Khamis, 13 September 2012

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


:.MY HOME SOIL: Karangan Cita-cita Murni Saya untuk menjadi <b>...</b>

Posted: 03 Sep 2012 05:50 PM PDT

ARAHAN: Karangan hendaklah tidak melebihi 100 patah perkataan. 

*Sempena peperiksaan UPSR tidak lama lagi, MHS ingin meletakkan karangan yang bertajuk Cita-cita Saya untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia. 

       Aku budak kampung. Aku dilahirkan di dalam keluarga biasa-biasa sahaja. Ia lah mana tidaknya, aku dilahirkan di Kampung Ceruk Tok Kun , Bukit Mertajam Pulau Pinang. Bapaku Ibrahim bekas ahli Parlimen dan Setiausaha Parlimen . Manakala ibuku adalah Che Yan , ahli pidato pergerakan Wanita UMNO.Semasa kecil, aku selalu mengikuti ibu. Bapa seperti biasa, sentiasa sibuk dengan kerjanya. Namun ada desas-desus yang mengatakan aku hanyalah anak pungut pasangan ini. Namun, aku tidak kisah asalkan aku cukup makan. 
      Semua orang ada cita-cita. Begitu juga diriku. Cita-cita merupakan impian setiap manusia.Bagiku, siapa yang tidak punyai cita-cita diibaratkan seperti kapal tiada nakhoda. Tiada matlamat hidup. Bagiku, aku ingin menjadi PERDANA MENTERI Malaysia. Mungkin disebabkan kedua-dua penjaga aku merupakan tokoh politik, di situlah aku disemai dengan ilmu-ilmu politik. Berpidato, tidak mempunyai masalah. Ibuku sangat pandai berpidato. Seperti aku nyatakan tadi, aku selalu mengikuti ibuku, ke mana lagi? berpidato lah...! 
      Aku tidak kisah apa orang nak kata kepadaku. Aku kan tetap menjadi Perdana Menteri Malaysia. Aku akan pastikan bahawa diriku akan disanjung apabila menjadi perdana Menteri. Tetapi aku perlu bermula dari bawah. Aku perlu menjadi lain dari yang lain. Aku perlu tampak seperti Role Model kepada  masyarakat. Aku tidak boleh melakukan kesilapan. kesilapan yang bodoh memberi padah yang berganda. Itulah yang diperkatakan ibuku terhadapku. 
     Menjadi seorang Perdana Menteri dapat memimpin masyarakat. Tetapi gaya kepimpinan apakah yang perlu aku pakai? Siapakah yang akan mengikuti aku? Ohh. kalau begitu, aku perlu bermula dari bawah lagi. Dari sekolah, dari Universiti dan dari persatuan-persatuan. Aku perlukan sesuatu untuk menjadi menonjol. Ya , aku perlukan isu kontroversi. Jalan mudah, dengan bergiat aktif dalam pimpinan pelajar. Aku akan berdemonstrasi. Sepertimana negara mula-mula mahukan merdeka dahulu. Aku akan bawa kawan-kawan sekuliahku berdemonstrasi. Aku akan serang dasar-dasar kerajaan yang boleh menguntungkan aku. Dengan itu, aku akan kelihatan menonjol untuk ditonjolkan dalam arena politik. 
      Aku akan terus terapkan agenda-agenda yang baru, yang dipolori oleh masyarakat barat agar aku terus didokong mengikut zaman dan masa.Aku tahu , barat bijak menggunakan falsafah dan trend. Barulah aku akan terselamat di dalam dunia politik yang sentiasa berubah. Aku akan cuba mengikut tradisi sesumpah. Agar diriku tidak dibaham oleh lain-lain pemangsa. Disebabkan itu, aku akan terus menjadi pemimpin walaupun masa berubah dan aku akan tetap disanjung oleh puak-puak yang menyokong aku.  Walaupun nanti aku tidak menjadi Perdana Menteri, tetapi, aku akan anggap, aku lah salah seorang Perdana Menteri Malaysia. Isu sensasi adalah permainan aku. Kalau orang jentik aku, aku akan pastikan aku melalak kuat-kuat agar orang dari kejauhan dapat melihatku dan memandangku seterusnya mengenali namaku yang bermaksud "CAHAYA". Itulah namaku..Anwar Tongga. Aku tidak kisah berkawan dengan sesiapa, asalkan tercapai maksud dan impianku termasuk IBLIS Laknatullah... 

Dukalara Si Puteri, Lembah Pantai “Bersumpah” dan Menyampah <b>...</b>

Posted: 16 Aug 2012 02:04 AM PDT

Kalau Dah Tak Ada Kampung Nak Balik Raya Kat mana mek  ooi, panjatlah Bukit Kerinchi dan kemudian terjun  seperti  ayahanda yang ulangi  lagenda Susyphus….

Betapa sayunya hati Nurul Izzah kali ini dalam kolumnya seolah-olah terjadi pautan atau hubungan yang terlalu akrab antara dirinya dengan kawasan Lembah Pantai walaupun masih belum sampai sepenggal jadi wakil rakyat. Sekali imbas, menggambarkan bahawa Nurul merupakan puteri kesayangan seluruh pengundi yang diwakilinya tetapi hakikatnya semakin sehari semakin memuncak meluatnya mereka kepada sang puteri kesayangan Anwar Ibrahim yang bakal dijolokkan sebagai pewaris liga kepimpinan PKR.

Meskipun beliau cuba menulis menggunakan nuansa kemuliaan ibadat di bulan Ramadhan terasa nada politik "busuknya" tetap berbau kerana menganggap semua yang dilaksanakan oleh kerajaan sebagai sesuatu yang tidak bermanfaat kepada penduduk Lembah Pantai sedangkan di bahagian akhirnya mengakui

"Saya juga bertekad bekerjasama dengan penduduk dan SPAD dalam memartabatkan pengangkutan awam agar perjalanan penduduk ke tempat kerja, bersantai malah ke sekolah berjalan lancar dan masalah kesesakan diurus dengan lebih teratur dan berkesan." (Sinar Harian, 14 Ogos 2012, Balik Raya: Lembah Pantai tetap dihati.)

Maknanya itulah penenggekan beliau yang paling dramatik sekali dalam kecelaruan makna politik yang berselirat dengan Buku Jingga, PKR sebenarnya tidak mempunyai keupayaan "tepati janji." Kerana ketidakupayaan itulah maka Nurul Izzah membeber seperti orang tua yang menyesal anak kesayangannya tidak muncul ketika pagi syawal tiba " setelah 55 tahun Merdeka, kita masih miskin demokrasi, miskin penyamarataan ekonomi, miskin media yang bebas, miskin pilihan raya yang bebas dan adil dan paling merisaukan kita masih miskin jati diri sebagai warga sebangsa, senegara, sejiwa."

Benarkah kita miskin jati diri sebagai warga sebangsa, senegara, sejiwa? Ramai yang boleh bersetuju dengan warga senegara tetapi hampir lebih tiga suku penduduk Malaysia tidak boleh menerima warga sebangsa dan sejiwa. Kenapa? Secara etimologi, bangsa itu membawa maksud kekhususan berdasarkan keturunan, sifat fizikal dan budaya manakala jiwa itu membawa maksud sesuatu yang hidup, yakni nyawa. Jika kita mahu menjadikan kenyataannya, maka seluruh garis dan sifat-sifat yang ada pada sesuatu kaum mestilah dihapuskan secara peraturan, yakni identiti sebagai Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan, Dusun dan sebagainya .

Jika dikhususkan dengan jatidiri orang Melayu, makna unsur tetap beragama Islam tidak lagi diwajibkan. Ia membawa maksud, orang Melayu boleh memilih apa sahaja agama yang mereka suka kerana agama  itu adalah kebebasan, kebebasan adalah hak peribadi yang perlu diberikan jaminan seluas-luasnya kerana mengamalkan demokrasi.

Langkah tersebut boleh dianggap sebagai suatu langkah mengundang tragedi kerana apa yang berlaku dalam PKR, sehingga kini tidak sepatahnya kedengaran pendirian mengenai pelaksanaan syariah Islam di Malaysia, bahkan dalam buku Jingga, Islam seolah-olah akan disemadikan menerusi aplikasi "sama rata, sama rasa."

Konflik kenyataan antara DAP dan PAS mengenai hukum hudud misalnya, PKR masih membisu kerana Nurul Izzah sedar jiwa politiknya sedang mengalami parah. Menyokong pendirian PAS bermakna "membunuh harapan DAP" untuk kekalkan Malaysia sebagai negara sekular dan boleh juga membawa padah kepada rasa tidak puas hati ahli-ahlinya sendiri. Tidak semua keanggotaan PKR adalah orang Melayu, dan tidak semua orang Melayu dalam parti itu berjiwa Islam.

Banyaknya manusia yang berfikiran liberal, yang hanya melihat keuniversalan Islam yang boleh disalingtukarkan dengan nilai-nilai yang hampir sama dalam pelbagai agama (berdasarkan kelasifikasi agama wahyu) dan kepercayaan (agama yang dibentuk oleh manusia dan bukan berdasarkan wahyu) sudah menjeruk makna dalam PKR dan semakin menerjah masuk ke dalam PAS. Kerana itulah juga bukan semua pemimpin PAS bersetuju dengan "hukum hudud", ada juga merasakan sesuatu yang bersifat malapetaka jika ianya dilaksanakan kerana ramai juga mereka menipu, merompak wang rakyat dan menyundal berdasarkan keputusan hawa nafsu.

Pertama sekali perlu dihukum ialah bapa kesayangan Nurul Izzah sendiri kerana sehingga ke saat ini masih belum membuat sebarang penjelasan mengenai sumber kewangan menguruskan parti secara jujur. Benarkan seluruh suku-sakat dan ipar duai Anwar Ibrahim pernah mendepositkan ratusan juta ringgit di bank-bank di Isreal ketika berada dipenghuju karier dalam kerajaan.

Kemuncaknya ialah pada tahun 1995-1996 dengan kedudukan begitu dipercayai oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai gandingan yang paling baik dan berkesan, tetapi kerana ketamakan untuk tunduk dengan kaedah ekonomi kapitalis yang dipelopori Yahudi, Anwar terjerat untuk "menindas rakyat" ketika "rakyat dalam kesusahan" dengan menaikkan kadar faedah pinjaman setelah nilai mata wang merosot kesan aktiviti penyangak mata wang.

Pada perkiraannya jika kadar faedah pinjaman meningkat, maka peminjamnya akan membayar bayaran yang lebih besar dan bank akan memperoleh untung yang besar. Kesan yang lain ialah tidak ramai yang akan meminjam. Bila tidak ramai yang meminjam, maknanya pertumbuhan ekonomi dalam negeri akan terjejas kerana bukan semua peniaga mempunyai modal pusingan dan pengusaha industri mampu bertahan dengan kenaikan kos. Ia akan menyebabkan kos pengeluaran akan terus meningkat, dan tentunya produk yang dikeluarkan dalam negara menjadi lebih mahal berbanding barangan sama yang dimport.

Nurul Izzah cewa habis sehingga dirinya mungkin ngelamun dalam "jiwa kacau" apabila tiada siapun pun mahu meneruskan agenda gilanya . Katanya, "rasa terkilan kerana kesediaan saya menyahut jemputan berdebat mengenai Skim Pembiayaian PPR-PA yang dibuat Senator Datuk Raja Nong Chik di mana saya mencadangkan Skim Sewa Hingga Milik Tanpa Faedah berbanding penggunaan dana KWSP pada kadar pinjaman enam peratus tidak ditunaikan."

Memangnya bercakap mudah, tapi nak buatnya adalah payah. Nurul Izzah patut belajar bagaimana ayahandanya ketika menjadi orang kedua penting dalam kepimpinan kerajaan menggunakan segala upayanya untuk mengambil seberapa luas tanah sawah untuk kepunyaan orang Melayu di Seberang Jaya, dan Permatang Pauh. Tanah itu kemudiannya ditukar status dan dijual berlipat kali ganda. Apabila orang kampong marah, ayahandanya kata itu untuk pembangunan tapi ayahandanya tetap kaya kerana semua projek ketika itu lebih mudah lulus bila dikategorikan orang Anwar, ataupun mr, 10 %.

Dahsyatnya ketika itu bagaimana ayahanda cuba kreatifkan ekonomi dengan mengaut untung atas angin. Lihatlah bagaimana ayahanda sang puteri mengapungkan saham-saham dan membawanya ke papan kedua, sebahagian besar suku-sakatnya diberikan borang berwarna merah jambu. Sebahagian besarnya pula terpaksa meminjam kerana memang tiada berduit, tetapi dengan penyeranaian tersebut ayahandanya sudah memperoleh untung atas angin jutaan ringgit menerusi proksi.

Janganlah sang puteri hanya tahu mencari kesalahan orang lain tetapi menutup mata menyiasat apakah yang sudah dilakukan oleh ayahandanya sendiri entah jujur ataupun banyak kelentongnya sehingga mampu berbelanja sakan walaupun sudah tidak lagi jadi menteri. Orang semua tahu, memang banyak ayahandanya salurkan wang ke beberapa buah pertubuhan di luar negara semata-mata untuk memprojekkan diri sendiri sebagai tokoh muda Islam yang berwibawa, sedangkan itu semua adalah permainan politik yang dahsyat.

Bagaimana pula sang puteri tidak tahu penglibatan ayahanda dengan Freemason? Kalaulah dakwaan Datuk Ibrahim Ali tidak terjawab, maka benarlah tekaan ramai rakan-rakan selama ini, Anwar tidak boleh dipercayai sanggup lakukan apa sahaja demi dendam dan kemarahan. Orang yang berdendam bukanlah seorang pemimpin terbaik dan boleh diteladani, kerana dalam jiwanya sudah mengalir naluri kuku besi.

Maka pada hari lebaran ini, saya mahu bertanya mana destinasinya Nurul Balik Raya? Kalau baliknya di Lembah Pantai maknanya bukan balik kampong, tidak ke mana kerana Nurul memang masih wakil rakyat Lembai Pantai. Tang Tu dah nampak sang puteri penenggek terkeliru, tidak tahu apa maknanya balik kampong keran Ceruk Tok Kun itu kampong ayahandanya.

Tentu juga tidak ramai kenalan Nurul sejak kecil di Ceruk Tok Kun kerana setahu umum, tidak pernah Nurul membesar di sana. Masanya banyak dihabiskan di Kuala Lumpur, maka dunianya hanyalah Kuala Lumpur, tetapi semakin menyampah pula orang Lembah Pantai. Maka, pilihan raya nanti, manakah destinasi Nurul setelah mendapat petunjuk Lembah Pantai tidak sanggup lagi menerima sang puteri yang hanya tahu salahkan orang lain tetapi tidak sanggup bertanyakan siapakah ayahandanya yang sebenar? Bolehkah ayahandanya diharapkan kerana banyak sangat skandal dan pergeseran moral, sejak berbelas tahun masih belum terungkai.

Wahai Nurul Izzah, tidak keterlaluan dalam politik Sang Ayah boleh berbeza pandangan dengan Sang Puteri, tetapi itu bukan bermakna penderhakaan. Tetapi, jika sang Puteri tetap menyembunyikan kebobrokan ayahandanya sendiri, bermakna Sang Puteri juga adalah seorang penjenayah, yakni berbohong dan jujur.

Semuanya kerana mahu melindungi maruah walhal sikap menyusup sampah di bawah karpet akhirnya tidak dapat diselindungi lagi, lama-lama boyotlah perutnya walaupun dinafikan "bukan saya, kerana saya tak boroi." Bagaimanapun, perut tetap boroi apabila tiba waktunya, setelah umur meningkat ke usia emas, semuanya tidak tegang lagi, perut yang kempis mula jadi boroi tetapi tidak seboroi…watak Samad dalam Wayang Pak Dalang Dolah Sibaju Merah.

Saya setuju apabila Nurul Izzah berdoa "semoga Allah berkati usaha jadikan Malaysia lebih baik" tetapi doa tersebut mestilah disusuli dengan tindakan, sang puteri perlulah jujur memberikan penilaian dan bukan hanya tahu menegakkan benang kering sehingga menjadi basah. Dosa kering yang sang puteri lakukan akhirnya menjadi konflik dan membusung jadi demonstari jalanan yang mual dan jelek. Maka, jujurlah pada diri sendiri, maka kejujuran itulah asas utama "jadikan Malaysia lebih baik" dan bukannya terus bermimpi atas pelantara politik anarkisme.

Saya ucapkan Selamat Hari Raya atau Eid Mubarak…..tapi, saya masih punya kampong walaupun tidak "balik raya" pada kali ini. Nurul masih nanar mencari kampong untuk "balik raya", entahlah Cerok Tok Kun ataupun Kelantan….rasa-rasanya bukanlah kampong sendiri, itu kampong ayahanda dan bonda. Hanya yang ada ialah Kg Kerinchi, sebuah kampong dalam Lembah Pantai yang sudah tidak mahu menerima Nurul Izzah lagi kerana tidak sanggup menanggung luka untuk sepenggal lagi.

Mustakim Muhammad

 

 

 

Anda mungkin berminat dengan:

Fenomena Dedalu, Pembangkang Buang Warisan Sejarah

Nik Abduh : Pendirian Anwar Tidak Gagah

Memahami konsep ibadat sebenar

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Tanah Kerajaan <b>Negeri Pulau Pinang</b> Didakwa Dijual Kepada <b>...</b>

Posted: 30 Aug 2012 07:31 AM PDT

GEORGETOWN: Beberapa tanah dan hartanah milikan kerajaan negeri Pulau Pinang di beberapa kawasan didakwa dijual kepada individu dan syarikat swasta dipercayai penyokong pimpinan kerajaan negeri DAP itu.

Ketua Pemuda Gerakan Pulau Pinang, Oh Tong Keong mendakwa, tanah di Jalan Taman Free School dan Lengkok Ariff di Masjid Negeri telah dijual kepada pembeli yang sama dan juga merupakan pengundi di kawasan Bagan.Beliau mendakwa tanah seluas lebih 10,000 kaki persegi di Lengkok Ariff merupakan penjualan terbaharu yang didedahkan oleh rakyat Pulau Pinang dan kedua-dua tanah itu selesai dipindah milik pada 29 September tahun lalu.Oh berkata kedua-dua tanah tersebut yang dijual kepada pembeli yang sama dan dipercayai pengundi di kawasan Bagan telah menimbulkan kecurigaan kerana kebetulan Ketua Menteri Lim Guan Eng adalah Ahli Parlimen Bagan.

Pada sidang akhbar di sini hari ini, Oh turut mendedahkan penjualan tanah di Jalan C.Y. Choy kepada syarikat swasta di mana pemilik syarikat itu juga didakwa
penyokong Lim di kawasan Bagan.

Pemuda Gerakan Pulau Pinang mendesak kerajaan negeri memberikan penjelasan tentang berapa hektar tanah yang telah dijual sejak pakatan pembangkang berkuasa pada 2008 dan berapa hektar tanah yang masih tinggal sehingga kini.
"Sekiranya kerajaan negeri terus menyembunyikannya, maka ini menunjukkan bahawa kerajaan ini beroperasi secara tertutup. Kita juga meminta kerajaan negeri supaya berhenti menjual tanah kerana ini akan merugikan rakyat Pulau Pinang," katanya.

Oh berkata rakyat Pulau Pinang mengundi kerajaan pakatan pembangkang pada 2008 supaya menjaga dan membela nasib mereka dan bukan untuk menjual tanah-tanah milik rakyat negeri ini.

Pemuda Gerakan negeri turut mempersoalkan ketelusan kerajaan negeri yang tidak memaparkan laporan tahunan dalam laman sesawang Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

"Amalan kerajaan Barisan Nasional (BN) semasa memerintah ialah memaparkan laporan tahunan mengenai tanah MPPP termasuk tanah yang telah dijual. Kini amalan itu dihentikan sejak pakatan pembangkang ambil alih pada 2008," katanya.

Kerajaan negeri dikatakan aktif menjual tanah dan hartanah miliknya sejak berkuasa pada 2008 seperti tanah di Jalan Taman Free School, 0.44 hektar tanah di Jalan Zainal Abidin dan tanah di Jalan C.Y. Choy.

Selain itu, hartanah milikan MPPP di kawasan bandar raya turut dijual seperti sembilan buah bangunan rumah praperang di Jalan Magazine, lima buah bangunan rumah di Jalan Kimberly dan sebuah bangunan rumah di Lorong Hutton.

Oh berkata hanya 12 peratus daripada jumlah keluasan tanah di Pulau Pinang adalah milikan kerajaan negeri, tetapi selepas pakatan pembangkang berkuasa pada 2008, tanah berkenaan dijual secara berterusan. – BERNAMA

ZAKRI ALI: Yang Di-Pertua <b>Negeri Pulau Pinang</b> Tun Abd Rahman <b>...</b>

Posted: 28 Aug 2012 05:30 AM PDT

AL QURAN : Surah Hud Ayat 113 - BERMAKSUD : "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang yang berlaku zalim yang akan menyebabkan kamu dibakar api neraka, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun selain daripada ALLAH SWT. Kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan"

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


Suara Melayu Baru: MAMPUKAH PARLIMEN <b>TASEK GELUGOR</b> <b>...</b>

Posted: 13 Sep 2012 12:14 AM PDT

Pejam celik, pejam celik, kita sudah pun menghampiri penghujung Bulan Syawal. Bermula dari hari raya hingga kini rasanya dah tak terhitung jumlah rumah terbuka yg SMB hadiri. Menariknya, kali ini boleh dikatakn hampir semua rumah terbuka menghidangkn menu sate. Hinggakn ada rumah yg sudah tidak menghidangkn menu wajib seperti ketupat, lemang atau nasi himpit. Mungkin ini merupakan satu trend baru. Rasanya kalau diperiksa tahap kolesterol dalam badan mungkin akan naik dari normal.

1.  Mood Aidilfitri kian berlalu. Perkara yg sebelum ini menjadi teka teki kini kembali menjadi sebutan. Seluruh rakyat Malaysia hanya menantikan pengumuman Perdana Menteri berkenaan tarikh pembubaran parlimen yang dijangka akan dibuat pada bila-bila masa sahaja.

2.  Seperti juga tarikh yg akan dipilih oleh Pm, nama bakal calon yg akan bertanding juga menjadi spekulasi di mana-mana. Dari kedai kopi hingga ke hotel 5 bintang, masing-masing meneka-neka nama yg akan bertanding. Dan pastinya ramai juga yg kini sedang sibuk melobi dan menonjolkan diri untuk dipilih sebagai calon.

3.  Begitu jugalah senarionya yang berlaku di Parlimen Tasrk Gelogor. Sudah ada nama-nama yg disebut untuk bertanding baik di kerusi parlimen mahupun DUN. Semuanya mempunyai peluang yg sama rata hinggalah dimuktamadkan oleh Pengerusi BN.

4.  Perlu diingat, Tasek Gelugor merupakan kubu kuat Umno Bn di Pulau Pinang. Parlimen dan ketiga-tiga Dun nya tidak pernah kalah lg sejak dari mula kerusi ini diwujudkan. Persoalannya, jika dilihat senario politik baik di peringkat nasional mahupun tempatan, mamapukh ia kekal menjadi kubu kuat Umno Bn.

5.  Tan Sri Nor Mohamed Yaacop merupakan penyandang kerusi Parlimen. Di pihak musuh politiknya, sudah banyak kelemahan dan kekurangan kini diungkit-ungkit. Isu rebat road tax, dana feedlot, pembabitan setiausaha politiknya dgn rasuah dan bermacam lagi kini menjadi liabiliti kepada Tan Sri Nor.

6.  Tapi di pihak rakyat, lain pula ceritanya. Jika hendak dibandingkan dengan penyandang kerusi sebelum beliau, memang tak dinafikan, banyak perubahannya. Lihat saja pembangunan yang dibuat di Tasek Gelugor. Sudah byk projek mega yg menapak di TS. Maklumlah, Tan Sri Nor merupakan orang kuat JPM bahagian Unit Perancang Ekonomi.

7.  Akhir-akhir ini, bekas ahli parlimen Tasek Gelugor, Dato' Seri Mohamad Shariff Omar berura-ura mahu semula kerusi parlimen. Menggunakan salutan Perkasa, beliau dilihat cuba menarik semula sokongan rakyat. Janji Tan Sri Nor yg dikatakan hanya mahu duduk sepenggal kini mula diungkit.

8.  DS sbg orng lama pasti mempunyai connection kuat di peringkat pusat. Perlu diingat, PM merupakan bekas bos beliau sewaktu memegang jawatan DO Pekan dahulu manakala beliau pernah kerja sebumbung di Kem Pertanian bersama Tan Sri Muhyiddin.

9.  Itu di peringkat pusat, di pihak rakyat pula, DS Shariff memang disayangi rakyat disebabkn sikap beliau yg mengambil berat dan prihatin dgn org2 kampung. Tapi disebabkb sikap buruk beliau yg tidak suka ada pihak yg menetang cakap atau lebih hebat drpd beliau menyebabkan kepimpinan ketandusan pelapis. Pastinya ramai pemimpin tempatan yg pernah beliau jatuhkn tidak mahu beliau kembali. Apatah lagi dgn kedudukan beliau yg tidak lagi memegang sebarang jawatan di peringkat bahagian akan menyukarkan lagi peluang menjadi calon.

10. Seorang lagi pesaing yg pastinya tidak mahu ketinggalan adalah Ketua Bahagian Umno Tasek Gelugor sendiri yakni YB Ustaz Shahabuddin. Beliau merupakn penyandang Dun Permatang Berangan. Namun dari segi populariti beliau sedikit terkebelakang. Mungkin disebabkan latar belakang beliau yg lebih cenderung dalam bidang agama berbanding politik.

11. Kelemahan beliau yg kurang turun padang tidak disenangi masyarakat terutama orang kampung. Namun perlu diingat, ustaz pasti akan menggunakan kedudukan dan pengaruh beliau sebagai Ketua Bahagian untuk dipilih sebagai calon.

12. Kesimpulanya, ketiga-tiga calon memiliki peluang yg sama rata. Golongan berpendidikan dan masyarakat urban lebih cenderung memilih Tan Sri Nor kerana pembangunan yg beliau bawa membuka lebih byk peluang mencari makan. Orang-orang kampung lebih menyenangi sikap ramah dan prihatin DS Shariff. Manakala kelompok yg pernah di'kepak' oleh DS Shariff dan pada masa yg sama tidak dpt cari makan dgn kepimpinan TS Nor mungkin lebih menggemari Ustaz, atau mungkin terus lompat menyokong pembangkang.

Apapun, setiap keputusan terletak di tangan Pengerusi BN. Kita hanya mampu membuat pelbagai telahan dan spekulasi. Insya Allah, jika ada kelapangan, kita akan bercakap berkenaan pemilihan calon di peringkat DUN.

Published with Blogger-droid v2.0.9

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


PASPB: PENDEDAHAN TERBARU!!! UMNO/BN jual 980 ekar <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 03 Sep 2012 02:06 PM PDT

GEORGE TOWN, 3 SEPTEMBER: Kerajaan UMNO-Barisan Nasional telah menjual sebanyak 980 ekar di Tanjung Tokong, 325 ekar di Lebuhraya Jelutong dan 750 ekar di Batu Kawan kepada Abad Naluri Sdn Bhd.

Demikian kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam kenyataan medianya hari ini; sambil menyebut bahawa penjualan tanah oleh Pakatan Rakyat tidak mampu menyaingi kehebatan UMNO-BN menjual tanah.

Menurut beliau, UMNO-BN Pulau Pinang sengaja membesarkan isu penjualan tanah sebanyak 1.1 ekar di Jalan Zainal Abidin. Pada masa yang sama UMNO Barisan Nasional enggan memberikan penjelasan ke atas keuntungan sebanyak RM5 juta yang telah dikaut oleh pemimpin-pemimpin UMNO pada tahun ini dalam masa tiga setengah bulan menjadi 'broker tanah' bagi 31 pemilik tanah Melayu di Batu Kawan.

Guan Eng dalam kenyataannya juga memberitahu, UMNO Barisan Nasional telah menjual tanah utama di Tanjong Tokong pada harga RM1 sekaki persegi dan tanah tebusguna Lebuhraya Jelutong pada harga RM20 sekaki persegi.

Tambah Ketua Menteri Pulau Pinang ini lagi, penjualan secara tender terbuka oleh kerajaan negeri pimpinan Pakatan rakyat terbukti berjaya mendapat harga yang paling tinggi melebihi harga pasaran.

"Sebaliknya penjualan tanah yang dilakukan oleh UMNO Barisan Nasional tidak begitu".

"Perjanjian penebusguna dan memajukan Tanjong Tokong yang bertarikh 1990 dan 1999, pemaju hanya diberi hak untu menebusguna dan memajukan sebanyak 980 ekar tanah dipersisiran Tanjong Tokong pada harga RM1 sekaki persegi." Kata Guan Eng.

"Lebuhraya Jelutong pula, dibawah perjanjian bertarikh 1997, 2002 dan 2003, pihak pemaju diberi hak untuk menebusguna sebanyak 325 ekar tanah sebagai gantian untuk pembinaan Lebuhraya Jelutong dengan kos anggaran RM300 juta dan bayaran RM25.4 juta. Dalam erti kata lain, jumlah kos RM325.4 juta untuk 325 ekar tanah". Jelas Guan Eng dalam kenyataannya.

Jumlah ini bersamaan dengan RM1 juta seekar ataupun RM20 sekaki persegi, pemaju boleh membayar RM25.4 juta dalam jangka masa 10 tahun dari 2005 hingga 2015.

Guan Eng turut mengulas bahawa, pemimpin Barisan Nasional, termasuk Pengerusi BN Teng Chang Yeow, enggan memberi penjelasan tentang keuntungan RM5 juta yang dikaut oleh pemimpin UMNO sebagai broker tanah atau kenapa tanah negeri dijual dengan begitu murah semasa mereka masih berkuasa.

"Jika pemimpin-pemimpin BN boleh menjual tanah dengan begitu murah semasa berada di tampuk kuasa, apakah mereka tidak akan melakukannya lagi sekiranya kembali berkuasa?" ujar Guan Eng. – Roketkini.com

GEORGE TOWN, 3 SEPTEMBER: Kerajaan UMNO-Barisan Nasional telah menjual sebanyak 980 ekar di Tanjung Tokong, 325 ekar di Lebuhraya Jelutong dan 750 ekar di Batu Kawan kepada Abad Naluri Sdn Bhd.

Demikian kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam kenyataan medianya hari ini; sambil menyebut bahawa penjualan tanah oleh Pakatan Rakyat tidak mampu menyaingi kehebatan UMNO-BN menjual tanah.

Menurut beliau, UMNO-BN Pulau Pinang sengaja membesarkan isu penjualan tanah sebanyak 1.1 ekar di Jalan Zainal Abidin. Pada masa yang sama UMNO Barisan Nasional enggan memberikan penjelasan ke atas keuntungan sebanyak RM5 juta yang telah dikaut oleh pemimpin-pemimpin UMNO pada tahun ini dalam masa tiga setengah bulan menjadi 'broker tanah' bagi 31 pemilik tanah Melayu di Batu Kawan.

Guan Eng dalam kenyataannya juga memberitahu, UMNO Barisan Nasional telah menjual tanah utama di Tanjong Tokong pada harga RM1 sekaki persegi dan tanah tebusguna Lebuhraya Jelutong pada harga RM20 sekaki persegi.

Tambah Ketua Menteri Pulau Pinang ini lagi, penjualan secara tender terbuka oleh kerajaan negeri pimpinan Pakatan rakyat terbukti berjaya mendapat harga yang paling tinggi melebihi harga pasaran.

"Sebaliknya penjualan tanah yang dilakukan oleh UMNO Barisan Nasional tidak begitu".

"Perjanjian penebusguna dan memajukan Tanjong Tokong yang bertarikh 1990 dan 1999, pemaju hanya diberi hak untu menebusguna dan memajukan sebanyak 980 ekar tanah dipersisiran Tanjong Tokong pada harga RM1 sekaki persegi." Kata Guan Eng.

"Lebuhraya Jelutong pula, dibawah perjanjian bertarikh 1997, 2002 dan 2003, pihak pemaju diberi hak untuk menebusguna sebanyak 325 ekar tanah sebagai gantian untuk pembinaan Lebuhraya Jelutong dengan kos anggaran RM300 juta dan bayaran RM25.4 juta. Dalam erti kata lain, jumlah kos RM325.4 juta untuk 325 ekar tanah". Jelas Guan Eng dalam kenyataannya.

Jumlah ini bersamaan dengan RM1 juta seekar ataupun RM20 sekaki persegi, pemaju boleh membayar RM25.4 juta dalam jangka masa 10 tahun dari 2005 hingga 2015.

Guan Eng turut mengulas bahawa, pemimpin Barisan Nasional, termasuk Pengerusi BN Teng Chang Yeow, enggan memberi penjelasan tentang keuntungan RM5 juta yang dikaut oleh pemimpin UMNO sebagai broker tanah atau kenapa tanah negeri dijual dengan begitu murah semasa mereka masih berkuasa.

"Jika pemimpin-pemimpin BN boleh menjual tanah dengan begitu murah semasa berada di tampuk kuasa, apakah mereka tidak akan melakukannya lagi sekiranya kembali berkuasa?" ujar Guan Eng. – Roketkini.com

GEORGE TOWN, 3 SEPTEMBER: Kerajaan UMNO-Barisan Nasional telah menjual sebanyak 980 ekar di Tanjung Tokong, 325 ekar di Lebuhraya Jelutong dan 750 ekar di Batu Kawan kepada Abad Naluri Sdn Bhd.

Demikian kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam kenyataan medianya hari ini; sambil menyebut bahawa penjualan tanah oleh Pakatan Rakyat tidak mampu menyaingi kehebatan UMNO-BN menjual tanah.

Menurut beliau, UMNO-BN Pulau Pinang sengaja membesarkan isu penjualan tanah sebanyak 1.1 ekar di Jalan Zainal Abidin. Pada masa yang sama UMNO Barisan Nasional enggan memberikan penjelasan ke atas keuntungan sebanyak RM5 juta yang telah dikaut oleh pemimpin-pemimpin UMNO pada tahun ini dalam masa tiga setengah bulan menjadi 'broker tanah' bagi 31 pemilik tanah Melayu di Batu Kawan.

Guan Eng dalam kenyataannya juga memberitahu, UMNO Barisan Nasional telah menjual tanah utama di Tanjong Tokong pada harga RM1 sekaki persegi dan tanah tebusguna Lebuhraya Jelutong pada harga RM20 sekaki persegi.

Tambah Ketua Menteri Pulau Pinang ini lagi, penjualan secara tender terbuka oleh kerajaan negeri pimpinan Pakatan rakyat terbukti berjaya mendapat harga yang paling tinggi melebihi harga pasaran.

"Sebaliknya penjualan tanah yang dilakukan oleh UMNO Barisan Nasional tidak begitu".

"Perjanjian penebusguna dan memajukan Tanjong Tokong yang bertarikh 1990 dan 1999, pemaju hanya diberi hak untu menebusguna dan memajukan sebanyak 980 ekar tanah dipersisiran Tanjong Tokong pada harga RM1 sekaki persegi." Kata Guan Eng.

"Lebuhraya Jelutong pula, dibawah perjanjian bertarikh 1997, 2002 dan 2003, pihak pemaju diberi hak untuk menebusguna sebanyak 325 ekar tanah sebagai gantian untuk pembinaan Lebuhraya Jelutong dengan kos anggaran RM300 juta dan bayaran RM25.4 juta. Dalam erti kata lain, jumlah kos RM325.4 juta untuk 325 ekar tanah". Jelas Guan Eng dalam kenyataannya.

Jumlah ini bersamaan dengan RM1 juta seekar ataupun RM20 sekaki persegi, pemaju boleh membayar RM25.4 juta dalam jangka masa 10 tahun dari 2005 hingga 2015.

Guan Eng turut mengulas bahawa, pemimpin Barisan Nasional, termasuk Pengerusi BN Teng Chang Yeow, enggan memberi penjelasan tentang keuntungan RM5 juta yang dikaut oleh pemimpin UMNO sebagai broker tanah atau kenapa tanah negeri dijual dengan begitu murah semasa mereka masih berkuasa.

"Jika pemimpin-pemimpin BN boleh menjual tanah dengan begitu murah semasa berada di tampuk kuasa, apakah mereka tidak akan melakukannya lagi sekiranya kembali berkuasa?" ujar Guan Eng. – Roketkini.com

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved