Isnin, 23 April 2012

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


School Of Tots: Sup Ayam Penawar Demam

Posted: 23 Apr 2012 09:07 AM PDT

Al-kisah pagi tadi saya ke Hospital KKB untuk ujian rutin kesihatan. Usai urusan saya pun singgah untuk sarapan di kedai yang famous dengan mee karinya. Saya order nasi lemak sotong dan teh tarik. Boleh tahan sedap nasi lemaknya. Time membayar saya bagi not RM10. Baki yang dipulangkan RM2.70, maknanya kos sarapan tadi ialah RM7.30...hmmm. Agak terkejut beruk dalam hati. Saya pun congak-congakkan dalam kepala. Agaknya RM1.30 untuk teh tarik. Ini bermakna harga nasi lemak sotong itu RM6.00...Wow !!
Rasa tak puas hati betul. Sebabnya ini sarapan pagi bukannya makan tengahari dan ianya betul2 kejadian bukan cobaan. Saya memang suka berkira dan tak sanggup spend banyak untuk sarapan pagi. Selalunya kalau saya makan kat Keramat tu nasi lemak biasa dan teh tarik baru RM2.50. Kalau terliur sekali sekala pekena nasi lemak sotong dan teh tarik depa charge RM4.50. Jadi bila ditimpa keadaan di KKB ni...ish agak terkilan la pulak. Kalau kat restoran elok mungkin boleh justify la kot sebab kos sewa yang mahal. Tapi ni cuma gerai biasa majlis daerah kat tepi jalan besar.
Sesampai di ofis saya dok tanya dua tiga orang kawan se ofis. You kalau beli nasi lemak sotong biasanya berapa harga? Depa kata dalam lingkungan RM2.80 hingga RM3.80 macam tu. Ni kira harga area KL, bukan area ceruk tok kun. Maka heran bin ajaib jugaklah di hati ini. Baru saya teringat, sebenarnya ini bukan kali pertama kejadian. Beberapa bulan lepas saya pi sarapan macam tu jugak kat kedai yang sama bersama isteri. Isteri order mee kari dan nescafe, saya pulak nasi lemak sotong dan teh tarik. Rasanya kena charge banyak jugak, tak silap saya RM12.50 ke gitu. Tapi masa tu tak lah perasan sangat. Mungkin trademark kedai berkenaan agaknya. Kalau tak suka tak yah pi, betul tak? Alhamdulillah rezki dia, dapat hidup mewah.
Anyway saya nak cerita pulak satu kedai makan di food court Setiawangsa. Masakan makcik ni boleh tahan sedapnya, kata orang ada rasa, bukan jenis hentam kromo aje. Air minuman pun sedap. Yang famous ialah air limau asam bol & teh bunga. Yang saya nak ceritanya harga yang dikenakan memang harga patut. Dah le pinggan besar ala-ala kat hotel gitu. Kebersihan terjaga. Sebagai contohnya saya ambil nasi dengan lauk sambal sotong, paru goreng, sayur pucuk ubi dan minuman air teh bunga. Saya tanya makcik tu, berapa? RM4.50 jawabnya. Alhamdulillah, bagi saya cukup murah kerana kualiti makanan dan minumannya sangat baik. Saya tengok ramai student dari kolej berdekatan makan di situ. Semoga murah rezki makcik ini.
Saya teringat suatu kisah sekira-kiranya begini, pada suatu hari sebelum keluar rumah untuk sesuatu urusan Rasulullah SAW menyuruh Aisyah RA mengagih-agihkan daging seekor kambing yang dihadiahkan oleh seorang sahabat kepada mereka. Sepulangnya ke rumah, Rasulullah bertanya kepada Aisyah, apa yang tinggal untuk kita? Aisyah menjawab, semua telah saya bahagikan kepada jiran2 dan sahabat sekelian. Yang tinggal hanya satu kaki kambing itu sahaja. Maka Rasulullah pun menjelaskan, sebenarnya di Akhirat nanti kita akan miliki seekor kambing yang tiada sebelah kakinya.
Apa barang yang kita sedekahkan? Apa makanan dan minuman yang kita sedekahkan atau jamu orang makan dan minum? Apa hidangan dan juadah yang kita sediakan untuk jamuan saudara2 kita, itulah yang akan menjadi milik kita nanti. Bukannya yang dimasukkan ke dalam mulut untuk dikunyah lumat, kerana hakikatnya itu akan menjadi taik belaka atau pun ditukar menjadi sedikit tenaga yang akan diguna habis semuanya.
Maka sukalah saya menyarankan supaya kita suka belanja kawan2 makan dan minum. Wujudkan agenda untuk menjemput tetamu makan2 di rumah kita. Atau menghantar makanan dan minuman ke surau2 dan masjid bagi di infaqkan kepada para jamaah. Itulah sebenarnya makanan dan minuman yang kekal menjadi milik abadi kita.
Kepada para peniaga makanan dan minuman pula, cuba bayangkan jika di infaqkan 50sen pada setiap harga sepinggan nasi campur yang dibeli oleh pelanggan dengan niat sedekah, alangkan beruntungnya. Itulah pelaburan masa depan. Contohnya harga sepinggan nasi campur dan minuman itu RM5.50 tapi kita cakap harga RM5.00 je, atas niat dalam hati bahawa 50sen lagi tu aku sedekah kepada pelanggan tadi kerana Allah. Ish, ish hebat tu. Kayo kayo. Bukan setakat kayo di dunia. Cuba try tengok. Selamat beramal.
Oh ya teringat pula kisah satu brother penjual air tebu di Pasir Pekan Kelantan. Dia ni mesin tebu dan menjual air tebu di tepi jalan pada bulan Ramadan. Air tebu ni di jual dengan harga RM3 satu pek. Yang uniknya dia juga akan pek kan pek-pek kecil sekira-kira harga 50 sen atau RM1. Setiap pelanggan yang membeli air tebunya akan di hadiahkan satu pek kecil tadi dengan niat sedekah. Alhamdulillah berkat perniagaan Brother ni. Laris perniagaan dia. Untung dunia untung akhirat. Sementelah lagi bersedekah di bulan Ramadan. Peniaga yang sungguh bijak.

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


Projek Jejantas <b>Bukit Mertajam</b>: Tender Terbuka atau Rundingan <b>...</b>

Posted: 17 Apr 2012 04:45 AM PDT

12 April 2012 Bersamaan Dengan 21 Jamadilawal 1433H
Pemuda PAS Pulau Pinang desak Musa, Umno beri penjelasan mengenai proses perolehan projek jejantas Bukit Mertajam bernilai RM108 juta sama ada secara tender terbuka atau rundingan langsung kroni Umno?
Datuk Musa Sheikh Fadzir wajar menjelaskan mengenai status Projek jejantas Bukit Mertajam bernilai RM108 juta yang didakwa tidak melalui tender terbuka.
Kerajaan pusat yang diteraju oleh Umno Barisan Nasional didakwa memberi projek mega itu kepada Gold Bridge Engineering and Construction secara rundingan langsung kerana beberapa ahli lembaga pengarah syarikat korporat itu didedah kepunyaan keluarga Musa sendiri.
Sebagai orang politik atau orang korporat, mustahil Musa tidak tahu mengenai projek-projek mega yang turun di negeri Pulau Pinang memandangkan beliau adalah Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri Pulau Pinang merangkap Pengerusi Bahagian Umno Bukit Mertajam.
Projek ini di Bahagiannya, Bukit Mertajam. Syarikat pemaju milik adik beradiknya dipercayai khalayak mendapat projek ini tanpa kita semua dengar proses iklan tender terbuka dilakukan sama ada oleh kementerian berwajib atau JKR di negeri ini sendiri.
Kalau tender projek ini secara tertutup, ertinya tender ini lebih dekat dengan unsur-unsur kronisme, mungkin ada unsur penyelewangan dan mungkin ada unsur rasuah kerana proses tender ini dilakukan secara rundingan langsung.
Jangan pula Musa berdalih untuk tidak menjelaskan status projek ini kerana dia bersama-sama pemimpin Umno Pulau Pinang sebelum ini begitu ghairah menuduh perlaksanaan tender secara terbuka dalam penjualan tanah Bayan Mutiara oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang kepada Ivory Properties Group Berhad tidak dilakukan secara telus.
Penjualan tanah Bayan Mutiara sekurang-kurangnya dilakukan secara tender terbuka. Projek Jejantas Bukit Mertajam, bagaimana?
Justeru, Pemuda PAS PAS Pulau Pinang menuntut Musa memberi penjelasan, projek jejantas Bukit Mertajam tender terbuka atau rundingan langsung.
FIRDAUS ALI
Pengerusi Lajnah Pengguna & Alam Sekitar (LPAS)

Dewan Pemuda Pas Negeri Pulau Pinang (DPPNPP)

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Jawatan Kosong di Kerajaan <b>Negeri Pulau Pinang</b> Terkini 2012

Posted: 05 Apr 2012 05:33 PM PDT

Tarikh Tutup Permohonan: 16 April 2012

Negeri Pulau Pinang mempunyai Dewan Undangan Negeri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO) sendiri, akan tetapi kuasanya terhad apabila dibandingkan dengan pihak berkuasa kerajaan pusat. Sebagaimana dengan negeri-negeri Malaysia yang lain, Majlis Mesyuarat Kerajaan mengandungi ahli-ahli yang dilantik daripada parti politik yang menjadi kerajaan. Ketua Majlis Mesyuarat Kerajaan ialah Yang di-Pertua Negeri yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong Malaysia. Sebagai tradisi, Ketua Menteri Pulau Pinang adalah berbangsa Tionghoa untuk membayangkan kaum majoriti di negeri ini.

Permohonan adalah dipelawa daripada calon ynag berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan berikut:

1. Juruteknik Awam (J17)

2. Pengawal Keselamatan (KP11)

KLIK SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Advertisment

09 di kepala batas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di kepala batas - Google Blog Search


Ceramah DS Anwar <b>Di Kepala Batas</b>. Kawasan Pak Lah! - Kerabu <b>...</b>

Posted: 24 Mar 2012 07:22 AM PDT

Topics :

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


Pabila Penaku Menari: Banjir Kuala Dipang tidak berubah

Posted: 13 Apr 2012 04:04 PM PDT

 Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

 KAMPAR – Keadaan banjir di Kuala Dipang dekat sini semalam tidak banyak berubah dengan 1,166 penduduk masih ditempatkan di dua pusat pemindahan iaitu di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kampar dan Dewan Pulau Berganding di sini.

Bagaimanapun, hujan lebat yang melanda awal pagi semalam menyebabkan dua lagi kampung turut dilanda banjir iaitu Kampung Changkat Jering dan Kampung Mesah dekat sini.

Kelmarin, penduduk tujuh kampung terlibat ialah dari Kampung Batu 20, Kampung Baru, Kampung Dipang, Kampung Melaya, Kampung Pasir, Kampung Nyior dan Kampung Pulau Berganding.

Ketua UMNO Bahagian Kampar, Datuk Mohamed Radzi Manan berkata, berdasarkan situasi semasa, banjir yang menenggelami sebahagian besar Pekan Kuala Dipang itu dijangka hanya akan surut dalam tempoh sekurang-kurangnya tiga hari lagi.

"Jika cuaca baik, mangsa banjir boleh pulang ke rumah masing-masing dalam dua atau tiga hari lagi. Kita hanya boleh memperbaiki ban Sungai Kampar yang pecah sebelum ini selepas banjir surut," katanya kepada Kosmo! ketika ditemui di pusat pemindahan SMK Kampar di sini semalam.

Sementara itu di Pendang, Kedah, sebanyak 28 buah rumah di tiga buah kampung yang terletak berhampiran kawasan kuari tanah di Bukit Jambul dilanda banjir kilat bercampur dengan lumpur ekoran hujan lebat selama hampir dua jam awal pagi semalam.

Kampung terlibat ialah Kampung Kilang Kechil, Kampung Lancut Binjal dan Kampung Air Putih Dalam yang terletak kira-kira 500 meter dari kawasan kuari tersebut.

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


View Of <b>Balik Pulau</b> | T.H. Photography

Posted: 22 Apr 2012 06:41 AM PDT

My second post for this month. Old story. On the last day of 2011, we wanted to capture something meaningful and an idea came to my mind. Why not do a sunset shooting and this sunset will be the last sunset for 2011. We, Chin Hooi & CF, went there without knowing where is sunset shooting spot. Arrived there quite early and we went scouting for shooting location. With the help of GPS, we managed to find greenly paddy field here. By further explore we came across Kuala Sg Burung, a peaceful fishing village with beautiful view of horizon. The process of waiting for the sun drop behind the horizon took really long for us. Nothing for us to do there except enjoy the view and chit chating. Although we are not getting perfect shots during that day, but we enjoyed the beautiful last sunset of 2011.

Last sunset of 2011


 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved