Rabu, 23 Mei 2012

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Mar 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

ENSIKLOPEDIA PENDIDIKAN MALAYSIA: Anwar bin Ibrahim

Posted: 29 Mar 2012 12:15 AM PDT


Datuk Seri Anwar bin Datuk Ibrahim Abdul Rahman (lahir 10 Ogos 1947) adalah seorang ahli politik Malaysia berbangsa Melayu, bertindak sebagai ketua Pembangkang di Parlimen Malaysia, di atas kapasitinya sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh. Di peringkat akar umbi, Datuk Seri Anwar merupakan penasihat Parti Keadilan Rakyat dan ketua umum Pakatan Rakyat. Semasa awal kerjaya politiknya, beliau merupakan 'anak didik' Tun Dr. Mahathir bin Mohamad, tetapi kemudiannya tampil sebagai seorang pengkritik Tun Dr. Mahathir yang lantang.
Beliau dilahirkan pada 10 Ogos 1947 di Ceruk Tok Kun, Bukit Mertajam, Pulau Pinang.[5] Anwar bermaksud 'bercahaya'. Ayahnya Datuk Haji Ibrahim bin Abdul Rahman adalah bekas ahli Parlimen dan Setiausaha Parlimen Kementerian Kesihatan Malaysia. Manakala ibunya Che Yan Hussein adalah ahli pidato Pergerakan Wanita UMNO. Semasa kecil, beliau sering dibawa ke majlis-majlis ceramah wanita.Pada tahun 1978, beliau berkahwin dengan Datin Seri Dr Wan Azizah Datuk Ismail seorang penuntut Royal College of Surgeons, Dublin, Ireland yang kemudiannya bertugas di klinik mata di Hospital Universiti, Petaling Jaya. Perkahwinannya dengan Datin Seri Azizah dikurniakan seramai 6 orang cahaya mata. Anak sulungnya, Nurul Izzah kini merupakan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Kuala Lumpur.
Semasa kecil, beliau bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Stowell, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Kemudian, beliau meneruskan pengajian persekolahan menengahnya di Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dari tahun 1960 hingga 1966. Semasa di MCKK, beliau aktif dalam Persatuan Bahasa Melayu dan wakil pemidato sekolahnya. Beliau juga pernah dilantik sebagai Ketua Pengawas MCKK. Semasa di MCKK, Anwar mengenali Sanusi Junid, Kamaruddin Jaafar dan Yahaya Ahmad. Selepas itu pada tahun 1967, beliau melanjutkan pelajaran tinggi di Universiti Malaya dalam Pengajian Melayu (Sastera).
1982 - 1983 Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri
1983 - 1985 Menteri Belia dan Sukan
1985 - 1986 Menteri Pertanian
1986 - 1990 Menteri Pendidikan
1990 - 1998 Menteri Kewangan
1993 – 1998 Timbalan Perdana Menteri

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


EYE-BALL <b>DI BUKIT MERTAJAM</b>, PULAU PINGNG. - 9W2ABW - Yes

Posted: 11 Mar 2012 08:36 AM PDT

Pada 9/3/2012 saya dapat keluar dari hospital segamat sebelah petang, dan terus balik ke rumah untuk kemas barang2. Jam 10 malam selepas makan terus kan perjalanan balik ke Bukit Mertajam tiba 5.30 pagi esok harinya. Perjalanan saya dari Labis terus tanpa henti ke Teluk Wang, Bukit Mertajam baru matikan injin kenderaan saya. Sepajangan perjalanan di teman oleh rakan ham hingga ke BM. Disini sempat saya merakam kenangan bersama-sama semasa di Bukit Mertajam. Setakat sini dulu saya catitkan nanti kemudian saya masukan nama2 rakan yg di bawah.......... Mana Callsign yg tersilap harap lah rakan dapat memperbetulkan. Masukkan Pesanan anda dilalam kotak JOM BORAK....
9W2ZBP ~ 9W2PJF ~ 9W2ABW ~ 9W2 PTO ~ 9W2DBC
9W2HLM ~ 9W2XCO ~ 9W2CTT ~ 9W2SPG ~ 9W2ABW
9W2PJF ~ 9W2DHL ~ 9W2FZ ~ 9W2HLM ~ 9W2XCO

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di tasek gelugor</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 03:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

MMI: Toyol Mengamuk <b>Di Tasek Gelugor</b> ?

Posted: 20 Feb 2012 08:46 PM PST

Fuiyoo betul ke ni apa yang MMI dengar Toyol mengganas di Tasek Gelugor ? Hmm ni bukan main-main punya cerita ni,Orang Melayu pantang dengan benda-benda mistik macam ni mulalah perasaan seram bercampur takut akan menyelubungi seluruh masyarakat terutamanya yang berada dikawasan yang dikaitkan dengan berita tersebut.
Apatah lagi bagi mereka-mereka yang suka keluar malam berborak dan minum-minum ni,Masa nak balik tu yang menyeramkan hehehe.
Semalam Tasek Gelugor digemparkan dengan berita kononnya Toyol telah memecah masuk ke rumah Ketua Puteri UMNO Bahagian Tasek Gelugor merangkap Ketua Puteri UMNO Negeri Pulau Pinang.Fullamak lagi hebat Toyol ni bukan calang-calang ni pandai pula pilih rumah mana nak pecah masuk.Kalaulah benar,Toyol ni memang puaka betul sebab pandai cari berita untuk glamour.Mestilah bro,masuk rumah orang biasa mana nak glamour hehehe.
Namun kejadian ini telah pun mendapat maklum balas oleh pihak Polis DiRaja Malaysia yang telah mengesahkan bahawa ianya merupakan perbuatan orang-orang yang tidak bertanggungjawab.Diulang sekali lagi ORANG-ORANG bukan toyol haaa..
Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Zulkifli Alias meminta orang ramai tidak membuat andaian mengatakan kes kecurian yang dialami Ketua Puteri Umno Pulau Pinang, Nur Hafizah Othman, di rumahnya di Pokok Tampang di sini, dua hari lalu angkara makhluk halus.
Zulkifli berkata, sejak kejadian itu diketahui umum banyak desas-desus didengari termasuk yang sengaja disebar oleh pihak tidak bertanggungjawab hingga membuatkan keharmonian penduduk kampung itu terjejas.
"Hasil siasatan awal di tempat kejadian kita mendapati, kes ini adalah kecurian biasa dan dilakukan oleh pencuri yang sememangnya menjadikan kegiatan ini jalan mudah memperoleh wang.
"Ia tidak sama sekali melibatkan makhluk halus atau lebih tepat disebut toyol atau orang minyak," katanya.
Dua hari lalu, rumah didiami Nur Hafizah bersama keluarganya di Pokok Tampang dimasuki pencuri mengakibatkan kerugian kira-kira RM4,000 apabila komputer riba, kamera digital, sejumlah wang tunai dan beberapa dokumen penting hilang.
Kejadian itu disedarinya sewaktu bangun untuk menunaikan solat subuh apabila mendapati biliknya berselerak dan mempunyai kesan dipecah masuk.
Bagaimanapun, kejadian itu tidak membabitkan sebarang kecederaan apabila Nur Hafizah yang ketika kejadian tidur diruang tamu rumah, ibu bapa dan empat adik-beradiknya yang tidur di dalam bilik masing-masing tidak diapa-apakan.
Nur Hafizah memaklumkan mereka sekeluarga tidak menyedari masa sebenar rumah dimasuki pencuri, tetapi tidak menolak kemungkinan ia dilakukan di antara jam 3 hingga 6 pagi.
Zulkifli turut meminta orang ramai memberi masa kepada pihaknya menyelesaikan kes itu, kerana hasil siasatan membuktikan ia dilakukan oleh pencuri.
Usaha menjejaki suspek yang sudah dikenal pasti sedang giat dilaksanakan.
Fuh nasib baik tak berlaku apa-apa kepada pada Nur Hafizah kalau tidak tak tahulah.Bimbang betul MMI mendengar kejadian seperti ini berlaku bukan apa perompak dan pencuri zaman sekarang ni boleh bertindak sehingga tahap membunuh apa pun kita bersyukur semuanya selamat.Kepada Nur Hafizah dan keluarga diharapkan selepas ni berhati-hatilah.
Kepada pihak Polis burulah mereka-mereka yang bertanggungjawab terhadap kejadian ini.Mereka-mereka seperti ini perlu ditangkap kerana menyusahkan masyarakat.

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


Pilihan Anda: Rusuhan <b>di Bayan Lepas</b> - 16 kenderaan rosak dan <b>...</b>

Posted: 15 Mar 2012 07:53 AM PDT

|

BAYAN LEPAS: Sebanyak 16 buah kenderaan rosak dan cermin bangunan dipecahkan dalam satu kejadian merusuh di sebuah syarikat elektronik di Kampung Jawa, Bayan Baru di sini, hari ini.

Timbalan Ketua Polis Daerah Barat Daya, DSP Lai Fah Hin berkata, dalam kejadian pukul 2.15 petang itu, suspek terdiri daripada 15 lelaki tempatan bersenjatakan parang dan tukul besi bertindak menyerang syarikat elektronik itu.

Bagaimanapun, beliau berkata kesemua pekerja syarikat itu tidak mengalami sebarang kecederaan memandangkan ketika kejadian mereka berada di dalam bangunan.


"Suspek yang memakai topeng itu datang menaiki tiga buah kenderaan menggunakan nombor pendaftaran palsu dan bertindak memecahkan sebahagian cermin bangunan dan merosakkan kenderaan pekerja termasuk pengurus syarikat yang diletakkan di sekeliling bangunan.

"Pemeriksaan ke seluruh kawasan bangunan itu tidak menemui sebarang objek tajam yang dipercayai digunakan suspek sebagai senjata utama," katanya kepada pemberita.

Lai berkata kesemua suspek berjaya melarikan diri selepas bertindak memecah sebahagian harta benda syarikat dan para pekerja.

Beliau berkata polis akan menyiasat secara terperinci punca kejadian sama ada ia melibatkan individu, perniagaan, cemburu mahupun tukar milik dan kes akan disiasat mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan iaitu merusuh. - Bernama

Related Posts : ISU, TERKINI


Share/Bookmark
Posted by Desperado on 10:53 PM. Filed under , .
© 2008 - 2012 Desperado, Hakcipta Terpelihara.

Semua tulisan, pendapat, komen dan foto yang ada di blog ini MILIK ASAL PENULISNYA yang dikutip dari pelbagai sumber di dalam internet melainkan dinyatakan sebaliknya. PENULIS tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi daripada blog ini.

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Apr 2012 01:44 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Jengka 19: Utusan Online - Utara

Posted: 13 Apr 2012 03:21 AM PDT


Bekalan ikan berkurangan

Posted:

Bekalan ikan berkurangan

Bekalan ikan berkurangan

Oleh SAFINA RAMLI
utusankedah@utusan.com


peniaga-peniaga membersihkan tempat menjual ikan lebih awal daripada biasa akibat kekurangan ikan ekoran kejadian gempa bumi yang melanda Aceh kelmarin.


ALOR SETAR 12 April - Bekalan ikan segar di jeti Seberang Kota dan Tandop Kubang Rotan, Kuala Kedah di sini berkurangan setelah nelayan yang turun ke laut semalam terpaksa berpatah balik kerana bimbang berlakunya tsunami berikutan gempa bumi berukuran 8.7 pada skala Richter yang melanda wilayah Aceh, Indonesia.

Tinjauan Utusan Malaysia di gerai-gerai yang menjual ikan di kawasan itu mendapati banyak gerai ditutup dan harga ikan kembung naik sehingga RM7 sekilo berbanding RM6 sekilo sebelum ini.

Seorang nelayan, Mohd. Azhar Ahmad, 27, berkata, dia turun ke laut untuk menangkap ikan kira-kira pukul 5 pagi ini dan hanya mendapat kira-kira 12 kilogram (kg) ikan kembung sahaja.

"Semalam saya turun ke laut tetapi belum sempat tangkap ikan saya patah balik ke jeti selepas mendapat amaran mengenai kemungkinan berlaku tsunami.

"Hari ini pula tidak ramai nelayan ke laut dan bekalan ikan berkurangan mungkin disebabkan keadaan laut yang tidak menentu selepas gempa bumi," katanya ketika ditemui di jeti Seberang Kota di sini hari ini.

Semalam beberapa negeri di pantai barat Semenanjung Malaysia merasai gegaran ekoran gempa bumi kuat berukuran 8.7 pada skala Richter di Aceh, Sumatera Utara, Indonesia.

Ekoran gempa bumi itu, Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan amaran kepada orang ramai agar menjauhi kawasan pantai di Kedah, Perlis, Langkawi, Pulau Pinang dan Perak yang berpotensi berlakunya tsunami.

Bagaimanapun amaran tsunami itu ditarik balik pada pukul 10 malam semalam.

Menurut Mohd. Azhar, sebelum berlaku gempa bumi dia boleh mendapat sehingga 100 kg ikan apabila turun menangkap ikan.

"Banyak nelayan masih menunggu waktu yang sesuai untuk turun ke laut dan mungkin esok baru semua berani keluar menangkap ikan," jelasnya.

Seorang peniaga ikan, Romalah Hanapiah (gambar), 54, berkata, selepas mendengar amaran mengenai kemungkinan berlaku tsunami di negeri ini, ramai nelayan tidak ke laut kerana bimbang keselamatan mereka terancam.

"Jadi hari ini bekalan ikan memang kurang dan kawasan pasar menjual ikan yang selalunya sibuk menjadi lengang.

"Harga ikan juga naik sedikit berbanding semalam dan saya rasa esok mungkin harga akan kembali pulih," ujarnya.

Ekonomi orang Melayu berubah

Posted:

Ekonomi orang Melayu berubah

Ekonomi orang Melayu berubah

GEORGETOWN 12 April - Pakar warisan dan budaya yakin pola ekonomi orang Melayu di perkampungan Tanjung Tokong akan berubah sekiranya kerajaan negeri mempercepatkan proses menggazetkan zon warisan perkampungan Melayu tertua itu.

Pengarah Eksekutif Intersocietal And Scientific (INAS), Datuk Dr. Wazir Jahan Karim berkata, apabila kerajaan negeri telah tetapkan zon warisan yang hendak digazetkan itu, ia membolehkan penduduk melibatkan diri dalam industri pelancongan seperti inap desa dan penghasilan makanan tradisi.

"Dalam tinjauan yang dilakukan secara rambang, ramai penduduk di sini setuju supaya kerajaan negeri gazetkan zon warisan itu dan mereka setuju terlibat dalam industri pelancongan untuk buat homestay (inap desa) dan jualan makanan tradisional," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Perkampungan Melayu Tanjung Tokong telah wujud sebagai sebuah mukim semasa penubuhan bandar Georgetown pada tahun 1839 dan dikenali sebagai Mukim 18, ia merupakan sebuah penempatan nelayan Melayu tradisional yang terunggul di Tanah Melayu ketika itu.

Wazir Jahan berkata, setakat ini kerajaan negeri dan UDA Holdings belum memberikan sebarang maklumat berhubung tarikh dan zon warisan yang akan digazetkan itu.

Wazir Jahan yang juga Pengerusi Panel Penasihat Pakar Jawatankuasa Tindakan Warisan Tanjung Tokong (JATI) yakin bahawa ekonomi dan taraf hidup orang Melayu di perkampungan itu akan meningkat sekiranya terdapat kegiatan ekonomi apabila mereka terlibat secara langsung dalam industri pelancongan.

Beliau berharap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dapat melawat dan meninjau perkampungan itu bagi melihat sendiri suasana persekitaran perkampungan nelayan itu seperti yang pernah dilakukan oleh ayahandanya, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein pada tahun 1972 ketika menjadi Perdana Menteri ketika itu.

Pengerusi Persatuan Penduduk Tanjung Tokong, Mohd. Salleh Yahya pula berkata, terdapat lebih 200 buah rumah di perkampungan itu dan tinjauan semula akan dilakukan bagi mendapatkan maklumat sebenar pemilik yang bersetuju terlibat dalam pembangunan zon warisan.

"Sebelum ini, lebih 80 peratus setuju untuk terlibat tetapi sekarang ini ramai yang sudah berpindah, jadi tinjauan baru akan dilakukan untuk maklumat terkini," katanya. - BERNAMA

JKNN taja 1,000 akhbar Utusan Malaysia

Posted:

JKNN taja 1,000 akhbar Utusan Malaysia

JKNN taja 1,000 akhbar Utusan Malaysia


MOHD. Rizal Ismail (kiri) menyerahkan akhbar Utusan Malaysia kepada Mohd. Shukri Hamad sebagai simbolik JKNN menaja 1,000 akhbar tersebut sempena Program Merakyatkan Seni Bersama Masyarakat Siam di Kangar, baru-baru ini.


KANGAR 12 April - Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Perlis menaja 1,000 naskhah akhbar Utusan Malaysia pada Program Merakyatkan Seni dan Budaya Komuniti 1Malaysia bersama Masyarakat Siam di pekarangan Kolej Kejururawatan Masyarakat, Jalan Behor Pulai, di sini pada 14 April ini.

Pengarah JKKN Perlis, Mohd. Rizal Ismail berkata, naskhah percuma itu akan diedarkan kepada pengunjung bagi menambahkan ilmu dalam maklumat semasa selain mendapat manfaat daripada program tersebut.

''JKKN Perlis telah menaja akhbar Utusan Malaysia bernilai RM1,600," katanya pada upacara penyerahan simbolik akhbar Utusan Malaysia bersama Eksekutif Jualan Utusan Melayu (M) Bhd., Mohd. Shukri Hamad di pejabatnya di Persiaran Wawasan, di sini baru-baru ini.

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


Kedai Makanan Lidiana in <b>Tanjung Bungah</b>, Penang (PG)

Posted: 22 May 2012 06:37 PM PDT

Sambal Terung

Assorted kerabu and ulam

My in-laws are big fans of Malay food, especially my father in-law who used to work in the government sector. His job allowed him to travel all over the country to sample all sorts of cuisine. I never understood the appeal of Malay cuisine (warung style) because I didn't know what to choose. Thanks to him, I now know Malay cuisine a bit better.

Queue for your food

Fried fishes

Sambal stuffed fish

Kerabu four-angled beans

During our visit to Penang island, he decided to skip the char kuay teow, oyster mee and asam laksa for lunch at Kedai Makanan Lidiana in Tanjung Bungah. Located opposite the Penang floating mosque, the stall is the first and largest stall at the food court. At noon on a weekday, the queue was long and the ambiance was incredibly humid.

Fried black pomfret

To cool down, we ordered a glass of coconut water each and tucked into our meal of white rice, sambal terung, tempeh goreng, ikan bawal goreng, sambal ikan goreng and kerabu kacang botol. The brinjal sambal was tasty and adequately spicy. Not enough to set your mouth on fire, but it was a tongue-tingling experience.

Tempeh goreng

I thought the tempeh goreng was nothing to shout about. Although crispy, the seasoning tasted a bit bland. That said, the fried pomfret was moreish – tender white flesh, well marinated and deep-fried till crispy. I liked this.

Sambal-stuffed fried fish

We all liked the sambal stuffing for the ikan goreng. This packed a wallop of flavour from the chillies and the sticky-sweet sauce paired well with the fish. I forgot what fish this was, but it was a pain to eat. Too many bones for my liking. The kerabu kacang botol was a tangy-rich dish that went well with white rice. Don't be fooled by its mild appearance. The spiciness for this one creeps up on you. The ayam kicap was forgettable; it was too sweet.

Ayam kicap

Lunch!


All in, lunch came up to slightly over RM50 inclusive of drinks. Pretty reasonable considering how the sambal ikan goreng was RM30. If you're planning to eat here, best to get to the shop before noon and wear something loose! It's too hot to care about looks!

  • Like my Facebook page here.

Ambiance: 5/10
Price: 6/10
Food: 6.5/10 (halal)
Verdict: Good Malay food, decent prices.


Kedai Makanan Lidiana
Arkad Tanjung Bungah
(opposite the floating mosque)
Tanjung Bungah, Penang


View Larger Map

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

09 di seberang jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di seberang jaya - Google Blog Search


Teratak 2065: Forum Connecting Tutor OUM <b>di</b> PPW <b>Seberang Jaya</b> <b>...</b>

Posted: 03 May 2012 04:01 AM PDT

Tarikh:28 April 2012 (Sabtu)

PPW OUM Seberang Jaya Penang,

Pembentangan oleh Prof Madya Dr Safiah Md Yusof

Prof Ir Dr Rosli B Hamir Vice presiden OUM Kuala Lumpur

Prof Madya Dr Safiah Membentangkan kertas kerjanya

Pemandangan di waktu pagi di jambatan Pulau Pinang.

Bersama En Ahmad Zakuan B Md Razi Tutor OUM Perak

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved