Ahad, 15 Julai 2012

09 di kepala batas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di kepala batas - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Siapa Pengganti Pak Lah <b>Di Kepala Batas</b>?

Posted: 11 Jun 2012 03:59 AM PDT

Nampaknya bekas perdana menteri Abdullah Badawi dapat menghidu tindakan penggantinya Najib Altantuya yang cuba mengeluarkannya dari kerusi Kepala Batas untuk membolehkan orangnya sendiri dan dia telah bertindak terlebih dahulu dengan memberi amaran kepada parti Umno.

"Najib Altantuya dan Mahathir sedang cuba bertindak sekarang. Jelaslah bahawa mereka akan mengadakan pemilihan dalam parti sebelum PRU ke 13. Mereka mempunyai alasan yang cukup untuk diberi kepada Majlis Tertinggi parti bahawa jika PRU ke 13 diadakan dengan tergesa-gesa, mereka akan berkemungkinan besar kehilangan kerajaan persekutuan." Ahli parlimen Batu dari PKR, Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

"Ini berkemungkinan benar namun mereka akan cuba melaksanakannya dengan cara kotor. Dengan cara ini mereka akan dapat menyingkirkan semua musuh mereka dalam Umno dan menggantikannya dengan orang-orang mereka termasuk didalam parlimen. Jadi, jika mereka kalah sekalipun dalam pilihanraya umum ke 13, mereka tidak akan perlu berhadapan dengan orang yang bakal berpaling tadah dan berpegang pada jawatan parti dan boleh bersuara dalam politik nasional.

Lebih banyak kejutan akan dijangka

Sudah dijangka beberapa hari yang lalu, bekas menteri Kadir Sheikh Fadzir telah melancarkan sebuah parti politik baru, Ikatan, yang bertujuan menghidupkan semula 'Umno lama' dan membebaskan diri dari cara politik Najib Altantuya sering bermain dengan perkauman dan agama.

Umno yang ada pada masa ini adalah Umno Baru yang ditubuhkan oleh bekas PM, Mahathir Mohamad setelah merebut kuasa daripada Tengku Razaleigh pada tahun 1980-an dan perpecahan berlaku menyebabkan Umno yang lama telah didaftarkan semula.

Kadir yang keluar dari Umno pada bulan lalu dikatakan seorang yang agak liberal didalam parti. Walaupun dia agak berprofil rendah, agak ramai juga orang dalam Umno yang berpengaruh akan bersimpati padanya dan mungkin juga akan menyertai Ikatan jika Najib Altantuya dan Mahathir bertindak melampaui batas. Antara mereka yang agak berserdehana dalam Umno termasuk Tengku Razaleigh Hamzah dan Sabaruddin Chik.

Ikatan wujud kesan daripada perpecahan dalam Umno dan ketidakpuasan hati dengan Mahathir. Ramai yang kecewa apabila Najib Altantuya melakukan apa saja kata Mahathir termasuk melaksanakan cara lama yang begitu kolot dan kejam dan telah merosakkan imej Umno itu sendiri. Namun Mahathir tidak nampak semua itu. Dia merasakan bahawa Umno sepatutnya lebih tegas dan telah memberi amaran jika BN kalah dalam PRU ke-13, mereka tidak akan menyerahkan kuasa dengan mudah.

Tiada kenyataan balas dari Pak Lah

Pak Lah tidak memberi apa-apa kenyataan bahawa dia akan bertanding untuk kerusi parlimen Kepala Batas yang dipegangnya sejak tahun 1978. Namun demikian, media Umno telah sibuk menspekulasi siapakah yang akan diumum untuk menggantikan tempatnya.

"Ini memang cara Umno memukul beduknya. Sekalipun Pak Lah mahu bersara, dialah yang akan mencari orang yang sesuai untuk kerusi kuatnya itu. Kita tidak membina kubu kuat seperti itu lantas melepaskannya begitu sahaja. Jika dia mahu, Kepala Batas akan diwariskan kepada Khairy- itu yang pasti," kata pemerhati Umno kepada Malaysia Chronicle.

Dia merujuk kepada Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, yang berada dalam tekanan di kawasannya sendiri iaitu Rembau dan berkemungkinan juga, Chegubard atau Badrul Hisham Shahrin dari PKR akan mengalahkannya untuk kerusi Negeri Sembilan itu.

Ada cakap-cakap bahawa Khairy akan berpindah ke kubu kuat Pak Lah di Pulau Pinang. Tetapi, bagaimana dia akan melakukan itu tanpa rasa malu dan berhadapan dengan tohmahan dari Umno sendiri.

Boneka Khairy lwn 'calon boleh menang' Najib, tapi adakah mereka akan menang?

Menurut The Malaysian Insider, sekurang-kurangnya dua pemimpin Umno sedang bergelut untuk kerusi Kepala Batas. Mereka adalah ketua pemuda Umno Kepala Batas, Reezal Merican Naina Merican dan bekas duta Malaysia ke Filipina, Ibrahim Saad, bekas ahli parlimen tasik Gelugor yang juga timbalan menteri.

"Ibrahim mungkin ada kelebihan disini dan dia juga ada kaitan dengan orang lama manakala Reezal pula seorang mamak. Namun, Pak Lah mahukan Reezal untuk menggantikannya," ada sumber memberitahu The Malaysian Insider, dengan merujuk kepada Reezal yang berketurunan India Muslim.

Namun, disebalik faktor 'mamak' Reezal, dia bukanlah pilihan yang popular kerana dia juga dilihat sebagai boneka Khairy.

Ibrahim yang merupakan timbalan menteri di Pulau Pinang semasa BN memerintah negeri itu dilihat sebagai calon yang lebih berpotensi malah dia juga rapat kepada Najib Altantuya.

Pak Lah, yang dikenali sebagai 'Sleeping Beauty' untuk satu tempoh pemerintahan yang tidak lama, merupakan perdana menteri Malaysia dari tahun 2003 hingga ke 2009.

Menurut The Malaysian Insider, dia memenangi kerusi Kepala Batas untuk kali yang ke lapan pada tahun 2008 dengan majoriti undi 11,246 apabila menerima sejumlah 23,445 undi berbanding Subri Mohd Arshad dari PAS yang mendapat hnaya 12,199 undi.

Nampaknya bekas perdana menteri Abdullah Badawi dapat menghidu tindakan penggantinya Najib Altantuya yang cuba mengeluarkannya dari kerusi Kepala Batas untuk membolehkan orangnya sendiri dan dia telah bertindak terlebih dahulu dengan memberi amaran kepada parti Umno.

"Najib Altantuya dan Mahathir sedang cuba bertindak sekarang. Jelaslah bahawa mereka akan mengadakan pemilihan dalam parti sebelum PRU ke 13. Mereka mempunyai alasan yang cukup untuk diberi kepada Majlis Tertinggi parti bahawa jika PRU ke 13 diadakan dengan tergesa-gesa, mereka akan berkemungkinan besar kehilangan kerajaan persekutuan." Ahli parlimen Batu dari PKR, Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

"Ini berkemungkinan benar namun mereka akan cuba melaksanakannya dengan cara kotor. Dengan cara ini mereka akan dapat menyingkirkan semua musuh mereka dalam Umno dan menggantikannya dengan orang-orang mereka termasuk didalam parlimen. Jadi, jika mereka kalah sekalipun dalam pilihanraya umum ke 13, mereka tidak akan perlu berhadapan dengan orang yang bakal berpaling tadah dan berpegang pada jawatan parti dan boleh bersuara dalam politik nasional.

Lebih banyak kejutan akan dijangka

Sudah dijangka beberapa hari yang lalu, bekas menteri Kadir Sheikh Fadzir telah melancarkan sebuah parti politik baru, Ikatan, yang bertujuan menghidupkan semula 'Umno lama' dan membebaskan diri dari cara politik Najib Altantuya sering bermain dengan perkauman dan agama.

Umno yang ada pada masa ini adalah Umno Baru yang ditubuhkan oleh bekas PM, Mahathir Mohamad setelah merebut kuasa daripada Tengku Razaleigh pada tahun 1980-an dan perpecahan berlaku menyebabkan Umno yang lama telah didaftarkan semula.

Kadir yang keluar dari Umno pada bulan lalu dikatakan seorang yang agak liberal didalam parti. Walaupun dia agak berprofil rendah, agak ramai juga orang dalam Umno yang berpengaruh akan bersimpati padanya dan mungkin juga akan menyertai Ikatan jika Najib Altantuya dan Mahathir bertindak melampaui batas. Antara mereka yang agak berserdehana dalam Umno termasuk Tengku Razaleigh Hamzah dan Sabaruddin Chik.

Ikatan wujud kesan daripada perpecahan dalam Umno dan ketidakpuasan hati dengan Mahathir. Ramai yang kecewa apabila Najib Altantuya melakukan apa saja kata Mahathir termasuk melaksanakan cara lama yang begitu kolot dan kejam dan telah merosakkan imej Umno itu sendiri. Namun Mahathir tidak nampak semua itu. Dia merasakan bahawa Umno sepatutnya lebih tegas dan telah memberi amaran jika BN kalah dalam PRU ke-13, mereka tidak akan menyerahkan kuasa dengan mudah.

Tiada kenyataan balas dari Pak Lah

Pak Lah tidak memberi apa-apa kenyataan bahawa dia akan bertanding untuk kerusi parlimen Kepala Batas yang dipegangnya sejak tahun 1978. Namun demikian, media Umno telah sibuk menspekulasi siapakah yang akan diumum untuk menggantikan tempatnya.

"Ini memang cara Umno memukul beduknya. Sekalipun Pak Lah mahu bersara, dialah yang akan mencari orang yang sesuai untuk kerusi kuatnya itu. Kita tidak membina kubu kuat seperti itu lantas melepaskannya begitu sahaja. Jika dia mahu, Kepala Batas akan diwariskan kepada Khairy- itu yang pasti," kata pemerhati Umno kepada Malaysia Chronicle.

Dia merujuk kepada Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, yang berada dalam tekanan di kawasannya sendiri iaitu Rembau dan berkemungkinan juga, Chegubard atau Badrul Hisham Shahrin dari PKR akan mengalahkannya untuk kerusi Negeri Sembilan itu.

Ada cakap-cakap bahawa Khairy akan berpindah ke kubu kuat Pak Lah di Pulau Pinang. Tetapi, bagaimana dia akan melakukan itu tanpa rasa malu dan berhadapan dengan tohmahan dari Umno sendiri.

Boneka Khairy lwn 'calon boleh menang' Najib, tapi adakah mereka akan menang?

Menurut The Malaysian Insider, sekurang-kurangnya dua pemimpin Umno sedang bergelut untuk kerusi Kepala Batas. Mereka adalah ketua pemuda Umno Kepala Batas, Reezal Merican Naina Merican dan bekas duta Malaysia ke Filipina, Ibrahim Saad, bekas ahli parlimen tasik Gelugor yang juga timbalan menteri.

"Ibrahim mungkin ada kelebihan disini dan dia juga ada kaitan dengan orang lama manakala Reezal pula seorang mamak. Namun, Pak Lah mahukan Reezal untuk menggantikannya," ada sumber memberitahu The Malaysian Insider, dengan merujuk kepada Reezal yang berketurunan India Muslim.

Namun, disebalik faktor 'mamak' Reezal, dia bukanlah pilihan yang popular kerana dia juga dilihat sebagai boneka Khairy.

Ibrahim yang merupakan timbalan menteri di Pulau Pinang semasa BN memerintah negeri itu dilihat sebagai calon yang lebih berpotensi malah dia juga rapat kepada Najib Altantuya.

Pak Lah, yang dikenali sebagai 'Sleeping Beauty' untuk satu tempoh pemerintahan yang tidak lama, merupakan perdana menteri Malaysia dari tahun 2003 hingga ke 2009.

Menurut The Malaysian Insider, dia memenangi kerusi Kepala Batas untuk kali yang ke lapan pada tahun 2008 dengan majoriti undi 11,246 apabila menerima sejumlah 23,445 undi berbanding Subri Mohd Arshad dari PAS yang mendapat hnaya 12,199 undi.

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2012 07:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 09 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Pasar malam hidupkan <b>Batu Ferringhi</b> - Melanconglah & ketahui <b>...</b>

Posted: 22 May 2012 06:17 AM PDT


SUASANA malam di Batu Ferringhi, Pulau Pinang cukup indah. Gemerlapan lampu dari hotel-hotel dan deretan kedai di sepanjang pantai menjadikan tempat tersebut suatu destinasi menarik untuk dikunjungi.
Selain itu pasar malam yang diadakan setiap malam juga dianggap sebagai destinasi wajib kepada pelancong tempatan dan asing yang berkunjung ke Pulau Mutiara.
Terdapat lebih 300gerai di sepanjang jalan sejauh kira-kira 400 meter yang menjual pelbagai cenderamata, pakaian, kain batik dan lukisan dengan harga murah.
Semasa tinjauan S2 di situ, kelihatan ramai pelancong asing dari Arab Saudi, Australia, England dan Indonesia bertali arus 'memburu' sambil tawar menawar harga cenderamata untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.
Bukan setakat membeli-belah, mereka juga menjamu selera di restoran-restoran yang menghidangkan pelbagai menu makanan Barat dan Timur.
Pengunjung yang penat selepas berjalan pula boleh melepaskan lelah dengan mendapatkan perkhidmatan mengurut kaki di situ.
Peniaga cenderamata, Joey Ho, 28, berkata, pelancong suka datang ke situ kerana ia merupakan satu-satunya tempat di negeri ini yang menjual pelbagai jenis cenderamata dalam satu lokasi.
"Mereka tidak payah susah-susah untuk pergi ke banyak tempat bagi mendapatkan barangan yang mereka inginkan," katanya.
Seorang lagi peniaga, Azahari Saad, 31, memberitahu, meskipun baru dua bulan menjalankan perniagaan, sambutan yang diterima daripada para pengunjung cukup baik.
Dia yang membuka gerai pameran haiwan eksotik menjelaskan, ramai pelancong suka ke situ kerana suasana dan produk yang ada cukup unik serta menarik.
"Walaupun baharu dua bulan beroperasi, saya mampu memperoleh pendapatan empat angka," katanya.
Sementara itu, pelancong tempatan, Zamri Ahmad, 34, menjelaskan,dia suka membawa isteri dan empat anaknya ke pasar malam Batu Ferringhi untuk membeli-belah.
Dia yang datang dari Perak berkata, barangan di situ boleh ditawar dan jika kena pada caranya, ia boleh dibeli pada harga cukup murah.
"Kualiti barang pula sama seperti yang dijual di kompleks beli-belah malah ada yang jauh lebih baik," ujarnya.
Selain itu, tambah Zamri, isteri serta anak-anaknya suka dengan suasana ceria di situ.

Pasar malam hidupkan <b>Batu Ferringhi</b> - Halaman Gambar Menarik <b>...</b>

Posted: 30 Apr 2012 03:02 AM PDT

SUASANA malam di Batu Ferringhi, Pulau Pinang cukup indah. Gemerlapan lampu dari hotel-hotel dan deretan kedai di sepanjang pantai menjadikan tempat tersebut suatu destinasi menarik untuk dikunjungi.

Selain itu pasar malam yang diadakan setiap malam juga dianggap sebagai destinasi wajib kepada pelancong tempatan dan asing yang berkunjung ke Pulau Mutiara.

Terdapat lebih 300gerai di sepanjang jalan sejauh kira-kira 400 meter yang menjual pelbagai cenderamata, pakaian, kain batik dan lukisan dengan harga murah.

Semasa tinjauan S2 di situ, kelihatan ramai pelancong asing dari Arab Saudi, Australia, England dan Indonesia bertali arus 'memburu' sambil tawar menawar harga cenderamata untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.

Bukan setakat membeli-belah, mereka juga menjamu selera di restoran-restoran yang menghidangkan pelbagai menu makanan Barat dan Timur.

Pengunjung yang penat selepas berjalan pula boleh melepaskan lelah dengan mendapatkan perkhidmatan mengurut kaki di situ.

Peniaga cenderamata, Joey Ho, 28, berkata, pelancong suka datang ke situ kerana ia merupakan satu-satunya tempat di negeri ini yang menjual pelbagai jenis cenderamata dalam satu lokasi.

"Mereka tidak payah susah-susah untuk pergi ke banyak tempat bagi mendapatkan barangan yang mereka inginkan," katanya.

Seorang lagi peniaga, Azahari Saad, 31, memberitahu, meskipun baru dua bulan menjalankan perniagaan, sambutan yang diterima daripada para pengunjung cukup baik.

Dia yang membuka gerai pameran haiwan eksotik menjelaskan, ramai pelancong suka ke situ kerana suasana dan produk yang ada cukup unik serta menarik.

"Walaupun baharu dua bulan beroperasi, saya mampu memperoleh pendapatan empat angka," katanya.

Sementara itu, pelancong tempatan, Zamri Ahmad, 34, menjelaskan,dia suka membawa isteri dan empat anaknya ke pasar malam Batu Ferringhi untuk membeli-belah.

Dia yang datang dari Perak berkata, barangan di situ boleh ditawar dan jika kena pada caranya, ia boleh dibeli pada harga cukup murah.

"Kualiti barang pula sama seperti yang dijual di kompleks beli-belah malah ada yang jauh lebih baik," ujarnya.

Selain itu, tambah Zamri, isteri serta anak-anaknya suka dengan suasana ceria di situ.

parachute tersangkut <b>di batu ferringhi</b> | Homestay Kuantan - simple <b>...</b>

Posted: 26 Jan 2012 04:43 PM PST

Batu ferringhi adalah salah satu tempat pelancongan tepi pantai yang heppening di P.Pinang. Ada banyak hotel di situ dan pantai yang cantik menjadi tumpuan. FnK sudah dua kali kesana dan tepi pantainya sentiasa penuh dengan pengunjung di tambah lagi denga macam-macam permainan air. Orang bersuka ria sambil bermain jet ski, riding horse, parachute, dll.

Tapi ada permainan yang kelihatan agak bahaya. Terutama jenis payung terjun yang ditarik dengan menggunakan boat, kerana masa landing, orang yang naik tu kelihatan sukar sekali untuk mendarat. Kami experience local tourist yang naik dan tidak dapat landing dengan sempurna. Semasa lawatan kami yang pertama, kami melihat sendiri pemain parachute yang ditarik boat ni tidak dapat landing dengan betul. Boleh lihat disini.

Hari ni bila bukak the star, ada lagi peristiwa sama parachute tersangkut di pokok di batu ferringhi. Operator-operator permainan air disitu menawarkan service kepada pengunjung, tetapi aspek keselamatan perlu di pertingkat. Atau pihak berkuasa boleh tiadakan terus jenis permainan ini kerana ia kelihatan sangat berbahaya. Kepada sesiapa yang bercuti, berhati-hatilah, jangan jadikan kegembiraan bercuti bertukar kesedihan.

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 07:36 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Lone Pine <b>Batu Feringgi</b> Pulau Pinang - Aku ingin Bahagia dan <b>...</b>

Posted: 20 Jun 2012 07:18 PM PDT

Bercuti ke Pulau Pinang adalah sebahagian dari jadual kewajipan kami. Suami dan aku amat sukakan batu Feringgi. Sekurang-kurangnnya 2 tahun sekali pasti kami sampai disini..kekadang tak tidur pun..cuma meronda ja ..Sebabnya... kami rasa pantainya cantik..kos perjalanan yg lebih murah (brbanding Langkawi ) . . Ada pantai dan bukit.. banyak tempat menarik utk dilawati. Bulan Madu kami pd tahun 2003 juga sebenarnya adalah di Batu Feringgi Pulau Pinang.. (maklumla..gaji kecik..kat sini jela yg mampu ). Tetapi Masa tu kami menginap di Hydro Majestic Penang. Aku dah dua kali menginap kat situ. Suasananya cantik..kat atas bukit dan mengadap laut. Tetapi untuk ke pantai..kita kenala Melintas jalan besar kat depan tu. Namun Suasana di situ juga amat menarik..
Kemudian..kami menukar angin pula.. Mencuba tempat baru iaitu Lone Pine Penang boutique hotel menjadi pilihan.
Setelah 2 kali menginap di Hydro majestic..kami ingin mencari suasan baru. Setelah puas mencari info kat tenet nih.. makan terbekenan lah pada Lone Pine Hotel. Hotelnya betul-betul di atas Pasir dan berada di kawasan Batu Feringgi juga. Jadi kalau korang nak pergi Pasar malam yg terpanjang kat Penang ni..inilah kawsannya. Keluar ja pintu pagar hotel..terus boleh nampak pasar malam. Jalan lah sepuas hati..memang panjangggg..
Makan Malam di Lone Pine.. enaknya makan kat bilik..
Menunggu matahari terbenam..cantik..Kejadian alam yang amat menakjubkan.
 Banyak aktiviti yang boleh korang buat kat sini. Sedia duit ja..dan naiklah apa yg ada.
 Menunggu saat-saat matahari terbenam.
 Danish sedang mengambil angin petang.. Seronok katanya. . Melepak kat balkoni sambil melihat pemandangan.Amat menyenangkan dan menyegarkan.
 Pemandangan dari bilik aku..terus mengadap laut. Cantikkan..
 Gambar ini pun di ambil dari bilik aku. Selepas berendam kat dalam laut..terjunlah kat dalam kolam ni..
 Rasa nak lepak kat pantai ni sepuasnya. Pantainya cantik..tetapi..pasirnya tak sama macam pasir Langkawi. Namun..setiap tempat ada keindahannya tersendiri.
 Lone Pine sebenarnya adalah bangunan British pada suatu masa dahulu. Jadi senibina kat sini masih dikekalkan.
Bilik ni hanya ada satu katil Queen ja..Jadi kalau bawa anak..kenala minta tambahan katil ya.
Pemandangan di belakang hotel yg mengadap pantai
Malam yg cukup indah di sini.
 Masih mengekalkan senibina British
 Amat terasa kelainannya.. memang amat-amat cantik.
Dulu bertiga..sekarang dah berempat..jadi kalau nak lepak sini lagi..kenalah amik lebih besar.
Semoga ada rezeki untuk ke sini lagi.

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu</b> maung - Google Blog Search

Posted: 08 Jun 2012 03:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

KLXPRESS - Harga Tanah <b>di</b> Pulau Pinang Melambung Tinggi

Posted: 06 Jun 2012 09:14 PM PDT

GEORGE TOWN: Kekurangan tanah di Pulau Pinang dan tarikannya sebagai salah satu destinasi pelancong serta rumah kedua bagi pesara asing telah menyebabkan hartanah di negeri itu melambung tinggi dengan mencatatkan peningkatan sebanyak 25 peratus sejak lima tahun lalu.

Menurut penilai hartanah, harga yang ditawarkan adalah antara yang tertinggi di Malaysia justeru, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendakwa hanya golongan kaya sahaja boleh tinggal di pulau yang merupakan salah satu warisan dunia.

Menurut tinjauan yang dijalankan The Star, harga unit kondominium di Batu Ferringhi, Tanjung Bungah dan Persiaran Gurney yang menghadap tepi laut di jual pada harga falak, dan ada beberapa kes ia dijual bermula dengan RM2 juta bagi unit yang mempunyai keluasan 1,000 kaki persegi.

Sebelum perang dunia berlaku lagi di pusat bandar misalnya di Campbell Street kawasan tersebut telah diduduki oleh bukan penduduk asal Pulau Pinang.

Mereka telah menukar wajah kawasan tersebut dengan membuka butik hotel dan ada juga mahu menyimpan bangunan disitu kerana kecantikan seni bina mereka.

Harga rumah juga turut meningkat dari RM500,000 pada 2007 kepada kira-kira RM800,000 pada 2012 dengan mencatatkan peningkatkan lebih kurang 30 peratus.

Menurut Pengarah Urusan, Raine & Horne Malaysia, Michael Geh paling tinggi adalah di Pulau Tikus, Persiaran Gurney, Tanjung Tokong dan kawasan kediaman Tanjung Bungah dengan mencatatkan peningkatan lebih daripada 25 peratus bagi harga setiap unit kondominium.

Bagi kawasan lain seperti di Bayan Baru, Sungai Ara dan Minden Heights serta Batu Maung pula harga rumah teres, unit kondominium serta rumah berkembar telah meningkat sekurang-kuranya 25 peratus.

Skim perumahan rumah kos sederhana hanya terdapat di beberapa kawasan sahaja seperti di George Town Perak Road, MacCallum Street, Jalan Burmah dan Sungai Pinang ia belum diperluaskan ke kawasan lain.

"Ini menunjukkan peningkatan lebih daripada 25 peratus berbanding lima tahun lalu. Sebuah apartment yang teletak di sebuah kawasan kejiranan pada 20007 berharga RM180,000 tetapi kini ialah meningkat hingga RM250,00," kata Geh.

Menurutnya, peningkatkan harga rumah yang tinggi mendorong ramai orang membeli rumah di Seberang Perai kerana harga hartanah di sana masih lagi murah sekitar satu pertiga daripada harga hartanah di pulau berkenaan.

"Namun harga hartanah di kawasan tanah besar itu juga sedang meningkat," katanya.

Sebuah pangsapuri di bandar Butterworth pada ketika ini dijual pada harga RM250,000 berbanding RM180,000 lima tahun yang lalu, sementara bagi rumah teres ia menelan belanja sekitar RM500,00 berbanding RM300, 000 pada 2007.

Tambah Geh, ekoran kekurangan tanah dan peningkatan harga bahan mentah harga hartanah di Pulau Pinang dijangka akan terus meningkat pada masa hadapan.

Sementara itu, Pengerusi Barisan Nasional, Teng Chang Yeow berkata ketika pemerintahan kerajaan negeri sebelum ini hanya terdapat satu atau dua projek perumahan utama di kawasan lereng bukit. Namun sejak kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih terdapat banyak projek di kawasan lereng bukit di seluruh pulau tersebut. Beliau berkata garis panduan pembangunan di lereng bukit sedia ada sememangnya mencukupi namun kerajaan negeri patut lebih tegas dalam menguatkuasakannya.


09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di tasek gelugor</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

HURAIRA AL-HADY: PAS <b>DI TASEK GELUGOR</b> TERDUDUK <b>...</b>

Posted: 22 May 2012 12:30 AM PDT

Ceramah Agama oleh penceramah terkenal dari Perak ini iaitu Ustaz Kazim Elias pada malam minggu yang lalu telah berjaya menarik minat hampir 7000 rakyat tasek gelugor.  Memang hebat sambutan ceramah Ustaz Kazim Elias ini di SK Ara Rendang yang dianjurkan PIBG SMK Pokok Sena . 
Turut hadir ke majlis ini ialah Adun Prmtg Berangan , YB Ustaz Shabudin Yahya ketua umno bahagian tasek gelugor serta tetamu istimewa Mufti P.Pinang SS Datuk Seri Hj Hassan Ahmad . 
tahniah kepada UMNO bahagian tasek gelugor kerana berjaya mengadakan majlis ceramah tersebut dan membongkar parti pas supaya rakyat di beri maklumat yang benar. 

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 03:19 PM PDT

BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

KMPP desak Melayu DAP ganti PKR tanding <b>di Bayan Baru</b> | www <b>...</b>

Posted: 23 Apr 2012 06:29 PM PDT

Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) mendesak DAP kembali meletakkan calon Melayu untuk bertanding di kerusi Parlimen Bayan Baru pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Pengerusinya Rahmad Isahak berkata PKR tidak layak memandangkan rekod parti itu menyaksikan bekas pengerusinya Datuk Seri Zahrain Hashim sendiri lompat parti menjadi wakil rakyat bebas selepas dipilih menjadi Ahli Parlimen Bayan Baru.

Katanya lagi, PKR atas semangat setiakawan Pakatan Rakyat (PR) seharusnya menyerahkan kembali kerusi Parlimen Bayan Baru yang didakwa pernah menjadi kerusi tradisi DAP.

"Atas dasar semangat setiakawan maka semasa pilihan raya yang lepas, tsunami tahun 2008 lalu PKR telah diberikan laluan. 

"Atas semangat setiakawan di kalangan PR maka KMPP mendesak kepimpinan tertinggi DAP mengembalikan semula calon Melayu di kawasan berkenaan," ujarnya kepada PenangInsight.com pagi tadi.

Desakan KMPP diluahkan ketika tersebarnya desas desus Adun Pantai Jerejak, Sim Tze Tzin dari PKR cuba di bawah bertanding di Parlimen Bayan Lepas pada pilihan raya umum nanti.

Beberapa sumber dalaman PKR yang diteroka, kerusi itu boleh kekal jika Tze Tzin menjadi calon. 

Ini kerana, menurut sumber, hampir 80,000 pengundi berdaftar di kawasan itu adalah Cina.

Rahmad berkata, Zahrain pada pilihan raya Mac 2008 mendapat majoriti lebih 14 ribu undi.

Justeru, DAP perlu membuka lembaran sejarah baru dengan meletakkan calon Melayu di kerusi parlimen berkenaan.

"Parti DAP harus membuktikan ketelusan mereka sebagai sebuah parti berbilang kaum dengan menempatkan semula calon melayu untuk kerusi tersebut," ujarnya sambil menuntut komitmen yang lebih jelas daripada pemimpin Melayu dari DAP.

Dalam perkembangan berkaitan, KMPP sebelum ini pernah mendesak DAP meletakkan sekurang-kurangnya lima calon Melayu pada pilihan raya umum ke-13 Pulau Pinang kekal. -END

09 di nibong tebal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di nibong tebal - Google Blog Search


100 penduduk <b>di Nibong Tebal</b> sertai UMNO – Perak Today

Posted: 21 May 2012 02:08 AM PDT

NIBONG TEBAL: Seramai 100 penduduk terutama golongan muda di kawasan Kampung Shetu, di sini menyertai UMNO selepas yakin hanya parti itu mampu menjamin masa depan mereka.

Ketua Penaja bagi cawangan Jawi C2 66, Elias Omar, berkata sebahagian daripada mereka yang menyertai UMNO itu adalah ahli parti dan penyokong tegar pembangkang di kawasan berkenaan.

"Mereka ini terutama golongan muda kecewa dengan pembangkang kerana tidak membawa perubahan kepada penduduk di sekitar kawasan Sungai Bakap terutama Kampung Shetu ini.

"Malam ini seramai 60 orang menyerahkan borang keahlian manakala 40 yang lain akan menyerahkannya kepada kami dalam tempoh terdekat," katanya selepas menyerahkan borang keahlian kepada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman, di sini, malam tadi.

Elias berkata, beliau yang turut menyertai UMNO semalam yakin parti itu mampu mengubah nasib penduduk di kawasan berkenaan kerana banyak perubahan dibawa kepada mereka walaupun kawasan itu diwakili wakil rakyat pembangkang.

"Sebagai contoh, banyak rumah penduduk miskin di kawasan ini dibaiki UMNO dan pelbagai lagi kemudahan yang dibawa sedangkan mereka bukan memerintah di sini," katanya.

Sementara itu, Zainal Abidin berkata, parti itu menyambut baik sokongan penduduk di kawasan untuk menyertai UMNO.

"Dengan kemasukan 60 ahli baru di sini, malam ini kita berjaya membuka satu cawangan baru iaitu Jawi C2 66 dan saya percaya dengan sokongan anda semua kita akan mampu memenangi semula Sungai Bakap dan Parlimen Nibong Tebal," katanya.

- BERNAMA

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2012 03:13 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 03:06 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jul 2012 03:25 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 03:15 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Asian Women Leadership University in <b>Balik Pulau</b> » anilnetto.com

Posted: 06 Jul 2012 11:51 PM PDT

A new liberal arts institution is in the pipeline at Balik Pulau covering 40ha of land.

According to the Chief Minister, the federal and state governments are collaborating to facilitate the project, which is backed by Smith College, a private independent women's liberal arts college in Massachusetts, United States.

TheSun reports:

Balik Pulau land for federal project
Posted on 5 July 2012

Aaron Ngui
newsdesk@thesundaily.com

GEORGE TOWN (July 5, 2012): The state government today revealed that the plan for a liberal arts institution in the up and coming Balik Pulau township was a federal government project.

Chief Minister Lim Guan Eng said the Asian Women Leadership University (AWLU) was an Entry Point Project (ETP) under the EducationNational Key Economic Areas (NKEA).

He made the revelation following protests by land owners over the acquisition of their land in Bukit Genting on Wednesday as well as criticism that the state was taking away their land.

Citing a letter dated June 12, 2012, from Minister in the Prime Minister's Department Senator Datuk Seri Idris Jala, Lim said the AWLU project was one of 21 new ETPs to transform Malaysia into a high income country.

He quoted the letter saying that the project was expected to bring in RM492 million worth of investments as well as creating 190 new high value jobs.

He said the state government has been requested to assist in transferring 40.46ha of land to the AWLU Malaysian Foundation.

"We believe the project will contribute in a significant way to transforming tertiary education in Malaysia as well as realise the plans for Malaysia as an education hub offering varied educational choices in the region," he read from the letter.

Lim also moved to soothe fears over compensation saying that the state will abide by the valuations set by the Malaysian Valuation and Property Services Department under the Finance Ministry.

He said land owners unhappy with the compensation offer could also take to the matter to court.

"The state sympathises with the land owners and we will try our best to help them out," he said while expressing that it was a hard decision to make but was made in the interests of education.

In addition, Lim said there had been an amicable dialogue with about 40 land owners on Tuesday and they understood that the land was to be used for a public project and not for private gain.

"Hopefully this matter will not be turned into a racial issue or be politicised as it is a collaboration between the state and the federal government," he said.

It is envisaged that the annual tuition fee (for a four-year degree programme leading to a BA degree) will be US$15,000-US$20,000 per year. Scholarships will be provided for deserving students.

See the proposal here (.pdf file).

Photos of the site here.

If the federal government and state government can work together on this, surely they can also work together on public transport, no?

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 03:26 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2012 03:43 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2012 03:45 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2012 03:33 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Balik Pulau</b> Durian Feast 2012 - The Digital Awakening

Posted: 28 Jun 2012 08:16 AM PDT

Our recent trip to Penang was to feast on durians, this being the season for it, and to spring clean my apartment. I had engaged two cleaners to mop and help me clear some of the unwanted items. The last time the apartment was cleaned was two years ago. The floor was thick with dust, as was everything else. The five hours of cleaning resulted in ten garbage bagful of things that I no longer have any use for. The next trip will be for packing the remaining items in boxes.

The day after the spring cleaning, we headed to Balik Pulau. I had pre-ordered three durians for Wuan and myself from Ah Wong of Stall 808 which is across the road from the Balik Pulau bus terminal and market. Ah Wong is my cousin Peter's cousin. He is a durian wholesaler that we have been patronising for many years. His wife also makes the delicious lempuk durian which is a paste of durian and sugar stirred in a kuali over a slow fire for at least four hours until it thickens and turns a dark shade of brown.

When we arrived at Ah Wong's house which also doubles up as his durian stall, we had to wait for him for almost half an hour. He was at the plantation collecting durians to transport them back to the stall. The first durian we had came fresh from the plantation. It is called "hor lor" in Hokkien which means bottle gourd because of the shape of its pulp. Its flesh is firm and pleasantly sweet with a subtle hint of bitterness.

The second fruit we had was called "ang chui mua" or red sarung. I have no idea why it is named as such. Perhaps the original tree was used to hang red sarungs to dry. Wuan and I have never eaten this fruit before. The flesh is a bright orange and slightly soft. Some of the seeds are stunted and small (chew hoot). It is sweet with a strong taste of bitterness. The core of the fruit is enlarged (tua sim) which made it difficult to open.

While we were enjoying the two durians, Ah Wong went off to collect more durians from the plantation. When we were done, and waiting for him, Wuan went over to the pile of durians to pick one of the smaller fruits to practice shaking the durian. The sound and sensation of the pulp moving inside while it is being shaken indicates that its flesh is firm. If there is no sound when shaken, the flesh could be mushed. Firm flesh is preferred over mushed ones.

When Ah Wong came back, he asked what kind of durian we wanted to eat next. Wuan wanted something creamy and bitter. Incidentally, the durian that she used to practice shaking with had bitter and creamy flesh. The durian was called "hor too" or porcupine. Again, I have no idea why it is named after a porcupine. Perhaps its shape has a likeness to a porcupine or the animal was spotted frequently near the tree before it was given a name.

Its flesh was pale, not an attractive feature in durians. The preferred colours are bright yellow, orange and pinkish. However, to our surprise, it was creamy and very sticky. It was moderately sweet but had a very bitter taste with a strong aftertaste of licorice. That was also the first time we had "hor too" and we liked it very much, irrespective of the colour of its flesh. Its unique licorice aftertaste was very unusual. That was one durian we would not mind having more of.

With some room in our tummies still, we got Ah Wong to open another durian for us. He recommended "cheh puay" or green skin. This is one fruit we have been eating here for the past few years. Its flesh was a shade of bright yellow, very creamy, sweet, rich and sticky. I had to wash it down with some water after my second mouthful because of its stickiness. Needless to say, this is one of our favourites too.

The durian harvest for this year is rather small. The continuous rain during the blooming phase had caused many of the buds to fall off. In a week or two, the durian season in Balik Pulau would end. The quality of the durians at the tailend is usually lower. It was fortunate that we were in Penang at the peak of the season. We had a pick of some of the better durians. Finally, our craving for durians for this year was totally satiated.

Tags: , , , , ,


You may also be interested in the following posts:

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Stories from <b>Balik Pulau</b>, Penang: 2012 updates

Posted: 06 Jun 2012 01:40 AM PDT

Hi all!

As durian season is upon us again, I thought I should update the blog and maybe tell you a bit more about myself!

Name: X, semi-anonymous Balik Pulau blogger
Location: Singapore (for now). My family is from Balik Pulau, but I only visit once a year or less, because of my schedule :(
Languages I speak: English, Chinese...some Korean...und ein bisschen Deutsch...
Questions? Email me using the link on the right sidebar!

So what's been going on in Balik Pulau?

Traffic accidents. And more traffic accidents. Anyone who's been there will know that the curving mountain roads are really treacherous, and that road works have been delayed year after year after year. However, I think the last time I visited, a bridge was under construction. It's really unfortunate that the government has been so slow about improving the safety conditions of the roads.

Urbanisation and development. People are building huge houses in a place that used to be a village of aluminium and wood houses 70 years ago, causing landslides and pollution.

In better news, there is the...

Penang Durian Fair (now till 31 July 2012). Go stuff yourselves! Bring the mosquito repellent...

3rd Penang Durians Masters, 16-17 June 2012. I'm not too sure what this event is. Is it a bowling competition? Are the bowlers using durians to bowl instead of regular bowling balls? (I kid.)

So where should you stay while you're stuffing your faces with smelly durians? I recommend the Upeh Inn. Warning to the picky: this is a shabby inn by many standards. The toilets are shared, there are only a few (4-5) rooms, there are two showers only, with cold water only. It is on the 2nd floor of a row of shophouses, and there are no elevators, so you have to drag your own luggage up to your room. Don't count on there being any air-conditioning. No food or drinks are provided in the Inn. However, it is very clean and cool at night, and across the road there is a market that sells basic Malaysian staple meals every morning. Every weekend there is a night market that sells all manner of food (very exciting) and even some shoes and clothes (not so exciting). There is a bus stop right outside the inn with buses that go to Georgetown. I don't know if the owner speaks English, but you can try contacting them at:

No 858x, Tmn Sri Indah, 33 Jln Balik Pulau, 11000 Balik Pulau Pulau Pinang. Tel: 04-8661670 @ 012-4380873. Email: upehinn@gmail.com

What does "Islamic Inn" mean? Basically not much, just that anything shady that Muslims would frown upon does not happen in the inn, so it is relatively safe. Families who are visiting relatives and cyclists who are touring Penang by bike book rooms there.

Happy durian season, everyone!

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 28 May 2012 03:37 AM PDT

URL Sumber Asal :-

dharma talk penang: My active Sunday

Posted: 27 May 2012 08:39 AM PDT

As I have told you before, Saturday and Sunday is supposed to be my rest day . However, this Sunday which is today was very busy for me.

It started  of with a breakfast with my  s family and my nephew , B and my Sister C. We had a Tim Sum breakfast at Kuta Bali, Farlim and during the cversation, we happen to talk about the housing properties in Balik Pul

au. My daughter , M's boyfriend wsa from Balik Pulau. The direct translation of " balik pulau " is going back to the Island. But, the place is not an island but it is across a hill separating the town and Air Itam town from the place. It took about 15 minutes to cross the hill from Farlim, Air Itam.

Balik Pulau is very famous for its durian estates and some of the best durians come from this place. Many outstation visitors visit this place for a few delicacies ie durian, laksa and nutmeg juice.

After the Tim Sum breakfast, we decide to take a break before we go over to Balik Pulau and upon reaching my home, I was requested by my wife to shop for some household items at the nearby Sunshine hypermarket.  It was a rush for me because I was supposed to pick up my daughter, M , my nephew and my sister to go property hunting in Balik Pulau. It took me an hour to finish shopping with my wife and I have to rush to pick up all the members and to on my way to Balik Pulau.

We started off at about 11.45am and it was getting hot.  The weather in the morning was cloudy and it starts to get hot as noon approaches.  It took about 20 minutes before we reach Balik Pulau and there was a lot of cars heading for that direction as the durian season has just started.  Durian stalls were mushrooming all along the hill way to Balik Pulau.  The town was full of cars but we took the left turn heading towards a property at Pokok Upeh.

We reach a property site which have about 23 bungalows and each selling about RM1.4 million with about 6,000 to 7,000 sq ft of land. The show units was beautifully done and there was ample space in the living room and all in there are about 6 rooms. If we were to buy such landed property in E&O and the Lights or Pulau TIkus, it will cost about RM6 million. Although, Balik Pulau and Pulau Tikus have the same "Pulau" name , the price is so vastly different.  The difference is across the hill between two places. I think in a matter of time, the hill would not matter anymore if the land is getting less in the Penang town area.

Next, we visited Botanical. This is a new township located on a low hill and the place was better oganized and there is about a few hundred semi-D or terrace houses there. There is also an international school which is called the Prince of Wales International School.  It was a very beautiful building and the township is like a modern western housing sites. The area is booming and the pace of expanding the property have slowed down.  This was the first property site to launched in Balik Pulau.  The units are a little pricey , ranging between RM600,000 to RM900,000 per unit depenidng on whether it is a terrace unit or semi-D unit.  The price of these properties have increased since my last visit by about 40%.

The next site was a landed property site near the sea. It should take another 10 minutes to the seas. In this property , they provide a man-make river and the property have a mix of single stuble orey semi-Ds , double storey terrace houses, bungalows ranging between RM350,000 for a single storey terrace to RM700,000 for a double storey semi-D.  I think the place is mend to be a santuary type of living style.  It is a very big piece of development but it will take a few years to complete.

There is so many new property sites in Balik Pulau and compare to the property in the island proper , it is more affordable for many before the price of the land catches up with the Island proper.  Penang is an island so land is limited and it will stretch further and further into the island as the coast and the island proper gets more and more staturated.

After the property tour, my daughter M's BF  took us to have lunch at the new market place where we had laksa, persumbor , nutmeg juice and ice kachang. The laksa was quite good and my Sister , C loved it very much. Maybe, it is because she is hungry. LOL.

So, we rushed off back to Farlim and it was already 4pm in the afternoon.  I took a short nap and when I wake up, it is already dinner time. The rest of the day was the usual resting on the couch and watching my favorite Sunday movie. Yeah, back to normal and prepare for the next working day on Monday.

Namaste.

Kehadiran Lim Guan Eng <b>di Balik Pulau</b> dibantah oleh penduduk <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2012 07:00 PM PDT

BALIK PULAU - Sekumpulan penduduk dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) setempat hari ini mengadakan perhimpunan aman bagi membantah kehadiran Ketua Menteri, Lim Guan Eng ke kawasan mereka di Teluk Bahang, di sini.

Mereka berkumpul seawal pukul 7.30 pagi bagi menyatakan tidak puas hati terhadap corak pentadbiran Guan Eng yang dikatakan tidak telus dan menindas rakyat, khususnya orang Melayu.

Kumpulan itu juga membawa kain rentang yang antaranya tertera perkataan-perkataan seperti Guan Eng Rasis dan Guan Eng hanya pandai perkudakan semua bangsa.

Bagaimanapun, perhimpunan tersebut bertukar kecoh apabila salah seorang daripada anggota mereka didakwa diserang dari belakang oleh ahli parti pembangkang di hadapan kompleks MPPP, Teluk Bahang.

Palmyra Residences, <b>Balik Pulau</b>: Interesting Places in the rather <b>...</b>

Posted: 02 Jul 2012 01:59 AM PDT

Pulau Betong fish market. Sometimes a lot of fish, sometimes no fish eventhough at the same time same day. I myself am not too sure how to know if it's a good day. Anyhow the 3 photos below were taken on a good day with lotsa fresh seafood and the gigantic stingray.
If you're coming out from Palmyra, at the traffic light, turn right towards Pulau Betong (left is towards Sunday pasar malam). Go until almost the end and you will see an old faded signboard "Pasar Nelayan Pulau Betong"

We just discovered there's a huge Thai food restaurant at the Anjung Indah peak (the view point at Jln Tun Sardon). We went on a weekday so there was only 2 tables. The food is so-so only, but the view is good and the price, you judge for yourself. I still prefer Khun Thai, good food, ok prixce.

And lastly, the Sunday Pasar Tani. It doesn't have the greatest fresh produces but at least it's some type of activity in the sleepy town.

Now I still have problem looking for decent breakfast venue which can meet the FTZ food standard.

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Stories from <b>Balik Pulau</b>, Penang: 2012 updates

Posted: 06 Jun 2012 01:40 AM PDT

Hi all!

As durian season is upon us again, I thought I should update the blog and maybe tell you a bit more about myself!

Name: X, semi-anonymous Balik Pulau blogger
Location: Singapore (for now). My family is from Balik Pulau, but I only visit once a year or less, because of my schedule :(
Languages I speak: English, Chinese...some Korean...und ein bisschen Deutsch...
Questions? Email me using the link on the right sidebar!

So what's been going on in Balik Pulau?

Traffic accidents. And more traffic accidents. Anyone who's been there will know that the curving mountain roads are really treacherous, and that road works have been delayed year after year after year. However, I think the last time I visited, a bridge was under construction. It's really unfortunate that the government has been so slow about improving the safety conditions of the roads.

Urbanisation and development. People are building huge houses in a place that used to be a village of aluminium and wood houses 70 years ago, causing landslides and pollution.

In better news, there is the...

Penang Durian Fair (now till 31 July 2012). Go stuff yourselves! Bring the mosquito repellent...

3rd Penang Durians Masters, 16-17 June 2012. I'm not too sure what this event is. Is it a bowling competition? Are the bowlers using durians to bowl instead of regular bowling balls? (I kid.)

So where should you stay while you're stuffing your faces with smelly durians? I recommend the Upeh Inn. Warning to the picky: this is a shabby inn by many standards. The toilets are shared, there are only a few (4-5) rooms, there are two showers only, with cold water only. It is on the 2nd floor of a row of shophouses, and there are no elevators, so you have to drag your own luggage up to your room. Don't count on there being any air-conditioning. No food or drinks are provided in the Inn. However, it is very clean and cool at night, and across the road there is a market that sells basic Malaysian staple meals every morning. Every weekend there is a night market that sells all manner of food (very exciting) and even some shoes and clothes (not so exciting). There is a bus stop right outside the inn with buses that go to Georgetown. I don't know if the owner speaks English, but you can try contacting them at:

No 858x, Tmn Sri Indah, 33 Jln Balik Pulau, 11000 Balik Pulau Pulau Pinang. Tel: 04-8661670 @ 012-4380873. Email: upehinn@gmail.com

What does "Islamic Inn" mean? Basically not much, just that anything shady that Muslims would frown upon does not happen in the inn, so it is relatively safe. Families who are visiting relatives and cyclists who are touring Penang by bike book rooms there.

Happy durian season, everyone!

Pilihan Anda: Skandal halau penduduk <b>di Balik Pulau</b> terbongkar <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2012 02:01 AM PDT

|

Di dalam propaganda Lim Guan Eng DAP dan jentera media beliau selama ini memburuk-burukkan parti UMNO dan BN, Setiausaha Agung DAP itu terpaksa juga akur dengan perancangan murni kerajaan BN Malaysia.

Yang terbaru ialah hasrat murni kerajaan BN Malaysia untuk membantu projek Asian Women Leadership University (AWLU). Dan Lim Guan Eng DAP sendiri mengeluarkan kenyataan menyokong penuh hasrat kerajaan BN Malaysia.

Baguslah kerana Guan Eng DAP sedar dengan visi mantap UMNO/BN, lawan beliau yang kerap dituduh dan diburuk-burukkan.

Dalam kenyataan itu, Guan Eng DAP juga berkata bahawa Smith College, partner AWLU, lebih terkenal jika dibandingkan dengan Universiti Sains Malaysia (USM), universiti awam di negeri Pulau Pinang.

Dan DS Khaled Noordin sendiri telah mengesahkan menerima permohonan organisasi antarabangsa untuk membina Insitusi Pengajian Tinggi Swasta di Kampung Genting, Balik Pulau.

Lihat dokumen dan surat dari SUK Penang di dR MiM

Related Posts : POLITIK, TERKINI, ULASAN


Share/Bookmark
Posted by Desperado on 5:01 PM. Filed under , , .
© 2008 - 2012 Desperado, Hakcipta Terpelihara.

Semua tulisan, pendapat, komen dan foto yang ada di blog ini MILIK ASAL PENULISNYA yang dikutip dari pelbagai sumber di dalam internet melainkan dinyatakan sebaliknya. PENULIS tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi daripada blog ini.

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉: <b>Balik Pulau</b> - A place for eco <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2012 10:17 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]THE Balik Pulau Art Society aims to establish Balik Pulau in Penang as an art village with the upcoming Balik Pulau Art Festival on July 13. The three-day festival, which ends on July 15, aims to promote interaction among the ...

11. <b>Balik Pulau</b> MP&#39;s mum robbed in her house | Today News

Posted: 11 Jul 2012 02:19 AM PDT

Malaysians Must Know the TRUTH: <b>Balik Pulau</b> MP&#39;s mother <b>...</b>

Posted: 10 Jul 2012 11:02 PM PDT


PKR Balik Pulau MP Yusmadi Yusof's mother was punched and robbed early this morning by a man who also threatened her with a knife.

Fatimah Ahmad, 73, was awoken about 4am by the man who broke into her house and held a knife to her throat, The Star reported today.

Fatimah gave the assailant her valuables, including RM3,000 in cash and she lodged a police report at 6am.

Home Minister Hishammuddin Hussein is insisting that there is no increasing trend in crime as claimed by the opposition, but citizens are concerned about the escalation of such incidents.

[More to follow]

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved