Sabtu, 20 Oktober 2012

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Sep 2012 11:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Time To Love: Cerpen : Man Untuk Ana (ii)

Posted: 26 Sep 2012 05:28 PM PDT


"Bang long… weekend ni kita pergi lepak nak?"
Dahi Man berkerut. "Kau ni kena sampuk dengan penunggu ke Luth? Tak pernah-pernah kau nak ajak bang long pergi melepak. Tiba-tiba nak ajak… demam?"
Tawa Luth terlepas. Ada pula dikatanya aku disampuk penunggu? Tak sayang mulut betul. "Saja… pasal tak pernahlah nak pernahkan ni. Jomlah."
"Kampung la, rumah Usu Tahar. Sekarang kan musim buah… kita pergi lepak kat dusun dialah. Ok?"
Makin berkerut dahi Man. Seketika kemudian dia menggelengkan kepalanya, "Betullah kau ni dah kena sampuk dengan penunggu, Luth. Apalah sangat yang nak ada dekat kampung tu? Bang long ingat kau nak belanja pergi oversea ke? Tak pun, paling kurang lepak dekat JB. Ni kampung dekat ceruk tok kun tu kau ajak pergi? Alahai, Luth…"
"Lerr, sajalah. Lagipun dah lama tak melawat Usu Tahar tu. Sambil pergi melawat tu kita tolonglah dia kat kebun sana. Kira on la kan ni?"
"Hurmmm… Auni macam mana?" Lepak-lepak jugak. Anak sendiri mana boleh lupa.
Spontan kepala Luth dilukunya. "Kau ni sengallah. Ummi mana ada! Kan ummi pergi rumah Mak Teh, mengurut anak perempuan dia yang baru bersalin tu. Seminggu ummi kat sana. Ish, bengap betul."
Luth mengerang kesakitan. "Orang lupalah, tu pun nak angin. Dah ummi tak ada… kita angkut sekalilah Auni bawak balik kampung."
Man memandang lama ke arah Luth,
---------------------------------
Man kira keputusannya untuk ikut cadangan Luth hari tu memang satu keputusan yang tepat. Anaknya, Auni ceria saja sepanjang perjalan mereka pulang ke kampung. Tempoh empat jam dalam kereta langsung tak memberi kesan kepada Auni. Si kecil itu tetap lincah sebaik saja kakinya memijak psair putih di laman Usu Tahar. Sekejap dia berlari ke sini, sekejap dia berlari ke sana… tak terkejar Man hendak mengawalnya. Tapi Man tak kisah, asalkan Auni gembira… dia pun turut rasa gembira.

Petang tu selepas mereka merehatkan diri di rumah Usu Tahar… Man, Luth dan juga si kecil comel Auni berjalan di sekitar kampung. Auni yang lincah berjalan dipimpin ayahnya dan juga pak sunya di kiri kanan. Lincah dia berjalan sambil kasutnya yang berbunyi cit, cit, cit. Comel saja gayanya.
Lepas pusing satu kampung, mereka berhenti di kawasan sungai pula. Sungai di kampung mereka memang cantik. Airnya jernih dan tak terlalu dalam… sesuai untuk bermandi-manda. Mereka duduk di tebing sungai, masing-masing memasukkan sedikit kaki ke dalam sungai separas betis untuk merasai kesejukan air sungai itu. Auni pun tak ketinggalan untuk merasai kesejukan air sungai tu apabila ayahnya membiarkan dia bermain air dengan hujung kakinya sambil dipegang ayahnya.
"Luth, kau tolong pegang Auni. Bang long rasa macam nak ke sana kejap." Auni disuakan kepada Luth dan Luth menyambut anak kecil itu.
Auni duduk diriba Luth sekejap sebelum tiba-tiba telefon Luth berbunyi. Tanda ada orang menelefonnya.
Wow… dalam hutan pun boleh ada coverage! Ni memang betul I will follow you. Luth tersengih… buah hatinya telefon. Auni didukung dan diletakkan sekejap di atas tanah berjauhan dari tepi sungai. Luth terus mengangkat telefonnya yang dari tadi asyik 'menjerit' minta diangkat. "Hello? Ya, Nisa…"
Luth terus leka berbual dengan Nisa. Sesekali matanya memerhatikan anak buahnya yang bermain dengan bunga dan rumput di atas tanah. Tapi kemudian Luth mula terleka dari memerhatikan Auni. Nisa lebih menarik perhatiannya…
Auni dibiarkan. Luth terus hanyut berbual dengan Nisa.
---------------------------------
Sebaik saja panggilan diletakkan Man menyapa Luth. "Sembang dengan siapa? Ada pulak line dalam hutan ni ya…"
"Nisa call," Luth sengih. "Tau tak apa, bagus betul Digi ni. Tapi tak penuhlah coverage. Ada dua bar macam tu je. Lagipun bukan dalam hutan betul… dekat dengan jalan kan."
Man mengangguk perlahan. Seketika kemudian matanya melilau mencari sesuatu.
"Ooo… Auni kat si…" Luth menundingkan jari ke arah tempat dia meletakkan Auni. Bibirnya tak sempat menutur ayat sehingga habis. Auni…
"Kau ni tak boleh harap langsung! Aku suruh kau tengokkan budak tu kejap je. Dah hilang anak aku." Suara Man bertukar menjadi keras. Luth tak berani nak menjawab. Dia cuma mendiamkan diri.
"Auni! Auni kat mana sayang?" Man memanggil nama anaknya. Luth pun turut sama mencari Auni. Memang salah dia. Dia yang cuai… Luth mula diserang rasa bersalah.
"Kau cari kat sana. Aku cuba cari dekat jalan." Luth terus menghilangkan diri ke arah semak yang ditunjukkan oleh abangnya. Man pula malas nak bertelagah dengan Luth, kakinya pantas di atur ke arah jalan tar. Auni lebih penting masa tu
"Auni! Auni!" Man melaungkan lagi nama anaknya. Hati ayahnya benar-benar diburu rasa gelisah. Kepalanya memandang kiri dan kanan. Melilau mencari anaknya… "Auni kat mana sayang… jangan buat ayah risau sayang. Auni!" Man menjerit kuat nama anaknya. Tapi kelibat anaknya masih tak kelihatan.
"Bang long jumpa tak?" Luth muncul dalam keadaan termengah-mengah. Dia tunduk memegang lutut. Penat terkejar ke sana-sini mencari Auni. Sudah hampir sejam mereka mencari Auni di kawasan sungai tu. Man mula khuatir, kalau-kalau Auni terjatuh ke dalam sungai ketika Luth terleka tadi.
"Belum lagi. Semua salah kaulah, Luth. Jadi apa-apa dekat anak aku. Nahas kau!" Luth menelan air liur mendengar ugutan abangnya. Adik tak adik, Man betul-betul angin sekarang dengan Luth.
Jalan kampung yang lenggang tanpa orang yang lalu lintas di situ membuatkan Man mati kutu untuk bertanyakan pada orang. Ke mana pula la Auni pergi?
"Assalamualaikum, err… encik." Serentak Man dan Luth menjawab salam dan berpaling ke arah suara yang ayu tu. Mata Man membesar. Bercahaya…
"Auni! Anak ayah…" Man menarik nafas lega apabila Auni berada di hadapan matanya. Luth pun turut sama menarik nafas lega. Kalau betul tak jumpa Auni, memang dia akan jadi korban abangnya la jawabnya.
"Tadi saya jumpa dia tengah berjalan sorang diri kat tepi jalan ni. Bahaya, itu yang saya dukung dia…" wanita itu menjelaskan pada Man. Man cuba mengambil Auni dari dukungan wanita itu tapi Auni seolah-olah tak sudi pergi kepadanya. Auni berpaling darinya dan memeluk manja leher wanita itu. Man menarik semula tangannya, kepala anaknya diusap perlahan. Auni pula elok sahaja terlentok manja pada dada wanita ayu yang berada dihadapan matanya sekarang. Man terpesona seketika.
"Err…" wanita tu serba salah bila Auni tak mahu melepaskan pegangannya. Man cuba mengambil lagi Auni dari wanita itu tapi Auni tetap tak mahu melepaskan wanita itu. Man pula diserang rasa serba salah dengan kerenah anaknya.
"Tak apalah encik… saya rasa dia mengantuk ni. Biar saya hantarkan anak encik balik ke rumah ya. Rumah encik dekat mana?" wanita itu sekali menawarkan diri untuk membantu Man. Man pula tak tahu nak cakap apa… serba salah menggunung kerana menyusahkan wanita dihadapannya ini.
"Err, dekat depan simpang sana." tangannya menunjukkan ke sebelah kiri jalan.
"Ooo, rumah Usu Tahar ke?"
Man dengan Luth terkejut. "Macam mana awak boleh kenal dengan Usu Tahar?"
Wanita tu tersenyum ikhlas. "Kampung ni kecil je encik. Semua penduduk kenal sesama sendiri. Encik ni mesti anak saudara Usu Tahar kan?"
Man mengangguk laju, macam burung belatuk. Luth ketawa melihat abangnya yang tiba-tiba nampak kelibut semacam. Wanita tu pun turut sama ketawa, tapi ketawanya sangat sopan dan nampak manis.
"Encik berdua jalanlah dulu di hadapan, saya ikut dari belakang." Seorang yang menjaga adab dan pandai menjaga maruah diri. Man tersenyum senang. Tanpa sedar hatinya memuji lagi wanita ayu di hadapannya ini. Mereka mula berjalan pulang ke rumah Usu Tahar.
Ketika sedang berjalan, Luth dan Man yang berada jauh sikit dihadapan sesekali mengerling ke belakang. Luth menyigung perlahan lengan abangnya… "Awek cun tu bang long. Auni pun suka… tak nak try test market ke? Untung-untung Auni dapat mak baru." Luth mengekek.
Man membulatkan matanya mendengar usikan Luth. "Kau jangan nak cari pasal. Entah bini orang ke bukan kita tau."
"Bukannya conform pun dia bini orang. Try la masuk line, bang long." Luth masih cuba menyuruh Man mencuba nasib.
"Kau… pasal Auni nyaris-nyaris hilang tadi pun aku tak habis bengang lagi ni. Jangan nak menambah rasa bengang aku. Kang tak pasal kau jadi lauk makan malam nanti. Masa tu jangan tanya kenapa?" Man mengugut adiknya. Luth menelan air liurnya terus mendiamkan diri. Adiknya yang sorang ni bila kena ugut je baru nak diam. Kalau tak sampai bila tak diam!
Man tersenyum menang bila melihat Luth mendiamkan diri. Man memandang ke belakang lagi, dia nampak Auni sudah tidur dalam dukungan wanita itu. Man sekali lagi menawarkan diri untuk mendukung Auni. Tapi wanita itu menolak lagi… alasannya dah nak sampai pun depan rumah Usu Tahar, Man mengalah lalu dibiarkan Auni lena dalam dakapan wanita ayu itu.
```````````````````````````````````````
TK : Cakkk! Hehe… J apalah Man nie… awek cun depan mata pun jual mahal boleh… bukan nak try test market… aishhh. Errr, you all dah makan??

ziarah anak Shahrul <b>di Ceruk Tok Kun</b>, 29 - Usrah GBS

Posted: 03 Oct 2010 06:10 PM PDT

Assalamualaikum semua GBSian,

minggu lepas usrah GBS berkesempatan melawat dan meraikan kedatang seorang lagi bakal ahli GBS iaitu Hana Yusra.

 Hana Yusra lahir pada bulan ramadhan yang baru sahaja berlalu. Kini Shahrul sudah ada sepasang anak lelaki dan perempuan.GBS mendoakan keluarga akhi Shahrul dimurahkan rezeki dan diberkati Allah selalu.
Terima Kasih atas jamuan nasi goreng dan cucur udang yang sedap. Alhamdulillah

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


Bapa wartawan akhbar Cina maut ditembak <b>di Bukit Mertajam</b> | N9 <b>...</b>

Posted: 21 Sep 2012 07:53 PM PDT

BUKIT MERTAJAM, 22 Sept. – Bapa kepada wartawan akhbar Guang Ming Daily maut ditembak di halaman Pangsapuri Taman Sejahtera Jaya di sini malam tadi.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, SAC Mazlan Kesah berkata dalam kejadian jam 11 malam itu, mangsa Yeap Cheng Chye, 47, baru pulang daripada berniaga nasi ayam datang ke pangsapuri berkenaan untuk menghantar pinggan mangkuk ke rumah pekerjanya.

"Semasa mangsa hendak menyerahkan barangan itu datang dua lelaki yang menaiki motosikal dan pemboncengnya turun melepaskan empat das tembakan ke arah Yeap.

"Penjenayah itu juga melepaskan dua das tembakan lagi ke arah pekerjanya yang berada berdekatan lokasi kejadian kerana cuba melarikan diri," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mangsa yang mengalami pendarahan serius meninggal dunia di tempat kejadian sementara pekerja wanita berkenaan, Loh Siau Kee, 42, parah selepas tembakan itu mengenai bahu kiri dan perutnya.

Katanya polis sedang meneliti modus operandi kes berkenaan dari pelbagai aspek dan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian menghubungi balai polis berdekatan bagi membantu siasatan.

"Motif pembunuhan masih belum diketahui kerana barang berharga dan dompet milik mangsa tidak terusik," katanya.
Beliau berkata kedua suspek terbabit dikatakan memakai jaket berwarna gelap serta topi keledar berpenutup penuh dan nombor pendaftaran motosikal mereka masih belum dapat dikesan.

Katanya kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Isteri Bekas Yang Di Pertua <b>Negeri Pulau Pinang</b> Meninggal Dunia.

Posted: 26 Sep 2012 12:10 AM PDT

alt

 

GEORGETOWN 26 Sept. -  Toh Puan Siti Zainab Baharuddin, balu kepada bekas Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Allayarham Tun Dr Hamdan Sheikh Tahir, meninggal dunia, di sini hari ini.

Siti Zainab, 85, menghembuskan nafas terakhir di Hospital Pulau Pinang pada pukul 7.15 pagi selepas tiga bulan dirawat di hospital itu akibat angin ahmar.

Menurut anak sulungnya, Datin Dr Siti Khadijah Hamdan, jenazah Siti Zainab dibawa ke rumahnya di Lebuh Bukit Jambul dan akan dikebumikan di tanah perkuburan Islam Masjid Jalan Zoo di sini selepas solat Asar.

Tun Dr Hamdan dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang pada tahun 1989 hingga 2001 dan meninggal dunia pada tahun 2005.

Siti Zainab, bekas guru dan pernah menyandang jawatan Presiden Hoki Wanita Pulau Pinang serta menjadi penasihat kepada beberapa pertubuhan wanita itu, meninggalkan tiga anak dan lima cucu.

Antara yang menziarahi jenazah beliau ialah Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Mansor Othman; Timbalan Ketua Menteri 2, Dr P Ramasamy; Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Salleh Man; ahli Exco kerajaan negeri dan beberapa pemimpin Barisan Nasional (BN) negeri termasuk pengerusinya, Teng Chang Yeow.
 

Roketkini.com >> Utusan fitnah Kerajaan <b>Negeri Pulau Pinang</b> <b>...</b>

Posted: 18 Oct 2012 03:16 AM PDT

GEORGE TOWN, 18 OKTOBER: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng hari ini memperlekehkan usaha UMNO dan lidah rasminya, Utusan Malaysia untuk memainkan sentimen perkauman melalui fitnah jahatnya dengan mempersoalkan tindakan kerajaan negeri yang kononnya meminggirkan masyarakat Melayu.

Guan Eng dalam kenyataan medianya hari ini menyifatkan laporan muka depan Utusan Malaysia yang menuduh bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak menggunakan dana Akaun Amanah Perumahan Bumiputera untuk membina rumah kos rendah sebagai tindakan yang memakan diri sendiri.

Ketua Pembangkang Pulau Pinang merangkap Pengerusi Lembaga Kemajuan Wilyah Pulau Pinang (PERDA), Dato Azhar Ibrahim dilaporkan Utusan Malaysia menyelar keputusan kerajaan negeri untuk tidak menggunakan dana bernilai RM33.6 juta untuk membina 10,000 unit rumah kos rendah dan mampu milik.

"Kenyataan Azhar ini adalah tidak masuk akal kerana ini bermakna hanya perlu RM 3,360 untuk membina sebuah yunit! Saya ingin melihat PERDA bina rumah kos rendah dan mampu milik dengan kos RM 3,360 seyunit –mustahil dilakukan," kata Guan Eng.

Menurut beliau lagi, sejak tahun 2008, kerajaan negeri melalui Penang Development Corporation (PDC) telah membina 4,000 unit rumah kos rendah dan kos sederhana rendah dengan 8,000 yunit lagi disumbangkan oleh pihak swasta menjadikan keseluruhan 12,000 yunit.

Guan Eng turut berkata bahawa sungguhpun adalah tanggungjawab kerajaan pusat untuk membina rumah mampu milik, kerajaan negeri PR Pulau Pinang telah memperuntukkan RM 500 juta untuk membina rumah mampu milik di seluruh negeri Pulau Pinang, termasuk di kawasan pulau.

"RM500 juta hanya cukup untuk membina 18,000 yunit rumah mampu milik kepada semua rakyat pada 5 tahun yang akan datang,"

"Sekiranya kerajaan negeri menggunakan wang Akaun Amanah terdahulu, akan datang pula tuduhan jahat Utusan dan UMNO bahawa kerajaan negeri tidak mahu menggunakan wang sendiri untuk membina rumah mampu milik sebaliknya guna wang bumi," ujar beliau.

Untuk mengelakkan tuduhan sedemikian katanya, wang kerajaan negeri digunakan dahulu, memandangkan wang akaun amanah tidak mencukupi kerana untuk membina 350 unit rumah kos sederhana rendah, kos pembinaan tanpa kira kos tanah sahaja sudah menjangkau RM35 juta.

Menurut beliau lagi, "Kerajaan Negeri Pulau Pinang memberikan jaminan untuk membina rumah mampu milik dan dibukti dengan rumah pangsa. Kerajaan negeri, tidak seperti kerajaan UMNO-BN yang berjanji selama 28 tahun dahulu untuk membina rumah kelamin bagi anggota Tentera Udara Di Raja Malaysia(TUDM) di Bertam, Kepala Batas dan masih tidak dibina sehingga hari ini," sambil memberitahu bahawa 330 ekar tanah TUDM di Bertam, Kepala Batas tidak dibina rumah kelamin TUDM sejak 1984 tetapi disewa dengan harga hanya RM 7,000 sebulan.

"Tempoh sewaan adalah 3 tahun setiap penggal dan akan tamat pada Jun 2013. Mengapakah UMNO, Utusan dan Azhar tidak mempersoalkan apakah faedah kepada angkatan tentera dan negara kalau 330 tanah yang diambil alih tidak digunakan untuk membina rumah kelamin tetapi disewa hanya dengan harga RM7,000 sebulan?" soal beliau. – Roketkini.com

09 di kepala batas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di kepala batas - Google Blog Search


MPP Online: Umno akan hilang Parlimen <b>Kepala Batas</b> kerana Pak <b>...</b>

Posted: 05 Oct 2012 11:11 AM PDT

Gua setuju dengan pandangan Kongres Melayu P.Pinang baru-baru ni beb... Pak Lah MUNGKIN akan menyebabkan Umno hilang satu kerusi di Penang pada pilihanraya umum akan datang..

Hari tu Pak Lah kata nak bersara dari jadi Ahli Parlimen di Kepala Batas.., tapi sampai sekarang gua tak tak tahu hujung pangkal pasal kesahihan berita tu..

Diperingkat bawah pulak, dah mula ada suara-suara 'ghaib' yang berebut nak tonjolkan 'bos' dorang untuk bertanding di kerusi tu..

Bagi gua.., siapa pun yang akan bertanding di Kepala Batas nanti, kredibiliti calon akan memainkan peranan penting untuk tentukan kedudukan Umno di kerusi Parlimen Kepala Batas..

Setakat ni, gua dimaklumkan ada 6 nama dalam Umno yang berebut nakkan kerusi Parlimen tu kalau Pak Lah tak mau bertanding.. Dan diantara 6 nama tu, gua nampak ada sorang je anak tempatan yang pegang jawatan ADUN sekarang berharapan untuk menang..

Yang lain tu mintak maap lah ye.., peluang tipis je yang ada untuk jadi ahli Parlimen kalau korang bertanding.. So jangan lah perasan sangat ye...

Apapun.., itu pandangan peribadi gua je beb.., tak tahulah apa yang ada dalam fikiran Najib..

Tapi gua yakin.., kalau silap pilih calon, tak mustahil satu lagi kerusi Umno di Penang akan terlepas pada Pakatan di PRU13 nanti..

Barisan Nasional (BN) mungkin kehilangan kerusi Parlimen Kepala Batas pada pilihan raya umum akan datang jika penyandangnya sekarang, Tun Abdullah Ahmad Badawi, yang juga mantan perdana menteri Malaysia, memutuskan akan bersara daripada politik, menurut Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP).

Satu laporan laman berita Free Malaysia Today (FMT) semalam memetik presiden pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu, Encik Rahmad Isahak, sebagai berkata dengan kehilangan sebuah kerusi parlimen dan kemungkinan dua lagi kerusi dewan undangan negeri (DUN), adalah sukar bagi BN merampas semula Pulau Pinang.

Beliau berkata di kalangan orang politik percaya bahawa Tun Abdullah, yang lebih mesra dipanggil 'Pak Lah', akan bersara sebaik sahaja parlimen sekarang dibubarkan.

Ini berikutan peletakan jawatan beliau sebagai perdana menteri pada 2009.

Tun Abdullah berkhidmat sebagai Ahli Parlimen (AP) Kepala Batas sejak 1978, dan beliau dianggap antara ahli politik paling kanan di Pulau Pinang dan Malaysia.

Selepas pengunduran Pak Lah, Umno Pulau Pinang belum mempunyai pemimpin berkaliber untuk mengisi jawatan yang dikosongkannya itu, dakwa Encik Rahmad.

"Persaraan beliau mungkin menyebabkan Umno kehilangan kerusi parlimen Kepala Batas dan mungkin dua lagi kerusi kepada PAS (Parti Islam SeMalaysia)," kata beliau.

Terdapat sedikit pertikaian di kalangan anggota yang taat kepada Umno setempat untuk bertanding bagi mengisi kerusi Pak Lah, kerana ia memang sudah menjadi budaya dalam parti itu, tambahnya.

Ini akan menyebabkan BN-Umno kehilangan kerusi dalam pilihan raya umum akan datang, yang dijadualkan diadakan pada sebarang masa dari sekarang hingga Mei tahun depan, jelas Encik Rahmad.

Sehingga kini, Umno masih belum mendedahkan status Pak Lah di Kepala Batas.

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


apa ku nak kata: Mee Udang Stadium <b>Batu Kawan</b> dan datangnya <b>...</b>

Posted: 20 Oct 2012 07:55 AM PDT

Pada awalnya, memang kami berhajat nak mencuba Mee Udang di Stadium Batu  Kawan, ramai orang kata sedap. 
Muka gembira nak makan. Tasneem tertidur lepas menyusu.
Kemudian dapat tahu pulak DaddyZiyyad sekeluarga nak mai Penang, terus ajak diorang join. Padahal, ini juga kali pertama kami nak ke kedai mee udang stadium ni. Dalam hati berharaplah memang betul mee udang ni sedap.......kalau tak, kesian depa mai dari jauh tapi aku bawak ke tempat tak sedap, hehe.
Kalau dah namanya blogger, wajibul ambik gambar dulu baru makan, hiks~
Memang sedap, berbaloi-baloi tahu!! Sepinggan ni ada 4 ekor udang besar.

Mula-mula aku panggil MommyZ 'kakak', sebab aku bajet aku muda sebab DaddyZ itu supersenior masa kat sekolah Tepeng, jadi buat teori sendiri yang isterinya seniorlah juga. Okeh, rupanya kami sebaya...sori,sori MommyZ,terpanggil kak,hehe.

Udang goreng yang super sedap bagi aku. 
Selain mee, ada juga nasi goreng udang, bihun, kueh tiau......
Kalau  nasi goreng udang, dia akan serve dengan udang goreng ni.


Irfan sebaya Ziyyad, Tasneem sebaya Zayyan.... aku sebaya MommyZ. hehe.
Yang berpakat baju hitam tu........sebaya juga kah? kehkehkeh.
Makarun sedap ni ole-ole dari jauh tau, Thanks MommyZ!! Dalam kereta makan lagi, bila sampai rumah tinggal 2 biji.......sayang nak makan, sebab kalau habis, tiada baki dah,hehe. 'Shell' makarun ni lembut je, tak manis sangat, coklatnya banyak. Lepas ni pasti akan order ;)
Depa kata, mee udang kat sini lebih sedap daripada Mee Udang Mak Jah di Kuala Sepetang. 
Jangan serik nak roger kami lagi kalau mai utara, nanti kita pi try tempat makan lain pulak ;)
Sesiapa yang belum merasa tu, pergilah mencuba,pasti tak rugi punya!! Pasal memang sedap!
Nah No Fon tokeh kedai, Kak Chik : 0124870521.  Kata Kak Chik, kedai buka dan tutup tak tentu harinya,  jauh pulak di Batu Kawan, lebih baik call dulu sebelum datang *takut kecewa kedai tutup.
#kalau ada yang bertanya, berapa harga sepinggan, tidaklah aku tahu.......ehehe. Semuanya tadi, 7  orang dewasa, harganya memang unexpected!!! Murah dan sangat berbaloi!!

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Oct 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Oct 2012 03:13 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di balik pulau</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Oct 2012 03:45 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Balik Pulau</b> and Pulau Betong, two gems in south west Penang

Posted: 26 Sep 2009 01:26 PM PDT



Beach at Kampung Pasir PanjiangThe western and south western part of Penang with Balik Pulau and Pulau Betong hold quite a few treasures. Seldom visited by the mainstream tourists, this part of Penang is surprisingly local and remote.

While the mainstream tourists enjoy themselves in Georgetown (Armenian Quarter) for the fantastic heritage or at Batu Ferringhi, an occasional visitor makes the effort to visit the Tropical Spice Garden, Butterfly Park in Penang or Teluk Bahang.

The southern areas of Penang are usually forgotten. And, to my shame, that included me, until now!

Balik Pulau is located in a surprisingly rural area with padifields and typical Malay houses, unique for Malaysia.

The name of town means literally "back of the island" which makes sense as it is "behind" the hills. It's a widespread town with few buildings higher then a few floors.

In Penang Balik Pulau is famous for the durian, a favorite fruit for almost all Malaysians. Around town there are several belachan (belacan) factories.

Belachan drying in the kampungs of Balik Pulau
Belachan drying in the kampungs of Balik Pulau

Belachan (belacan)

Belachan is made from fermented shrimps, then , sun dried and cut into rectangular blocks. The purpose is to use in dishes like curries and sauces. It has a strong smell which many Westerners do not appreciate but it is essential in many dishes.

When you get out of town, you might see the belachan drying in the sun. It doesn't look too exciting but trust me, it is delicious in many dishes.

The town center has two famous Laksa shops. Although laksa is by many (including me) associated with "spicy", the laksa lemak offered in these shops is smooth. The soup is thick and almost creamy.

According to some locals including our real estate agent Mr. Yeoh, the laksa lemak served in both of these shops are the best to get in Penang. And although I do not pretend to know all the laksa places in Penang, this laksa was amazing. And apparently I am not the only one, even at 3pm it was still jam-packed!

One of the two famous asam laksa food stalls in Balik Pulau
One of the two famous laksa lemak food stalls in Balik Pulau

The town is has a typical kampong atmosphere and still all the facilities you possibly want are available with a bank, post office, market, supermarkets, food stalls and bus station. The feel however is as if being in a totally different part of Malaysia, only 30km or so from Georgetown.

Typical traditional Malay houses in Balik Pulau
Typical traditional Malay houses

Pulau Betong

At the far south of Penang, following a remote little rolling road lies a small beach and Kampung Pasir Panjiang. The island Pulau Betong is nearby too.

Pulau Betong
Pulau Betong at the west coast of Penang

The beach at Kampung Pasir Panjiang is remote, no public transport reaches the beach through a small and hilly road with here and there some spectacular views towards Pulau Betong. It's a truly beautiful and hardly touched area.

The beach is small, it is directed south and when I visited it was clean and good for swimming, including with little kids.

Tsunami

Typical Malay house in the Balik Pulau countrysideThe Tsunami of Christmas 2004 was mostly felt in this area of Penang. It was mostly in north and west Penang the tsunami made casualties and ravaged the land. Here too some people died in the rising of the water mass.

Getting there and away

In fact, it is all remarkable close to Georgetown, but it's not that easy to travel to without your own transport. If you don't have your own transport, take the bus, there are regular buses from Komtar and Nibong bus station

There are three main roads connecting George Town with the south west part of Penang

  1. Follow the motorway in the direction of the airport. Take the junction to Balik Pulau in Bayan Lapas using the P11 and P14
  2. Alternatively you can go further south to the airport and follow the southern road (#6) over the southern part of the Penang hills to Balik Pulau.
  3. A much nicer alternative is to take the road to Batu Ferringhi and Teluk Bahang. Follow directions for road #6 to the Teluk Bahang Dam and through the hills into the lowlands of Balik Pulau.

For those who love a real treat, get a bicycle and cycle all along the island, the whole loop is about 65 km.

Back to the top of Balik Pulau

Return to homepage



Lah Guan Goldsmith <b>Balik Pulau</b> | Penang, Malaysia Travel Guide <b>...</b>

Posted: 16 Oct 2012 07:08 AM PDT

Inside a little shop called Lah Guan Goldsmith (some called Lat Yuen Silversmith) located by the only roundabout in the Balik Pulau, an old man sits and works on his silverwares daily. Fong Ten Sent is his name. He has created numerous skillful, delicate silverwares for kids and adults, such as the ankles, fashion accessories and collectibles.

Master Fong has much to say about him self. Inheriting the silversmith business from his father, he works on his crafts with endless efforts. Recently his works receive acclaims from visitor worldwide and thus he sees a better future from then. After satisfying your appetite, get a feast for your eye to see Master Fong's silverware, which surely stand out as brilliant souvenirs for your loved ones.

Master Fong also a friendly old man who had a lot of conversation with us during our visit, he share his own philosophy, and experience, other then this, he also on the spot demonstrate us how he handcraft those silver accessories.

BUJANG SENANG BN: LELAKI DITEMUI MATI <b>DI BALIK PULAU</b>

Posted: 26 Aug 2012 04:51 AM PDT

Balik Pulau- Seorang lelaki ditemui mati dengan kedua belah tangan terikat dan leher dikelar dalam sebuah rumah di Kampung Sungai Pinang -- 501Awani (@501Awani)

09 di bagan ajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di bagan ajam - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di bagan ajam</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2012 01:20 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Mantan Pengerusi PGMPPS/KGMMB Pulau Pinang Menerima PJB

Posted: 21 Sep 2012 06:04 PM PDT

Tn. Hj. Abdul Waris Darus dilahirkan di Balik Pulau, Pulau Pinang pada 20 September 1945. Kini beliau berusia 66 tahun dan menetap di Bagan Ajam, Butterworth, Pulau Pinang. Beliau berkahwin dengan Asma Binti Omar yang juga merupakan pendidik dan mereka telah dikurniakan tiga orang cahaya mata.
Beliau memulakan zaman persekolahan pada tahun 1952. Sekolah pertama beliau ialah Sek Melayu Titi Teras, Balik Pulau hingga tahun 1954. Kemudian beliau ke Sek. Men. St. George Balik Pulau pada tahun 1955 hingga 1962. Beliau mendapat latihan guru di Maktab Latihan Guru Pulau Pinang pada tahun 1963 hingga 1965. Kemudian melanjutkan pelajaran di USM Pulau Pinang pada 1979 hingga 1983.
Abdul Waris Darus memulakan perkhidmatan sebagai guru pada 1 Januari 1966. Beliau seorang yang banyak memperoleh pengalaman mengajar. Beliau banyak mencurahkan bakti demi membantu mendidik anak bangsa untuk menjadi warga yang berilmu dan beramal. Antara sekolah yang pernah beliau berkhidmat ialah:
v  1966 – 1967:  SK Temoyong, Langkawi (Guru Penolong).
v  1968: SK Bayas, Langkawi.
v  1969 – 1977: SK Pendang, Kedah.
v  1978 – 1979 SK Permatang Janggus, Pulau Pinang.
v  Pada Tahun 1979 – 1983 melanjutkan Pelaran Ke USM.
v  1984 – 1992: SMK Dato' Onn, Seberang Perai Tengah.
v  1993 – 1994:  SMK Permatang Rawa, S. Perai ( Guru Penolong Kanan).
v  1994 – 2000: SMK Dato' Onn, S. Perai (Guru Penolong Kanan).
Sepanjang perkhidmatan beliau banyak menganjurkan program, mencurahkan idea dan membuat transformasi. Antara yang dapat disumbangkan oleh beliau ialah :
v  1977 – 2000: Program Mentor Mantee
Program ini membolehkan pelajar diberi perhatian yang lebih dengan mengadakan seorang guru diberi lima orang pelajar. Mereka akan dipantau dan diberi perhatian yang lebih.
v  1995 – 2000: beliau memperkenalkan Kadet Bomba, Silat Lincah di sekolahnya.
v  1995 – 2000: membangunkan program sekolah dalam taman di sekolahnya.
Dalam program ini pelbagai usaha telah digembling untuk menjadikan impian satu realiti antaranya menggadakan anjung ilmu, mini muzium sekolah, pondok ilmu, menjadikan kebersihan satu amalan gaya hidup yang sihat. Turut diwujudkan ialah perpustakaan mini. Semua ini dilakukan bagi menarik minat membaca dalam kalangan pelajar.
v  1994 – 2000: menganjurkan majlis perkembangan staf untuk mewujudkan kerjasama di kalangan staf dan percambahan ilmu.
Pentadbiran sekolah (1994 – 2000)
v  Pengurusan kewangan yang baik dan cekap.
v  Pengurusan bilik darjah yang sistematik dan teratur.
Beliau memperoleh kejayaan yang bermakna antaranya ialah program komputer yang dicetuskan beliau menjadi Johan Peringkat Negeri  tahun 1998 yang dikenali program MATA (Rekacipta).  Pada tahun 1999 pula, program tersebut berjaya mendapat tempat ke-3 antara sekolah-sekolah Malaysia.
Beliau juga gigih memulihkan penagihan dadah dalam kalangan pelajar dan masyarakat. Program Pemulihan yang diperkenalkannya pada tahun 1988–1990 berjaya membantu mengenalpasti penagih dan menghantar mereka ke Pusat Serenti untuk dipulihkan.
Antara aktiviti lain yang beliau terlibat adalah :
v  1991  - 1994: Pengerusi JKKK Daerah Seberang Perai.
v  1997 – 2003: Pengerusi Qariyah.
v  1998 – 2000: Timbalan Pengerusi SK Agama Rakyat (KAFA).
v  1998 – 2000:  Penasihat Belia Daerah Seberang Perai.
Beliau juga terlibat dalam urusan masjid Jabatan Agama Islam seperti pengurusan jenazah, mengambil tugasan pegawai masjid, urusan hal ehwal perkahwinan anak qariyah serta terlibat dalam urusan latihan bakal imam. Sekolah agama yang diwujudkan adalah untuk memastikan anak-anak qariyah kampung beliau mendapat pendidikan  agama  dan Kelas Fardu Ain.
Sebagai Pengerusi Sekolah Agama Rakyat (Darul Hikmah) Pulau Pinang yang dilantik pada tahun 2000 hingga kini, beliau terlibat dengan pelbagai aktiviti. Beliau menganjurkan pertandingan hafazan di surau dan masjid. Di samping itu beliau turut mewakili sekolah agama tersebut menandatangani MOU dengan  Sekolah Agama di Pattani, Selatan  Thailand. Di dalam MOU tersebut terdapat program pertukaran guru dan murid serta meluaskan penggunaan Bahasa Melayu dalam kalangan Pelajar Thailand.
Abdul Waris Darus bertanggungjawab menyatukan semua daerah menjadi satu pertubuhan bersifat negeri bagi memudahkan urusan dalam pentadbiran Persatuan Guru-Guru Melayu Pulau Pinang dan Seberang Perai. Ini bukan sahaja memudahkan proses pentadbiran tetapi juga dapat mempermudahkan lagi urusan pembayaran yuran oleh ahli yang bersara. Mewujudkan kerjasama  KGMMB Pusat dan cawangan Negeri untuk urusan yuran dan kebajikan. Mencadangkan satu bangunan baru diwujudkan di Seberang Perai (bangunan sekarang di Taman Koperasi Guru Tanah Liat Bukit Mertajam – 2010). Kegiatan luar yang disertai oleh beliau adalah:
v  1985 – 1988: Pengerusi KGMMB Pulau Pinang
v  1998 – 1995: AJK Persatuan Guru-Guru Melayu Pulau Pinang dan Seberang Perai  (PGMPPS).
v  1998 – 1995: AJK  KGMMB Cawangan Pulau Pinang.
v  1996 – 2000: Pengerusi KGMMB Cawangan Pulau Pinang.
v  2008 – 2012: AJK Persatuan Guru PESARA.
Abdul Waris Darus menamatkan perkhidmatan pada 20 September 2000 sebagai kakitangan kerajaan. Namun, meneruskan  mengajar sebagai tutor di Open University Cawangan Pulau Pinang dari tahun 2000 hingga 2004. Atas usaha gigihkepada negeri dan masyarakat beliau menerima beberapa anugerah iaitu:
v  2001 – Pingat Jasa Masyarakat (PJM)
v  1993 – Pergerakan gaji melintang
2011 – Tokoh Kepimpinan PGMPPS
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved