Khamis, 19 Julai 2012

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit mertajam</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2012 11:07 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit mertajam</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2012 11:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit mertajam</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2012 11:43 PM PDT

URL Sumber Asal :-

RUMAH UNTUK DISEWA <b>DI BUKIT MERTAJAM</b>,PENANG – 1856th <b>...</b>

Posted: 23 May 2012 07:42 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]RUMAH UNTUK DISEWA DI BUKIT MERTAJAM,PENANG – 1856th Edition. Listed: May 24, 2012 2:42 am; Expires: 108 days, 17 hours. Maklumat Rumah sewa/ Rumah untuk disewa: RUMAH UNUTK DISEWA DI BM,PENENG KEMUDAHAN: ...

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit mertajam</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jun 2012 11:41 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Forum reformis Islam Syed Sheikh Al-Hadi <b>di Bukit Mertajam</b> esok

Posted: 14 Jun 2012 09:29 PM PDT

GEORGE TOWN, 15 JUN: Satu forum mengenai perjuangan reformis Islam tersohor Syed Sheikh Al-Hadi akan diadakan di Auditorium MPSP, Bandar PERDA, Bukit Mertajam, Pulau Pinang esok mulai jam 8.30 pagi.

Orang ramai yang berminat menambah ilmu pengetahuan dijemput hadir di forum percuma ini anjuran Penang Institute.

Forum Nusantara siri kelima ini akan membariskan tokoh-tokoh seperti bekas Mufti Perlis Prof Dato' Asri Zainul Abidin, aktivis media dan gerakan sosial Tuan Haji Ibu Hasyim, serta budayawan dan penukil lirik terkenal Hasmi Hashim atau lebih dikenali sebagai Buddhi Hekayat.

Moderator forum ini adalah Eekmal Ahmad, iaitu Setiausaha Akhbar kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan juga seorang aktivis Komuniti Jalan Telawi.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Penang Institute, Zairil Khir Johari, gabungan ahli akademik dan cendekiawan awam itu diharap mampu mencetuskan fikiran, semangat dan iltizam warga Pulau Pinang untuk meletakkan kembali Pulau Pinang sebagai pusat ilmu serantau.

"Forum ini juga adalah usaha kerajaan negeri Pulau Pinang untuk menggalakkan budaya ilmu dan budaya dialog terbuka bagi memartabatkan rasa cinta kepada ilmu pengetahuan," katanya.

Syed Sheikh bin Syed Ahmad Al-Hadi merupakan seorang penerbit, pemikir dan reformis yang tersohor dalam sejarah masyarakat Melayu. Beliau lahir di Melaka pada tahun 1867. Pada usia 14 tahun, beliau dihantar ke Riau untuk mengaji agama dan bahasa Arab dengan seorang pengarang dan juga agamawan iaitu Raja Ali Haji.

Pada penghujung abad ke-19, Syed Sheikh telah berkunjung ke Mekah dan juga Beirut serta Kaherah untuk menambahkan ilmu pengetahuan dalam bidang agama dan berguru dengan reformis terkenal di Kaherah – Muhammad Abduh. Sekembalinya dari Mesir, Syed Sheikh Al-Hadi telah mendirikan Madrasah Al-Iqbal pada tahun 1907 di Singapura.

Beliau kemudiannya mendirikan dua buah lagi sekolah iaitu Madrasah Al-Hadi (1915) di Melaka dan Madrasah Al-Mashoor (1926) di Pulau Pinang. Beliau telah menjadi Mudir kepada dua buah madrasah tersebut.

Pewarisan beliau boleh dikatakan sebagai citra pendidikan moden dan budaya pemikiran reformis dengan tafsiran Islam yang progresif pada zamannya. Beliau bersama sahabatnya kemudian menerbitkan majalah Al-Imam (1906), Al-Ikhwan (1927) dan akhbar Saudara (1928). Beliau juga menghasilkan Hikayat Faridah Hanum yang telah menggegarkan lumrah pemikiran masyarakat Melayu pada ketika itu.

Pun begitu, cara pemikirannya yang agak radikal ini sukar diterima umum di Johor, Singapura dan Melaka. Oleh kerana itu, Syed Sheikh telah menjadikan Pulau Pinang sebagai pangkalannya.

Forum esok akan mencari jawapan tentang kelebihan Pulau Pinang dan bagaimana idea-idea progesif Syed Sheikh yang melangkaui zaman mampu bertapak dan diterima di pulau mutiara.

FORUM NUSANTARA 5

"Syed Sheikh Al-Hadi: Pencetus Gerakan Pencerahan di Malaysia?"
Tarikh: 16 Jun 2012 (Sabtu)
Lokasi: Auditorium MPSP, Bandar PERDA, Bukit Mertajam, Pulau Pinang
Masa: 8.30 Pagi – 12.30 Tengahari

Panelis:
1. Prof Dato' Asri Zainul Abidin (bekas Mufti Perlis)
2. Tuan Haji Ibnu Hasyim
3. Hasmi Hashim @ Buddhi Hekayat
Moderator: Eekmal Ahmad

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2012 07:27 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 09 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Pasar malam hidupkan <b>Batu Ferringhi</b> - Melanconglah & ketahui <b>...</b>

Posted: 22 May 2012 06:17 AM PDT


SUASANA malam di Batu Ferringhi, Pulau Pinang cukup indah. Gemerlapan lampu dari hotel-hotel dan deretan kedai di sepanjang pantai menjadikan tempat tersebut suatu destinasi menarik untuk dikunjungi.
Selain itu pasar malam yang diadakan setiap malam juga dianggap sebagai destinasi wajib kepada pelancong tempatan dan asing yang berkunjung ke Pulau Mutiara.
Terdapat lebih 300gerai di sepanjang jalan sejauh kira-kira 400 meter yang menjual pelbagai cenderamata, pakaian, kain batik dan lukisan dengan harga murah.
Semasa tinjauan S2 di situ, kelihatan ramai pelancong asing dari Arab Saudi, Australia, England dan Indonesia bertali arus 'memburu' sambil tawar menawar harga cenderamata untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.
Bukan setakat membeli-belah, mereka juga menjamu selera di restoran-restoran yang menghidangkan pelbagai menu makanan Barat dan Timur.
Pengunjung yang penat selepas berjalan pula boleh melepaskan lelah dengan mendapatkan perkhidmatan mengurut kaki di situ.
Peniaga cenderamata, Joey Ho, 28, berkata, pelancong suka datang ke situ kerana ia merupakan satu-satunya tempat di negeri ini yang menjual pelbagai jenis cenderamata dalam satu lokasi.
"Mereka tidak payah susah-susah untuk pergi ke banyak tempat bagi mendapatkan barangan yang mereka inginkan," katanya.
Seorang lagi peniaga, Azahari Saad, 31, memberitahu, meskipun baru dua bulan menjalankan perniagaan, sambutan yang diterima daripada para pengunjung cukup baik.
Dia yang membuka gerai pameran haiwan eksotik menjelaskan, ramai pelancong suka ke situ kerana suasana dan produk yang ada cukup unik serta menarik.
"Walaupun baharu dua bulan beroperasi, saya mampu memperoleh pendapatan empat angka," katanya.
Sementara itu, pelancong tempatan, Zamri Ahmad, 34, menjelaskan,dia suka membawa isteri dan empat anaknya ke pasar malam Batu Ferringhi untuk membeli-belah.
Dia yang datang dari Perak berkata, barangan di situ boleh ditawar dan jika kena pada caranya, ia boleh dibeli pada harga cukup murah.
"Kualiti barang pula sama seperti yang dijual di kompleks beli-belah malah ada yang jauh lebih baik," ujarnya.
Selain itu, tambah Zamri, isteri serta anak-anaknya suka dengan suasana ceria di situ.

Pasar malam hidupkan <b>Batu Ferringhi</b> - Halaman Gambar Menarik <b>...</b>

Posted: 30 Apr 2012 03:02 AM PDT

SUASANA malam di Batu Ferringhi, Pulau Pinang cukup indah. Gemerlapan lampu dari hotel-hotel dan deretan kedai di sepanjang pantai menjadikan tempat tersebut suatu destinasi menarik untuk dikunjungi.

Selain itu pasar malam yang diadakan setiap malam juga dianggap sebagai destinasi wajib kepada pelancong tempatan dan asing yang berkunjung ke Pulau Mutiara.

Terdapat lebih 300gerai di sepanjang jalan sejauh kira-kira 400 meter yang menjual pelbagai cenderamata, pakaian, kain batik dan lukisan dengan harga murah.

Semasa tinjauan S2 di situ, kelihatan ramai pelancong asing dari Arab Saudi, Australia, England dan Indonesia bertali arus 'memburu' sambil tawar menawar harga cenderamata untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.

Bukan setakat membeli-belah, mereka juga menjamu selera di restoran-restoran yang menghidangkan pelbagai menu makanan Barat dan Timur.

Pengunjung yang penat selepas berjalan pula boleh melepaskan lelah dengan mendapatkan perkhidmatan mengurut kaki di situ.

Peniaga cenderamata, Joey Ho, 28, berkata, pelancong suka datang ke situ kerana ia merupakan satu-satunya tempat di negeri ini yang menjual pelbagai jenis cenderamata dalam satu lokasi.

"Mereka tidak payah susah-susah untuk pergi ke banyak tempat bagi mendapatkan barangan yang mereka inginkan," katanya.

Seorang lagi peniaga, Azahari Saad, 31, memberitahu, meskipun baru dua bulan menjalankan perniagaan, sambutan yang diterima daripada para pengunjung cukup baik.

Dia yang membuka gerai pameran haiwan eksotik menjelaskan, ramai pelancong suka ke situ kerana suasana dan produk yang ada cukup unik serta menarik.

"Walaupun baharu dua bulan beroperasi, saya mampu memperoleh pendapatan empat angka," katanya.

Sementara itu, pelancong tempatan, Zamri Ahmad, 34, menjelaskan,dia suka membawa isteri dan empat anaknya ke pasar malam Batu Ferringhi untuk membeli-belah.

Dia yang datang dari Perak berkata, barangan di situ boleh ditawar dan jika kena pada caranya, ia boleh dibeli pada harga cukup murah.

"Kualiti barang pula sama seperti yang dijual di kompleks beli-belah malah ada yang jauh lebih baik," ujarnya.

Selain itu, tambah Zamri, isteri serta anak-anaknya suka dengan suasana ceria di situ.

parachute tersangkut <b>di batu ferringhi</b> | Homestay Kuantan - simple <b>...</b>

Posted: 26 Jan 2012 04:43 PM PST

Batu ferringhi adalah salah satu tempat pelancongan tepi pantai yang heppening di P.Pinang. Ada banyak hotel di situ dan pantai yang cantik menjadi tumpuan. FnK sudah dua kali kesana dan tepi pantainya sentiasa penuh dengan pengunjung di tambah lagi denga macam-macam permainan air. Orang bersuka ria sambil bermain jet ski, riding horse, parachute, dll.

Tapi ada permainan yang kelihatan agak bahaya. Terutama jenis payung terjun yang ditarik dengan menggunakan boat, kerana masa landing, orang yang naik tu kelihatan sukar sekali untuk mendarat. Kami experience local tourist yang naik dan tidak dapat landing dengan sempurna. Semasa lawatan kami yang pertama, kami melihat sendiri pemain parachute yang ditarik boat ni tidak dapat landing dengan betul. Boleh lihat disini.

Hari ni bila bukak the star, ada lagi peristiwa sama parachute tersangkut di pokok di batu ferringhi. Operator-operator permainan air disitu menawarkan service kepada pengunjung, tetapi aspek keselamatan perlu di pertingkat. Atau pihak berkuasa boleh tiadakan terus jenis permainan ini kerana ia kelihatan sangat berbahaya. Kepada sesiapa yang bercuti, berhati-hatilah, jangan jadikan kegembiraan bercuti bertukar kesedihan.

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 07:36 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Lone Pine <b>Batu Feringgi</b> Pulau Pinang - Aku ingin Bahagia dan <b>...</b>

Posted: 20 Jun 2012 07:18 PM PDT

Bercuti ke Pulau Pinang adalah sebahagian dari jadual kewajipan kami. Suami dan aku amat sukakan batu Feringgi. Sekurang-kurangnnya 2 tahun sekali pasti kami sampai disini..kekadang tak tidur pun..cuma meronda ja ..Sebabnya... kami rasa pantainya cantik..kos perjalanan yg lebih murah (brbanding Langkawi ) . . Ada pantai dan bukit.. banyak tempat menarik utk dilawati. Bulan Madu kami pd tahun 2003 juga sebenarnya adalah di Batu Feringgi Pulau Pinang.. (maklumla..gaji kecik..kat sini jela yg mampu ). Tetapi Masa tu kami menginap di Hydro Majestic Penang. Aku dah dua kali menginap kat situ. Suasananya cantik..kat atas bukit dan mengadap laut. Tetapi untuk ke pantai..kita kenala Melintas jalan besar kat depan tu. Namun Suasana di situ juga amat menarik..
Kemudian..kami menukar angin pula.. Mencuba tempat baru iaitu Lone Pine Penang boutique hotel menjadi pilihan.
Setelah 2 kali menginap di Hydro majestic..kami ingin mencari suasan baru. Setelah puas mencari info kat tenet nih.. makan terbekenan lah pada Lone Pine Hotel. Hotelnya betul-betul di atas Pasir dan berada di kawasan Batu Feringgi juga. Jadi kalau korang nak pergi Pasar malam yg terpanjang kat Penang ni..inilah kawsannya. Keluar ja pintu pagar hotel..terus boleh nampak pasar malam. Jalan lah sepuas hati..memang panjangggg..
Makan Malam di Lone Pine.. enaknya makan kat bilik..
Menunggu matahari terbenam..cantik..Kejadian alam yang amat menakjubkan.
 Banyak aktiviti yang boleh korang buat kat sini. Sedia duit ja..dan naiklah apa yg ada.
 Menunggu saat-saat matahari terbenam.
 Danish sedang mengambil angin petang.. Seronok katanya. . Melepak kat balkoni sambil melihat pemandangan.Amat menyenangkan dan menyegarkan.
 Pemandangan dari bilik aku..terus mengadap laut. Cantikkan..
 Gambar ini pun di ambil dari bilik aku. Selepas berendam kat dalam laut..terjunlah kat dalam kolam ni..
 Rasa nak lepak kat pantai ni sepuasnya. Pantainya cantik..tetapi..pasirnya tak sama macam pasir Langkawi. Namun..setiap tempat ada keindahannya tersendiri.
 Lone Pine sebenarnya adalah bangunan British pada suatu masa dahulu. Jadi senibina kat sini masih dikekalkan.
Bilik ni hanya ada satu katil Queen ja..Jadi kalau bawa anak..kenala minta tambahan katil ya.
Pemandangan di belakang hotel yg mengadap pantai
Malam yg cukup indah di sini.
 Masih mengekalkan senibina British
 Amat terasa kelainannya.. memang amat-amat cantik.
Dulu bertiga..sekarang dah berempat..jadi kalau nak lepak sini lagi..kenalah amik lebih besar.
Semoga ada rezeki untuk ke sini lagi.

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu</b> maung - Google Blog Search

Posted: 08 Jun 2012 03:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

KLXPRESS - Harga Tanah <b>di</b> Pulau Pinang Melambung Tinggi

Posted: 06 Jun 2012 09:14 PM PDT

GEORGE TOWN: Kekurangan tanah di Pulau Pinang dan tarikannya sebagai salah satu destinasi pelancong serta rumah kedua bagi pesara asing telah menyebabkan hartanah di negeri itu melambung tinggi dengan mencatatkan peningkatan sebanyak 25 peratus sejak lima tahun lalu.

Menurut penilai hartanah, harga yang ditawarkan adalah antara yang tertinggi di Malaysia justeru, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendakwa hanya golongan kaya sahaja boleh tinggal di pulau yang merupakan salah satu warisan dunia.

Menurut tinjauan yang dijalankan The Star, harga unit kondominium di Batu Ferringhi, Tanjung Bungah dan Persiaran Gurney yang menghadap tepi laut di jual pada harga falak, dan ada beberapa kes ia dijual bermula dengan RM2 juta bagi unit yang mempunyai keluasan 1,000 kaki persegi.

Sebelum perang dunia berlaku lagi di pusat bandar misalnya di Campbell Street kawasan tersebut telah diduduki oleh bukan penduduk asal Pulau Pinang.

Mereka telah menukar wajah kawasan tersebut dengan membuka butik hotel dan ada juga mahu menyimpan bangunan disitu kerana kecantikan seni bina mereka.

Harga rumah juga turut meningkat dari RM500,000 pada 2007 kepada kira-kira RM800,000 pada 2012 dengan mencatatkan peningkatkan lebih kurang 30 peratus.

Menurut Pengarah Urusan, Raine & Horne Malaysia, Michael Geh paling tinggi adalah di Pulau Tikus, Persiaran Gurney, Tanjung Tokong dan kawasan kediaman Tanjung Bungah dengan mencatatkan peningkatan lebih daripada 25 peratus bagi harga setiap unit kondominium.

Bagi kawasan lain seperti di Bayan Baru, Sungai Ara dan Minden Heights serta Batu Maung pula harga rumah teres, unit kondominium serta rumah berkembar telah meningkat sekurang-kuranya 25 peratus.

Skim perumahan rumah kos sederhana hanya terdapat di beberapa kawasan sahaja seperti di George Town Perak Road, MacCallum Street, Jalan Burmah dan Sungai Pinang ia belum diperluaskan ke kawasan lain.

"Ini menunjukkan peningkatan lebih daripada 25 peratus berbanding lima tahun lalu. Sebuah apartment yang teletak di sebuah kawasan kejiranan pada 20007 berharga RM180,000 tetapi kini ialah meningkat hingga RM250,00," kata Geh.

Menurutnya, peningkatkan harga rumah yang tinggi mendorong ramai orang membeli rumah di Seberang Perai kerana harga hartanah di sana masih lagi murah sekitar satu pertiga daripada harga hartanah di pulau berkenaan.

"Namun harga hartanah di kawasan tanah besar itu juga sedang meningkat," katanya.

Sebuah pangsapuri di bandar Butterworth pada ketika ini dijual pada harga RM250,000 berbanding RM180,000 lima tahun yang lalu, sementara bagi rumah teres ia menelan belanja sekitar RM500,00 berbanding RM300, 000 pada 2007.

Tambah Geh, ekoran kekurangan tanah dan peningkatan harga bahan mentah harga hartanah di Pulau Pinang dijangka akan terus meningkat pada masa hadapan.

Sementara itu, Pengerusi Barisan Nasional, Teng Chang Yeow berkata ketika pemerintahan kerajaan negeri sebelum ini hanya terdapat satu atau dua projek perumahan utama di kawasan lereng bukit. Namun sejak kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih terdapat banyak projek di kawasan lereng bukit di seluruh pulau tersebut. Beliau berkata garis panduan pembangunan di lereng bukit sedia ada sememangnya mencukupi namun kerajaan negeri patut lebih tegas dalam menguatkuasakannya.


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu Ferringhi</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2012 07:24 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Homestay <b>Batu Feringgi</b> | JURNAL ALKIRAM : Lifestyle Of Malaysia

Posted: 10 Jun 2012 11:48 PM PDT

Monday, June 11th, 2012 | Homestay Murah

Jika anda ke Batu Feringgi atau geogtown dapatkan harga murah dan strategik boleh tempah homestay di  :
1)batu feringgi- apartment 3 bilik
-7minit ke night market
-10minit ke pantai
-terdapat mini market, kedai makan, kedai dobi

Kemudahan :
Dilengkapi air con 2, kipas 3, 2 bilik air, katil double 2, extra tilam ,katil single 2,dressing table, peralatan memasak,fridge, pingan mangkuk,meja makan,seterika,water heater

harga:RM150-00-RM200

2)batu feringgi- apartment 2 bilik
-1minit jalan kaki ke night market
-berjalan kaki ke pantai
-hadapan hotel holiday in
-bersebelahan balai polis batu feringgi

dilengkapi air con 2, kipas 1, 1 bilik air, katil double 1, katil single 4,dressing table, peralatan memasak,fridge, pingan mangkuk,meja makan, seterika,water heater

harga:RM150-180-00

3)georgetown sea view- apartment 3 bilik
-10 minit ke KOMTAR
-25minit ke batu feringgi
-berhampiran pantai ijm
-10minit ke USM
-5 minit ke tesco

kemudahan:
dilenkapi air con 2, kipas 3, 2 bilik air, katil double 3,dressing table, peralatan memasak,fridge, pingan mangkuk,meja maka, seterika,water heater

harga:RM150-00-RM200

PERINGATAN: HANYA UNTUK MUSLIM DAN DILARANG MELAKUKAN PERBUATAN MUNGKAR DI SISI ISLAM

Jika ingin dapatkan maklumat lanjut atau gambar, sila email ke onefastinterprise@yahoo.com.my

Hubungi SOLEHA HOMESTAY segera :
En Arif 016-4589364

No related posts.

Tags: , ,

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2012 03:26 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2012 03:14 PM PST

URL Sumber Asal :-

Ikan Bakar <b>di</b> Kampung Nelayan Teluk Tempoyak, <b>Batu Maung</b> <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2011 06:32 AM PST

Assalamu'alaikum,
Pada 17 Disember 2011 yang lalu, hari Sabtu, hamba ke Pulau Pinang, ada 'seminar' sehingga 20 Disember 2011. Memandangkan kami pun dah lama tak makan ikan bakar di Teluk Tempoyak, jadi petangnya, kami ke Kampung Teluk Tempoyak di Batu Maung, Pulau Pinang. Kampung ini merupakan sebuah kampung Melayu dan perkampungan nelayan, jadi  terdapat jeti nelayan di sini. 

Meja ini sudah 'ditempah'. Memandangkan kami sampai awal dan 'jumlah' kami agak ramai, akhirnya kami dapat makan di meja ini. 
Banyak pengusaha di sini, selain ikan bakar 
Pengunjung terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat
Ini pengusaha ikan bakar yang terkenal....Ingat, hari Isnin tutup... 
Hamba rasa harganya jauh lebih murah berbanding ikan bakar di sekitar Lembah Klang... 
Pelbagai jenis minuman disediakan 
 Kalau datang ramai, ambil  jag sahaja lebih berbaloi berbanding ambil gelas
Memandangkan pelancong luar pun makin ramai yang datang, gerai ini turut dibuka
 Hidangan utama di sini adalah ikan bakar... kerana resepinya yang istimewa...

Hamba pun bukanlah selalu makan di luar...sekali-sekala orang kata.... 
Bila cicah ikah bakaq dengan 'kicap' dan 'asam ni'...... 
 Sayur pun ada, walaupun lain taukenya...
 Hidangan dah siap, seorang saudara dan keluargaya belum sampai...
Surau tidak jauh dari sini, jadi kalau nak bersolat tak susah....

 Bilik air pun tak jauh mana
Ikan yang dibakar dibelah dua, dan ditengahnya diletakkan 'sambal'  sebelum dibakar di atas daun pisang

Ada kerja-kerja pembinaan tidak jauh dari kawasan ikan bakar ini... 
 Ini jeti nelayan...pengalaman terbaik hamba dulu-dulu, dah sampai sini, ikan dah habis. Jadi pengusahanya telefon nelayan di laut, kemudian ikan sampai dalam peti lagi, dok melompat-lompat lagi...
 Kelihatan jambatan kedua menghubungi Pulau Pinang sedang dibina ...
 Ni kawasan parkir...taklah besaq mana. kalau malam Sabtu dan malam Ahad, memang penuh dan sesak terutamanya kalau minggu dapat gaji...

Kelazatan  ikan bakar bergantung kepada kesegaran ikannya....resepi dan cara bakar perkara kedua...  
 Memandangan ini perkampungan nelayan, maka kesegaran ikannya tidak menjadi soal...
dah hampir selesai.....Alhamdulillah
Kami sampai ke hotel dalam jam 10 malam. Cerita seterusnya adalah berkaitan mee udang, tunggu!!! 

My Life My World: WAR MUSEUM PULAU PINANG

Posted: 10 Feb 2012 03:44 AM PST

Hari kedua di Pulau Pinang ... lauk Mak Tok dan nasi serta maggi cup dan roti masih ada lagi dalam stok. Itu lah yang kita orang pulun pagi tu. Malas nak keluar carik makan. Lagi pun microwave ada. Masuk jer kat dalam tu dan panaskan. Semudah A.B.C ... hehehe. Eh! macam iklan microwave jer lah pulak. Maka perjalanan hari ini adalah ke 'War Museum'. Hilman dengan Aran sangat teruja nak datang sini. Ini kali ke 2 lawatan untuk budak 2 orang ni. Masa tahun lepas kami sampai, punyerlah jauh kita orang redah. Segala pekan pekan kecik, dengan lalu kata tengah tengah landasan Lapangan Terbang Bayan Lepas lagi. Ghuper-ghupernyer tak lah jauh sangat pun dari Apartment kami, takat 10 minit perjalanan jer. Hehehehe... nasib baik pakai GPS kali ni, kalau tidak segala ceruk kampung dan lapangan terbang di lalui lagi.

Kami sampai lebih kurang pukul 10 lebih gitu. Memang tak ramai orang yang melawat tempat ni, mungkin dia orang tak tahu kut. Atau orang lebih suker pergi Beach kat Batu Feringgi kot. Sangat senang nak cari. Terletak kat atas bukit di Batu Maung. Kat kaki bukit ni dah penuh dengan pembangunan. Tapi bila naik jer kat kawasan atas bukit ni memang 'Back to Nature' lah. Hutan yang tak lah tebal sangat, tapi ke'aslian'nya masih tak terusik. Bak kata nyonya yang jaga kawasan ni, 'When you enter War Museum means you enter MALAYA', "kami akan bawak anda semua ke zaman sewaktu perang dunia Ke 2 dahulu" .... teruja tak teruja tak :) Sapa yang masuk sini lagi teruja.
Tengoklah muka-muka kita orang yang sangat teruja, termasuk Tok Abah tersayang. Maklumlah Tok Abah kat bekas Army. So kenangan lalu tu mengimbau lah jugak, walau Tok Abah tak masuk Sojar lagi masa Perang Dunia Ke-2 tu. Hehehe .. jangan tanya kenapa tak nampak Kak Long masa gambo kat Penang ni especially masa kat War Museum ni. Seperti biasa, anak aku yang sorang ni kan memang lah tak adventure langsung. Dan tak suker panjat memanjat dan masuk kubu dan kolong semua. Tak macam mak dia, nasiblah aku dah tuo, kalau idak mahu aku nak panjat Gunung Kinabalu ... hahaha statement perasan.  Dia nak temankan Mak Tok, sebab Mak Tok tak larat nak panjat bukit semua. Tahu lah kan, Kak Long kan cucu kesayangan Mak Tok. Lagi pun tahun lepas dia kata dia dah masuk.

Meh aku cerita sejarah War Museum ni. Terletak di kawasan tenggara (South-East) Pulau Pinang. Merupakan salah satu Kubu Tentera yang kuat, ianya dibina pada 1930an oleh pihak British untuk melindungi pulau dari musuh. Kubu ini berkeluasan 20 ekar dan diwaktu kini dipanggil Bukit Batu Maung. Pihak kejuruteraan tentera British dengan menggunakan tenaga buruh tempatan telah memecahkan beberapa kawasan dan menggali di persekitan bukit untuk membina kubu dengan terowong bawah tanah, bilik kawalan perisikan, pusat logistik, dewan, pejabat, lapangan menembak, kuarters tentera, rumah masak dan klinik perubatan.
Gambar kat atas ni adalah terowong yang masih terdapat kat situ. Masih asli sejak tahun 1930an dulu. Okay, tak yah pergi Vietnam nak masuk terowong. Tapi for sure lah terowong kat Vietnam tu lagi best kan. Seram dan suspen gak menyusuri Terowong yang ada kat situ. Orang yang jaga kat situ siap kasik lampu picit kecik lagi masa nak masuk ni. Terowong ni digunakan pada masa dulu untuk elakkan diri masa ada bom-bom kat luar sana. Memang best sangat-sangat. Tapi tak lah berapa panjang pun terowong nyer. Kat hujung terowong ni ada satu corong menuju ke atas bukit. Ya Rabbi ... bebudak ni suker giler. Rasa macam nak masuk main 'Police and Thief' kat sini.
Jadinyer, aku lah peneman  ayahanda tercinta a.k.a Tok Abah memanjat tangga naik bukit nak jumpa bebudak tu.
Ini lah corong tu, dalam ketinggian lebih kurang rumah 3 tingkat. Aku dah naik tahun lepas, aku sorang-sorang naik, bebudak tak berani. Jadinyer tahun ni kasik anak-anak aku pulak naik. Aku temankan Tok Abah. Kalau ikut ati memang nak join jer bebudak tu.
Tak tahu dah nak cerita apa, tengok jer lah gambo-gambo yang ada ni, dan bebudak yang sangat excited dengan keadaan kat Muzium Tentera nih. So ... apa lagi, kalau datang Pulau Pinang jangan luper datang ke sini. Oppssss  terasa macam baru dilantik menjadi Duta Muzium Perang lah pulak. Dan kalau datang sini, datang ramai-ramai. Lagi best bawak budak-budak bawah umur 20 tahun atau 10 tahun, sebab nanti kita pun boleh jadi bebudak balik. Hehehe ....

ORANG KECIL ORANG BESAR: Pulau Jerjak & Briyani Peha <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2012 05:08 AM PST

Pulau Jerjak & Briyani Peha Kambing Puncak Mutiara

Bulan lepas selama 2 hari aku berulang-alik menaiki bot ke Pulau Jerjak. Hari pertama naik bot berhawa dingin, hari kedua naik bot (ala feri) berhawa semula jadi. Mulanya aku ingat naik di jeti berhampiran Queens Bay itu tetapi rupa-rupa jeti di situ menghala ke resort. Assignment aku ke Penang Shipyard yang mana jetinya di Batu Maung.

Dari Queens Bay berenangpun boleh kalau hendak ke Pulau Jerjak ini. Kalau dari Batu Maung, bot akan berpusing meredah laut melalui bawah projek pembinaan jambatan kedua yang sedang dibina sebelum sampai ke jeti Pulau Jerjak.

Selepas habis assignment hari kedua dan terakhr aku terperangkap hampir 2 jam di dalam kesesakan lalulintas dari Batu Maung dan Jambatan Pulau Pinang. Rupa-rupanya begitulah keadaan setiap petang Jumaat. Hujan pula menambahkan kesesakan lagi.

Malamnya aku ke Kampung Pelek bersama orang rumah aku seorang itu dan anak jantan aku seorang itu. Memang sudah lama aku ingin mencuba menu di Restoran Puncak Mutiara di Kampung Pelek, Bukit Mertajam ini. Ada pelbagai menu dari kambing, ayam kampung, burung unta, rusa, dan sebagainya. Terdapat juga menu barat dan ala Thai di sini.

Apapun (pada pandangan peribadi aku) menu yang kami cuba biasa-biasanya. Mungkin aku sudah hilang semangat makan-makan dek cerita Man vs. Food.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2012 03:50 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Jambatan kedua P.Pinang bakal jadi terpanjang didunia - UtaraNews

Posted: 20 Jun 2012 11:00 PM PDT

GEORGETOWN - Jambatan kedua Pulau Pinang akan menjadi yang terpanjang di dunia selain yang pertama menggunakan teknologi mampu menyerap gegaran gempa, kata Pengurus Bahagian Pembinaan Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB), Zulkipli Nasri.

Beliau berkata produk penahan gempa tersebut dikenali sebagai Galas Getah Redaman Tinggi (HDRB) melalui penggunaan sistem pengasingan seismik yang berkesan berupaya melindungi struktur jambatan daripada kerosakan jika terjadi gempa bumi.

Bercakap kepada Bernama semasa sesi lawatan ke projek jambatan itu di sini hari ini, Zulkipli berkata HRDB itu adalah produk yang direkabentuk oleh Pusat Penyelidikan Tun Abdul Razak (TARRC) di United Kingdom, sebuah makmal milik Lembaga Getah Malaysia (LGM).

Beliau berkata produk itu yang dihasilkan sepenuhnya di dalam negara dipasang pada setiap dek jambatan itu adalah peralatan inovatif melindungi bukan sahaja struktur tetapi juga isi kandungan dalam struktur.

"Kami percaya teknologi ini akan digunapakai dalam pembinaan jambatan lain di dalam dan luar negara," katanya.

Jambatan kedua tersebut berharga RM4.5 bilion sejauh 23.5 km dengan 16.9km struktur marin dibina bersama oleh UEM Builders Bhd dan CHEC Pembinaan (M) Sdn Bhd mulai tahun 2008 dijangka siap sepenuhnya pada September 2013.

Apabila siap nanti ia akan dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas yang berlaku di negeri ini. Jambatan itu yang juga terpanjang di Asia Tenggara, menghubungkan Batu Maung di bahagian pulau dengan Batu Kawan di bahagian tanah besar.

Zulkipli berkata berdasarkan prestasi terkini, pihaknya menyasarkan pencapaian kemajuan keseluruhan projek melebihi 90 peratus pada akhir tahun ini.

Katanya, melihat pada kesungguhan pihak kontraktor melaksanakan pembinaan, jambatan mungkin dapat disiapkan dua bulan lebih awal daripada yang jadual.

"Kemajuan pembinaan sedikit sebanyak dipengaruhi faktor cuaca dan sekiranya keadaan mengizinkan, saya yakin projek akan siap lebih awal kerana setakat ini kemajuan telah 3.15 peratus mendahului jadual.

Beliau berkata sehingga ke hari ini kerja pembinaan jambatan telah 79.5 peratus siap dan pihaknya menyasarkan struktur jambatan dapat disiapkan pada akhir bulan Mac 2013.

Zulkipli berkata kawasan Rehat dan Rawat (R&R) di kawasan Batu Kawan akan mula dibina selepas jambatan kedua itu mula beroperasi pada 2014.

Beliau berkata kawasan R&R itu dibina di Batu Kawan dan tidak di atas jambatan seperti mulanya dirancang kerana ianya melibatkan kos yang tinggi, selain membabitkan ciri-ciri keselamatan pengguna.

"Banyak pihak terutamanya yang berkaitan keselamatan membantah pembinaan R&R di atas jambatan kerana selain isu keselamatan ia juga boleh menyebabkan kesesakan lalu lintas," katanya. - Bernama

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2012 03:26 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2012 03:14 PM PST

URL Sumber Asal :-

Ikan Bakar <b>di</b> Kampung Nelayan Teluk Tempoyak, <b>Batu Maung</b> <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2011 06:32 AM PST

Assalamu'alaikum,
Pada 17 Disember 2011 yang lalu, hari Sabtu, hamba ke Pulau Pinang, ada 'seminar' sehingga 20 Disember 2011. Memandangkan kami pun dah lama tak makan ikan bakar di Teluk Tempoyak, jadi petangnya, kami ke Kampung Teluk Tempoyak di Batu Maung, Pulau Pinang. Kampung ini merupakan sebuah kampung Melayu dan perkampungan nelayan, jadi  terdapat jeti nelayan di sini. 

Meja ini sudah 'ditempah'. Memandangkan kami sampai awal dan 'jumlah' kami agak ramai, akhirnya kami dapat makan di meja ini. 
Banyak pengusaha di sini, selain ikan bakar 
Pengunjung terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat
Ini pengusaha ikan bakar yang terkenal....Ingat, hari Isnin tutup... 
Hamba rasa harganya jauh lebih murah berbanding ikan bakar di sekitar Lembah Klang... 
Pelbagai jenis minuman disediakan 
 Kalau datang ramai, ambil  jag sahaja lebih berbaloi berbanding ambil gelas
Memandangkan pelancong luar pun makin ramai yang datang, gerai ini turut dibuka
 Hidangan utama di sini adalah ikan bakar... kerana resepinya yang istimewa...

Hamba pun bukanlah selalu makan di luar...sekali-sekala orang kata.... 
Bila cicah ikah bakaq dengan 'kicap' dan 'asam ni'...... 
 Sayur pun ada, walaupun lain taukenya...
 Hidangan dah siap, seorang saudara dan keluargaya belum sampai...
Surau tidak jauh dari sini, jadi kalau nak bersolat tak susah....

 Bilik air pun tak jauh mana
Ikan yang dibakar dibelah dua, dan ditengahnya diletakkan 'sambal'  sebelum dibakar di atas daun pisang

Ada kerja-kerja pembinaan tidak jauh dari kawasan ikan bakar ini... 
 Ini jeti nelayan...pengalaman terbaik hamba dulu-dulu, dah sampai sini, ikan dah habis. Jadi pengusahanya telefon nelayan di laut, kemudian ikan sampai dalam peti lagi, dok melompat-lompat lagi...
 Kelihatan jambatan kedua menghubungi Pulau Pinang sedang dibina ...
 Ni kawasan parkir...taklah besaq mana. kalau malam Sabtu dan malam Ahad, memang penuh dan sesak terutamanya kalau minggu dapat gaji...

Kelazatan  ikan bakar bergantung kepada kesegaran ikannya....resepi dan cara bakar perkara kedua...  
 Memandangan ini perkampungan nelayan, maka kesegaran ikannya tidak menjadi soal...
dah hampir selesai.....Alhamdulillah
Kami sampai ke hotel dalam jam 10 malam. Cerita seterusnya adalah berkaitan mee udang, tunggu!!! 

My Life My World: WAR MUSEUM PULAU PINANG

Posted: 10 Feb 2012 03:44 AM PST

Hari kedua di Pulau Pinang ... lauk Mak Tok dan nasi serta maggi cup dan roti masih ada lagi dalam stok. Itu lah yang kita orang pulun pagi tu. Malas nak keluar carik makan. Lagi pun microwave ada. Masuk jer kat dalam tu dan panaskan. Semudah A.B.C ... hehehe. Eh! macam iklan microwave jer lah pulak. Maka perjalanan hari ini adalah ke 'War Museum'. Hilman dengan Aran sangat teruja nak datang sini. Ini kali ke 2 lawatan untuk budak 2 orang ni. Masa tahun lepas kami sampai, punyerlah jauh kita orang redah. Segala pekan pekan kecik, dengan lalu kata tengah tengah landasan Lapangan Terbang Bayan Lepas lagi. Ghuper-ghupernyer tak lah jauh sangat pun dari Apartment kami, takat 10 minit perjalanan jer. Hehehehe... nasib baik pakai GPS kali ni, kalau tidak segala ceruk kampung dan lapangan terbang di lalui lagi.

Kami sampai lebih kurang pukul 10 lebih gitu. Memang tak ramai orang yang melawat tempat ni, mungkin dia orang tak tahu kut. Atau orang lebih suker pergi Beach kat Batu Feringgi kot. Sangat senang nak cari. Terletak kat atas bukit di Batu Maung. Kat kaki bukit ni dah penuh dengan pembangunan. Tapi bila naik jer kat kawasan atas bukit ni memang 'Back to Nature' lah. Hutan yang tak lah tebal sangat, tapi ke'aslian'nya masih tak terusik. Bak kata nyonya yang jaga kawasan ni, 'When you enter War Museum means you enter MALAYA', "kami akan bawak anda semua ke zaman sewaktu perang dunia Ke 2 dahulu" .... teruja tak teruja tak :) Sapa yang masuk sini lagi teruja.
Tengoklah muka-muka kita orang yang sangat teruja, termasuk Tok Abah tersayang. Maklumlah Tok Abah kat bekas Army. So kenangan lalu tu mengimbau lah jugak, walau Tok Abah tak masuk Sojar lagi masa Perang Dunia Ke-2 tu. Hehehe .. jangan tanya kenapa tak nampak Kak Long masa gambo kat Penang ni especially masa kat War Museum ni. Seperti biasa, anak aku yang sorang ni kan memang lah tak adventure langsung. Dan tak suker panjat memanjat dan masuk kubu dan kolong semua. Tak macam mak dia, nasiblah aku dah tuo, kalau idak mahu aku nak panjat Gunung Kinabalu ... hahaha statement perasan.  Dia nak temankan Mak Tok, sebab Mak Tok tak larat nak panjat bukit semua. Tahu lah kan, Kak Long kan cucu kesayangan Mak Tok. Lagi pun tahun lepas dia kata dia dah masuk.

Meh aku cerita sejarah War Museum ni. Terletak di kawasan tenggara (South-East) Pulau Pinang. Merupakan salah satu Kubu Tentera yang kuat, ianya dibina pada 1930an oleh pihak British untuk melindungi pulau dari musuh. Kubu ini berkeluasan 20 ekar dan diwaktu kini dipanggil Bukit Batu Maung. Pihak kejuruteraan tentera British dengan menggunakan tenaga buruh tempatan telah memecahkan beberapa kawasan dan menggali di persekitan bukit untuk membina kubu dengan terowong bawah tanah, bilik kawalan perisikan, pusat logistik, dewan, pejabat, lapangan menembak, kuarters tentera, rumah masak dan klinik perubatan.
Gambar kat atas ni adalah terowong yang masih terdapat kat situ. Masih asli sejak tahun 1930an dulu. Okay, tak yah pergi Vietnam nak masuk terowong. Tapi for sure lah terowong kat Vietnam tu lagi best kan. Seram dan suspen gak menyusuri Terowong yang ada kat situ. Orang yang jaga kat situ siap kasik lampu picit kecik lagi masa nak masuk ni. Terowong ni digunakan pada masa dulu untuk elakkan diri masa ada bom-bom kat luar sana. Memang best sangat-sangat. Tapi tak lah berapa panjang pun terowong nyer. Kat hujung terowong ni ada satu corong menuju ke atas bukit. Ya Rabbi ... bebudak ni suker giler. Rasa macam nak masuk main 'Police and Thief' kat sini.
Jadinyer, aku lah peneman  ayahanda tercinta a.k.a Tok Abah memanjat tangga naik bukit nak jumpa bebudak tu.
Ini lah corong tu, dalam ketinggian lebih kurang rumah 3 tingkat. Aku dah naik tahun lepas, aku sorang-sorang naik, bebudak tak berani. Jadinyer tahun ni kasik anak-anak aku pulak naik. Aku temankan Tok Abah. Kalau ikut ati memang nak join jer bebudak tu.
Tak tahu dah nak cerita apa, tengok jer lah gambo-gambo yang ada ni, dan bebudak yang sangat excited dengan keadaan kat Muzium Tentera nih. So ... apa lagi, kalau datang Pulau Pinang jangan luper datang ke sini. Oppssss  terasa macam baru dilantik menjadi Duta Muzium Perang lah pulak. Dan kalau datang sini, datang ramai-ramai. Lagi best bawak budak-budak bawah umur 20 tahun atau 10 tahun, sebab nanti kita pun boleh jadi bebudak balik. Hehehe ....

ORANG KECIL ORANG BESAR: Pulau Jerjak & Briyani Peha <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2012 05:08 AM PST

Pulau Jerjak & Briyani Peha Kambing Puncak Mutiara

Bulan lepas selama 2 hari aku berulang-alik menaiki bot ke Pulau Jerjak. Hari pertama naik bot berhawa dingin, hari kedua naik bot (ala feri) berhawa semula jadi. Mulanya aku ingat naik di jeti berhampiran Queens Bay itu tetapi rupa-rupa jeti di situ menghala ke resort. Assignment aku ke Penang Shipyard yang mana jetinya di Batu Maung.

Dari Queens Bay berenangpun boleh kalau hendak ke Pulau Jerjak ini. Kalau dari Batu Maung, bot akan berpusing meredah laut melalui bawah projek pembinaan jambatan kedua yang sedang dibina sebelum sampai ke jeti Pulau Jerjak.

Selepas habis assignment hari kedua dan terakhr aku terperangkap hampir 2 jam di dalam kesesakan lalulintas dari Batu Maung dan Jambatan Pulau Pinang. Rupa-rupanya begitulah keadaan setiap petang Jumaat. Hujan pula menambahkan kesesakan lagi.

Malamnya aku ke Kampung Pelek bersama orang rumah aku seorang itu dan anak jantan aku seorang itu. Memang sudah lama aku ingin mencuba menu di Restoran Puncak Mutiara di Kampung Pelek, Bukit Mertajam ini. Ada pelbagai menu dari kambing, ayam kampung, burung unta, rusa, dan sebagainya. Terdapat juga menu barat dan ala Thai di sini.

Apapun (pada pandangan peribadi aku) menu yang kami cuba biasa-biasanya. Mungkin aku sudah hilang semangat makan-makan dek cerita Man vs. Food.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

09 di jelutong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di jelutong - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2012 03:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2012 03:08 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2012 03:24 PM PDT

URL Sumber Asal :-

SEPUL: Deen Nasi Kandaq <b>Jelutong</b>

Posted: 19 Jun 2012 10:47 PM PDT

Yea mari mari kita makan lagi sampai obesiti.
Sedapnyaaaaaaa semua lauk.
Whoaaaaa...whoaaaaa sedapnyaaa
Makan. Hai abang topi ...senyumlah sikit.
Jadi apa tunggu lagi. Marilah kita makan di Restoran Deen Nasi Kandaq yang terletak di Jelutong. Sedapnyaaaa.

BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2012 03:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Masalah 13 tahun tanah wakaf <b>Jelutong</b> berjaya diselesaikan | www <b>...</b>

Posted: 17 May 2012 06:43 PM PDT

Beliau berkata, proses pengambil alihan tanah seluas 3.208 ekar milik bukan Islam yang bernilai RM20 juta bagi menangani masalah kepadatan tanah perkuburan Islam di Jelutong dilakukan sungguhpun Kerajaan Pusat sebelum ini berjanji untuk membeli tanah bernilai tinggi itu.

"Tanah yang diambil untuk tujuan perkuburan kini dimiliki oleh orang bukan Islam. 

"Ia merupakan kes yang jarang berlaku di mana tanah bukan Islam diambil untuk tujuan perkuburan Islam di Pulau Pinang," ujar beliau pada satu sidang media di Komtar baru-baru ini.

Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Mansor Haji Othman, Abdul Malik Abul Kassim (Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna), Datuk Mohd Salleh Man (Adun Permatang Pasir merangkap Pesuruhjaya PAS Negeri) turut hadir pada sidang akhbar tersebut.

Justeru katanya, isu tersebut tidak wajar dipolitikkan oleh mana-mana pihak khususnya pihak pembangkang memandangkan inisiatif Kerajaan Negeri nyata demi kepentingan rakyat terbanyak di Jelutong.

Sumber Pejabat Tanah Daerah Timur Laut (DTL) mendedahkan, pihaknya telahpun meluluskan proses perbincangan dan pengambilan balik tanah Lot 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 dan 19 Seksyen 4 Bandar Jelutong, Daerah Barat Daya untuk tujuan tanah perkuburan Islam dan perumahan am sejak 1999 lagi.

Nilai pasaran tanah berkenaan semasa itu adalah sekitar RM5 juta hingga RM6 juta sahaja.

Namun, Kerajaan Negeri di bawah Umno serta Barisan Nasional gagal menyelesaikan masalah itu sungguhpun mendapat sokongan langsung daripada Kerajaan Pusat ketika itu.

Apabila masalah ini dibangkitkan semula, kerajaan pusat enggan membantu sungguhpun Kerajaan Negeri era Pakatan Rakyat membuat permohonan demikian demi kepentingan umat Islam di negeri berkenaan.

"Tetapi malangnya, kerajaan pusat  tidak mempertimbangkannya  atas faktor kepentingan umat Islam di negeri ini, apabila memutuskan untuk tidak akan menyalurkan peruntukan untuk proses pengambilalihan tanah perkuburan tersebut," ujar Guan Eng.

Dari 3.208 ekar tanah yang terlibat, 1.55 ekar akan dijadikan tanah wakaf perkuburan manakala baki 1.657 ekar akan dijadikan perumahan am rakyat setempat yang menelan belanja RM60 juta lagi.

Proses pengambilan lot-lot tanah berkenaan mula diwartakan oleh Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat pada 9 Disember 2010.

Difahamkan, Kerajaan Negeri menggunakan  Akta Pengambilan Tanah, 1990 bagi mengeluar perintah pada 30 Disember tahun lepas dengan kesemua 14 tuan tanah masing-masing diberi pampasan yang munasabah.

Kerajaan Negeri turut memberi pampasan yang munasabah kepada empat pemilik bangunan yang hadir dalam satu proses siasatan.

Manakala 25 pemilik bangunan yang tidak hadir pada proses siasatan itu turut boleh menuntut pampasan masing-masing seperti yang didipositkan oleh Kerajaan Negeri di bank sebelum ini.

Perkembangan terbaru ini sekaligus membuktikan bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang mampu memartabatkan umat Islam dan rakyat yang berbilang kaum sungguhpun seakan dipinggirkan dari segi kewangan oleh Kerajaan Pusat yang diteraju oleh Umno serta Barisan Nasional. -END

09 di permatang pauh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di permatang pauh - Google Blog Search


PISAU.NET: Ceramah Ummi <b>Di Permatang Pauh</b> Bakal Di Serang!

Posted: 30 Jun 2012 03:17 AM PDT

Malam ini buat pertama kali Ummi Halfida akan turun ke lubuk pakatan di Permatang Pauh pasti akan mengundang kepanasan yang tak terhingga buat haprak pakatan.

Lokasi tapak ceramah berhadapan Masjid Batu adalah lubuk khawarij PAS dan juga pakatan pasti akan mengundang provokasi daripada haprak pakatan kerana mereka tidak mahu rakyat tahu bahawa selama ini Anwar banyak berbohong kepada pengundinya.

Jom turun beramai ramai mendengar pendedahan Ummi mengenai pembohongan Anwar.

Pisau kata " Ada puak pakatan dah bersedia nak cari gaduh malam ni"

Related Posts : Pulau Pinang

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

PER3 Malaysia: Gegaran 8.9 Skala Richter <b>Di Bukit Jambul</b>

Posted: 15 Apr 2012 05:35 PM PDT

15hb April: Alhamdulillah dengan limbah kurnia Ilahi, Mesyuarat Institusi Ayahanda Pertiga Malaysia yang kedua berjalan dengan lancar dan teratur di Hotel Vistana , Bukit Jambul Pulau Pinang. Persidangan kali ini dihadiri hampir ke semua Ayahanda dari seluruh pelusuk Malaysia.

FaRieda si kiCik: fajar <b>di</b> Puncak <b>Bukit Jambul</b>

Posted: 20 Apr 2012 12:11 PM PDT

Assalamualaikum
Salam Keindahan

Fajar di Bukit Jambul
kenangan Pertama kalinya ber'hiking kat Bukit Jambul
dan menikmati keindahan alam ciptaan Allah
Subhanallah,
tak hentihenti aku memuji keindahanNya dalam hati
and untuk itu, jom aku kongsikannya dengan kalian

7.00 pagi - bergerak dari USM ke BJ (Bukit Jambul).
Xsampai 10minit pun nak kesana.
Kami di sambut dengan anjing anjing yang jinak (ke?) yang menunggu kedatangan pengunjung.
Cik Farah Wahida nebes tak sudasuda tengok anjing anjing tu padahal depa (anjing) buat relaks saje.
hahahaha..punyela fobia anjing.. (actually, aku pon cerin jugak. cume buat muke macho je)

8.00 pagi - bermulanya ekspidisi hiking kami.
bermula dengan warming up yang diketuai oleh guider yang berwibawa Incek Keith Tan (name glemer beliau)
dan dihaktui'i oleh kami. (ngehehehe)



dan akhirnya, sampai jugak kaki kami di puncak Bukit Jambul
 Dah alang alang ade kat atas tu, kami tak lepaskan peluang untuk menikmati keindahan ciptaan Tuhan. dalam hati tak henti henti memuji. cantik sangat lukisan alam ni. Jadi, untuk abadikan kenangan, kami pon snap la beberapa gambar untuk kenangan. ^^,
subhanallah!! cantek kan? =)
9.00 pagi - tibelah saatnye untuk kami ucapkan selamat tinggal kat Bukit Jambul. Alhamdulillah, arini aku dapat tengok fajar menyinsing dengan penuh kesyukuran (biasenye time time gini masih ngorok lagi kat bilik). Thank you Allah sebab beri peluang untuk aku melihat indahnya dunia.
9.30 pagi - maka habislah penjelajahan pertama kalinye hiking kat Penang dan kedua kalinya pengalaman hiking. Berbeza sangat masa hiking kat Gunung Angsi. Track kat Bukit Jambul sangat curam dan letih lututlutut nak naik. kalau silap langkah boleh cerera (cedera). Alhamdulillah kami dapat menghabiskan hiking kami. Cume guider kami yang nakai sikit cedera sebab mainmain dengan keta sorong yang dah berkarat. kan dah luka. nasib baik takda pape. hehehe. Jadi, bile dah penat, perut pon mintak diisi. Apelagi, serbu kedai makan!!!
Akhir kalam, hiking kali ni mengajar aku erti tak berputus asa dan sentiasa bersemangat. Selagi kita tak cuba mencabar diri kita, kita akan sentiasa rasa diri kita lemah. betul tak kawankawan? 
psstt : Rasa tercabar dengan uncle and auntie yang sangat relax naik dan turun bukit tanpa berhenti di tengah jalan.

jawatan kosong kerajaan: Jawatan kosong <b>di</b> Kompleks <b>Bukit Jambul</b>

Posted: 19 Feb 2012 10:53 PM PST

Jawatan kosong di Kompleks Bukit Jambul

Jawatan kosong Badan Pengurusan Bersama Kompleks Bukit Jambul
Closing date 3 March 2012

Kompleks Bukit Jambul although built in 1997 is still a household name in the Northern Region with a total built-up of 1.1 million sq ft. The 6 storey complex features 413 shops with MyDin Hypermarket, COURTS, KAMDAR and few more being the anchor tenants. Furthermore the complex is renowned for its affordable prices and the availability of the latest wide range of Computers and Mobile phone technology with its accessories and also the trendiest boutiques in the market. With the increasing foot traffic nowadays, each tenant is enjoying a very brisk business at KBJ.

In line with our expansion and rapid business growth in the market, we would like to invite high motivated individual for the postions of :

1.Graphic Designer / Display Artist

Complete advertisement relating this post Jawatan kosong di Kompleks Bukit Jambul

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2012 03:13 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jul 2012 03:06 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jul 2012 03:25 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 03:15 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Asian Women Leadership University in <b>Balik Pulau</b> » anilnetto.com

Posted: 06 Jul 2012 11:51 PM PDT

A new liberal arts institution is in the pipeline at Balik Pulau covering 40ha of land.

According to the Chief Minister, the federal and state governments are collaborating to facilitate the project, which is backed by Smith College, a private independent women's liberal arts college in Massachusetts, United States.

TheSun reports:

Balik Pulau land for federal project
Posted on 5 July 2012

Aaron Ngui
newsdesk@thesundaily.com

GEORGE TOWN (July 5, 2012): The state government today revealed that the plan for a liberal arts institution in the up and coming Balik Pulau township was a federal government project.

Chief Minister Lim Guan Eng said the Asian Women Leadership University (AWLU) was an Entry Point Project (ETP) under the EducationNational Key Economic Areas (NKEA).

He made the revelation following protests by land owners over the acquisition of their land in Bukit Genting on Wednesday as well as criticism that the state was taking away their land.

Citing a letter dated June 12, 2012, from Minister in the Prime Minister's Department Senator Datuk Seri Idris Jala, Lim said the AWLU project was one of 21 new ETPs to transform Malaysia into a high income country.

He quoted the letter saying that the project was expected to bring in RM492 million worth of investments as well as creating 190 new high value jobs.

He said the state government has been requested to assist in transferring 40.46ha of land to the AWLU Malaysian Foundation.

"We believe the project will contribute in a significant way to transforming tertiary education in Malaysia as well as realise the plans for Malaysia as an education hub offering varied educational choices in the region," he read from the letter.

Lim also moved to soothe fears over compensation saying that the state will abide by the valuations set by the Malaysian Valuation and Property Services Department under the Finance Ministry.

He said land owners unhappy with the compensation offer could also take to the matter to court.

"The state sympathises with the land owners and we will try our best to help them out," he said while expressing that it was a hard decision to make but was made in the interests of education.

In addition, Lim said there had been an amicable dialogue with about 40 land owners on Tuesday and they understood that the land was to be used for a public project and not for private gain.

"Hopefully this matter will not be turned into a racial issue or be politicised as it is a collaboration between the state and the federal government," he said.

It is envisaged that the annual tuition fee (for a four-year degree programme leading to a BA degree) will be US$15,000-US$20,000 per year. Scholarships will be provided for deserving students.

See the proposal here (.pdf file).

Photos of the site here.

If the federal government and state government can work together on this, surely they can also work together on public transport, no?

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2012 03:26 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2012 03:43 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2012 03:45 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2012 03:33 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Balik Pulau</b> Durian Feast 2012 - The Digital Awakening

Posted: 28 Jun 2012 08:16 AM PDT

Our recent trip to Penang was to feast on durians, this being the season for it, and to spring clean my apartment. I had engaged two cleaners to mop and help me clear some of the unwanted items. The last time the apartment was cleaned was two years ago. The floor was thick with dust, as was everything else. The five hours of cleaning resulted in ten garbage bagful of things that I no longer have any use for. The next trip will be for packing the remaining items in boxes.

The day after the spring cleaning, we headed to Balik Pulau. I had pre-ordered three durians for Wuan and myself from Ah Wong of Stall 808 which is across the road from the Balik Pulau bus terminal and market. Ah Wong is my cousin Peter's cousin. He is a durian wholesaler that we have been patronising for many years. His wife also makes the delicious lempuk durian which is a paste of durian and sugar stirred in a kuali over a slow fire for at least four hours until it thickens and turns a dark shade of brown.

When we arrived at Ah Wong's house which also doubles up as his durian stall, we had to wait for him for almost half an hour. He was at the plantation collecting durians to transport them back to the stall. The first durian we had came fresh from the plantation. It is called "hor lor" in Hokkien which means bottle gourd because of the shape of its pulp. Its flesh is firm and pleasantly sweet with a subtle hint of bitterness.

The second fruit we had was called "ang chui mua" or red sarung. I have no idea why it is named as such. Perhaps the original tree was used to hang red sarungs to dry. Wuan and I have never eaten this fruit before. The flesh is a bright orange and slightly soft. Some of the seeds are stunted and small (chew hoot). It is sweet with a strong taste of bitterness. The core of the fruit is enlarged (tua sim) which made it difficult to open.

While we were enjoying the two durians, Ah Wong went off to collect more durians from the plantation. When we were done, and waiting for him, Wuan went over to the pile of durians to pick one of the smaller fruits to practice shaking the durian. The sound and sensation of the pulp moving inside while it is being shaken indicates that its flesh is firm. If there is no sound when shaken, the flesh could be mushed. Firm flesh is preferred over mushed ones.

When Ah Wong came back, he asked what kind of durian we wanted to eat next. Wuan wanted something creamy and bitter. Incidentally, the durian that she used to practice shaking with had bitter and creamy flesh. The durian was called "hor too" or porcupine. Again, I have no idea why it is named after a porcupine. Perhaps its shape has a likeness to a porcupine or the animal was spotted frequently near the tree before it was given a name.

Its flesh was pale, not an attractive feature in durians. The preferred colours are bright yellow, orange and pinkish. However, to our surprise, it was creamy and very sticky. It was moderately sweet but had a very bitter taste with a strong aftertaste of licorice. That was also the first time we had "hor too" and we liked it very much, irrespective of the colour of its flesh. Its unique licorice aftertaste was very unusual. That was one durian we would not mind having more of.

With some room in our tummies still, we got Ah Wong to open another durian for us. He recommended "cheh puay" or green skin. This is one fruit we have been eating here for the past few years. Its flesh was a shade of bright yellow, very creamy, sweet, rich and sticky. I had to wash it down with some water after my second mouthful because of its stickiness. Needless to say, this is one of our favourites too.

The durian harvest for this year is rather small. The continuous rain during the blooming phase had caused many of the buds to fall off. In a week or two, the durian season in Balik Pulau would end. The quality of the durians at the tailend is usually lower. It was fortunate that we were in Penang at the peak of the season. We had a pick of some of the better durians. Finally, our craving for durians for this year was totally satiated.

Tags: , , , , ,


You may also be interested in the following posts:

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Stories from <b>Balik Pulau</b>, Penang: 2012 updates

Posted: 06 Jun 2012 01:40 AM PDT

Hi all!

As durian season is upon us again, I thought I should update the blog and maybe tell you a bit more about myself!

Name: X, semi-anonymous Balik Pulau blogger
Location: Singapore (for now). My family is from Balik Pulau, but I only visit once a year or less, because of my schedule :(
Languages I speak: English, Chinese...some Korean...und ein bisschen Deutsch...
Questions? Email me using the link on the right sidebar!

So what's been going on in Balik Pulau?

Traffic accidents. And more traffic accidents. Anyone who's been there will know that the curving mountain roads are really treacherous, and that road works have been delayed year after year after year. However, I think the last time I visited, a bridge was under construction. It's really unfortunate that the government has been so slow about improving the safety conditions of the roads.

Urbanisation and development. People are building huge houses in a place that used to be a village of aluminium and wood houses 70 years ago, causing landslides and pollution.

In better news, there is the...

Penang Durian Fair (now till 31 July 2012). Go stuff yourselves! Bring the mosquito repellent...

3rd Penang Durians Masters, 16-17 June 2012. I'm not too sure what this event is. Is it a bowling competition? Are the bowlers using durians to bowl instead of regular bowling balls? (I kid.)

So where should you stay while you're stuffing your faces with smelly durians? I recommend the Upeh Inn. Warning to the picky: this is a shabby inn by many standards. The toilets are shared, there are only a few (4-5) rooms, there are two showers only, with cold water only. It is on the 2nd floor of a row of shophouses, and there are no elevators, so you have to drag your own luggage up to your room. Don't count on there being any air-conditioning. No food or drinks are provided in the Inn. However, it is very clean and cool at night, and across the road there is a market that sells basic Malaysian staple meals every morning. Every weekend there is a night market that sells all manner of food (very exciting) and even some shoes and clothes (not so exciting). There is a bus stop right outside the inn with buses that go to Georgetown. I don't know if the owner speaks English, but you can try contacting them at:

No 858x, Tmn Sri Indah, 33 Jln Balik Pulau, 11000 Balik Pulau Pulau Pinang. Tel: 04-8661670 @ 012-4380873. Email: upehinn@gmail.com

What does "Islamic Inn" mean? Basically not much, just that anything shady that Muslims would frown upon does not happen in the inn, so it is relatively safe. Families who are visiting relatives and cyclists who are touring Penang by bike book rooms there.

Happy durian season, everyone!

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 28 May 2012 03:37 AM PDT

URL Sumber Asal :-

dharma talk penang: My active Sunday

Posted: 27 May 2012 08:39 AM PDT

As I have told you before, Saturday and Sunday is supposed to be my rest day . However, this Sunday which is today was very busy for me.

It started  of with a breakfast with my  s family and my nephew , B and my Sister C. We had a Tim Sum breakfast at Kuta Bali, Farlim and during the cversation, we happen to talk about the housing properties in Balik Pul

au. My daughter , M's boyfriend wsa from Balik Pulau. The direct translation of " balik pulau " is going back to the Island. But, the place is not an island but it is across a hill separating the town and Air Itam town from the place. It took about 15 minutes to cross the hill from Farlim, Air Itam.

Balik Pulau is very famous for its durian estates and some of the best durians come from this place. Many outstation visitors visit this place for a few delicacies ie durian, laksa and nutmeg juice.

After the Tim Sum breakfast, we decide to take a break before we go over to Balik Pulau and upon reaching my home, I was requested by my wife to shop for some household items at the nearby Sunshine hypermarket.  It was a rush for me because I was supposed to pick up my daughter, M , my nephew and my sister to go property hunting in Balik Pulau. It took me an hour to finish shopping with my wife and I have to rush to pick up all the members and to on my way to Balik Pulau.

We started off at about 11.45am and it was getting hot.  The weather in the morning was cloudy and it starts to get hot as noon approaches.  It took about 20 minutes before we reach Balik Pulau and there was a lot of cars heading for that direction as the durian season has just started.  Durian stalls were mushrooming all along the hill way to Balik Pulau.  The town was full of cars but we took the left turn heading towards a property at Pokok Upeh.

We reach a property site which have about 23 bungalows and each selling about RM1.4 million with about 6,000 to 7,000 sq ft of land. The show units was beautifully done and there was ample space in the living room and all in there are about 6 rooms. If we were to buy such landed property in E&O and the Lights or Pulau TIkus, it will cost about RM6 million. Although, Balik Pulau and Pulau Tikus have the same "Pulau" name , the price is so vastly different.  The difference is across the hill between two places. I think in a matter of time, the hill would not matter anymore if the land is getting less in the Penang town area.

Next, we visited Botanical. This is a new township located on a low hill and the place was better oganized and there is about a few hundred semi-D or terrace houses there. There is also an international school which is called the Prince of Wales International School.  It was a very beautiful building and the township is like a modern western housing sites. The area is booming and the pace of expanding the property have slowed down.  This was the first property site to launched in Balik Pulau.  The units are a little pricey , ranging between RM600,000 to RM900,000 per unit depenidng on whether it is a terrace unit or semi-D unit.  The price of these properties have increased since my last visit by about 40%.

The next site was a landed property site near the sea. It should take another 10 minutes to the seas. In this property , they provide a man-make river and the property have a mix of single stuble orey semi-Ds , double storey terrace houses, bungalows ranging between RM350,000 for a single storey terrace to RM700,000 for a double storey semi-D.  I think the place is mend to be a santuary type of living style.  It is a very big piece of development but it will take a few years to complete.

There is so many new property sites in Balik Pulau and compare to the property in the island proper , it is more affordable for many before the price of the land catches up with the Island proper.  Penang is an island so land is limited and it will stretch further and further into the island as the coast and the island proper gets more and more staturated.

After the property tour, my daughter M's BF  took us to have lunch at the new market place where we had laksa, persumbor , nutmeg juice and ice kachang. The laksa was quite good and my Sister , C loved it very much. Maybe, it is because she is hungry. LOL.

So, we rushed off back to Farlim and it was already 4pm in the afternoon.  I took a short nap and when I wake up, it is already dinner time. The rest of the day was the usual resting on the couch and watching my favorite Sunday movie. Yeah, back to normal and prepare for the next working day on Monday.

Namaste.

Kehadiran Lim Guan Eng <b>di Balik Pulau</b> dibantah oleh penduduk <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2012 07:00 PM PDT

BALIK PULAU - Sekumpulan penduduk dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) setempat hari ini mengadakan perhimpunan aman bagi membantah kehadiran Ketua Menteri, Lim Guan Eng ke kawasan mereka di Teluk Bahang, di sini.

Mereka berkumpul seawal pukul 7.30 pagi bagi menyatakan tidak puas hati terhadap corak pentadbiran Guan Eng yang dikatakan tidak telus dan menindas rakyat, khususnya orang Melayu.

Kumpulan itu juga membawa kain rentang yang antaranya tertera perkataan-perkataan seperti Guan Eng Rasis dan Guan Eng hanya pandai perkudakan semua bangsa.

Bagaimanapun, perhimpunan tersebut bertukar kecoh apabila salah seorang daripada anggota mereka didakwa diserang dari belakang oleh ahli parti pembangkang di hadapan kompleks MPPP, Teluk Bahang.

Palmyra Residences, <b>Balik Pulau</b>: Interesting Places in the rather <b>...</b>

Posted: 02 Jul 2012 01:59 AM PDT

Pulau Betong fish market. Sometimes a lot of fish, sometimes no fish eventhough at the same time same day. I myself am not too sure how to know if it's a good day. Anyhow the 3 photos below were taken on a good day with lotsa fresh seafood and the gigantic stingray.
If you're coming out from Palmyra, at the traffic light, turn right towards Pulau Betong (left is towards Sunday pasar malam). Go until almost the end and you will see an old faded signboard "Pasar Nelayan Pulau Betong"

We just discovered there's a huge Thai food restaurant at the Anjung Indah peak (the view point at Jln Tun Sardon). We went on a weekday so there was only 2 tables. The food is so-so only, but the view is good and the price, you judge for yourself. I still prefer Khun Thai, good food, ok prixce.

And lastly, the Sunday Pasar Tani. It doesn't have the greatest fresh produces but at least it's some type of activity in the sleepy town.

Now I still have problem looking for decent breakfast venue which can meet the FTZ food standard.

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2012 03:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Stories from <b>Balik Pulau</b>, Penang: 2012 updates

Posted: 06 Jun 2012 01:40 AM PDT

Hi all!

As durian season is upon us again, I thought I should update the blog and maybe tell you a bit more about myself!

Name: X, semi-anonymous Balik Pulau blogger
Location: Singapore (for now). My family is from Balik Pulau, but I only visit once a year or less, because of my schedule :(
Languages I speak: English, Chinese...some Korean...und ein bisschen Deutsch...
Questions? Email me using the link on the right sidebar!

So what's been going on in Balik Pulau?

Traffic accidents. And more traffic accidents. Anyone who's been there will know that the curving mountain roads are really treacherous, and that road works have been delayed year after year after year. However, I think the last time I visited, a bridge was under construction. It's really unfortunate that the government has been so slow about improving the safety conditions of the roads.

Urbanisation and development. People are building huge houses in a place that used to be a village of aluminium and wood houses 70 years ago, causing landslides and pollution.

In better news, there is the...

Penang Durian Fair (now till 31 July 2012). Go stuff yourselves! Bring the mosquito repellent...

3rd Penang Durians Masters, 16-17 June 2012. I'm not too sure what this event is. Is it a bowling competition? Are the bowlers using durians to bowl instead of regular bowling balls? (I kid.)

So where should you stay while you're stuffing your faces with smelly durians? I recommend the Upeh Inn. Warning to the picky: this is a shabby inn by many standards. The toilets are shared, there are only a few (4-5) rooms, there are two showers only, with cold water only. It is on the 2nd floor of a row of shophouses, and there are no elevators, so you have to drag your own luggage up to your room. Don't count on there being any air-conditioning. No food or drinks are provided in the Inn. However, it is very clean and cool at night, and across the road there is a market that sells basic Malaysian staple meals every morning. Every weekend there is a night market that sells all manner of food (very exciting) and even some shoes and clothes (not so exciting). There is a bus stop right outside the inn with buses that go to Georgetown. I don't know if the owner speaks English, but you can try contacting them at:

No 858x, Tmn Sri Indah, 33 Jln Balik Pulau, 11000 Balik Pulau Pulau Pinang. Tel: 04-8661670 @ 012-4380873. Email: upehinn@gmail.com

What does "Islamic Inn" mean? Basically not much, just that anything shady that Muslims would frown upon does not happen in the inn, so it is relatively safe. Families who are visiting relatives and cyclists who are touring Penang by bike book rooms there.

Happy durian season, everyone!

Pilihan Anda: Skandal halau penduduk <b>di Balik Pulau</b> terbongkar <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2012 02:01 AM PDT

|

Di dalam propaganda Lim Guan Eng DAP dan jentera media beliau selama ini memburuk-burukkan parti UMNO dan BN, Setiausaha Agung DAP itu terpaksa juga akur dengan perancangan murni kerajaan BN Malaysia.

Yang terbaru ialah hasrat murni kerajaan BN Malaysia untuk membantu projek Asian Women Leadership University (AWLU). Dan Lim Guan Eng DAP sendiri mengeluarkan kenyataan menyokong penuh hasrat kerajaan BN Malaysia.

Baguslah kerana Guan Eng DAP sedar dengan visi mantap UMNO/BN, lawan beliau yang kerap dituduh dan diburuk-burukkan.

Dalam kenyataan itu, Guan Eng DAP juga berkata bahawa Smith College, partner AWLU, lebih terkenal jika dibandingkan dengan Universiti Sains Malaysia (USM), universiti awam di negeri Pulau Pinang.

Dan DS Khaled Noordin sendiri telah mengesahkan menerima permohonan organisasi antarabangsa untuk membina Insitusi Pengajian Tinggi Swasta di Kampung Genting, Balik Pulau.

Lihat dokumen dan surat dari SUK Penang di dR MiM

Related Posts : POLITIK, TERKINI, ULASAN


Share/Bookmark
Posted by Desperado on 5:01 PM. Filed under , , .
© 2008 - 2012 Desperado, Hakcipta Terpelihara.

Semua tulisan, pendapat, komen dan foto yang ada di blog ini MILIK ASAL PENULISNYA yang dikutip dari pelbagai sumber di dalam internet melainkan dinyatakan sebaliknya. PENULIS tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi daripada blog ini.

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉: <b>Balik Pulau</b> - A place for eco <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2012 10:17 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]THE Balik Pulau Art Society aims to establish Balik Pulau in Penang as an art village with the upcoming Balik Pulau Art Festival on July 13. The three-day festival, which ends on July 15, aims to promote interaction among the ...

11. <b>Balik Pulau</b> MP&#39;s mum robbed in her house | Today News

Posted: 11 Jul 2012 02:19 AM PDT

Malaysians Must Know the TRUTH: <b>Balik Pulau</b> MP&#39;s mother <b>...</b>

Posted: 10 Jul 2012 11:02 PM PDT


PKR Balik Pulau MP Yusmadi Yusof's mother was punched and robbed early this morning by a man who also threatened her with a knife.

Fatimah Ahmad, 73, was awoken about 4am by the man who broke into her house and held a knife to her throat, The Star reported today.

Fatimah gave the assailant her valuables, including RM3,000 in cash and she lodged a police report at 6am.

Home Minister Hishammuddin Hussein is insisting that there is no increasing trend in crime as claimed by the opposition, but citizens are concerned about the escalation of such incidents.

[More to follow]

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved