Selasa, 3 Julai 2012

Posted: 28 Jun 2012 03:26 PM PDT

Posted: 10 Feb 2012 03:14 PM PST

URL Sumber Asal :-

Ikan Bakar <b>di</b> Kampung Nelayan Teluk Tempoyak, <b>Batu Maung</b> <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2011 06:32 AM PST

Assalamu'alaikum,
Pada 17 Disember 2011 yang lalu, hari Sabtu, hamba ke Pulau Pinang, ada 'seminar' sehingga 20 Disember 2011. Memandangkan kami pun dah lama tak makan ikan bakar di Teluk Tempoyak, jadi petangnya, kami ke Kampung Teluk Tempoyak di Batu Maung, Pulau Pinang. Kampung ini merupakan sebuah kampung Melayu dan perkampungan nelayan, jadi  terdapat jeti nelayan di sini.

Meja ini sudah 'ditempah'. Memandangkan kami sampai awal dan 'jumlah' kami agak ramai, akhirnya kami dapat makan di meja ini.
Banyak pengusaha di sini, selain ikan bakar
Pengunjung terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat
Ini pengusaha ikan bakar yang terkenal....Ingat, hari Isnin tutup...
Hamba rasa harganya jauh lebih murah berbanding ikan bakar di sekitar Lembah Klang...
Pelbagai jenis minuman disediakan
 Kalau datang ramai, ambil  jag sahaja lebih berbaloi berbanding ambil gelas
Memandangkan pelancong luar pun makin ramai yang datang, gerai ini turut dibuka
 Hidangan utama di sini adalah ikan bakar... kerana resepinya yang istimewa...

Hamba pun bukanlah selalu makan di luar...sekali-sekala orang kata....
Bila cicah ikah bakaq dengan 'kicap' dan 'asam ni'......
 Sayur pun ada, walaupun lain taukenya...
 Hidangan dah siap, seorang saudara dan keluargaya belum sampai...
Surau tidak jauh dari sini, jadi kalau nak bersolat tak susah....

Bilik air pun tak jauh mana
Ikan yang dibakar dibelah dua, dan ditengahnya diletakkan 'sambal'  sebelum dibakar di atas daun pisang

Ada kerja-kerja pembinaan tidak jauh dari kawasan ikan bakar ini...
 Ini jeti nelayan...pengalaman terbaik hamba dulu-dulu, dah sampai sini, ikan dah habis. Jadi pengusahanya telefon nelayan di laut, kemudian ikan sampai dalam peti lagi, dok melompat-lompat lagi...
 Kelihatan jambatan kedua menghubungi Pulau Pinang sedang dibina ...
 Ni kawasan parkir...taklah besaq mana. kalau malam Sabtu dan malam Ahad, memang penuh dan sesak terutamanya kalau minggu dapat gaji...

Kelazatan  ikan bakar bergantung kepada kesegaran ikannya....resepi dan cara bakar perkara kedua...
 Memandangan ini perkampungan nelayan, maka kesegaran ikannya tidak menjadi soal...
dah hampir selesai.....Alhamdulillah
Kami sampai ke hotel dalam jam 10 malam. Cerita seterusnya adalah berkaitan mee udang, tunggu!!!

My Life My World: WAR MUSEUM PULAU PINANG

Posted: 10 Feb 2012 03:44 AM PST

Hari kedua di Pulau Pinang ... lauk Mak Tok dan nasi serta maggi cup dan roti masih ada lagi dalam stok. Itu lah yang kita orang pulun pagi tu. Malas nak keluar carik makan. Lagi pun microwave ada. Masuk jer kat dalam tu dan panaskan. Semudah A.B.C ... hehehe. Eh! macam iklan microwave jer lah pulak. Maka perjalanan hari ini adalah ke 'War Museum'. Hilman dengan Aran sangat teruja nak datang sini. Ini kali ke 2 lawatan untuk budak 2 orang ni. Masa tahun lepas kami sampai, punyerlah jauh kita orang redah. Segala pekan pekan kecik, dengan lalu kata tengah tengah landasan Lapangan Terbang Bayan Lepas lagi. Ghuper-ghupernyer tak lah jauh sangat pun dari Apartment kami, takat 10 minit perjalanan jer. Hehehehe... nasib baik pakai GPS kali ni, kalau tidak segala ceruk kampung dan lapangan terbang di lalui lagi.

Kami sampai lebih kurang pukul 10 lebih gitu. Memang tak ramai orang yang melawat tempat ni, mungkin dia orang tak tahu kut. Atau orang lebih suker pergi Beach kat Batu Feringgi kot. Sangat senang nak cari. Terletak kat atas bukit di Batu Maung. Kat kaki bukit ni dah penuh dengan pembangunan. Tapi bila naik jer kat kawasan atas bukit ni memang 'Back to Nature' lah. Hutan yang tak lah tebal sangat, tapi ke'aslian'nya masih tak terusik. Bak kata nyonya yang jaga kawasan ni, 'When you enter War Museum means you enter MALAYA', "kami akan bawak anda semua ke zaman sewaktu perang dunia Ke 2 dahulu" .... teruja tak teruja tak :) Sapa yang masuk sini lagi teruja.
Tengoklah muka-muka kita orang yang sangat teruja, termasuk Tok Abah tersayang. Maklumlah Tok Abah kat bekas Army. So kenangan lalu tu mengimbau lah jugak, walau Tok Abah tak masuk Sojar lagi masa Perang Dunia Ke-2 tu. Hehehe .. jangan tanya kenapa tak nampak Kak Long masa gambo kat Penang ni especially masa kat War Museum ni. Seperti biasa, anak aku yang sorang ni kan memang lah tak adventure langsung. Dan tak suker panjat memanjat dan masuk kubu dan kolong semua. Tak macam mak dia, nasiblah aku dah tuo, kalau idak mahu aku nak panjat Gunung Kinabalu ... hahaha statement perasan.  Dia nak temankan Mak Tok, sebab Mak Tok tak larat nak panjat bukit semua. Tahu lah kan, Kak Long kan cucu kesayangan Mak Tok. Lagi pun tahun lepas dia kata dia dah masuk.

Meh aku cerita sejarah War Museum ni. Terletak di kawasan tenggara (South-East) Pulau Pinang. Merupakan salah satu Kubu Tentera yang kuat, ianya dibina pada 1930an oleh pihak British untuk melindungi pulau dari musuh. Kubu ini berkeluasan 20 ekar dan diwaktu kini dipanggil Bukit Batu Maung. Pihak kejuruteraan tentera British dengan menggunakan tenaga buruh tempatan telah memecahkan beberapa kawasan dan menggali di persekitan bukit untuk membina kubu dengan terowong bawah tanah, bilik kawalan perisikan, pusat logistik, dewan, pejabat, lapangan menembak, kuarters tentera, rumah masak dan klinik perubatan.
Gambar kat atas ni adalah terowong yang masih terdapat kat situ. Masih asli sejak tahun 1930an dulu. Okay, tak yah pergi Vietnam nak masuk terowong. Tapi for sure lah terowong kat Vietnam tu lagi best kan. Seram dan suspen gak menyusuri Terowong yang ada kat situ. Orang yang jaga kat situ siap kasik lampu picit kecik lagi masa nak masuk ni. Terowong ni digunakan pada masa dulu untuk elakkan diri masa ada bom-bom kat luar sana. Memang best sangat-sangat. Tapi tak lah berapa panjang pun terowong nyer. Kat hujung terowong ni ada satu corong menuju ke atas bukit. Ya Rabbi ... bebudak ni suker giler. Rasa macam nak masuk main 'Police and Thief' kat sini.
Jadinyer, aku lah peneman  ayahanda tercinta a.k.a Tok Abah memanjat tangga naik bukit nak jumpa bebudak tu.
Ini lah corong tu, dalam ketinggian lebih kurang rumah 3 tingkat. Aku dah naik tahun lepas, aku sorang-sorang naik, bebudak tak berani. Jadinyer tahun ni kasik anak-anak aku pulak naik. Aku temankan Tok Abah. Kalau ikut ati memang nak join jer bebudak tu.
Tak tahu dah nak cerita apa, tengok jer lah gambo-gambo yang ada ni, dan bebudak yang sangat excited dengan keadaan kat Muzium Tentera nih. So ... apa lagi, kalau datang Pulau Pinang jangan luper datang ke sini. Oppssss  terasa macam baru dilantik menjadi Duta Muzium Perang lah pulak. Dan kalau datang sini, datang ramai-ramai. Lagi best bawak budak-budak bawah umur 20 tahun atau 10 tahun, sebab nanti kita pun boleh jadi bebudak balik. Hehehe ....

ORANG KECIL ORANG BESAR: Pulau Jerjak & Briyani Peha <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2012 05:08 AM PST

Pulau Jerjak & Briyani Peha Kambing Puncak Mutiara

Bulan lepas selama 2 hari aku berulang-alik menaiki bot ke Pulau Jerjak. Hari pertama naik bot berhawa dingin, hari kedua naik bot (ala feri) berhawa semula jadi. Mulanya aku ingat naik di jeti berhampiran Queens Bay itu tetapi rupa-rupa jeti di situ menghala ke resort. Assignment aku ke Penang Shipyard yang mana jetinya di Batu Maung.

Dari Queens Bay berenangpun boleh kalau hendak ke Pulau Jerjak ini. Kalau dari Batu Maung, bot akan berpusing meredah laut melalui bawah projek pembinaan jambatan kedua yang sedang dibina sebelum sampai ke jeti Pulau Jerjak.

Selepas habis assignment hari kedua dan terakhr aku terperangkap hampir 2 jam di dalam kesesakan lalulintas dari Batu Maung dan Jambatan Pulau Pinang. Rupa-rupanya begitulah keadaan setiap petang Jumaat. Hujan pula menambahkan kesesakan lagi.

Malamnya aku ke Kampung Pelek bersama orang rumah aku seorang itu dan anak jantan aku seorang itu. Memang sudah lama aku ingin mencuba menu di Restoran Puncak Mutiara di Kampung Pelek, Bukit Mertajam ini. Ada pelbagai menu dari kambing, ayam kampung, burung unta, rusa, dan sebagainya. Terdapat juga menu barat dan ala Thai di sini.

Apapun (pada pandangan peribadi aku) menu yang kami cuba biasa-biasanya. Mungkin aku sudah hilang semangat makan-makan dek cerita Man vs. Food.