Jumaat, 10 Februari 2012

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


[PIC] Cubaan Membunuh <b>di Bukit Mertajam</b> - TEROPONG <b>...</b>

Posted: 07 Jan 2012 11:55 PM PST

Fayyadh Affiq Albaqry Bin Jaafar Sidek, 25 tahun yang merupakan seorang pengawal peribadi kepada Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah hari ini sekali lagi telah dikejarkan ke Hospital.

Sebelum ini Fayyadh telah mengalami kecederaan serius dimukanya apabila menjadikan dirinya sebagai perisai bagi melindungi Datuk Seri Anwar Ibrahim dari tembakan gas pemedih mata pihak FRU yang cuba untuk meleraikan peserta demonstrasi BERSIH 2.0 .

Kali ini kerana beliau yang bertugas untuk mengiringi Datuk Seri Wan Azizah ke majlis pelancaran LANG-GAR 901 di Galeri Pejuang, Cheruk Tok Kun, Bukit Mertajam telah mendakwa telapak tangan kirinya disuntik dengan jarum beracun ketika menghampiri pentas ceramah.

Dalam kejadian orang ramai berkumpul berhampiran pentas bagi menyambut Datuk Seri Wan Azizah dan untuk mengenalpasti pelakunya adalah sukar.

Apabila menyedari telapak tangannya telah disuntik dan berdarah, beliau bergegas ke belakang pentas menemui seorang petugas mencari sesuatu untuk menghentikan pendarahan tersebut dan ais telah digunakan.

Biarpun pada ketika ais diletakkan ditelapak tangannya beliau mendakwa tidak dapat merasainya kerana tangannya telah mula kebas.

Apabila ditanya oleh petugas tersebut bagaimana keadaannya Fayyadh mengatakan tangannya mula berasa sakit dan Fayyadh yakin mampu menahan kesakitan itu hingga tiba di Kuala Lumpur.


Setengah jam kemudian setelah Datuk Seri Wan Azizah selesai memberikan ucapan dan melancarkan LANG-GAR 901, Fayyadh mengiringi Datuk Seri Wan Azizah ke kenderaannya untuk bergegas pulang ke Kuala Lumpur.

Ketika kenderaan yang dipandu oleh pemandu peribadi kepada Datuk Seri Wan Azizah berhenti untuk mengisi petrol disebuah petrol pump berhampiran kawasan Rehat dan Rawat Juru yang jarak perjalanannya lebih kurang 30 minit dari Cheruk Tok Kun, keadaan Fayyadh mula kelihatan kritikal.

Ini menyebabkan Datuk Seri Wan Azizah memutuskan untuk mengejarkan Fayyadh ke Hospital berdekatan iaitu Hospital Seberang Jaya.

Tiba di bahagian kecemasan Hospital Seberang Jaya, Fayyadh masih mampu bergerak untuk melangkah keluar dari kenderaan malangnya beliau tumbang akibat pitam ketika menolak untuk membuka pintu masuk Wad Kecemasan tersebut.

Pembantu-pembantu hospital bergegas mendapatkannya dan Doktor dengan segera memberikan rawatan.

Menurut Doktor yang bertugas degup jantungnya amat lemah pada ketika itu dan tindakan pantas mengejarkan Fayyadh ke Hospital telah menyelamatkan nyawanya.

Bagaimanapun Fayyadh mulai sedar satu jam kemudian dan masih lemah ketika dilawati pada jam 2.30 pagi tadi.

Menurut Doktor yang merawatnya pula, mereka akan melakukan ujian pada darah dan air kencingnya untuk megenalpasti apakah bahan yang telah disuntik kepada Fayyadh itu.

Tangan yang telah disuntik masih lemah dan sukar untuk digerak hinggakan untuk membuka telapak tangannya untuk dirakamkan gambar memerlukan bantuan.


Perhatikan kesan tusukan atau suntikan ini, biarpun kecil dalam masa kurang dari dua jam mampu menumbangkan seorang pemuda.

Dalam nada yang amat lemah beliau berkata "Apalah yang mereka mahukan lagi……"

Siapa sasaran sebenar disini Fayyadh atau Datuk Seri Wan Azizah???

Bayangkan jika Fayyadh yang memandu kenderaan yang membawa Datuk Seri Wan Azizah, Nurul Ilham dan suamimya Mohd Rezza tiba-tiba pitam semasa memandu.. apa yang akan terjadi?

Berikut adalah laporan Polis, sila klik image untuk melihat dengan lebih jelas.

Sumber: 
http://darisungaiderhaka.blogspot.com

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


Dia Pernah Mencintaimu « islamic salvation

Posted: 05 Feb 2012 10:37 AM PST

"Alangkah teringinnya di hatiku andai aku berpeluang bertemu dengan saudara-saudaraku," ujar Rasulullah sallallaahu 'alayhi wa sallam.

Suasana hening di pinggiran perkuburan al-Baqi'. Merenung tempat semadi para mukminin yang telah pergi, dan pasti Baginda juga akan menyertai mereka, seperti kita semua.

"Bukankah kami ini juga saudara-saudaramu wahai utusan Allah?" para sahabat melontarkan soalan.

Persoalan.

Jika Nabi sallallaahu 'alayhi wa sallam merindukan saudara-saudaranya, apakah ada saudara yang lain selain mereka, para sahabat?

"Kalian adalah sahabatku. Ada pun saudara-saudaraku yang kumaksudkan, mereka adalah orang-orang beriman yang belum ada!" jawab Rasulullah sallallaahu 'alayhi wa sallam.

Aneh.

Mencintai insan yang belum ada.

Seandainya seorang anak muda, termenung sedih di jendela angan-angan, runsing menanggung rindu kepada bakal isteri, yang orangnya belum ada… itu sudah menjadi satu kegilaan. Di luar kebiasaan. Perlukan rawatan.

Tetapi tidakkah Nabi sallallaahu 'alayhi wa sallam juga mengungkapkan cinta yang di luar kebiasaan itu? Kematian yang pasti, menjadikan Baginda pasti bahawa peluang untuk bertemu dengan orang-orang beriman di masa-masa mendatang itu mustahil. Tidak kiralah bagaimana rupa mereka, di mana mereka berada, bagaimana keadaannya. Cukup sekadar mengetahui bahawa mereka itu beriman, malah beriman tanpa pernah bertemu dengannya, sudah menyuburkan rasa cinta.

Cinta luar biasa.

Cinta yang menjadikan Baginda sallallaahu 'alayhi wa sallam itu berkorban segala-galanya. Cinta itulah yang melimpah dan terus melimpah, hingga kamu yang hidup 1000 tahun selepas pemergiannya, biar sesudut Ceruk Tok Kun sekali pun beradanya kamu, tiada rumah yang tidak diketuk cinta Nabi.

SENYUMAN PERPISAHAN

Tiga hari Baginda sallallaahu 'alayhi wa sallam tidak mampu hadir berjamaah dengan kekasih-kekasih Baginda di masjid. Sakit kepala dan demam baginda semakin menjadi-jadi.

Subuh Isnin, 12 Rabi'ul Awwal tahun ke 11H,

Tatkala Abu Bakr radhiyallaahu 'anhu membetulkan saf untuk mengimamkan solat, Baginda sallallaahu 'alayhi wa sallam menyelak tabir yang memisahkan bilik Baginda dan ruang solat di Masjid.

"Sungguh takjub. Wajah Baginda seperti lembaran mushaf. Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam semasa memerhatikan kami, Baginda tersenyum dan ketawa kecil. Kami terlalu gembira melihat wajah itu. Abu Bakr sendiri berundur kerana menyangkakan Baginda mahu mengimamkan solat kami. Tetapi Rasulullah sallallaahu 'alayhi wa sallam mengisyaratkan agar kami memula dan menyempurnakan solat," kata Anas bin Malik, Radhiyallahu 'anhu.

Wajah itu mengubat rindu mereka.

Tiga hari yang hilang warna dan sepi.

Tabir dilabuhkan dan kaum Muslimin meneruskan solat.

Senyuman Baginda itu penuh cinta dan kasih. Senyuman yang kaya dengan kepuasan melihat kaum Muslimin.

Sangka mereka itu senyum kesembuhan.

Rupa-rupanya ia adalah senyuman perpisahan…

Dhuha Isnin, 12 Rabi'ul Awwal tahun ke-11 Hijriah, Kekasih Allah itu pulang ke Teman Tingginya.

"Fee al-Rafeeq al-A'laa, Fee al-Rafeeq al-A'laa..." Baginda menghulurkan telunjuk kirinya ke langit.

"Kembali ke Teman yang Maha Tinggi, Kembali ke Teman yang Maha Tinggi" bibir itu lesu menuturkan sebuah pemergian.

Tangan itu rebah terkulai.

Basah dalam bejana air.

Seperti air mata sekalian umat yang ditinggalkannya.

Baginda wafat dalam jiwa yang penuh kasih sayang. Jiwa yang terselit di lubuk hatinya sebuah kerinduan.

Merindui saudara-saudaranya.

Kita.

SEBUAH PERTANYAAN CINTA

Justeru…

Bertepukkah tanganmu menyambut cinta yang agung itu?

Cintakah kamu kepada Pencinta yang agung itu?

Hati kecil itu tidak mampu berbohong.

Engkau tahu di mana cinta itu di hatimu….

"Tidak sempurna iman sesiapa di kalangan kamu sehinggalah diriku lebih dikasihinya berbanding kasih kepada orang tuanya dan anak bahkan sekalian manusia" [riwayat al-Bukhari, Muslim, an-Nasa'ie dan Ibn Majah]

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

2.992001 101.710477

09 di Batu uban - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di Batu uban - Google Blog Search


notakanan: <b>Batu Uban</b> dan sejarah Melayu Pulau Pinang

Posted: 08 Jan 2012 09:48 AM PST

Selamatkan Sejarah Batu Uban




Artikel ini dipetik dari Utusan Online dan ditulis oleh DR. A MURAD MERICAN
Beliau ialah Profesor di Jabatan Pengurusan dan Kemanusiaan, Universiti Teknologi PETRONAS, Bandar Seri Iskandar, Perak.
Kampung Batu Uban bukan sama dengan Kampung Buah Pala, atau Kampung Baru di Kuala Lumpur. Batu Uban adalah penempatan Melayu yang terawal di Pulau Pinang. Malah ia juga adalah pekan dan pelabuhan terawal di pulau itu.
Saya telah perhatikan perkembangan di Batu Uban tanpa kudrat menentukan dan merobahnya. Tidak guna kita merintih apa yang telah berlaku. Ini bukan nostalgia.
Seharusnya, Kampung Batu Uban dijadikan kampung istimewa di Pulau Pinang. Di situlah masjid yang terawal dibina. Di situlah juga tanah dikurniakan oleh Sultan Kedah kepada para peneroka awal sejak 1730an lagi, dan ia berlaku sehingga tahun 1740an.
Batu Uban adalah pusat aktiviti wilayah Gelugor dan kawasan sekitarnya. Ramai keturunan peneroka awal Batu Uban menyumbang kepada perkembangan budaya dan ekonomi kawasan Tanjung - pekan Melayu di Lebuh Acheh dan Armenian khususnya.
Ini mula berlaku pada lewat 1700. Batu Uban mempunyai jalinan dengan pelabuhan Batu Bara, yang kini sebuah daerah di pesisir pantai timur Sumatera - di wilayah Sumatera Utara, lebih kurang tiga jam perjalanan ke arah selatan dari Medan. Malah, saya dimaklumkan satu masa dulu Batu Uban dikenali sebagai Batu Bara.
Batu Uban adalah sebuah pusat metropolitan yang menghubungkan Pulau Pinang/Kedah dengan Sumatera, India dan Hadhramaut. Malah, Batu Uban bukan hanya membuka ruangnya kepada Selat Melaka, tetapi juga kepada Lautan Hindi. Jalinan Batu Uban dengan Selat Melaka dan Lautan Hindi jelas dilihat dengan kedatangan orang Minangkabau dan Melayu yang berlayar dari Batu Bara, kaum-kaum dari India, dan Arab sama ada terus dari Hadhramaut, melalui India, atau melalui Aceh. Di situlah juga mula terbentuknya identiti Jawi Pekan di Pulau Pinang, mendahului lain-lain tempat di Nusantara.
Batu Uban pada satu masa dulu bukan kampung, tetapi sebuah pekan dengan segala rencam dan ragamnya. Apakah ini sukar sangat untuk kita faham? Ini bukan soal menolak pembangunan. Ini soal kegagalan pihak berkewajipan dan pihak berkuasa mengiktiraf, melindungi dan mewartakan sesuatu kawasan itu.
Mengapa kelulusan diberi kepada pemaju? Apakah warisan dan sejarah perlu tewas oleh kaum-kaum kapitalis? Siapakah yang membenarkan itu? Apakah pihak-pihak warisan dan Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang buta sejarah? Mengapa dibenar kawasan sekecil itu diroboh lalu mengubah wajah asal? Apakah tidak ada alternatif lain? Mengapakah kita terlalu taksub dengan konsep dan falsafah pembangunan yang kolot? Apakah pembangunan semestinya menghapuskan sejarah dan warisan?
Dalam hal ini, dan bukan saja dalam konteks Batu Uban, kita mesti mengkaji semula konsep dan falsafah pembangunan. Malah istilah 'pembangunan' itu kurang tepat kerana ia menumpu kepada aspek fizikal dan pertumbuhan ekonomi, walaupun dalam retoriknya kita mengeluarkan istilah seperti 'mapan' dan 'tambah nilai.' Apa ertinya jika atas nama pembangunan, identiti kita dihapuskan?
Konsep dan falsafah pembangunan kini memihak kepada apa yang boleh diukur dan dilihat. Kita tidak melihat sejarah dan warisan seperti mana yang sepatutnya kerana kayu pengukuran kita berlandaskan kepada kepentingan-kepentingan jangka pendek. Jika kita isytiharkan kita ingin maju seperti lain-lain negara, lihat saja bagaimana mereka kekalkan sejarah dan warisan.
Tidak perlu pergi jauh. Lihat sekitar negara Asia Tenggara, atau India, atau Jepun. Apakah maksud 'Chennai,' 'Mumbai' dan 'Kolkata' dalam kamus dan kesedaran sejarah di India? Kita akur bahawa Pulau Pinang mempunyai densiti penduduk yang tinggi, dan tanah amat berharga. Akan tetapi, apakah harga itu sama dengan nilai sejarah?
Dengan robohnya Batu Uban, walaupun mungkin tinggal sebuah masjid, telaga dan tanah perkuburan hampir 300 tahun itu, maka akan robohlah sejarah penempatan Melayu di Pulau Pinang. Pihak-pihak berwajib, dan empunya tanah sepatutnya memikirkan bagaimana memperkasakan sejarah dan warisan Melayu di tempat itu, bukan sebaliknya.
Papan tanda di hadapan masjid Batu Uban kini memang tidak mencukupi. Dan jika dikatakan bahawa penduduk-penduduk di kawasan itu tidak berminat tinggal di situ, apakah mereka diberi pandangan, bimbingan dan nasihat yang sewajarnya. Apa yang perlu dilakukan adalah sebuah kawasan/laman peringatan, bersama dengan papan tanda yang lebih jelas di tengah-tengah kawasan perkampungan itu bagi memperingati para peneroka Melayu awal pulau itu, dan jalinan Batu Uban dengan rantau kepulauan Melayu dan Lautan Hindi.
Juga, mereka yang berwajib, termasuk yang empunya tanah, memperbaiki kampung itu sebagai kampung awal tradisi sambil mengwajahkan jaringan dengan rantau yang lebih luas. Batu Uban bukan kampung kolot. Di situlah pada awal lagi bertapaknya Islam di Pulau Pinang.
Seharusnya usaha dilakukan mengekalkan nama Batu Uban sebagai sebahagian daripada nama Gelugor, juga dikatakan berasal dari Batu Bara. Dengan lenyapnya Batu Uban, maka akan lenyaplah juga sejarah dan identiti warisan sebelum kedatangan Inggeris.
Saya harap jangkaan saya salah. Masih ada ruang dan masa untuk menyelamatkan Batu Uban. Tidak perlu bersedih dan merintih. Tidak ada belang yang dapat ditinggalkan seperti apabila matinya harimau. Apa yang boleh dilakukan sekarang ialah secara kolektif, pihak-pihak yang berwajib dan berkuasa memberhentikan projek tapak pembinaan kini dan apa-apa lagi yang telah diluluskan untuk kawasan itu pada masa depan.
Pada asalnya, mengapa projek-projek pembinaan telah diluluskan sejak sekian lama? Ini hanya menunjukkan kealpaan tentang sejarah; sikap dan kesedaran yang menolak memori kolektif sesebuah tempat. Hal ini tidak pula kelihatan di kawasan-kawasan di Georgetown, khususnya di tapak warisan UNESCO.
Sekali lagi, saya nyatakan pihak yang memiliki tanah di Batu Uban hendaklah tidak buta sejarah. Pada masa sama, sejarah tidak kenal undang-undang. Tahun-tahun yang penting berkaitan dengan Batu Uban adalah 1734 dan 1749. Apakah kita mahu detik-detik itu lenyap dari lipatan sejarah Pulau Pinang dan Kedah akibat dari kedaifan dan kebebalan sejarah kita sendiri?

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


Ikan Bakar <b>di</b> Kampung Nelayan Teluk Tempoyak, <b>Batu Maung</b> <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2011 06:32 AM PST

Assalamu'alaikum,
Pada 17 Disember 2011 yang lalu, hari Sabtu, hamba ke Pulau Pinang, ada 'seminar' sehingga 20 Disember 2011. Memandangkan kami pun dah lama tak makan ikan bakar di Teluk Tempoyak, jadi petangnya, kami ke Kampung Teluk Tempoyak di Batu Maung, Pulau Pinang. Kampung ini merupakan sebuah kampung Melayu dan perkampungan nelayan, jadi  terdapat jeti nelayan di sini. 

Meja ini sudah 'ditempah'. Memandangkan kami sampai awal dan 'jumlah' kami agak ramai, akhirnya kami dapat makan di meja ini. 
Banyak pengusaha di sini, selain ikan bakar 
Pengunjung terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat
Ini pengusaha ikan bakar yang terkenal....Ingat, hari Isnin tutup... 
Hamba rasa harganya jauh lebih murah berbanding ikan bakar di sekitar Lembah Klang... 
Pelbagai jenis minuman disediakan 
 Kalau datang ramai, ambil  jag sahaja lebih berbaloi berbanding ambil gelas
Memandangkan pelancong luar pun makin ramai yang datang, gerai ini turut dibuka
 Hidangan utama di sini adalah ikan bakar... kerana resepinya yang istimewa...

Hamba pun bukanlah selalu makan di luar...sekali-sekala orang kata.... 
Bila cicah ikah bakaq dengan 'kicap' dan 'asam ni'...... 
 Sayur pun ada, walaupun lain taukenya...
 Hidangan dah siap, seorang saudara dan keluargaya belum sampai...
Surau tidak jauh dari sini, jadi kalau nak bersolat tak susah....

 Bilik air pun tak jauh mana
Ikan yang dibakar dibelah dua, dan ditengahnya diletakkan 'sambal'  sebelum dibakar di atas daun pisang

Ada kerja-kerja pembinaan tidak jauh dari kawasan ikan bakar ini... 
 Ini jeti nelayan...pengalaman terbaik hamba dulu-dulu, dah sampai sini, ikan dah habis. Jadi pengusahanya telefon nelayan di laut, kemudian ikan sampai dalam peti lagi, dok melompat-lompat lagi...
 Kelihatan jambatan kedua menghubungi Pulau Pinang sedang dibina ...
 Ni kawasan parkir...taklah besaq mana. kalau malam Sabtu dan malam Ahad, memang penuh dan sesak terutamanya kalau minggu dapat gaji...

Kelazatan  ikan bakar bergantung kepada kesegaran ikannya....resepi dan cara bakar perkara kedua...  
 Memandangan ini perkampungan nelayan, maka kesegaran ikannya tidak menjadi soal...
dah hampir selesai.....Alhamdulillah
Kami sampai ke hotel dalam jam 10 malam. Cerita seterusnya adalah berkaitan mee udang, tunggu!!! 

My Life My World: WAR MUSEUM PULAU PINANG

Posted: 10 Feb 2012 03:44 AM PST

Hari kedua di Pulau Pinang ... lauk Mak Tok dan nasi serta maggi cup dan roti masih ada lagi dalam stok. Itu lah yang kita orang pulun pagi tu. Malas nak keluar carik makan. Lagi pun microwave ada. Masuk jer kat dalam tu dan panaskan. Semudah A.B.C ... hehehe. Eh! macam iklan microwave jer lah pulak. Maka perjalanan hari ini adalah ke 'War Museum'. Hilman dengan Aran sangat teruja nak datang sini. Ini kali ke 2 lawatan untuk budak 2 orang ni. Masa tahun lepas kami sampai, punyerlah jauh kita orang redah. Segala pekan pekan kecik, dengan lalu kata tengah tengah landasan Lapangan Terbang Bayan Lepas lagi. Ghuper-ghupernyer tak lah jauh sangat pun dari Apartment kami, takat 10 minit perjalanan jer. Hehehehe... nasib baik pakai GPS kali ni, kalau tidak segala ceruk kampung dan lapangan terbang di lalui lagi.

Kami sampai lebih kurang pukul 10 lebih gitu. Memang tak ramai orang yang melawat tempat ni, mungkin dia orang tak tahu kut. Atau orang lebih suker pergi Beach kat Batu Feringgi kot. Sangat senang nak cari. Terletak kat atas bukit di Batu Maung. Kat kaki bukit ni dah penuh dengan pembangunan. Tapi bila naik jer kat kawasan atas bukit ni memang 'Back to Nature' lah. Hutan yang tak lah tebal sangat, tapi ke'aslian'nya masih tak terusik. Bak kata nyonya yang jaga kawasan ni, 'When you enter War Museum means you enter MALAYA', "kami akan bawak anda semua ke zaman sewaktu perang dunia Ke 2 dahulu" .... teruja tak teruja tak :) Sapa yang masuk sini lagi teruja.


Tengoklah muka-muka kita orang yang sangat teruja, termasuk Tok Abah tersayang. Maklumlah Tok Abah kat bekas Army. So kenangan lalu tu mengimbau lah jugak, walau Tok Abah tak masuk Sojar lagi masa Perang Dunia Ke-2 tu. Hehehe .. jangan tanya kenapa tak nampak Kak Long masa gambo kat Penang ni especially masa kat War Museum ni. Seperti biasa, anak aku yang sorang ni kan memang lah tak adventure langsung. Dan tak suker panjat memanjat dan masuk kubu dan kolong semua. Tak macam mak dia, nasiblah aku dah tuo, kalau idak mahu aku nak panjat Gunung Kinabalu ... hahaha statement perasan.  Dia nak temankan Mak Tok, sebab Mak Tok tak larat nak panjat bukit semua. Tahu lah kan, Kak Long kan cucu kesayangan Mak Tok. Lagi pun tahun lepas dia kata dia dah masuk.

Meh aku cerita sejarah War Museum ni. Terletak di kawasan tenggara (South-East) Pulau Pinang. Merupakan salah satu Kubu Tentera yang kuat, ianya dibina pada 1930an oleh pihak British untuk melindungi pulau dari musuh. Kubu ini berkeluasan 20 ekar dan diwaktu kini dipanggil Bukit Batu Maung. Pihak kejuruteraan tentera British dengan menggunakan tenaga buruh tempatan telah memecahkan beberapa kawasan dan menggali di persekitan bukit untuk membina kubu dengan terowong bawah tanah, bilik kawalan perisikan, pusat logistik, dewan, pejabat, lapangan menembak, kuarters tentera, rumah masak dan klinik perubatan.




Gambar kat atas ni adalah terowong yang masih terdapat kat situ. Masih asli sejak tahun 1930an dulu. Okay, tak yah pergi Vietnam nak masuk terowong. Tapi for sure lah terowong kat Vietnam tu lagi best kan. Seram dan suspen gak menyusuri Terowong yang ada kat situ. Orang yang jaga kat situ siap kasik lampu picit kecik lagi masa nak masuk ni. Terowong ni digunakan pada masa dulu untuk elakkan diri masa ada bom-bom kat luar sana. Memang best sangat-sangat. Tapi tak lah berapa panjang pun terowong nyer. Kat hujung terowong ni ada satu corong menuju ke atas bukit. Ya Rabbi ... bebudak ni suker giler. Rasa macam nak masuk main 'Police and Thief' kat sini.
Jadinyer, aku lah peneman  ayahanda tercinta a.k.a Tok Abah memanjat tangga naik bukit nak jumpa bebudak tu.


Ini lah corong tu, dalam ketinggian lebih kurang rumah 3 tingkat. Aku dah naik tahun lepas, aku sorang-sorang naik, bebudak tak berani. Jadinyer tahun ni kasik anak-anak aku pulak naik. Aku temankan Tok Abah. Kalau ikut ati memang nak join jer bebudak tu.







Tak tahu dah nak cerita apa, tengok jer lah gambo-gambo yang ada ni, dan bebudak yang sangat excited dengan keadaan kat Muzium Tentera nih. So ... apa lagi, kalau datang Pulau Pinang jangan luper datang ke sini. Oppssss  terasa macam baru dilantik menjadi Duta Muzium Perang lah pulak. Dan kalau datang sini, datang ramai-ramai. Lagi best bawak budak-budak bawah umur 20 tahun atau 10 tahun, sebab nanti kita pun boleh jadi bebudak balik. Hehehe ....








ORANG KECIL ORANG BESAR: Pulau Jerjak & Briyani Peha <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2012 05:08 AM PST

Pulau Jerjak & Briyani Peha Kambing Puncak Mutiara

Bulan lepas selama 2 hari aku berulang-alik menaiki bot ke Pulau Jerjak. Hari pertama naik bot berhawa dingin, hari kedua naik bot (ala feri) berhawa semula jadi. Mulanya aku ingat naik di jeti berhampiran Queens Bay itu tetapi rupa-rupa jeti di situ menghala ke resort. Assignment aku ke Penang Shipyard yang mana jetinya di Batu Maung.

Dari Queens Bay berenangpun boleh kalau hendak ke Pulau Jerjak ini. Kalau dari Batu Maung, bot akan berpusing meredah laut melalui bawah projek pembinaan jambatan kedua yang sedang dibina sebelum sampai ke jeti Pulau Jerjak.

Selepas habis assignment hari kedua dan terakhr aku terperangkap hampir 2 jam di dalam kesesakan lalulintas dari Batu Maung dan Jambatan Pulau Pinang. Rupa-rupanya begitulah keadaan setiap petang Jumaat. Hujan pula menambahkan kesesakan lagi.

Malamnya aku ke Kampung Pelek bersama orang rumah aku seorang itu dan anak jantan aku seorang itu. Memang sudah lama aku ingin mencuba menu di Restoran Puncak Mutiara di Kampung Pelek, Bukit Mertajam ini. Ada pelbagai menu dari kambing, ayam kampung, burung unta, rusa, dan sebagainya. Terdapat juga menu barat dan ala Thai di sini.

Apapun (pada pandangan peribadi aku) menu yang kami cuba biasa-biasanya. Mungkin aku sudah hilang semangat makan-makan dek cerita Man vs. Food.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


PRU13: Pemuda UMNO <b>Tasek Gelugor</b> perlu <b>...</b> - Utusan Online

Posted: 27 Jan 2012 07:41 AM PST

PRU13: Pemuda UMNO Tasek Gelugor perlu mantapkan strategi

PRU13: Pemuda UMNO Tasek Gelugor perlu mantapkan strategi

27/01/2012 8:05pm

KUALA LUMPUR 27 Jan. - Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop mengingatkan anggota Pemuda Umno Tasek Gelugor agar membuat persiapan rapi untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) bagi membantu Barisan Nasional (BN) merampas semula Pulau Pinang daripada pembangkang.

Justeru, beliau berharap program Pemantapan Pemuda UMNO Bahagian Tasek Gelugor, yang diadakan tiga hari di sini, akan mampu membangkitkan semula semangat juang peserta.

"Saya difahamkan seramai 120 anggota Pemuda menyertai program ini, yang bertujuan memberi motivasi serta semangat, selain diselitkan dengan beberapa slot mengandungi strategi untuk mempertahankan kawasan Parlimen Tasek Gelugor," katanya. - BERNAMA

MMI: GEMPUR PEMUDA <b>Tasek Gelugor</b> - Bikin LGE & Pakatan <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2012 01:19 PM PST

Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tasek Gelugor yang diketuai oleh Sdr Hasbul Hazani Daud baru-baru ini telah pun melancarkan Jentera Pilihanraya Pemuda bagi Parlimen Tasek Gelugor yang telah dilancarkan oleh Sdr Ir. Shaikh Husin Mydin Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Pulau di Adamson Hotel Kuala Lumpur.
Bermula daripada saat itu Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tasek Gelugor terus melancarkan gerak kerja mereka dengan satu Operasi yang diberi nama GEMPUR PEMUDA.Operasi ini merupakan permulaan kepada seluruh jentera pemuda UMNO di Tasek Gelugor untuk menaikkan panji-panji UMNO dan BN diseluruh kawasan Parlimen Tasek Gelugor.
Sehingga berita ini ditulis panji-panji UMNO dan BN telah pun dinaikkan disetiap kawasan dan akan terus dinaikkan dari masa ke semasa melalui operasi bersepadu daripada Pemuda Bahagian dan Pemuda Cawangan-Cawangan.
Memang hebatlah pemuda-pemuda Tasek Gelugor,Jentera ini mampu membuatkan juak-juak penjilat punggung LGE meroyan dan tak senang duduk.Keberanian dan usaha bersungguh-sungguh oleh barisan anak muda harapan bangsa ini perlu dihargai kerana mereka sudah memulakan rentak dengan melancarkan perang psikologi terhadap barisan Pakatan Haprak yang ternyata dan terbukti tertekan dengan usaha bersepadu ini.
MMI bukan bercakap kosong ianya dibuktikan dengan insiden yang berlaku di Merbau Kudong Sungai Dua apabila panji-panji UMNO dan BN yang telah dinaikkan disepanjang laluan utama ke Sungai Dua telah diturunkan oleh juak-juak Haram Jadah PR dengan menggunakan pencacai-pencacai MPSP.
Hahaha MMI cukup tertarik dengan insiden ini kerana ianya mambuktikan Operasi GEMPUR PEMUDA ini memberikan impak yang cukup berkesan dalam usaha barisan Pemuda UMNO Tasek Gelugor mempertahankan Parlimen dan tiga DUN dalam PRU Ke-13 nanti.
Juak-juak Pakatan Haprak dilihat telah menggunakan kuasa Ahli Majlis untuk menurunkan panji-panji UMNO dan BN yang telah dipasang dengan alasan ianya tidak boleh dinaikkan.Namun yang menjadi persoalannya adalah mengapa bendera-bendera Pas,PKR dan DAP yang telah dipasang sekian lama dibeberapa tempat di Tasek Gelugor tidak pula diambil tindakan?Malah pemantauan yang dibuat oleh MMI sendiri bendera-bendera Pas dan PKR yang dipasang disekitar kawasan Penanti Permatang Pauh tidak pula diturunkan oleh MPSP.Soalnya sekarang mengapa hanya di Tasek Gelugor ?
Nak tahu kenapa ? Jawapannya cukup mudah kerana mereka PANAS dan TERTEKAN dengan serangan yang dilakukan oleh barisan Pemuda Harapan Bangsa UMNO Tasek Gelugor.Ini jelas kerana insiden panji-panji UMNO dan BN ini mahu diturunkan oleh pencacai-pencacai Pakatan Haprak dibuat hanya dalam tempoh masa tak sampai 10 jam dari masa panji-panji ini dinaikkan.  
Paling menarik MMI dikhabarkan bahawa tiada sebarang laporan dibuat kepada MPSP berkenaan hal ini tetapi hanya merujuk kepada Ahli Majlis dan beliau diberitakan telah mengambil tindakan sendiri tanpa merujuk kepada mana-mana pihak dengan mengarahkan anggota-anggota MPSP hadir bersama-sama van milik MPSP.
Apa pun juak-juak pencacai rejim DAP yang bertanggungjawab mengarahkan panji-panji UMNO dan BN diturunkan  telah pun dikenal pasti dan lebih malangnya mereka ini merupakan orang Melayu yang sanggup berkiblatkan LGE dan konco-konconya.
Inilah wajah-wajah mereka yang kononnya melaksanakan tugas tetapi dalam masa yang sama mempunyai niat dan motif untuk menyekat sebarang usaha UMNO dan BN melaksanakan gerak-kerjanya.
Mereka sebenarnya harus malu dengan diri sendiri apabila mengamalkan sikap "double standard" kerana sebelum ini mereka hanya membutakan mata dengan membiarkan bendera Pas,PKR dan DAP dinaikkan tetapi mahu pula mengambil tindakan dengan menurunkan bendera UMNO dan BN dengan alasan undang-undang.MMI nak kata pegiii dahhh...Cakap sajalah LGE arah , nak melawan tak boleh sebab dah ikrar akan sembah LGE.
Lagi satu sedarkah mereka tindakan dan sikap mereka sebenarnya mengesahkan apa yang dilaung-laungkan oleh LGE bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang dibawah pentadbiran Rejim DAP mengamalkan C.A.T  sebenarnya GAGAL.
MMI mahu mengucapkan jutaan terima kasih kepada seluruh jentera pemuda yang memberikan komitmen terhadap operasi Gempur Pemuda Ini.Tidak ketinggalan kepada barisan pendekar yang hadir ke Merbau Kudong pagi Sabtu yang lalu termasuk YB Dato' Jasmin Mohamed ADUN Sungai Dua mempertahankan panji-panji UMNO dan BN daripada terus di turunkan oleh juak-juak Pakatan Haprak.Anda semua telah membuktikan bahawa maruah dan perjuangan keramat parti UMNO dan BN mesti dipertahankan daripada diceroboh oleh puak-puak bangang Pakatan Haprak.
Pssttt MMI masih ternanti-nanti untuk LGE hantar wakil Melayu bangang DAP untuk bertanding di Tasek Gelugor.

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


SharpShooter: Ayoyo...Jangan gaduh @proframa eloklah <b>...</b>

Posted: 08 Dec 2011 08:16 AM PST

P Ramasamy menghentam balik ahli jawatankuasa DAP negeri, RSN Rayer yang menuduhnya "mengemis" untuk mendapatkan jawatan Timbalan Ketua Menteri (TKM) Pulau Pinang II selepas pilihan raya umum 2008.

Ramasamy (kanan) berkata soal mengemis bagi jawatan TKM tidak timbul kerana usaha untuk menambah wakil kaum India dalam kerajaan negeri telah bermula sebelumnya - dalam jawatankuasa eksekutif pusat DAP (CEC) selepas pilihan raya.

Beliau mengaku mengunjungi Karpal Singh di hospital pada masa itu bersama Rayer kerana peguam veteran itu tidak menghadiri mesyuarat CEC di mana perkara itu telah dibincangkan.

RNONEamasamy berkata, apabila beliau bercakap kepada Karpal mengenai jawatan TKM untuk orang India, beliau tidak bermaksud ia adalah untuk dirinya.

"Saya memintanya untuk masyarakat India, saya tidak perlu mengemis (untuk jawatan itu)," katanya kepada Malaysiakini.

"Sama ada Karpal bercakap kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng atau tidak selepas itu, saya tidak tahu," kata timbalan ketua DAP Pulau Pinang itu, sambil menambah beliau menyertai DAP bukan untuk mendapat kedudukan atau kuasa.

Katanya, beliau meninggalkan profesyennya sebagai pensyarah kerana beliau telah meluahkan isi hatinya.

Sehubungan itu, beliau bertanya, apakah DAP akan mengambil tindakan terhadapnya kerana beliau berbuat demikian.

Sharpshooter - Ayoyo Ramasamy...apa pasai..tak makan tosei ka....jangan gadoh-gadoh...eloklah Batu Kawan bagi Mat Sabu bertanding untuk PRU 13...

Jika ditinjau di Pulau Pinang, PAS hanya bertanding di Parlimen Kepala Batas dan Tasek Gelugor sahaja. PAS Pulau Pinang juga sudah sedia ada calon yang sesuai di Kepala Batas dan Tasek Gelugor. Maka tempat yang paling sesuai untuk Mat Sabu bertanding pada PRU 13 adalah di Parlimen Batu Kawan.

Ahli Parlimen Batu Kawan adalah YB Prof Ramasamy TKM 2 Pulau Pinang yang juga merangkap Adun PERAI. Dun PERAI terletak di bawah Parlimen Batu Kawan selain dari Dun Bukit Tengah (YB Ong Chin Wen) dan Dun Bukit Tambun (YB Law Choo Kiang).

Pada PRU 12 2008, Prof Ramasamy berjaya menumbangkan Ketua Menteri Pulau Pinang Tan Sri Koh Tsu Koon. Berikut adalah keputusan PRU 12 2008 di Batu Kawan :-

P46 BATU KAWAN
Jumlah Pengundi: 47,378
Peratusan Kaum:M: 20.4% C: 55.57% I: 23.66% L: 0.37%

1. Prof. Dr. P Ramasamy (DAP) (23,067)
2. Tan Sri Koh Tsu Koon (BN) (13,582)
Majoriti: 9,485
Jumlah undi: 37,289
Peratus mengundi:78.71%
Undi rosak: 640

Penyandang: Huan Cheng Guan (BN)
(Majoriti: 8,998 undi)


Mat Sabu mendapat sambutan yang amat baik di Batu Kawan, ini terbukti bila Majlis Makan Malam yang telah diadakan di Perkampongan Juru, Parlimen Batu Kawan pada 4 Nov 2011, sebanyak 130 meja berharga RM5,000, RM3,000, RM1,000 dan RM500 telah habis dijual...


Setelah diteliti dan diamati, maka amat sesuai jika Mat Sabu bertanding di Batu Kawan, Guan Eng sebagai sahabat paling akrab dengan Mat Sabu, apalah salahnya jika DAP sudi memberi laluan kepada Mat Sabu untuk bertanding di Batu Kawan.

Sharpshooter selaku Pengarah Pillihanraya Dun Bukit Tengah merangkap Ketua Penerangan Keadilan Batu Kawan, sudah pasti menjadi orang pertama yang menyokong penuh kehadiran Mat Sabu di Batu Kawan bak kata pepatah "TAK CUKUP TAPAK TANGAN STADIUM BATU KAWAN KAMI TADAHKAN...."

Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

CalculatorButa: Fenomena 30 Tahun Search: Stadium <b>Batu Kawan</b> <b>...</b>

Posted: 18 Nov 2011 04:30 AM PST


Ada org bertanya, KM minat rock ke? Entahla......esok KM bawak Cikgu Watie temankan......

Jambatan Ke-2 Pulau Pinang (<b>Batu Kawan</b>-Batu Maung <b>...</b> - SEdAR

Posted: 17 Oct 2011 09:29 PM PDT

Hahha ini lah jawapan yang selalu,
terpancul atau tersembul keluar
dari mulut-mulut pemikiran jangka pendek.
Mahu lihat lagi Projek2 yang sebelum siap,
juga digelar sebagai pembaziran kepada mereka,
INTERNATIONAL AIRPORT (KLIA)
Ini juga dulu digelar membazir oleh mereka,
Tapi skunk nk g oversea pun lalu sini wei!
Ini pun itu olang kata bazir juga, katanya,
rakyat lagi selesa naik feri, skunk mcm mane lor,
sampai xcukup ruang kena bina yang ke-2
Menara Berkembar Petronas
Ini pun dulu kata membazir juga, tapi skunk
Dunia kenal Malaysia sebab benda ni meh.
Katanya perkara ini satu pembaziran dulunya,
Namun sikalang, org rebut2 mahu naik sebab murah meh.
siap kena bina MRT lagi, itu pun lu olang pusing2 nk bg gagal.
Ini pun katanya membazir,
nak selesa kan kerajaan sahaja katanya,
Kalau tak ada benda ni, sampai sikalang,
lu org bersesa-sesak di Kuala Lumpur,
untuk berurusan dgn kerajaan,
Plus sekarang pun siap berkempen nk ke sini.
so jangan berfikiran jangka pendek sangat lah,
Kalau Pemerintahan masa itu xtegas,
kelaut semua projek-projek ni dok dikata bazir je.
Jom terokai kelebihan Jambatan Pulau Pinang ke-2
  • Menghubungkan Batu Kawan di Seberang Perai dan Batu Maung di Pulau Pinang.
  • Jambatan ini menelan kos kurang RM 4.5 bilion.
  • Usaha sama antara China Harbour Engineering Company Ltd dan UEM Builders Bhd, yang bermula pada 2008.
  • Mempunyai panjang 24 km (15 batu) dan bakal menjadi jambatan yang terpanjang di Malaysia dan Asia Tenggara.
  • Empat lorong dengan dua lorong motosikal akan dibina di atas jambatan ini.
  • Panjang jambatan ini ialah 24 km (15 batu). 17 km (10 batu) daripada jambatan ini akan merentasi Selat Selatan, selat yang menghubungkan Pulau dan Seberang Perai.
  • 1.5 km (1 batu) akan berada di kawasan Batu Maung, sementara 6 km (3 batu) akan berada di kawasan Batu Kawan.
  • Enam persimpangan lebuh raya akan dibina dalam projek ini.
  • Mempunyai dua platform yang meliputi kawasan perkhidmatan & rehat di persimpangan tengah.
  • Ia direka seakan-akan menyerupai mutiara.
  • Kawasan rehat ini akan menjadi kawasan rehat lebuhraya terapung pertama di Malaysia.
  • Mencapai 65 peratus (Oktober 2011) tahap kesiapan dan dijangka siap lebih awal daripada yang dijadualkan iaitu pada November 2013.

BACE JE? SHARE LAH!

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


Penang <b>Tanjung Bungah</b> Goreng Pisang » ammibear.com

Posted: 30 Nov 2011 07:01 PM PST

Kalau korang jalan-jalan kat Penang Balik Pulau, dan jika masa tu korang ada di Tanjung Bungah, Ammi nak mengesyorkan atau kata lain menyarankan pada korang untuk luangkan masa sedikit pergi jalan-jalan cari makan…

cari makan yang Ammi maksudkan tu adalah jenis makanan kuih tradisional orang melayu yang mana pada Ammi ia telah di ubahsuai sedikit bagi menambah baikkan kesedapan kuih tradisi orang Malaysia ni…

tak susah pun.. sebab ia bukan kedai atau restoran-restoran mewah.. cuma lori bergerak.. di tepi jalan sahaja….

Nama yang diberi oleh tuan punya lori adalah:

PENANG TANJUNG BUNGAH GORENG PISANG

Status :

HALAL

Klik :

HOTEL DI PENANG

Lori putih tu yang Ammi maksudkan.. bukan yang jual air tu.. hehe..

P/S : pakcik~~ sorry yer Ammi tak tolong promote gerai pak cik… mohon ampun… hehe

Kuih yang cantik, bersih dan sangat menyelerakan…

harga Jenih kuih goreng yang dijual memang ada sedikit mahal… tapi bagi Ammi ianya sangat berbaloi sebab kuih yang esklusif memang la mahal sikitkan.. yang penting kualiti dan kesedapan kuih tu…

masa ni Ammi tak beli semua,, hanya beli kuih yang dicadangkan oleh orang istimewa.. jadi Ammi hanya beli Goreng Pisang dan Kuih Bakul..

OO MY GOD!!! memang sedap… terutamanya Kuih Bakul.. bila gigit jer kuih tu akan mengalir cream like Kaya dalam kuih tu… dap dap dap…

Harga utuk Kuih Bakul tu SATU RM1.50Goreng Pisang pulak RM1.30.. rasa kedua-dua kuih tu memang terbaik..

ini adalah Landmark yang korang akan jumpa di Tanjung Bungah… kalau nampak jer sila meliarkan mata anda untuk mencari Lori Bergerak ni yer…

Semoga korang jumpa… dan selamat mencuba… (n_n)

Related Posts with Thumbnails

PROGRAM LATIHAN KEMAHIRAN <b>DI</b> GIATMARA BUKIT BENDERA <b>...</b>

Posted: 18 Nov 2011 07:30 PM PST

Post on 19 November 2011 by admin in Events

GIATMARA Bukit Bendera menawarkan pengambilan pelatih baru sesi Januari 2012 bagi dua kursus kemahiran iaitu:

  1. Kursus Fashion & Dressmaking
  2. Kursus Teknologi Sistem Komputer

Kursus dijalankan sepenuh masa selama 6 bulan dan peltih diberi elaun RM200 sebulan. Syarat-syarat kemasukan ialah:

  1. Warganegara
  2. Bumiputera
  3. Umur 16 tahun ke atas
  4. Boleh membaca, menulis dan minat (3M)

Untuk keterangan lanjut dan borang permohonan, sila hubungi:

GIATMARA Bukit Bendera (Sebelah Maybank Tanjung Bungah)
2-G & 2-1, Jalan Lembah Permai
11200 Tanjung Bungah
Pulau Pinang

Tel: 04-899 1700 & 04-899 9835

Email: gmbukitbendera@giatmara.edu.my

hamirdin: MASJID TERAPUNG <b>TANJUNG BUNGAH</b> REVISITED

Posted: 17 Nov 2011 05:37 PM PST

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Singgah solat zohor di Masjid Terapung Tanjung Bungah, Batu Feringghi, Pulau Pinang. Ia mengembalikan memori sebelum semasa ke sini buat pertama kali. Tiada ada yang spesiol di sini,. Bersih diri, wudhu dan solat. tu aje.

Cuma sehari sebelum tu aku menghadhiri sebuah conference. Kau tau suasana conference kan?
Pengerusi seorang diri di atas pentas,Peserta yang penuh sesak dalam dewan melangok

09 di permatang pauh - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di permatang pauh - Google Blog Search


Panas ! Forum Anak Muda 13 <b>di Permatang Pauh</b> | GENERASI <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2012 06:24 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Forum Anak Muda 13 di Permatang Pauh. on Sunday, January 29, 2012 by Pejuang Bangsa. - No Comments. Forum Anak Muda 13 sedang berlangsung sekarang ini di Pusat Komersial Permatang Pauh . Perbincangan tentang iklim politik ...

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


Hokkien Mee <b>Tanjung Tokong</b>, Penang

Posted: 25 Dec 2011 12:53 AM PST


Pulau Pinang memang terkenal dengan makanan yang 'awesome' terutamanya masakan cina, tetapi kebanyakkan daripadanya adalah tidak halal. Namun Hokkien Mee di Astaka Tanjung Tokong berdekatan dengan Island Plaza Penang merupakan satu-satunya Hokkien Mee yang berstatus halal. 
Mengikut sejarah pemilik gerai ini merupakan seorang muallaf yang dan telah berniaga di sini sejak puluhan tahun. Asalnya gerai tersebut terletak di hadapan rumah lama bersebelahan Astaka dan kini telah berpindah secara tetap di Astaka tersebut untuk keselesaan pelanggan. Waktu perniagaan gerai ini adalah pada waktu tengahari sahaja iaitu di antara jam 11 pagi hingga 2 petang.

SYABAS KETUA MENTERI ! : JADIKAN <b>TANJUNG TOKONG</b> <b>...</b>

Posted: 26 Jan 2012 10:12 AM PST

Ini adalah  antara isi kandungan  ucapan penggulungan yang dibuat oleh YAB Ketua Menteri PP Tuan Lim Guan Eng,  menyentuh tentang isu di atas.

Ia dibuat  dalam persidangan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Mesyuarat Kedua penggal keempat DUN ke 12 pada bulan Oktober 2011 :

Perkara ke 50,51 dan 52

YB ADUN Permatang Pasir mencadangkan Kerajaan negeri memelihara dan membaik pulih WARISAN  MELAYU dan INDIA di Pulau Pinang.

Sememangnya Kerajaan Pakatan Rakyat sentiasa memastikan TAPAK WARISAN Dunia UNESCO yang telah dianugerahkan kepada George Town sentiasa memelihara bangunan-bangunan warisan tidak kira sama ada ia melibatkan warisan MELAYU, INDIA MAHU PUN CINA

Ini terbukti di mana Kerajaan Negeri melalui Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan George Town World Heritage Incorprated(GTWHI) telah mengambil pelbagai langkah untuk memastikan bangunan-bangunan warisan ini terus wujud dan kekal di negeri Pulau Pinang .

MALAH KERAJAAN NEGERI TELAH MEMUTUSKAN UNTUK MENGKLASIFIKASIKAN     SEMULA   KAMPUNG    TANJUNG  TOKONG   KAMPUNG     MELAYU  YANG TERTUA DI PULAU PINANG  SEBAGAI KAMPUNG   WARISAN, SELEPAS STATUS INI DIGUGURKAN OLEH KERAJAAN BN DAHULU.

Soalnya kerajaan negeri yang dituduh perkauman telah membuka laluan untuk menjadikan Kampung Tradisi Tg Tokong sebagai KAMPUNG WARISAN.

Bolehkan Kerajaan Pusat mengarahkan UDA Holdings untuk berbuat demikian. Selama ini warisan yang difahami oleh GLC tersebut hanya galeri yang menempatkan warisan mati.

Persatuan Penduduk Kampung Tg Tokong bersama penduduk yang terlibat dan NGO -NGO di PP mendesak supaya Kerajaan Pusat mengarahkan UDA Holdings menghentikan  sebarang bentuk pembangunan dengan segera.

Mengarahkan Kementerian Penerangan Multimedia dan Kebudayaan mewartakan sebahagian  Kampung Tradisi Tg Tokong sebagai  Zon Warisan

Pelan pembangunan yang baru yang hendak digubal wajiblah memasukkan :

a) PEMBANGUNAN WARISAN HIDUP   di atas sebahagian kampung Tg Tokong. Mulakan dengan membina 30 buah rumah warisan di tanah kosong seluas 2 ekar disebelah Masjid Tg Tokong yang memang merupakan warisan asal Tg Tokong.

b) Membina premis perniagaan ala Pekan Rabu dengan bangunan berrtingkat yang menempatkan para peniaga dan penjaja menjadi pusat perniagaan dan kebudayaan Melayu di P.Pinang. Daya penarik kepada industri pelancongan.

c) Warisan institusi seperti Madrasah Al Taqwa mesti dikekalkan. Begitu juga dengan Persekutuan Setia Tg Tokong yang ditubuhkan pada tahun 1911 mesti dikekalkan sebagai warisan institusi.

d) Kawasan selebihnya boleh dibangunan flet bertingkat bersekala tinggi 30 tingkat bagi menempatkan penduduk yang memerlukan rumah.

e) Peruntukan buat permulaan RM 100 juta  mesti dikeluarkan oleh Kerajaan Pusat di bawah RMK 10 bagi pembangunan warisan dan mengatasi kemiskinan dalam bandar. UDA hanya perlu menyediakan tapak  dan pembangunannya boleh dibuat oleh SPNB ,  Badan Warisan  dan Koperasi tempatan.

Kerjasama di antara Kerajaan Pusat dan negeri demi kesejahteraan rakyat amatlah dialukan. Penduduk mendambakan PEMBELAAN.

Politik politik juga Namun nasib rakyat janganlah diperkotak katikkan dan dijadikan mangsa pembangunan. Politik matang di negara-negara demokrasi yang maju tidak sepanjang masa menganggap pembangkang sebagai musuh. Bolehkah iklim politik jernih yang membolehkan rakyat memilih yang terbaik dilaksanakan ?

Batu Uban - Kegagalan Orang Melayu Mempertahankan Maruah <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2012 06:15 PM PST

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


<b>Bukit Jambul</b> Bali 2012-01_DSC5910 | Flickr - Photo Sharing!

Posted: 27 Jan 2012 12:00 AM PST

keyboard shortcuts: previous photo next photo L view in light box F favorite < scroll film strip left > scroll film strip right ? show all shortcuts

LYSSA with BEN ASHAARI <b>di Bukit Jambul</b> <b>...</b> - ! LYSSA FAIZUREEN !

Posted: 24 Oct 2011 05:09 AM PDT

Gadis Kidal Berceloteh...

Peacee ^_^v
Tokk . Tokk . Tokk . Heyy , you guys ! Ahaa~ Kisah ini , sambungan dari ENTRI INI !
Tadi , petang kan Lyssa ada kata nak sambung kan ? Cerita mengenai ENTRI INI lah kan ~

Okeyy , macam mana Lyssa boleh "terjumpa"  dan "berjumpa" dengan BEN ASHAARI , blogger otai kita nehh ? Nak tahu ke . Jom lah baca sampai mata jadi juling . JOM !!
Orait . Sebenarnya , kami nak jumpa 'ber-dating' sama - sama neyyh , dah lama dah . Memang dah rancang time BEN ASHAARI belum datang penang lagi . haha . Pastu , baru hari ni comfirm balik , jadi or tak nak jumpa kan ? Memang eksaited terlebih lah aku neyy kan . Mana tak nye . 1st time nih nak jumpa blogger hebakk . huhu ~ Lyssa mana pernah jumpa before ni . Even pergi event ape2 ek , gathering ke , tak pernah pun ! SUMPAH ! Teringin . Tapi , nak buat macam mana kan . haha . Dah dok penang . Kalau dok KL lain lah . haha .
Okeyy. Tak pe lah . Lyssa bertolak dari rumah dalam pukul 1.45 macam tuh . Drive kereta sendiri pergi Bukit Jambul yang berjambul - jambul tuh ler ~ Memang penat lah nak kena redah hutan balik pulau tu , semata - mata nak jumpa blogger otai kita nih . haha~ Puihh~
Serius , penat , nasib Cik Nynna my besties nak temankan . Kalau takkk ? Errr ~
Lyssa sampai kul 2 lebih macam tuh . Sampai - sampai , terus cari parking . Arghh ! Tidakkk . Tak de parking .!!!  Dalam kepala otak Lyssa ,
" Aduhh , abiss lah . Macam mana ni , tak de parking . Macam mana nak jumpa BEN ASHAARI?"
Dalam dok pikir tuh , last - last ada jugakk . Fuhhh . Nasebb baik . haha . Okeyy . Lepas tuh , sampai lah Lyssa dalam BJ tuh , tanya BEN dekat mana . Dia on the way ~ Lega dengar . haha . Then , dia tanya tunggu kat mana ? Lyssa tak tahu lah pulak nak tunggu dekat mana . Ishkk . Ape lah . Setiap minggu g BJ pun tak tahu pulak mana nak tunggu yer . haha .
Lyssa cakap , Lyssa ada dekat area kedai Gurdian , dok tengok tudung . Dari jauh , dah nampak BEN otw ke kedai tu . Alamakk . Err . Terketaqq lutut dah . haha . Nampak pulak , ada sorang budak sekolah nih tegur BEN . Ishk . Ishk . Pemess betul BEN . haha~
Nampak pulak BEN bawak keluar handphone dia . Cehh . Nak call Lyssa lah tuh . Dia tak perasan Lyssa dah ada kat depan dia dahh . Haaaaa~ Tokojoitttt ! hehe~ Tiba - Tiba BEN kata :
"Ishk ! Tension ~ Tension ~"
Yang aku ni dok rasa bersalah cakap dalam hati :
"Tension sebab aku ker ? Errr . Apa salah aku ? Tolongggggggg ! "
Hee . Bukanlah . Bukan sebab Lyssa ~ Tension sebab , BEN takk bawak duit . hehe . Kalau korang tengok muka BEN time tuh . Serius . Kelakar lah . Aiyoo . Ingat ke tension pasal ape lah . haha . Aduhh . Macam - macam . Buat macam Lyssa nih , tak de duit nak belanje . kehkeh ~
Tapi tak pe , sampai je Food Court , order je lah . Ingat BEN nak makan , baru nak belanja . aduhhh ~ "Errr . Nak minum je ker" . Melepas aku nak belanja blogger otai ^^ hehe .
HEHE . Lepak - lepak kat situ je lah . Sembang sampai 2 jam  . Err . Sembang pasal apa lah tuh . haha . Macam - macam . Err . Dalam pukul 4.20 macam tuh , masing - masing belah .
p/s : Serius ! Kenangan manis betul , bila dapat bertemu dengan BEN ASHAARI ! Btw , thanks to BEN ASHAARI sebab sudi jugak jumpa Lyssa . You are the best lah :)

JOM baca Entry Daripada Ben Ashaari !! KLIK SINI RAMAI-RAMAI !


♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Lyssa ! Like Kalau Suka ! ♥

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved