI KEMUNTING'.
Rupa-rupanya setelah keluar dari "Universiti Kemunting" bintang Anwar menjadi semakin terang. Siapa sangka seorang yang mendabik dada sebagai pejuang Islam dengan senyuman bangganya menyertai UMNO, parti politik yang menjadi musuh politiknya di masa lalu. Dengan sekelip mata dia di'sintuklimau' sebagai menteri dalam kabinet Mahathir. Pemimpin yang dikatakan terlibat dalam kemasukan Anwar dalam UMNO ialah Tengku Razaleigh Hamzah.
Dalam satu temuramah saya dengan Datuk Seri (kini Tun) Dr. Mahathir, sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri saya bertanya, " Mengapakah Datuk Seri membawa masuk Anwar dalam UMNO dan menjadikandia seorang menteri penuh ?' Dengan tenang Dr Mahathir menjawab, " Kalau saya tak ambek dia masuk UMNO dia akan masuk PAS. Dia tu pejuang Islam,. Kalau dia masuk PAs teruklah UMNO."
Rupa-rupanya Mahathir juga menganggap Anwar sebagai pejuang Islam yang berpengaruh. mengikut perhitungan politik Mahathir, Anwar boleh memainkan KEpenting dalam UMNO memandangkan dia seorang pemimpin muda yang ada karisma, bijak berpidato dan mempunyai ribuan pengikut dalam dan luar negara. Dilihat dari latarbelakang politik, baik Mahathir mahu pun Anwar, pernah menentang UMNO dan berceramah di atas pentas PAS pada suatu ketika dulu. Jadi tidak hairanlah mengapa Mahathir mempunyai soft spot terhadap Anwar.......
Ada orang berkata Anwar hendak "ABIM" kan UMNO. Banyak rakan-rakan Anwar dalam ABIM diberi kedudukan dalam parti, kerajaan dan berbagai badan berkanun. Memandangkan Anwar seorang pejuang Islam yang kini mendapat kedudukan tinggi dan menjadi orang kepercayaan Perdana Menteri maka banyak pihak mentafsirkan Anwar hendak melakukan reformasi dalam UMNO dengan melauskan jaringan ABIM di berbagai peringkat dalam parti.
Kononnya dia akan berusaha supaya UMNO dan PAS akan bergabung tenaga sebagai parti politik Melayu Islam yang super hebat dan super kuat di tanahair. Perlu diingat sahabat-sahabat Anwar dalam ABIM juga menyusur masuk kedalam kepimpinan PAS. Menurut beberapa pemimpin UMNO veteran mereka yang tidak sehaluan dengan ciitarasa politiknya akan disingkir dari kepimpinan UMNO. Dengan kata lain, Anwar akan memilih mereka yang sehaluan dengan nya untuk menerajui parti.
Ini bermakna mereka yang menari mengikut rentak tengo Anwar akan mengusai UMNO kelak kalau ditakdirkan Allah SWT , dia menjadi Perdana Menteri merangkap Presiden UMNO.
KEKUATAN MELAYU : UMNO + PAS.



Kekuatan UMNO dan PAS ialah sokongan mutlak dari orang Melayu. Untuk menjadi bakal Perdana Menteri seorang tokoh mesti mendapat dukungan dari masyarakat Melayu. Tanpa sokongan Melayu hanya mimpi yang berlabuh di Sri Perdana dan Putrajaya. 
Sejak merdeka hingga ke hari ini, malah 50 tahun akan datang, politik Malaysia masih berteraskan perkauman. Orang Melayu sebagai peri bumi tidak akan merelakan kuasa plitik tanah air berpindah kepada kaum-kaum lain. Bukan Melayu boleh berkongsi kuasa dengan orang Melayu selagi kedudukan dan kuasa politik Melayu tidak tergugat.
Politik akomodosi dengan bukan Melayu sejak merdeka hingga sekarang mestilah berdasarkan hasrat keramat Perlembagaan Negra. Setiap warganegara, tidak kira bangsa, agama, adat dan kebudayaan , mesti patuh dan terima segala aspek Perlembagaan Negara tersebut. Seperti kata peribahasa Melayu "di mana bumi dipijak, di situ langit di junjung" masuk kandang kerbau menguak, masuk kandang kambing mengembek.......


nantikan siri 3....

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved