Jumaat, 6 Julai 2012

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


BLOG PENANG: <b>di negeri pulau pinang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2012 09:23 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: <b>di negeri pulau pinang</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 09:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Sambutan Hari Belia <b>Pulau Pinang</b> suram

Posted: 19 May 2012 12:20 AM PDT

(Tapak sambutan Hari Belia Negara peringkat Pulau Pinang pagi tadi suram)

BUTTERWORTH: Majlis Pelancaran Sambutan Hari Belia Negara Peringkat Negeri Pulau Pinang yang diadakan di perkarangan Lingkaran Luar Butterworth pagi tadi (19 Mei 2012) berlangsung dalam suasana muram tidak menyengat selari dengan semangat belia yang bakal mewarnai Malaysia pada masa depan.

Fenomena itu tidak sepatutnya terjadi dalam usaha Kerajaan Barisan Nasional (BN) merangka Himpunan
Sejuta Belia di Putrajaya hujung bulan ini.

Harakahdaily difahamkan suasana dingin itu berpunca daripada 'protes' belia Pulau Pinang yang tidak setuju penganugerahan Perdana Belia Negara kepada Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Saudara Jais Karim yang mewakili GPMS Cawangan Sungai Pinang.

Ekoran terasa dirinya akan diboikot menyebabkan beliau membawa 'ahli sorak' dari Kuala Lumpur semata-mata memberi gambaran sokongan padu.

(Jais menerima hadiah dari Nor Mohamed Yakcop)

Sedangkan beliau tidak aktif di negeri ini sebaliknya bergerak di Kuala Lumpur jadi timbul persoalan kenapa namanya dipilih sebagai pemenang anugerah.

Adakah tiada lagi nama aktivis belia dari Pulau Mutiara yang selama ini melaksanakan pelbagai program untuk kemajuan masyarakat terutamanya generasi belia yang lebih dikenali dengan Generasi 'Y di kalangan orang muda era kini.

Yang peliknya, sambutan Hari Belia Negara Peringkat Negeri Pulau Pinang tidak pula kedengaran lagu Negeri Pulau Pinang selepas lagu 'Negaraku' seperti lazimnya.

Adakah penganjur begitu bencikan kepimpinan negeri sehingga tidak pula memperdengarkan lagu negeri yang dimenangi Pakatan Rakyat.

Walhal ia dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dengan tema 'Jadikan Hari Esok Lebih Baik Dari Hari Ini '.

Akibat protes tersebut ramai yang menerima anugerah Perdana Belia Negara tidak datang untuk menerima hadiah masing-masing sebaliknya yang naik ke pentas adalah wakil mereka melainkan ketogari wanita.

Kunjungan para belia juga tidak menepati sasaran kemungkinan besar perasaan untuk menyertai belia di kalangan anak muda sekarang kian luntur ekoran program belia sering dikaitkan dengan Umno.

Bila Umno mula ditolak kerana sikap ego dan suka menyeleweng dalam pentadbiran negara maka tidak hairan  pada pilihanraya umum ke 12 lalu menyaksikan sokongan para belia tidak secergas dulu.

Pemuda lingkungan umur 20 an dan 30 an kelihatan lebih senang dengan Pakatan Rakyat yang dilihat sebagai tapak untuk mereka bergantung harap bagi mengapai impian di masa depan.

Sebab itu program Sambutan Hari Belia Negara Peringkat Negeri Pulau Pinang yang diadakan sehari suntuk itu terpaksa memanggil banyak agensi Kerajaan, Badan Bukan Kerajaan (NGO), pertandingan auto show, artis akademi fantasia dan sebagainya untuk mengamit hadirin.

Namun, sampai tengahari tadi hadirin semakin meninggalkan lokasi berkenaan dan menambahkan lagi kesuraman majlis tersebut.

Memandangkan majlis formal kerajaan, apa salahnya Majlis Belia Negeri Pulau Pinang dan Jabatan Perdana
Menteri (ICU) menjemput Exco Belia dan Sukan, pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti Negeri, Ong Kok Fooi mewakili Kerajaan Negeri.

Tentu ramai akan puji bagi menunjukan kerjasama boleh dijalin atas nama semangat belia walaupun berbeza ideologi politik.

Adakah para belia hanya didedahkan dengan politik sebelah pihak sedangkan para belia lebih mengetahui politik mana yang patut didukungi.

Sikap yang ditunjukan oleh kepimpinan kerajaan sendiri menyebabkan para belia muak dan menjauhi Persatuan Belia yang dulunya menjadi kekuatan masyarakat kampung.

Antara anugerah yang diberikan ialah anugerah Perdana Pertubuhan Belia 2012 yang dimenangi oleh Pertubuhan Belia Hindu (HYO) Cawangan Butterworth.

Manakala kategori wanita penganugerahan Perdana Belia Negara diperolehi oleh Nagespary a/p Nadarajan.

CUEPACS: KERAJAAN <b>NEGERI PULAU PINANG</b> DIGESA JALAN <b>...</b>

Posted: 24 Jun 2012 09:37 AM PDT

GEORGE TOWN, 22 Jun (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja di dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Jumaat meluahkan rasa kesal terhadap sikap kerajaan Pulau Pinang yang seolah-olah keberatan untuk menjalin hubungan dengan badan itu. Presidennya Datuk Omar Osman berkata, sejak mengambil alih pentadbiran negeri pada 2008, kerajaan pimpinan DAP itu tidak membabitkan Cuepacs dalam soal menjaga kepentingan penjawat awam di Pulau Pinang.

"Cuepacs negeri lain semua mempunyai hubungan baik dengan kerajaan negeri mereka, termasuk di Selangor, Kelantan dan Kedah. Ada kerajaan negeri itu yang memberi sumbangan kepada Cuepacs negeri mereka. "Kita tak pandang parti mana memerintah, kita pandang yang mana kerajaan memerintah kita hormat...kerana penjawat awam ini yang menjalankan dasar kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan," katanya pada sidang media, di sini.

Beliau yang ditemui selepas merasmikan Mesyuarat Agung Kesatuan Kakitangan Perkhidmatan Tadbir dan Awam Pasukan Polis Semenanjung Malaysia (PACSU) cawangan Pulau Pinang, berkata usaha Cuepacs Pulau Pinang untuk mengadakan pertemuan dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng sering terhalang.

-- BERNAMA

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2012 03:19 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Perkhidmatan urutan <b>lepas</b> bersalin dan bertangas <b>di</b> pulau pinang <b>...</b>

Posted: 14 May 2012 12:00 AM PDT

Pusat Rawatan Traditional Darul Ikthiar
No 82, Lorong Mahsuri 7 Bandar Bayan Baru 11900 Penang.

Menjalankan Aktiviti
Mandi wap Herba Traditional,
Bekam (hijamah),
Urutan badan dan batin untuk lelaki Perkasa,
urutan lepas bersalin,
urutan aromaterapy,
reflexologi.Untuk Lelaki Dan Wanita.
Perkhidmatan Ke Rumah atau pun pejabat berdasarkan temujanji. , on call service disediakan kepada pelanggan di dalam Pulau Pinang.

Sila Hubungi Ibrahim 012-5732456
rahimaz1@hotmail.com

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2012 01:43 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 31 May 2012 01:11 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Mat Sabu hampir pasti bertanding <b>di</b> Parlimen <b>Batu Kawan</b>

Posted: 31 May 2012 12:16 AM PDT

Demam pilihanraya semakin terasa. Setiap hari ada saja yang bertanya pada sharpshooter bila bubar parlimen? Jawabnya mudah..tanyalah BN (Bini Najib)

Semakin dekat dengan pilihanraya semakin banyak spekulasi tentang calon-calon yang akan bertanding dan pastinya calon hebat seperti Mat Sabu tidak terlepas dari perbualan hangat politik rakyat. Ramai yang bertanya, Mat Sabu akan bertanding di mana?

Khabar angin kini yang bertiup kencang dari Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang adalah Mat Sabu hampir pasti menjadi calon di Parlimen Batu Kawan. Guan Eng merupakan sahabat baik Mat Sabu di kamar penjara. Bukan lagi rahsia hubungan akrab Mat Sabu dan Guan Eng ibarat 'isi dan kuku.'

Sharpshooter selaku Pengarah Pilihanraya Dun Bukit Tengah merangkap Ketua Penerangan Keadilan Batu Kawan, sudah pasti berita ini ibarat 'pucuk dicita..ulam mendatang..tidak cukup tapak tangan..Stadium Batu Kawan kami tadahkan..'

Pimpinan PAS di Kawasan Batu Kawan amat berharap Mat Sabu akan bertanding di Parlimen Batu Kawan akan menjadi kenyataan. Parlimen Batu Kawan kini adalah YB Prof Ramasamy TKM 2 merangkap Adun Perai.

Malam ini jangan lupa bersama Mat Sabu dan Chegubard di Kg Tok Panjang, Dun Bukit Tengah, Parlimen Batu Kawan. Ceramah gelombang KUNING ke Putrajaya..jumpa di sana..

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 01:26 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jun 2012 01:24 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Naufal Budak Baik: 1 Jun: Cuti Sekolah <b>di Batu Kawan</b>

Posted: 04 Jun 2012 10:18 PM PDT


Dalam kereta, on the way ke Batu Kawan.
Seluar Hawaii Afdhal yang Naufal pinjam, sebab semua seluar lain dah 'basah'.

Salam Naufal,

1 Jun ayah dan ibu pulang ke Tapah untuk bercuti ke batu Kawan Penang pada hujung minggu. Cuti sekolah berlansung 2 minggu jadi kami ambik kesempatan ini untuk pulang kemapung. Singgah di Tapah pada malam Jumaat dan bertolak ke Batu Kawan pada pagi Sabtu.

Bila sampai Tapah kami terkejut tengok betapa tembamnya Naufal. Pipi tembam dan perut pun makin besar.

Naufal dah tak pakai pampers. Opah cakap supaya Naufal tak kencing pada waktu siang dia beri kau minum susu kurang pada waktu siang. setiap 2 jam Opah akan bawa Naufal ke tandas untuk buang air kecil. Setakat ini naufal belum lagi kencing dalam seluar. Kecuali semasa di Batu Kawan. Sampaikan seluar habis dan Naufal terpaksa pinjam seluar Afdhal.

Mula pandai menyebut "Ibu" dan "Ayah". Selain dari itu ada beberapa perkataan pelik seperti "Tak guna!"(bila marah) dan apa lagi entah. Mungkin pengaruh dari Detectif Conan. Bila Naufal menjerit dengan perkataan itu kami semua ketawa.

Di batu Kawan, Naufal melaungkan dengan kuat Azan setiap kali maghrib. Senja Sabtu dan Senja Ahad, mengikut rancangan TV 106 Astro.

Cuti kali ni kita tak berjalan ke mana pun, ayah badan tak sedap, rasa macam nak demam. Malam minggu sahaja buat barbeque dengan semua keluarga Tok Hassan. Diaorang semua tidur pukul 4 pagi.

Ayah beli beberapa CD pendidikan dan buku untuk Naufal. tapi Naufal lebih suka menonton CD dari menjenguk buku.

Selain dari itu ada beberapa kes lain seperti tikus di Tapah semakin ganas. Ibu masa tidur kakinya kena gigit tikus. Mungkin sebab tikus tu tak biasa dengan ibu kot, sebab Naufal dan Opah tak pernah kena gigit tikus, walaupun tikus tu selalu naik kedapur dan makan makanan dalam tudung saji. :)

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2012 01:45 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Kilang pembuatan solar panel <b>di Batu Kawan</b> ada kaitan dengan <b>...</b>

Posted: 13 Mar 2012 04:54 AM PDT

Pembinaan kilang yang mengeluarkan solar panel di Batu Kawan oleh syarikat multi-nasional Robert Bosch sebenarnya telah lama diperkatakan sejak June 2011 . Pada masa itu kerajaan DAP Pulau Pinang mendabik dada berbangga kerana Pulau Pinang dipilih oleh pelabur untuk projek ini . Mungkin kerajaan DAP Pulau Pinang dah lupa pelaburan yang tinggi di negeri itu disebabkan usaha-usaha yang dijalankan oleh kerajaan pusat dan juga usaha-usaha kerajaan negeri Pulau Pinang semasa di bawah pentadbiran Barisan Nasional. Hal ini pernah saya huraikan dalam 'entry' yang lepas . (sumber)


Tulisan aku kali ni adalah untuk bercerita tentang sikap 'talam dua muka' untuk puak2 yang mengaku sayangkan alam sekitar. Mereka bermati-matian menentang kilang Lynas atas alasan mengancam kesihatan penduduk setempat dan juga alam sekitar . Tapi tahukah mereka bahawa kilang membuat solar panel juga mencemarkan alam sekitar dan menganggu kesihatan penduduk ? Ini terbukti apabila syarikat Jinko Solar terpaksa menutup kilang ini setelah mendapat protes yang hebat dari penduduk2 desa . (sumber) (sumber)
Apa yang berlaku di China ialah kegagalan syarikat Jinko Solar dalam menguruskan sisa buangan merbahaya dan seterusnya memberi kesan kepada alam sekitar dan kesihatan penduduk setempat. Jelas di sini proses pembuatan solar panel juga menghasilkan bahan buangan toksik dan merbahaya , kes yang sama seperti Lynas. Soalnya disini ialah kecekapan dalam menguruskan sisa buangan ini (contohnya logam berat Cadmium Telluride, CdTe dan Copper Indium Gallium Selenide, CulnGaSe). Satu artikel berkaitan yang ditulis dalam Los Angeles Times (April 2011) mungkin menarik untuk dibaca dan dibuat rujukan (sumber)
Dan yang paling menarik , tahukah anda pembuatan solar sel yang murah adalah menggunakan elemen2 tanah jarang (rare earth) ? iaitu mineral yang diekstrak oleh kilang Lynas di Gebeng. Dengan kemudahan yang ada di Lynas adakah Robert Bosch akan menggunakan sumber yang lebih mahal untuk pengeluaran solar panel mereka?  (sumber)
Agak ironik, tetapi itulah kebenarannya iaitu elemen2 tanah jarang diperlukan untuk kelangsungan teknologi2 hijau seperti bateri kenderaan hibrid dan solar panel. Mungkin artikel ini dapat membantu kita untuk memahami perkara ini. (sumber)
Aku tak nak jadi hipokrit , jadi aku tak membantah pembinaan kilang pembuatan solar panel di Batu Kawan ni . Cuma aku persoalkan sekarang, dimana puak2 yang kononnya mahu jaga alam sekitar tu ? Tolong buat kempen Hijau 3.0 di Batu Kawan ! Sila tunjukkan konsistensi anda , kilang Lynas dan kilang pembuatan solar panel Robert Bosch berkait secara langsung . Kedua-dua kilang ini menghasilkan sisa2 buangan yang dikatakan boleh memberi kesan pada kesihatan, dan alam sekitar. Jadi lancarkan saja Bersih 3.0 atau dunia akan nampak anda sebagai manusia yang jelas hipokrit !!!!

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Mar 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

UMNO Online - Projek Solar <b>Di Batu Kawan</b> Bukti DAP, Guan Eng <b>...</b>

Posted: 28 Mar 2012 02:20 AM PDT

Kategori Berita Pilihan

Projek Solar Di Batu Kawan Bukti DAP, Guan Eng Kaki Putar Alam

Oleh : Ropikah Ahmad

BATU KAWAN, 28 Mac – Kerajaan DAP Pulau Pinang telah terbukti tidak bertanggungjawab apabila membelakangkan kepentingan rakyat tempatan khususnya di Batu Kawan sendiri apabila meluluskan pembinaan projek kilang solar biarpun ia memberi kesan buruk kepada alam sekitar.

Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Mohd Nordin Mohd Kassim membidas tindakan dangkal kepimpinan kerajaan negeri yang diketuai oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri.

"Fikirkan sendiri bagaimana tindakan DAP apabila loji pemprosesan Lynas di Pahang mahu diusahakan maka mereka buat bantahan sehinggakan demonstrasi besar-besaran digerakkan bukan saja di negeri terbabit tetapi di Padang Kota juga dibuat sedangkan dalam diam mereka ini menggerakkan satu projek yang lebih berbahaya," katanya kepada UMNO-Online.

Dilaporkan, Bosch Group dari Jerman akan melabur RM2.2 bilion bagi membina kilang pengeluaran panel solar di Pulau Pinang selepas perjanjian memorandum yang dibuat kerajaan negeri.

"Sepatutnya hal-hal sedemikian dibincangkan dengan penduduk di sini terlebih dahulu dan mereka perlu memberi penjelasan kepada rakyat khususnya penduduk di Batu Kawan berhubung projek kilang Solar yang akan dibina di kawasan berkenaan.

"Persoalannya kenapa Lynas di Pahang diperbesar-besarkan sedangkan projek kilang solar yang diluluskan oleh pentadbiran negeri disembunyikan? Apa motif sebenar tindakan tersebut dibuat?"

Tegas beliau lagi, penduduk Batu Kawan sendiri tidak bersetuju dengan pembinaan kilang berkenaan yang bukan saja akan mencemarkan alam sekitar tetapi juga itu akan menjejaskan aktiviti harian penduduk di situ.

"Kawasan Batu Kawan bukan besar mana pun malahan penduduknya pun tidaklah seramai mana jadi sewajarnya kepimpinan negeri bukan saja menjaga hati penduduk tetapi juga mengambil berat akan apa yang berlaku kepada persekitaran mereka," katanya.

Jelas beliau, kajian yang telah dijalankan mendapati bahawa proses solar ini akan mengeluarkan lebih 10 bahan kimia dan bahan-bahan ini dikhuatiri akan menjejaskan punca pendapatan penduduk termasuklah ternakan ikan yang terjejas.

"Jika projek Lynas yang telah disahkan tidak memberi kesan berbahaya diprovokasikan dan dijadikan bahan proganda tetapi mengapa pula projek solar yang memberi kesan negatif kepada rakyat dibiarkan dibina?"

Pada 26 Februari lalu, satu demonstrasi Hijau telah digerakkan oleh pakatan pembangkang di Kuantan, Kuala Lumpur manakala di Pulau Pinang diketuai sendiri oleh Ketua Menterinya sebagai protes terhadap pembangunan kilang pemprosesan nadir bumi (rare earth) di Gebeng, Kuantan, Pahang milik syarikat Lynas Coporations LTD dengan mengatakan ia akan menghasilkan radioaktif yang membahayakan kesihatan dan boleh memberi kesan buruk terhadap manusia dan alam sekitar.

Namun begitu, hasil kajian didapati bahan nadir bumi adalah unsur penting dalam industri elektronik terutama sekali untuk penghasilan barangan seperti Ipad, komputer, Galaxy Tab, kipas helikopter, telefon mudah alih, turbin angin dan lain-lain malah mengikut data ekonomi, sebahagian besar bahan nadir bumi diimport dari China bagi memenuhi 90% hingga 97% permintaan industri elektronik di seluruh dunia yang semakin berkembang pesat.

Bukan itu saja, saintis pembangkang iaitu Dr Che Rosli Che Mat dari Pas juga telah menjelaskan bahawa operasi kilang pemprosesan nadir bumi tersebut adalah selamat dan tidak mendatangkan mudarat. – MediaUMNO.

Berita Bertarikh 28 March 2012 Pada 5:20 PM

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 11:20 AM PDT

URL Sumber Asal :-

alien (tak) mampir <b>di bukit jambul</b> « arifkoes

Posted: 22 Jun 2012 01:54 AM PDT

Ini kisah tentang Zarah. Putri ilmuwan 'atheis' bernama Firas yang terobesi pada jamur, bukit terlarang di kampungnya, dan 'dunia lain'. Saat  firas mulai ditampik keluarga dan lingkungan, lalu hilang tanpa bekas, adalah tugas Zarah untuk mencari jawaban dan meneruskan obsesi ayahnya. Lalu petualangan Zarah pun dimulai. Ke mana-mana, ketemu siapa saja, menjadi apa saja. Dituntun takdir,didukung semesta. Berlembar-lembar, beratus-ratus halaman cerita.

Baiklah. Bagi yang belum tahu, Partikel adalah novel Dewi Lestari dalam seri Supernova  (memang siapa yang tidak tahu? Bukankah selebritis adalah langkah taktis menjadi penulis, menjadi apa saja, dan apa yang dihasilkannya  selalu punya kans lebih tinggi untuk disimak, untuk laris?:).

Bagi yang sudah mengikuti seri –seri sebelumnya, cerita yang selalu diniatkan bertabur kelok liku misteri ini sesungguhnya tak lagi menyimpan banyak misteri. Seperti sudah bisa diduga, Zarah, layaknya tokoh-tokoh Dee lain, adalah nabi dari Dee Yang Maha Kuasa dalam semesta ciptaannya.

Mereka lahir dan diutus untuk mengikuti jalan spiritualitas, mencari pencerahan dan kebenaran, atau apapun bahasanya untuk mewakili apa itu yang (dianggap Dee, lalu juga pembaca setianya) hakiki. Sesuatu yang selalu (sok) dipertanyakan Dee sendiri.

Berada dalam dimensi Dee artinya bisa menerima kemungkinan setidakmungkin apapun, sekalipun itu aneh dan ganjil. Jadi yah, mau ada kebetulan apa pun kek, mau ada misteri segala rupa kek, ya, sah-sah saja. Meskipun saya yakin jawaban (juga ketiadaan jawaban) segala misteri itu sudah disiapkan dan kelak bisa dijelaskan.  Tentu saja di seri-seri buku selanjutnya. Dan apapun itu pasti bisa dijelaskan Dee dengan "ilmiah",  minimal dengan dukungan teori mestakung yang superbrilian dan multiguna itu.

Dengan begitu, gairah untuk bermisteri dan bertanya-tanya akan hakikat semesta di seri-seri Supernova sudah serimbun jamur di Bukit Jambul saat musim penghujan. Repetitif. Saat saya membawa asumsi bahwa novel ini berdiri sendiri—dan bukan cerita bersambung– cerita pun semakin kedodoran.

Apalagi dengan pernik-pernik kisah yang sungguh klise. Alien ala film Hollywood, ritual shaman, crop circle di Inggris?  Cerita stensilan tentang alien berbentuk babi ngepet, atau teknologi santet untuk mengirim ransum laskar mataram agar tak kelaparan saat menyerang batavia, atau crop circle di Piyungan, bukannya lebih asyik? Ayolah, ini dunia Dee yang semua serba mungkin, bukan?

crop circle Piyungan Jogja (dok. Muh Thoha)

Walhasil, saat si tokoh utama tersedot ke dunia lain, saya justru terhisap ke alam bosan dan dimensi kantuk.  Zat enteogen cerita ini agaknya kurang kuat untuk mampu membius saya.

Dee memang piawai menyabdakan segala yang misteri dan asing itu menjadi seru dan asyik. Penceritaan Dee bagaikan bisa mendatangkan pesawat UFO atau gerbang dimensi lain di bukit jambul atau di belakang rumah kita.  Tapi, ya sebatas itu, segala misteri dan keasingan dalam cerita itu cuma mampir. Tak pernah mendekat, menarik hati kita, mengoperasi otak kita, menanamkan iman bahwa mereka benar-benar ada, bahkan mengajak kita  ke dunianya.

Saya justru lebih tertarik pada bagian-bagian awal kisah drama keluarga Zarah dan Firas. Relasi bapak-anak memang  cerita usang yang telah dituangkan dalam entah berapa jenis cerita.  Kisah yang nyaris intim dan personal seperti "cerpen" Madre dan beberapa petilan kisah Filosofi Kopi. Cerita-cerita yang tak membutuhkan sosok nabi.

Saya dulu menganggap seri pertama Supernova, Ksatria, Putri, dan Bintang Jatuh itu yang paling keren. Seri-seri selanjutnya makin menurun dan tidak menggigit. Anggapan itu mungkin karena saya membaca novel itu waktu SMA, waktu buku sejenis yang saya baca adalah karya Marthen Kanginan. Entah apa kesan saya jika saya membacanya lagi kini.

dee yang maha jelita

dee yang maha jelita

Sebaiknya, selain berpikir untuk mengganti definisi seri novelnya menjadi cerber, atau mulai mencari artis-artis untuk film Supernova, saya usul sebaiknya Dee bisa mulai berpikir untuk membuat agama baru saja kalau seri supernova terus-terusan seperti ini.  ;p

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2012 03:43 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2012 03:45 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2012 03:33 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Balik Pulau</b> Durian Feast 2012 - The Digital Awakening

Posted: 28 Jun 2012 08:16 AM PDT

Our recent trip to Penang was to feast on durians, this being the season for it, and to spring clean my apartment. I had engaged two cleaners to mop and help me clear some of the unwanted items. The last time the apartment was cleaned was two years ago. The floor was thick with dust, as was everything else. The five hours of cleaning resulted in ten garbage bagful of things that I no longer have any use for. The next trip will be for packing the remaining items in boxes.

The day after the spring cleaning, we headed to Balik Pulau. I had pre-ordered three durians for Wuan and myself from Ah Wong of Stall 808 which is across the road from the Balik Pulau bus terminal and market. Ah Wong is my cousin Peter's cousin. He is a durian wholesaler that we have been patronising for many years. His wife also makes the delicious lempuk durian which is a paste of durian and sugar stirred in a kuali over a slow fire for at least four hours until it thickens and turns a dark shade of brown.

When we arrived at Ah Wong's house which also doubles up as his durian stall, we had to wait for him for almost half an hour. He was at the plantation collecting durians to transport them back to the stall. The first durian we had came fresh from the plantation. It is called "hor lor" in Hokkien which means bottle gourd because of the shape of its pulp. Its flesh is firm and pleasantly sweet with a subtle hint of bitterness.

The second fruit we had was called "ang chui mua" or red sarung. I have no idea why it is named as such. Perhaps the original tree was used to hang red sarungs to dry. Wuan and I have never eaten this fruit before. The flesh is a bright orange and slightly soft. Some of the seeds are stunted and small (chew hoot). It is sweet with a strong taste of bitterness. The core of the fruit is enlarged (tua sim) which made it difficult to open.

While we were enjoying the two durians, Ah Wong went off to collect more durians from the plantation. When we were done, and waiting for him, Wuan went over to the pile of durians to pick one of the smaller fruits to practice shaking the durian. The sound and sensation of the pulp moving inside while it is being shaken indicates that its flesh is firm. If there is no sound when shaken, the flesh could be mushed. Firm flesh is preferred over mushed ones.

When Ah Wong came back, he asked what kind of durian we wanted to eat next. Wuan wanted something creamy and bitter. Incidentally, the durian that she used to practice shaking with had bitter and creamy flesh. The durian was called "hor too" or porcupine. Again, I have no idea why it is named after a porcupine. Perhaps its shape has a likeness to a porcupine or the animal was spotted frequently near the tree before it was given a name.

Its flesh was pale, not an attractive feature in durians. The preferred colours are bright yellow, orange and pinkish. However, to our surprise, it was creamy and very sticky. It was moderately sweet but had a very bitter taste with a strong aftertaste of licorice. That was also the first time we had "hor too" and we liked it very much, irrespective of the colour of its flesh. Its unique licorice aftertaste was very unusual. That was one durian we would not mind having more of.

With some room in our tummies still, we got Ah Wong to open another durian for us. He recommended "cheh puay" or green skin. This is one fruit we have been eating here for the past few years. Its flesh was a shade of bright yellow, very creamy, sweet, rich and sticky. I had to wash it down with some water after my second mouthful because of its stickiness. Needless to say, this is one of our favourites too.

The durian harvest for this year is rather small. The continuous rain during the blooming phase had caused many of the buds to fall off. In a week or two, the durian season in Balik Pulau would end. The quality of the durians at the tailend is usually lower. It was fortunate that we were in Penang at the peak of the season. We had a pick of some of the better durians. Finally, our craving for durians for this year was totally satiated.

Tags: , , , , ,


You may also be interested in the following posts:

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Stories from <b>Balik Pulau</b>, Penang: 2012 updates

Posted: 06 Jun 2012 01:40 AM PDT

Hi all!

As durian season is upon us again, I thought I should update the blog and maybe tell you a bit more about myself!

Name: X, semi-anonymous Balik Pulau blogger
Location: Singapore (for now). My family is from Balik Pulau, but I only visit once a year or less, because of my schedule :(
Languages I speak: English, Chinese...some Korean...und ein bisschen Deutsch...
Questions? Email me using the link on the right sidebar!

So what's been going on in Balik Pulau?

Traffic accidents. And more traffic accidents. Anyone who's been there will know that the curving mountain roads are really treacherous, and that road works have been delayed year after year after year. However, I think the last time I visited, a bridge was under construction. It's really unfortunate that the government has been so slow about improving the safety conditions of the roads.

Urbanisation and development. People are building huge houses in a place that used to be a village of aluminium and wood houses 70 years ago, causing landslides and pollution.

In better news, there is the...

Penang Durian Fair (now till 31 July 2012). Go stuff yourselves! Bring the mosquito repellent...

3rd Penang Durians Masters, 16-17 June 2012. I'm not too sure what this event is. Is it a bowling competition? Are the bowlers using durians to bowl instead of regular bowling balls? (I kid.)

So where should you stay while you're stuffing your faces with smelly durians? I recommend the Upeh Inn. Warning to the picky: this is a shabby inn by many standards. The toilets are shared, there are only a few (4-5) rooms, there are two showers only, with cold water only. It is on the 2nd floor of a row of shophouses, and there are no elevators, so you have to drag your own luggage up to your room. Don't count on there being any air-conditioning. No food or drinks are provided in the Inn. However, it is very clean and cool at night, and across the road there is a market that sells basic Malaysian staple meals every morning. Every weekend there is a night market that sells all manner of food (very exciting) and even some shoes and clothes (not so exciting). There is a bus stop right outside the inn with buses that go to Georgetown. I don't know if the owner speaks English, but you can try contacting them at:

No 858x, Tmn Sri Indah, 33 Jln Balik Pulau, 11000 Balik Pulau Pulau Pinang. Tel: 04-8661670 @ 012-4380873. Email: upehinn@gmail.com

What does "Islamic Inn" mean? Basically not much, just that anything shady that Muslims would frown upon does not happen in the inn, so it is relatively safe. Families who are visiting relatives and cyclists who are touring Penang by bike book rooms there.

Happy durian season, everyone!

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 28 May 2012 03:37 AM PDT

URL Sumber Asal :-

dharma talk penang: My active Sunday

Posted: 27 May 2012 08:39 AM PDT

As I have told you before, Saturday and Sunday is supposed to be my rest day . However, this Sunday which is today was very busy for me.

It started  of with a breakfast with my  s family and my nephew , B and my Sister C. We had a Tim Sum breakfast at Kuta Bali, Farlim and during the cversation, we happen to talk about the housing properties in Balik Pul

au. My daughter , M's boyfriend wsa from Balik Pulau. The direct translation of " balik pulau " is going back to the Island. But, the place is not an island but it is across a hill separating the town and Air Itam town from the place. It took about 15 minutes to cross the hill from Farlim, Air Itam.

Balik Pulau is very famous for its durian estates and some of the best durians come from this place. Many outstation visitors visit this place for a few delicacies ie durian, laksa and nutmeg juice.

After the Tim Sum breakfast, we decide to take a break before we go over to Balik Pulau and upon reaching my home, I was requested by my wife to shop for some household items at the nearby Sunshine hypermarket.  It was a rush for me because I was supposed to pick up my daughter, M , my nephew and my sister to go property hunting in Balik Pulau. It took me an hour to finish shopping with my wife and I have to rush to pick up all the members and to on my way to Balik Pulau.

We started off at about 11.45am and it was getting hot.  The weather in the morning was cloudy and it starts to get hot as noon approaches.  It took about 20 minutes before we reach Balik Pulau and there was a lot of cars heading for that direction as the durian season has just started.  Durian stalls were mushrooming all along the hill way to Balik Pulau.  The town was full of cars but we took the left turn heading towards a property at Pokok Upeh.

We reach a property site which have about 23 bungalows and each selling about RM1.4 million with about 6,000 to 7,000 sq ft of land. The show units was beautifully done and there was ample space in the living room and all in there are about 6 rooms. If we were to buy such landed property in E&O and the Lights or Pulau TIkus, it will cost about RM6 million. Although, Balik Pulau and Pulau Tikus have the same "Pulau" name , the price is so vastly different.  The difference is across the hill between two places. I think in a matter of time, the hill would not matter anymore if the land is getting less in the Penang town area.

Next, we visited Botanical. This is a new township located on a low hill and the place was better oganized and there is about a few hundred semi-D or terrace houses there. There is also an international school which is called the Prince of Wales International School.  It was a very beautiful building and the township is like a modern western housing sites. The area is booming and the pace of expanding the property have slowed down.  This was the first property site to launched in Balik Pulau.  The units are a little pricey , ranging between RM600,000 to RM900,000 per unit depenidng on whether it is a terrace unit or semi-D unit.  The price of these properties have increased since my last visit by about 40%.

The next site was a landed property site near the sea. It should take another 10 minutes to the seas. In this property , they provide a man-make river and the property have a mix of single stuble orey semi-Ds , double storey terrace houses, bungalows ranging between RM350,000 for a single storey terrace to RM700,000 for a double storey semi-D.  I think the place is mend to be a santuary type of living style.  It is a very big piece of development but it will take a few years to complete.

There is so many new property sites in Balik Pulau and compare to the property in the island proper , it is more affordable for many before the price of the land catches up with the Island proper.  Penang is an island so land is limited and it will stretch further and further into the island as the coast and the island proper gets more and more staturated.

After the property tour, my daughter M's BF  took us to have lunch at the new market place where we had laksa, persumbor , nutmeg juice and ice kachang. The laksa was quite good and my Sister , C loved it very much. Maybe, it is because she is hungry. LOL.

So, we rushed off back to Farlim and it was already 4pm in the afternoon.  I took a short nap and when I wake up, it is already dinner time. The rest of the day was the usual resting on the couch and watching my favorite Sunday movie. Yeah, back to normal and prepare for the next working day on Monday.

Namaste.

Kehadiran Lim Guan Eng <b>di Balik Pulau</b> dibantah oleh penduduk <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2012 07:00 PM PDT

BALIK PULAU - Sekumpulan penduduk dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) setempat hari ini mengadakan perhimpunan aman bagi membantah kehadiran Ketua Menteri, Lim Guan Eng ke kawasan mereka di Teluk Bahang, di sini.

Mereka berkumpul seawal pukul 7.30 pagi bagi menyatakan tidak puas hati terhadap corak pentadbiran Guan Eng yang dikatakan tidak telus dan menindas rakyat, khususnya orang Melayu.

Kumpulan itu juga membawa kain rentang yang antaranya tertera perkataan-perkataan seperti Guan Eng Rasis dan Guan Eng hanya pandai perkudakan semua bangsa.

Bagaimanapun, perhimpunan tersebut bertukar kecoh apabila salah seorang daripada anggota mereka didakwa diserang dari belakang oleh ahli parti pembangkang di hadapan kompleks MPPP, Teluk Bahang.

Palmyra Residences, <b>Balik Pulau</b>: Interesting Places in the rather <b>...</b>

Posted: 02 Jul 2012 01:59 AM PDT

Pulau Betong fish market. Sometimes a lot of fish, sometimes no fish eventhough at the same time same day. I myself am not too sure how to know if it's a good day. Anyhow the 3 photos below were taken on a good day with lotsa fresh seafood and the gigantic stingray.
If you're coming out from Palmyra, at the traffic light, turn right towards Pulau Betong (left is towards Sunday pasar malam). Go until almost the end and you will see an old faded signboard "Pasar Nelayan Pulau Betong"

We just discovered there's a huge Thai food restaurant at the Anjung Indah peak (the view point at Jln Tun Sardon). We went on a weekday so there was only 2 tables. The food is so-so only, but the view is good and the price, you judge for yourself. I still prefer Khun Thai, good food, ok prixce.

And lastly, the Sunday Pasar Tani. It doesn't have the greatest fresh produces but at least it's some type of activity in the sleepy town.

Now I still have problem looking for decent breakfast venue which can meet the FTZ food standard.

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Stories from <b>Balik Pulau</b>, Penang: 2012 updates

Posted: 06 Jun 2012 01:40 AM PDT

Hi all!

As durian season is upon us again, I thought I should update the blog and maybe tell you a bit more about myself!

Name: X, semi-anonymous Balik Pulau blogger
Location: Singapore (for now). My family is from Balik Pulau, but I only visit once a year or less, because of my schedule :(
Languages I speak: English, Chinese...some Korean...und ein bisschen Deutsch...
Questions? Email me using the link on the right sidebar!

So what's been going on in Balik Pulau?

Traffic accidents. And more traffic accidents. Anyone who's been there will know that the curving mountain roads are really treacherous, and that road works have been delayed year after year after year. However, I think the last time I visited, a bridge was under construction. It's really unfortunate that the government has been so slow about improving the safety conditions of the roads.

Urbanisation and development. People are building huge houses in a place that used to be a village of aluminium and wood houses 70 years ago, causing landslides and pollution.

In better news, there is the...

Penang Durian Fair (now till 31 July 2012). Go stuff yourselves! Bring the mosquito repellent...

3rd Penang Durians Masters, 16-17 June 2012. I'm not too sure what this event is. Is it a bowling competition? Are the bowlers using durians to bowl instead of regular bowling balls? (I kid.)

So where should you stay while you're stuffing your faces with smelly durians? I recommend the Upeh Inn. Warning to the picky: this is a shabby inn by many standards. The toilets are shared, there are only a few (4-5) rooms, there are two showers only, with cold water only. It is on the 2nd floor of a row of shophouses, and there are no elevators, so you have to drag your own luggage up to your room. Don't count on there being any air-conditioning. No food or drinks are provided in the Inn. However, it is very clean and cool at night, and across the road there is a market that sells basic Malaysian staple meals every morning. Every weekend there is a night market that sells all manner of food (very exciting) and even some shoes and clothes (not so exciting). There is a bus stop right outside the inn with buses that go to Georgetown. I don't know if the owner speaks English, but you can try contacting them at:

No 858x, Tmn Sri Indah, 33 Jln Balik Pulau, 11000 Balik Pulau Pulau Pinang. Tel: 04-8661670 @ 012-4380873. Email: upehinn@gmail.com

What does "Islamic Inn" mean? Basically not much, just that anything shady that Muslims would frown upon does not happen in the inn, so it is relatively safe. Families who are visiting relatives and cyclists who are touring Penang by bike book rooms there.

Happy durian season, everyone!

Pilihan Anda: Skandal halau penduduk <b>di Balik Pulau</b> terbongkar <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2012 02:01 AM PDT

|

Di dalam propaganda Lim Guan Eng DAP dan jentera media beliau selama ini memburuk-burukkan parti UMNO dan BN, Setiausaha Agung DAP itu terpaksa juga akur dengan perancangan murni kerajaan BN Malaysia.

Yang terbaru ialah hasrat murni kerajaan BN Malaysia untuk membantu projek Asian Women Leadership University (AWLU). Dan Lim Guan Eng DAP sendiri mengeluarkan kenyataan menyokong penuh hasrat kerajaan BN Malaysia.

Baguslah kerana Guan Eng DAP sedar dengan visi mantap UMNO/BN, lawan beliau yang kerap dituduh dan diburuk-burukkan.

Dalam kenyataan itu, Guan Eng DAP juga berkata bahawa Smith College, partner AWLU, lebih terkenal jika dibandingkan dengan Universiti Sains Malaysia (USM), universiti awam di negeri Pulau Pinang.

Dan DS Khaled Noordin sendiri telah mengesahkan menerima permohonan organisasi antarabangsa untuk membina Insitusi Pengajian Tinggi Swasta di Kampung Genting, Balik Pulau.

Lihat dokumen dan surat dari SUK Penang di dR MiM


Related Posts : POLITIK, TERKINI, ULASAN


Share/Bookmark
Posted by Desperado on 5:01 PM. Filed under , , .
© 2008 - 2012 Desperado, Hakcipta Terpelihara.

Semua tulisan, pendapat, komen dan foto yang ada di blog ini MILIK ASAL PENULISNYA yang dikutip dari pelbagai sumber di dalam internet melainkan dinyatakan sebaliknya. PENULIS tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi daripada blog ini.

09 di seberang jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di seberang jaya - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di seberang jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di seberang jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 01:12 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di seberang jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jun 2012 01:27 AM PDT

URL Sumber Asal :-

IRENA KOSMETIK: RAWATAN RESDUNG <b>DI SEBERANG JAYA</b>

Posted: 11 Apr 2012 08:08 AM PDT



SALON IRENA KOSMETIK TERLETAK DI :

N0.49, LENGKOK SIAKAP 3,
TAMAN SIAKAP, 13700
SEBERANG JAYA

PELANGGAN TETAP BOLEH MENDAPAT DISKAUN UNTUK SETIAP SEISI RAWATAN.
HARGA BIASA : RM35.00 per seisi
HARGA PROMOSI : RM60.00 untuk 4 seisi rawatan

PENYELESAIAN UNTUK MENGEMBALIKAN KECANTIKAN WAJAH ANDA!

Khas Untuk Hilangkan Jeragat, Bintik Hitam, Pigmentasi,

Kesan Parut Serta Mencerahkan Kulit Wajah

Untuk Wanita & Lelaki

Tanpa Kemerahan Atau Pengelupasan

BERKESAN!

SILA VIEW article 2009

HUBUNGI SAYA UNTUK KETERANGAN LANJUT:

JAMILAH - 0134303292

Khas Untuk Hilangkan Jeragat, Bintik Hitam, Pigmentasi, Kesan Parut Serta Mencerahkan Kulit Wajah

Untuk Wanita & Lelaki
Tanpa Kemerahan Atau Pengelupasan
BERKESAN!
1) Set Kunyit 3 in 1
Krim Kunyit / Sunblock / Cleanser
Best Buy : RMxx / Pasaran : RM60

SALAH SEORANG PELANGGAN SEDANG MENJALANKAN RAWATAN DI SALON IRENA KOSMETIK SEBERANG JAYA

ULAT RESDUNG KELIHATAN TIMBUL SETELAH RAWATAN DIJALANKAN


BAGI PELANGGAN YANG INGIN MENDAPAT RAWATAN SETIAP BULAN BOLEH MENGHUBUNGI SAYA SENDIRI BAGI MENDAPATKAN HARGA YANG LEBIH ISTIMEWA!

JAMILAH, TEL : 013-4303292/0142404706
APA YANG MENARIK, SEMUA PELANGGAN TETAP SAYA AKAN BERPELUANG MENDAPATKAN
RAWATAN MENCERAH DAN MENCANTIKKAN WAJAH DALAM JANGKA MASA YANG SINGKAT SEKALI!

tinta balqees: KE <b>SEBERANG JAYA</b> PULAU PINANG

Posted: 26 May 2012 07:04 AM PDT

Kalau kemalasan dah melanda diri memanglah blog ni penuh dengan serawang sana sini........lagi pun dah mula dapat tempahan kek untuk majlis perkhawinan dan pertunangan.Ini pun ada beberpa cerita sewaktu saya menemani En Suami menghadiri seminar di Seberang Jaya Pulau Pinang selama dua hari disana.

Kami terpaksa menginap di Hotel Ixora Seberang Prai kerana di Sunway Hotel penuh.......tempat seminar En Suami di Pusat Konvensyen Sunway Megamall saja apa pun tidak lah jauh dari hotel kami menginap.Hotel Ixora ni pun masih baru lagi.......hotel empat bintang bersih bersih dan layanan pun bagus.

 Kalau tak salah saya waktu tu sambutan Hari Ibu....pihak Hotel turut menyambut dengan mengadakan pertandingan menghias kek untuk pengunjung  hotel...terutam utk para ibu.En Suami mengalakan saya menyertainya tapi terasa kurang adil jika saya turut serta........ayat macam bagus aja!!....sebenarnya lebih kepada perasaan malu.
Antara perserta yg menyertai pertandingan menghias kek anjuran Hotel Ixora.
Sewaktu En Suami keSeminar saya ambil kesempatan untuk melawat kakak saya yang tinggal dengan keluarga anak perempuanya di Penaga.Kebetulan sewaktu kesana dihari kelahiran Kak Ngah saya so saya ambil kesempatan menyambut di Sunway Megamall...ajak makan2 aja dan En Suami sempat membelikan sebiji kek sebelum dia masuk kedewan Seminar.
Yang ni cucu saudara saya.......Qaisara, bijak walau pun baru berusia empat tahun....comel kan.
Sebelum pulang saya dibekalkan nasi lemak hasil tangan Kak Ngah saya.....terbaik dari ladang.

BLOG PENANG: 09 <b>di seberang jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jun 2012 01:29 AM PDT

URL Sumber Asal :-

HURAIRA AL-HADY: PHOTO2 <b>DI</b> PROGRAM FRANCAIS KOMUNITI <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2012 06:00 PM PDT

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Penggunaan telah mengadakan mini ekspo Program Francais Komuditi di dalam ADUN Seberang Jaya bermula 7hb -9hb June 2012.
Semalam Adun Seberang Jaya Datuk Ariff Shah mengambil kesempatan mengadakan jamuan  rakyat bagi meraikan penduduk berdekatan. 
Ketua Pemuda UMNO Permatang Pauh Cikgu Zaidi turut hadir sama bagi memeriahkan majlis tersebut. banyak peluang perniagaan francais telah di pamirkan kepada peniaga2 kecil yang berminat, modal sebanyak RM5000 hingga RM 50000 dalam bentuk pinjaman akan di sediakan kepada yang layak. 
rata rata peniaga sekitar DUN Seberang Jaya begitu gembira dengan peluang di sediakan oleh KPDN yang turun ke bawah berjumpa rakyat. 

BLOG PENANG: 09 <b>di seberang jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 01:33 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Promosi Produk 2 Puteri <b>di</b> Carrefour <b>Seberang Jaya</b>, Pulau Pinang

Posted: 23 Jun 2012 05:15 AM PDT


Assalamualaikum.

Bermula dari hari Sabtu 23 Jun 2012 hingga 1 Julai 2012 syarikat kitarang berpeluang untuk turut serta dalam promosi kat Carrefour Seberang Jaya, Pulau Pinang. Sesapa yang tinggal berdekatan Pulau Pinang dan Carrefour khasnya jemput-jemput ler ke Carrefour Seberang Jaya yer sepanjang minggu ni. Sebenarnya short notice tapi peluangkan... Sukar nak dilepaskan heheh. So kitarang grap la. Apa yang kitarang tahu banyak syarikat besar yang turut serta. Heheheh berangan ler yang ni dapat setanding dengan diarang heheh. Okay ler tu kan heheh. Penambah semangat :)

Jadi dengan kelajuan yang agak maksima saya bersama Mr Hb mula kaco pengilang yang buat label plastik Cili Boh Asli 2 Puteri  untuk siapkan cepat. Nak bawa ke tapak promosi tu. Letih dah nak bincang bab ni sebenarnya tapi nak buat macam mana kan. Hak kita dah bayar masih tak dapat, bengang ler juga. Akhirnya dapat gak ler bawa balik 25kg plastik. Balance nanti diarang akan hantarkan katanya. Entah bila ler tu... Bukan suka pikir jahat pasal orang tapi dah letih sesangat dengan kerenah diarang ni. Tapi Alhamdulillah cantik hasilnya. Lega ler juga.

Tapi sebaik balik dari Penang atas urusan tu dan beberapa urusan lain saya di masukkan ke hospital ler pulak. Isk.. Udah ler barang-barang yang nak dibawa tak siapkan lagi. Mana dengan stok Sos Char Kueyteow 2 Puteri nya ada sikit sangat (ni ler akibatnya kalau tak suka buat stok lelama sebab suka customer dapat yang baru dari kitarang). Cili Boh Asli 2 Puteri pun baru je dapat plastik. Nak kena buat gak untuk promosi ni nanti. Waduh waduh.

Alhamdulillah akhirnya saya dapat keluar dari hospital 22 Jun 2012. So bersama Mr Hb pulun sakan kata orang utara kejar masa untuk siapkan segala macam yang perlu dibawa. Alhamdulillah semuanya selesai walau saya pun tak berapa sihat sangat lagi dan Mr Hb yang banyak kena buat kerja. Dia jaga bahagian produk dan saya bahagian nak siap sedia apa yang patut dari segi barangan yang nak dibawa. Jangan tercicior nanti udah ler. Bukannya dekat nak balik ambil. Nasib baik ada staf yang dapat tolong kitarang sediakan produk heheh. Kot idah entah ler.

Alhamdulillah minggu ni kami di Carrefour Seberang Jaya, Pulau Pinang untuk promosikan produk kami iaitu Sos Char Kueyteow 2 Puteri dan Cili Boh Asli 2 Puteri. Buat yang ada disekitar Pulau Pinang, Perak Utara dan Kedah sila-sila ler jenggah gerai kami yang ada berhampiran Cili Padi Food Court Carrefour Seberang Jaya yer.  RM NINETYSIXBILLION ENTERPRISE namanya :) Sila ler meriahkan suasana dan dapatkan produk kami yang saya jamin berbaloi untuk dicuba. Terima kasih...


 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved