Sabtu, 24 Mac 2012

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Kerajaan <b>Negeri Pulau Pinang</b> Telah Meminta Mengadakan Input <b>...</b>

Posted: 14 Mar 2012 09:49 AM PDT

Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng pada 13.3.2012 di Komtar, George Town.

Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang telah memilih untuk menjadi telus dan bertanggungjawab dengan mendapat input dan rundingan awam berhubung cadangan pembinaan 4 projek infrastruktur untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan memacu pembangunan ekonomi di negeri ini terutama di Seberang Perai Utara (SPU). Tiada rundingan awam dilakukan oleh Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini ketika membina Jambatan Pulau Pinang ke-2. Dan lagi Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang dikritik lebih teruk kerana telus dan bertanggungjawab daripada Kerajaan Negeri BN sebelumnya, yang tidak pernah membuat input dan rundingan awal ke atas Jambatan Pulau Pinang ke-2.

Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang mengakui bahawa ia telah gagal untuk meyakinkan beberapa NGO seperti Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) tentang kepentingan 4 projek infrastruktur yang dicadangkan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan memacu pembangunan ekonomi di SPU khususnya dan Pulau Pinang secara amnya. Projek yang menjadi persoalan kini adalah pembinaan bawah laut sepanjang 6.5 km dari Persiaran Gurney-Bagan Ajam (berhampiran Butterworth), 15km jalan yang menghubungkan Tanjung Bungah dan Teluk Bahang,jalan pintasan sejauh 5km dari Persiaran Gurney-Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu dan jalan pintasan sejauh 5 km dari Lebuh Raya Tun Dr Lim Chong Eu ke Bandar Baru Air Itam.

CAP bukanlah satu- satunya organisasi yang menentang 4 projek infrastruktur tersebut. Bahkan BN dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menentang pembinaan terowong bawah laut dari Persiaran Gurney ke Bagan Ajam pada 17 November 2011. Walaupunbagaimanapun maklum balas awam daripada rakyat Pulau Pinang terutamanya di Persiaran Gurney dan SPU menunjukkan bahawa majoriti besar orang Melayu, India dan Cina menyokong dan mahu projek infrastruktur ini diteruskan.

EXCO Negeri Pulau Pinang telah memutuskan untuk melaksanakan projek- projek ini melalui tender terbuka secara kompetitif pada 19 Oktober 2011 selepas rundingan awal dijalankan dari 29 April 2011. Oleh itu, adalah tidak benar untuk CAP mendakwa Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak mengadakan rundingan awam.

Memorandum Persefahaman (MOU) yang ditandatangani pada 28 April 2011 antara Beijing Urban Construction Group (BUCG) dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang adalah tidak sah dari segi undang- undang kerana Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah dengan jelas menyatakan bahawa projek- projek ini mesti dijalankan melalui tender terbuka secara kompetitif. Majlis menandatangani MOU yang disaksikan oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan Perdana Menteri China Wen Jiabao merupakan penanda aras yang positif tentang minat negara China dalam melaksanakan projek- projek di Pulau Pinang.

Berikutan majlis menandatangani MOU tersebut, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah meminta mengadakan input awam bermula pada 29 April 2011. Dua sesi rundingan telah diadakan oleh saya secara langsung dengan NGO pada 16 Oktober 2011 dan 19 November 2011. Dalam kedua- dua sesi ini, CAP telah diwakili oleh Rudhrapathy Vijaya (Ravi). Saya tidak ingat Mr Ravi ada menyuarakan bantahan berhubung 4 projek infrastruktur pada akhir sesi tersebut.

Kerajaan Negeri PR kini menjalankan latihan pra- kelayakan melalui tender terbuka secara kompetitif untuk 4 projek infrastruktur dengan menyenarai pendek syarikat yang layak dengan kedudukan kewangan yang kukuh, kepakaran teknikal, berpengalaman dan mempunyai rekod prestasi dalam menyiapkan projek- projek infrastruktur. Tiada wang akan dibayar kerana 4 projek tersebut akan dibiayai oleh pertukaran tanah dari tanah yang akan ditambak oleh Tanjung Pinang Development Sdn Bhd (TP).

Semasa sesi rundingan pada 19 November 2011 dengan NGO, saya telah menerangkan rasionalnya untuk melaksanakan projek- projek infrastruktur bawah tanah dengan meminta Tanjung Pinang Development Sdn Bhd (TP) untuk menyerahkan seberapa banyak tanah yang ditambak kepada Kerajaan Negeri. Melalui 2 perjanjian yang ditandatangani dengan Kerajaan BN sebelum ini pada 1990 dan 1999, TP telah memberikan hak untuk menambak 980 ekar tanah.

Lebih 200 ekar telah pun ditebus guna oleh TP di mana projek Straits Quay dilaksanakan sekarang. TP mempunyai hak untuk menebus baki 700 ekar tersebut. Untuk Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau menghalang TP daripada menebusguna tanah memerlukan sejumlah bayaran wang pampasan yang besar kepada TP.

Satu- satunya jalan untuk Kerajaan Negeri PR adalah memohon projek- projek infrastruktur bawah tanah dan jalan raya sebagai pematuhan kepada kemahuan TP untuk menyerahkan seberapa tanah yang mungkin untuk ditebus guna kepada Kerajaan Negeri. CAP juga perlu ingat bahawa TP kini dimiliki oleh Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC), Sime Darby Bhd.

Malangnya Kerajaan Negeri tidak mempunyai kuasa untuk mengawal pengangkutan awam kerana ia merupakan di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan. Banyak yang kita mahu lakukan pembaharuan untuk pengangkutan awam , tetapi Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak dapat membuat apa- apa tindakan kerana ia terletak sepenuhnya di bahawa Kerajaan Persekutuan. Semua perkhidmatan bas, teksi dan tram atau TLRT adalah di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan.

Malah apabila Kerajaan Negeri Pulau Pinang mahu menyediakan perkhidmatan bas CAT yang akan melalui seluruh kawasan warisan George Town secara percuma yang akan dibayar oleh Kerajaan Negeri, Kerajaan Persekutuan menolak inisiatif ini pada mulanya. Kerajaan Negeri Pulau Pinang bersedia untuk membayar RM720,000 setahun untuk menyediakan perkhidmatan bas CAT secara percuma di mana sangat popular di kalangan penduduk tempatan dan pelancong. Hanya selepas rayuan oleh Kerajaan Negeri secara langsung kepada Menteri yang bertanggungjawab selama hampir setahun, barulah kelulusan untuk perkhidmatan bas CAT percuma yang akan dibayar oleh Kerajaan Negeri diberikan.

Presiden CAP, SM Mohamed Idris telah berkata bahawa rundingan awam melibatkan penyertaan rakyat di peringkat awal proses membuat keputusan, menyediakan maklumat yang secukupnya mengenai projek- projek dan memberi pertimbangan yang sewajarnya kepada perwakilan dan pandangan yang dibuat oleh individu dan organisasi- organisasi masyarakat sivil. Saya dengan rasa rendah diri ingin mengingatkan veteran Presiden CAP bahawa proses yang beliau telah gariskan telah diikut ketika memutuskan sama ada 4 projek infrastruktur ini diteruskan atau tidak.

Hanya selepas pertimbangan yang sewajarnya, barulah Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang membuat keputusan meluluskan 4 projek infrastruktur untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di Batu Feringgi, dari Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu ke Persiaran Gurney dan kawasan- kawasan padat penduduk iaitu di Paya Terubong dan Relau. Untuk terowong bawah laut, bukan sahaja ia memudahkan perhubungan antara pulau di Persiaran Gurney ke tanah besar di Bagan Ajam, ia juga akan merangsang pertumbuhan ekonomi di SPU. Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang mahu membawa pertumbuhan pembangunan di SPU bagi menghapuskan pembohongan liar bahawa orang Melayu dan penyokong BN di SPU yang dikuasai oleh BN diabaikan atau dipinggirkan.

Kerajaan Negeri PR sangat prihatin terhadap kesan alam sekitar di kawasan pembinaan terowong bawah laut. Kebimbangan alam sekitar ini akan dirunding semasa pusingan kedua rundingan awam apabila reka bentuk dan laluan dipilih pada akhir 2012. Walaupun NGO seperti CAP amat membantah projek- projek infrastruktur ini, Kerajaan Negeri masih akan menjemput mereka untuk melibatkan diri dalam rundingan awam selepas reka bentuk dan laluan dipilih. Sekiranya Kerajaan Negeri tidak berpuas hati, Kerajaan Negeri masih boleh menolak dan enggan meneruskan projek- projek infrastruktur tersebut.

Mengikut jadual untuk pembinaan projek- projek di bawah pelaksanaan pra- Q, tarikh terawal untuk memulakan kerja ke atas terowong akan dilakukan pada akhir 2015. Ini adalah untuk membenarkan semua kajian teknikal, reka bentuk dan alam sekitar dijalankan antara 2012 dan 2015. Jika kerajaan tidak berpuas hati, EXCO akan menolak untuk menandatangani perjanjian pembinaan yang muktamad di mana ia merupakan keperluan akhir yang dijadualkan pada pertengahan 2015.

LIM GUAN ENG

VN:F [1.9.15_1155]

Artikel lain yang berkaitan|其他相关报道|Other relevant posts

  1. Kerajaan Negeri Pulau Pinang Telah Meminta Mengadakan Input Awam (This post)
  2. 四项槟州经济发展的基建工程 槟州民联政府已咨询公众意见
  3. State projects RM214mil deficit

09 di kepala batas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di kepala batas - Google Blog Search


300 Pelajar <b>Di Kepala Batas</b> Terima Komputer 1M&#39;sia

Posted: 18 Mar 2012 12:36 AM PDT

KEPALA BATAS – Sebanyak 300 komputer riba diagihkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menerusi Projek Pengagihan Komputer 1Malaysia kepada pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Gemilang dan SMK Agama Al-Irshad di sini.

Bekas perdana menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, berkata program itu adalah satu daripada pelan kerajaan di bawah Inisiatif Jalur Lebar Negara (NBI) untuk meningkatkan kadar penembusan jalur lebar isi rumah negara.

"Kita berterima kasih kepada kerajaan kerana ramai pelajar di Parlimen Kepala Batas menerima komputer riba 1Malaysia untuk kemudahan dan kegunaan mereka di kawasan ini," katanya ketika berucap pada majlis Penyerahan Komputer Riba 1Malaysia di sini, hari ini.

Beliau percaya komputer yang diberikan secara percuma itu akan meningkatkan keupayaan dan prestasi pelajar dalam usaha kerajaan menjana modal insan yang cemerlang serta berpengetahuan luas. – BERNAMA

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

pengajar.info: 300 Pelajar <b>di Kepala Batas</b> Terima Komputer <b>...</b>

Posted: 20 Mar 2012 01:43 AM PDT


KEPALA BATAS: Sebanyak 300 komputer riba diagihkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menerusi Projek Pengagihan Komputer 1Malaysia kepada pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Gemilang dan SMK Agama Al-Irshad di sini.
Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, berkata program itu adalah satu daripada pelan kerajaan di bawah Inisiatif Jalur Lebar Negara (NBI) untuk meningkatkan kadar penembusan jalur lebar isi rumah negara.
"Kita berterima kasih kepada kerajaan kerana ramai pelajar di Parlimen Kepala Batas menerima komputer riba 1Malaysia untuk kemudahan dan kegunaan mereka di kawasan ini," katanya ketika berucap pada majlis Penyerahan Komputer Riba 1Malaysia di sini, hari ini.
Beliau percaya komputer yang diberikan secara percuma itu akan meningkatkan keupayaan dan prestasi pelajar dalam usaha kerajaan menjana modal insan yang cemerlang serta berpengetahuan luas. - BERNAMA 

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


Gaphe Bercerita: Unjuk Gigi <b>di Batu Ferringhi</b>

Posted: 14 Dec 2011 04:30 AM PST


Kaki saya bengkak, dan hampir sudah tidak bisa diajak kompromi untuk berjalan-jalan. Saya memutuskan untuk kembali ke hostel saja mengingat sudah waktunya check in. Fernando juga tampaknya kecapekan karena katanya semalam dia tidak bisa tidur di dalam bis. Namun, Penang masih menyajikan banyak tempat yang belum saya kunjungi, maka opsi saya selanjutnya adalah : mengejar sunset di Batu Ferringhi.
Setelah berhasil check in, saya masuk ke room D nomor 19. Bentuk kamar dormitory yang saya pesan di Hostel Reggae Penang mirip dengan hotel kapsul. Satu kamar isi 12 orang, dengan tempat tidur berupa 'rak-rak' dua tingkat berjajar dengan desain interior bercat merah. Saya menempati rak paling atas, dan harus naik turun menggunakan tangga kayu dan berpegangan pada alumunium yang terpasang permanen di samping badan rak. Saya menyebutnya lemari manusia!.
Seusai mandi dan membersihkan diri, setelah berkeringat menjelajahi Georgetown saya beranjak ke internet corner yang merupakan fasilitas gratis. Mengecek beberapa email, mengaprove teman di facebook, browsing dan blogwalking, sambil menunggu jarum jam di tangan saya beranjak ke angka tiga.
Jam tiga kurang, saya hanya mengambil camera pack saja kemudian turun lalu menjemput Fernando di hostel depan. Kaki saya masih tidak bisa kompromi, tetapi saya paksakan. Baru berjalan beberapa langkah, ternyata bus Rapid Penang nomor 401 melintas di hadapan kami. Saya berusaha melambaikan tangan kepada supir untuk meminta ijin naik, ternyata supirnya bilang : "next stop please" tanpa suara – karena terhalang kaca bus. Satu-satunya isyarat yang saya tahu selain gerakan bibirnya adalah tangannya yang menunjuk-nunjuk arah depan.
Beruntung saat itu jalan sedang macet, sehingga langkah kaki saya mampu mendahului badan bus. Saya berhasil naik bus ini dari halte di Jalan Penang, depan pasar Chowrasta.
Menaiki bus Rapid Penang ternyata ada tekniknya. Memang sebaiknya menyiapkan uang pas karena masuk bus harus melalui pintu depan. Satu-satunya petugas hanya pengemudi itu. Setelah menanyakan berapa harga menuju tujuan akhir, kita akan diminta untuk memasukkan uang ke dalam kotak yang ada disamping pengemudi. Setelah memasukkan uang, kita diberikan selembar tiket sebagai tanda terima sesuai dengan nominal ringgit yang kita masukkan. Saya banyak membaca di beberapa blog yang mengatakan bahwa jika uang yang diberikan besar, maka tidak ada kembaliannya karena kotaknya terkunci. Tapi itu tidak terbukti koq, karena bayar dengan pecahan besar pun akan ada kembaliannya selama kita minta. Supirnya pun  ramah-ramah, selama saya menaiki bus Rapid Penang jika saya salah jurusan atau salah naik bis, supirnya akan bilang dan menunjukkan nomor bis yang seharusnya. Oh iya, selain bus nomor 401, ada juga bus 402 yang juga melewati Batu Ferringhi.
Selama satu jam berikutnya, setelah melewati Toy Museum, Floating Mosque atau mesjid terapung, di kawasan Tanjung Bunga melewati jalan menanjak dengan rimbunan pepohonan di samping kiri, akhirnya sampai juga di kawasan yang penuh dengan hotel mewah di kiri dan kanan. Mulai dari Holiday Inn, Hardrock Penang, Park Royal, tetapi saya turun persis di dekat Shangri-La Hotel di Jalan Batu Ferringhi. Dari situ, saya tinggal jalan sebentar menuju ke pantai.
Ngomong-ngomong soal kawasan Tanjung Bunga dan Mesjid Terapung yang saya lewati di Penang, saya jadi teringat kawasan ini sama persis dengan yang ada di Makassar. Di Makassar, ada juga kawasan yang bernama Tanjung Bunga. Itu tempatnya Trans Studio Theme Park. Dan, ngomong soal Mesjid Terapung, di sisi sebelah selatan anjungan Pantai Losari sekarang sedang dibangun mesjid Al-Makazzari yang konsepnya menjorok ke lautan sehingga jika air pasang terlihat seperti mengapung. Entah ini Penang duluan yang punya ide lalu dicontoh oleh Makassar sehingga punya nama kawasan dan objek yang sama, ataukah Makassar dulu yang punya ide tetapi kalah realisasinya dibanding Penang?. Saya kurang tahu. Tetapi sepertinya yang pertama lebih masuk akal deh.
Sampai di pantai Batu Ferringhi, saya langsung teringat Bali. Mirip Kuta, tetapi lebih bagus Pantai Kuta kemana-mana. Pasirnya memang putih, dan bentuknya seperti gula pasir. Kalau saja tidak ingat warnanya yang putih krem kecoklatan, mungkin saya sudah pengen buat menjilatinya. Di pantai, ramai banget sama aktivitas manusia. Mulai dari bule berjemur sambil membaca, bule berenang, sampai water sport activity seperti main parasailing atau banana boat dan jetski.
Saya memilih tempat yang kosong dan meletakkan sandal, sambil menyelonjorkan kaki. Membenamkan jari-jari kaki saya ke pasir pantai. Hangat, dan cukup meredam rasa lelah karena berjalan kaki. Sambil memandang lautan, agak keruh karena cuaca sedang masuk musim hujan membuat saya mengurungkan niat untuk berenang. Alasan terutama sih karena saya juga baru saja mandi, dan saya nggak mau badan lengket-lengket berasa asin.
Sambil ngobrol, saya menikmati kuaci yang dibawa oleh Fernando. Seru ternyata sensasi makan kuaci berpadu dengan melihat lautan. Kami berbincang bahwa Batu Ferringhi adalah tempat yang sangat tepat untuk membuang uang. Kenapa?. Melihat daftar harga water sport activity yang ditampilkan rasanya hanya memang diperuntukkan untuk orang-orang berduit. Bayangkan, hanya untuk parasailing selama 10 menit dikenakan 80 RM per orang atau sekitar Rp. 240.000,-. Ingat, hanya sepuluh menit saja, dan terkadang tidak sampai, karena saya dan Fernando sempat menghitungi waktu setiap parasailer yang lagi beraksi.
Sebenarnya uang bukan alasan utama yang membuat saya mengurungkan niat untuk berparasailing, tetapi melihat  parasailer yang sudah-sudah saya jadi khawatir tentang safety procedure yang dijalankan. Terlebih karena operatornya semuanya India, dan berkulit hitam semua. Udah tahu donk ya pengalaman buruk saya dengan orang melayu India di chapter 10?. Bayangkan, setahu saya parasailing yang mengikuti prosedur kan menggunakan safety helmet dan gloves di tangan untuk menarik kemudi selain jaket pelampung tentu saja. Dari semua alat itu, disini hanya dipakai jaket pelampung saja. Selebihnya, serahkan pada takdir.
Mana udah gitu beberapa kali saya lihat ketika parasailer sudah di atas, tidak ada petugas yang memberi tahu dari bawah dengan bendera bagian tangan mana yang harus ditarik untuk menyeimbangkan posisi. Kiri atau Kanan?. Jadi orang-orang berduit itu ya begitu naik udah pasrah aja kayak gagang layangan ditarik-tarik. Begitu turun apalagi, cuman diteriak-teriakin untuk menarik kencang tali di salah satu sisi. Hasilnya, sering kabel penghubung antara parasailer dengan boatnya nyasar kemana-mana. Jadilah operator kadang ngusir orang-orang yang lagi enak-enak berjemur hanya untuk tempat mendarat si parasailer. Kalo menurut saya sih lebih aman di Bali kalo mau parasailing, lebih bagus juga pemandangannya. Lagian, kalo mati kan di negeri sendiri bukan dinegeri orang #plak.
Pandangan saya tertarik pada satu bagian pantai di ujung. Di bagian itu ternyata terdapat tumpukan batu-batu granit besar yang mengingatkan saya akan Belitong – negeri laskar pelangi. Saya mengajak Fernando, dan dia menggeleng enggan dengan berkata "tampaknya itu terlalu jauh". Tapi saya bilang, "Saya pengen kesana, kalau kamu tidak mau kamu bisa tinggal disini, nanti ketemu lagi disini". Namun akhirnya dia mengalah dan mengikuti saya.
Sepanjang perjalanan menuju ke bagian pantai yang saya maksud itu, dengan bertelanjang kaki saya berjalan menyisir pantai sambil kaki beradu dengan ombak yang pecah. Dingin, seru, dan menentramkan. Saya menemukan kedamaian ketika kaki saya bermain-main dengan ombak, rasanya seperti menemukan teman baru yang mengajak bermain-main dan menggoda saya. Kadang terlihat besar, namun begitu pecah dipantai hanya riak kecil. Atau sebaliknya, ombaknya terlihat jinak tetapi cipratannya cukup besar dan membuat basah celana.
Sampai di sudut yang dimaksud, ternyata sepi pengunjung. Hanya ada dua tiga orang saja yang memancing disitu. Saya memutuskan untuk memanjat batu-batu disini. Unik, seperti ada yang menyusunnya, ada yang besar dan ada yang kecil. Nggak pake lama-lama, akhirnya saya unjuk gigi disini. Dan Fernando lah yang membantu saya untuk mengambil gambar di beberapa sudut.
Saya ternyata salah perkiraan. Batu Ferringhi terletak di sebelah utara Pulau Penang. Tidak mungkin matahari tenggelam di sebelah utara. Apalagi ternyata saat waktu menunjukkan pukul 5.30 sore, saya malah melihat gulungan awan hitam berarak cepat. Mendung dan gelap. Apa boleh dikata, karena saya tidak membawa payung maka saya buru-buru mengajak Fernando pulang.
Lima belas menit berikutnya terbukti, didalam bus Rapid Penang 401 hujan pun turun dengan derasnya. Beruntung saya tepat waktu meninggalkan Batu Ferringhi, sebab kalau tidak mungkin saya harus masuk angin karena kebasahan oleh hujan.
Sepulang dari Batu Ferringhi sebenarnya ada niatan untuk turun di Gurney Drive atau Persiaran Gurney. Katanya, tempat ini tempat yang happening di waktu malam hari karena penuh dengan pusat perbelanjaan dan food hawker. Niat awalnya mau makan malam disini, sehingga pas bilang ke supirnya waktu membayar tujuan akhirnya sih di Gurney Drive – yang lebih murah beberapa sen dibanding dengan berangkat awalnya tadi. Namun sayang, karena saya tidak tahu dimana titik pemberhentiannya sedangkan Fernando tertidur, dan jalur bisnya ternyata agak berbeda dengan ketika berangkatnya maka Persiaran Gurney terpaksa kami lewatkan. Kami pun akhirnya turun di Komtar lagi. Tanpa membayar biaya tambahan, untung saja.
Saya jadi berpikiran licik, karena bus Rapid Penang itu petugasnya hanya satu yaitu si pengemudi yang nggak bakal ngecek satu persatu tiap penumpang udah turun sesuai tujuannya atau tidak, maka bisa saja pada saat naik bilang mau turun di mana (dengan jarak yang dekat) padahal turunnya dimana (jarak lebih jauh). Bayarnya tentu lebih murah donk!. Saya sih nggak ngelakuin, cuman sempat terpikir aja. Kalau mau coba, dosa ditanggung sendiri ya!.

------------------------------------------
Masih mau cokelat Malaysia??. Klik Disini yaa untuk cari tahu bagaimana caranya?

09 di permatang pauh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di permatang pauh - Google Blog Search


MONYET ANWAR MENGAMUK <b>DI PERMATANG PAUH</b>?

Posted: 24 Mar 2012 07:16 AM PDT


Apa kejadah monyet Anwar Ibrahim mengamuk di Permatang Pauh,MKP tau la nie kira kata kubu terkuat Anwar Ibrahim.Kalau setakat diberi upah 50ringgit satu kepala supaya menggangu program yang telah dibuat oleh BN serta menteri yang mai untuk memberi bantuan kepada rakyat susah di Permatang Pauh.Anwar Ibrahim bukan jaga pengundi yang telah mengundi beliau pada PRU12 sebelum nie.Program nie pun bukan ambil duit makbapak hang pun Anwar.?

Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Chik terkejut kerana tidak menyangka akan dihalang kira-kira 100 penyokong parti pembangkang daripada menghadiri majlis pelancaran Gelombang Biru di kawasan Parlimen Permatang Pauh hari ini.

Ahmad Shabery, yang juga bapa angkat kepada Umno bahagian Permatang Pauh berkata, insiden itu menggambarkan bahawa ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mula rasa terancam.

Ramai yang ditahan dan dihalang daripada hadir ke majlis ini. Kenderaan yang saya naiki juga ditahan dan dihalang untuk ke sini, tetapi mujur dengan bantuan pihak polis keadaan dapat dikawal.

Turut hadir pada majlis pelancaran itu, Pengerusi Perhubungan Umno Pulau Pinang Datuk Zainol Abidin Osman dan Pengerusi Gelombang Biru Parlimen Permatang Pauh Datuk Abd Jalil Abd Majid.

Ahmad Shabery berkata insiden itu tidak sepatutnya berlaku kerana tindakan penyokong parti pembangkang itu bertentangan dengan perjuangan kebebasan bersuara dan demokrasi yang digembar-gemburkan pembangkang dan sering menuduh anggota BN sebagai gengster.

"Hari ini kita dapat lihat warna sebenar mereka yang selalu membuat tuduhan terhadap BN dan parti komponennya, perkara ini perlu didedahkan untuk pengetahuan umum," katanya.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Shabery menyifatkan kenyataan Naib Presiden Pas Datuk Mahfuz Omar yangmendakwa Kementerian Belia dan Sukan (KBS) menerusi Cawangan Strategi Urat Saraf menaja 2,000 siri ceramah Datuk Dr Hasan Ali sebagai pembohongan besar.

"Saya katakan bahawa Mahfuz bohong... bohong... bohong... tipu... tipu... tipu... (kementerian) tidak pernah menaja dan mengeluarkan peruntukan sehingga RM30 juta untuk siri ceramah Hasan Ali," katanya.

Mahfuz dalam kenyataannya mendakwa Hasan, yang dipecat daripada Pas pada Januari lepas, ditugaskan untuk mendekati golongan belia dalam siri ceramahnya sebagai persediaan menghadapi pilihan raya umum ke-13 kelak.

Pada majlis hari ini, Umno Permatang Pauh turut memberikan sumbangan 10 buah kerusi roda kepada Hospital Seberang Jaya serta menyampaikan sumbangan sebanyak RM200 setiap seorang kepada 20 pelajar cemerlang yang kini sedang menuntut di IPT Permatang Pauh.

- Posted using BlogPress from my iPad

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


Syamsul Haq: Maulidur Rasul - Surau Raudhotul Ulum.

Posted: 21 Mar 2012 01:49 AM PDT

Pada keesokkan harinya- Ahad 25 RabiulAkhir 1433H bersamaan 18 Mac 2012, kami meneruskan agenda bersama Ustaz Don yang telah sebulan disusun oleh seluruh AJK Surau Raudhotul Ulum, Taman Bukit Jambul, Pulau Pinang. Acara berlangsung selepas solat Maghrib yang di mulai dengan laungan madah pujian untuk Rasulullah S.A.W dan disusuli oleh Ceramah Perdana Maulidur Rasul oleh Ustaz Don.
Alhamdulillah...segala puji milik Allah. Usaha mereka mengajak kearah Cinta Rasul mendapat sambutan di luar jangkaan. Para hadirin yang hadir pada malam ini mencecah 5000 orang. Allah Hu Akbar... permulaan yang baik untuk Pulau Pinang. Ribuan terima kasih kami ucapkan kepada semua yang terlibat dalam menjayakan majlis ini terutama pada Imam Surau Raudhotul Ulum- Ustaz Abd Rashid yang telah berusaha memperkenalkan kami kepada masyarakat setempat. Moga Allah memberkati segala usaha kita ke arah memdapat Cinta-Nya.
Ustaz Don yang sentiasa tersenyum menceriakan suasana

Syamsul Haq Al-Haqqani
Sekarang Telah Berdiri
Berkah Para Wali 
Menuju Cinta Abadi

Ya Allah Yang Maha Tinggi
Di Sini Kami Berdiri 
Memikul Amanah Suci
Bimbingan Para Murobbi

Sekarang Telah Bermula
 Era Perubahan Dunia
Mengharap Redho dan Cinta
Pada Allah dan Rasul-Nya
(Petikan diantara Madah Harapan Syamsul Haq)

Ustaz Don dengan gayanya yang tersendiri
Seluruh hadirin yang hadir berdiri bersama-sama kami berselawat untuk memohon rahmat
dan pengampunan dari Allah S.W.T dengan keberkatan Baginda Rasulullah S.A.W.
Tiga sekecil Syamsul Haq tak terlepas beraksi
" Ya Allah...Ya Tuhan kami, hidupkanlah hati-hati kami dengan limpahan Cahaya Rahmat-Mu, basahilah lidah kami dengan memuji-Mu serta berselawat kepada Kekasih-Mu, hidupkan hati kami dalam lautan cinta dan kasih Kepada-Mu dan jadikanlah tanah tumpah kami bercahaya dengan gema takbir memuji-Mu dan Majlis Mahabbah Kekasih-Mu iaitu Nabi kami Muhammad ibni Abdillah S.A.W yang membawa rahmat untuk seluruh alam..." Amin Ya Robbal'alamin.

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


Anak Seberang: Kereta ADUN UMNO <b>Di Balik Pulau</b> dipecah <b>...</b>

Posted: 16 Mar 2012 06:07 PM PDT

09 di bagan ajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di bagan ajam - Google Blog Search


Roketkini.com >> UMNO-BN bantah pembangunan rakyat PP <b>...</b>

Posted: 12 Mar 2012 11:31 PM PDT

Gambar ehsan http://www.facebook.com/cmlimguaneng

Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang telah memilih untuk menjadi telus dan bertanggungjawab dengan mendapat input dan rundingan awam berhubung cadangan pembinaan 4 projek infrastruktur untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan memacu pembangunan ekonomi di negeri ini terutama di Seberang Perai Utara (SPU).

Tiada rundingan awam dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini ketika membina Jambatan Pulau Pinang kedua. Dan lagi Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang dikritik lebih teruk kerana telus dan bertanggungjawab daripada kerajaan negeri BN sebelumnya yang tidak pernah membuat input dan rundingan awal ke atas Jambatan Pulau Pinang kedua.

Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang mengakui bahawa ia telah gagal untuk meyakinkan beberapa NGO seperti Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) tentang kepentingan 4 projek infrastruktur yang dicadangkan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan memacu pembangunan ekonomi di SPU khususnya dan Pulau Pinang secara amnya.

Projek yang menjadi persoalan kini adalah pembinaan bawah laut sepanjang 6.5 km dari Persiaran Gurney-Bagan Ajam (berhampiran Butterworth), 15km jalan yang menghubungkan Tanjung Bungah dan Teluk Bahang,jalan pintasan sejauh 5km dari Persiaran Gurney-Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu dan jalan pintasan sejauh 5 km dari Lebuh Raya Tun Dr Lim Chong Eu ke Bandar Baru Air Itam.

UMNO-BN bantah projek pembangunan rakyat Pulau Pinang

CAP bukanlah satu- satunya organisasi yang menentang 4 projek infrastruktur tersebut. Bahkan BN dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menentang pembinaan terowong bawah laut dari Persiaran Gurney ke Bagan Ajam, pada 17 November 2011.

Walau bagaimana pun maklum balas awam daripada rakyat Pulau Pinang terutamanya di Persiaran Gurney dan SPU menunjukkan bahawa majoriti besar orang Melayu, India dan Cina menyokong dan mahu projek infrastruktur ini diteruskan.

EXCO Negeri Pulau Pinang telah memutuskan untuk melaksanakan projek- projek ini melalui tender terbuka secara kompetitif pada 19 Oktober 2011 selepas rundingan awal dijalankan dari 29 April 2011.

Oleh itu, adalah tidak benar untuk CAP mendakwa Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak mengadakan rundingan awam.

Memorandum Persefahaman (MOU) yang ditandatangani pada 28 April 2011 antara Beijing Urban Construction Group (BUCG) dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang adalah tidak sah dari segi undang- undang kerana Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah dengan jelas menyatakan bahawa projek- projek ini mesti dijalankan melalui tender terbuka secara kompetitif.

Majlis menandatangani MOU yang disaksikan oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan Perdana Menteri China Wen Jiabao merupakan penanda aras yang positif tentang minat negara China dalam melaksanakan projek- projek di Pulau Pinang.

Berikutan majlis menandatangani MOU tersebut, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah meminta mengadakan input awam bermula pada 29 April 2011.

Wakil CAP tidak bantah sewaktu dalam rundingan dengan Kerajaan Negeri

Dua sesi rundingan telah diadakan oleh saya secara langsung dengan NGO pada 16 Oktober 2011 dan 19 November 2011.

Dalam kedua- dua sesi ini, CAP telah diwakili oleh Rudhrapathy Vijaya (Ravi). Saya tidak ingat Mr Ravi ada menyuarakan bantahan berhubung 4 projek infrastruktur pada akhir sesi tersebut.

Kerajaan Negeri PR kini menjalankan latihan pra-kelayakan melalui tender terbuka secara kompetitif untuk 4 projek infrastruktur dengan menyenarai pendek syarikat yang layak dengan kedudukan kewangan yang kukuh, kepakaran teknikal, berpengalaman dan mempunyai rekod prestasi dalam menyiapkan projek- projek infrastruktur.

Tiada wang akan dibayar kerana 4 projek tersebut akan dibiayai oleh pertukaran tanah dari tanah yang akan ditambak oleh Tanjung Pinang Development Sdn Bhd (TP).

Semasa sesi rundingan pada 19 November 2011 dengan NGO, saya telah menerangkan rasionalnya untuk melaksanakan projek-projek infrastruktur bawah tanah dengan meminta Tanjung Pinang Development Sdn Bhd (TP) untuk menyerahkan seberapa banyak tanah yang ditambak kepada Kerajaan Negeri.

Melalui 2 perjanjian yang ditandatangani dengan Kerajaan BN sebelum ini pada 1990 dan 1999, TP telah memberikan hak untuk menambak 980 ekar tanah.

Lebih 200 ekar telah pun ditebus guna oleh TP di mana projek Straits Quay dilaksanakan sekarang. TP mempunyai hak untuk menebus baki 700 ekar tersebut.

Untuk Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau menghalang TP daripada menebusguna tanah memerlukan sejumlah bayaran wang pampasan yang besar kepada TP.

Satu-satunya jalan untuk Kerajaan Negeri PR adalah memohon projek-projek infrastruktur bawah tanah dan jalan raya sebagai pematuhan kepada kemahuan TP untuk menyerahkan seberapa tanah yang mungkin untuk ditebus guna kepada Kerajaan Negeri.

CAP juga perlu ingat bahawa TP kini dimiliki oleh Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC), Sime Darby Bhd.

Kuasa pengangkutan awam dalam tangan Kerajaan Persekutuan

Malangnya Kerajaan Negeri tidak mempunyai kuasa untuk mengawal pengangkutan awam kerana ia merupakan di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan.

Banyak yang kita mahu lakukan pembaharuan untuk pengangkutan awam tetapi Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak dapat membuat apa- apa tindakan kerana ia terletak sepenuhnya di bahawa Kerajaan Persekutuan.

Semua perkhidmatan bas, teksi dan tram atau TLRT adalah di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan.

Malah apabila Kerajaan Negeri Pulau Pinang mahu menyediakan perkhidmatan bas CAT yang akan melalui seluruh kawasan warisan George Town secara percuma yang akan dibayar oleh Kerajaan Negeri, Kerajaan Persekutuan menolak inisiatif ini pada mulanya.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang bersedia untuk membayar RM720,000 setahun untuk menyediakan perkhidmatan bas CAT secara percuma di mana sangat popular di kalangan penduduk tempatan dan pelancong.

Hanya selepas rayuan oleh Kerajaan Negeri secara langsung kepada Menteri yang bertanggungjawab selama hampir setahun, barulah kelulusan untuk perkhidmatan bas CAT percuma yang akan dibayar oleh Kerajaan Negeri diberikan.

Saranan CAP telah dilaksanakan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat

Presiden CAP, SM Mohamed Idris telah berkata bahawa rundingan awam melibatkan penyertaan rakyat di peringkat awal proses membuat keputusan, menyediakan maklumat yang secukupnya mengenai projek- projek dan memberi pertimbangan yang sewajarnya kepada perwakilan dan pandangan yang dibuat oleh individu dan organisasi- organisasi masyarakat sivil.

Saya dengan rasa rendah diri ingin mengingatkan veteran Presiden CAP  bahawa proses yang beliau telah gariskan telah diikut ketika memutuskan sama ada 4 projek infrastruktur ini diteruskan atau tidak.

Hanya selepas pertimbangan yang sewajarnya, barulah Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang membuat keputusan  meluluskan 4 projek infrastruktur untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di Batu Feringgi, dari Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu ke Persiaran Gurney dan kawasan- kawasan padat penduduk iaitu di Paya Terubong dan Relau.

Untuk terowong bawah laut, bukan sahaja ia memudahkan perhubungan antara pulau di Persiaran Gurney ke tanah besar di Bagan Ajam, ia juga akan merangsang pertumbuhan ekonomi di SPU.

Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang mahu membawa pertumbuhan pembangunan di SPU bagi menghapuskan pembohongan liar bahawa orang Melayu dan penyokong BN di SPU yang dikuasai oleh BN diabaikan atau dipinggirkan.

Pakatan Rakyat prihatin alam sekitar, dengar pandangan NGO

Kerajaan Negeri PR sangat prihatin terhadap kesan alam sekitar di kawasan pembinaan terowong bawah laut. Kebimbangan alam sekitar ini akan dirunding semasa pusingan kedua rundingan awam apabila reka bentuk dan laluan dipilih pada akhir 2012.

Walau pun NGO seperti CAP amat membantah projek- projek infrastruktur ini, Kerajaan Negeri masih akan menjemput mereka untuk melibatkan diri dalam rundingan awam selepas reka bentuk dan laluan dipilih.

Sekiranya Kerajaan Negeri tidak berpuas hati, Kerajaan Negeri masih boleh menolak dan enggan meneruskan projek- projek infrastruktur tersebut.

Mengikut jadual untuk pembinaan projek- projek di bawah pelaksanaan pra- Q, tarikh terawal untuk memulakan kerja ke atas terowong akan dilakukan pada akhir 2015. Ini adalah untuk membenarkan semua kajian teknikal, reka bentuk dan alam sekitar dijalankan antara 2012 dan 2015.

Jika kerajaan tidak berpuas hati, EXCO akan menolak untuk menandatangani perjanjian pembinaan yang muktamad di mana ia merupakan keperluan akhir yang dijadualkan pada pertengahan 2015. – Roketkini.com

Penulis adalah Ketua Menteri Pulau Pinang

09 di seberang jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di seberang jaya - Google Blog Search


Anjing Serang Budak Perempuan <b>Di Seberang Perai</b>

Posted: 19 Mar 2012 04:31 AM PDT

Seberang Perai: Seekor anjing dikatakan menyerang seorang kanak-kanak perempuan berumur tujuh tahun di Bandar Perda di sini Ahad.

Dhiya Qairina, 7, menunjukkan gigitan dan cakaran anjing yang menyerangnya di Taman Perumahan Bandar Perda, Bukit Mertajam, Pulau Pinang, petang Ahad sambil diperhatikan oleh ibunya, Radziah Mohd Adas, 46. Dhiya yang bermain di hadapan rumahnya diserang oleh seekor anjing jirannya yang menyebabkan beliau diberi rawatan di sebuah hospital swasta. Kanak-kanak tersebut diselamatkan oleh bapanya, Muhammad Nur Akmal Abdul Latif yang melihat kejadian tersebut.-fotoBERNAMA

Kejadian berlaku kira-kira 6.5 petang ketika Dhiya Qairina sedang bermain basikal bersama kawan-kawanya di kawasan rumahnya apabila seekor anjing tiba-tiba muncul dari rumah berhampiran dan menyerang mereka.

Ditanya pemberita di Hospital KPJ di sini pada Isnin, dia berkata, anjing itu sangat garang dan menerkamnya sehingga menyebabkan dia terjatuh.

"Saya sangat takut dan menjerit memanggil ibu dan bapa saya kejar anjing itu," katanya.

Bapanya, Muhammad Nur Akmal Abdul Latif, 47, berkata, beliau membaling basikal anaknya ke arah anjing itu, sebelum anjing itu melepaskan anaknya.

"Kami segera membawa Dhiya ke hospital dan dinasihat dimasukkan ke wad dan perlu dibedah akibat kecederaan di belakngnya," katanya.

Beliau berkata, selepas dibedah, doktor memberitahu isteri saya kecederaan anak saya tidak perlu dijahit.

"Doktor beritahu kami Dhiya perlu dimasukkan ke wad sekurang-kurangnya tigahari dan keadaannya perlu dipantau," katanya.

Muhammad Nur Akmal berkata, pemilik anjing itu yang juga jiran mereka melawat anakya semalam dan menawar untuk membiayai kos rawatan anaknya.

Beliau berkata, beliau telah membuat laporan polis semalam dan bercadangmengambil tindakan undang-undang terhadap pemilik anjing itu. - BERNAMA

Muhammad Nur Akmal Abdul Latif menunjukkan kecederaan pada anaknya, Dhiya Qairina, 7, yang diserang anjing di kawasan rumah mereka ketika ditemui di Hospital KPJ, Bukit Mertajam, hari ini. - BERNAMA

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved