Jumaat, 2 Ogos 2013

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


sud@is: Buah Mertajam ada <b>di Bukit Mertajam</b>?

Posted: 21 Apr 2013 06:56 PM PDT

Bahagian 1 (buah/pokok yang hampir pupus)

Kebanyakkan orang tahu ada tempat di Pulau Pinang yang bernama Bukit Mertajam, tapi ada juga yang tak tahu ada buah yang bernama buah mertajam. Tak tahu lah juga mungkin buah mertajam banyak terdapat disana, yang ni kena tanya orang Bukit Mertajam la nampaknya...

Ada juga kawan-kawan aku yang panggil buah ni, buah taik kambing, sbb rupanya bulat bujur seiras taik kambing...hahaha zaman kanak kanak nakal..
Pokoknya sederhana tinggi dan rendang, kalu tak silap buahnya bermusim..Buah nilah yang menjadi serbuan kanak-kanak termasuk aku (ditempat aku lah) selain jambu batu yang banyak biji tu..
Rasanya kelat kelat manis tak la sesedap semanis anggur. 
Buah anggur, apple boleh makan bila mak ayah keluar pekan...mungkin sekali dalam 3-4 bulan.
Pokok ni macam tumbuh liar maksudnya bukan pokok tanaman komersial tapi sekarang jarang dah nampak pokok ni dikampung-kampung, mungkin dah pupus kot.

buah yang belum masak, mula2 hijau, kuning,oren, merah, merun seterusnya hitam


Banyak lagi buah kegemaran masa zaman budak-budak...
Buah apa kegemaran anda masa kecik- kecik dulu?..hai sibuk nak tau....

Ada sapa2 yang tahu khasiat buah ni?

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved