Rabu, 26 September 2012

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


Time To Love: Cerpen : Man Untuk Ana (ii)

Posted: 26 Sep 2012 05:28 PM PDT


"Bang long… weekend ni kita pergi lepak nak?"
Dahi Man berkerut. "Kau ni kena sampuk dengan penunggu ke Luth? Tak pernah-pernah kau nak ajak bang long pergi melepak. Tiba-tiba nak ajak… demam?"
Tawa Luth terlepas. Ada pula dikatanya aku disampuk penunggu? Tak sayang mulut betul. "Saja… pasal tak pernahlah nak pernahkan ni. Jomlah."
"Kampung la, rumah Usu Tahar. Sekarang kan musim buah… kita pergi lepak kat dusun dialah. Ok?"
Makin berkerut dahi Man. Seketika kemudian dia menggelengkan kepalanya, "Betullah kau ni dah kena sampuk dengan penunggu, Luth. Apalah sangat yang nak ada dekat kampung tu? Bang long ingat kau nak belanja pergi oversea ke? Tak pun, paling kurang lepak dekat JB. Ni kampung dekat ceruk tok kun tu kau ajak pergi? Alahai, Luth…"
"Lerr, sajalah. Lagipun dah lama tak melawat Usu Tahar tu. Sambil pergi melawat tu kita tolonglah dia kat kebun sana. Kira on la kan ni?"
"Hurmmm… Auni macam mana?" Lepak-lepak jugak. Anak sendiri mana boleh lupa.
"Tinggal kat ummilah."
Spontan kepala Luth dilukunya. "Kau ni sengallah. Ummi mana ada! Kan ummi pergi rumah Mak Teh, mengurut anak perempuan dia yang baru bersalin tu. Seminggu ummi kat sana. Ish, bengap betul."
Luth mengerang kesakitan. "Orang lupalah, tu pun nak angin. Dah ummi tak ada… kita angkut sekalilah Auni bawak balik kampung."
Man memandang lama ke arah Luth,
---------------------------------
Man kira keputusannya untuk ikut cadangan Luth hari tu memang satu keputusan yang tepat. Anaknya, Auni ceria saja sepanjang perjalan mereka pulang ke kampung. Tempoh empat jam dalam kereta langsung tak memberi kesan kepada Auni. Si kecil itu tetap lincah sebaik saja kakinya memijak psair putih di laman Usu Tahar. Sekejap dia berlari ke sini, sekejap dia berlari ke sana… tak terkejar Man hendak mengawalnya. Tapi Man tak kisah, asalkan Auni gembira… dia pun turut rasa gembira.

Petang tu selepas mereka merehatkan diri di rumah Usu Tahar… Man, Luth dan juga si kecil comel Auni berjalan di sekitar kampung. Auni yang lincah berjalan dipimpin ayahnya dan juga pak sunya di kiri kanan. Lincah dia berjalan sambil kasutnya yang berbunyi cit, cit, cit. Comel saja gayanya.
Lepas pusing satu kampung, mereka berhenti di kawasan sungai pula. Sungai di kampung mereka memang cantik. Airnya jernih dan tak terlalu dalam… sesuai untuk bermandi-manda. Mereka duduk di tebing sungai, masing-masing memasukkan sedikit kaki ke dalam sungai separas betis untuk merasai kesejukan air sungai itu. Auni pun tak ketinggalan untuk merasai kesejukan air sungai tu apabila ayahnya membiarkan dia bermain air dengan hujung kakinya sambil dipegang ayahnya.
"Luth, kau tolong pegang Auni. Bang long rasa macam nak ke sana kejap." Auni disuakan kepada Luth dan Luth menyambut anak kecil itu.
Auni duduk diriba Luth sekejap sebelum tiba-tiba telefon Luth berbunyi. Tanda ada orang menelefonnya.
Wow… dalam hutan pun boleh ada coverage! Ni memang betul I will follow you. Luth tersengih… buah hatinya telefon. Auni didukung dan diletakkan sekejap di atas tanah berjauhan dari tepi sungai. Luth terus mengangkat telefonnya yang dari tadi asyik 'menjerit' minta diangkat. "Hello? Ya, Nisa…"
Luth terus leka berbual dengan Nisa. Sesekali matanya memerhatikan anak buahnya yang bermain dengan bunga dan rumput di atas tanah. Tapi kemudian Luth mula terleka dari memerhatikan Auni. Nisa lebih menarik perhatiannya…
Auni dibiarkan. Luth terus hanyut berbual dengan Nisa.
---------------------------------
Sebaik saja panggilan diletakkan Man menyapa Luth. "Sembang dengan siapa? Ada pulak line dalam hutan ni ya…"
"Nisa call," Luth sengih. "Tau tak apa, bagus betul Digi ni. Tapi tak penuhlah coverage. Ada dua bar macam tu je. Lagipun bukan dalam hutan betul… dekat dengan jalan kan."
Man mengangguk perlahan. Seketika kemudian matanya melilau mencari sesuatu.
"Ooo… Auni kat si…" Luth menundingkan jari ke arah tempat dia meletakkan Auni. Bibirnya tak sempat menutur ayat sehingga habis. Auni…
"Kau ni tak boleh harap langsung! Aku suruh kau tengokkan budak tu kejap je. Dah hilang anak aku." Suara Man bertukar menjadi keras. Luth tak berani nak menjawab. Dia cuma mendiamkan diri.
"Auni! Auni kat mana sayang?" Man memanggil nama anaknya. Luth pun turut sama mencari Auni. Memang salah dia. Dia yang cuai… Luth mula diserang rasa bersalah.
"Kau cari kat sana. Aku cuba cari dekat jalan." Luth terus menghilangkan diri ke arah semak yang ditunjukkan oleh abangnya. Man pula malas nak bertelagah dengan Luth, kakinya pantas di atur ke arah jalan tar. Auni lebih penting masa tu
"Auni! Auni!" Man melaungkan lagi nama anaknya. Hati ayahnya benar-benar diburu rasa gelisah. Kepalanya memandang kiri dan kanan. Melilau mencari anaknya… "Auni kat mana sayang… jangan buat ayah risau sayang. Auni!" Man menjerit kuat nama anaknya. Tapi kelibat anaknya masih tak kelihatan.
"Bang long jumpa tak?" Luth muncul dalam keadaan termengah-mengah. Dia tunduk memegang lutut. Penat terkejar ke sana-sini mencari Auni. Sudah hampir sejam mereka mencari Auni di kawasan sungai tu. Man mula khuatir, kalau-kalau Auni terjatuh ke dalam sungai ketika Luth terleka tadi.
"Belum lagi. Semua salah kaulah, Luth. Jadi apa-apa dekat anak aku. Nahas kau!" Luth menelan air liur mendengar ugutan abangnya. Adik tak adik, Man betul-betul angin sekarang dengan Luth.
Jalan kampung yang lenggang tanpa orang yang lalu lintas di situ membuatkan Man mati kutu untuk bertanyakan pada orang. Ke mana pula la Auni pergi?
"Assalamualaikum, err… encik." Serentak Man dan Luth menjawab salam dan berpaling ke arah suara yang ayu tu. Mata Man membesar. Bercahaya…
"Auni! Anak ayah…" Man menarik nafas lega apabila Auni berada di hadapan matanya. Luth pun turut sama menarik nafas lega. Kalau betul tak jumpa Auni, memang dia akan jadi korban abangnya la jawabnya.
"Tadi saya jumpa dia tengah berjalan sorang diri kat tepi jalan ni. Bahaya, itu yang saya dukung dia…" wanita itu menjelaskan pada Man. Man cuba mengambil Auni dari dukungan wanita itu tapi Auni seolah-olah tak sudi pergi kepadanya. Auni berpaling darinya dan memeluk manja leher wanita itu. Man menarik semula tangannya, kepala anaknya diusap perlahan. Auni pula elok sahaja terlentok manja pada dada wanita ayu yang berada dihadapan matanya sekarang. Man terpesona seketika.
"Err…" wanita tu serba salah bila Auni tak mahu melepaskan pegangannya. Man cuba mengambil lagi Auni dari wanita itu tapi Auni tetap tak mahu melepaskan wanita itu. Man pula diserang rasa serba salah dengan kerenah anaknya.
"Tak apalah encik… saya rasa dia mengantuk ni. Biar saya hantarkan anak encik balik ke rumah ya. Rumah encik dekat mana?" wanita itu sekali menawarkan diri untuk membantu Man. Man pula tak tahu nak cakap apa… serba salah menggunung kerana menyusahkan wanita dihadapannya ini.
"Err, dekat depan simpang sana." tangannya menunjukkan ke sebelah kiri jalan.
"Ooo, rumah Usu Tahar ke?"
Man dengan Luth terkejut. "Macam mana awak boleh kenal dengan Usu Tahar?"
Wanita tu tersenyum ikhlas. "Kampung ni kecil je encik. Semua penduduk kenal sesama sendiri. Encik ni mesti anak saudara Usu Tahar kan?"
Man mengangguk laju, macam burung belatuk. Luth ketawa melihat abangnya yang tiba-tiba nampak kelibut semacam. Wanita tu pun turut sama ketawa, tapi ketawanya sangat sopan dan nampak manis.
"Encik berdua jalanlah dulu di hadapan, saya ikut dari belakang." Seorang yang menjaga adab dan pandai menjaga maruah diri. Man tersenyum senang. Tanpa sedar hatinya memuji lagi wanita ayu di hadapannya ini. Mereka mula berjalan pulang ke rumah Usu Tahar.
Ketika sedang berjalan, Luth dan Man yang berada jauh sikit dihadapan sesekali mengerling ke belakang. Luth menyigung perlahan lengan abangnya… "Awek cun tu bang long. Auni pun suka… tak nak try test market ke? Untung-untung Auni dapat mak baru." Luth mengekek.
Man membulatkan matanya mendengar usikan Luth. "Kau jangan nak cari pasal. Entah bini orang ke bukan kita tau."
"Bukannya conform pun dia bini orang. Try la masuk line, bang long." Luth masih cuba menyuruh Man mencuba nasib.
"Kau… pasal Auni nyaris-nyaris hilang tadi pun aku tak habis bengang lagi ni. Jangan nak menambah rasa bengang aku. Kang tak pasal kau jadi lauk makan malam nanti. Masa tu jangan tanya kenapa?" Man mengugut adiknya. Luth menelan air liurnya terus mendiamkan diri. Adiknya yang sorang ni bila kena ugut je baru nak diam. Kalau tak sampai bila tak diam!
Man tersenyum menang bila melihat Luth mendiamkan diri. Man memandang ke belakang lagi, dia nampak Auni sudah tidur dalam dukungan wanita itu. Man sekali lagi menawarkan diri untuk mendukung Auni. Tapi wanita itu menolak lagi… alasannya dah nak sampai pun depan rumah Usu Tahar, Man mengalah lalu dibiarkan Auni lena dalam dakapan wanita ayu itu.
```````````````````````````````````````
TK : Cakkk! Hehe… J apalah Man nie… awek cun depan mata pun jual mahal boleh… bukan nak try test market… aishhh. Errr, you all dah makan??

ziarah anak Shahrul <b>di Ceruk Tok Kun</b>, 29 - Usrah GBS

Posted: 03 Oct 2010 06:10 PM PDT

Assalamualaikum semua GBSian,

minggu lepas usrah GBS berkesempatan melawat dan meraikan kedatang seorang lagi bakal ahli GBS iaitu Hana Yusra.

 Hana Yusra lahir pada bulan ramadhan yang baru sahaja berlalu. Kini Shahrul sudah ada sepasang anak lelaki dan perempuan.GBS mendoakan keluarga akhi Shahrul dimurahkan rezeki dan diberkati Allah selalu.
Terima Kasih atas jamuan nasi goreng dan cucur udang yang sedap. Alhamdulillah

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved