Isnin, 23 Julai 2012

09 di Batu kawan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 01:24 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2012 01:43 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 31 May 2012 01:11 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Mat Sabu hampir pasti bertanding <b>di</b> Parlimen <b>Batu Kawan</b>

Posted: 31 May 2012 12:16 AM PDT

Demam pilihanraya semakin terasa. Setiap hari ada saja yang bertanya pada sharpshooter bila bubar parlimen? Jawabnya mudah..tanyalah BN (Bini Najib)

Semakin dekat dengan pilihanraya semakin banyak spekulasi tentang calon-calon yang akan bertanding dan pastinya calon hebat seperti Mat Sabu tidak terlepas dari perbualan hangat politik rakyat. Ramai yang bertanya, Mat Sabu akan bertanding di mana?

Khabar angin kini yang bertiup kencang dari Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang adalah Mat Sabu hampir pasti menjadi calon di Parlimen Batu Kawan. Guan Eng merupakan sahabat baik Mat Sabu di kamar penjara. Bukan lagi rahsia hubungan akrab Mat Sabu dan Guan Eng ibarat 'isi dan kuku.'

Sharpshooter selaku Pengarah Pilihanraya Dun Bukit Tengah merangkap Ketua Penerangan Keadilan Batu Kawan, sudah pasti berita ini ibarat 'pucuk dicita..ulam mendatang..tidak cukup tapak tangan..Stadium Batu Kawan kami tadahkan..'

Pimpinan PAS di Kawasan Batu Kawan amat berharap Mat Sabu akan bertanding di Parlimen Batu Kawan akan menjadi kenyataan. Parlimen Batu Kawan kini adalah YB Prof Ramasamy TKM 2 merangkap Adun Perai.

Malam ini jangan lupa bersama Mat Sabu dan Chegubard di Kg Tok Panjang, Dun Bukit Tengah, Parlimen Batu Kawan. Ceramah gelombang KUNING ke Putrajaya..jumpa di sana..

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 01:26 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jun 2012 01:24 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Naufal Budak Baik: 1 Jun: Cuti Sekolah <b>di Batu Kawan</b>

Posted: 04 Jun 2012 10:18 PM PDT


Dalam kereta, on the way ke Batu Kawan.
Seluar Hawaii Afdhal yang Naufal pinjam, sebab semua seluar lain dah 'basah'.

Salam Naufal,

1 Jun ayah dan ibu pulang ke Tapah untuk bercuti ke batu Kawan Penang pada hujung minggu. Cuti sekolah berlansung 2 minggu jadi kami ambik kesempatan ini untuk pulang kemapung. Singgah di Tapah pada malam Jumaat dan bertolak ke Batu Kawan pada pagi Sabtu.

Bila sampai Tapah kami terkejut tengok betapa tembamnya Naufal. Pipi tembam dan perut pun makin besar.

Naufal dah tak pakai pampers. Opah cakap supaya Naufal tak kencing pada waktu siang dia beri kau minum susu kurang pada waktu siang. setiap 2 jam Opah akan bawa Naufal ke tandas untuk buang air kecil. Setakat ini naufal belum lagi kencing dalam seluar. Kecuali semasa di Batu Kawan. Sampaikan seluar habis dan Naufal terpaksa pinjam seluar Afdhal.

Mula pandai menyebut "Ibu" dan "Ayah". Selain dari itu ada beberapa perkataan pelik seperti "Tak guna!"(bila marah) dan apa lagi entah. Mungkin pengaruh dari Detectif Conan. Bila Naufal menjerit dengan perkataan itu kami semua ketawa.

Di batu Kawan, Naufal melaungkan dengan kuat Azan setiap kali maghrib. Senja Sabtu dan Senja Ahad, mengikut rancangan TV 106 Astro.

Cuti kali ni kita tak berjalan ke mana pun, ayah badan tak sedap, rasa macam nak demam. Malam minggu sahaja buat barbeque dengan semua keluarga Tok Hassan. Diaorang semua tidur pukul 4 pagi.

Ayah beli beberapa CD pendidikan dan buku untuk Naufal. tapi Naufal lebih suka menonton CD dari menjenguk buku.

Selain dari itu ada beberapa kes lain seperti tikus di Tapah semakin ganas. Ibu masa tidur kakinya kena gigit tikus. Mungkin sebab tikus tu tak biasa dengan ibu kot, sebab Naufal dan Opah tak pernah kena gigit tikus, walaupun tikus tu selalu naik kedapur dan makan makanan dalam tudung saji. :)

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2012 01:45 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Kilang pembuatan solar panel <b>di Batu Kawan</b> ada kaitan dengan <b>...</b>

Posted: 13 Mar 2012 04:54 AM PDT

Pembinaan kilang yang mengeluarkan solar panel di Batu Kawan oleh syarikat multi-nasional Robert Bosch sebenarnya telah lama diperkatakan sejak June 2011 . Pada masa itu kerajaan DAP Pulau Pinang mendabik dada berbangga kerana Pulau Pinang dipilih oleh pelabur untuk projek ini . Mungkin kerajaan DAP Pulau Pinang dah lupa pelaburan yang tinggi di negeri itu disebabkan usaha-usaha yang dijalankan oleh kerajaan pusat dan juga usaha-usaha kerajaan negeri Pulau Pinang semasa di bawah pentadbiran Barisan Nasional. Hal ini pernah saya huraikan dalam 'entry' yang lepas . (sumber)


Tulisan aku kali ni adalah untuk bercerita tentang sikap 'talam dua muka' untuk puak2 yang mengaku sayangkan alam sekitar. Mereka bermati-matian menentang kilang Lynas atas alasan mengancam kesihatan penduduk setempat dan juga alam sekitar . Tapi tahukah mereka bahawa kilang membuat solar panel juga mencemarkan alam sekitar dan menganggu kesihatan penduduk ? Ini terbukti apabila syarikat Jinko Solar terpaksa menutup kilang ini setelah mendapat protes yang hebat dari penduduk2 desa . (sumber) (sumber)
Apa yang berlaku di China ialah kegagalan syarikat Jinko Solar dalam menguruskan sisa buangan merbahaya dan seterusnya memberi kesan kepada alam sekitar dan kesihatan penduduk setempat. Jelas di sini proses pembuatan solar panel juga menghasilkan bahan buangan toksik dan merbahaya , kes yang sama seperti Lynas. Soalnya disini ialah kecekapan dalam menguruskan sisa buangan ini (contohnya logam berat Cadmium Telluride, CdTe dan Copper Indium Gallium Selenide, CulnGaSe). Satu artikel berkaitan yang ditulis dalam Los Angeles Times (April 2011) mungkin menarik untuk dibaca dan dibuat rujukan (sumber)
Dan yang paling menarik , tahukah anda pembuatan solar sel yang murah adalah menggunakan elemen2 tanah jarang (rare earth) ? iaitu mineral yang diekstrak oleh kilang Lynas di Gebeng. Dengan kemudahan yang ada di Lynas adakah Robert Bosch akan menggunakan sumber yang lebih mahal untuk pengeluaran solar panel mereka?  (sumber)
Agak ironik, tetapi itulah kebenarannya iaitu elemen2 tanah jarang diperlukan untuk kelangsungan teknologi2 hijau seperti bateri kenderaan hibrid dan solar panel. Mungkin artikel ini dapat membantu kita untuk memahami perkara ini. (sumber)
Aku tak nak jadi hipokrit , jadi aku tak membantah pembinaan kilang pembuatan solar panel di Batu Kawan ni . Cuma aku persoalkan sekarang, dimana puak2 yang kononnya mahu jaga alam sekitar tu ? Tolong buat kempen Hijau 3.0 di Batu Kawan ! Sila tunjukkan konsistensi anda , kilang Lynas dan kilang pembuatan solar panel Robert Bosch berkait secara langsung . Kedua-dua kilang ini menghasilkan sisa2 buangan yang dikatakan boleh memberi kesan pada kesihatan, dan alam sekitar. Jadi lancarkan saja Bersih 3.0 atau dunia akan nampak anda sebagai manusia yang jelas hipokrit !!!!

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Mar 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

UMNO Online - Projek Solar <b>Di Batu Kawan</b> Bukti DAP, Guan Eng <b>...</b>

Posted: 28 Mar 2012 02:20 AM PDT

Kategori Berita Pilihan

Projek Solar Di Batu Kawan Bukti DAP, Guan Eng Kaki Putar Alam

Oleh : Ropikah Ahmad

BATU KAWAN, 28 Mac – Kerajaan DAP Pulau Pinang telah terbukti tidak bertanggungjawab apabila membelakangkan kepentingan rakyat tempatan khususnya di Batu Kawan sendiri apabila meluluskan pembinaan projek kilang solar biarpun ia memberi kesan buruk kepada alam sekitar.

Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Mohd Nordin Mohd Kassim membidas tindakan dangkal kepimpinan kerajaan negeri yang diketuai oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri.

"Fikirkan sendiri bagaimana tindakan DAP apabila loji pemprosesan Lynas di Pahang mahu diusahakan maka mereka buat bantahan sehinggakan demonstrasi besar-besaran digerakkan bukan saja di negeri terbabit tetapi di Padang Kota juga dibuat sedangkan dalam diam mereka ini menggerakkan satu projek yang lebih berbahaya," katanya kepada UMNO-Online.

Dilaporkan, Bosch Group dari Jerman akan melabur RM2.2 bilion bagi membina kilang pengeluaran panel solar di Pulau Pinang selepas perjanjian memorandum yang dibuat kerajaan negeri.

"Sepatutnya hal-hal sedemikian dibincangkan dengan penduduk di sini terlebih dahulu dan mereka perlu memberi penjelasan kepada rakyat khususnya penduduk di Batu Kawan berhubung projek kilang Solar yang akan dibina di kawasan berkenaan.

"Persoalannya kenapa Lynas di Pahang diperbesar-besarkan sedangkan projek kilang solar yang diluluskan oleh pentadbiran negeri disembunyikan? Apa motif sebenar tindakan tersebut dibuat?"

Tegas beliau lagi, penduduk Batu Kawan sendiri tidak bersetuju dengan pembinaan kilang berkenaan yang bukan saja akan mencemarkan alam sekitar tetapi juga itu akan menjejaskan aktiviti harian penduduk di situ.

"Kawasan Batu Kawan bukan besar mana pun malahan penduduknya pun tidaklah seramai mana jadi sewajarnya kepimpinan negeri bukan saja menjaga hati penduduk tetapi juga mengambil berat akan apa yang berlaku kepada persekitaran mereka," katanya.

Jelas beliau, kajian yang telah dijalankan mendapati bahawa proses solar ini akan mengeluarkan lebih 10 bahan kimia dan bahan-bahan ini dikhuatiri akan menjejaskan punca pendapatan penduduk termasuklah ternakan ikan yang terjejas.

"Jika projek Lynas yang telah disahkan tidak memberi kesan berbahaya diprovokasikan dan dijadikan bahan proganda tetapi mengapa pula projek solar yang memberi kesan negatif kepada rakyat dibiarkan dibina?"

Pada 26 Februari lalu, satu demonstrasi Hijau telah digerakkan oleh pakatan pembangkang di Kuantan, Kuala Lumpur manakala di Pulau Pinang diketuai sendiri oleh Ketua Menterinya sebagai protes terhadap pembangunan kilang pemprosesan nadir bumi (rare earth) di Gebeng, Kuantan, Pahang milik syarikat Lynas Coporations LTD dengan mengatakan ia akan menghasilkan radioaktif yang membahayakan kesihatan dan boleh memberi kesan buruk terhadap manusia dan alam sekitar.

Namun begitu, hasil kajian didapati bahan nadir bumi adalah unsur penting dalam industri elektronik terutama sekali untuk penghasilan barangan seperti Ipad, komputer, Galaxy Tab, kipas helikopter, telefon mudah alih, turbin angin dan lain-lain malah mengikut data ekonomi, sebahagian besar bahan nadir bumi diimport dari China bagi memenuhi 90% hingga 97% permintaan industri elektronik di seluruh dunia yang semakin berkembang pesat.

Bukan itu saja, saintis pembangkang iaitu Dr Che Rosli Che Mat dari Pas juga telah menjelaskan bahawa operasi kilang pemprosesan nadir bumi tersebut adalah selamat dan tidak mendatangkan mudarat. – MediaUMNO.

Berita Bertarikh 28 March 2012 Pada 5:20 PM

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved