Sabtu, 25 Februari 2012

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


DFYA Malaysian School Tour 2012 : Smk <b>Bukit Mertajam</b> « Drug <b>...</b>

Posted: 22 Feb 2012 12:44 AM PST

Smk Bukit Mertajam!

14 February yang lepas kami telah pun dijemput untuk mengadakan program di Smk Bukit Mertajam di pulau pinang, Smk Bukit Mertajam merupakan sekolah yang pertama di bukit mertajam di buka pada tahun 1964. Sekolah ini mendapat gelaran sekolah dalam taman kerana mereka mempunyai keluasan 4.05 hektar dan dengan keluasan yang besar ini mereka gunakan untuk memberi seri kepada sekolah serta memupuk minat cintakan alam sekitar di kalangan pelajar. Seramai 150 orang pelajar telah mengikuti program kami pada hari tersebut. Semuanya memberi perhatian serta terpaku melihat penyampaian serta screening di dalam program kami.

THANK YOU SMK BUKIT MERTAJAM!

09 di Butterworth - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Butterworth - Google Blog Search


OPERASI RAAF <b>BUTTERWORTH</b> - Tulisan Ramli Abdul Rahim <b>...</b>

Posted: 24 Feb 2012 07:09 AM PST

Oleh: Mejar Ramli Abdul  Rahim (B)
Sejarah Kehadiran Tentera Udara Diraja Australia (Royal Australian Air Force –RAAF) di Butterworth bermula sebelum Perang Dunia Kedua iaitu pada tahun 1941 apabila Tentera Udara Diraja British (Royal Air Force- RAF) memilih Butterworth sebagai lapangan terbang sebagai pangkalan udara untuk "penjagaan dan penyelenggaraan" bagi angkatannya di Timur Jauh.

Tidak lama kemudian RAAF mula menggunakan asas untuk tujuan peninjauan taktikal menggunakan pesawat pejuang Brewster Buffalo dan pada  7 Disember  1941 RAF dan RAAF  terpaksa menghadapi  pencerobohan oleh tentera Jepun secara tiba-tiba dalam aspirasi negara Matahari Terbit itu untuk meluaskan empayarnya di seluruh Asia.

Skuadron pengebom Blenheim RAF dan pesawat pejuang RAAF Brewster Buffalo yang telah bersiap sedia dengan kedatangan tentera udara Jepun telah  terbang dari lapangan terbang Butterworth  ke arah utara dengan musuh berada di belakang mereka.
Dua hari kemudian  pada 9 Disember  1941 pangkalan udara Butterworth menjadi sasaran dan pengeboman yang dilakukan oleh pesawat pejuang Jepun yang merupakan  serangan yang amat buruk kepada asas dan banyak pesawat tidak dipindahkan sama ada dimusnahkan di atas tanah atau di udara.
Beberapa buah pesawat Buffalow Brewster RAAF sempat  berlepas untuk memintas pesawat musuh tetapi tenyata Zero fighter Jepun begitu hebat dan RAR dan RAAF banyak kehilangan pesawat di tangan tentera Jepun.
Nasib malang menimpa semua pesawat  Blenheims RAF kerana semua pesawat tersebut telah dimusnahkan di atas landasan oleh tentera udara Jepun yang tidak memberi waktu untuk pihak pesawat RAF  berlepas meninggalkan pangkalan udara Buttrworth.
Dalam dua minggu Semenanjung Tanah Melayu telah dikuasai  oleh tentera Jepun dan Butterworth yang dibangunkan oleh RAF telah jatuh ke tangan tentera Jepun dan Butterworth menjadi pangkalan tentera udara Jepun selama ia berkuasa di Tanah Melayu dan Jepun  telah membina landasan timur-barat di pangkalan tersebut.
Setelah Jepun menyerah kalah pada tahun 1945, RAF kembali ke  Butterworth dan menggunakan pangkalan tersebut  sebagai pangkalan operasi  dan persinggahan pesawat- pesawat RAF  mengisi bahan bakar untuk penerbangan  antara Singapura dan Sri Lanka.
Menyedari  kepentingan strategik asas,  RAF telah membangunkan penempatan yang dan menubuhkan keperluan asas sebagai penghubung  jauh-timur  dan di Singapura pada 1950 di samping pembangunan infra untuk pesawat Amphibian  di Gelugor  (Pulau Pinang) untuk Sunderland Flying boat yang membuat pendaratan rutin di Timur Jauh.
Semasa operasi menentang pengganas komunis pada tahun 1950, RAF 33 SQN yang dilengkapi mulanya dengan pesawat Lightning  dan kemudian dengan Hornets  menjalankan aktiviti semasa darurat daripada pangkalan udara Butterworth untuk menyerang dan menggugurkan bom di kawasan yang disyaki menjadi sarang pengganas komunis .
Skuadron yang membuat pengeboman harian dan serangan roket terhadap pengganas melakukan serangan terus pada 1952, 1953 dan 1954 dibantu oleh detasmen  pelbagai skuadron RAF yang menerbangkan pesawat  Vampire dan pesawat Sunderland dan pesawat pengebom  Lincoln RAAF yang juga telah dikerahkan ke Butterworth untuk membantu operasi tersebut.
Pada tahun 1955, satu lembaran baru dalam sejarah pangkalan udara Butterworth berlaku dengan  kehadiran  RAAF 2ACS berpindah untuk membina semula lapangan terbang termasuk pembinaan semula landasan sepanjang  9,000 kaki  utara-selatan landasan dengan 800 kaki  lebihan kawasan untuk pesawat berpusing semasa di hujung landasan.
Pangkalan Udara Butterworth, walaupun ia dimiliki oleh RAF, ia telah diletakkan di bawah kawalan RAAF pada tahun 1958 sebagai sebahagian daripada rizab strategik Commonwealth untuk pangkalan hadapan Australia.
Tidak lama selepas itu, RAAF 78 Fighter Wing, yang terdiri daripada No 3 dan 77 SQN telah menerbangkkan pesawat  Sabre dan juga 2 SQN dengan pesawat  pengebom Canberra daripada  Williamtown dan Amberely masing-masing untuk beroperasi di pangkalan udara  Butterworth.
Pemilikan pangkalan udara Butterworth secara rasminya dipindahkan daripada RAF kepada Kerajaan Malaysia pada 31 Mach 1970 iaitu di bawah  Pengaturan Dudley 1955 dan pada masa itu, TUDM masih di peringkat awal dan oleh itu tidak dalam kedudukan untuk mengambil alih sepenuhnya peranan petahan udara atau menggunakan kemudahan di Butterworth.
Untuk mengukuhkan kekuatan RAAF di Malaysia , dua buah skuadron pejuang RAAF yang dilengkapkan dengan  pesawat Mirage telah dikerahkan ke pangkalan udara Butterworth, sekali gus menandakan permulaan kehadiran RAAF sebagai penyumbang utama kepada peraturan udara Pertahanan Malaysia.
Kehadiran pesawat pejuang RAAF di bumi Malaysia adalah sejajar dengan   Aturan Pertahanan Lima Kuasa antara Malaysia, Australia, Singapura, New Zealand dan United Kingdom iaitu mengikut persetujuan dalam  Sistem Pertahanan Udara Bersepadu (IADS) yang  ditubuhkan dengan ibu pejabat di Pangkalan Udara Butterworth.

 Pada tahun 1969 RAAF telah menderma 12 buah F86 Sabre kepada  TUDM untuk membentuk  No 11 Skuadron TUDM dan unsur  Pangkalan TUDM Butterworth telah ditubuhkan pada 1 April 1970  dan juruterbang No  11 SkuadronTUDM telah mengikuti penerbangan di pangkalan berkenaan.

No 3 Skuadron TUDM  yang mengendalikan peswat Nuri dan Alouette beroperasi di pangkalan udara Butterworth dan pada Januari 1971 Pusat Pertahanan Udara Pertama yang menggunakan  radar Marconi A600 telah  mengambil alih tugas daripada RAF Unit Udara Radar Pertahanan yang terletak di Western Hill, Pulau Pinang.
Pada 31 Mei 75, No 12 Skuadron TUDM telah dirasmikan  dan 11 Skuadron TUDM dibubarkan dan ia diaktifkan semula pada tahun 1983 yang dilengkapi dengan pesawat RF5-E sementara itu pada  1996  No  18 Skuadron TUDM telah ditubuhkan dengan pesawat baru l F/A-18  yang merupakan varian malam pesawat Hornet.
Sejak sekian lama hubungan  kedua-dua RAAF dan TUDM telah berjalan dengan lancar dan  kedua-dua tentera udara melaksanakan operasi dan pentadbiran masing-masing dengan  bebas walaupun berpangkalan di lokasi yang sama.
Dengan kekuatan   TUDM yang terus berkembang dan mengubah pandangan strategik, ditambah pula dengan tekanan ekonomi dalam Australia, keputusan telah  dibuat untuk RAAF menamatkan operasi pesawat pejuangnya di Malaysia dan  Butterworth akan terus meletakkan  detasmen kecil untuk menampung lawatan berkala oleh pesawat RAAF yang mengambil bahagian dalam latihan udara bersama.
Butterworth adalah nostalgia kepada RAAF yang telah bertapak sejak zaman Perang Dunia Kedua dan ia menjadi idaman warga RAAF untuk berkhidmat di Malaysia dan wajah Pulau Pinang yang sering menjadi tumpuan warga RAAF kini tinggal kenangan.
Semasa RAAF di Butterworth ia mempunyai setsen radionya sendiri yang turut dinikmati warga Malaysia yang tinggal di sekitar Pulau Pinang dan bagi penduduk Butterwrth kini tiada lagi deruman enjin pesawat Mirage RAAF dan ia telah digantil alih oleh pesawat pejuang TUDM.

Minguan Siasah 24 Feb - 1 Mac 2012

tobiak travel: THAILAND <b>BUTTERWORTH</b> TRAIN JOURNEY

Posted: 20 Feb 2012 07:00 AM PST

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum

Thailand tidak siapa yang tidak mengenalinya malah dikenali diseluruh dunia sebagai sebuah negara pelancungan terkenal di Asia.  Tidak pernah dijajah dan menjajah dan mempunyai sistem pemerintahan Raja Berpelembagaan yang dihormati dan disanjung tinggi oleh raayatnya.
Belum pernah ZBA melihat negara didunia dimana raayatnya amat menghormati lagu kebangsaan sebagaimana raayat Negara Thai yang begitu petriotik dan bangun menghormati lagu kebangsaan mereka setiap kali berkumandang diudara.  Tidak kira mereka dimana, samada stesyen keretapi, panggung wayang, pasar, sekolah dan sebagainya.  Mereka dengan rela hati tanpa paksaan bangun dan menghormati lagu kebangsaan mereka.  DiNegaraKu setiap kali perayaan menyambut kemerdekaan, anda akan dipertontonkan dengan gelagat Anggota Keselamatan, Media dan berbagai seolah-olah mereka dikecualikan.
Kembali kita kepada perjalanan yang ZBA bakal lalui entah buat kali yang keberapa kalinya.  Kali ini ZBA bertuah sekali kerana ditemani oleh seorang backpacker berpengalaman daripada Hamburg Germany  bernama Mr Klous.  Berusia 72 tahun dan pekerjaan asalnya  sebagai pesara tukang kayu dinegaranya. Sungguhpun demikian beliau mempunyai kekuatan fizikal yang kental dan bermotivasi tinggi.
Stesyen Keretapi Hua Lampung adalah stesyen utama Royal Thai Railways yang terletak ditengah-tengah bandaraya Bangkok.  Menyediakan jajaran perkhidmatan keretapi ke seluruh Thailand dari Bangkok ke Chiang Mai di Utara, Nong Khai di Timur, Namtok di Barat  dan Sungai  Golok  di Selatan.   ZBA pernah  berpengalaman kesemua arah dan jajaran tersebut. Manakala perkhidmatan antarabangsa menghubungkan NegaraKu Butterworth melalui Hadyai ke Bangkok.
   Hua Lampung Bangkok Station
Bermula dari Bangkok kami  bertolak daripada Hua Lampung Station jam 2.45 pm dengan Ekspress Antara Bangsa Bangkok - Butterworth.  Perjalanan dijadualkan mengambil masa 20 jam dan dijangka tiba di Butterworth jam 11.00am waktu tempatan.  Tambang bagi perjalanan hampir 1000km ini berjumlah RM 111.00 bagi tempat tidur atas dengan Koc Kelas 2 berhawa dingin.  Walau pun tambang agak mahal tetapi memadai memandangkan perkhidmatan tempat tidurnya selesa dan bersih serta apabila tempat tidur ditutup menjadikan dua seat yang besar khusus untuk dua orang penumpang.  Oleh yang demikian bagi setiap koc dilihat tidak ramai penumpang sungguhpun perjalanan pada malam itu dipenuhi dengan penumpang.  Kemudahan tandas yang bersih disediakan dikedua-dua hujong koc dan sebuah buffet car untuk menyediakan sajian dalam perjalanan.
Sepanjang perjalanan ZBA dan Mr Klous berbual rancak mengabdikan pengalaman masing-masing  selaku "Backpacker" dalam usia yang semakin meningkat.  Mr Klous seperti yang ZBA maklumkan tadi ialah seorang pengembara yang telah melewati hampir 2/3 daripada alam maya ini.  Boleh dikatakan setiap soalan yang ZBA ajukan berkenaan sesuatu tempat, beliau dapat membuat penjelasan secara terperinci dan jelas untuk dibuat panduan kepada pengembara-pengembara yang lain. Dalam setahun beliau cuma berada 4 ke 5 bulan sahaja dinegaranya dan selebihnya berada di luar Germany.  Kali ini beliau dalam rangka ketiga kalinya melawat seluruh Kepulauan Indonesia.
Bercerita sedikit tentang pemandangan disepanjang perjalanan.   Selepas  keretapi beredar meninggalkan Stesyen Hua Lampung, jelas kelihatan kesan-kesan banjir besar yang melanda Bandaraya Bangkok pada Nov 2011 yang lalu. Kesan paras air masih lagi ketara dan sampah sarap dimerata-rata tempat walaupun keadaan hampir pulih sepenuhnya.  Makin bergerak ke Selatan semakin hilang tanda-tanda malapetaka yang baru menimpa.  Sawah-sawah padi sayup mata memandang dengan kehijauan disana sini.  Deretan pokok-pokok Tai tumbuh subur memagari sawah-sawah padi yang luas melebar.  Selepas Hua Hin hingga ke Hadyai terdapat sedikit perubahan tanaman selain padi ialah ladang-ladang getah dan diselang seli dengan hutan belukar dengan  tanaman kontan.
Penternakan juga kelihatan jelas dengan ternakan kerbau, lembu, kambing dan lain-lain yang dipelihara seiring untuk membantu usaha-usaha pertanian.
Diawal pagi kami sampai di Hatyai sebuah bandar yang terkenal  di Selatan Thai bagi pelancung NegaraKu yang datang pada hujung minggu sama ada untuk membeli belah atau berhibur. Hadyai menghidangkan kami dengan sarapan pagi yang enak pada pagi ini.  Nasi Pulut beserta daging ayam panggang.  Dalam bahasa Thai dikenali dengan "Khaw kheniua kai pad".  Sedap dan menjadi kegemaran sahabat kita dari Germany.  Beliau menghabiskan dua bungkus dalam sekelip mata.
Kami meninggalkan Hadyai selepas tiga puluh minit berhenti untuk menukar lokomotif dan tinggal 3 koc sahaja beredar menuju Butterworth dengan keseluruhan 30 penumpang.  Tiada keistimewaan diperjalanan ini, pembaca boleh bayangkan bagaimana NegaraKu begitukan pemandangan disini.  Keretapi berhenti di Padang Besar (Thong Nyai) untuk urusan Kastam dan Imigrasi selama satu jam.  Jadual perjalanan daripada Bangkok ke Padang Besar menepati jadual yang ditetapkan.  Walau bagaimana pun apabila memasuki sahaja NegaraKu terasa dijiwa sememangkan menyakitkan jiwa.  Daripada Padang Besar ke Butterwoth, perjalanan keretapi mengambil masa lebih daripada 4 jam dengan landasan berkembar jajaan kebanggaan 1Malaysia.
Sesungguhnya perjalanan ini amat memenatkan tetapi percayakah pembaca bahawasanya.  SALAM  
 NOBODY KNOWS THIS WORLD BETTER

09 di Batu uban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu uban - Google Blog Search


notakanan: <b>Batu Uban</b> dan sejarah Melayu Pulau Pinang

Posted: 08 Jan 2012 09:48 AM PST

Selamatkan Sejarah Batu Uban




Artikel ini dipetik dari Utusan Online dan ditulis oleh DR. A MURAD MERICAN
Beliau ialah Profesor di Jabatan Pengurusan dan Kemanusiaan, Universiti Teknologi PETRONAS, Bandar Seri Iskandar, Perak.
Kampung Batu Uban bukan sama dengan Kampung Buah Pala, atau Kampung Baru di Kuala Lumpur. Batu Uban adalah penempatan Melayu yang terawal di Pulau Pinang. Malah ia juga adalah pekan dan pelabuhan terawal di pulau itu.
Saya telah perhatikan perkembangan di Batu Uban tanpa kudrat menentukan dan merobahnya. Tidak guna kita merintih apa yang telah berlaku. Ini bukan nostalgia.
Seharusnya, Kampung Batu Uban dijadikan kampung istimewa di Pulau Pinang. Di situlah masjid yang terawal dibina. Di situlah juga tanah dikurniakan oleh Sultan Kedah kepada para peneroka awal sejak 1730an lagi, dan ia berlaku sehingga tahun 1740an.
Batu Uban adalah pusat aktiviti wilayah Gelugor dan kawasan sekitarnya. Ramai keturunan peneroka awal Batu Uban menyumbang kepada perkembangan budaya dan ekonomi kawasan Tanjung - pekan Melayu di Lebuh Acheh dan Armenian khususnya.
Ini mula berlaku pada lewat 1700. Batu Uban mempunyai jalinan dengan pelabuhan Batu Bara, yang kini sebuah daerah di pesisir pantai timur Sumatera - di wilayah Sumatera Utara, lebih kurang tiga jam perjalanan ke arah selatan dari Medan. Malah, saya dimaklumkan satu masa dulu Batu Uban dikenali sebagai Batu Bara.
Batu Uban adalah sebuah pusat metropolitan yang menghubungkan Pulau Pinang/Kedah dengan Sumatera, India dan Hadhramaut. Malah, Batu Uban bukan hanya membuka ruangnya kepada Selat Melaka, tetapi juga kepada Lautan Hindi. Jalinan Batu Uban dengan Selat Melaka dan Lautan Hindi jelas dilihat dengan kedatangan orang Minangkabau dan Melayu yang berlayar dari Batu Bara, kaum-kaum dari India, dan Arab sama ada terus dari Hadhramaut, melalui India, atau melalui Aceh. Di situlah juga mula terbentuknya identiti Jawi Pekan di Pulau Pinang, mendahului lain-lain tempat di Nusantara.
Batu Uban pada satu masa dulu bukan kampung, tetapi sebuah pekan dengan segala rencam dan ragamnya. Apakah ini sukar sangat untuk kita faham? Ini bukan soal menolak pembangunan. Ini soal kegagalan pihak berkewajipan dan pihak berkuasa mengiktiraf, melindungi dan mewartakan sesuatu kawasan itu.
Mengapa kelulusan diberi kepada pemaju? Apakah warisan dan sejarah perlu tewas oleh kaum-kaum kapitalis? Siapakah yang membenarkan itu? Apakah pihak-pihak warisan dan Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang buta sejarah? Mengapa dibenar kawasan sekecil itu diroboh lalu mengubah wajah asal? Apakah tidak ada alternatif lain? Mengapakah kita terlalu taksub dengan konsep dan falsafah pembangunan yang kolot? Apakah pembangunan semestinya menghapuskan sejarah dan warisan?
Dalam hal ini, dan bukan saja dalam konteks Batu Uban, kita mesti mengkaji semula konsep dan falsafah pembangunan. Malah istilah 'pembangunan' itu kurang tepat kerana ia menumpu kepada aspek fizikal dan pertumbuhan ekonomi, walaupun dalam retoriknya kita mengeluarkan istilah seperti 'mapan' dan 'tambah nilai.' Apa ertinya jika atas nama pembangunan, identiti kita dihapuskan?
Konsep dan falsafah pembangunan kini memihak kepada apa yang boleh diukur dan dilihat. Kita tidak melihat sejarah dan warisan seperti mana yang sepatutnya kerana kayu pengukuran kita berlandaskan kepada kepentingan-kepentingan jangka pendek. Jika kita isytiharkan kita ingin maju seperti lain-lain negara, lihat saja bagaimana mereka kekalkan sejarah dan warisan.
Tidak perlu pergi jauh. Lihat sekitar negara Asia Tenggara, atau India, atau Jepun. Apakah maksud 'Chennai,' 'Mumbai' dan 'Kolkata' dalam kamus dan kesedaran sejarah di India? Kita akur bahawa Pulau Pinang mempunyai densiti penduduk yang tinggi, dan tanah amat berharga. Akan tetapi, apakah harga itu sama dengan nilai sejarah?
Dengan robohnya Batu Uban, walaupun mungkin tinggal sebuah masjid, telaga dan tanah perkuburan hampir 300 tahun itu, maka akan robohlah sejarah penempatan Melayu di Pulau Pinang. Pihak-pihak berwajib, dan empunya tanah sepatutnya memikirkan bagaimana memperkasakan sejarah dan warisan Melayu di tempat itu, bukan sebaliknya.
Papan tanda di hadapan masjid Batu Uban kini memang tidak mencukupi. Dan jika dikatakan bahawa penduduk-penduduk di kawasan itu tidak berminat tinggal di situ, apakah mereka diberi pandangan, bimbingan dan nasihat yang sewajarnya. Apa yang perlu dilakukan adalah sebuah kawasan/laman peringatan, bersama dengan papan tanda yang lebih jelas di tengah-tengah kawasan perkampungan itu bagi memperingati para peneroka Melayu awal pulau itu, dan jalinan Batu Uban dengan rantau kepulauan Melayu dan Lautan Hindi.
Juga, mereka yang berwajib, termasuk yang empunya tanah, memperbaiki kampung itu sebagai kampung awal tradisi sambil mengwajahkan jaringan dengan rantau yang lebih luas. Batu Uban bukan kampung kolot. Di situlah pada awal lagi bertapaknya Islam di Pulau Pinang.
Seharusnya usaha dilakukan mengekalkan nama Batu Uban sebagai sebahagian daripada nama Gelugor, juga dikatakan berasal dari Batu Bara. Dengan lenyapnya Batu Uban, maka akan lenyaplah juga sejarah dan identiti warisan sebelum kedatangan Inggeris.
Saya harap jangkaan saya salah. Masih ada ruang dan masa untuk menyelamatkan Batu Uban. Tidak perlu bersedih dan merintih. Tidak ada belang yang dapat ditinggalkan seperti apabila matinya harimau. Apa yang boleh dilakukan sekarang ialah secara kolektif, pihak-pihak yang berwajib dan berkuasa memberhentikan projek tapak pembinaan kini dan apa-apa lagi yang telah diluluskan untuk kawasan itu pada masa depan.
Pada asalnya, mengapa projek-projek pembinaan telah diluluskan sejak sekian lama? Ini hanya menunjukkan kealpaan tentang sejarah; sikap dan kesedaran yang menolak memori kolektif sesebuah tempat. Hal ini tidak pula kelihatan di kawasan-kawasan di Georgetown, khususnya di tapak warisan UNESCO.
Sekali lagi, saya nyatakan pihak yang memiliki tanah di Batu Uban hendaklah tidak buta sejarah. Pada masa sama, sejarah tidak kenal undang-undang. Tahun-tahun yang penting berkaitan dengan Batu Uban adalah 1734 dan 1749. Apakah kita mahu detik-detik itu lenyap dari lipatan sejarah Pulau Pinang dan Kedah akibat dari kedaifan dan kebebalan sejarah kita sendiri?

09 di kepala batas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di kepala batas - Google Blog Search


PISAU.NET: HIMPUN:Lebih 10 ribu <b>Di Kepala Batas</b>

Posted: 27 Jan 2012 06:55 PM PST

Walaupun cuba di sabotaj oleh regim DAP Pulau Pinang,Namun tidak menghalang lebih 10 ribu berkumpul menyokong NGO Himpunan Sejuta Ummat Selamatkan Akidah.

*gambar akan menyusul selepas majlis.

Pisau kata "ummah berhimpun demi akidah tolak perbezaan politik"

Related Posts : Pulau Pinang

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


MMI: GEMPUR PEMUDA <b>Tasek Gelugor</b> - Bikin LGE & Pakatan <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2012 01:19 PM PST

Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tasek Gelugor yang diketuai oleh Sdr Hasbul Hazani Daud baru-baru ini telah pun melancarkan Jentera Pilihanraya Pemuda bagi Parlimen Tasek Gelugor yang telah dilancarkan oleh Sdr Ir. Shaikh Husin Mydin Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Pulau di Adamson Hotel Kuala Lumpur.
Bermula daripada saat itu Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tasek Gelugor terus melancarkan gerak kerja mereka dengan satu Operasi yang diberi nama GEMPUR PEMUDA.Operasi ini merupakan permulaan kepada seluruh jentera pemuda UMNO di Tasek Gelugor untuk menaikkan panji-panji UMNO dan BN diseluruh kawasan Parlimen Tasek Gelugor.
Sehingga berita ini ditulis panji-panji UMNO dan BN telah pun dinaikkan disetiap kawasan dan akan terus dinaikkan dari masa ke semasa melalui operasi bersepadu daripada Pemuda Bahagian dan Pemuda Cawangan-Cawangan.
Memang hebatlah pemuda-pemuda Tasek Gelugor,Jentera ini mampu membuatkan juak-juak penjilat punggung LGE meroyan dan tak senang duduk.Keberanian dan usaha bersungguh-sungguh oleh barisan anak muda harapan bangsa ini perlu dihargai kerana mereka sudah memulakan rentak dengan melancarkan perang psikologi terhadap barisan Pakatan Haprak yang ternyata dan terbukti tertekan dengan usaha bersepadu ini.
MMI bukan bercakap kosong ianya dibuktikan dengan insiden yang berlaku di Merbau Kudong Sungai Dua apabila panji-panji UMNO dan BN yang telah dinaikkan disepanjang laluan utama ke Sungai Dua telah diturunkan oleh juak-juak Haram Jadah PR dengan menggunakan pencacai-pencacai MPSP.
Hahaha MMI cukup tertarik dengan insiden ini kerana ianya mambuktikan Operasi GEMPUR PEMUDA ini memberikan impak yang cukup berkesan dalam usaha barisan Pemuda UMNO Tasek Gelugor mempertahankan Parlimen dan tiga DUN dalam PRU Ke-13 nanti.
Juak-juak Pakatan Haprak dilihat telah menggunakan kuasa Ahli Majlis untuk menurunkan panji-panji UMNO dan BN yang telah dipasang dengan alasan ianya tidak boleh dinaikkan.Namun yang menjadi persoalannya adalah mengapa bendera-bendera Pas,PKR dan DAP yang telah dipasang sekian lama dibeberapa tempat di Tasek Gelugor tidak pula diambil tindakan?Malah pemantauan yang dibuat oleh MMI sendiri bendera-bendera Pas dan PKR yang dipasang disekitar kawasan Penanti Permatang Pauh tidak pula diturunkan oleh MPSP.Soalnya sekarang mengapa hanya di Tasek Gelugor ?
Nak tahu kenapa ? Jawapannya cukup mudah kerana mereka PANAS dan TERTEKAN dengan serangan yang dilakukan oleh barisan Pemuda Harapan Bangsa UMNO Tasek Gelugor.Ini jelas kerana insiden panji-panji UMNO dan BN ini mahu diturunkan oleh pencacai-pencacai Pakatan Haprak dibuat hanya dalam tempoh masa tak sampai 10 jam dari masa panji-panji ini dinaikkan.  
Paling menarik MMI dikhabarkan bahawa tiada sebarang laporan dibuat kepada MPSP berkenaan hal ini tetapi hanya merujuk kepada Ahli Majlis dan beliau diberitakan telah mengambil tindakan sendiri tanpa merujuk kepada mana-mana pihak dengan mengarahkan anggota-anggota MPSP hadir bersama-sama van milik MPSP.
Apa pun juak-juak pencacai rejim DAP yang bertanggungjawab mengarahkan panji-panji UMNO dan BN diturunkan  telah pun dikenal pasti dan lebih malangnya mereka ini merupakan orang Melayu yang sanggup berkiblatkan LGE dan konco-konconya.
Inilah wajah-wajah mereka yang kononnya melaksanakan tugas tetapi dalam masa yang sama mempunyai niat dan motif untuk menyekat sebarang usaha UMNO dan BN melaksanakan gerak-kerjanya.
Mereka sebenarnya harus malu dengan diri sendiri apabila mengamalkan sikap "double standard" kerana sebelum ini mereka hanya membutakan mata dengan membiarkan bendera Pas,PKR dan DAP dinaikkan tetapi mahu pula mengambil tindakan dengan menurunkan bendera UMNO dan BN dengan alasan undang-undang.MMI nak kata pegiii dahhh...Cakap sajalah LGE arah , nak melawan tak boleh sebab dah ikrar akan sembah LGE.
Lagi satu sedarkah mereka tindakan dan sikap mereka sebenarnya mengesahkan apa yang dilaung-laungkan oleh LGE bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang dibawah pentadbiran Rejim DAP mengamalkan C.A.T  sebenarnya GAGAL.
MMI mahu mengucapkan jutaan terima kasih kepada seluruh jentera pemuda yang memberikan komitmen terhadap operasi Gempur Pemuda Ini.Tidak ketinggalan kepada barisan pendekar yang hadir ke Merbau Kudong pagi Sabtu yang lalu termasuk YB Dato' Jasmin Mohamed ADUN Sungai Dua mempertahankan panji-panji UMNO dan BN daripada terus di turunkan oleh juak-juak Pakatan Haprak.Anda semua telah membuktikan bahawa maruah dan perjuangan keramat parti UMNO dan BN mesti dipertahankan daripada diceroboh oleh puak-puak bangang Pakatan Haprak.
Pssttt MMI masih ternanti-nanti untuk LGE hantar wakil Melayu bangang DAP untuk bertanding di Tasek Gelugor.

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Oct 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Sep 2011 03:33 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Sep 2011 03:07 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2011 03:05 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Ivory lands Bayan Mutiara | Malaysia News

Posted: 12 Jul 2011 10:00 AM PDT

It is learnt that Ivory Properties had submitted the higher bid to develop an initial 24.8ha at Bayan Mutiara on Penang Island.

George Town: Ivory Properties Group Bhd is believed to have won the right to develop over 40ha of land at Bayan Mutiara on Penang Island.

Business Times has learnt that the decision to award the tender to Ivory was made during Penang Development Corporation's board meeting which ended late yesterday evening.

Ivory and SP Setia Bhd were in the race to develop the landbank, which was put out by the Penang state government via a request for proposal (RFP), for which the reserve price was reportedly set at RM200 per sq ft.

It is learnt that Ivory had submitted the higher bid to develop an initial 24.8ha, which is located south of the Penang Bridge. The cost of developing the land surpasses the RM1 billion mark.

The RFP comes with the potential to develop an additional 14ha, by way of a future reclamation after the development of the initial 24.8ha land.

The Bayan Mutiara tender is part of the state government's efforts to unlock the value of the land it owns in selected areas.

Ivory's success leaves SP Setia in the lurch, as currently, it is the only developer without any development projects along Penang's southern corridor where its rivals are present.

The rivals include Mah Sing Group Bhd, which is planning a mixed-development property project in Batu Maung. Ivory Properties is present via "The View Twin Towers" development in Batu Uban, while IJM Land Bhd had already embarked on its landmark waterfront development of "The Light", close to the Penang Bridge.

In January this year, the Penang state government announced that SP Setia – via subsidiary Eco Meridean Sdn Bhd – had won a RM300 million project to build and operate the Penang International Convention and Exhibition Centre in Relau on the island.

The project was reportedly meant to create a "Penang People's Park" that includes the country's first subterranean Penang International Convention and Exhibition Centre , a 2.8ha public park on the rooftop, a refurbished and upgraded Penang International Sports Arena, a refurbished and upgraded aquatic centre as well as a four-star hotel with retail outlets and a spacious parking lot.

By Business Times

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


Malaysia Zoom » Kerajaan akan selesaikan masalah geran tempat <b>...</b>

Posted: 24 Feb 2012 03:01 PM PST

You are here: Home / Wilayah / Kerajaan akan selesaikan masalah geran tempat ibadat

BERUAS 24 Feb. – Kerajaan negeri akan menyelesaikan segera masalah berhubung pemilikan tanah tapak ibadat melibatkan enam tokong Buddha di Tanjung Burung di sini dalam masa terdekat.

Ketua Penerangan negeri, Datuk Hamdi Abu Bakar berkata, setiap permohonan yang diajukan itu akan dikaji dan diberi pertimbangan sebelum kelulusan tanah tapak ibadat tersebut diberikan.

Jelasnya, kesemua tokong di kawasan tersebut telah lama didirikan malah ada yang mencecah puluhan tahun, namun masih tidak mempunyai geran hak pemilikan tanah.

"Setiap permohonan mendapatkan hak milikan tanah ibadat yang kita terima mempunyai beberapa masalah dan kita sedang berbincang untuk mengatasinya.

"Namun, saya yakin masalah ini akan dapat diatasi segera dengan bantuan kerajaan negeri selain mendapatkan kerjasama daripada jawatankuasa tokong yang terlibat," katanya selepas mengadakan perjumpaan bersama jawatankuasa tokong berkenaan, di sini baru-baru ini.

Hadir sama, Penasihat Khas kepada Menteri Besar Perak, Datuk Chang Kong Youn dan Pegawai Daerah Manjung, Zamari Ramli.

Hamdi berkata, Tanjung Burung merupakan kawasan kediaman yang hampir keseluruhan penghuninya daripada keturunan Cina dengan jumlah penduduk mencecah sehingga 6,000 orang.

Justeru, katanya, pembinaan rumah ibadat bagi kaum tersebut amat diperlukan bagi memenuhi keperluan dan kebajikan mereka.

"Kita akan cuba membantu mereka untuk mendapatkan geran bagi kesemua tokong ini, namun proses ini memerlukan masa. Bagaimanapun, kita akan usahakan sampai berjaya," katanya.

Dipetik dari Utusan Malaysia

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


Noorumairah: <b>Di</b> Giatmara <b>Tanjung Bungah</b>

Posted: 17 Feb 2012 10:42 PM PST

belajar  komputer di giatmara........

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


LYSSA with BEN ASHAARI <b>di Bukit Jambul</b> , Penang !! | ! LYSSA <b>...</b>

Posted: 24 Oct 2011 05:09 AM PDT

Gadis Kidal Berceloteh...

Peacee ^_^v
Tokk . Tokk . Tokk . Heyy , you guys ! Ahaa~ Kisah ini , sambungan dari ENTRI INI !
Tadi , petang kan Lyssa ada kata nak sambung kan ? Cerita mengenai ENTRI INI lah kan ~

Okeyy , macam mana Lyssa boleh "terjumpa"  dan "berjumpa" dengan BEN ASHAARI , blogger otai kita nehh ? Nak tahu ke . Jom lah baca sampai mata jadi juling . JOM !!
Orait . Sebenarnya , kami nak jumpa 'ber-dating' sama - sama neyyh , dah lama dah . Memang dah rancang time BEN ASHAARI belum datang penang lagi . haha . Pastu , baru hari ni comfirm balik , jadi or tak nak jumpa kan ? Memang eksaited terlebih lah aku neyy kan . Mana tak nye . 1st time nih nak jumpa blogger hebakk . huhu ~ Lyssa mana pernah jumpa before ni . Even pergi event ape2 ek , gathering ke , tak pernah pun ! SUMPAH ! Teringin . Tapi , nak buat macam mana kan . haha . Dah dok penang . Kalau dok KL lain lah . haha .
Okeyy. Tak pe lah . Lyssa bertolak dari rumah dalam pukul 1.45 macam tuh . Drive kereta sendiri pergi Bukit Jambul yang berjambul - jambul tuh ler ~ Memang penat lah nak kena redah hutan balik pulau tu , semata - mata nak jumpa blogger otai kita nih . haha~ Puihh~
Serius , penat , nasib Cik Nynna my besties nak temankan . Kalau takkk ? Errr ~
Lyssa sampai kul 2 lebih macam tuh . Sampai - sampai , terus cari parking . Arghh ! Tidakkk . Tak de parking .!!!  Dalam kepala otak Lyssa ,
" Aduhh , abiss lah . Macam mana ni , tak de parking . Macam mana nak jumpa BEN ASHAARI?"
Dalam dok pikir tuh , last - last ada jugakk . Fuhhh . Nasebb baik . haha . Okeyy . Lepas tuh , sampai lah Lyssa dalam BJ tuh , tanya BEN dekat mana . Dia on the way ~ Lega dengar . haha . Then , dia tanya tunggu kat mana ? Lyssa tak tahu lah pulak nak tunggu dekat mana . Ishkk . Ape lah . Setiap minggu g BJ pun tak tahu pulak mana nak tunggu yer . haha .
Lyssa cakap , Lyssa ada dekat area kedai Gurdian , dok tengok tudung . Dari jauh , dah nampak BEN otw ke kedai tu . Alamakk . Err . Terketaqq lutut dah . haha . Nampak pulak , ada sorang budak sekolah nih tegur BEN . Ishk . Ishk . Pemess betul BEN . haha~
Nampak pulak BEN bawak keluar handphone dia . Cehh . Nak call Lyssa lah tuh . Dia tak perasan Lyssa dah ada kat depan dia dahh . Haaaaa~ Tokojoitttt ! hehe~ Tiba - Tiba BEN kata :
"Ishk ! Tension ~ Tension ~"
Yang aku ni dok rasa bersalah cakap dalam hati :
"Tension sebab aku ker ? Errr . Apa salah aku ? Tolongggggggg ! "
Hee . Bukanlah . Bukan sebab Lyssa ~ Tension sebab , BEN takk bawak duit . hehe . Kalau korang tengok muka BEN time tuh . Serius . Kelakar lah . Aiyoo . Ingat ke tension pasal ape lah . haha . Aduhh . Macam - macam . Buat macam Lyssa nih , tak de duit nak belanje . kehkeh ~
Tapi tak pe , sampai je Food Court , order je lah . Ingat BEN nak makan , baru nak belanja . aduhhh ~ "Errr . Nak minum je ker" . Melepas aku nak belanja blogger otai ^^ hehe .
HEHE . Lepak - lepak kat situ je lah . Sembang sampai 2 jam  . Err . Sembang pasal apa lah tuh . haha . Macam - macam . Err . Dalam pukul 4.20 macam tuh , masing - masing belah .
p/s : Serius ! Kenangan manis betul , bila dapat bertemu dengan BEN ASHAARI ! Btw , thanks to BEN ASHAARI sebab sudi jugak jumpa Lyssa . You are the best lah :)

JOM baca Entry Daripada Ben Ashaari !! KLIK SINI RAMAI-RAMAI !


♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Lyssa ! Like Kalau Suka ! ♥

Jawatan Kosong <b>di</b> Badan Pengurusan Bersama Kompleks <b>Bukit</b> <b>...</b>

Posted: 20 Feb 2012 09:27 PM PST

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved