Selasa, 18 September 2012

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


Ceramah Nurul Izzah <b>di Ceruk Tok Kun</b> 1 Ogos - Kerabu Bersuara

Posted: 30 Jul 2008 04:25 AM PDT

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah dijangka mendedahkan peristiwa di sebalik cerita terbaru bapanya, Dato' Seri Anwar Ibrahim sempena 'Ceramah Kemerdekaan' di Galeri Perjuang, Ceruk Tok Kun, Bukit Mertajam pada 1 Ogos ini.

Beliau akan berceramah bersama Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) KeADILan, Badrul Hisyam dan Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusuf Rawa bermula jam 9.00 malam.

Menurut Ketua Angkatan Muda KeADILan Bahagian Bukit Mertajam, Aidi Rafizul Idrus, program tersebut merupakan 'roadshow' pertama diadakan dan akan berakhir di Parlimen Lembah Pantai pertengahan bulan Ogos nanti.

"Program pertama bermula di kediaman Dato' Seri Anwar Ibrahim di Ceruk Tok Kun dan akan berakhir di Parlimen Lembah Pantai pertengahan Ogos ini," katanya pada Harakahdaily.

Selain menceritakan beberapa siri fitnah terhadap bapanya, Puteri Reformasi itu juga bakal menerangkan isu semasa yang melanda negera serta keanggkuhan beberapa Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) sepanjang persidangan parlimen.

Sementara itu, Badrul Hisyam pula dijangka meneruskan cabarannya terhadap Ahli Parlimen Rembau yang juga menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaludin yang terus mengongkong pemerintahan sekarang ini.

Manakala Dr Mujahid pastinya akan memberi penerangan tentang isu yang hangat diperkatakan iaitu muzakarah antara PAS dan Umno.

"Adakah isu muzakarah ini ditimbulkan oleh Umno untuk meraih simpati rakyat terhadap kekalahan parti mereka, memerangkap PAS atau cuba memecah belahkan perpaduan dalaman parti itu?" tambah Aidi yang juga Setiausaha KeADILan Bahagian Bukit Mertajam. - mns_

ziarah anak Shahrul <b>di Ceruk Tok Kun</b>, 29 September <b>...</b> - Usrah GBS

Posted: 03 Oct 2010 06:10 PM PDT

Assalamualaikum semua GBSian,

minggu lepas usrah GBS berkesempatan melawat dan meraikan kedatang seorang lagi bakal ahli GBS iaitu Hana Yusra.

 Hana Yusra lahir pada bulan ramadhan yang baru sahaja berlalu. Kini Shahrul sudah ada sepasang anak lelaki dan perempuan.GBS mendoakan keluarga akhi Shahrul dimurahkan rezeki dan diberkati Allah selalu.
Terima Kasih atas jamuan nasi goreng dan cucur udang yang sedap. Alhamdulillah

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Surat kepada Pengerusi Barisan Nasional <b>Negeri Pulau Pinang</b>, Encik

Posted: 06 Sep 2012 07:24 PM PDT

Encik Teng Chang Yeow,

Pengerusi Barisan Nasional Negeri Pulau Pinang,

d/a Bilik Gerakan Barisan Nasional Negeri Pulau Pinang,

Jalan Datok Keramat,

10150 Pulau Pinang.                                                                                                                                                                                                           4 SEPTEMBER 2012

Encik Teng,

Kesediaan Menerima Tawaran Barisan Nasional Negeri Pulau Pinang Membeli Tanah Kerajaan Negeri Seluas 1.1 Ekar Dengan Harga RM450 Sekaki Persegi di Taman Manggis, Jalan Zainal Abidin Untuk Tujuan Projek Perumahan Rakyat (PPR)

Dengan segala hormatnya, saya telah diarahkan oleh Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang untuk merujuk perkara tersebut di atas, di mana anda menyatakan kesediaan BN Pulau Pinang membeli tanah di atas dengan harga RM450 sekaki persegi untuk membina PPR tetapi perlu menunggu surat rasmi daripada Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

2. Seperti yang sedia maklum, tanah tersebut tidak pernah dinyatakan dalam pelan daripada Majlis Perbandaran Pulau Pinang(MPPP) bahawa kerajaan BN lama telah memperuntukkannya untuk membina PPR. Walaubagaimanapun Kerajaan Negeri baru PR telah menimbangnya untuk membina rumah mampu milik tetapi menganggap ia terlalu kecil kerana tidak memenuhi saiz minima dua ekar yang ditetapkan oleh Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, YB Datuk Seri Chor Chee Heung. Sebaliknya, sebagai gantian, Kerajaan Negeri telah meminta MPPP memperuntukkan 11 ekar di Jalan S.P. Chelliah untuk membina rumah mampu milik.

3. Maka,Kerajaan Negeri telah membuat keputusan pada tahun 2009 untuk menjual tanah 1.1 ekar ini secara tender terbuka bagi membina hospital swasta agar mempromosikan pelancongan perubatan, suatu bidang kritikal ekonomi Pulau Pinang. Tidak ada sebarang bantahan dibuat oleh sesiapa pun apabila tender terbuka dijalankan pada 2009 untuk pembinaan hospital swasta.

4. Tender tertinggi sebanyak RM 232 sekaki persegi dipilih, yang melebihi harga yang disyorkan oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta di bawah Kementerian Kewangan. Akan tetapi BN Pulau Pinang telah mendakwa harga sebenarnya adalah RM 450 sekaki persegi dan bersedia membelinya dengan harga ini untuk membina PPR. Sebulan sudah lepas tanpa sebarang tindakan susulan oleh pihak tuan. Kini pula anda menyatakan perlu tunggu surat tawaran rasmi oleh Kerajaan Negeri.

5. Sungguhpun pihak tuan tidak pernah menyatakan syarat perlu menunggu surat tawaran rasmi daripada pihak kami, Kerajaan Negeri Pulau Pinang bersedia menerima tawaran daripada Barisan Nasional Negeri Pulau Pinang untuk membeli tanah kerajaan negeri seluas 1.1 ekar di Taman Manggis, Jalan Zainal Abidin dengan harga RM450 sekaki persegi untuk tujuan PPR.

6. Wang yang diterima ini akan digunakan untuk membina rumah mampu milik di Jalan S.P. Chelliah. Adalah diharapkan wang berdasarkan RM 450 sekaki persegi boleh dibayar kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang secepat mungkin sebelum pilihanraya umum agar ia bukanlah suatu sandiwara politik oleh BN untuk mencari publisiti murahan dan menunjukkan keikhlasan pihak BN Pulau Pinang untuk membina PPR seperti yang diwar-warkan oleh BN dalam suratkhabar kebelakangan ini.

Sekian, terima kasih.

"Berkhidmat untuk Negara"

"Cekap, Akauntabiliti & Telus"

Yang Benar,

 

Y.B. NG WEI AIK

Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang

VN:F [1.9.20_1166]

09 di Batu uban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu uban - Google Blog Search


kampung tertua terjejas - Kpg <b>Batu Uban</b> | AHLI MAJLIS MPPP

Posted: 02 Sep 2012 08:58 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]BATU UBAN - Penduduk Batu Uban kini dalam dilema gara-gara imej perkampungan paling tua di negeri ini sudah semakin terhakis. Pengerusi Kariah Masjid Batu Uban, Sk Abdul Aziz Sk Mohamed berkata, dari jauh ...

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


SUATU CATATAN PERJALANAN: SEPETANG <b>DI BATU FERRINGHI</b>

Posted: 18 Sep 2012 06:42 AM PDT


Melayu
Karya Usman Awang

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan. Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu,
Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah muaalaf bertakrif Melayu

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan


Sayangnya kini segala kehilangan
Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal tanah sebidang mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.


Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.

Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing

Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut


Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selagi yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:

"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?

Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;

Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;

Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka

ALHAMDULILLAH

Kalau direnung sedalam-dalamnya maksud puisi di atas karya agung sasterawan negara kita, pasti banyak yang kita boleh ambil sebagai panduan , motivasi dan apa jua dalam kelangsungan hidup kita seharian di dunia yang fana ini.

Rata2 ramai jugak yang tersinggung akan sindiran yang cuba disampaikan oleh Usman Awang melalui karyanya ini. Namun itulah kenyataannya walaupun pahit perlu kita telan kerana yang pahit itukan sebagai penawar atau ubat dan tidak semestinya menjadi racun manakala yang manis itulah yang seringkali buat kita alpa .

Namun bagi yang sedia menerima kenyataan bahawa itulah hakikat yang kita hadapi masa kini, pasti timbul kesedaran dalam hati .Mungkin kita yang dah berusia tidak dapat berbuat apa2 untuk membetulkan keadaan, namun pasti semangat untuk berubah itu boleh kita tanam dalam diri anak2 kita serta jugak anak2 bangsa kita agar suatu hari nanti apa yang cuba disampaikan oleh Usman Awang dalam rangkap terakhir terlaksana seperti :


Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka

Terkenang dulu saat2 ketika aku mahu memperbaiki taraf hidup ku ketika itu.
Yang mentertawakan aku sendiri jugak adalah bangsa ku sendiri.
Yang cuba menjatuhkan aku sendiri juga adalah bangsa ku juga.
Yang memperlekehkan aku sendiri juga adalah bangsa ku juga.
Yang cuba menjahanamkan aku sendiri juga tak lain tak bukan bangsa ku sendiri.

Hingga kekadang ketika itu aku berfikir , siapa sebenarnya musuh dan saingan ku .

Mujur Allah tak pernah menutup pintu hati ku untuk berputus asa dan terus melupakan kekecewaan itu dan melangkah dan terus melangkah walaupun langkah ku tidak sehebat mana jika mahu diukur , namun aku sangat bersyukur kerana bukan kuantiti yang aku cari, tapi keberkatan yang menjadi matlamat ku kerana akhir perjalanan ku pasti berakhir di titian Siratul Mustaqim kelak sebelum singgah samada di syurga atau sebaliknya .


"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu dari dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan."
(Al-Qasas: 77)
Syukur kehadrat Allah kerana aku bisa lagi menikmati desiran bayu Mu di sini hasil dari rezeki dan nikmat yang Kau kurniakan .

Alhamdulillah.


09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


Calon PAS <b>Tasek</b> Gelugoq? « PAS Untuk Kesejahteraan Ummah

Posted: 18 Sep 2012 02:00 AM PDT

Ana terdengar angin sepoi-sepoi bahasa di Pulau Pinang – bahawa kita akan mendapat beberapa orang calon reject UMNO dalam PRU yang akan datang. Ana tak tahu lah samada ini satu berita yang baik kepada parti ataupun tidak, tapi bunyinya macam baik.

Ana dimaklumkan, usaha sedang dijalankan untuk mengenengahkan beberapa nama calon reject shop UMNO untuk mewakili PAS dalam PRU yang akan datang. Calon reject shop UMNO ini datang dalam pelbagai kapasiti. Ada bekas Menteri. Ada bekas Polis. Ada bekas Tentera. Bekas peliwat sahaja tak ada. Ana gurau sahaja sheikh. Tak akan bergurau pun tak boleh. Aiseyman. Jangan serius sangat.

Ana dengar cerita, ada satu rundingan besar-besaran akan dilangsungkan dalam masa terdekat. Beberapa individu yang berminat untuk mempertahan ego politik diri sendiri, sudah meminta lorong daripada Pas untuk bertanding di beberapa kawasan.

Pandangan ana mudah sahaja. Kalau UMNO tak hendak, tak akan kita nak ambik? Bahaya sheikh. Ini semua kumpulan penyamun ni. Kalau tanpa RM mana dia orang nak lompat. Trend macam ini pada ana tak sihat. Kena hati-hati.

Semua orang tahu, di Tasek Gelugor pada PRU 2008, banyak isu dalaman. Tak puas hati. Mamu Pak Lah Al-Hadhari Al-Tiduri Al-Khairy Jamaluddin, sudahpun mengarahkan UMNO Tasek Gelugor menentukan kemenangan Mamu Nor Mohamed Yakcop. Bertempiaran orang UMNO sokong Mamu Nor. Al maklum, Menteri Kewangan Dua. Banyak projek dan saham yang boleh dikongsi dengan pengundi. Kita tengok kes Setiausaha Politik dia pun kita tahu, berapa kuat dia punya songlap.

Kali ini, Mamu Nor nak bertanding lagi. Mamu Nor nak jadi Menteri lagi. Mamu Nor nak jaga peti dan uncang emas lagi.

UMNO sudah tak berapa berkenan dengan Mamu. Banyak kes. SUPOL dia korup. Takkan boss pulak bersih. Rasanya sesuai sangat Mamu Nor menghabiskan banyak masa di Masjid India.

Menurut cerita, kalau Mamu Nor tanding lagi; Abang Shariff kita akan bertanding atas kerusi Pas. Betulkah begitu? Boleh ke kita bagi kerusi pada Gangster Kampung Dusun di Gelugoq ni? Atas asas apa? Apa background pengajian Islam Abang Shariff kita ni?

Ana harap angin ni tak betoi. Ana harap sangat PAS akan utamakan calon tempatan. Calon kita. Bukan calon klon. Kalau klon pun, bagi lah yang elok sikit. Bagi kaki pukul nak buat menatang apa???

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


Kemalangan ini berlaku <b>di</b> Saujana Height,<b>Bayan Lepas</b>,Penang <b>...</b>

Posted: 09 Sep 2012 02:14 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]9/9/12 Kemalangan ini berlaku di Saujana Height,Bayan Lepas,Penang sebentar tadi… Al-Fatihah buat mangsa yang meninggal dunia..BERHATI – HATI di jalan raya ♥. KONGSI mesej ini kepada seluruh rakyat MALAYSIA !

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


Penduduk <b>Tanjung Tokong</b> bantah bina galeri warisan <b>...</b>

Posted: 15 Sep 2012 11:00 PM PDT

TANJUNG TOKONG - Persatuan Penduduk Tanjung Tokong membantah pembinaan projek 'warisan mati' yang berkonsepkan galeri dan rumah contoh di atas tanah seluas 160 meter persegi di sini. Sehubungan itu, Pengerusinya, Mohammad Salleh Yahya berkata, pihaknya memohon supaya pemaju menangguhkan sementara pelan kelulusan bangunan ditapak fasa 5 kampung berkenaan bagi tujuan pembinaan itu kerana masih banyak isu berbangkit dan tuntutan yang belum diselesaikan. "Kami menolak konsep dan perlaksanaan 'warisan mati' iaitu pembinaan galeri atau sebuah bangunan yang hanya menceritakan sejarah Kampung Tanjung Tokong.

 "Pembinaan ini langsung tidak menggambarkan realiti warisan asal yang wujud di kampung berkenaan iaitu tapak bersejarah berusia lebih 250 tahun," katanya. Mohammad Saleh berkata, pembangunan bukan sekadar binaan batu bata yang diibaratkan seperti pembangunan tanpa roh, sebaliknya pembangunan mestilah diisi dengan budaya, sejarah dan tamadun. "Itulah pembangunan hidup yang sudah diwar-warkan Tun Razak iaitu 'Better emenities for Tanjung Tokong Soon'," katanya.

 Selain itu, menurutnya, terdapat enam bentuk warisan di sini antaranya, rumah tradisional di Jalan Lama dan kampung tersusun di Kampung Moden Tanjong Tokong.

 "Adanya juga warisan institusi yang berusia lebih 100 tahun iaitu Persekutuan Setia Tanjong Tokong yang ditubuhkan pada 1911 dan Madrasah Al Taqwa pada 1900. "Antara elemen warisan lain termasuk warisan tapak budaya, warisan penjaja Melayu, warisan nelayan Jermal melalui seni perahu dan permainan rakyat, tetapi kami kesal dengan cadangan yang mahu warisan sejarah dalam bentuk galeri sahaja," katanya.

 Beliau berkata, ia bertentangan dengan pelestarian warisan hidup selaras dengan apa yang dilaksanakan Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (Unesco). "Saya harap aktivis dan pakar warisan membentangkan pelan cadangan bagaimana warisan layak dilestarikan dalam pembangunan semula Tanjong Tokong," katanya.

 Sebelum ini, Pengarah Uda Land (North) Sdn Bhd, Kamaruzaman Mohamad mengumumkan pelan pembangunan Tanjung Tokong mengandungi pembinaan Galeri Tanjung Tokong iaitu rumah yang bercirikan tradisional di sekeliling bazar.

 Uniknya bazar berkenaan turut dibina dengan ciri kolonial dan langsung tidak memperlihatkan pembangunan moden secara langsung. Kamaruzaman berkata, pihaknya juga pernah bertanya mengenai sejarah susur galur di sini, bagi membolehkan sejarah berkenaan dipamerkan dalam galeri.

 Tegasnya, seperti di Kapitan Keling mempunyai sejarahnya tersendiri, namun di sini sejarahnya yang dikatakan perkampungan nelayan juga sama seperti Tanjung Bungah, Jelutong dan Batu Uban. Namun Uda tidak pernah memandang ringan hal berkenaan dan membina galeri untuk penduduk tempatan dan pelancong mengetahui sejarah Kampung Tanjung Tokong.

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


Penduduk <b>Tanjung Tokong</b> bantah bina galeri warisan <b>...</b>

Posted: 15 Sep 2012 11:00 PM PDT

TANJUNG TOKONG - Persatuan Penduduk Tanjung Tokong membantah pembinaan projek 'warisan mati' yang berkonsepkan galeri dan rumah contoh di atas tanah seluas 160 meter persegi di sini. Sehubungan itu, Pengerusinya, Mohammad Salleh Yahya berkata, pihaknya memohon supaya pemaju menangguhkan sementara pelan kelulusan bangunan ditapak fasa 5 kampung berkenaan bagi tujuan pembinaan itu kerana masih banyak isu berbangkit dan tuntutan yang belum diselesaikan. "Kami menolak konsep dan perlaksanaan 'warisan mati' iaitu pembinaan galeri atau sebuah bangunan yang hanya menceritakan sejarah Kampung Tanjung Tokong.

 "Pembinaan ini langsung tidak menggambarkan realiti warisan asal yang wujud di kampung berkenaan iaitu tapak bersejarah berusia lebih 250 tahun," katanya. Mohammad Saleh berkata, pembangunan bukan sekadar binaan batu bata yang diibaratkan seperti pembangunan tanpa roh, sebaliknya pembangunan mestilah diisi dengan budaya, sejarah dan tamadun. "Itulah pembangunan hidup yang sudah diwar-warkan Tun Razak iaitu 'Better emenities for Tanjung Tokong Soon'," katanya.

 Selain itu, menurutnya, terdapat enam bentuk warisan di sini antaranya, rumah tradisional di Jalan Lama dan kampung tersusun di Kampung Moden Tanjong Tokong.

 "Adanya juga warisan institusi yang berusia lebih 100 tahun iaitu Persekutuan Setia Tanjong Tokong yang ditubuhkan pada 1911 dan Madrasah Al Taqwa pada 1900. "Antara elemen warisan lain termasuk warisan tapak budaya, warisan penjaja Melayu, warisan nelayan Jermal melalui seni perahu dan permainan rakyat, tetapi kami kesal dengan cadangan yang mahu warisan sejarah dalam bentuk galeri sahaja," katanya.

 Beliau berkata, ia bertentangan dengan pelestarian warisan hidup selaras dengan apa yang dilaksanakan Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (Unesco). "Saya harap aktivis dan pakar warisan membentangkan pelan cadangan bagaimana warisan layak dilestarikan dalam pembangunan semula Tanjong Tokong," katanya.

 Sebelum ini, Pengarah Uda Land (North) Sdn Bhd, Kamaruzaman Mohamad mengumumkan pelan pembangunan Tanjung Tokong mengandungi pembinaan Galeri Tanjung Tokong iaitu rumah yang bercirikan tradisional di sekeliling bazar.

 Uniknya bazar berkenaan turut dibina dengan ciri kolonial dan langsung tidak memperlihatkan pembangunan moden secara langsung. Kamaruzaman berkata, pihaknya juga pernah bertanya mengenai sejarah susur galur di sini, bagi membolehkan sejarah berkenaan dipamerkan dalam galeri.

 Tegasnya, seperti di Kapitan Keling mempunyai sejarahnya tersendiri, namun di sini sejarahnya yang dikatakan perkampungan nelayan juga sama seperti Tanjung Bungah, Jelutong dan Batu Uban. Namun Uda tidak pernah memandang ringan hal berkenaan dan membina galeri untuk penduduk tempatan dan pelancong mengetahui sejarah Kampung Tanjung Tokong.

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


PENDEDAHAN TERBARU!!! UMNO/BN jual 980 ekar <b>di</b> Tanjung <b>...</b>

Posted: 03 Sep 2012 08:23 PM PDT

GEORGE TOWN, 3 SEPTEMBER: Kerajaan UMNO-Barisan Nasional telah menjual sebanyak 980 ekar di Tanjung Tokong, 325 ekar di Lebuhraya Jelutong dan 750 ekar di Batu Kawan kepada Abad Naluri Sdn Bhd.

Demikian kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam kenyataan medianya hari ini; sambil menyebut bahawa penjualan tanah oleh Pakatan Rakyat tidak mampu menyaingi kehebatan UMNO-BN menjual tanah.

Menurut beliau, UMNO-BN Pulau Pinang sengaja membesarkan isu penjualan tanah sebanyak 1.1 ekar di Jalan Zainal Abidin. Pada masa yang sama UMNO Barisan Nasional enggan memberikan penjelasan ke atas keuntungan sebanyak RM5 juta yang telah dikaut oleh pemimpin-pemimpin UMNO pada tahun ini dalam masa tiga setengah bulan menjadi 'broker tanah' bagi 31 pemilik tanah Melayu di Batu Kawan.

Guan Eng dalam kenyataannya juga memberitahu, UMNO Barisan Nasional telah menjual tanah utama di Tanjong Tokong pada harga RM1 sekaki persegi dan tanah tebusguna Lebuhraya Jelutong pada harga RM20 sekaki persegi.

Tambah Ketua Menteri Pulau Pinang ini lagi, penjualan secara tender terbuka oleh kerajaan negeri pimpinan Pakatan rakyat terbukti berjaya mendapat harga yang paling tinggi melebihi harga pasaran.

"Sebaliknya penjualan tanah yang dilakukan oleh UMNO Barisan Nasional tidak begitu".

"Perjanjian penebusguna dan memajukan Tanjong Tokong yang bertarikh 1990 dan 1999, pemaju hanya diberi hak untu menebusguna dan memajukan sebanyak 980 ekar tanah dipersisiran Tanjong Tokong pada harga RM1 sekaki persegi." Kata Guan Eng.

"Lebuhraya Jelutong pula, dibawah perjanjian bertarikh 1997, 2002 dan 2003, pihak pemaju diberi hak untuk menebusguna sebanyak 325 ekar tanah sebagai gantian untuk pembinaan Lebuhraya Jelutong dengan kos anggaran RM300 juta dan bayaran RM25.4 juta. Dalam erti kata lain, jumlah kos RM325.4 juta untuk 325 ekar tanah". Jelas Guan Eng dalam kenyataannya.

Jumlah ini bersamaan dengan RM1 juta seekar ataupun RM20 sekaki persegi, pemaju boleh membayar RM25.4 juta dalam jangka masa 10 tahun dari 2005 hingga 2015.

Guan Eng turut mengulas bahawa, pemimpin Barisan Nasional, termasuk Pengerusi BN Teng Chang Yeow, enggan memberi penjelasan tentang keuntungan RM5 juta yang dikaut oleh pemimpin UMNO sebagai broker tanah atau kenapa tanah negeri dijual dengan begitu murah semasa mereka masih berkuasa.

"Jika pemimpin-pemimpin BN boleh menjual tanah dengan begitu murah semasa berada di tampuk kuasa, apakah mereka tidak akan melakukannya lagi sekiranya kembali berkuasa?" ujar Guan Eng. – Roketkini.com

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved