Ahad, 1 Julai 2012

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


BLOG PENANG: <b>di negeri pulau pinang</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2012 09:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BN <b>negeri</b> bantah penswastaan Pelabuhan <b>Pulau Pinang</b> (PPSB <b>...</b>

Posted: 18 Jun 2012 07:00 PM PDT

GEORGE TOWN - Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang menggesa kerajaan Persekutuan membawa semula isu penswastaan Pelabuhan Pulau Pinang kepada perhatian Majlis Ekonomi Negara (NEC) untuk semakan semula dan perbincangan.

Pengerusinya Teng Chang Yeow berkata keputusan itu dibuat selepas BN Pulau Pinang mengadakan dialog dengan pemain industri mengenai penswastaan pelabuhan itu dan menurutnya maklum balas itu akan disampaikan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kami juga akan menghantar delegasi untuk bertemu perdana menteri untuk menyampaikan kepada beliau pandangan-pandangan yang kami telah kumpulkan daripada pemain industri dan penduduk Pulau Pinang berhubung penswastaan pelabuhan itu," katanya pada sidang akhbar di sini, Isini.

Pelabuhan Pulau Pinang menjadi tumpuan baru-baru ini, ekoran kerajaan negeri Pulau Pinang membantah penswastaan Penang Port Sdn Bhd (PPSB) kepada hartawan Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary.

Dilaporkan pada minggu lepas bahawa Seaport Terminal Sdn Bhd milik Syed Mokhtar memenangi bidaan untuk mengambil alih pengurusan PPSB menerusi penswastaan.

Teng berkata NEC patut melihat penswastaan itu daripada aspek kepentingan pelabuhan itu, seperti kecekapan, keperluan industri perkapalan, sentimen penduduk Pulau Pinang dan peranan pelabuhan itu dalam menawarkan perkhidmatan kepada golongan perniagaan di Pulau Pinang.

Ditanya sama ada keputusan itu sudah terlambat, Teng berkata: "Saya tidak fikir yang ianya sudah terlambat. Ia masih belum ditandatangani sepertimana menurut jawapan di Parlimen (Dewan Rakyat).

"Butirannya...saya tidak tahu kerana saya bukan anggota lembaga Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (PPC), PPSB atau Kementerian Pengangkutan," katanya.

Teng turut meminta kerajaan negeri supaya tidak mengelirukan rakyat dengan mencampur-adukkan isu status pelabuhan bebas dengan penswastaan pelabuhan itu kerana ia sebenarnya membabitkan antara struktur cukai dan operasi pelabuhan.

Katanya jawapan di Parlimen baru-baru ini hanya menyatakan konsep pelabuhan bebas tidak lagi wujud dan persoalan mengenai idea itu ditolak atau diketepikan adalah tidak timbul.

"Oleh yang demikian, persoalan untuk mengekalkan statusnya tidak lagi timbul. Ini kerana konsep itu tidak lagi wujud untuk terus diperjuangkan oleh B NPulau Pinang," katanya.

Sabtu lepas, Ketua Menteri Lim Guan Eng mendesak BN Pulau Pinang memohon maaf atas dakwaan cuba memperdayakan dengan berjanji untuk memberikan status pelabuhan bebas bagi memancing pengundi menjelang pilihan raya umum akan datang.

"Malahan pakatan pembangkang, dalam respons segeranya, berkata mereka juga akan memberi Pulau Pinang status pelabuhan bebas jika mereka berjaya mengambil alih Putrajaya. Jika apa yang mereka katakan itu bukannya untuk memancing undi, (dengan itu) kenapa mesti apa yang kami dikatakan ditafsirkan sebagai untuk memancing undi?" kata Teng.

Katanya BN Pulau Pinang amat jelas dengan idea itu daripada hari pertama lagi sebagai sebahagian daripada perancangan untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai syurga pelancongan antarabangsa dan ia akan direalisasikan sebaik sahaja BN menerajui kerajaan negeri.

Mengenai pembangunan di lereng bukit, Teng menggesa kerajaan negeri untuk diklasifikasikan minit mengenai pembinaan dan perancangan 37 projek yang didakwa diluluskan oleh kerajaan (BN) sebelum ini.

Beliau berkata kerajaan BN mempunyai dasar yang jelas iaitu pembangunan tidak boleh dilaksanakan di kawasan melebihi 35 meter atau 250 kaki. BERNAMA

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jun 2012 01:09 PM PDT

URL Sumber Asal :-

AKAR UMBI: Ucapan ADUN PAS <b>Di Tanjung Tokong</b> - "Terima <b>...</b>

Posted: 30 May 2012 08:20 AM PDT


ADUN PAS Permatang Pasir Datuk Salleh Man yang pernah dirakamkan gambarnya sedang bergurau dan ketawa dengan penuh mesra bersama Penyelaras DUN BN Permatang Pasir, semalam telah membuat kenyataan 'terima kasih kepada JAKIM'.

Harakahdaily telah melaporkan seperti berikut;


Kenyataan tersebut dizahirkan oleh Salleh, atas kapasiti Timbalan Pengerusi MAIPP ketika berucap di Ijtimak Guru-Guru Takmir Pulau Pinang 2012 yang berlansung di Tanjung Tokong.

197 keluarga <b>di Tanjung Tokong</b> dapat rumah ganti | Malaysian <b>...</b>

Posted: 15 Jun 2012 01:37 AM PDT

Qul Amirul Hakim: Kampung Melayu <b>di Tanjung Tokong</b>, Pulau Pinang

Posted: 12 Jun 2012 06:45 PM PDT

Assalamu'alaikum,
5 Jun 2012, Selasa, hamba dan keluarga ke Pulau Pinang. Kami balik bercuti di kampung dan tiba malam 3 Jun.  Cuaca kurang baik kerana baru kepas hujan lebat. Kami ke Kampung Melayu di Tanjung Tokong di Pulau Pinang.

Hamba sebenarnya nak ke Pulau ini, tapi tak boleh sebab laut bergelora, ombak dahsyat, nelayan pun tak keluar ke laut. 
Kenapa dengan Pulau kecil ini? Tunggulah berita seterusnya apabila hamba diizinkan Allah sampai ke pulau ini. 
Penginapan berpuluh tingkat sudah menjadi lumrah di Pulau Pinang memandangkan tanah yang semakin kurang... 
Ini apartmen untuk orang Melayu yang rumah mereka rosak apabila tsunami melanda pada tahun Disember 2004 yang disiapkan pada zaman PakLah jadi Perdana Menteri. Sesiapa pun yang menjadi pemerintah negara 'wajib' melakukan pelbagai usaha untuk 'mengekalkan orang Melayu/Islam' di bahagian Pulau di Pulau Pinang. Kalau tak ada apartmen ini, orang Melayu ini akan 'terpaksa' keluar dari negeri mereka sendiri.
Antara mata pencarian mereka adalah dengan menjadi nelayan 
Gunung Jerai kelihatan sayup-sayup di hujung sana 
 Ini Masjid lama di Tanjung Tokong
 Kawasan berair ini dahulunya perkampungan nelayan Melayu sebelum tsunami melanda
Dahulunya Gerakan di bawah Lim Chong Eu 'mengeluarkan orang Melayu dari Pulau' dengan membeli tanah-tanah milik orang Melayu di Tanjung Bunga dan sekitarnya dan menukarnya menjadi hotel-hotel besar. Hasilnya, orang Melayu/Islam yang tinggal di kawasan itu menjadi begitu sedikit.   Kini DAp di bawah Lim Guan Eng 'mengeluarkan orang Melayu dari Pulau' dengan tidak membina rumah-rumah/pangsapuri murah, dengan membina rumah-rumah yang mahal yang hanya mampu dimiliki orang-orang kaya, dan dengan 'membantu' orang Cina 'membeli beribu-ribu rumah milik Melayu/Islam di kawasan Pulau' melalui transaksi perniagaan biasa.. 
Anda pergilah ke Bayan Lepas, Balik Pulau dan lain-lain tempat dan lihat dan kaji sendiri. Hakikatnya 'kerjasama orang Melayu/Islam' dengan parti bukan Islam melalui BN (zaman Lim Chong Eu) dan melalui PR (zaman Lim Guan Eng) tidak  menguntungkan orang Melayu/Islam. Begitu naif orang Melayu/Islam yang berpolitik, kuasa dan jawatan itu yang direbut, bukannya memelihara amanah Allah. Hanya pada zaman Dr. Koh Tsu Koon, 'penghakisan bilangan orang Melayu/Islam' di Pulau Pinang tidak begitu ketara.

Hamba memang jelak dengan politik semasa, menyampah dan meluat dengan kedua-dua parti politik Melayu/Islam di pihak pemerintah dan pembangkang. Hamba sedang mengarang sebuah tajuk berkaitan politik ini, Insya-Allah nanti akan dipaparkan. Umat Islam di negeri seperti Pulau Pinang memerlukan kebijaksaaan yang luar biasa dalam mendepani arus semasa. Menunggu perancangan dan ketentuan Allah memanglah bukan mudah, cuba  cari  makna dan maksud ayat yang dibold dan diitalickan itu...Wassalam.

09 di permatang pauh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di permatang pauh - Google Blog Search


Wak Long@Man: Ceramah Ummi <b>Di Permatang Pauh</b>,

Posted: 01 Jul 2012 08:20 AM PDT

Semalam ceramah Ummni Hafilda di Taman Janggus,Permatang Pauh lokasi berhadapan dengan Masjid Batu lubuk khawarij PAS sudah dijangka akan di provokasi oleh haprak pakatan.

Kehadiran lebih kurang 300 orang,ini tak termasuk dicelah pokok dan atas motor ,ada yang hadir dari kalangan penyokong PAS dan juga PKR.Sebahagian daripadanya Pisau amat kenal memang totok haprak pakatan.Kehadiran Ummi buat kali pertama berceramah di Parlimen Permatang Pauh memang mengundang keresahan ramai pihak.

Kalangan yang hadir buat kali pertama mendengar kronologi kes Anwar sejak beliau ditangkap kes liwat hinggalah pendedahan Anwar adalah bapak segala pembohong yang mengamalkan rasuah,kronisme dan juga punyai moral yang korup. Setiap hadirin tidak berginjak mendengar sendiri siapakah Anwar yang sebenarnya.


Ummi tidak melepaskan peluang mendedahkan sedikit demi sedikit betapa Anwar banyak menyeleweng,salah guna kuasa dan juga mendedahkan fahaman pluralisme dan liberalisme kepada rakyat Permatang Pauh.Selama ini mereka mengangap Anwar seorang Pak Shiekh yang cukup alim sedangkan realitinya wajah Anwar diluar sana masih ramai yang tidak tahu siapakah sebenar Anugerah Tuhan pujaan PKR ini.

Ummi mendedahkan sebaik saja Anwar dibebaskan dari penjara beliau mampu membeli rumah banglo berharga lebih dari 7 juta tunai,begitu juga Azmin mempunyai rumah banglo bernilai 8 juta.Beliau persoalkan keluarga Anwar tidak bekerja bagaimana mereka mampu untuk membeli rumah mewah.

Ummi juga mendedahkan ayah kepada Anwar,Pak Ibrahim yang asalnya hanya seorang pekerja dihospital ,kemudiannya menjadi jutawan dengan sekelip mata apabila dilantik menjadi pengarah IOI sebuah konglomerat di negara ini.Begitu juga ayah kepada Wan Azizah tidak ketinggalan tumpang sama merompak kekayaan dinegara ini.

Anwar menuduh orang lain rasuah..kroni sedangkan diri beliau adalah bapak kepada segala rasuah. Ummi mendedahkan bagaimana Azmin menyimpan wang puluhan juta pada waktu itu digunakan untuk menyogok ketua bahagian Umno agar menyokong Anwar hingga beliau berjaya mengalahkan Tun Ghafar Baba.Anwar adalah bapak kepada politik wang di dalam Umno pada ketika itu.

Semasa menjadi Menteri Kewangan,Anwar bertanggungjawab menaikkan kadar faedah pinjaman bank menyebabkan terlalu banyak perniagaan ditutup,ramai pemilik kereta terpaksa tanggung hutang apabila kenderaan mereka ditarik,puluhan ribu kehilangan kerja dan waktu itu ekonomi negara hampir lumpuh dek penangan "kebijaksanaan" Anwar.

Syamsidar dan Azmin menjadi kaya raya dengan sekelip mata,menurut Ummi,Azmin mempunyai barisan kereta mewah yang mencecah jutaan ringgit yang disimpan di pelbagai lokasi.Dari semurah Porche Chayanne hinggalah semahal Ferarri,kekayaan ini Azmin perolehi hasil daripada lendir isterinya yang dipajak kepada Anwar menurut Ummi.

Ummi turut mendedahkan bagaimana ibunya dimaki hamun oleh Azmin hanya kerana tidak mahu tandatangan menjadi ahli parti PKR,borang dilempar kemuka ibunnya dan dalam masa yang sama menyergah bahawa haram segala makan minum didalam rumah ini kerana tidak menyokong perjuangan Azmin bersama PKR.

Semasa ceramah makin panas,kelibat Amir Ghazali Ketua AMK Permatang Pauh bersama rakannya hadir di lokasi,berkumpul bersama budak budak AMK cicak mengkarong tiba tiba Amir bagaikan kerasukan meroyan dan mula membuat bising terjerit terlolong dan menyalak dek kerana pekung Anugerah Tuhan didedahkan.

Dari mula ketibaan Amir dengan kereta Kembara beliau,dengan muka bengis ,Pisau sudah jangkakan anjing kesayangan Lim Guan Eng ini pasti akan membuat kacau.Malangnya histeria dan kerasukan Amir tak sampai 5 minit apabila disergah oleh penduduk kawasan itu supaya keluar dari kawasan itu atau makan pelempang.

Didalam video ini,Amir Ghazali Ketua AMK Mengkarong Permatang Pauh bertopi putih,pucat lesi selepas disergah!
Amir Ghazali dihalau oleh orang ramai & pihak keselamatan

Pisau sedikit pun tidak terkejut kerana Amir AMK cicak mengkarong tak berani menghampiri kawasan ceramah cuma sekadar berada dihujung simpang ,apa yang beliau mampu buat hanya menyalak itu pun sekejap sebelum beredar.

Turut hadir menyerikan majlis adalah kehadiran blogger PKR paling hensem & macho brother AnakSungaiDerhaka bersama kawan beliau. Bukan nak puji lah tapi dia duduk tertib sambil pacak kamera, tak kacau orang dengar ceramah Ummi sambil tahan sakit pedih ulu hati apabila mendengar pekung Bang Non didedahkan Ummi.

Walaupun pedih ulu hati,sekurang kurangnya blogger PKR ni perangainya taklah seburuk Amir Ghazali anjing Lim Guan Eng yang menyalak serupa orang gila dan gelagat blogger nih tak memalukan komuniti blogger walaupun menyokong disebelah sana.


 

Read more: http://www.pisau.net/2012/07/hotvideo-ceramah-ummi-di-permatang.html#ixzz1zRofI2Ss

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

PER3 Malaysia: Gegaran 8.9 Skala Richter <b>Di Bukit Jambul</b>

Posted: 15 Apr 2012 05:35 PM PDT

15hb April: Alhamdulillah dengan limbah kurnia Ilahi, Mesyuarat Institusi Ayahanda Pertiga Malaysia yang kedua berjalan dengan lancar dan teratur di Hotel Vistana , Bukit Jambul Pulau Pinang. Persidangan kali ini dihadiri hampir ke semua Ayahanda dari seluruh pelusuk Malaysia.

FaRieda si kiCik: fajar <b>di</b> Puncak <b>Bukit Jambul</b>

Posted: 20 Apr 2012 12:11 PM PDT

Assalamualaikum
Salam Keindahan

Fajar di Bukit Jambul
kenangan Pertama kalinya ber'hiking kat Bukit Jambul
dan menikmati keindahan alam ciptaan Allah
Subhanallah,
tak hentihenti aku memuji keindahanNya dalam hati
and untuk itu, jom aku kongsikannya dengan kalian

7.00 pagi - bergerak dari USM ke BJ (Bukit Jambul).
Xsampai 10minit pun nak kesana.
Kami di sambut dengan anjing anjing yang jinak (ke?) yang menunggu kedatangan pengunjung.
Cik Farah Wahida nebes tak sudasuda tengok anjing anjing tu padahal depa (anjing) buat relaks saje.
hahahaha..punyela fobia anjing.. (actually, aku pon cerin jugak. cume buat muke macho je)

8.00 pagi - bermulanya ekspidisi hiking kami.
bermula dengan warming up yang diketuai oleh guider yang berwibawa Incek Keith Tan (name glemer beliau)
dan dihaktui'i oleh kami. (ngehehehe)



dan akhirnya, sampai jugak kaki kami di puncak Bukit Jambul
 Dah alang alang ade kat atas tu, kami tak lepaskan peluang untuk menikmati keindahan ciptaan Tuhan. dalam hati tak henti henti memuji. cantik sangat lukisan alam ni. Jadi, untuk abadikan kenangan, kami pon snap la beberapa gambar untuk kenangan. ^^,
subhanallah!! cantek kan? =)
9.00 pagi - tibelah saatnye untuk kami ucapkan selamat tinggal kat Bukit Jambul. Alhamdulillah, arini aku dapat tengok fajar menyinsing dengan penuh kesyukuran (biasenye time time gini masih ngorok lagi kat bilik). Thank you Allah sebab beri peluang untuk aku melihat indahnya dunia.
9.30 pagi - maka habislah penjelajahan pertama kalinye hiking kat Penang dan kedua kalinya pengalaman hiking. Berbeza sangat masa hiking kat Gunung Angsi. Track kat Bukit Jambul sangat curam dan letih lututlutut nak naik. kalau silap langkah boleh cerera (cedera). Alhamdulillah kami dapat menghabiskan hiking kami. Cume guider kami yang nakai sikit cedera sebab mainmain dengan keta sorong yang dah berkarat. kan dah luka. nasib baik takda pape. hehehe. Jadi, bile dah penat, perut pon mintak diisi. Apelagi, serbu kedai makan!!!
Akhir kalam, hiking kali ni mengajar aku erti tak berputus asa dan sentiasa bersemangat. Selagi kita tak cuba mencabar diri kita, kita akan sentiasa rasa diri kita lemah. betul tak kawankawan? 
psstt : Rasa tercabar dengan uncle and auntie yang sangat relax naik dan turun bukit tanpa berhenti di tengah jalan.

jawatan kosong kerajaan: Jawatan kosong <b>di</b> Kompleks <b>Bukit Jambul</b>

Posted: 19 Feb 2012 10:53 PM PST

Jawatan kosong di Kompleks Bukit Jambul

Jawatan kosong Badan Pengurusan Bersama Kompleks Bukit Jambul
Closing date 3 March 2012

Kompleks Bukit Jambul although built in 1997 is still a household name in the Northern Region with a total built-up of 1.1 million sq ft. The 6 storey complex features 413 shops with MyDin Hypermarket, COURTS, KAMDAR and few more being the anchor tenants. Furthermore the complex is renowned for its affordable prices and the availability of the latest wide range of Computers and Mobile phone technology with its accessories and also the trendiest boutiques in the market. With the increasing foot traffic nowadays, each tenant is enjoying a very brisk business at KBJ.

In line with our expansion and rapid business growth in the market, we would like to invite high motivated individual for the postions of :

1.Graphic Designer / Display Artist

Complete advertisement relating this post Jawatan kosong di Kompleks Bukit Jambul

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2012 03:33 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Balik Pulau</b> Durian Feast 2012 - The Digital Awakening

Posted: 28 Jun 2012 08:16 AM PDT

Our recent trip to Penang was to feast on durians, this being the season for it, and to spring clean my apartment. I had engaged two cleaners to mop and help me clear some of the unwanted items. The last time the apartment was cleaned was two years ago. The floor was thick with dust, as was everything else. The five hours of cleaning resulted in ten garbage bagful of things that I no longer have any use for. The next trip will be for packing the remaining items in boxes.

The day after the spring cleaning, we headed to Balik Pulau. I had pre-ordered three durians for Wuan and myself from Ah Wong of Stall 808 which is across the road from the Balik Pulau bus terminal and market. Ah Wong is my cousin Peter's cousin. He is a durian wholesaler that we have been patronising for many years. His wife also makes the delicious lempuk durian which is a paste of durian and sugar stirred in a kuali over a slow fire for at least four hours until it thickens and turns a dark shade of brown.

When we arrived at Ah Wong's house which also doubles up as his durian stall, we had to wait for him for almost half an hour. He was at the plantation collecting durians to transport them back to the stall. The first durian we had came fresh from the plantation. It is called "hor lor" in Hokkien which means bottle gourd because of the shape of its pulp. Its flesh is firm and pleasantly sweet with a subtle hint of bitterness.

The second fruit we had was called "ang chui mua" or red sarung. I have no idea why it is named as such. Perhaps the original tree was used to hang red sarungs to dry. Wuan and I have never eaten this fruit before. The flesh is a bright orange and slightly soft. Some of the seeds are stunted and small (chew hoot). It is sweet with a strong taste of bitterness. The core of the fruit is enlarged (tua sim) which made it difficult to open.

While we were enjoying the two durians, Ah Wong went off to collect more durians from the plantation. When we were done, and waiting for him, Wuan went over to the pile of durians to pick one of the smaller fruits to practice shaking the durian. The sound and sensation of the pulp moving inside while it is being shaken indicates that its flesh is firm. If there is no sound when shaken, the flesh could be mushed. Firm flesh is preferred over mushed ones.

When Ah Wong came back, he asked what kind of durian we wanted to eat next. Wuan wanted something creamy and bitter. Incidentally, the durian that she used to practice shaking with had bitter and creamy flesh. The durian was called "hor too" or porcupine. Again, I have no idea why it is named after a porcupine. Perhaps its shape has a likeness to a porcupine or the animal was spotted frequently near the tree before it was given a name.

Its flesh was pale, not an attractive feature in durians. The preferred colours are bright yellow, orange and pinkish. However, to our surprise, it was creamy and very sticky. It was moderately sweet but had a very bitter taste with a strong aftertaste of licorice. That was also the first time we had "hor too" and we liked it very much, irrespective of the colour of its flesh. Its unique licorice aftertaste was very unusual. That was one durian we would not mind having more of.

With some room in our tummies still, we got Ah Wong to open another durian for us. He recommended "cheh puay" or green skin. This is one fruit we have been eating here for the past few years. Its flesh was a shade of bright yellow, very creamy, sweet, rich and sticky. I had to wash it down with some water after my second mouthful because of its stickiness. Needless to say, this is one of our favourites too.

The durian harvest for this year is rather small. The continuous rain during the blooming phase had caused many of the buds to fall off. In a week or two, the durian season in Balik Pulau would end. The quality of the durians at the tailend is usually lower. It was fortunate that we were in Penang at the peak of the season. We had a pick of some of the better durians. Finally, our craving for durians for this year was totally satiated.

Tags: , , , , ,


You may also be interested in the following posts:

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Stories from <b>Balik Pulau</b>, Penang: 2012 updates

Posted: 06 Jun 2012 01:40 AM PDT

Hi all!

As durian season is upon us again, I thought I should update the blog and maybe tell you a bit more about myself!

Name: X, semi-anonymous Balik Pulau blogger
Location: Singapore (for now). My family is from Balik Pulau, but I only visit once a year or less, because of my schedule :(
Languages I speak: English, Chinese...some Korean...und ein bisschen Deutsch...
Questions? Email me using the link on the right sidebar!

So what's been going on in Balik Pulau?

Traffic accidents. And more traffic accidents. Anyone who's been there will know that the curving mountain roads are really treacherous, and that road works have been delayed year after year after year. However, I think the last time I visited, a bridge was under construction. It's really unfortunate that the government has been so slow about improving the safety conditions of the roads.

Urbanisation and development. People are building huge houses in a place that used to be a village of aluminium and wood houses 70 years ago, causing landslides and pollution.

In better news, there is the...

Penang Durian Fair (now till 31 July 2012). Go stuff yourselves! Bring the mosquito repellent...

3rd Penang Durians Masters, 16-17 June 2012. I'm not too sure what this event is. Is it a bowling competition? Are the bowlers using durians to bowl instead of regular bowling balls? (I kid.)

So where should you stay while you're stuffing your faces with smelly durians? I recommend the Upeh Inn. Warning to the picky: this is a shabby inn by many standards. The toilets are shared, there are only a few (4-5) rooms, there are two showers only, with cold water only. It is on the 2nd floor of a row of shophouses, and there are no elevators, so you have to drag your own luggage up to your room. Don't count on there being any air-conditioning. No food or drinks are provided in the Inn. However, it is very clean and cool at night, and across the road there is a market that sells basic Malaysian staple meals every morning. Every weekend there is a night market that sells all manner of food (very exciting) and even some shoes and clothes (not so exciting). There is a bus stop right outside the inn with buses that go to Georgetown. I don't know if the owner speaks English, but you can try contacting them at:

No 858x, Tmn Sri Indah, 33 Jln Balik Pulau, 11000 Balik Pulau Pulau Pinang. Tel: 04-8661670 @ 012-4380873. Email: upehinn@gmail.com

What does "Islamic Inn" mean? Basically not much, just that anything shady that Muslims would frown upon does not happen in the inn, so it is relatively safe. Families who are visiting relatives and cyclists who are touring Penang by bike book rooms there.

Happy durian season, everyone!

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 28 May 2012 03:37 AM PDT

URL Sumber Asal :-

dharma talk penang: My active Sunday

Posted: 27 May 2012 08:39 AM PDT

As I have told you before, Saturday and Sunday is supposed to be my rest day . However, this Sunday which is today was very busy for me.

It started  of with a breakfast with my  s family and my nephew , B and my Sister C. We had a Tim Sum breakfast at Kuta Bali, Farlim and during the cversation, we happen to talk about the housing properties in Balik Pul

au. My daughter , M's boyfriend wsa from Balik Pulau. The direct translation of " balik pulau " is going back to the Island. But, the place is not an island but it is across a hill separating the town and Air Itam town from the place. It took about 15 minutes to cross the hill from Farlim, Air Itam.

Balik Pulau is very famous for its durian estates and some of the best durians come from this place. Many outstation visitors visit this place for a few delicacies ie durian, laksa and nutmeg juice.

After the Tim Sum breakfast, we decide to take a break before we go over to Balik Pulau and upon reaching my home, I was requested by my wife to shop for some household items at the nearby Sunshine hypermarket.  It was a rush for me because I was supposed to pick up my daughter, M , my nephew and my sister to go property hunting in Balik Pulau. It took me an hour to finish shopping with my wife and I have to rush to pick up all the members and to on my way to Balik Pulau.

We started off at about 11.45am and it was getting hot.  The weather in the morning was cloudy and it starts to get hot as noon approaches.  It took about 20 minutes before we reach Balik Pulau and there was a lot of cars heading for that direction as the durian season has just started.  Durian stalls were mushrooming all along the hill way to Balik Pulau.  The town was full of cars but we took the left turn heading towards a property at Pokok Upeh.

We reach a property site which have about 23 bungalows and each selling about RM1.4 million with about 6,000 to 7,000 sq ft of land. The show units was beautifully done and there was ample space in the living room and all in there are about 6 rooms. If we were to buy such landed property in E&O and the Lights or Pulau TIkus, it will cost about RM6 million. Although, Balik Pulau and Pulau Tikus have the same "Pulau" name , the price is so vastly different.  The difference is across the hill between two places. I think in a matter of time, the hill would not matter anymore if the land is getting less in the Penang town area.

Next, we visited Botanical. This is a new township located on a low hill and the place was better oganized and there is about a few hundred semi-D or terrace houses there. There is also an international school which is called the Prince of Wales International School.  It was a very beautiful building and the township is like a modern western housing sites. The area is booming and the pace of expanding the property have slowed down.  This was the first property site to launched in Balik Pulau.  The units are a little pricey , ranging between RM600,000 to RM900,000 per unit depenidng on whether it is a terrace unit or semi-D unit.  The price of these properties have increased since my last visit by about 40%.

The next site was a landed property site near the sea. It should take another 10 minutes to the seas. In this property , they provide a man-make river and the property have a mix of single stuble orey semi-Ds , double storey terrace houses, bungalows ranging between RM350,000 for a single storey terrace to RM700,000 for a double storey semi-D.  I think the place is mend to be a santuary type of living style.  It is a very big piece of development but it will take a few years to complete.

There is so many new property sites in Balik Pulau and compare to the property in the island proper , it is more affordable for many before the price of the land catches up with the Island proper.  Penang is an island so land is limited and it will stretch further and further into the island as the coast and the island proper gets more and more staturated.

After the property tour, my daughter M's BF  took us to have lunch at the new market place where we had laksa, persumbor , nutmeg juice and ice kachang. The laksa was quite good and my Sister , C loved it very much. Maybe, it is because she is hungry. LOL.

So, we rushed off back to Farlim and it was already 4pm in the afternoon.  I took a short nap and when I wake up, it is already dinner time. The rest of the day was the usual resting on the couch and watching my favorite Sunday movie. Yeah, back to normal and prepare for the next working day on Monday.

Namaste.

Kehadiran Lim Guan Eng <b>di Balik Pulau</b> dibantah oleh penduduk <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2012 07:00 PM PDT

BALIK PULAU - Sekumpulan penduduk dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) setempat hari ini mengadakan perhimpunan aman bagi membantah kehadiran Ketua Menteri, Lim Guan Eng ke kawasan mereka di Teluk Bahang, di sini.

Mereka berkumpul seawal pukul 7.30 pagi bagi menyatakan tidak puas hati terhadap corak pentadbiran Guan Eng yang dikatakan tidak telus dan menindas rakyat, khususnya orang Melayu.

Kumpulan itu juga membawa kain rentang yang antaranya tertera perkataan-perkataan seperti Guan Eng Rasis dan Guan Eng hanya pandai perkudakan semua bangsa.

Bagaimanapun, perhimpunan tersebut bertukar kecoh apabila salah seorang daripada anggota mereka didakwa diserang dari belakang oleh ahli parti pembangkang di hadapan kompleks MPPP, Teluk Bahang.

09 di bagan ajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di bagan ajam - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di bagan ajam</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2012 01:32 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Eynda&#39;s Diary: Makan Angin <b>Di</b> Pantai Bersih, Butterworth...

Posted: 04 Jun 2012 08:20 PM PDT

Assalamualaikum....hai semua!!
Eynda baru balik dari kampung... Alhamdulillah sampai rumah 10.30pm last nite.... anggaran 6 jam jugak la atas lebuhraya.... banyak kenderaan...syukur dipermudahkan perjalanan balik utara & kembali ke shah alam.... balik utara Jumaat lepas....seronok sangat bila berada di kampung halaman walaupun tak lama....
Hari ahad petang saje bawak anak2 makan angin di Pantai Bersih..... tempat eynda selalu pegi sejak kecik lagi... macam2 kenangan ada kat situ.... dah agak lama tak jejak kaki kat situ.... last sekali rasanyer masa Adam umur bawah 4 tahun....
Tapi Pantai Bersih dah banyak berubah....nak cari jalan agak2 ikut signboard aje.... nasib baik jumpa jugak.... cuma masa tak mengizinkan duduk lama2 tepi pantai sebab dah hampir senja.... sempat snap gambar skit...

Hannah sukaaaa dapat main kat beach.... takmau balik.... baju persalinan lupa nak bawak, seluar dia basah sebab main air laut....tapi sempat kering skit la sebelum naik kete hehe...

Tengah main tepi pantai adam terjumpa sekor kumbang kelemasan dlm air laut tepi gigi pantai.... kira adam penyelamat la... adam kata adam picit2 skit badan kumbang tu...baru kumbang tu bergerak.... ala-ala bagi CPR kat kumbang konon hehe....kami tunggu sampai kumbang tu kering bergerak-gerak macam nak terbang baru kami letak kat area batu2...harap selamat la dia ye...
Nak kena bawak bercuti kat tepi pantai ni... :-D

Kawan Hannah pun ikut.... basah dia sebab Hannah mandikan dlm air laut....
Silau matahari nak turun... jenuh bukak mata besar2....belakang tu pelabuhan kapal...

Lepas tengok matahari terbenam kami bertolak balik ke Sungai Petani.... kami parking area RNR Bagan Ajam... wahhhh time tu kan Maghrib.... kita kelam kabut nak balik rumah tapi tak sangka waktu tu la anak2 muda berkumpul nak merempit dgn motor.... berpuluh-puluh motorsikal..... No komen.... cuma dalam hati berharap semoga diaorg tu berubah la... sepatutnyer time2 macam tu lagi bagus ada di rumah atau di masjid/surau kan....
Melepasi RNR Bagan Ajam nak masuk highway ke Sungai Petani baru la nampak kedudukan Pantai Bersih, lokasi yg original.... tapi tak sempat nak berhenti.... lain kali Insyaallah pegi lagi kalau balik kampung.... masih teringat pakcik yg jual kueteow sup bawah pokok tepi pantai.... berhadapan kawasan apartment...tempat feveret eynda.... ntah masih berniaga kat situ atau tidak....

09 di seberang jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di seberang jaya - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di seberang jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2012 01:09 AM PDT

URL Sumber Asal :-

14Aug 2012 No. 20, Lrg Sembilang 12, <b>Seberang Jaya</b> RM70,000

Posted: 10 Jun 2012 02:36 AM PDT


DALAM MAHKAMAH TINGGI MALAYA DI  PULAU PINANG
SAMAN PEMULA NO: 24-157-01/2012
PERMOHONAN UNTUK PERLAKSANAAN NO. A/E 38-386-4/2012
Dalam perkara mengenai Gadaian bertarikh 05hb. Disember 1988 yang didaftarkan pada 17hb. Februari, 1989 di bawah Gadaian Perserahan No: 1746/89 Jilid No. 395, Folio No. 130  ke atas hartanah yang dikenali sebagai PT No. 2282, Plot No. H 3957,  Mukim 1, Daerah Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang yang dipegang di bawah H.S. (D)  36546 (dahulunya dikenali sebagai H.S. (D)  3563) bersama sebuah rumah kluster dua tingkat yang beralamat di  No. 20, Lorong Sembilang 12, Seberang Jaya, 13700 Seberang Perai Utara, Pulau Pinang yang didirikan di atasnya Dan Dalam perkara mengenai Seksyen 256 dan 257  Kanun Tanah Negara, 1965  Dan Dalam perkara  mengenai Aturan 83,  Kaedah-kaedah Mahkamah Tinggi 1980 dan di bawah bidang kuasa sedia ada Mahkamah                                                                       
Hong Leong Bank Berhad (No. Syarikat : 97141-X)…….……..………….….…...Plaintif
Amerudin Bin Mohd Isa  (No. K/P 610519-07-5729)……………………………Defendan
Menurut  Perintah-Perintah  Mahkamah Tinggi  Malaya di Pulau Pinang yang diperbuat pada 29 Mac 2012 dan 24 Mei 2012 masing-masing, adalah dengan ini diisytiharkan bahawa Timbalan Pendaftar, Mahkamah Tinggi Malaya di Pulau Pinang, dengan dibantu oleh Pelelong yang tersebut di bawah  akan menjual secara
L E L O N G A N    A W A M
PADA  HARI SELASA 14 OGOS 2012 JAM  10.30  PAGI
DI BILIK LELONG, MAHKAMAH TINGGI
LEBUH LIGHT, 10200 PULAU PINANG
NO. HAKMILIK H.S. (D) 36546 (dahulunya dikenali sebagai H.S. (D) 3563) NO.  LOT PT 2282 MUKIM, DAERAH, NEGERI 1, Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang PEGANGAN Pajakan Negeri 99 tahun (lupus pada 23 Disember 2086) KELUASAN 53.35  meter persegi ( 574 kaki persegi) CUKAI TAHUNAN RM40.00 PEMILIK BERDAFTAR   Amerudin Bin Mohd Isa  (No.K/P:610519-07-5729) 1/1 bahagian SYARAT-SYARAT NYATA  Tanah yang diberimilik ini hendaklah digunakan bagi maksud kediaman sahaja SEKATAN KEPENTINGANTanah yang diberi milik ini tidak boleh dipecah sempadan,  pindah milik, cagar, pajak, pajak kecil atau dengan apa-apa urusan sekali pun dilupuskan dengan tiada kebenaran bertulis daripada Pihak Berkuasa Negeri PAJAKAN BERDAFTAR   Dicagarkan kepada Hong Leong Finance Berhad melalui Gadaian Perserahan No. 0799SC1989001746 didaftarkan  pada 17 Februari  1989 KATEGORI KEGUNAAN TANAH   Bangunan
NOTA :        Bakal-bakal pembeli adalah dinasihatkan agar membuat carian Hakmilik secara rasmi di Pejabat Tanah dan memeriksa hartanah tersebut sebelum jualan lelong.
Sebuah rumah teres dua  (2) tingkat  yang beralamat No. 20, Lorong Sembilang 12, Seberang Jaya, 13700 Perai, Pulau Pinang
Hartanah tersebut akan dijual tertakluk kepada harga rizab sebanyak RM 70,000-00 (RINGGIT MALAYSIA TUJUH PULUH RIBU) SAHAJAdan kepada syarat-syarat jualan yang dilampirkan. Penawar yang berminat hendaklah mendepositkan 10% daripada harga rizab dalam bentuk Bank Draf di atas nama Plaintif, Hong Leong Bank Berhad sebelum jam 9.30 pagi pada hari lelongan;  berserta dengan kad pengenalan penawar yang asal atau salinan kad pengenalan yang diakui sah dan surat wakil (jika berkaitan). Nama penawar, nombor kad pengenalan, alamat terkini dan nombor kes pelaksanaan 38-386-4/2012 hendaklah ditulis di belakang Bank Draf tersebut. Baki wang belian hendaklah dibayar oleh penawar yang berjaya kepada Hong Leong Bank Berhad dalam tempoh seratus dua puluh (120) hari dari tarikh jualan.

BLOG PENANG: 09 <b>di seberang jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2012 01:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

HURAIRA AL-HADY: PHOTO2 <b>DI</b> PROGRAM FRANCAIS KOMUNITI <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2012 06:00 PM PDT

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Penggunaan telah mengadakan mini ekspo Program Francais Komuditi di dalam ADUN Seberang Jaya bermula 7hb -9hb June 2012.
Semalam Adun Seberang Jaya Datuk Ariff Shah mengambil kesempatan mengadakan jamuan  rakyat bagi meraikan penduduk berdekatan. 
Ketua Pemuda UMNO Permatang Pauh Cikgu Zaidi turut hadir sama bagi memeriahkan majlis tersebut. banyak peluang perniagaan francais telah di pamirkan kepada peniaga2 kecil yang berminat, modal sebanyak RM5000 hingga RM 50000 dalam bentuk pinjaman akan di sediakan kepada yang layak. 
rata rata peniaga sekitar DUN Seberang Jaya begitu gembira dengan peluang di sediakan oleh KPDN yang turun ke bawah berjumpa rakyat. 

09 di Gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Gelugor - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di</b> tasek <b>gelugor</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2012 03:17 PM PDT

URL Sumber Asal :-

MMI: Mampukah UMNO & BN <b>Tasek Gelugor</b> Terus Bertahan ?

Posted: 20 Jun 2012 02:42 AM PDT

Melihat akan gambar diatas sudah semestinya mengingatkan kita kepada pilihan raya ke12 yang lalu apabila YB Tan Sri Nor Mohamed Yakcop telah berjaya memenangi kerusi Parlimen Tasek Gelugor dengan majoriti 4547 undi mengalahkan calon Pas Cikgu Ismail Salleh.
Jelas terpancar wajah kegembiraan pada setiap mereka kerana Barisan Nasional Tasek Gelugor masih dipertahankan walaupun pada ketika ini keputusan banyak yang tidak memihak kepada Barisan Nasional sehinggakan negeri Pulau Pinang jatuh ke tangan Pakatan Haprak.
Apa pun Tasek Gelugor tetap menjadi kubu kuat kepada UMNO dan Barisan Nasional termasuklah jiran sebelahnya Kepala Batas.
Bertitik tolak dari sinilah juga jawatan Ketua UMNO Bahagian Tasek Gelugor bertukar tangan daripada Datuk Seri Shariff Omar yang juga bekas Ahli Parlimen Tasek Gelugor kepada YB Shabudin Yahya ADUN Permatang Berangan Tasek Gelugor.
Maka bermulah era baru kepimpinan UMNO di Tasek Gelugor dengan pelbagai usaha rancak dilakukan oleh semua pihak termasuklah mendekati para pengundi dan masyarakat seterusnya membuktikan Tasek Gelugor sememangnya kubu kuat kepada UMNO dan Barisan Nasional.
Tetapi kini segalanya mungkin berubah ! Di saat seluruh negara menantikan tarikh keramat pilihan raya ke13 yang masih menjadi tanda tanya terdapat usaha pelbagai pihak untuk menonjolkan diri sebagai apa yang kita gelarkan "winnable candidate".
Sebenarnya MMI melihat kepada sudut yang lebih positif kerana "winnable candidate" terbuka kepada semua pihak yang merasakan diri mereka layak untuk memimpin rakyat Tasek Gelugor.Bekerjalah sebaik mungkin untuk rakyat kerana mereka yang benar-benar ikhlas dalam perjuangan ini pastinya bakal dipilih oleh pucuk pimpinan sebagai "winnable candidate" kelak.
Namun dalam usaha ini kita sebenarnya perlu melihat kepada perkara yang lebih besar iaitu sejauh mana UMNO dan Barisan Nasional mampu dipertahankan?
Melihat kepada pengumuman oleh Datuk Seri Sharif Omar bekas Ahli Parlimen Tasek Gelugor dan mantan Ketua UMNO Bahagian Tasek Gelugor untuk kembali menawarkan diri sebagai calon dalam pilihan raya ke 13 nanti membuktikan bahawa beliau masih berkeinginan untuk berbakti kepada rakyat Tasek Gelugor.
Ini merupakan satu tamparan yang cukup hebat kepada YB Tan Sri Nor Mohamed Yakcop selaku Ahli Parlimen Tasek Gelugor namun beliau dilihat cukup profesional apabila menyatakan terserah kepada YAB Perdana Menteri untuk menentukan siapa saja calon yang bakal bertanding sebagai Ahli Parlimen dalam pilihan raya nanti dan menghormati keputusan Datuk Seri Sharif Omar menawarkan diri.
Mungkin sebahagian daripada kita melihat senario yang berlaku ini merupakan perkara biasa dalam saat-saat kita menghadapi pilihan raya.Tetapi dari pemerhatian MMI ianya sebenarnya mampu merosakkan reputasi individu atau institusi tertentu.
Melihat kepada satu perhimpunan baru-baru ini di Dewan Besar Sungai Dua yang dianjurkan oleh PERKASA Tasek Gelugor jelas ianya merupakan satu pentas yang disediakan untuk mengangkat Datuk Seri Sharif Omar sebagai calon untuk pilihan raya nanti.Persoalannya apakah relevannya menjemput bangsa India dan Cina ke program yang dianjurkan oleh PERKASA walaupun ianya dibuat atas nama Sambutan Hari Bapa 1 Malaysia ? 
Dalam masa yang sama berlaku pertikaian bila mana gerak kerja YB Tan Sri Nor Mohamed Yakcop selaku Ahli Parlimen di persoalkan kerana beliau pernah berjanji untuk memajukan Tasek Gelugor yang sehingga kini masih samar.
Begitu juga dengan mereka-mereka yang terlibat secara langsung diperingkat UMNO Bahagian Tasek Gelugor yang sudah mula mempertikaikan tindakan-tindakan pihak tertentu yang membelakangkan bahagian.
Kemudiannya timbul pula kenyataan-kenyataan di laman media sosial yang mempertikaikan tindakan badan-badan tertentu yang kesemuanya mengundang kepada perpecahan.
Apakah setiap tindakan yang berlaku ini mampu memberikan UMNO dan Barisan Nasional kekuatan ? Apakah yang berlaku hari ini mampu mengelakkan perpecahan ? 
Mungkin ada sesetengah pihak akan menuding jari kepada MMI dan menuduh yang bukan-bukan dengan tersiarnya artikel ini.Namun percayalah niat MMI sebenarnya untuk melihat satu angkatan UMNO dan Barisan Nasional yang paling ampuh dipersiapkan di Tasek Gelugor bagi menghadapi Pakatan Haprak dalam pilihan raya yang bakal tiba.
Cumanya setelah nama calon diumumkan nanti mampukah kumpulan-kumpulan ini bersatu ?
Persoalannya mampukah UMNO dan Barisan Nasional mempertahankan Tasek Gelugor dalam pilihan raya ke 13 nanti ?

gerakan jatuhkan Karpal & Rayer <b>di</b> Bkt <b>Gelugor</b> ? | GENERASI <b>...</b>

Posted: 26 Jun 2012 07:25 AM PDT

Mengapa gambar banner kerajaan Dap ini hanya dikoyakkan muka Karpal Singh dan Rayer ? Itu yang menjadi tanda tanya dan wajah Guan Eng dan Mansor tidak pulak kena.

Adakah banner yang digantung di Parlimen Bkt Gelugor terkoyak ini kerja musuh dalaman dalam Dap yang mahu jatuhkan Karpal dan Rayer? Nampaknya krisis dalaman DAP pun bermasalah di PP sama seperti PKr di Selangor.

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved