Ahad, 13 Mei 2012

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2012 11:33 PM PDT

URL Sumber Asal :-

ENSIKLOPEDIA PENDIDIKAN MALAYSIA: Anwar bin Ibrahim

Posted: 29 Mar 2012 12:15 AM PDT


Datuk Seri Anwar bin Datuk Ibrahim Abdul Rahman (lahir 10 Ogos 1947) adalah seorang ahli politik Malaysia berbangsa Melayu, bertindak sebagai ketua Pembangkang di Parlimen Malaysia, di atas kapasitinya sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh. Di peringkat akar umbi, Datuk Seri Anwar merupakan penasihat Parti Keadilan Rakyat dan ketua umum Pakatan Rakyat. Semasa awal kerjaya politiknya, beliau merupakan 'anak didik' Tun Dr. Mahathir bin Mohamad, tetapi kemudiannya tampil sebagai seorang pengkritik Tun Dr. Mahathir yang lantang.
Beliau dilahirkan pada 10 Ogos 1947 di Ceruk Tok Kun, Bukit Mertajam, Pulau Pinang.[5] Anwar bermaksud 'bercahaya'. Ayahnya Datuk Haji Ibrahim bin Abdul Rahman adalah bekas ahli Parlimen dan Setiausaha Parlimen Kementerian Kesihatan Malaysia. Manakala ibunya Che Yan Hussein adalah ahli pidato Pergerakan Wanita UMNO. Semasa kecil, beliau sering dibawa ke majlis-majlis ceramah wanita.Pada tahun 1978, beliau berkahwin dengan Datin Seri Dr Wan Azizah Datuk Ismail seorang penuntut Royal College of Surgeons, Dublin, Ireland yang kemudiannya bertugas di klinik mata di Hospital Universiti, Petaling Jaya. Perkahwinannya dengan Datin Seri Azizah dikurniakan seramai 6 orang cahaya mata. Anak sulungnya, Nurul Izzah kini merupakan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Kuala Lumpur.
Semasa kecil, beliau bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Stowell, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Kemudian, beliau meneruskan pengajian persekolahan menengahnya di Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dari tahun 1960 hingga 1966. Semasa di MCKK, beliau aktif dalam Persatuan Bahasa Melayu dan wakil pemidato sekolahnya. Beliau juga pernah dilantik sebagai Ketua Pengawas MCKK. Semasa di MCKK, Anwar mengenali Sanusi Junid, Kamaruddin Jaafar dan Yahaya Ahmad. Selepas itu pada tahun 1967, beliau melanjutkan pelajaran tinggi di Universiti Malaya dalam Pengajian Melayu (Sastera).
1982 - 1983 Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
1983 - 1985 Menteri Belia dan Sukan
1985 - 1986 Menteri Pertanian
1986 - 1990 Menteri Pendidikan
1990 - 1998 Menteri Kewangan
1993 – 1998 Timbalan Perdana Menteri

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 11:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

ANWAR IBRAHIM - KETUA PEMBANGKANG | MY BEST

Posted: 30 Apr 2012 08:14 AM PDT

AHLI PARLIMEN PERMATANG PAUH

Datuk Seri Anwar bin Datuk Ibrahim Abdul Rahman dilahirkan pada 10 Ogos 1947 di Ceruk Tok Kun, Bukit Mertajam Pulau Pinang. Ketua Pembangkang di Parlimen Malaysia dan Ahli Parlimen Permatang Pauh. Beliau juga merupakan penasihat Parti Keadilan Rakyat dan Ketua Umum Pakatan Rakyat.

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 11:14 PM PDT

URL Sumber Asal :-

School Of Tots: Nasi Lemak Sotong

Posted: 23 Apr 2012 09:07 AM PDT

Al-kisah pagi tadi saya ke Hospital KKB untuk ujian rutin kesihatan. Usai urusan saya pun singgah untuk sarapan di kedai yang famous dengan mee karinya. Saya order nasi lemak sotong dan teh tarik. Boleh tahan sedap nasi lemaknya. Time membayar saya bagi not RM10. Baki yang dipulangkan RM2.70, maknanya kos sarapan tadi ialah RM7.30...hmmm. Agak terkejut beruk dalam hati. Saya pun congak-congakkan dalam kepala. Agaknya RM1.30 untuk teh tarik. Ini bermakna harga nasi lemak sotong itu RM6.00...Wow !!
Rasa tak puas hati betul. Sebabnya ini sarapan pagi bukannya makan tengahari dan ianya betul2 kejadian bukan cobaan. Saya memang suka berkira dan tak sanggup spend banyak untuk sarapan pagi. Selalunya kalau saya makan kat Keramat tu nasi lemak biasa dan teh tarik baru RM2.50. Kalau terliur sekali sekala pekena nasi lemak sotong dan teh tarik depa charge RM4.50. Jadi bila ditimpa keadaan di KKB ni...ish agak terkilan la pulak. Kalau kat restoran elok mungkin boleh justify la kot sebab kos sewa yang mahal. Tapi ni cuma gerai biasa majlis daerah kat tepi jalan besar.
Sesampai di ofis saya dok tanya dua tiga orang kawan se ofis. You kalau beli nasi lemak sotong biasanya berapa harga? Depa kata dalam lingkungan RM2.80 hingga RM3.80 macam tu. Ni kira harga area KL, bukan area ceruk tok kun. Maka heran bin ajaib jugaklah di hati ini. Baru saya teringat, sebenarnya ini bukan kali pertama kejadian. Beberapa bulan lepas saya pi sarapan macam tu jugak kat kedai yang sama bersama isteri. Isteri order mee kari dan nescafe, saya pulak nasi lemak sotong dan teh tarik. Rasanya kena charge banyak jugak, tak silap saya RM12.50 ke gitu. Tapi masa tu tak lah perasan sangat. Mungkin trademark kedai berkenaan agaknya. Kalau tak suka tak yah pi, betul tak? Alhamdulillah rezki dia, dapat hidup mewah.
Anyway saya nak cerita pulak satu kedai makan di food court Setiawangsa. Masakan makcik ni boleh tahan sedapnya, kata orang ada rasa, bukan jenis hentam kromo aje. Air minuman pun sedap. Yang famous ialah air limau asam bol & teh bunga. Yang saya nak ceritanya harga yang dikenakan memang harga patut. Dah le pinggan besar ala-ala kat hotel gitu. Kebersihan terjaga. Sebagai contohnya saya ambil nasi dengan lauk sambal sotong, paru goreng, sayur pucuk ubi dan minuman air teh bunga. Saya tanya makcik tu, berapa? RM4.50 jawabnya. Alhamdulillah, bagi saya cukup murah kerana kualiti makanan dan minumannya sangat baik. Saya tengok ramai student dari kolej berdekatan makan di situ. Semoga murah rezki makcik ini.
Saya teringat suatu kisah sekira-kiranya begini, pada suatu hari sebelum keluar rumah untuk sesuatu urusan Rasulullah SAW menyuruh Aisyah RA mengagih-agihkan daging seekor kambing yang dihadiahkan oleh seorang sahabat kepada mereka. Sepulangnya ke rumah, Rasulullah bertanya kepada Aisyah, apa yang tinggal untuk kita? Aisyah menjawab, semua telah saya bahagikan kepada jiran2 dan sahabat sekelian. Yang tinggal hanya satu kaki kambing itu sahaja. Maka Rasulullah pun menjelaskan, sebenarnya di Akhirat nanti kita akan miliki seekor kambing yang tiada sebelah kakinya.
Apa barang yang kita sedekahkan? Apa makanan dan minuman yang kita sedekahkan atau jamu orang makan dan minum? Apa hidangan dan juadah yang kita sediakan untuk jamuan saudara2 kita, itulah yang akan menjadi milik kita nanti. Bukannya yang dimasukkan ke dalam mulut untuk dikunyah lumat, kerana hakikatnya itu akan menjadi taik belaka atau pun ditukar menjadi sedikit tenaga yang akan diguna habis semuanya.
Maka sukalah saya menyarankan supaya kita suka belanja kawan2 makan dan minum. Wujudkan agenda untuk menjemput tetamu makan2 di rumah kita. Atau menghantar makanan dan minuman ke surau2 dan masjid bagi di infaqkan kepada para jamaah. Itulah sebenarnya makanan dan minuman yang kekal menjadi milik abadi kita.
Kepada para peniaga makanan dan minuman pula, cuba bayangkan jika di infaqkan 50sen pada setiap harga sepinggan nasi campur yang dibeli oleh pelanggan dengan niat sedekah, alangkan beruntungnya. Itulah pelaburan masa depan. Contohnya harga sepinggan nasi campur dan minuman itu RM5.50 tapi kita cakap harga RM5.00 je, atas niat dalam hati bahawa 50sen lagi tu aku sedekah kepada pelanggan tadi kerana Allah. Ish, ish hebat tu. Kayo kayo. Bukan setakat kayo di dunia. Cuba try tengok. Selamat beramal.
Oh ya teringat pula kisah satu brother penjual air tebu di Pasir Pekan Kelantan. Dia ni mesin tebu dan menjual air tebu di tepi jalan pada bulan Ramadan. Air tebu ni di jual dengan harga RM3 satu pek. Yang uniknya dia juga akan pek kan pek-pek kecil sekira-kira harga 50 sen atau RM1. Setiap pelanggan yang membeli air tebunya akan di hadiahkan satu pek kecil tadi dengan niat sedekah. Alhamdulillah berkat perniagaan Brother ni. Laris perniagaan dia. Untung dunia untung akhirat. Sementelah lagi bersedekah di bulan Ramadan. Peniaga yang sungguh bijak.

09 di Butterworth - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Butterworth - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Butterworth</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 09:20 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Butterworth</b> - Google Blog Search

Posted: 08 May 2012 09:39 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Ahli perniagaan cedera parah kereta meletup <b>di Butterworth</b>

Posted: 12 Apr 2012 11:26 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]BUTTERWORTH: Seorang ahli perniagaan cedera parah apabila kereta jenis Nissan X-Trail miliknya meletup ketika beliau menghidupkan enjin kereta itu di hadapan rumahnya di Persiaran Sembilang, Taman Sembilangdi ...

09 di Batu uban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu uban - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 09:24 PM PDT

URL Sumber Asal :-

AHLI MAJLIS MPPP: Kg. Melayu <b>Batu Uban</b> bakal lenyap

Posted: 07 Jan 2012 07:45 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Kali ini, Kampung Melayu Batu Uban di Gelugor dekat sini akan mengalami nasib sama seperti Kampung Buah Pala iaitu 'hilang' dari peta Pulau Pinang apabila kerja-kerja pembinaan kawasan perumahan baru sedang ...

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2012 09:34 PM PST

URL Sumber Asal :-

notakanan: <b>Batu Uban</b> dan sejarah Melayu Pulau Pinang

Posted: 08 Jan 2012 09:48 AM PST

Selamatkan Sejarah Batu Uban




Artikel ini dipetik dari Utusan Online dan ditulis oleh DR. A MURAD MERICAN
Beliau ialah Profesor di Jabatan Pengurusan dan Kemanusiaan, Universiti Teknologi PETRONAS, Bandar Seri Iskandar, Perak.
Kampung Batu Uban bukan sama dengan Kampung Buah Pala, atau Kampung Baru di Kuala Lumpur. Batu Uban adalah penempatan Melayu yang terawal di Pulau Pinang. Malah ia juga adalah pekan dan pelabuhan terawal di pulau itu.
Saya telah perhatikan perkembangan di Batu Uban tanpa kudrat menentukan dan merobahnya. Tidak guna kita merintih apa yang telah berlaku. Ini bukan nostalgia.
Seharusnya, Kampung Batu Uban dijadikan kampung istimewa di Pulau Pinang. Di situlah masjid yang terawal dibina. Di situlah juga tanah dikurniakan oleh Sultan Kedah kepada para peneroka awal sejak 1730an lagi, dan ia berlaku sehingga tahun 1740an.
Batu Uban adalah pusat aktiviti wilayah Gelugor dan kawasan sekitarnya. Ramai keturunan peneroka awal Batu Uban menyumbang kepada perkembangan budaya dan ekonomi kawasan Tanjung - pekan Melayu di Lebuh Acheh dan Armenian khususnya.
Ini mula berlaku pada lewat 1700. Batu Uban mempunyai jalinan dengan pelabuhan Batu Bara, yang kini sebuah daerah di pesisir pantai timur Sumatera - di wilayah Sumatera Utara, lebih kurang tiga jam perjalanan ke arah selatan dari Medan. Malah, saya dimaklumkan satu masa dulu Batu Uban dikenali sebagai Batu Bara.
Batu Uban adalah sebuah pusat metropolitan yang menghubungkan Pulau Pinang/Kedah dengan Sumatera, India dan Hadhramaut. Malah, Batu Uban bukan hanya membuka ruangnya kepada Selat Melaka, tetapi juga kepada Lautan Hindi. Jalinan Batu Uban dengan Selat Melaka dan Lautan Hindi jelas dilihat dengan kedatangan orang Minangkabau dan Melayu yang berlayar dari Batu Bara, kaum-kaum dari India, dan Arab sama ada terus dari Hadhramaut, melalui India, atau melalui Aceh. Di situlah juga mula terbentuknya identiti Jawi Pekan di Pulau Pinang, mendahului lain-lain tempat di Nusantara.
Batu Uban pada satu masa dulu bukan kampung, tetapi sebuah pekan dengan segala rencam dan ragamnya. Apakah ini sukar sangat untuk kita faham? Ini bukan soal menolak pembangunan. Ini soal kegagalan pihak berkewajipan dan pihak berkuasa mengiktiraf, melindungi dan mewartakan sesuatu kawasan itu.
Mengapa kelulusan diberi kepada pemaju? Apakah warisan dan sejarah perlu tewas oleh kaum-kaum kapitalis? Siapakah yang membenarkan itu? Apakah pihak-pihak warisan dan Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang buta sejarah? Mengapa dibenar kawasan sekecil itu diroboh lalu mengubah wajah asal? Apakah tidak ada alternatif lain? Mengapakah kita terlalu taksub dengan konsep dan falsafah pembangunan yang kolot? Apakah pembangunan semestinya menghapuskan sejarah dan warisan?
Dalam hal ini, dan bukan saja dalam konteks Batu Uban, kita mesti mengkaji semula konsep dan falsafah pembangunan. Malah istilah 'pembangunan' itu kurang tepat kerana ia menumpu kepada aspek fizikal dan pertumbuhan ekonomi, walaupun dalam retoriknya kita mengeluarkan istilah seperti 'mapan' dan 'tambah nilai.' Apa ertinya jika atas nama pembangunan, identiti kita dihapuskan?
Konsep dan falsafah pembangunan kini memihak kepada apa yang boleh diukur dan dilihat. Kita tidak melihat sejarah dan warisan seperti mana yang sepatutnya kerana kayu pengukuran kita berlandaskan kepada kepentingan-kepentingan jangka pendek. Jika kita isytiharkan kita ingin maju seperti lain-lain negara, lihat saja bagaimana mereka kekalkan sejarah dan warisan.
Tidak perlu pergi jauh. Lihat sekitar negara Asia Tenggara, atau India, atau Jepun. Apakah maksud 'Chennai,' 'Mumbai' dan 'Kolkata' dalam kamus dan kesedaran sejarah di India? Kita akur bahawa Pulau Pinang mempunyai densiti penduduk yang tinggi, dan tanah amat berharga. Akan tetapi, apakah harga itu sama dengan nilai sejarah?
Dengan robohnya Batu Uban, walaupun mungkin tinggal sebuah masjid, telaga dan tanah perkuburan hampir 300 tahun itu, maka akan robohlah sejarah penempatan Melayu di Pulau Pinang. Pihak-pihak berwajib, dan empunya tanah sepatutnya memikirkan bagaimana memperkasakan sejarah dan warisan Melayu di tempat itu, bukan sebaliknya.
Papan tanda di hadapan masjid Batu Uban kini memang tidak mencukupi. Dan jika dikatakan bahawa penduduk-penduduk di kawasan itu tidak berminat tinggal di situ, apakah mereka diberi pandangan, bimbingan dan nasihat yang sewajarnya. Apa yang perlu dilakukan adalah sebuah kawasan/laman peringatan, bersama dengan papan tanda yang lebih jelas di tengah-tengah kawasan perkampungan itu bagi memperingati para peneroka Melayu awal pulau itu, dan jalinan Batu Uban dengan rantau kepulauan Melayu dan Lautan Hindi.
Juga, mereka yang berwajib, termasuk yang empunya tanah, memperbaiki kampung itu sebagai kampung awal tradisi sambil mengwajahkan jaringan dengan rantau yang lebih luas. Batu Uban bukan kampung kolot. Di situlah pada awal lagi bertapaknya Islam di Pulau Pinang.
Seharusnya usaha dilakukan mengekalkan nama Batu Uban sebagai sebahagian daripada nama Gelugor, juga dikatakan berasal dari Batu Bara. Dengan lenyapnya Batu Uban, maka akan lenyaplah juga sejarah dan identiti warisan sebelum kedatangan Inggeris.
Saya harap jangkaan saya salah. Masih ada ruang dan masa untuk menyelamatkan Batu Uban. Tidak perlu bersedih dan merintih. Tidak ada belang yang dapat ditinggalkan seperti apabila matinya harimau. Apa yang boleh dilakukan sekarang ialah secara kolektif, pihak-pihak yang berwajib dan berkuasa memberhentikan projek tapak pembinaan kini dan apa-apa lagi yang telah diluluskan untuk kawasan itu pada masa depan.
Pada asalnya, mengapa projek-projek pembinaan telah diluluskan sejak sekian lama? Ini hanya menunjukkan kealpaan tentang sejarah; sikap dan kesedaran yang menolak memori kolektif sesebuah tempat. Hal ini tidak pula kelihatan di kawasan-kawasan di Georgetown, khususnya di tapak warisan UNESCO.
Sekali lagi, saya nyatakan pihak yang memiliki tanah di Batu Uban hendaklah tidak buta sejarah. Pada masa sama, sejarah tidak kenal undang-undang. Tahun-tahun yang penting berkaitan dengan Batu Uban adalah 1734 dan 1749. Apakah kita mahu detik-detik itu lenyap dari lipatan sejarah Pulau Pinang dan Kedah akibat dari kedaifan dan kebebalan sejarah kita sendiri?

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Pasar malam hidupkan <b>Batu Ferringhi</b> - Halaman Gambar Menarik <b>...</b>

Posted: 30 Apr 2012 03:02 AM PDT

SUASANA malam di Batu Ferringhi, Pulau Pinang cukup indah. Gemerlapan lampu dari hotel-hotel dan deretan kedai di sepanjang pantai menjadikan tempat tersebut suatu destinasi menarik untuk dikunjungi.

Selain itu pasar malam yang diadakan setiap malam juga dianggap sebagai destinasi wajib kepada pelancong tempatan dan asing yang berkunjung ke Pulau Mutiara.

Terdapat lebih 300gerai di sepanjang jalan sejauh kira-kira 400 meter yang menjual pelbagai cenderamata, pakaian, kain batik dan lukisan dengan harga murah.

Semasa tinjauan S2 di situ, kelihatan ramai pelancong asing dari Arab Saudi, Australia, England dan Indonesia bertali arus 'memburu' sambil tawar menawar harga cenderamata untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.

Bukan setakat membeli-belah, mereka juga menjamu selera di restoran-restoran yang menghidangkan pelbagai menu makanan Barat dan Timur.

Pengunjung yang penat selepas berjalan pula boleh melepaskan lelah dengan mendapatkan perkhidmatan mengurut kaki di situ.

Peniaga cenderamata, Joey Ho, 28, berkata, pelancong suka datang ke situ kerana ia merupakan satu-satunya tempat di negeri ini yang menjual pelbagai jenis cenderamata dalam satu lokasi.

"Mereka tidak payah susah-susah untuk pergi ke banyak tempat bagi mendapatkan barangan yang mereka inginkan," katanya.

Seorang lagi peniaga, Azahari Saad, 31, memberitahu, meskipun baru dua bulan menjalankan perniagaan, sambutan yang diterima daripada para pengunjung cukup baik.

Dia yang membuka gerai pameran haiwan eksotik menjelaskan, ramai pelancong suka ke situ kerana suasana dan produk yang ada cukup unik serta menarik.

"Walaupun baharu dua bulan beroperasi, saya mampu memperoleh pendapatan empat angka," katanya.

Sementara itu, pelancong tempatan, Zamri Ahmad, 34, menjelaskan,dia suka membawa isteri dan empat anaknya ke pasar malam Batu Ferringhi untuk membeli-belah.

Dia yang datang dari Perak berkata, barangan di situ boleh ditawar dan jika kena pada caranya, ia boleh dibeli pada harga cukup murah.

"Kualiti barang pula sama seperti yang dijual di kompleks beli-belah malah ada yang jauh lebih baik," ujarnya.

Selain itu, tambah Zamri, isteri serta anak-anaknya suka dengan suasana ceria di situ.

09 di kepala batas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di kepala batas - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di kepala batas</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Mar 2012 08:22 PM PDT

URL Sumber Asal :-

D&#39;Perbatasan: Umno halang ceramah Pakatan <b>di Kepala Batas</b>

Posted: 15 Mar 2012 08:22 PM PDT

Umno disifatkan masih bermain dengan politik kuno apabila sedaya upaya cuba menghalang ceramah Pakatan Rakyat khususnya di kawasan yang didakwa 'kubu kuat' mereka.

Di Kampung Rambai di sini, Umno Cawangan Permatang Rambai didakwa cuba menghalang majlis penerangan Pakatan Rakyat semalam dengan membuat laporan polis dan mengutip tanda tangan penduduk kampung.

Ekoran itu, majlis itu kemudiannya dipindahkan ke lokasi lain atas arahan pihak polis.

Pada ceramah pertama Pakatan Rakyat di kampung itu 5 Mac lalu, mereka didakwa mengganggu ceramah dengan membuat bising dan melaungkan kata-kata kesat ketika pemimpin sedang berucap.

Penyelaras Dewan Undangan Negeri (Dun) Bertam, Asrol Sani Abdul Razak berkata, sikap Umno itu memperlihatkan mereka masih dibelenggu kerisauan ekoran sokongan yang mendadak terutamanya golongan muda terhadap ceramah PAS, DAP dan PKR.

"Apa yang mereka buat itu tidak langsung mengambarkan mereka berada di negara demokrasi sebaliknya berada di sebuah negara yang kuno, " tegasnya.

Selain itu katanya, tindakan itu juga tidak mengambarkan apa yang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hasratkan iaitu mahu melaksanakan tranformasi politik negara ini yang memberikan kebebasan kepada parti politik menerangkan dasar-dasar parti kepada rakyat secara terbuka.

Namun sambung Asrol. perbuatan Umno cawangan tersebut akhirnya memakan diri sendiri apabila ramai penduduk kampung tersebut keluar juga mendengar ceramah di kampung Baru yang terletak berhampiran.

"Sebenarnya ada hikmah disebalik halangan itu. Sebelum ini ketika aktivis mahasiswa Adam Ali, Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah dan Timbalan Ketua AMK Kedah, Saudara Khairul Nizam diganggu. Ramai orang kampung sendiri tidak begitu senang, " katanya.

Sumber: RM

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 03:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Cubaan sabotaj program TPM <b>di</b> Pulau Pinang? - UtaraNews

Posted: 24 Apr 2012 06:56 PM PDT

Umno Bahagian Bayan Baru mendakwa kerajaan negeri Pulau Pinang cuba menggagalkan program lawatan kerja sehari Tan Sri Muhyiddin Yassin di Pulau Pinang Khamis ini.

Ketua Umno Bayan Baru, Datuk Mohd Ridzwan Bakar berkata setelah Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) melarang penganjuran majlis itu di tapak asal bertempat di Taman Iping, Batu Maung, pihaknya menukar lokasi dengan kerjasama Jabatan Kerja Raya dan polis negeri.

"Pada petang ini (semalam), jentera bahagian saya turun padang bersama-sama syarikat yang dilantik, mendirikan khemah di lokasi baru di Persiaran Mahsuri, Bayan Baru tetapi malangnya ada beberapa (pegawai) penguatkuasa MPPP datang meninjau kerja pemasangan seolah-olah tidak berpuas hati dengan kami.

"Sudahlah terpaksa bertukar lokasi yang lebih sempit, ini mereka hendak ganggu pula. Kita bukannya nak berceramah politik tetapi hendak bertemu masyarakat," katanya kepada pemberita semalam.

Mohd Ridzwan kemudiannya menempatkan beberapa petugas berkawal di sekitar lokasi berkenaan.

Sebelum ini, Ketua Umno Bahagian Bayan Baru, Datuk Abdul Rahim Saibu menyelar tindakan anggota Exco negeri, Abdul Malik Abul Kassim yang didakwa seakan cuba mensabotaj penganjuran majlis Kenduri Rakyat 1Malaysia anjuran Barisan Nasional dengan menghalang pihaknya mendirikan khemah di lokasi asal majlis itu, Taman Iping, Batu Maung.

Abdul Rahim mendakwa pada Ahad lepas, Abdul Malik bersama-sama beberapa penguatkuasa MPPP telah melarang pihaknya mendirikan khemah di kawasan itu dengan alasan lokasi itu di bawah kelolaan MPPP dan mereka tidak mendapat kebenaran MPPP untuk mendirikan khemah.

Ekoran insiden itu, Abdul Rahim telah menukar lokasi majlis itu di Persiaran Mahsuri, Bayan Baru.

Muhyiddin dijadual memulakan lawatan kerja Khamis ini dengan menghadiri Majlis Perjumpaan Bersama Warga Kilang di kilang Western Digital di Bayan Lepas pada jam 9.30 pagi.

Kemudian, timbalan perdana menteri dijadual menghadiri makan tengah hari pada kenduri rakyat 1Malaysia bersama lebih 5,000 penduduk kawasan Bayan Baru, persatuan-persatuan nelayan dan peladang di Persiaran Mahsuri, Bayan Baru. - Bernama

BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 03:05 PM PDT

URL Sumber Asal :-

KMPP desak Melayu DAP ganti PKR tanding <b>di Bayan Baru</b> | www <b>...</b>

Posted: 23 Apr 2012 06:29 PM PDT

Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) mendesak DAP kembali meletakkan calon Melayu untuk bertanding di kerusi Parlimen Bayan Baru pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Pengerusinya Rahmad Isahak berkata PKR tidak layak memandangkan rekod parti itu menyaksikan bekas pengerusinya Datuk Seri Zahrain Hashim sendiri lompat parti menjadi wakil rakyat bebas selepas dipilih menjadi Ahli Parlimen Bayan Baru.

Katanya lagi, PKR atas semangat setiakawan Pakatan Rakyat (PR) seharusnya menyerahkan kembali kerusi Parlimen Bayan Baru yang didakwa pernah menjadi kerusi tradisi DAP.

"Atas dasar semangat setiakawan maka semasa pilihan raya yang lepas, tsunami tahun 2008 lalu PKR telah diberikan laluan. 

"Atas semangat setiakawan di kalangan PR maka KMPP mendesak kepimpinan tertinggi DAP mengembalikan semula calon Melayu di kawasan berkenaan," ujarnya kepada PenangInsight.com pagi tadi.

Desakan KMPP diluahkan ketika tersebarnya desas desus Adun Pantai Jerejak, Sim Tze Tzin dari PKR cuba di bawah bertanding di Parlimen Bayan Lepas pada pilihan raya umum nanti.

Beberapa sumber dalaman PKR yang diteroka, kerusi itu boleh kekal jika Tze Tzin menjadi calon. 

Ini kerana, menurut sumber, hampir 80,000 pengundi berdaftar di kawasan itu adalah Cina.

Rahmad berkata, Zahrain pada pilihan raya Mac 2008 mendapat majoriti lebih 14 ribu undi.

Justeru, DAP perlu membuka lembaran sejarah baru dengan meletakkan calon Melayu di kerusi parlimen berkenaan.

"Parti DAP harus membuktikan ketelusan mereka sebagai sebuah parti berbilang kaum dengan menempatkan semula calon melayu untuk kerusi tersebut," ujarnya sambil menuntut komitmen yang lebih jelas daripada pemimpin Melayu dari DAP.

Dalam perkembangan berkaitan, KMPP sebelum ini pernah mendesak DAP meletakkan sekurang-kurangnya lima calon Melayu pada pilihan raya umum ke-13 Pulau Pinang kekal. -END

BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2012 03:06 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, hari ini mencabar Ketua Menteri, Lim Guan Eng, membuktikan dakwaan kononnya beliau membangunkan negeri ini sejak mengambil alih tampuk pemerintahan di Pulau ...

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2012 03:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Bayi ditemui di belakang rumah <b>di Batu Maung</b>

Posted: 26 Apr 2012 05:28 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]GEORGE TOWN — Polis menemui seorang bayi lelaki yang dipercayai baru dilahirkan dan ditinggalkan di belakang sebuah rumah di Taman Permatang Indah, Batu Maung dekat sini awal pagi ini.

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di tasek gelugor</b> - Google Blog Search

Posted: 09 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tasek gelugor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Mar 2012 10:00 PM PST

URL Sumber Asal :-

MMI: UMNO Bersedia - Pakatan Haprak Tiada Tempat <b>Di Tasek</b> <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2012 10:07 PM PST

UMNO Bahagian Tasek Gelugor telah bersiap-sedia bagi menghadapi PRU Ke13 yang bakal diadakan pada bila-bila masa.Ini diakui sendiri oleh seluruh jentera UMNO Bahagian Tasek Gelugor disemua sayap dalam satu program yang turut di hadiri oleh YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan Menteri Besar Negeri Sembilan merangkap Ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia dalam lawatan kerjanya pada Isnin  5 Mac 2012 .
Bertempat di rumah UMNO Bahagian Tasek Gelugor YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan telah berjumpa dengan semua kepimpinan UMNO Bahagian Tasek Gelugor dalam mendengar taklimat tertutup berkenaan persediaan UMNO Tasek Gelugor dalam menghadapi PRU Ke13 nanti.
Turut bersama-sama dalam majlis tersebut adalah YB Shabudin Yahya Ketua UMNO Bahagian,YB Dato' Jasmin Mohamed Timbalan Ketua UMNO Bahagian,Sdr Zulkifli Yahya Naib Ketua UMNO Bahagian,Sdr Zambri Che Ros Setiausaha UMNO Bahagian,Barisan AJK UMNO Bahagian dan semua kepimpinan diperingkat sayap dan AJK terdiri daripada Sdr Hasbul Hazani Daud Ketua Pergerakan Pemuda,YB Dato' Hjh Jahara Hamid Ketua Wanita dan Sdri Hafizah Othman Ketua Puteri.
Kunjungan kali pertama oleh YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan ini cukup bermakna kerana dalam keadaan UMNO diseluruh negara sedang mempersiapkan jentera masing-masing ianya memberikan satu lonjakan semangat untuk terus bekerja bagi memantapkan parti.
Majlis berjalan dalam keadaan yang cukup mesra dan sarat dengan mesej-mesej yang dilihat cukup penting kepada seluruh jentera UMNO Tasek Gelugor kerana  misi untuk terus mempertahankan Tasek Gelugor disamping usaha menawan semula Pulau Pinang memerlukan satu pasukan yang cukup bersedia dan mempunyai kekuatan tersendiri.
Majlis taklimat dan dialog ini kemudiannya diteruskan dengan YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan diiringi oleh seluruh kepimpinan UMNO Bahagian Tasek Gelugor ke Pokok Tampang dalam satu majlis ramah mesra dan kenduri rakyat dalam PDM Pokok Tampang.Walaupun lawatan kerja ini dilakukan pada hari dan waktu bekerja namun sambutan yang diberikan kepada YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan tidak menghampakan kerana hampir 400 warga Tasek Gelugor turut hadir untuk bersama-sama dengan para pemimpin. 
Dalam program bersama rakyat ini YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan turut berpesan kepada seluruh masyarakat Tasek Gelugor bahawa hari ini Melayu mesti bersatu atas nama Melayu.Melayu tidak boleh lagi berpecah kerana perpecahan ini akan menyebabkan kita ketinggalan.Perpecahan sesama Melayu sebenarnya merugikan bukan saja bangsa malah agama dan negara itu sendiri.
Beliau turut mengajak rakyat untuk bersama-sama membantu memastikan Pulau Pinang dapat dikembalikan kepada UMNO dan Barisan Nasional kerana hanya kerajaan Barisan Nasional sahajalah yang dapat membela rakyat.Program transformasi yang dilakukan oleh kerajaan sebenarnya adalah satu gerak kerja yang cukup baik dan perlu disokong oleh rakyat kerana hari ini setiap bantuan yang diberikan terus dapat disalurkan kepada rakyat sebagai contohnya adalah pemberian BR1M disamping kerajaan mengekalkan subsidi yang berterusan kepada barangan lain termasuk minyak.
Majlis diteruskan dengan YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan didiringi oleh pimpinan UMNO diperingkat Bahagian menyampaikan sumbangan BR1M kepada rakyat.
YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan seterusnya ke jamuan rakyat bersama pimpinan dan rakyat yang melapangkan masa untuk hadir.Kebanyakkan masyarakat yang ditemui oleh MMI melahirkan rasa syukur dan gembira mereka dengan kedatangan YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan ke Tasek Gelugor kerana ini menunjukkan bahawa kerajaan sentiasa prihatin terhadap nasib rakyatnya.
Lawatan kerja ini dilihat cukup berjaya walaupun diadakan pada hari bekerja namun semangat rakyat dan komitmen yang ditunjukkan jelas membuktikan mereka mahukan UMNO dan Barisan Nasional untuk terus kekal sebagai kerajaan.Ternyata rata-rata orang-orang lama yang ditemui melahirkan rasa kesal dan kecewa mereka dengan pihak pembangkang yang dilihat hanya berpolitik semata-mata dan setiap tindakan mereka bukanlah seikhlas kerajaan Barisan Nasional.
MMI turut teruja apabila dapat berbual dengan beberapa orang lama yang begitu bersemangat untuk terus melihat UMNO dan Barisan Nasional terus kekal sebagai kerajaan.Daripada pandangan MMI jelas anak-anak muda hari ini sebenarnya tidak pernah merasai keperitan seperti mana orang-orang lama dulu rasakan dan inilah penyebabnya semangat dan komitmen mereka sentiasa konsisten terhadap UMNO dan Barisan Nasional.
Terima kasih MMI ucapkan kepada YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Bin Hj Hassan yang sudi hadir ke Tasek Gelugor dan sesungguhnya kehadiran YAB Dato' Seri menyuntik semangat rakyat Tasek Gelugor untuk terus bekerja keras dan seterusnya mempertahankan UMNO dan Barisan Nasional di Tasek Gelugor.
Hentikan Spekulasi Kerja Untuk Parti

MPP Online: MENGERIKAN !!! Video Pontianak mengilai <b>di Tasek</b> <b>...</b>

Posted: 19 Dec 2011 10:30 PM PST


Memang real beb!!! Mungkin inilah video penampakan Pontianak yang paling jelas serta clear di dalam negara. Bukan senang woo nak ambik video clear gila macam ni.. Salute pada tukang rakam.

Yang paling best , pontianak di Tasek Gelugor tu bukan saja pandai mengilai, tapi beliau pandai jugak berucap pasal politik..

Siap boleh berbahasa cina dan tamil lagi beb..

Tak percaya? Korang tengok sendiri je lah video penampakan Pontianak tu kat bawah ni.. Ngeri betul beb!!

BLOG PENANG: 09 <b>di tasek gelugor</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2012 01:11 PM PST

URL Sumber Asal :-

MMI: GEMPUR PEMUDA <b>Tasek Gelugor</b> - Bikin LGE & Pakatan <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2012 01:19 PM PST

Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tasek Gelugor yang diketuai oleh Sdr Hasbul Hazani Daud baru-baru ini telah pun melancarkan Jentera Pilihanraya Pemuda bagi Parlimen Tasek Gelugor yang telah dilancarkan oleh Sdr Ir. Shaikh Husin Mydin Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Pulau di Adamson Hotel Kuala Lumpur.
Bermula daripada saat itu Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tasek Gelugor terus melancarkan gerak kerja mereka dengan satu Operasi yang diberi nama GEMPUR PEMUDA.Operasi ini merupakan permulaan kepada seluruh jentera pemuda UMNO di Tasek Gelugor untuk menaikkan panji-panji UMNO dan BN diseluruh kawasan Parlimen Tasek Gelugor.
Sehingga berita ini ditulis panji-panji UMNO dan BN telah pun dinaikkan disetiap kawasan dan akan terus dinaikkan dari masa ke semasa melalui operasi bersepadu daripada Pemuda Bahagian dan Pemuda Cawangan-Cawangan.
Memang hebatlah pemuda-pemuda Tasek Gelugor,Jentera ini mampu membuatkan juak-juak penjilat punggung LGE meroyan dan tak senang duduk.Keberanian dan usaha bersungguh-sungguh oleh barisan anak muda harapan bangsa ini perlu dihargai kerana mereka sudah memulakan rentak dengan melancarkan perang psikologi terhadap barisan Pakatan Haprak yang ternyata dan terbukti tertekan dengan usaha bersepadu ini.
MMI bukan bercakap kosong ianya dibuktikan dengan insiden yang berlaku di Merbau Kudong Sungai Dua apabila panji-panji UMNO dan BN yang telah dinaikkan disepanjang laluan utama ke Sungai Dua telah diturunkan oleh juak-juak Haram Jadah PR dengan menggunakan pencacai-pencacai MPSP.
Hahaha MMI cukup tertarik dengan insiden ini kerana ianya mambuktikan Operasi GEMPUR PEMUDA ini memberikan impak yang cukup berkesan dalam usaha barisan Pemuda UMNO Tasek Gelugor mempertahankan Parlimen dan tiga DUN dalam PRU Ke-13 nanti.
Juak-juak Pakatan Haprak dilihat telah menggunakan kuasa Ahli Majlis untuk menurunkan panji-panji UMNO dan BN yang telah dipasang dengan alasan ianya tidak boleh dinaikkan.Namun yang menjadi persoalannya adalah mengapa bendera-bendera Pas,PKR dan DAP yang telah dipasang sekian lama dibeberapa tempat di Tasek Gelugor tidak pula diambil tindakan?Malah pemantauan yang dibuat oleh MMI sendiri bendera-bendera Pas dan PKR yang dipasang disekitar kawasan Penanti Permatang Pauh tidak pula diturunkan oleh MPSP.Soalnya sekarang mengapa hanya di Tasek Gelugor ?
Nak tahu kenapa ? Jawapannya cukup mudah kerana mereka PANAS dan TERTEKAN dengan serangan yang dilakukan oleh barisan Pemuda Harapan Bangsa UMNO Tasek Gelugor.Ini jelas kerana insiden panji-panji UMNO dan BN ini mahu diturunkan oleh pencacai-pencacai Pakatan Haprak dibuat hanya dalam tempoh masa tak sampai 10 jam dari masa panji-panji ini dinaikkan.  
Paling menarik MMI dikhabarkan bahawa tiada sebarang laporan dibuat kepada MPSP berkenaan hal ini tetapi hanya merujuk kepada Ahli Majlis dan beliau diberitakan telah mengambil tindakan sendiri tanpa merujuk kepada mana-mana pihak dengan mengarahkan anggota-anggota MPSP hadir bersama-sama van milik MPSP.
Apa pun juak-juak pencacai rejim DAP yang bertanggungjawab mengarahkan panji-panji UMNO dan BN diturunkan  telah pun dikenal pasti dan lebih malangnya mereka ini merupakan orang Melayu yang sanggup berkiblatkan LGE dan konco-konconya.
Inilah wajah-wajah mereka yang kononnya melaksanakan tugas tetapi dalam masa yang sama mempunyai niat dan motif untuk menyekat sebarang usaha UMNO dan BN melaksanakan gerak-kerjanya.
Mereka sebenarnya harus malu dengan diri sendiri apabila mengamalkan sikap "double standard" kerana sebelum ini mereka hanya membutakan mata dengan membiarkan bendera Pas,PKR dan DAP dinaikkan tetapi mahu pula mengambil tindakan dengan menurunkan bendera UMNO dan BN dengan alasan undang-undang.MMI nak kata pegiii dahhh...Cakap sajalah LGE arah , nak melawan tak boleh sebab dah ikrar akan sembah LGE.
Lagi satu sedarkah mereka tindakan dan sikap mereka sebenarnya mengesahkan apa yang dilaung-laungkan oleh LGE bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang dibawah pentadbiran Rejim DAP mengamalkan C.A.T  sebenarnya GAGAL.
MMI mahu mengucapkan jutaan terima kasih kepada seluruh jentera pemuda yang memberikan komitmen terhadap operasi Gempur Pemuda Ini.Tidak ketinggalan kepada barisan pendekar yang hadir ke Merbau Kudong pagi Sabtu yang lalu termasuk YB Dato' Jasmin Mohamed ADUN Sungai Dua mempertahankan panji-panji UMNO dan BN daripada terus di turunkan oleh juak-juak Pakatan Haprak.Anda semua telah membuktikan bahawa maruah dan perjuangan keramat parti UMNO dan BN mesti dipertahankan daripada diceroboh oleh puak-puak bangang Pakatan Haprak.
Pssttt MMI masih ternanti-nanti untuk LGE hantar wakil Melayu bangang DAP untuk bertanding di Tasek Gelugor.

BLOG PENANG: 09 <b>di tasek gelugor</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Mar 2012 03:51 PM PDT

URL Sumber Asal :-

UMI HAFILDA CALON PARLIMEN <b>TASEK GELUGOR</b> PRU13

Posted: 30 Mar 2012 03:33 AM PDT

Umi Hafilda satu nama yang tidak asing lagi dalam dunia politik tanahair kita.Kelantangan dan pendedahan yang telah beliau lakukan di seluruh negara membuatkan Anwar Ibrahim semakin tertekan bahkan sehingga ke hari ini Anwar Ibrahim masih tidak menyaman Umi Hafilda di atas setiap pendedahan dan pembongkaran berkenaan siapa Anwar sebenarnya.
Jika dilihat daripada momentum Anwar hari ini siapa saja yang dilihat menyerang beliau pastinya notis saman akan sampai yang bernilai jutaan ringgit.Namun lain halnya dengan Umi Hafilda,Anwar Ibrahim dilihat seolah-olah takut untuk bersuara malah jauh sekali untuk menyaman.Apakah sebenarnya yang di takuti oleh Anwar Ibrahim untuk menyaman Umi Hafilda ?
Jika dikira cakap-cakap orang lama sekiranya tiada apa-apa tindakan diambil bermakna pembongkaran oleh Umi Hafilda mengenai Anwar Ibrahim adalah benar.Sejauh mana kebenarannya?
Jom hadir beramai-ramai pada 31 Mac 2012 jam 9.00 malam bertempat di Pokok Sena Tasek Gelugor Pulau Pinang untuk mendengar sendiri pendedahan dan pembongkaran siapa Anwar Ibrahim oleh Umi Hafilda.
Datang sendiri dan dengar sendiri pendedahan tersebut kemudian anda semua nilailah.Paling penting jangan lepaskan peluang ini kerana kebenaran akan ditegakkan pada malam 31 Mac 2012.Mai jangan tak mai.
Anwar Ibrahim nak berdepan Umi Hafilda ?? Nak saman pun tak berani !!
ARAB NAK KOMEN: ganyang tetap ganyang sampai lunyai si peliwat tegar,,,, 
 

MMI: Anwar Akan Hadir Karnival SkillsMalaysia <b>Di Tasek Gelugor</b> ???

Posted: 28 Mar 2012 05:20 AM PDT

Bertempat di Dewan Besar Sungai Dua Tasek Gelugor akan berlangsungnya satu Karnival SkillsMalaysia Koridor Utara 2012 bagi Zon Utara yang bertarikh 31 Mac 2012 sehingga 1 April 2012.Kepada semua MMI harapkan ambillah peluang ini untuk hadir beramai-ramai bagi mendapatkan segala peluang dan ruang yang bakal dihidangkan kepada anda khususnya kepada golongan belia kerana di karnival ini juga disediakan agensi-agensi mahu pun syarikat-syarikat yang bakal menawarkan peluang-peluang pekerjaan kepada anda.
Untuk makluman semua,inilah gerak kerja UMNO dan Barisan Nasional dalam usaha kita memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.Buat semua masyarakat di Tasek Gelugor dan Pulau Pinang gunakanlah peluang ini dengan sebaik-baiknya kerana dalam kawasan Zon Utara yang melibatkan Perak,Pulau Pinang,Kedah dan Perlis dipilihnya Pulau Pinang serta Tasek Gelugor sebagai tuan rumah.
Karnival SkillsMalaysia yang bakal berlangsung menyediakan pelbagai jenis pilihan kepada anda termasuklah ruang pameran,kaunter agensi-agensi kerajaan dan badan-badan swasta,gerai-gerai jualan,peluang kerjaya dan banyak lagi yang hanya boleh diketahui dan dinikmati sekiranya anda semua hadir sendiri ke Karnival SkillsMalaysia pada 31 Mac hingga 1 April 2012 nanti.
YB Tan Sri Nor Mohamed Yakcop selaku Menteri Di Jabatan Perdana Menteri merangkap Ahli Parlimen Tasek Gelugor sendiri akan merasmikan program tersebut.
Disamping itu SkillsMalaysia merupakan proses penjenamaan baru yang menjadi simbolik inovasi kepada latihan kemahiran bagi melambangkan jangkauan kemahiran ke aras paling cemerlang dan pencapaian terbilang hasil daripada kesatuan aspirasi bangsa dan negara dengan berpaksikan misi latihan kemahiran dalam kalimat SkillsMalaysia. 
Selaras dengan keperluan RMKe-10, iaitu Mengarusperdana Latihan Kemahiran, jenama SkillsMalaysia telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Tun Razak pada 11 Januari 2011 sebagai salah satu daripada 19 aktiviti Program Transformasi Ekonomi (ETP) di bawah EPP 5 Kempen Kesedaran SkillsMalaysia 2011 peringkat kebangsaan dimana Negara memerlukan 40% pekerja mahir bagi memastikan Malaysia menjadi Negara maju pada tahun 2020.
Maka objektif SkillsMalaysia diwujudkan agar dapat meningkatkan kesedaran terhadap peluang kerjaya dalam bidang latihan kemahiran dan seterusnya menjana ekonomi Negara berpendapatan tinggi akan tercapai. 
Jadi kepada anda semua datanglah beramai-ramai dan jangan melepaskan peluang sebaik ini.
Untuk Rakyat Kepada Rakyat.
Anwar nak hadir ? Haha dia mana mau bantu rakyat,pembohong lagi ada la..Jumpa MMI di sana hehehe... 
Psstt Pakatan Haprak sibuk nak berdebat rupa-rupanya YB Tan Sri lebih pentingkan rakyatnya daripada melayan juak-juak meroyan nak ke Putrajaya.Ampa pikirlah lah sendiri..

BLOG PENANG: 09 <b>di tasek gelugor</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 03:06 PM PDT

URL Sumber Asal :-

MMI: LIVE Dari Karnival SkillsMalaysia <b>Tasek Gelugor</b> Pulau Pinang !!

Posted: 01 Apr 2012 12:44 AM PDT

Karnival SkillsMalaysia Zon Utara yang telah masuk hari kedua dan terakhir cukup meriah dengan kehadiran orang ramai yang berkunjung membuatkan suasana menjadi gamat dengan pelbagai bahan yang disediakan.
Karnival yang diberi nama SkillsMalaysia Koridor Utara 2012 bertempat di Dewan Besar Sungai Dua Tasek Gelugor Pulau Pinang turut membariskan pelbagai agensi dan jabatan seperti Jab. Pelajaran Negeri Pulau Pinang,Jab. Tenaga Kerja Negeri Pulau Pinang,Jab. Kebajikan Masyarakat Pulau Pinang,Institut Latihan Jabatan Tenaga Manusia Wilayah Utara,Institusi Kemahiran Belia Negara,Kementerian Belia & Sukan,Pusat Latihan Pengajar & Kemahiran Lanjutan (CIAST),Pusat Latihan KEDA,MODENAS Sdn Bhd,Radio Televisyen Malaysia (RTM),Jabatan Pertahanan Awam (JPAM),Polis Di Raja Malaysia (PDRM),RELA,Tenaga Nasional Berhad,TV3,ROKE Enterprise,Pusat Latihan SP INN,RFC Enterprise,Penworld Machinery Marketing,Telekom Malaysia,NESTLE,Federation Of JPK Accredited Centres (FEMAC),Federation Of Malaysian Manufacturer (FMM) Penang,Bahagian Pendidikan Teknik Vokasional KPM,Penang Skills Development Centre (PSDC),Stella In Advanced Aesthetics Academy,Sime Darby Nursing And Health Science College,RAPID Penang Sdn Bhd dan semua agensi dan syarikat-syarikat yang turut dijemput dan mengambil bahagian.
MMI bawakan live kepada anda gambar-gambar di Karnival SkillsMalaysia sehingga jam 1.00 petang tadi.
Amacam ? Kepada yang berada di sekitar sini anda masih berpeluang untuk hadir dan saksikan sendiri kemeriahan yang terdapat disini.So Apa tunggu lagi ??
MMI Live dari Dewan Besar Sungai Dua.
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved