Ahad, 11 November 2012

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Sep 2012 11:23 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Anwar Arkitek Ekonomi Majukan Malaysia | MyNewsHub

Posted: 27 Sep 2012 02:11 AM PDT

SEKITAR tengah hari tadi penulis berjumpa dengan beberapa orang rakan seperjuangan. Sudah tentulah perbincangannya menjurus kepada pembentangan bajet Pakatan Rakyat yang dilakukan Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam.

Rata-rata kami berbangga dengan pembentangan tersebut kerana ia jelas sekali menyerap semua masalah dan kesusahan rakyat – kalau dapat dilaksanakan.

Bukan rahsia rakyat begitu terbeban dengan pelbagai kos sara hidup yang tinggi akibat dari pengurusan kewangan negara yang tidak cermat oleh kerajaan BN dan bajet yang dibentangkan semalam adalah jawapan kepada semua masalah tersebut.

Kami juga bersetuju bahawa Anwar adalah seorang pemimpin yang benar-benar memahami aspirasi dan kesusahan rakyat. Tidak pasti bila, tapi penulis tahu Anwar meluangkan begitu banyak masa melihat masalah rakyat, mungkin melalui beberapa siri jelajahnya yang semakin kerap kebelakangan ini.

Tidak hairan kenapa bajet Pakatan Rakyat semalam benar-benar kena dengan sasarannya – untuk mengurangkan bebanan rakyat.

Siapa sangka, penggerak reformasi berasal dari Ceruk Tok Kun Pulau Pinang ini mempunyai visi yang melangkaui pemikiran begitu ramai orang di negara dan dunia ini, termasuk mereka yang pakar dalam bidang ekonomi sekalipun….Baca Selanjutnya Di Sini

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

Pihak Pembelaan Anwar Menutup Kes, Tiada Saksi Baru

Dato' Seri Anwar Wajar Bertanding Di Putrajaya

Sampai Hati The Economist Tuduh Anwar Begitu...

Anwar Bertopengkan Islam Tutup Peribadi Sebenar

Apa Kaitan Kes Razak Baginda?

Mahu Peguam Anwar Dikenakan Tindakan

28 Feb: Pengurusan Kes Anwar Saman Utusan

Apabila Sang Tikus Takutkan Tikus Yang Lain

Kumpulan Nuklear Akan Gempur Anwar!

Wanita Misteri Tampil Beri Penjelasan

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Jet Peribadi: Kemewahan Yang Anwar Tidak Mahu Rakyat Tahu <b>...</b>

Posted: 23 Sep 2012 09:43 PM PDT

September 24, 2012   ·   47 Comments

SELANGOR-1

KALAU ikut ironi, Anwar Ibrahim sekarang hanya kurang 1 jenis pengangkutan awam yang belum berada dalam pemilikannya, iaitu kapal laut dan yang seumpama dengannya.  Lain dari itu, semua jenis sudah ada, bas, treler, kereta, 4WD dan terbaru, jet peribadi.

Itupun rasanya, akan datang dapat jugalah kita lihat kapal dengan muka Anwar padanya, dilihat dari jumlah sumbangan dana yahudi kepada NGO-NGO haram yang ada kaitan dengan Anwar dan Pakatan Rakyat seperti SUARAM, IKD dan Bersih (sekadar menyebut beberapa).  Dana yang khabarnya sudah mencecah nilai jutaan ringgit kalau dihimpunkan semua sekali.

Alasannya nanti, senang Anwar dan rombongannya nak melawat pulau-pulau di negara ini untuk berkempen memenangkan Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum akan datang.  Hakikatnya, Pakatan Rakyat tak daftar pun.

Mewah tak mewah Anwar tu ya.

Tapi hari ini penulis lebih minat nak cerita soal jet peribadi itu dulu sebab gambar Anwar dalam jet itu dah ada depan mata, kapal belum lagi, dah ada besok kita ceritalah.

Rasanya takat duit-duit kumpul dari tin milo ni mungkin tak seberapa sangat nilainya, cukup-cukup nak bayar upah penceramah sajalah kot.  Itupun tak boleh nak kata juga sebab Bendahari PAS, Dr. Mohd Hatta Ramli juga digambarkan bersama-sama dalam jet peribadi tersebut.

Kita tak mahulah berspekulasi kenapa dalam ramai-ramai pemimpin PAS yang ada, Bendahari PAS sahaja yang diberi penghormatan untuk naik pesawat mewah tersebut. 

Terserah kepada semua orang untuk menilainya macam mana sebab yakinlah, lepas kecoh-kecoh ni, tak siapa di antara pemimpin yang terlibat nak buka mulut pasal isu ini lagi dah.

Tapi apa pun macai PAS yang bodoh-bodoh menghulurkan 'derma jihad' dalam tin milo di ceramah-ceramah, boleh berbangga sedikit sebanyak sebab wang derma macai semua sudah mampu menyewa jet peribadi yang di datangkan khas dari Amerika Syarikat sana untuk bawa Anwar dan juak-juaknya berjalan ke Sabah, Sarawak dan Labuan.

Diri sendiri ada yang tak mampu nak naik kapal terbang sekalipun, apatah lagi jet peribadi tapi sebab bodoh punya pasal, orang lain yang merasa kenikmatan dari 'derma jihad' yamg macai semua hulurkan.

Walaupun Tien Chua dipetik NST hari ini sebagai berkata "The private jet in which Anwar had flown last week was 'quite cheap' to charter" (Jet peribadi yang digunakan Anwar untuk terbang minggu lepas adalah 'agak murah' untuk disewa), itu tidak mengurangkan kemarahan rakyat Malaysia yang rata-rata sakit hati dengan sikap hipkorasi Anwar dan juak-juaknya.

Jet peribadi tu, berapa murah yang kita cakapkan sekarang  ni?  RM 1 juta atau RM 2 juta, berapa murah?  Ingat ya, jet itu disewa dari sebuah syarikat di New York sana dan berada di Malaysia beberapa hari untuk mengangkut Anwar dan rombongannya.

Jadi berapa murahkah yang dimaksudkan?  Yang pasti bukan RM 1000 ke bawah punya nilai.

Oh ya, sebelum terlupa, soal Anwar menyewa jet peribadi 'murah' ini tidak ada kaitan dengan sesiapa ya, sebab tidak ada gambar.  Jadi gebang banyak-banyak pun menuduh orang sana, menuduh orang sini pun guna jet peribadi, tidak ada gunanya sebab tidak ada bukti.

Sedangkan yang jet peribadi 'murah' yang kita cakapkan sekarang ini, ada bukti, ada gambar, dipostkan pulak di Twitter pemimpin PKR sendiri, bukan pandai-pandai buat cerita.

By


09 di kepala batas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di kepala batas - Google Blog Search


Hangit Blog: Kerusi Pak Lah <b>Di Kepala Batas</b> Direbut Reezal Merican?

Posted: 09 Oct 2012 07:40 PM PDT

.

Perebutan untuk Kepala Batas berlaku dalam Umno

Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menjadi ahli parlimen Kepala Batas sejak tahun 1978 namun ada kemungkinan beliau tidak akan bertanding sebagai calon dalam pilihanraya umum akan datang.
Pilihan raya umum akan datang dijangka menjadi perlawanan sengit untuk membentuk kerajaan Malaysia baru. Beberapa kerusi di seluruh negara cenderung untuk menjadi pertempuran hangat oleh sebab dimenangi dengan majoriti tipis. The Malaysian Insider melihat beberapa kerusi panas ini dalam apa yang dikatakan pilihan raya sengit untuk memerintah Malaysia.
BUTTERWORTH, 10 Okt — Bandar sepi Kepala Batas, jauh dari hiruk-pikuk ibu negeri Pulau Pinang George Town atau Butterworth, adalah sebuah perbandaran yang semakin meningkat di utara Seberang Perai dengan Dewan Millenium sebagai mercu tanda utama.
Walaupun peningkatan dalam pembangunan perumahan baru sehingga infrastruktur di bandar kecil, orang-orang di sana kekal sebagai komuniti rapat yang menjaga diri mereka sendiri. Dan salah satu yang paling terkenal sudah pasti bekas perdana menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Abdullah yang lebih dikenali sebagai Pak Lah, telah menjadi ahli parlimen kawasan ini semenjak tahun 1978.
Bekas Perdana Menteri yang bertutur secara lemah lembut itu masih sangat dihormati dan dipandang tinggi oleh orang Kepala Batas, menurut ahli Barisan Nasional (BN) tempatan.
"Malah, walaupun beliau bukan seorang calon dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang, apa yang beliau perlu lakukan adalah membuat penampilan dan menyokong sesiapa yang bertanding dan BN pasti akan mengekalkan kerusi itu seperti tahun-tahun sebelumnya," katanya.
Malah, keyakinan yang telah membawa kepada kerusi dianggap sebagai "laluan langsung ke Parlimen" telah menyebabkan perebutan dalaman bagi barisan Umno tentang siapa yang harus menggantikan Abdullah. "Ini adalah kerusi pasti-menang jadi sudah tentu beberapa pemimpin Umno kini bersaing untuknya," kata sumber.
Beliau berkata pemimpin-pemimpin Umno tidak bimbang tentang kemungkinan PAS boleh merampas kerusi itu dari mereka pada masa pilihan raya.
"Kepala Batas, walaupun banyak perkembangan, masih banyak kawasan luar bandar dan di kawasan luar bandar, orang berfikir secara berbeza jadi, tidak salah bagi Umno untuk berfikir bahawa ini adalah kerusi pasti-menang," katanya.
Beliau menambah bahawa orang-orang di kawasan luar bandar, terutamanya masyarakat Melayu, adalah sekumpulan orang yang setia dan apabila mereka merasakan bahawa mereka telah dijaga dengan baik, mereka akan mengundi kerana mereka merasa terhutang budi. Bagi 34 tahun lalu, orang itu adalah Abdullah.
Walaupun Reezal seolah-olah menjadi calon yang paling mungkin bagi menggantikan Abdullah, bekas ADUN Bertam, Datuk Hilmi Abdul Rashid turut melobi bagi kerusi tersebut. Terdapat cakap-cakap bahawa Datuk Zainal Abidin Osman, sepanjang jalan dari Nibong Tebal, boleh terjun ke kerusi tersebut oleh kerana hubungan rapat dengan Abdullah.
"Sudah tentu sekarang Abdullah tidak lagi bertanggungjawab, Zainal tidak akan mempunyai peluang yang lebih berbanding Reezal atau Hilmi terutama apabila keputusan itu terpulang kepada ketua Umno dan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak," sumber dalaman parti berkata.
Dengan jelas, Abdullah terganggu dengan pergaduhan dalaman ini. Dalam ucapannya baru-baru ini, beliau menggesa ahli-ahli Umno untuk meletakkan kepentingan parti melebihi kepentingan diri bagi memastikan kemenangan BN dalam pilihan raya akan datang.
Beliau dilaporkan berkata bahawa dia tidak mahu melihat pergaduhan dalaman di kalangan ahli-ahli kerana ia boleh melemahkan parti, menyebabkan huru-hara dan menggambarkan Umno sebagai sebuah parti sombong.
Jika pemimpin Umno mengetepikan kepentingan diri, Reezal akan menjadi pertaruhan terbaik kerana masih muda dan muncul lebih mampu untuk berkhidmat.
"Penduduk mahu melihat perubahan seperti dijanjikan oleh BN jadi akan menjadi bijak bagi BN meletakkan beberapa muka-muka baru untuk menunjukkan mereka melakukan perubahan kepimpinan dan memberi laluan kepada golongan muda memimpin," sumber yang lain berkata.
Reezal mungkin akan melawan setiausaha Pemuda PAS Pulau Pinang, Ustaz Afnan Hamimi Taib Azamudin yang disebut-sebut bakal bertanding di kawasan parlimen Kepala Batas.
Dalam PRU 2008, Abdullah telah dicabar PAS oleh Mohd Subri Arshad dan menang dengan majoriti 11,246.
Hampir 75 peratus pengundi di sini adalah Melayu dan salah satu faktor penting untuk menguasai kerusi itu adalah untuk memenangi hati orang Melayu.
Seorang pemerhati politik tempatan berkata bahawa orang Melayu luar bandar mudah gembira dan kini dengan semua pemberian dalam Bajet baru, mereka pasti menjadi lebih pro-BN.
"Mereka adalah orang yang mudah jadi dengan semua pemberian kepada mereka seperti BR1M dan subsidi telefon pintar, mereka akan menjadi sangat gembira dan akan mengundi dengan sewajarnya," katanya.
Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa orang-orang di kawasan Bertam, kawasan yang kebanyakannya Cina, akan menjadi lebih sukar bagi. Orang Cina membentuk kira-kira 21 peratus pengundi di kawasan itu.
Tetapi Bertam hanya membentuk sebahagian kecil daripada 21 peratus sebagai kawasan kebanyakannya pengundi Cina, Kampung Selamat, adalah kubu kuat BN. Ini adalah kerana terdapat lebih 80 ladang babi di kawasan itu dan penternak babi ramai masih bimbang dengan PAS dan dasar Islam mereka.
Afnan sememangnya perlu untuk meyakinkan pengundi bukan Melayu bahawa PAS, sebagai salah satu komponen gabungan Pakatan Rakyat (PR), boleh berkhidmat kepada mereka seperti BN.
Tidak dikenali oleh orang BN, Afnan telah membuat kehadirannya dirasai dengan membuat lawatan di kawasan pilihan raya tersebut di kawasan-kawasan kebanyakannya orang Melayu; menganjurkan pelbagai acara komuniti dari memberi ceramah sertamenyampaikan bantuan kepada mereka yang memerlukan.
Ahli perniagaan muda ini, yang dalam usia 40-an, bersikap mesra dan merendah diri maka tidak hairanlah beliau agak disukai oleh beberapa penduduk di kawasan itu walaupun hakikatnya dia bukan dari Kepala Batas tetapi dari Bukit Mertajam.
"Kami telah mendapat penerimaan cukup baik daripada pengundi setakat ini, jadi kami yakin bahawa pada masa ini, kita hanya mungkin dapat merampas kerusi ini dari BN," kata seorang ahli PAS. Namun begitu samada populariti yang semakin meningkat di peringkat akar umbi boleh diterjemahkan kepada undi masih belum dapat dilihat./~TMI

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


Puluhan Ribu Hadir Ceramah Penerangan <b>Di Bayan Baru</b> - Penang <b>...</b>

Posted: 07 Nov 2012 07:21 PM PST

Sekeping gambar yang dihantar oleh penduduk di Pulau Pinang menceritakan segalanya. Penghantar mewakili penduduk-penduduk di kawasan Jalan Mahsuri, Bayan Baru, Pulau Pinang, memberikan bukti bagaimana sambutan yang diberikan kepada "ceramah penerangan" Pakatan Haram yang berlangsung pada 03 November 2012, jam 9.00 malam, gaal memberi impak menarik perhatian penduduk Pulau Pinang, terutama penduduk Bayan Baru.
Adalah difahamkan ceramah bekenaan tidak mendapat sambutan dengan kehadiran cuma dalam sekitar 20 orang. Apa yang menjadi rungutan penduduk sekitar adalah tindakan angkuh penganjur yang menutup jalan utama untuk membina khemah-khemah ceramah di tengah jalan. Dengan tidak menyajikan ceramah daripada Maharaja Lawak Negara yang diketuai oleh Anwar Ibrahim, memang sudah dijangkakan ceramah PR memang akan sunyi sepi, kecuali dengan  kehadiran jin-jin yang berada di sekitar tempat ceramah berkenaan.
Published with Blogger-droid v2.0.9

09 di permatang pauh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di permatang pauh - Google Blog Search


MPP Online: HOT!! Mangsa LIWAT terbaru <b>di Permatang Pauh</b>..

Posted: 05 Oct 2012 05:00 PM PDT

Kalau tak menipu, bukan lah pencacai penjilat Anwar namanya beb.. Gua rasa, menipu dan memfitnah tu dah jadi darah daging puak-puak kaldai Pakatan semua..

Yang paling baru.., puak-puak Pakatan menerusi blogger bertaraf kaldai dorang telah KANTOI dalam membuat propaganda bertaraf budak tadika..

Petang semalam, ada sorang lelaki bernama Talib yang didakwa kononnya Ketua Cawangan Umno Batu 5 bertindak membakar baju Umno dan juga menaikkan banner mengecam pemimpin Umno negeri..

Gua nak dedahkan disini, lelaki tu sebenarnya adalah ahli PKR.. Mamat yang bernama Talib tu merupakan bekas ahli Umno yang KALAH dalam pertandingan merebut jawatan Ketua cawangan..


Kecewa kerana kalah.., mamat kurus kering tu terus mengisi borang keahlian PKR.. Semua orang di Batu 5 tahu pasal mamat sewel tu beb..

Dan gua juga dimaklumkan, mamat yang meroyan petang semalam tu sebenarnya DIBAYAR oleh geng dorang sendiri untuk menyamar sebagai Ketua Cawangan Umno Batu 5 seterusnya memburukkan Umno negeri..

So..., semua adegan tiga suku mamat tu sebenarnya adalah lakonan semata-mata yang DIUPAH oleh gerombolan pemuja Anwar.. Banner serta segala sepanduk juga sebenarnya disediakan oleh PKR..

Korang nak bukti? Cuba korang teliti gambar dibawah ni beb.. Tengok betul-betul loud healer yang digunakan oleh mamat tu.. Nampak tak ia bertulis AMK Permatang Pauh?


Jadi.., KANTOI lah sudah puak-puak Pakatan laknatullah di Pmtg Pauh ni untuk memburukkan Umno negeri.. Gua diberitahu bahawa laporan Polis akan dibuat terhadap mamat tersebut dan juga beberapa blog pencacai PKR...

Inilah akibatnya kalau menipu tu dianggap sebagai satu ibadah didalam polisi Pakatan... Apa nak heran.., kalau kawan dengan setan pun tak salah.., menipu pun biasalahhh...

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Oct 2012 01:41 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Sep 2012 01:53 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

UMNO Online - Projek Solar <b>Di Batu Kawan</b> Bukti DAP, Guan Eng <b>...</b>

Posted: 28 Mar 2012 02:20 AM PDT

Kategori Berita Pilihan

Projek Solar Di Batu Kawan Bukti DAP, Guan Eng Kaki Putar Alam

Oleh : Ropikah Ahmad

BATU KAWAN, 28 Mac – Kerajaan DAP Pulau Pinang telah terbukti tidak bertanggungjawab apabila membelakangkan kepentingan rakyat tempatan khususnya di Batu Kawan sendiri apabila meluluskan pembinaan projek kilang solar biarpun ia memberi kesan buruk kepada alam sekitar.

Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Mohd Nordin Mohd Kassim membidas tindakan dangkal kepimpinan kerajaan negeri yang diketuai oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri.

"Fikirkan sendiri bagaimana tindakan DAP apabila loji pemprosesan Lynas di Pahang mahu diusahakan maka mereka buat bantahan sehinggakan demonstrasi besar-besaran digerakkan bukan saja di negeri terbabit tetapi di Padang Kota juga dibuat sedangkan dalam diam mereka ini menggerakkan satu projek yang lebih berbahaya," katanya kepada UMNO-Online.

Dilaporkan, Bosch Group dari Jerman akan melabur RM2.2 bilion bagi membina kilang pengeluaran panel solar di Pulau Pinang selepas perjanjian memorandum yang dibuat kerajaan negeri.

"Sepatutnya hal-hal sedemikian dibincangkan dengan penduduk di sini terlebih dahulu dan mereka perlu memberi penjelasan kepada rakyat khususnya penduduk di Batu Kawan berhubung projek kilang Solar yang akan dibina di kawasan berkenaan.

"Persoalannya kenapa Lynas di Pahang diperbesar-besarkan sedangkan projek kilang solar yang diluluskan oleh pentadbiran negeri disembunyikan? Apa motif sebenar tindakan tersebut dibuat?"

Tegas beliau lagi, penduduk Batu Kawan sendiri tidak bersetuju dengan pembinaan kilang berkenaan yang bukan saja akan mencemarkan alam sekitar tetapi juga itu akan menjejaskan aktiviti harian penduduk di situ.

"Kawasan Batu Kawan bukan besar mana pun malahan penduduknya pun tidaklah seramai mana jadi sewajarnya kepimpinan negeri bukan saja menjaga hati penduduk tetapi juga mengambil berat akan apa yang berlaku kepada persekitaran mereka," katanya.

Jelas beliau, kajian yang telah dijalankan mendapati bahawa proses solar ini akan mengeluarkan lebih 10 bahan kimia dan bahan-bahan ini dikhuatiri akan menjejaskan punca pendapatan penduduk termasuklah ternakan ikan yang terjejas.

"Jika projek Lynas yang telah disahkan tidak memberi kesan berbahaya diprovokasikan dan dijadikan bahan proganda tetapi mengapa pula projek solar yang memberi kesan negatif kepada rakyat dibiarkan dibina?"

Pada 26 Februari lalu, satu demonstrasi Hijau telah digerakkan oleh pakatan pembangkang di Kuantan, Kuala Lumpur manakala di Pulau Pinang diketuai sendiri oleh Ketua Menterinya sebagai protes terhadap pembangunan kilang pemprosesan nadir bumi (rare earth) di Gebeng, Kuantan, Pahang milik syarikat Lynas Coporations LTD dengan mengatakan ia akan menghasilkan radioaktif yang membahayakan kesihatan dan boleh memberi kesan buruk terhadap manusia dan alam sekitar.

Namun begitu, hasil kajian didapati bahan nadir bumi adalah unsur penting dalam industri elektronik terutama sekali untuk penghasilan barangan seperti Ipad, komputer, Galaxy Tab, kipas helikopter, telefon mudah alih, turbin angin dan lain-lain malah mengikut data ekonomi, sebahagian besar bahan nadir bumi diimport dari China bagi memenuhi 90% hingga 97% permintaan industri elektronik di seluruh dunia yang semakin berkembang pesat.

Bukan itu saja, saintis pembangkang iaitu Dr Che Rosli Che Mat dari Pas juga telah menjelaskan bahawa operasi kilang pemprosesan nadir bumi tersebut adalah selamat dan tidak mendatangkan mudarat. – MediaUMNO.

Berita Bertarikh Pada 5:20 PM

mi1: Angkara Barisan Nasional <b>di</b> Pulau Pinang

Posted: 07 Sep 2012 01:47 PM PDT

GEORGE TOWN – Kerajaan UMNO-Barisan Nasional telah menjual sebanyak 980 ekar di Tanjung Tokong, 325 ekar di Lebuhraya Jelutong dan 750 ekar di Batu Kawan kepada Abad Naluri Sdn Bhd.
Demikian kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam kenyataan medianya hari ini; sambil menyebut bahawa penjualan tanah oleh Pakatan Rakyat tidak mampu menyaingi kehebatan UMNO-BN menjual tanah.
Menurut beliau, UMNO-BN Pulau Pinang sengaja membesarkan isu penjualan tanah sebanyak 1.1 ekar di Jalan Zainal Abidin. Pada masa yang sama UMNO Barisan Nasional enggan memberikan penjelasan ke atas keuntungan sebanyak RM5 juta yang telah dikaut oleh pemimpin-pemimpin UMNO pada tahun ini dalam masa tiga setengah bulan menjadi 'broker tanah' bagi 31 pemilik tanah Melayu di Batu Kawan.
Guan Eng dalam kenyataannya juga memberitahu, UMNO Barisan Nasional telah menjual tanah utama di Tanjong Tokong pada harga RM1 sekaki persegi dan tanah tebusguna Lebuhraya Jelutong pada harga RM20 sekaki persegi.
Tambah Ketua Menteri Pulau Pinang ini lagi, penjualan secara tender terbuka oleh kerajaan negeri pimpinan Pakatan rakyat terbukti berjaya mendapat harga yang paling tinggi melebihi harga pasaran.
"Sebaliknya penjualan tanah yang dilakukan oleh UMNO Barisan Nasional tidak begitu".
"Perjanjian penebusguna dan memajukan Tanjong Tokong yang bertarikh 1990 dan 1999, pemaju hanya diberi hak untu menebusguna dan memajukan sebanyak 980 ekar tanah dipersisiran Tanjong Tokong pada harga RM1 sekaki persegi." Kata Guan Eng.
"Lebuhraya Jelutong pula, dibawah perjanjian bertarikh 1997, 2002 dan 2003, pihak pemaju diberi hak untuk menebusguna sebanyak 325 ekar tanah sebagai gantian untuk pembinaan Lebuhraya Jelutong dengan kos anggaran RM300 juta dan bayaran RM25.4 juta. Dalam erti kata lain, jumlah kos RM325.4 juta untuk 325 ekar tanah". Jelas Guan Eng dalam kenyataannya.
Jumlah ini bersamaan dengan RM1 juta seekar ataupun RM20 sekaki persegi, pemaju boleh membayar RM25.4 juta dalam jangka masa 10 tahun dari 2005 hingga 2015.
Guan Eng turut mengulas bahawa, pemimpin Barisan Nasional, termasuk Pengerusi BN Teng Chang Yeow, enggan memberi penjelasan tentang keuntungan RM5 juta yang dikaut oleh pemimpin UMNO sebagai broker tanah atau kenapa tanah negeri dijual dengan begitu murah semasa mereka masih berkuasa.
"Jika pemimpin-pemimpin BN boleh menjual tanah dengan begitu murah semasa berada di tampuk kuasa, apakah mereka tidak akan melakukannya lagi sekiranya kembali berkuasa?" ujar Guan Eng… 

Mat Sabu hampir pasti bertanding <b>di</b> Parlimen <b>Batu Kawan</b>

Posted: 31 May 2012 12:16 AM PDT

Demam pilihanraya semakin terasa. Setiap hari ada saja yang bertanya pada sharpshooter bila bubar parlimen? Jawabnya mudah..tanyalah BN (Bini Najib)

Semakin dekat dengan pilihanraya semakin banyak spekulasi tentang calon-calon yang akan bertanding dan pastinya calon hebat seperti Mat Sabu tidak terlepas dari perbualan hangat politik rakyat. Ramai yang bertanya, Mat Sabu akan bertanding di mana?

Khabar angin kini yang bertiup kencang dari Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang adalah Mat Sabu hampir pasti menjadi calon di Parlimen Batu Kawan. Guan Eng merupakan sahabat baik Mat Sabu di kamar penjara. Bukan lagi rahsia hubungan akrab Mat Sabu dan Guan Eng ibarat 'isi dan kuku.'

Sharpshooter selaku Pengarah Pilihanraya Dun Bukit Tengah merangkap Ketua Penerangan Keadilan Batu Kawan, sudah pasti berita ini ibarat 'pucuk dicita..ulam mendatang..tidak cukup tapak tangan..Stadium Batu Kawan kami tadahkan..'

Pimpinan PAS di Kawasan Batu Kawan amat berharap Mat Sabu akan bertanding di Parlimen Batu Kawan akan menjadi kenyataan. Parlimen Batu Kawan kini adalah YB Prof Ramasamy TKM 2 merangkap Adun Perai.

Malam ini jangan lupa bersama Mat Sabu dan Chegubard di Kg Tok Panjang, Dun Bukit Tengah, Parlimen Batu Kawan. Ceramah gelombang KUNING ke Putrajaya..jumpa di sana..

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

09 di Gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Gelugor - Google Blog Search


Kronologi: Roboh binaan &#39;haram&#39; <b>di</b> Sg.<b>Gelugor</b> selepas 5 tahun <b>...</b>

Posted: 09 Nov 2012 02:35 AM PST

SEKUMPULAN Direktorat Penguatkuasaan Majlis Perbadaran Pulau Pinang (MPPP) semalam menjadi mangsa keganasan 10 pemuda - dipercayai penyokong Umno - gara-gara mahu merobohkan sebahagian binaan tambahan tanpa kebenaran membabitkan sebuah rumah milik Melayu di Sungai Gelugor, Sungai Pinang.

Seorang pemandu jentera turut dikasari selain cermin jenteranya dipecah oleh pemuda-pemuda misteri berkenaan.

Kekecohan yang berlaku kira-kira jam 10.00 pagi itu tergendala sehingga jam 11.30 pagi sebelum menerima campur tangan polis.

Dilaporkan, sehingga kini langkah penguatkuasaan masih tertangguh sungguhpun aduan penduduk setempat kepada Majlis dilakukan sejak lima tahun lepas lagi.

Ekoran itu, beberapa blog serta Facebook mesra pembangkang Pulau Pinang - Umno dan Barisan Nasional - mula menggambarkan pentadbiran Ketua Menteri Pulau Pinang, YAB Tuan Lim Guan Eng serta DAP anti Melayu hatta cuba digambarkan mengusir Melayu daripada negeri berkenaan.

Sumber memberitahu, langkah penguatkuasaan itu sebenarnya adalah hasil aduan jiran setempat sendiri sejak lima tahun lepas dan MPPP telahpun melaksanakan prosedur berwajib sebelum langkah akhir merobohkan binaan tanpa kebenaran itu cuba dilakukan semalam.

Malah kata sumber lagi, Majlis pernah beberapa kali menangguhkan langkah penguatkuasaan ke atas rumah berkenaan, termasuk selepas diminta secara rasmi oleh Koid Teng Guan, iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP bagi Kawasan Sungai Pinang.

Berikut adalah kronologi kes bagi membuktikan MPPP mengikut prosedur sebelum langkah meruntuhkan binaan haram itu cuba dilakukan semalam.

2007, 1 Oktober – Satu notis telah dikeluarkan di bawah Seksyen 72 Akta Jalan, Parit dan Bangunan ke atas kerja-kerja pindaan dan tambahan yang telah dijalankan tanpa kebenaran. 

Majlis juga telah menerima aduan berhubung pembinaan ini.  

Tambahan adalah dari jenis tiang dan konkrit bertetulang berukuran 10' 0'' x 80' 0'' dan juga pada bahagian depan 20' 0'' x 10' 0''. 

Tiada sebarang pelan dan kelulusan diperolehi dari MPPP dan juga bangunan tiada anjakan 2 meter dari sempadan lot sisi.

2007, 11 Oktober – Notis susulan dibawah Sek.72(6) Akta Jalan Parit dan bangunan dikeluarkan memberi tempoh 30 hari kepada pemilik untuk meroboh dan mengosongkan premis terbabit .

2008, 2 Januari – Notis 24 jam Sek.97 dikeluarkan meminta pemilik mematuhi arahan notis sebelum ini dan juga notis untuk memberi MPPP kuasa untuk memasuki bangunan bagi tujuan penguatkuasaan.

2008, 21 Julai – Kes ini telah dibawa ke mahkamah untuk kesalahan dibawah Seksyen 70 AJPB dan pada 21/7/2008 En.Md.Noor bin Tahir pemilik premis  telah mengaku salah dan telah dikenakan denda oleh mahkamah sebanyak RM2,000/=.

2008, 4 November - Kes ini kemudiannya dibentang ke mesyuarat JPO pada untuk tindakan perobohan.

2009, 19 Januari - Penguatkuasa telah memberikan amaran lisan kepada pemilik premis.

2009, 17 Februari - Satu surat rayuan daripada YB Koid Teng Guan telah diterima meminta Majlis menangguhkan tindakan perobohan dan beri tempoh masa kepada pemilik untuk mematuhi notis. 

Rayuan ini telah dipanjangkan kepada Tuan SU utk pertimbangan dan pemilik diberikan tempoh 3 bulan untuk patuhi undang-undang.

2009, 12 Mac - Surat makluman kepada YB Koid Teng Guan dan pemilik berkenaan lanjutan tempoh 3 bulan telah dikeluarkan pada 12/3/2009. 

Untuk makluman pemilik tidak mengemukakan sebarang permohonan pelan bangunan kepada majlis sehingga kini dan struktur haram di tapak juga dibiarkan terbengkalai dan tidak dirobohkan. 

Tempoh lanjutan juga telah tamat dan tiada sebarang permohonan dikemukakan.

2012, 7 Disember – Pengadu En.Zulkifly menghantar emel kepada Majlis menyatakan kelewatan Majlis mengambil tindakan ke atas aduan yang beliau yang telah berlarutan selama 5 tahun.

2012, 25 Julai – Memo jabatan kepada Penguatkuasa minta tindakan penguatkuasaan dijadualkan.

2012, 28 Ogos – Surat pemberitahuan kepada YB Kawasan Tuan S.N Rayer dan juga kepada YB Exco dikeluarkan untuk memaklumkan  tindakan penguatkuasaan yang akan diambil ke atas premis ini.

2012, 4 Oktober – Surat maklumbalas dari YB kawasan Tuan S.N.Rayer diterima memaklumkan yang pihak YB tiada bantahan ke atas tindakan penguatkuasaan.

2012, 7 November – Memo diterima dari Pejabat Penguatkuasa memaklumkan yang perobohan akan dilaksanakan pada 8.11.2012 ke atas premis tersebut.

2012, 8 November – Jam 10.00 pagi tiba di tapak dan memaklumkan penghuni rumah seorang perempuan warga emas dan anak perempuan beliau akan tujuan operasi dan menerangkan kepada beliau secara baik akan perlanggaran undang-undang yang telah dibuat oleh pemilik rumah. 

Di mana pada jam lebih kurang 11.15 pagi terdapat sekumpulan ( 10 orang ) pemuda melayu tiba dan membuat kecoh ditapak.

Pemandu jentera berantai telah dikasari oleh pemuda-pemuda terbabit dan cermin kaca jentera tersebut telah ditendang hingga pecah oleh salah seorang daripada mereka. 

Dengan bantuan dari pihak Polis yang ada kekecohan dapat dileraikan dan keadaan adalah terkawal.

"Kronologi kes ini akan dibentangkan kepada kepemimpinan Kerajaan Negeri dalam masa terdekat, mungkin minggu depan untuk menolak fitnah pihak-pihak tertentu," ujar sumber kepada PenangInsight.com.

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved