Jumaat, 2 Mac 2012

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Gelombang Rakyat: ANWAR AKAN ASAK MELAYU TERIMA <b>...</b>

Posted: 01 Feb 2012 03:38 PM PST

Benarlah bahawa di Perak dikebanyakkan kawasan di negeri ini undi Cina adalah faktor penentu kepada kemenangan mana-mana parti dalam PRU ke13 kelak.
Menyedari peri penting pengaruh dan  undi dari kaum Cina maka pembangkang sejak kebelakangan ini menggunakan semua helah yang ada dalam buku untuk meraih sokongan kumpulan ini.

Bagi Dap mereka membolot hampir 80 peratus  undi Cina dalam PRU ke12 sedangkan sebelum ini masyarakat Cina di Perak bukannya suka sangat pada mereka bahkan pernah menolak parti itu.

Sejak beberapa dekad kebelakangan ini, MCA dan Gerakan adalah parti pilihan masyarakat Cina di negeri ini.

Justeru mereka menyokong dan memberi undi kepada kedua-dua parti komponen ini meskipun mereka menyedari Dap tidak pernah patah semangat untuk "menangguk di air keruh."

Dap yang sinonim chauvinis Cina tidak dipedulikan kerana masyarakat Cina di Perak merasakan MCA dan Gerakan adalah parti orang-orang Cina yang berjaya memperjuangkan nasib mereka.

Perubahan tektik Dap untuk menarik undi pengundi-pengundi Melayu adalah dengan berbaik-baik dengan PAS.

Salah satu cara ialah membawa Anwar dalam "roadshow" di kawasan yang mereka merasa tidak selamat.

Harapan mereka ialah di kawasan-kawasan ini, pengaruh Anwar boleh membasuh dan membersih daki-daki mereka agar parti itu berbau harum di hidung orang-orang Melayu.

Dap cuba mengusung Anwar Ibrahim ke Perak sebagai bakal Perdana Menteri dengan harapan pengundi-pengundi Cina teruja dengan kehadiran dan karisma tokoh dari Ceruk Tok Kun ini.

Namun kerana imejnya yang tercalar sejak kebelakangan ini ekoran pelbagai isu membabitkan isu moral, Anwar sudah mula dicemuh oleh masyarakat Cina sebagai "orang politik yang hidup di dua alam."

Anwar didakwa bercakap berlainan bila berdepan dengan Dap dan pengundi-pengundi Cina manakala ketika berdepan Pas, hujah diubah kepada perjuangan mendalulatkan lslam.

"Orang begini merbahaya . . ."bekas Timbalan Presiden PKR Dr.Chandra Muzaffar pernah membuat remark. Kata-kata ini diluahkan sejak tahun 1998 lagi.

Dap dan Pas khususnya PKR  mengusung Anwar ke pentas-pentas politik anjuran mereka namun sejak kebelakangan "crowd" yang hadir jauh merosot dari anggaran awal.

Dap menyedari Anwar sudah tidak ada umphh dikalangan pengundi-pengundi Cina tapi cuba mempertahankan Ketua Pembangkang dari semua aspek kerana "pembangkang tidak ada tokoh yang boleh menyaingi Anwar."

Sama ada suka ataupun tidak masa depan mereka diletak di atas bahu Anwar.

Dap kini dilihat memikul Anwar sebagai juara rakyat  sekaligus mewarisi bebanan PKR yang pada anggapan umum tak ubah macam kata peribahasa "memikul biawak hidup." 

Di pihak BN, lawatan Najib ke Perak menjadi rutin sehingga dalam tempoh sebulan, Perdana Menteri telah datang dua kali ke negeri ini.

Menteri Besar Perak Dato' Seri Dr. Zambry Abd Kadir mengakui lawatan Perdana Menteri membuahkan hasil kerana  masyarakat Cina mulai memberikan sokongan dan perhatian semula kepada BN negeri.

Sejak menjadi Perdana Menteri, Najib mengubah persepsi masyarakat Cina apabila selain memperkenalkan konsep 1Malaysia, pendekatan Najib berbanding dengan Anwar jauh berbeza.

Najib turun ke padang sebagai "kawan" kepada masyarakat Cina manakala Anwar pula hadir dalam program anjuran Dap semata-mata. Anwar dilihat lebih kepada kawan Dap daripada kawan masyarakat Cina.

Serentak dengan Program sambutan Tahun Baru Cina peringkat kebangsaan anjuran Kementerian Penerangan dan Komunikasi dan kerajaan negeri Perak di Sitiawan Sabtu lalu, Dap juga menyainginya dengan menganjurkan program sama di Gopeng.

Tetamu utama mereka dalam program raya cina itu Anwar. Tapi "crowd"nya tidaklah mengkagumkan.

Seperti umum ketahui "crowd" sambutan hari raya cina anjuran BN menjangkau 60,000 orang. Ini tentu saja satu rekod buat penganjur.

Justeru di kaca mata masyarakat Cina, aura Najib jauh mengatasi aura yang dimiliki Anwar.

Ibarat dalam permainan dam ular pembangkang pernah "naik tangga" hingga berkuasa 11 bulan namun mereka jatuh merudum bila terkena kepala ular.

Bagi mengembalikan semangat setelah terkena kepala ular, Anwar dalam ceramah di Gopeng Sabtu lalu, sekadar dihadiri 2,000 orang, membayangkan idaman Pakatan Rakyat untuk merampas semula Perak.

Untuk rekod, program Dato' Seri Dr. Hassan Ali di Bukit Gantang Ahad berjaya menghimpun kira-kira7,000 orang. Ramai juga ahli-ahli PAS dan penyokong parti itu hadir.

Kerana kata Anwar Perak sebagai landasan penting dalam matlamat mereka untuk menawan Putrajaya.

Anwar juga yakin Perak akan kembali ke tangan Pakatan Rakyat dalam PRUke13 kelak.

"Perak penting, bila kita tawan Peral kita boleh tembus ke Johor ke Sabah, Sarawak dan tawan Putrajaya,'' katanya.

Mantan Timbalan Perdana Menteri percaya peluang PR untuk menang lebih cerah jika PRU ke13 diadakan segera.

"Sekiranya bulan Mac ini pilihanraya diadakan saya  optimis PR menang besar dan  Najib  bakal menjadi ketua Pembangkang di Parlimen Malaysia,"katanya..

Seperti sedar Anwar mencanang semula ide merampas Perak, Presiden MCA Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berpendapat kehadiran Najib di majlis tahun baru Cina MCA Perak (Ahad) meningkatkan lagi keyakinan BN mengekalkan kuasa di Perak.

Katanya MCA Perak teruja dengan Najib menghadiri rumah terbuka MCA negeri dan merupakan kali pertama Perdana Menteri berbuat demikian.

Najib pada mula dijadual pulang ke KL setelah tamat program di Sitiawan namun membuat keputusan tidor di Ipoh dan menghadiri program MCA ini keesokanya ( Ahad).

Terdahulu dari itu Setiausaha Agong MCA Dato' Seri Kong Cho Ha membayangkan Ngo-Ngo Cina di Perak kini sudah mula kembali memberi sokongan kepada parti itu.

Soi Lek juga yakin rakyat menyokong pemimpin yang turun ke bawah bagi memahami masalah rakyat serta menyelesainya.

 Manakala  Dr. Zambry memberitahu media hari ini (Selasa) selepas majlis bertemu pelanggan di Ipoh, tahap sokongan masyarakat Cina terhadap kepimpinan BN dilihat semakin meningkat.

Beliau akui sokongan ini dapat dilihat kebelakangan ini walaupun terdapat cubaan pihak tertentu yang mahu mengganggu gugat dan menghasut rakyat membenci kerajaan.

 Semasa lawatan Perdana Menteri minggu lalu sempena majlis Terbuka Tahun Baru Cina di Sitiawan, beliau dapat melihat sokongan masyarakat ini berdasarkan bahasa badan yang ditunjukkan.

"Selain itu, sokongan juga diterima daripada masyarakat Melayu dan India dan tidak dinafikan sokongan ketiga-tiga kaum utama ini sangat penting untuk memastikan BN memenangi pilihanraya umum akan datang," katanya.

Bagaimanapun pendapat Anwar bahawa Perak bakal milik mereka disanggah oleh para pemerhati politik yang menganggap "ayam yang dikejar tak dapat" merujuk kepada Perak,"manakala tangan pula berlumuran najis."

Justeru Anwar yang yakin Perak jatuh semula ke PR sekadar menjerat angin di awan lalu.- OLEH Wartawan Agenda News YUSOF HARUN

Full content generated by Get Full RSS.

Blog: Wan Azizah sasaran sebenar untuk diracun? |

Posted: 07 Jan 2012 09:15 PM PST

Berita pengawal peribadi Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datini Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail diracun tersebar dengan cepat di Internet. Selain portal berita online, pelbagai blog menyiarkan khabar gempar itu.

Pengawal peribadinya, Fayyadh Afiq Albakqry dilaporkan diracun ketika mengiringi Wan Azizah di program parti itu di Ceruk Tok Kun, Pulau Pinang, semalam.

Daripada insiden itu, sesetengah blog mengandaikan sasaran sebenar untuk diracun ialah Wan Azizah sendiri, bukan pengawal peribadinnya.

Imej dari wikipedia.com

Andaian ini turut diperkatakan ramai kalangan komuniti online, termasuk di pelbagai forum dan laman sosial Facebook.

Sejauhmanakah andaian ini berasas? Kita perlu lihat beberapa kemungkinan munsabah yang boleh dikaitkan dengan kewajaran andaian itu.

Tinjauan inimajalah.com.my mendapati beberapa blogger tempatan cuba mengandaikan kemungkinan sasaran sebenar ialah Wan Azizah sendiri.

Really.tigaline.com menempelak sesetengah pihak lain yang membuat andaian awal kononnya kecederaan itu dilakukan sendiri oleh pengawal peribadi presiden PKR itu.

"Buat sendiri eh? Sekarang ni kalau jadi apa-apa je kat seseorang, memang mesti kena cakap dia yang buat macam tu pada diri dia sendiri eh, sape ajar macam tu," tegas blog berkenaan.

Menurutnya, sudah tentu adalah sukar untuk menentukan kejadian itu kerana ramai orang berkumpul berhampiran pentas bagi menyambut Wan Azizah.

Sementara itu, suwaritimur.blogspot.com turut membayangkan andaian sama menerusi tajuk "Benarkah Wan Azizah yang hendak diracun", tetapi tidak menjelaskan lebih lanjut andaian itu.

Blog berkenaan memetik maklumat yang tersebar menerusi Twitter mengenai dakwaan beberapa individu bahawa pengawal peribadi terbabit mungkin menghalang serangan terhadap Wan Azizah.

Blog pkrl.blogspot.com juga membayangkan andaian sama dengan tajuk "Cubaan racun Wan Azizah, pengawal peribadi pengesan diracun", tetapi tidak menjelaskan lebih lanjut andaian itu. - inimajalah.com.my

Artikel / berita lain berkaitan:
Full content generated by Get Full RSS.

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


BLOG PENANG: <b>di negeri pulau pinang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Jawatan Kosong di Kerajaan <b>Negeri Pulau Pinang</b>

Posted: 06 Feb 2012 06:38 AM PST

[KLIK] KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA DI FACEBOOK

Negeri Pulau Pinang mula dijajah oleh lnggeris yang diketuai oleh Captain Francis Light pada tahun 1786. Bahagian Pulau Pinang yang mula-mula dibangunkan ialah di Kawasan Tanjung di George Town yang dikenali dengan nama Tanjung Penaigre. Pekan untuk perniagaan yang mula-mula dimajukan oleh Captain Light terletak di antara Lebuh Light, Lebuhraya Beach di pinggir pantai, Lebuhraya Malabar (dikenali sebagai Lebuh Chulia kemudiannya) dan Lebuh Pitt. Di dalam kawasan ini rangkaian jalan-jalan dibina secara bersegi-segi menurut sistem blok perumahan dengan jalan-jalan kecil melintang di antara satu sama lain. Rangkaian jalan-jalan yang telah dibina masih kekal hingga ke hari ini.

Permohonan adalah dipelawa daripada Waraganegara Malaysia yang berkelayakan bagi mengisi kekosongan jawatan di Pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

1. Pengarah MSN

KLIK SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Tarikh Tutup Permohonan:20 Februari 2012

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

ORANG KECIL ORANG BESAR: Pulau Jerjak & Briyani Peha <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2012 05:08 AM PST

Pulau Jerjak & Briyani Peha Kambing Puncak Mutiara

Bulan lepas selama 2 hari aku berulang-alik menaiki bot ke Pulau Jerjak. Hari pertama naik bot berhawa dingin, hari kedua naik bot (ala feri) berhawa semula jadi. Mulanya aku ingat naik di jeti berhampiran Queens Bay itu tetapi rupa-rupa jeti di situ menghala ke resort. Assignment aku ke Penang Shipyard yang mana jetinya di Batu Maung.

Dari Queens Bay berenangpun boleh kalau hendak ke Pulau Jerjak ini. Kalau dari Batu Maung, bot akan berpusing meredah laut melalui bawah projek pembinaan jambatan kedua yang sedang dibina sebelum sampai ke jeti Pulau Jerjak.

Selepas habis assignment hari kedua dan terakhr aku terperangkap hampir 2 jam di dalam kesesakan lalulintas dari Batu Maung dan Jambatan Pulau Pinang. Rupa-rupanya begitulah keadaan setiap petang Jumaat. Hujan pula menambahkan kesesakan lagi.

Malamnya aku ke Kampung Pelek bersama orang rumah aku seorang itu dan anak jantan aku seorang itu. Memang sudah lama aku ingin mencuba menu di Restoran Puncak Mutiara di Kampung Pelek, Bukit Mertajam ini. Ada pelbagai menu dari kambing, ayam kampung, burung unta, rusa, dan sebagainya. Terdapat juga menu barat dan ala Thai di sini.

Apapun (pada pandangan peribadi aku) menu yang kami cuba biasa-biasanya. Mungkin aku sudah hilang semangat makan-makan dek cerita Man vs. Food.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Full content generated by Get Full RSS.

JOM PEGANG PENYU |

Posted: 26 Jan 2012 06:01 PM PST

Sejak semalam saya berada di Pulau Pinang menghabiska masa meninjau beberapa potensi untuk menulis entry baru dan juga melakukan serba sedikit liputan. Sebenarnya saya terlupa yang orang ramai masih dalam mood bercuti untuk Tahun Baru Cina. Punyalah sesak jalan di sekitar Pulau Pinang. Terpaksa saya bermalam di Butterworth selepas beberapa jam mencari penginapan di George Town. Di Pulau Pinang, korang pernah pergi tak Akuarium Pulau Pinang yang diuruskan oleh Institut Penyelidikan Perikanan (FRI) Pulau Pinang. Kalau belum, baik korang pergi ke sana kalau ada masa.

Dengan tiket semurah RM5 untuk dewasa dan kadang-kadang mereka buat promosi RM2 untuk seorang dewasa untuk ke sana. Untuk memberi didikan berkenaan ikan kepada anak korang, memang patut korang ke sana. Apa yang menarik sebelum korang balik, korang boleh menyentuh dua ekor penyu agar yang diletakkan di dalam sebuah kolam di luar bangunan Akuarium.

Inilah antara salah seekor penyu agar yang saya maksudkan. Wajahnya yang comel dan cantik pasti akan menarik minat anak korang untuk melihatnya dengan lebih dekat lagi. Ada dua ekor penyu agar dalam kolam ini yang akan sentiasa berenang menghampiri anda kalau korang menjenguk ke dalam kolam. Kalau korang sentuh cangkerangnya perlahan-lahan tak jadi masalah buat sesiapa yang tidak pernah menyentuh penyu. Korang boleh dapatkan paket makanan palet dengan harga RM1 sebungkus dan diberi makan kepada penyu-penyu ini.

Dalam ruang akhir bangunan akuarium ini juga ada satu tangki besar yang memuatkan super besar Ikan Kerapu yang kalau korang makan seekor memang korang akan mati pecah perut sebab besar sangat. Tapi dek kerana umur ikan ini yang sudah tua ia berenang dengan kelajuan yang amat perlahan. Pastikan korang berhati-hati takut anak korang takut lak nak tengok ikan besar macam tu.

Tengoklah saiz ikan kerapu tu dengan orang yang mengambil gambar di hadapan tangkinya itu. Besar kan?? Hahaha.. Tapi untuk melihat serba sedikit tentang hal ehwal ikan ni boleh lah korang datang ke sini di Akuarium Pulau Pinang diuruskan oleh FRI di Batu Maung lokasi sebenarnya.

Teh"O"Suam : Besarnya ikan!!

nuffnang_bid = "f75b493126bcce94d087125518971d2a"; // ]]>

Full content generated by Get Full RSS.

PERASMIAN SEKOLAH AGAMA RAKYAT <b>BATU MAUNG</b>

Posted: 26 Oct 2011 02:12 AM PDT

TEKS UCAPAN
YB DATO' MANSOR BIN OTHMAN,

TIMBALAN KETUA MENTERI PULAU PINANG 1
SEMPENA MAJLIS PERASMIAN
SEKOLAH AGAMA RAKYAT BATU MAUNG
PADA 14 OKTOBER 2011M / 16 ZULKAEDAH 1432H.

Full content generated by Get Full RSS.

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: Kroni Umno <b>di</b> Cabar <b>...</b>

Posted: 15 Feb 2012 01:34 AM PST

GEORGE TOWN, 15 FEB: Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang (Pakatan) mencabar Umno atau kroni-kroninya untuk membeli tanah seluas 102.6 ekar di Bayan Mutiara pada harga RM420 sekaki persegi memandangkan sebelum ini mereka mendakwa nilai tersebut merupakan harga pasaran.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, kerajaan negeri boleh menerima RM1.873 bilion berbanding dengan RM1.07 bilion yang diterima pada harga RM240 sekaki persegi jika Abdul Rahman atau kroni-kroni Umno boleh membayar RM420 sekaki persegi.

"Abdul Rahman harus menunjukkan bukti bahawa tanah itu telah dijual secara rundingan. Projek ini telah melalui tender terbuka yang diiklankan dalam suratkhabar.

"Jika harga pasaran tanah di Bayan Mutiara adalah RM420 sekaki persegi, Kerajaan Negeri Pulau Pinang ingin mencabar Umno atau kroni-kroninya untuk membeli 102.6 ekar tanah di Bayan Mutiara pada harga RM420 sekaki persegi," katanya.

Tegasnya, jika Umno atau kroni-kroninya tidak berani menyahut cabaran dan membeli tanah ini pada harga RM420 sekaki persegi, maka mereka dibuktikan sebagai penipu.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Umno Kota Belud, Abdul Rahman Dahlan begitu terdesak ingin mengaitkan Kerajaan Negeri Pakatan dengan skandal yang tidak berasas.

Beliau mendakwa bahawa kerajaan negeri tidak menjualkan 102.6 ekar tanah secara tender terbuka tetapi dengan cara rundingan pada harga yang rendah iaitu RM240 sekaki persegi dan bukan harga pasaran RM420 sekaki persegi.

Tambah Guan Eng, pimpinan Umno yang lain juga telah menipu bahawa Ivory Properties Group Bhd, pemaju yang telah memenangi tender terbuka, telah dikecualikan daripada pembinaan perumahan kos sederhana rendah di kawasan pulau dan dibenarkan untuk membina perumahan tersebut di Batu Kawan.

Umno turut mendakwa bahawa tidak ada kawasan yang diperuntukkan untuk sekolah atau surau.

"Itu semua fitnah belaka. Pihak pemaju tidak diberi apa-apa pengecualian dan dikehendaki untuk membina perumahan kos sederhana rendah di kawasan Pulau serta memperuntukkan tanah untuk sekolah-sekolah dan tempat-tempat beribadat seperti yang disyaratkan oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

"Projek perumahan yang melibatkan hampir 12,000 unit rumah mampu milik di Batu Kawan adalah inisiatif Kerajaan Negeri Pulau Pinang sebagai tambahan kepada perumahan kos sederhana rendah yang mesti dibina oleh Ivory," katanya.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan kerajaan negeri telah menggunakan keuntungan RM500 juta daripada penjualan tanah di Bayan Mutiara untuk membina perumahan mampu milik di kawasan pulau dan juga di Batu Kawan.

Katanya, ini adalah jumlah "one-off" yang terbesar pernah diperuntukkan oleh mana-mana kerajaan negeri untuk perumahan mampu milik di Malaysia.

"Projek Batu Kawan merangkumi 12,000 unit rumah mampu milik dan akan menjadi perumahan mampu milik berkualiti yang terunggul di Malaysia. Kerajaan Negeri Pulau Pinang percaya bahawa golongan berpendapatan rendah di Pulau Pinang layak hidup dalam rumah dan bukan "kotak" supaya anak-anak mereka boleh membesar dengan sihat dan selamat.

"Daripada meniru yang terbaik, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah melantik perancang perumahan mampu milik yang paling terbilang di dunia - Housing Development Board (HDB) Singapura," katanya.

Jelas Guan Eng, perlantikan HDB Singapura hanya untuk merancang dan mereka bentuk perumahan mampu milik berkualiti yang terunggul di Malaysia sementara kerja-kerja pembinaan pula akan diberikan melalui tender terbuka kepada kontraktor-kontraktor tempatan.

Beliau menegaskan, dakwaan Umno bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang lebih mempercayai kontraktor Singapura berbanding dengan kontraktor tempatan dalam pembinaan rumah mampu milik adalah tidak benar sama sekali kerana kerja-kerja pembinaan belum lagi ditawarkan lagi.

Sungguhpun begitu, Kerajaan Negeri tidak akan memohon maaf kerana melantik HDB Singapura sebagai perunding perancang kerana mereka merupakan pereka bentuk perumahan mampu milik berkualiti yang terunggul di dunia.

"Kenapakah apabila firma Singapura datang ke Iskandar Johor, mereka dialu-alukan dan disanjung tetapi apabila firma Singapura datang ke Pulau Pinang mereka diserang dan dikritik?

"Dwistandard oleh UMNO ini jelas bermotif politik untuk mengapi-apikan sentimen perkauman di Pulau Pinang. Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak akan tunduk kepada serangan perkauman dan akan berdiri teguh dalam objektif untuk menyediakan perumahan mampu milik yang terbaik di Malaysia untuk semua rakyat Pulau Pinang, tidak kira kaum atau agama, dengan melantik pihak yang terbaik di dunia untuk membantu kita," katanya.

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Feb 2012 01:45 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Sep 2011 05:00 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Penduduk mahu UDA kekalkan tradisi Kg Tg <b>Tokong</b> <b>...</b>

Posted: 29 Feb 2012 08:34 AM PST

Penduduk kampung Tanjung Tokong di sini mahukan elemen tradisi dikekalkan di bawah pelan pembangunan kampung itu supaya masyarakat Melayu berusia lebih 100 tahun di situ tidak hilang ditelan arus permodenan.

Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Tanjung Tokong, Salleh Yahaya berkata, Uda Holdings, syarikat korporat yang membangunkan kampung itu perlu menghormati keputusan kerajaan negeri yang telah mengisytiharkan kawasan Tanjung Tokong sebagai kampung warisan.

"Sesudah pengumuman dibuat, pembangunan yang dilaksanakan haruslah bercorak warisan termasuk mengekalkan madrasah Al-Taqwa, warisan Persekutuan Setia Tanjung Tokong dan memelihara rumah-rumah yang masih punya seni bina tradisional," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Salleh berkata, warisan yang dimaksudkan tidak semestinya seperti muzium atau galeri tetapi sebuah perkampungan dengan masyarakatnya yang aktif.

Beliau berkata, dasar pembangunan yang rakus menerusi pemilikan tanah hanya memihak kepada syarikat korporat yang membolehkan pihak swasta menjalankan projek mencari keuntungan tanpa menghiraukan warisan yang telah sedia wujud di situ. - BERNAMA

Penduduk mahu tradisi Tg. <b>Tokong</b> dipelihara | Berita Harian

Posted: 29 Feb 2012 03:55 AM PST

09 di nibong tebal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di nibong tebal - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di nibong tebal</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Anak Seberang: Ahli Parlimen <b>Nibong Tebal</b> Dipecat!

Posted: 07 Feb 2012 01:06 AM PST

MEMANG GILALAH SI ZAID IBRAHIM NI. 


SAPA SAJA YANG BERANI MENGKRITIK DIA, TERUS DIPECAT PARTI! INI SUDAH DASAR KUKU BESI. KALAU DAPAT MEMERINTAH NEGARA, MEMANG NAYALAH RAKYAT MALAYSIA.


A.S NASIHATKAN TEE BENG, KEMBALILAH KE PANGKAL JALAN. 


INGAT!, BAPA MU SEORANG ORANG KUAT GERAKAN DI PULAU PINANG.
YANG MENJADI MANGSA IALAH ORANG NIBONG TEBAL. ADA AHLI PARLIMEN SERUPA MACAM TAKDE DISEBABKAN PERMAINAN POLITIK YANG TAK BERKESUDAHAN.


BALIK-BALIK YANG ASYIK MEMBANTU ORANG NIBONG TEBAL TAK LAIN TAK BUKAN, PEMIMPIN UMNO/BN JUGALAH YANG DICARI. DATO' NON WALAUPUN HANYA PENYELARAS PARLIMEN, PAGI PETANG SIANG MALAM TANPA KENAL ERTI PENAT DAN JEMU MEMBANTU RAKYAT DI NIBONG TEBAL.


A.S NASIHATKAN ORANG NIBONG TEBAL DALAM PRU13 NI LEBIH BIJAK MEMILIK, JANGAN JADI PISANG BERBUAH DUA KALI. MERANALAH BADAN.
       
                                                 ****************************


Pengerusi Kita Kedah, Pulau Pinang dipecat 

SHAH ALAM - Pengerusi Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita) negeri Kedah dan Pulau Pinang dipecat berkuat kuasa serta-merta atas kesalahan melanggar peraturan-peraturan parti itu. Setiausaha Pusat Kita, Masrum Dayat berkata, Tan Tee Beng dan Zamil Ibrahim, masing-masing ketua Kita Kedah dan Pulau Pinang telah diputuskan pemecatan mereka dalam mesyuarat Jawatankuasa Disiplin, malam tadi. 

"Jawatankuasa Disiplin mendapati mereka telah melanggar peraturan-peraturan parti dengan membuat kenyataan secara berterusan mengecam parti dan kepimpinan parti," kata Masrum ketika dihubungi. Dalam pada itu, kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin Wan Hasemah @ Wan Norjam Wan Sulaiman berkata, "Jawatankuasa Disiplin Kita dalam mesyuaratnya pada 6.2.2012 (semalam) telah sebulat suara memutuskan memecat keahlian Tan Tee Beng dan Zamil Ibrahim kerana terus-menerus melakukan pelanggaran melampau terhadap disiplin parti, berkuat kuasa serta-merta."

 Kata beliau, kedua-dua mereka boleh merayu kepada Jawatankuasa Eksekutif Pusat terhadap pemecatan tersebut dalam masa 14 hari. Tee Beng juga merupakan anggota Jawatankuasa Eksekutif Pusat dan Ahli Parlimen Nibong Tebal. Kedua-dua pemimpin itu meruakan antara yang melahirkan pandangan kritis terhadap Datuk Zaid Ibrahim sejak presiden itu melahirkan cadangan mahu membubarkan Kita. Khamis lalu, Zaid berkata, keputusan membubarkan Kita terpaksa dibuat untuk menghapuskan sebarang keraguan yang mendakwa bahawa pihaknya tidak memihak kepada pembangkang, terutama dengan beberapa anggota-anggota parti di Kedah dan Pulau Pinang secara terbuka mengkritik Pakatan Rakyat (PR).

Laporan media semalam menyebut lima pengerusi negeri Kita akan mengadakan usul tergempar bagi mendesak Zaid meletak jawatan sebagai presiden parti. Tee Beng berkata, Zaid sepatutnya menarik diri dari memimpin Kita, bukannya membubarkan parti berusia setahun itu. Zamil juga melahirkan pandangan yang serupa minggu lalu

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2012 02:18 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2012 02:18 AM PST

URL Sumber Asal :-

Cycling & Explore <b>Balik Pulau</b>, The Other Side Of Penang | Nick <b>...</b>

Posted: 25 Feb 2012 01:53 AM PST

Cycling At Balik Pulau, The Other Side Of Penang – Last Monday, I went to the other side of Penang Island, a more rural part of Penang, a more nature part, somewhere more relax, more greens and a totally different side of the urban developed George Town – Balik Pulau. Balik Pulau also means back of Island in Malay.

It's a small town at the back of the island, with the presence of villages, padi field and many fruit and vegetable farms. I've read online that there's bicycle rental service in Balik Pulau that allows you to rent a bike to explore Balik Pulau at the same time exercise some reflexes of the feet through cycling.

I called up the person in-charged Eddie who operates the bicycle rental service and meet him up in Balik Pulau. He brought 3 bikes, one for himself, and two for me and Arron. Besides renting the bike, Eddie himself was our guide around Balik Pulau that day. I didn't think we would have a guide, I though we would be given a map and follow the trail. But then having a guide is better than following a map, Eddie was very friendly to guide us along the way, and introduced some cool places in Balik Pulau.

Our biking trail was designed by Eddie himself and the whole trip took about 2.5 hours through 20km of journey. We started about 5pm and ended at 7.30pm. Normally it's 15km only but he told us that we were fast and he brought us to explore more.

Being in Balik Pulau doesn't felt like being in Penang anymore because of the rural village and the beauty of nature. Our biking trail went through Malay village, Chinese Kampung Baru, river streams, padi fields, fruit farms, vegetable farms, fishing village, Malay's cemetery and a little beach, as well as some major road in Balik Pulau.

It's fun, it's a good exercise, but sitting too long on the bicycle makes my ass hurts. After all, Arron and I enjoyed the cycling trip, only that we missed out the Hokkien Mee and Laksa alongside Kuala Jalan Baru which only available during the weekend.


Arron and Eddie in front. Cycling on a less-car road.


Arron Lim.


Well, the Bike Trail signage are actually set up by the government, though Eddie doesn't recommend following the signage as the trail is long and doesn't has much thing to see.


Eddie introducing a Chinese temple at Kampung Jalan Bharu.


He said that if you sees a Chinese temple presence, it means that the whole area is a Chinese populated village. Normally temple is set up at the entry point of the village as well the end point, which the Chinese god will protect the people.


A dirty stream


Typical Chinese village house.


A rice paddy field at Balik Pulau, unfortunately, those paddy has been harvested and resulted a not-pretty paddy field scene.


It's me.


Luckily the weather was pretty nice that afternoon. Google Weather did actually reported that 70% chance of storm, but there's no rain.


Cycling through the paddy field.


Arron.


Yes, this is Penang Island, doesn't look like Penang right? It's the other side of Penang, the more nature side.


A hut storing stuff.


Awas = Beware.


Our rides.


At the river mouth of Sungai Burong, where here you can get a great shot of Sunset. Unfortunately, we were still early at that time.


Looking at far, it's Pulau Betong, a fishing village and at there you can find Pasir Panjang beach.


An abandoned house that looks creepy.


Locals playing sepak takraw.


Along the main road.

I've heard that Nibong Tebal has bicycle for rental for cycling trip too, guess it'll my next destination. Cycling is fun and healthy way to explore places like this.

If you plan to go cycle at Balik Pulau, do give Eddie a call to book your bike and make appointment. He told me that there will be a Explore Balik Pulau Visitor Centre opening somewhere around May 2012 at Air Putih.

Explore Balik Pulau (by Avent Leisure Sdn Bhd)

Telephone: +6016-4522100 (Eddie)

Email: aventleisure@gmail.com

Opening Hours: Monday – Friday 2pm – 6.30pm / Sat, Sun, Holiday 12pm -6.30pm

Rental: RM30/day with guided tour.

Related Posts with Thumbnails

PLEASE SHARE IT, IF YOU LIKE THIS POST:

Ideal Home in <b>Balik Pulau</b> | tongcho-corea.com

Posted: 28 Feb 2012 12:37 PM PST

Do you have an idea as to what your perfect home might be? Do you already live in your ideal dream place? What would it look like? Where would it be and would you design it yourself?

Comprising of three-storey terraces and semi-detached houses and it is located in Balik Pulau of Penang, Orchadia can be the ideal place for you and your family.

The Terrace Type A units are designed to fit for a family, while Terrace Type B offers more personal space location. Semi-detached house, on the other hand, shows a soaring height that that you can view an open sky which signifies contentment and peace.

The place shows the ideal fantastic scenery. The fresh air and friendly environment in a beautiful garden at the back looks so exciting for the residents to stay. The grounds would be well-kept and spacious. In addition to that, there is a detached garage with a large workspace and a closer l

There would be a comfortable living-room and dining-room, as well as wonderfully warm and cosy family bonding areas. The kitchen would be gorgeous and clean, with every possible convenience, and a massive pantry.

Orchadia offers easily accessible since it's close to all public amenities like bus terminal, churches, schools, government offices, shopping malls, recreational centres, hospitals and medical clinics or many more tourist attractions. It is indeed an amazing place to shop easily and to get around in some fantastic attractions. It also offers close proximity to the Georgetown, Penang International Airport, Queensbay Mall, Penang Free Industrial Zone and Penang Bridges

Prestige III in <b>Balik Pulau</b> to Complete with Park

Posted: 27 Feb 2012 11:43 AM PST

PLB Engineering Berhad is launching, via its subsidiary PLB Land Sdn Berhad, a RM270mil mixed-development project on a 20.2ha site in Balik Pulau, Penang.

It is called Prestige III Central Park City and the project will commence in the second quarter of 2012.

Group executive chairman Datuk Ong Choo Hoon (pic) told a press conference that the project comprised 919 units — 322 single and double-storey terrace homes, 40 double-storey semi-detached houses, 57 double-storey shop offices, and 500 medium and low medium-cost apartments.

"The project, comprising three phases, will be completed in 2016.

"The first phase should be completed in 2014.

"We will kick off the project in April or May with the launch of 242 units," he said.

The prices of the single-storey terrace and double-storey terrace houses are RM360,000 and RM460,000 respectively.

The double-storey semi-detached houses cost RM600,000.

The highlight of the project is a 1.2ha park for the residents to enjoy the greenery, the river and streams.

"The project has received overwhelming response," Ong said.

He said the group would also launch 98 medium-cost apartments on a site larger than one acre in Sungai Nibong this year.

"The project is planned according to the new density guidelines of the state government which allows for 87 units per acre. Under the new ruling, 15% of the units have to be priced between RM200,000 and RM300,000," he said.

"We are also targeting to launch a RM1bil township project in Paya Terubong on a 28.3ha site in two years," he said.

The group is also planning a RM45mil low density medium-cost apartment project in Teluk Kumbar later this year.

"We have also submitted plans for light industry factories in Juru Auto City and Mak Mandin.

"The estimated sales revenue for these projects is around RM115mil," he said. – Star Property

Category : News

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved