Selasa, 9 Oktober 2012

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


myMetroLapan lelaki rompak cip mikro bernilai RM11.5 juta <b>di Bukit</b> <b>...</b>

Posted: 07 Oct 2012 05:00 AM PDT

thumbnail

ADA pihak cuba membandingkan antara pensyarah muda dan lama dengan menganggapnya masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri.

»

LAGI . BESTARI
  • 'Hadiah untuk ayah'

    "ANUGERAH ini hadiah istimewa buat ayah yang banyak berkorban dan bertungkus-lumus memastikan saya mampu belajar dengan sempurna.

  • Kenali budaya Korea

    SEKOLAH Sains Kesihatan (SHS), Kolej PTPL Shah Alam menganjurkan program pendedahan antarabangsa ke Korea, baru-baru ini.

  • Pelajar UTeM derma darah

    MENDUKUNG hasrat murni membantu sesama insan, Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) dengan kerjasama Unit Tabung Darah Hospital Melaka menganjurkan kempen derma darah selama tiga hari, baru-baru ini.

thumbnail

HANYA lambang kemewahan yang boleh digambarkan selepas melangkah ke dalam kabin kenderaan buatan ...

»

LAGI . VROOM
  • Sonata lebih garang

    IMEJ garang dan rekaan lebih sporty menjadi sandaran terbaru buat Hyundai Sime Darby Motors memperkenalkan varian Sonata Sport yang menerima sentuhan terkini.

  • Mini klasik segala-galanya

    JIKA dicongak usia kenderaan dimiliki, ia lebih tua berbanding usia mereka. Tetapi itulah penangan kereta Mini klasik yang bagaikan magnet kerana menarik minat sesiapa saja tanpa mengira umur.

  • Pastikan lampu, brek berfungsi

    KEADAAN cuaca tidak menentu sejak kebelakangan ini ditambah jerebu sekali sekala pastinya menyukarkan pemanduan kerana jarak penglihatan terhad terutama jika memandu pada kelajuan tinggi.

thumbnail

LAMAN sosial kini terkenal dengan jolokan 'dunia tanpa sempadan' apabila kemudahan ini ...

»

LAGI . it@METRO
  • Produk Baru: Reka bentuk futuristik

    LANCAR! Ciri paling tepat untuk menggambarkan dua tetikus baru diketengahkan Microsoft bagi menambah gajet dalam persekitaran sistem operasi Windows 8 mereka yang bakal diperkenalkan tidak lama lagi.

  • Produk Baru: Kuasa, kepintaran IdeaPad

    LENOVO terus melengkapkan rangkaian produk laptop mereka melalui pengenalan model IdeaPad S400 untuk pengguna baru yang mencari produk pengkomputeran mobiliti nipis dan berkuasa.

  • Produk Baru: Imej cerah, piksel terbaik

    KAKI fotografi mungkin gembira dengan buah tangan baru Sony yang melancarkan kamera DSLR a99 beresolusi 24.3 megapiksel yang menggunakan pengesan imej Exmor CMOS di samping enjin pemprosesan BIONZ.

thumbnail

MEMANG seronok mengembara di negara sendiri kerana Malaysia kaya tempat menarik sama ada pantai, ...

»

LAGI . SANTAI
  • Myanmar kekal tradisi lama

    BERKUNJUNG ke Myanmar, apa ada di sana? Itulah terlintas di fikiran penulis ketika menerima jemputan mengikuti rombongan Air Asia ke negara itu, baru-baru ini.

  • Jom pi Muzium Padi

    DIKENALI dengan jolokan 'Negeri Jelapang Padi', Kedah memang kaya dengan sawah padi terbentang luas, saujana mata memandang.

  • Utamakan tilam selesa daripada Internet

    LEBIH 54 peratus pelancong perniagaan dari Malaysia terdiri daripada pengurus manakala 14 peratus mewakili jawatan pengarah.

thumbnail

FILEM dari Barat dikagumi kerana menggunakan teknologi serta kesan khas paling maju dalam setiap ...

»

LAGI . AD-DIN
  • Al-Quran penghilang derita

    UMAT Islam pasti sedar kehebatan al-Quran kerana sejak kecil kita didedahkan mengenainya, cuma kadang kala kita lupa mukjizat Allah itu.

  • Tegakkan hujah secara ilmiah

    UMAT Islam di negara ini sudah lama mengamalkan Islam berasaskan aliran Ahli Sunnah Wal Jamaah hingga ia menjadi begitu berwibawa.

  • Wajah berseri dengan ayat Quran

    WAJAH cantik berseri adalah idaman setiap wanita, malah mereka sanggup berbelanja besar termasuk menggunakan botox untuk mendapatkan kecantikan itu.

thumbnail

ISTILAH seni buluh cuba diadaptasikan sepenuhnya hingga menzahirkan nilai keindahan yang luar biasa.

»

LAGI . DEKOTAMAN
  • Telepuk kian terpinggir

    SENI telepuk antara teknik menghias kain digunakan sejak dulu lagi.

  • Cabaran hias apartmen

    MENGHIAS kediaman jenis pangsapuri atau apartmen memang mencabar kreativiti kerana berkeluasan terhad.

  • Replika buah-buahan daya penarik

    MEMPELBAGAIKAN hiasan memberi kepuasan pemandangan bagi pengguna jalan raya di negara ini apabila kebanyakan laluan bukan saja dilengkapi deretan pokok bunga, tetapi replika buah-buahan yang menarik.

Lapan Lelaki Rompak Cip Mikro Bernilai RM11.5 Juta <b>Di Bukit</b> <b>...</b>

Posted: 07 Oct 2012 04:18 PM PDT



BUKIT MERTAJAM: Lapan lelaki bersenjatakan pedang samurai melarikan sejumlah cip mikro unit pemprosesan komputer (CPU) bernilai RM11.5 juta dalam satu rompakan di sebuah kilang di kawasan Perusahaan Perai Bukit Tengah, di sini, awal pagi ini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, SAC Mazlan Kesah berkata lelaki itu dipercayai berusia antara 20 hingga 40 tahun memecah masuk gudang kilang berkenaan melalui pagar belakang kira-kira jam 2.30 pagi.

"Ketika kejadian enam pengawal termasuk penyelia kilang berada di tempat kejadian.

"Kumpulan perompak terbabit bertindak mengikat pekerja di situ sebelum membawa masuk sebuah lori ke tempat pemunggahan barang dan melarikan sejumlah cip mikro yang terdapat dalam tiga palet itu," katanya ketika dihubungi di sini.

Beliau berkata kumpulan perompak itu turut merampas semua telefon bimbit milik pekerja gudang berkenaan bagi mengelak mereka menghubungi pihak polis.

Mazlan berkata sepasukan polis bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima laporan berhubung kejadian itu dan menemui beberapa barang antaranya topeng muka, sarung tangan dan cota dalam gudang milik Intel itu.

"Polis juga berjaya mengesan lori yang digunakan perompak berkenaan iaitu kira-kira 15 kilometer dari lokasi kejadian. Bagaimanapun tiada sebarang barangan ditemui dan kita sedang menjalankan siasatan bagi mengenal pasti pemilik kenderaan terbabit," katanya.

Beliau berkata polis menahan tujuh lelaki berusia antara 27 hingga 47 tahun yang bertugas sewaktu kejadian rompakan itu bagi membantu siasatan. - Bernama

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Sep 2012 11:42 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PENYEJUK HATI UMMI & DADDY: Sekolah ultraman <b>di bukit jambul</b>

Posted: 19 Aug 2012 08:34 AM PDT

1-6 bulan : hanya susu ibu diberikan secara berpanjangan.

genap 6 bulan : memperkenalkan makanan tambahan secara beransur-ansur dan cermat. Elakkan telur, ikan, kacang soya, kekacang, buah sitrus, gandum, coklat, tomato dan saderi.

8 -12 bulan : secara perlahan, tambahkan makanan suplemen tetapi masih elakkan susu segar, telur, kacang, buah sitrus, coklat atau koko, kacang soya, kacang pi, tomato dan saderi.

Selepas hari jadi pertama: secara beransur-ansur, perkenalkan makanan yang lebih meluas seperti makanan dewasa tetapi kurangkan garam.

Genap 6 bulan (jarang reaksi alergi) - nasi, prun, epal, pear, lobak merah.

Genap 6 bulan (kadang-kadang reaksi alergi) - gandum, oat, barli, daging lembu, daging kambing, ayam, brokoli, kubis, ubi kentang, bayam, jagung (dan minyak jagung), aprikot, pisang, ceri, pic, plum, turnip.

Bulan ke-9 - buah beri (strawberi dan raspberi), ikan, legum (kacang soya, kacang), kuning telur (mesti dimasak sepenuhnya).

Bulan ke-12 - makanan laut (udang, ketam, kapis segar), kacang tanah, putih telur.

Program Promosi <b>di</b> Mydin <b>Bukit Jambul</b> & Naza Cafe Pulau Pinang!

Posted: 09 Jun 2012 08:10 PM PDT

Alhamdulillah..program promosi filem MOMOK Jangan Cari Pasal pada 9hb Jun di Mydin Bukit Jambul dan Naza Cafe di Pulau Pinang berjalan dengan lancar dan jayanya. bagi pihak produksi filem MOMOK..Jangan Cari Pasal, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih pada Sayang N. Azian, Afisz Aris, Lan M. Nasir, Deejay Ringgo , Sdra Naza, Hemee Wara Dato, Masmunaliza, Pihak Pengurusan Mydin Bukit Jambul, Rakan yang yang tidak dapat saya sebutkan nama mereka di sini dan para peminat di Pulang Pinang dan mereka2 yang telah menjayakan program ini secara langsung dan tidak langsung. Pihak kami akan berada selama sehari lagi (1ohb Jun) di Pulau Pinang dan akan meneruskan program promosi kami di negeri2 sebelah Pantai Timur dan di ikuti sebalah Selatan tanahair. Letih..tapi amat menyeronokkan kerana semua sporting! Terima kasih atas sokongan dan teruskan sokongan anda kepada filem MOMOK..Jangan Cari Pasal.

Mendaki <b>Bukit Jambul</b> | Warm Bite Blog

Posted: 12 Jun 2012 01:03 AM PDT

Assalammua'laikum.

Hari ni rasa bersemangat betul nak bersukan. Sekarang adalah musim mengayuh basikal, tetapi Ayri selalu tidak sempat untuk lakukan. Tambahan bila bekerja pada siang hari, balik rumah saja dah lewat dan penat, dalam fikiran mulalah malas nak lakukan aktiviti berbasikal walaupun sebenarnya ia boleh dilakukan pada waktu malam juga.

Sebagai altenatif, otak ni mulalah memberikan idea untuk bersukan mendaki bukit. Maklumlah kerja normal shif ni balik kerja saja kena mengadap kesesakan trafik pula dan biasanya sampai rumah pun dah nak malam. So, waktu terbaik untuk melakukan aktiviti tersebut adalah selepas balik kerja terus lakukan. Lepas bersukan barulah mengadap kesesakan lalulintas coz selalu saja jem/trafik perlahan di Jambatan Pulau Pinang nih.

Hiking Bukit Jambul [www.blog.warmbite.com]

Hiking Bukit Jambul

Singgah kedai beli kasut sukan dulu. Lagi pun masa nak pergi kerja pagi tadi memang tak ready apa pun untuk aktiviti nih, masa kerja baru idea datang. Kasut sukan adalah penting semasa mendaki, sebabnya klu mendaki dengan selipar boleh tergelincir dan merbahayakan.

Inilah aktiviti Ayri suatu masa dulu-dulu. Tapi dulu biasa pergi dengan kawan-kawan, sekarang ni banyak kawan-kawan yang aktif sukan nih dah bertukar tempat bekerja di luar Pulau Pinang. Klu dulu kerap juga mendaki Bukit Jambul, rasanya sekarang nih dalam 3 tahun termasuk hari ni baru mendaki sebanyak 2 kali sahaja. Dah lama tinggal sukan nih, otot-otot malas pun dah mula menguasai diri..huhu.

Ayri akan ceritakan pada korang pasal bestnya mendaki di Bukit Jambul nih. Pertamanya, enviroment kat sini fresh, natural dan menenangkan. Di puncak bukit pula dapat melihat dari sudut atas sekitar bandar-bandar di Pulau Pinang termasuk juga Jambatan Pulalu-Pinang. Betapa indahnya pemandangan dari situ, sejuk mata memandang. Hari ini pemandangan tidak begitu baik kerana keadaan jerebu nipis yang mengaburkan pemandangan disini.

Hiking Bukit Jambul 2 [www.blog.warmbite.com]

Hiking Bukit Jambul 2

Di atas puncak Bukit Jambul ada ada tempat riadah dan alat untuk bina badan. Sesiapa yang berminat dengan aktiviti bina badan dan bila sampai saja ke puncak boleh terus capai alat tersebut. Tiada bayaran dikenakan untuk menggunakan alat-alat bina badan disini. Cuma sedikit sumbangan ikhlas digalakkan untuk menambahbaik peralatan-peralatan pada masa akan datang. Sesiapa yang penat mendaki bolehlah duduk disekitar kawasan ini kerana terdapat banyak tempat duduk rehat. Selain itu ada juga peralatan lain yang dikelaskan sebagai alat sukan yang turut boleh digunakan.
Hiking Bukit Jambul 3 [www.blog.warmbite.com]

Hiking Bukit Jambul 3

Disebabkan Ayri sudah lama tidak aktif sukan, maka pedakian ini dianggap paling tercorot sebab banyak kali pancit dan berehat sebentar bersama kit-kat..hehe. Mengalahkan orang tua, punya le penat sampai beberapa kali berhenti rehat. Padahal sebelum ni (dulu-dulu) tak de lah seteruk nih. Tak apalah, yang penting semangat masih ada untuk teruskan perjuangan sehingga mencapai puncak kejayaan…hehe
Hiking Bukit Jambul 4 [www.blog.warmbite.com]

Hiking Bukit Jambul 4


Sampai saja di atas, Ayri duduk berehat sekejap sambil menikmati pemandang dari puncak Bukit Jambul sambil mengambil gambar kawasan disitu dan pemandangan sekeliling. Lenjun badan Ayri dengan peluh. Lepas tengok orang main gym sekejap, terus balik ke tanah besar Semenanjung Malaysia dan memandu di jalan yang agak sesak. Penat juga aktiviti hari, tapi sangat berpuas hati :)
Hiking Bukit Jambul 5 [www.blog.warmbite.com]

Hiking Bukit Jambul 5

  Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

09 di nibong tebal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di nibong tebal - Google Blog Search


Mayat Tanpa Kepala Ditemui <b>Di Nibong Tebal</b> | My Berita

Posted: 31 Aug 2012 06:52 PM PDT

Mayat Tanpa Kepala Ditemui Di Nibong Tebal

NIBONG TEBAL: Mayat lelaki dalam keadaan mengerikan dengan kepalanya terputus dipercayai dipenggal manakala kedua-dua kaki serta lengannya dikerat ditemui di sebuah ladang kelapa sawit di Parit Paya Kemian, Jalan Sungai Kechil di sini, hari ini.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pulau Pinang, ACP Mohd Nasir Salleh berkata mayat lelaki yang turut dibakar itu dipercayai berusia lingkungan 30-an ditemui oleh orang awam pada pukul 9.45 pagi ini.

Beliau berkata orang awam yang melalui kawasan berkenaan ternampak unggun api di tepi lorong ladang terbabit dan menghampirinya sebelum ternampak mayat yang telah dikerat itu.

Lelaki itu dipercayai dibunuh dan mayatnya dikerat di tempat lain sebelum dibawa ke ladang yang terletak kira-kira 50 meter dari jalan besar untuk dilupuskan, katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

"Lelaki itu dibunuh dengan kejam apabila kepalanya dipenggal manakala kedua-dua kakinya dipotong dari aras lutut dan tangannya dikerat dari aras siku sebelum dibakar.

"Mayat yang telah dikerat itu dikumpul di dalam plastik hitam sebelum dibawa ke lorong itu dan kemudiannya dibakar," katanya.

Mohd Nasir berkata tiada pengenalan diri ditemui bersama mayat berkenaan kerana hampir keseluruhan badannya terbakar.

"Mayat itu dikenal pasti sebagai lelaki kerana kemaluannya tidak hangus dan dua jari mangsa juga tidak terbakar," katanya.

Beliau berkata pemeriksaan oleh Pakar Patologi Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh mengesahkan lelaki itu meninggal dunia kira-kira tujuh jam sebelum ditemui.

Katanya siasatan awal polis menemui tiga tin berisi bahan bakar yang dipercayai digunakan untuk membakar mayat mangsa berhampiran kawasan kejadian.

"Kita juga percaya lebih daripada seorang suspek terlibat dalam kejadian ini dan mereka membuat persiapan teliti untuk melupuskan mayat mangsa," katanya.

Mayat mangsa dibawa ke Hospital Seberang Jaya untuk dibedah siasat.

Beliau turut meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berkenaan kejadian itu agar menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Selatan atau mana-mana balai polis berdekatan. – Bernama

Sumber 

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


<b>Balik Pulau</b> and Pulau Betong, two gems in south west Penang

Posted: 26 Sep 2009 01:26 PM PDT



Beach at Kampung Pasir PanjiangThe western and south western part of Penang with Balik Pulau and Pulau Betong hold quite a few treasures. Seldom visited by the mainstream tourists, this part of Penang is surprisingly local and remote.

While the mainstream tourists enjoy themselves in Georgetown (Armenian Quarter) for the fantastic heritage or at Batu Ferringhi, an occasional visitor makes the effort to visit the Tropical Spice Garden, Butterfly Park in Penang or Teluk Bahang.

The southern areas of Penang are usually forgotten. And, to my shame, that included me, until now!

Balik Pulau is located in a surprisingly rural area with padifields and typical Malay houses, unique for Malaysia.

The name of town means literally "back of the island" which makes sense as it is "behind" the hills. It's a widespread town with few buildings higher then a few floors.

In Penang Balik Pulau is famous for the durian, a favorite fruit for almost all Malaysians. Around town there are several belachan (belacan) factories.

Belachan drying in the kampungs of Balik Pulau
Belachan drying in the kampungs of Balik Pulau

Belachan (belacan)

Belachan is made from fermented shrimps, then , sun dried and cut into rectangular blocks. The purpose is to use in dishes like curries and sauces. It has a strong smell which many Westerners do not appreciate but it is essential in many dishes.

When you get out of town, you might see the belachan drying in the sun. It doesn't look too exciting but trust me, it is delicious in many dishes.

The town center has two famous Laksa shops. Although laksa is by many (including me) associated with "spicy", the laksa lemak offered in these shops is smooth. The soup is thick and almost creamy.

According to some locals including our real estate agent Mr. Yeoh, the laksa lemak served in both of these shops are the best to get in Penang. And although I do not pretend to know all the laksa places in Penang, this laksa was amazing. And apparently I am not the only one, even at 3pm it was still jam-packed!

One of the two famous asam laksa food stalls in Balik Pulau
One of the two famous laksa lemak food stalls in Balik Pulau

The town is has a typical kampong atmosphere and still all the facilities you possibly want are available with a bank, post office, market, supermarkets, food stalls and bus station. The feel however is as if being in a totally different part of Malaysia, only 30km or so from Georgetown.

Typical traditional Malay houses in Balik Pulau
Typical traditional Malay houses

Pulau Betong

At the far south of Penang, following a remote little rolling road lies a small beach and Kampung Pasir Panjiang. The island Pulau Betong is nearby too.

Pulau Betong
Pulau Betong at the west coast of Penang

The beach at Kampung Pasir Panjiang is remote, no public transport reaches the beach through a small and hilly road with here and there some spectacular views towards Pulau Betong. It's a truly beautiful and hardly touched area.

The beach is small, it is directed south and when I visited it was clean and good for swimming, including with little kids.

Tsunami

Typical Malay house in the Balik Pulau countrysideThe Tsunami of Christmas 2004 was mostly felt in this area of Penang. It was mostly in north and west Penang the tsunami made casualties and ravaged the land. Here too some people died in the rising of the water mass.

Getting there and away

In fact, it is all remarkable close to Georgetown, but it's not that easy to travel to without your own transport. If you don't have your own transport, take the bus, there are regular buses from Komtar and Nibong bus station

There are three main roads connecting George Town with the south west part of Penang

  1. Follow the motorway in the direction of the airport. Take the junction to Balik Pulau in Bayan Lapas using the P11 and P14
  2. Alternatively you can go further south to the airport and follow the southern road (#6) over the southern part of the Penang hills to Balik Pulau.
  3. A much nicer alternative is to take the road to Batu Ferringhi and Teluk Bahang. Follow directions for road #6 to the Teluk Bahang Dam and through the hills into the lowlands of Balik Pulau.

For those who love a real treat, get a bicycle and cycle all along the island, the whole loop is about 65 km.

Back to the top of Balik Pulau

Return to homepage



 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved