Isnin, 2 Julai 2012

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2012 07:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 09 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Pasar malam hidupkan <b>Batu Ferringhi</b> - Melanconglah & ketahui <b>...</b>

Posted: 22 May 2012 06:17 AM PDT


SUASANA malam di Batu Ferringhi, Pulau Pinang cukup indah. Gemerlapan lampu dari hotel-hotel dan deretan kedai di sepanjang pantai menjadikan tempat tersebut suatu destinasi menarik untuk dikunjungi.
Selain itu pasar malam yang diadakan setiap malam juga dianggap sebagai destinasi wajib kepada pelancong tempatan dan asing yang berkunjung ke Pulau Mutiara.
Terdapat lebih 300gerai di sepanjang jalan sejauh kira-kira 400 meter yang menjual pelbagai cenderamata, pakaian, kain batik dan lukisan dengan harga murah.
Semasa tinjauan S2 di situ, kelihatan ramai pelancong asing dari Arab Saudi, Australia, England dan Indonesia bertali arus 'memburu' sambil tawar menawar harga cenderamata untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.
Bukan setakat membeli-belah, mereka juga menjamu selera di restoran-restoran yang menghidangkan pelbagai menu makanan Barat dan Timur.
Pengunjung yang penat selepas berjalan pula boleh melepaskan lelah dengan mendapatkan perkhidmatan mengurut kaki di situ.
Peniaga cenderamata, Joey Ho, 28, berkata, pelancong suka datang ke situ kerana ia merupakan satu-satunya tempat di negeri ini yang menjual pelbagai jenis cenderamata dalam satu lokasi.
"Mereka tidak payah susah-susah untuk pergi ke banyak tempat bagi mendapatkan barangan yang mereka inginkan," katanya.
Seorang lagi peniaga, Azahari Saad, 31, memberitahu, meskipun baru dua bulan menjalankan perniagaan, sambutan yang diterima daripada para pengunjung cukup baik.
Dia yang membuka gerai pameran haiwan eksotik menjelaskan, ramai pelancong suka ke situ kerana suasana dan produk yang ada cukup unik serta menarik.
"Walaupun baharu dua bulan beroperasi, saya mampu memperoleh pendapatan empat angka," katanya.
Sementara itu, pelancong tempatan, Zamri Ahmad, 34, menjelaskan,dia suka membawa isteri dan empat anaknya ke pasar malam Batu Ferringhi untuk membeli-belah.
Dia yang datang dari Perak berkata, barangan di situ boleh ditawar dan jika kena pada caranya, ia boleh dibeli pada harga cukup murah.
"Kualiti barang pula sama seperti yang dijual di kompleks beli-belah malah ada yang jauh lebih baik," ujarnya.
Selain itu, tambah Zamri, isteri serta anak-anaknya suka dengan suasana ceria di situ.

Pasar malam hidupkan <b>Batu Ferringhi</b> - Halaman Gambar Menarik <b>...</b>

Posted: 30 Apr 2012 03:02 AM PDT

SUASANA malam di Batu Ferringhi, Pulau Pinang cukup indah. Gemerlapan lampu dari hotel-hotel dan deretan kedai di sepanjang pantai menjadikan tempat tersebut suatu destinasi menarik untuk dikunjungi.

Selain itu pasar malam yang diadakan setiap malam juga dianggap sebagai destinasi wajib kepada pelancong tempatan dan asing yang berkunjung ke Pulau Mutiara.

Terdapat lebih 300gerai di sepanjang jalan sejauh kira-kira 400 meter yang menjual pelbagai cenderamata, pakaian, kain batik dan lukisan dengan harga murah.

Semasa tinjauan S2 di situ, kelihatan ramai pelancong asing dari Arab Saudi, Australia, England dan Indonesia bertali arus 'memburu' sambil tawar menawar harga cenderamata untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.

Bukan setakat membeli-belah, mereka juga menjamu selera di restoran-restoran yang menghidangkan pelbagai menu makanan Barat dan Timur.

Pengunjung yang penat selepas berjalan pula boleh melepaskan lelah dengan mendapatkan perkhidmatan mengurut kaki di situ.

Peniaga cenderamata, Joey Ho, 28, berkata, pelancong suka datang ke situ kerana ia merupakan satu-satunya tempat di negeri ini yang menjual pelbagai jenis cenderamata dalam satu lokasi.

"Mereka tidak payah susah-susah untuk pergi ke banyak tempat bagi mendapatkan barangan yang mereka inginkan," katanya.

Seorang lagi peniaga, Azahari Saad, 31, memberitahu, meskipun baru dua bulan menjalankan perniagaan, sambutan yang diterima daripada para pengunjung cukup baik.

Dia yang membuka gerai pameran haiwan eksotik menjelaskan, ramai pelancong suka ke situ kerana suasana dan produk yang ada cukup unik serta menarik.

"Walaupun baharu dua bulan beroperasi, saya mampu memperoleh pendapatan empat angka," katanya.

Sementara itu, pelancong tempatan, Zamri Ahmad, 34, menjelaskan,dia suka membawa isteri dan empat anaknya ke pasar malam Batu Ferringhi untuk membeli-belah.

Dia yang datang dari Perak berkata, barangan di situ boleh ditawar dan jika kena pada caranya, ia boleh dibeli pada harga cukup murah.

"Kualiti barang pula sama seperti yang dijual di kompleks beli-belah malah ada yang jauh lebih baik," ujarnya.

Selain itu, tambah Zamri, isteri serta anak-anaknya suka dengan suasana ceria di situ.

parachute tersangkut <b>di batu ferringhi</b> | Homestay Kuantan - simple <b>...</b>

Posted: 26 Jan 2012 04:43 PM PST

Batu ferringhi adalah salah satu tempat pelancongan tepi pantai yang heppening di P.Pinang. Ada banyak hotel di situ dan pantai yang cantik menjadi tumpuan. FnK sudah dua kali kesana dan tepi pantainya sentiasa penuh dengan pengunjung di tambah lagi denga macam-macam permainan air. Orang bersuka ria sambil bermain jet ski, riding horse, parachute, dll.

Tapi ada permainan yang kelihatan agak bahaya. Terutama jenis payung terjun yang ditarik dengan menggunakan boat, kerana masa landing, orang yang naik tu kelihatan sukar sekali untuk mendarat. Kami experience local tourist yang naik dan tidak dapat landing dengan sempurna. Semasa lawatan kami yang pertama, kami melihat sendiri pemain parachute yang ditarik boat ni tidak dapat landing dengan betul. Boleh lihat disini.

Hari ni bila bukak the star, ada lagi peristiwa sama parachute tersangkut di pokok di batu ferringhi. Operator-operator permainan air disitu menawarkan service kepada pengunjung, tetapi aspek keselamatan perlu di pertingkat. Atau pihak berkuasa boleh tiadakan terus jenis permainan ini kerana ia kelihatan sangat berbahaya. Kepada sesiapa yang bercuti, berhati-hatilah, jangan jadikan kegembiraan bercuti bertukar kesedihan.

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 07:36 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Lone Pine <b>Batu Feringgi</b> Pulau Pinang - Aku ingin Bahagia dan <b>...</b>

Posted: 20 Jun 2012 07:18 PM PDT

Bercuti ke Pulau Pinang adalah sebahagian dari jadual kewajipan kami. Suami dan aku amat sukakan batu Feringgi. Sekurang-kurangnnya 2 tahun sekali pasti kami sampai disini..kekadang tak tidur pun..cuma meronda ja ..Sebabnya... kami rasa pantainya cantik..kos perjalanan yg lebih murah (brbanding Langkawi ) . . Ada pantai dan bukit.. banyak tempat menarik utk dilawati. Bulan Madu kami pd tahun 2003 juga sebenarnya adalah di Batu Feringgi Pulau Pinang.. (maklumla..gaji kecik..kat sini jela yg mampu ). Tetapi Masa tu kami menginap di Hydro Majestic Penang. Aku dah dua kali menginap kat situ. Suasananya cantik..kat atas bukit dan mengadap laut. Tetapi untuk ke pantai..kita kenala Melintas jalan besar kat depan tu. Namun Suasana di situ juga amat menarik..
Kemudian..kami menukar angin pula.. Mencuba tempat baru iaitu Lone Pine Penang boutique hotel menjadi pilihan.
Setelah 2 kali menginap di Hydro majestic..kami ingin mencari suasan baru. Setelah puas mencari info kat tenet nih.. makan terbekenan lah pada Lone Pine Hotel. Hotelnya betul-betul di atas Pasir dan berada di kawasan Batu Feringgi juga. Jadi kalau korang nak pergi Pasar malam yg terpanjang kat Penang ni..inilah kawsannya. Keluar ja pintu pagar hotel..terus boleh nampak pasar malam. Jalan lah sepuas hati..memang panjangggg..
Makan Malam di Lone Pine.. enaknya makan kat bilik..
Menunggu matahari terbenam..cantik..Kejadian alam yang amat menakjubkan.
 Banyak aktiviti yang boleh korang buat kat sini. Sedia duit ja..dan naiklah apa yg ada.
 Menunggu saat-saat matahari terbenam.
 Danish sedang mengambil angin petang.. Seronok katanya. . Melepak kat balkoni sambil melihat pemandangan.Amat menyenangkan dan menyegarkan.
 Pemandangan dari bilik aku..terus mengadap laut. Cantikkan..
 Gambar ini pun di ambil dari bilik aku. Selepas berendam kat dalam laut..terjunlah kat dalam kolam ni..
 Rasa nak lepak kat pantai ni sepuasnya. Pantainya cantik..tetapi..pasirnya tak sama macam pasir Langkawi. Namun..setiap tempat ada keindahannya tersendiri.
 Lone Pine sebenarnya adalah bangunan British pada suatu masa dahulu. Jadi senibina kat sini masih dikekalkan.
Bilik ni hanya ada satu katil Queen ja..Jadi kalau bawa anak..kenala minta tambahan katil ya.
Pemandangan di belakang hotel yg mengadap pantai
Malam yg cukup indah di sini.
 Masih mengekalkan senibina British
 Amat terasa kelainannya.. memang amat-amat cantik.
Dulu bertiga..sekarang dah berempat..jadi kalau nak lepak sini lagi..kenalah amik lebih besar.
Semoga ada rezeki untuk ke sini lagi.

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu</b> maung - Google Blog Search

Posted: 08 Jun 2012 03:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

KLXPRESS - Harga Tanah <b>di</b> Pulau Pinang Melambung Tinggi

Posted: 06 Jun 2012 09:14 PM PDT

GEORGE TOWN: Kekurangan tanah di Pulau Pinang dan tarikannya sebagai salah satu destinasi pelancong serta rumah kedua bagi pesara asing telah menyebabkan hartanah di negeri itu melambung tinggi dengan mencatatkan peningkatan sebanyak 25 peratus sejak lima tahun lalu.

Menurut penilai hartanah, harga yang ditawarkan adalah antara yang tertinggi di Malaysia justeru, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendakwa hanya golongan kaya sahaja boleh tinggal di pulau yang merupakan salah satu warisan dunia.

Menurut tinjauan yang dijalankan The Star, harga unit kondominium di Batu Ferringhi, Tanjung Bungah dan Persiaran Gurney yang menghadap tepi laut di jual pada harga falak, dan ada beberapa kes ia dijual bermula dengan RM2 juta bagi unit yang mempunyai keluasan 1,000 kaki persegi.

Sebelum perang dunia berlaku lagi di pusat bandar misalnya di Campbell Street kawasan tersebut telah diduduki oleh bukan penduduk asal Pulau Pinang.

Mereka telah menukar wajah kawasan tersebut dengan membuka butik hotel dan ada juga mahu menyimpan bangunan disitu kerana kecantikan seni bina mereka.

Harga rumah juga turut meningkat dari RM500,000 pada 2007 kepada kira-kira RM800,000 pada 2012 dengan mencatatkan peningkatkan lebih kurang 30 peratus.

Menurut Pengarah Urusan, Raine & Horne Malaysia, Michael Geh paling tinggi adalah di Pulau Tikus, Persiaran Gurney, Tanjung Tokong dan kawasan kediaman Tanjung Bungah dengan mencatatkan peningkatan lebih daripada 25 peratus bagi harga setiap unit kondominium.

Bagi kawasan lain seperti di Bayan Baru, Sungai Ara dan Minden Heights serta Batu Maung pula harga rumah teres, unit kondominium serta rumah berkembar telah meningkat sekurang-kuranya 25 peratus.

Skim perumahan rumah kos sederhana hanya terdapat di beberapa kawasan sahaja seperti di George Town Perak Road, MacCallum Street, Jalan Burmah dan Sungai Pinang ia belum diperluaskan ke kawasan lain.

"Ini menunjukkan peningkatan lebih daripada 25 peratus berbanding lima tahun lalu. Sebuah apartment yang teletak di sebuah kawasan kejiranan pada 20007 berharga RM180,000 tetapi kini ialah meningkat hingga RM250,00," kata Geh.

Menurutnya, peningkatkan harga rumah yang tinggi mendorong ramai orang membeli rumah di Seberang Perai kerana harga hartanah di sana masih lagi murah sekitar satu pertiga daripada harga hartanah di pulau berkenaan.

"Namun harga hartanah di kawasan tanah besar itu juga sedang meningkat," katanya.

Sebuah pangsapuri di bandar Butterworth pada ketika ini dijual pada harga RM250,000 berbanding RM180,000 lima tahun yang lalu, sementara bagi rumah teres ia menelan belanja sekitar RM500,00 berbanding RM300, 000 pada 2007.

Tambah Geh, ekoran kekurangan tanah dan peningkatan harga bahan mentah harga hartanah di Pulau Pinang dijangka akan terus meningkat pada masa hadapan.

Sementara itu, Pengerusi Barisan Nasional, Teng Chang Yeow berkata ketika pemerintahan kerajaan negeri sebelum ini hanya terdapat satu atau dua projek perumahan utama di kawasan lereng bukit. Namun sejak kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih terdapat banyak projek di kawasan lereng bukit di seluruh pulau tersebut. Beliau berkata garis panduan pembangunan di lereng bukit sedia ada sememangnya mencukupi namun kerajaan negeri patut lebih tegas dalam menguatkuasakannya.


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved