Sabtu, 6 April 2013

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Jawatan Kosong Kerajaan <b>Negeri Pulau Pinang</b> - 4 April 2013 <b>...</b>

Posted: 04 Apr 2013 12:00 AM PDT

Jawatan kosong terkini di Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Permohonan adalah dipelawa daripada wargaegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan sebagai:-

1.PEKERJA AWAM KHAS R3
2.PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT F29

MUAT TURUN IKLAN JAWATAN DAN SYARAT KELAYAKAN

Tarikh tutup permohonan: 4 April 2014
Lokasi: Pulau Pinang
Sektor: Kerajaan

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Mar 2013 03:51 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2013 03:05 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2013 03:03 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Nov 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Nov 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Nov 2012 03:13 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Warisan Darah dan Airmata <b>di</b> Muzium Perang Pulau Pinang.

Posted: 18 Nov 2012 07:55 AM PST

Oleh : Harith Faruqi Sidek
Antara lokasi yang menarik untuk dilawati jika melancong ke Pulau Pinang ialah Muzium Perang (War Museum) yang terletak di Batu Maung, atau alamat lengkapnya Lot. 1350, Mukim 12, Daerah Barat Daya, Batu Maung, 11960, Pulau Pinang. Muzium merupakan kubu perang yang asalnya dibina oleh tentera British sekitar tahun 1930an sewaktu era perang dunia kedua, ianya dibina sebagai langkah mempertahankan Pulau Pinang daripada serangan musuh. Kubu ini dibina dengan keluasan 20 ekar diatas Bukit Batu Maung, projek pembinaanya dipertanggungjawabkan kepada pasukan jurutera diraja British ( The Royal British Engineer) dengan bantuan buruh dari kalangan rakyat tempatan serta yang dibawa dari tanah jajahan British yang lain. 
Kubu ini dilengkapi dengan terowong bawah tanah serta kemudahan ketenteraan yang lain seperti kubu peninjau, berek tentera, penjara, kubu anti kapal terbang, meriam, pusat rawatan dan lain-lain. Sewaktu Pendudukan Jepun sekitar tahun 1942, kubu ini telah ditawan dan dijadikan markas dimana tawanan perang ditahan, diseksa dan dibunuh oleh tentera Jepun. Antara peninggalan yang menarik ialah dikawasan ini masih kekal beberapa buah perkuburan milik tentera British dan Jepun, malah kawasan dimana tentera Jepun melaksanakan hukuman pancung turut dipelihara.
Menurut seorang petugas, muzium ini mula dibersihkan untuk dipelihara pada tahun 2002, iaitu pada ketika projek pembangunan di kawasan Batu Maung mulai rancak, sebelumnya kubu lama ini terbiar dalam misteri, malah Bukit Batu Maung itu juga dikenali sebagai 'Bukit Hantu'. Pengurusan muzium perang ini dibawah tanggungjawab Penang War Museum Sdn. Bhd. Para pengunjung dikenakan yuran masuk sebanyak RM20 untuk dewasa dan RM10 untuk kanak-kanak atau tiket keluarga (2 dewasa dan 2 kanak-kanak) bernilai RM55.
Melawat ke Muzium ini adalah amat disyorkan bagi pencinta sejarah, penyelidik atau para pelancong, ianya dapat memberi sedikit sebanyak gambaran nyata tentang warisan kehadiran tentera British dan Jepun di Tanah Melayu ketika kancah perang dunia kedua.

5,000 rumah mampu milik <b>di Batu Maung</b> | N9 Kini - Portal Berita <b>...</b>

Posted: 26 Aug 2012 11:34 PM PDT

PULAU PINANG, 27 Ogos – Kira-kira 12 hektar tanah milik kerajaan Persekutuan di Batu Maung di sini dikenal pasti berpotensi dibangunkan dengan projek perumahan mampu milik untuk rakyat di negeri ini.

Tanah seluas itu boleh didirikan kira-kira 5,000 buah rumah untuk keperluan golongan berpendapatan rendah.

Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Maung, Datuk Abdul Rahim Saibu berkata, beliau berhasrat untuk memohon daripada kerajaan Pusat bagi membolehkan projek berkenaan dilaksanakan.

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


Lagi 60 orang ahli PKR keluar parti <b>di Bayan Lepas</b> !!#tolakPR <b>...</b>

Posted: 01 Apr 2013 04:23 PM PDT

Sebanyak 60 anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR) dari kawasan Bayan Lepas di sini keluar daripada parti itu dan menyertai UMNO kerana hilang keyakinan terhadap kemampuan parti itu untuk membela nasib rakyat Pulau Pinang.

Wakil kumpulan itu, Mohd Eruwan Yusof, 35, berkata, selama lebih lima tahun bersama dengan PKR, beliau mendapati perjuangan parti itu tidak mempunyai makna untuk rakyat.

"Dahulu kami terlalu ghairah inginkan perubahan kerana itu kami beri sokongan penuh tetapi akhir-akhir ini kami merasakan keadaan di Pulau Pinang ini bukannya bertambah baik sebaliknya menjadi kelam-kabut dan bergolak," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menerima borang keahlian daripada Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Bayan Lepas Syed Ameruddin Syed Ahmad di Flat Taman Emas, Sungai Batu, di sini.

Sementara itu Syed Ameruddin berkata, tindakan Mohd Eruwan dan rakan-rakannya memilih UMNO membuktikan bahawa sokongan rakyat terhadap Umno dan Barisan Nasional kini semakin kuat.

Katanya, rakyat mulai sedar bahawa permainan politik kerajaan pakatan pembangkang hanya membuang masa dan kerajaan negeri itu tidak mampu melakukan sebarang perubahan untuk membela nasib rakyat.

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


Grand Ocean, <b>Tanjung Bungah</b>, RM 2000 - IProperty

Posted: 05 Apr 2013 11:38 PM PDT


09 di nibong tebal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di nibong tebal - Google Blog Search


Pemuda BN Sudah Tawar Hati? Bakal Kalah <b>Di Nibong Tebal</b> <b>...</b>

Posted: 31 Mar 2013 05:18 AM PDT


Petang tadi, satu program konvoi bermotorsikal telah dianjurkan Barisan Nasional bahagian Nibong Tebal.

Ternyata semangat dan kesetiaan mereka terus bersama Barisan Nasional, majlis dihadiri oleh peserta sehingga mencecah 1000 orang.

Dengan semangat jitu yang ditampilkan, Parlimen Nibong Tebal dilihat bakal kembali ke tangan Barisan Nasional.

Berikut adalah sebahagian gambar dan video sepanjang majlis itu berlangsung;



p/s : Anak muda Nibong Tebal sudah menunjukkan sokongan padu.

Uruk-Hai: 3 Ribu RELA Sambut Hishammudin <b>Di Nibong Tebal</b> !!

Posted: 24 Feb 2013 06:53 AM PST

Bertempat di USM Trans Krian Nibong Tebal Pulau Pinang hari ini , 3 ribu anggota RELA berjaya dikumpulkan dalam satu program bersama Menteri Dalam Negeri YB Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein.Kehadiran beliau di sambut dengan penuh meriah para anggota RELA yang menunggu ketibaan beliau seawal jam 10.00 pagi tadi.
Dalam majlis tersebut Datuk Hishamuddin turut mengingatkan para sukarelawan khususnya anggota RELA supaya memperkuatkan semangat dan jati diri masing-masing.
YB Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein mengingatkan gerakan kesukarelaan bukan  untuk menanam kebencian, menabur fitnah atau  melaga-lagakan antara  kaum, tetapi untuk penyatuan  dan untuk  keamanan.
Malah ia sekaligus mewujudkan gelombang untuk  mematahkan arus kebencian, perpecahan, pertembungan kaum, budaya, agama, serta menolak aktiviti  keganasan.




Sumber Artikel Oleh MMI

Petikan Dari Sinar Online Sewaktu PC...


Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yakin Polis Diraja Malaysia dapat membongkar dua lagi sindiket pemerdagangan bayi di negara ini dalam tempoh terdekat.
Beliau berkata keyakinan itu berdasarkan kejayaan membongkar dua sindiket pemerdagangan bayi dalam operasi 'Ops Pintas Sayang I dan II' yang dilakukan polis Pulau Pinang.
"Ada lagi tahanan akan dibuat dan bayi-bayi diselamatkan...dalam Ops Pintas Sayang I polis menyelamatkan 10 orang bayi manakala dalam Ops Pintas Sayang II seramai 22 bayi diselamatkan.
"Kami juga akan menjalin bekerjasama rapat dengan badan bukan kerajaan, Majlis Anti Pemerdagangan Orang dan beberapa agensi berkaitan untuk membanteras sindiket pemerdagangan bayi ini," katanya kepada pemberita selepas program bersama Pasukan Sukarelawan Malaysia (RELA) di Dewan Utama, Universiti Sains Malaysia di sini hari ini.
Beliau berkata Kementerian Dalam Negeri juga akan bekerjasama dengan agensi antarabangsa di negara transit yang terlibat dalam sindiket pemerdagangan bayi seperti China, Bangladesh dan Australia.
"Kerjasama dengan pasukan risikan di peringkat antarabangsa amat diperlukan agar sindiket ini dapat dibanteras, dan yang bersalah dibawa ke muka pengadilan dan didakwa mengikut Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007," katanya.
Hishammuddin juga menjelaskan bahawa pemburuan suspek yang terlibat dengan sindiket pemerdagangan bayi bukan bertujuan menghukum ibu bapa yang membeli bayi itu, sebaliknya melindungi bayi terlibat dari aspek perundangan demi masa depan mereka.
"Sekiranya bayi-bayi itu mempunyai sijil kelahiran atau dokumen yang diperoleh daripada saluran yang salah atau tidak sah akan timbul masalah apabila mereka besar dan mahu bersekolah, ini akan menjejaskan masa depan mereka.
"Kita akan cari jalan penyelesaian untuk masalah ini, jika tidak bersalah jangan rasa takut, kesemua bayi dan kanak-kanak yang diselamatkan akan ditempatkan di bawah perlindungan Jabatan Kebajikan Masyarakat," katanya.
Pada 22 Feb lepas, polis Pulau Pinang berjaya menyelamatkan 22 orang bayi dan kanak-kanak yang dipercayai menjadi mangsa sindiket terbabit dan menahan 45 orang dalam Ops Pintas Sayang II.
Terdahulu pada 24 Jan, polis Pulau Pinang membongkar sindiket menjual bayi dan kanak-kanak yang bergerak aktif di negeri ini, Kedah dan Perak apabila menahan 33 individu dan menyelamatkan lapan bayi serta seorang kanak-kanak. - Bernama

Sokongan rakyat kepada BN <b>di Nibong Tebal</b> meningkat

Posted: 22 Jan 2013 09:09 AM PST

NIBONG TEBAL - "Pelaksanaan walkabout, ceramah, melawat pesakit dan turun padang pemimpin dan jentera UMNO telah meningkatkan sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN)."

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Zainal Abidin Osman menambah:

"Hasil daripada program-program yang dilaksanakan itu menunjukkan UMNO sudah bersedia untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 pada bila-bila masa.

"Jentera parti telah bersiap sedia. Orang ramai telah menyertai program yang diadakan itu, ini petanda baik kepada BN."

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas majlis Penyampaian Bantuan Sara Hidup Nelayan di daerah Seberang Perai Selatan di Dewan Perda, Sungai Acheh di sini semalam.

09 di seberang jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di seberang jaya - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di seberang jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Mar 2013 01:35 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Aqeem Photo Gallery: CLINIC CAFE <b>SEBERANG JAYA</b>

Posted: 24 Feb 2013 07:11 PM PST

There was a day I went to Seberang Jaya, Penang.
Bukan saje pergi suka2 melancong ke, melawat sedara ke hape. Kita pergi buat kerja kena outstation taw!
Beberapa hari duduk situ, buleh kata hari2 pekena nasik kandaq.  Siang malam kari. Naik cemuih!
Nak dijadikan cerita, berdekatan dengan tempat kita buat kerja tu, adalah satu restoran ni yang boleh bikin hati tertarik. 
Manusia ni kalau sakit dan tak sihat akan pergi klinik. Tapi di Seberang Jaya, kalau lapar dan dahaga pun boleh pergi klinik. Klinik di sini bukan sekadar tempat untuk mendapatkan rawatan, tetapi ianya telah berkembang menjadi tempat makan. Saya tak pasti ada berapa banyak klinik seumpama ini di Malaysia. Mungkin ini satu-satunya.
Takde sape pun yang rekemen suruh saya makan kat sini. Jadi saya belum tahu tahap kesedapan menu yang disajikan. Lagi pun pada saya, sedap itu subjektif. Sedap bagi kita, mungkin tidak bagi orang lain. Dan ianya bergantung kepada keadaan tahap kelaparan sewaktu mengadap makanan tu. Kadang2 kita rasa biskut kering cicah teh-o pon sodap giler bila tahap kebuluran mencapai tahap gaban. Kadang2 tu pulak makang nasik lauk ikang singgang dengan ulang cicoh budu sedapnya bukang kepalang. Maka kerana itu saya mengamalkan prinsip daun serai, daun gaharu, belum try, belum tahu. 
Nak kata makanan dia healthy sangat tak jugak. Ada jer ala carte goreng2 dengan kandungan beribu-ribu kalori.  Kesimpulannya di sini, it's not about the food. It's about the concept, theme and decoration.
Café ni terletak di Jalan Todak 3, Pusat Bandar Seberang Jaya, Pulau Pinang, bertentangan pula dengan Supermarket Billion berhampiran dengan pusat membeli-belah Sunway Carnival. Ianya berada di satu kawasan dimana ia cuba memberi cabaran kepada beberapa buah restoran nasi kandar bertaraf gergasi yang terdapat berhampiran dengannya.   
Sekali pandang memang tak perasan ianya sebuah café. Dua kali pandang  mungkin kedai menjual peralatan untuk klinik. Tiga kali pandang, baru perasan. Restoran rupanya. 
Saya tidak pasti siapakah pemilik restoran ini. Walau pun begitu, perasaan saya lebih terarah kepada ianya dimiliki oleh non-muslim.  Kerana itu, sebelum masuk, saya cuba menggunakan hak saya sebagai pengguna. Ada seorang wanita berpakaian uniform putih, lagaknya seperti jururawat sahaja, nampak tercegat di muka pintu sambil memegang buku menu.
"Halal lah encik… kalau tak takkan saya kerja kat sini", akak itu berkata dengan fasihnya dalam bahasa Malaysia.
"Oh, kalau macam tu, boleh lah kita makan kat sini", saya membalas kenyataan akak tersebut dengan berkata kepada rakan saya.
"Eh… boleh apa pulak tak boleh. Ramai jer Melayu makan kat sini", kata akak sambil menjemput kami masuk.
"Memanglah muka akak nampak Melayu… kot lah Indon ke, Sabah Sarawak ke", saya berkata balik, tapi dalam hati je lah.
Maka dengan keyakinan dan iman yang teguh, kami melangkah masuk ke restoran ibarat seorang seorang pesakit mencari tuan doktor.
Saya terkesima dengan dekorasi restoran ini.  Ia membuatkan saya terasa seolah-olah seperti berada di satu sudut dalam sebuah hospital. Setiap benda yang ada di restoran ini ada kena mengena dengan hospital, klinik dan kesihatan. Poster yang menghiasi dinding restoran penuh dengan informasi biologi hal ehwal dalaman tubuh manusia. 
Cuma secara peribadi, saya rasakan ianya terlalu merah. Ada ke klinik / hospital yang guna warna merah? Owh... mungkin pemiliknya peminat pasukan "Setan Merah" agaknyer. Jadi bila gabungkan kelab bolasepak dengan kesihatan, inilah jadinya. Hahahaha... pandai2 jer aku buat kesimpulan.
Orang tak ramai, mungkin kerana di luar waktu makan. Kami datang 4.00 petang, baru nak lunch, apa barang!!!
Nurse tengah ambik order.
Lampu bilik bedah yang digunakan untuk membedah makanan dia atas meja makan.
Diorang guna bekas ni untuk letak sudu, garfu dan tisu. Sama jugak kalau kat hospital diorang letak pisau, gunting dan peralatan bedah lain.
Kelalang kon diguna untuk isi air minuman.
Bekas makanan yang biasa digunakan untuk letak peralatan bedah. Harap2 benda ni bukan bekas terpakai yang dibeli dari hospital.
IKLAN: Kami menyediakan perkhidmatan fotografi, dengan pengkhususan kepada majlis perkahwinan, keraian, hari jadi, aqiqah dan majlis-majlis rasmi, sesuai dengan kemampuan dan keperluan anda. Harga boleh bincang maaaa.... Sila hubungi kami di sini.

EAM13-Futsal Mesra Belia DUN <b>Seberang Jaya</b> - Suara Generasi <b>...</b>

Posted: 25 Feb 2013 12:17 AM PST

Futsal-seberang-jaya-johan

PERMATANG PAUH, Ahad, 24 Februari 2013: 16 pasukan telah menyertai pertandingan futsal merebut hadiah bernilai RM1000 di Saffira Sports Planet, Seberang Jaya sempena Futsal Mesra Belia DUN Seberang Jaya, Permatang Pauh. Program ini dianjurkan oleh Gerakan 4B Kawasan Permatang Pauh dengan kerjasama Pejabat Belia dan Sukan Daerah Seberang Perai Tengah. Program bermula pada jam 3.00 petang.

Sambutan golongan belia di dalam sukan futsal yang diyakini dapat membentuk belia mengikuti aktiviti-aktiviti sukan dan kecergasan. Program ini juga bertujuan untuk menarik sebarapa ramai golongan belia mendekati aktiviti-akviti gaya hidup sihat dan menghindar golongan belia terjebak dalam aktiviti yang tidak sihat. Disamping itu program ini diharap akan dijadikan jambatan hubungan keakraban anatara belia setempat dan mendekatkan golongan belia dengan pemimpin-pemimpin setempat.

Majlis penyampaian hadiah disempurnakan oleh Sdr. Mohd Amiruddin Bin Abd Hamid, EXCO Pemuda UMNO BahagianPermatang Pauh merangkap Pengerusi Gerakan Belia 4B Kawasan Permatang Pauh.

Johan pertandingan dimenangi oleh Pemuda UMNO Cawangan Seberang Jaya yang membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM300 manakala pasukan Tropedo ditempat kedua yang menerima hadiah wang tunai RM200. Pasukan Old Boys dan Suka-Suka FC A masing-masing ditenpat ketiga dan keempat yang menerima wang tunai RM100.

Program ini tamat jam 7.00 petang.

Aksi-pemain

Aksi permainan

Aksi-pemain-2

Pantas dan cepat

Aksi-pemain-3

Salah satu aksi pemain dalam gelanggang



09 di bagan ajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di bagan ajam - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di bagan ajam</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 01:44 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

AKAK DIBALIK PINTU: Ada Toyolkah <b>di Bagan Ajam</b>, Seberang Perai?

Posted: 23 Oct 2012 02:07 AM PDT

Tidak pasti sama ada cerita ini sudah lama berlaku ataupun tidak. Namun kisah ini dicatatkan pada 2011 yang lalu tentang kisah misteri toyol di kawasan Bagan Ajam, Seberang Perai. Lebih 100 keluarga di tiga kampung dekat sini hidup dalam keadaan tertekan dan keresahan berikutan wang simpanan mereka semakin kerap hilang. Mereka mendakwa, kehilangan itu dipercayai angkara perbuatan toyol berdasarkan beberapa kejadian pelik dilalui penduduk sebelum rumah mereka dimasuki dan wang disedari hilang.



Penduduk berkata, biarpun pelbagai cara diguna untuk menghalang kecurian itu termasuk menggunakan khidmat perubatan tradisional, namun sehingga kini kejadian itu terus berlaku dan ia kini semakin menjadi-jadi hingga merimaskan mereka.
Seorang penduduk, En.Abd.Aziz Ishak, 64, dari Kampung Contoh berkata, kecurian dipercayai angkara toyol itu mula berlaku awal Ogos lalu apabila wang di rumahnya sering didapati hilang.
"Peliknya, jumlah wang yang hilang itu bukannya banyak hanya sekadar RM50 dalam satu-satu masa, namun kejadian kecurian itu akan berulang menyebabkan jumlahnya kerugian dialami saya sahaja mencecah RM300″

"Sebagai orang lama saya dapat mengagak ia melibatkan toyol kerana makhluk ini hanya mengambil sejumlah RM50 sahaja pada satu masa biarpun pada masa sama terdapat sejumlah wang lain yang disimpan di dalam laci, poket seluar mahupun di bawah bantal" katanya.
Peniaga kedai makan, Pn.Norzuliatun Nordin, 35, mengalami kejadian sama beberapa kali sebelum ini selepas menyedari wang simpanannya sering kurang sebanyak RM50 setiap hari.
"Saya percaya ini perbuatan toyol kerana sebelum menyedari wang simpanan hilang, saya sering terdengar rengekan suara kanak-kanak di kawasan rumah yang kemudiannya diikuti dengan perasaan seram dan gementar"
"Setiap kali selepas mengalami suasana begitu saya mendapati wang simpanan menjadi susut sebanyak RM50 dan kejadian terbaru dialami pada Ahad lalu apabila wang kutipan raya anak hilang sebanyak RM50″ katanya.
Menurutnya, selepas tujuh kali mengalami keadaan sama dia berjumpa dengan seorang pengamal perubatan tradisional dan dimaklumkan ia angkara toyol berdasarkan ia merengek seperti kanak-kanak sebelum memasuki rumah mangsanya.
Kehilangan Wang Berlaku Sehingga Lima Kali
Bagi En.Huszaimi Abu Hassan, dari Flat Teluk Air Tawar berkata, dia lima kali mengalami kehilangan wang sejak mula menyambut puasa lalu.
"Selepas mendengar banyak rakan kehilangan wang, saya mula mengambil pelbagai langkah keselamatan termasuk mengikut petua orang lama menghalau gangguan makhluk halus ini seperti menabur kacang hijau di muka pintu dan menyelitkan benda tajam seperti jarum dan paku didinding dan tepi tingkap.
"Namun semua usaha ini tak berkesan apabila mendapati kacang hijau itu berselerak seolah-olah diusik oleh toyol manakala paku dan jarum dicabut dan hilang menyebabkan saya turut mengalami nasib malang kehilangan wang akibat dicuri," katanya.
Penduduk Mengeluh Kerana Ikhtiar Gagal
Dalam pada itu, hasil temuramah kami ke atas penduduk tiga kampung berkenaan, kebanyakan mereka mengeluh kerana pelbagai langkah diambil termasuk berpakat menganjurkan majlis bacaan ayat-ayat suci al-Quran dan surah Kursi namun kecurian itu masih berlaku.
Pn.Norma Bakar, 43, yang tiga kali mengalami kecurian berkata, dia dan penduduk lain mula menggunakan satu lagi petua baru iaitu mencucuk wang kertas RM50 dengan jarum bagi menghalang wang simpanan mereka daripada dicuri toyol.
"Penduduk juga mengambil satu pendekatan lain iaitu mencucuk buah limau purut dengan paku dan diletakkan berdekatan wang simpanan dalam usaha menghalangnya dari hilang"
"Memang sah ini kerja makhluk halus itu kerana jika diletakkan wang kertas lain seperti RM10 dan RM5 ianya tidak terusik tapi jika terdapat wang kertas RM50 ia akan didapati hilang," katanya.


Haaaa...itulah kisah toyol kat Malaysia ni..kat luar negara tak tahulah kalau2 makhluk bernama toyol ni wujud ke tidak...namun korang tahu tak macamana cara diorang nak bela toyol ni...cuba baca cara2 nak dapatkan toyol kat sini pulak....
baca jer tau...jgn amalkan...

Lagi kemalangan maut melibatkan bas <b>di</b> PLUS highway.. | Cerita <b>...</b>

Posted: 22 Feb 2013 06:42 PM PST

Alfatihah.. tak sampai hati nak baca berita ni..

------

TAPAH – Hajat seorang anak menguruskan pengebumian bapanya yang meninggal dunia akibat sakit tua, tidak kesampaian apabila maut dalam nahas membabitkan sebuah bas ekspres dan lori di Kilometer (KM) 314.3 Lebuh Raya Utara Selatan (arah Utara), di sini, pagi semalam.

Kemalangan yang berlaku pada kira-kira jam 7 pagi itu turut mengakibatkan pemandu bas, Mohd Anuar Jantan, 42, maut sementara lima penumpang lain cedera.

Mangsa, Abdul Rahman Noh, 59, bersama isteri, Rahani Limat, 56, menempuh perjalanan lebih 500 KM menaiki bas dari Johor Bahru, tengah malam semalam dan sepatutnya tiba di Bagan Ajam, Seberang Perai, Pulau Pinang sekitar jam 10 pagi.

Allahyarham yang duduk di kerusi belakang pemandu maut di tempat kejadian akibat kecederaan pada seluruh badan, sementara isterinya cedera di bahagian kiri kepala.

Anak mangsa, Mohd Amin, 32, berkata, dia pada awalnya mencadangkan ibu bapanya agar mengambil perjalanan bas sebelah pagi.

Bagaimanapun katanya, sebelum sempat menitip pesanan itu, dia dimaklumkan ibu bapanya sudah dalam perjalanan dengan menaiki bas kira-kira 12.30 tengah malam.

"Saya sempat berpesan kepada arwah ayah dan mak agar ambil bas pagi ini (semalam). Tetapi mak beritahu mereka sudah berada di dalam bas dari Johor ke Pulau Pinang.

"Belum sempat fikir apa-apa, saya dikejutkan pula dengan panggilan mak mengatakan mereka terbabit dalam kemalangan," katanya ketika ditemui di Hospital Tapah, semalam.

Mohd Amin yang merupakan anak kedua daripada enam beradik berkata, ketika kejadian, dia berada di Pulau Pinang menguruskan jenazah datuknya yang meninggal dunia kira-kira jam 11 malam pada usia 93 tahun.

Katanya, dua hari sebelum nahas, dia sempat bertemu kedua-dua ibu bapanya di kediaman mereka di Kempas Jaya, Johor. Namun ketika itu, ayahnya tidak menunjukkan sebarang perubahan sikap.

"Tak sampai lapan jam, saya kehilangan dua ahli keluarga. Pertemuan dua hari lalu adalah kali terakhir kami. Walaupun arwah tegas, namun dia tetap menyayangi kami adik-beradik," katanya.

 

Isteri reda

Isteri Allahyarham yang  dimaklumkan insiden itu reda dengan pemergian suaminya.

Anak saudara mangsa yang hanya dikenali sebagai Ida berkata, Rohani yang cedera di kepala dipercayai terkena serpihan cermin bas, kini dalam keadaan stabil dan dapat menerima berita kematian suaminya dengan tenang.

"Kami tak sangka dalam kesibukan menguruskan jenazah datuk, kami perlu bergegas ke sini untuk membawa pulang jenazah bapa saudara saya. Sepanjang perjalanan (semalam), kami doakan ibu saudara saya selamat," katanya.

Ida berkata, arwah ada menghubungi mereka memaklumkan akan segera pulang ke Pulau Pinang menaiki bas pada awal pagi bagi menyempurnakan pengebumian dan majlis tahlil. Tetapi tidak sangka, itulah panggilan terakhir bapa saudaranya itu.

 

Polis siasat punca

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tapah, Superintendan Som Sak Din Keliaw berkata, polis masih jalankan siasatan bagi ketahui punca kejadian.

Menurutnya, siasatan awal mendapati, insiden berlaku apabila bas yang membawa sembilan penumpang dari arah Johor ke Pulau Pinang itu gagal memotong lori membawa muatan penutup silinder gas dan mesin memproses plastik di hadapannya.

"Bas itu cuba kembali ke lorong kiri, namun terlanggar belakang lori berkenaan. Mereka yang maut adalah pemandu dan penumpang bas. Kedua-duanya parah dan maut di tempat kejadian," katanya.

1.6 juta rakyat penentu empat projek lebuhraya, sistem - Roket Kini

Posted: 03 Mar 2013 05:21 AM PST

GEORGE TOWN, 2 MAC: Sejumlah 1.6 juta rakyat Pulau Pinang akan menentukan pelaksanaan empat projek lebuhraya bernilai RM6.3 bilion dan cadangan sistem trem di seluruh negeri yang akan menghubungkan Pulau dengan Seberang Perai.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, kerajaan PR Pulau Pinang akan menyerahkan keputusan menentukan penganugerahan tender empat projek lebuhraya bernilai RM6.3 bilion, termasuk terowong bawah laut pertama di Asia Tenggara dari Gurney Drive ke Bagan Ajam kepada 1.6 juta rakyat negeri itu.

Katanya, pembinaan empat lebuhraya utama itu dianugerahkan kepada konsortium terdiri daripada sebuah syarikat tempatan dan Beijing Urban Construction Group iaitu syarikat pembinaan dari China yang membina Stadium Olimpik "Bird's Nest" di Beijing.

Laksana sistem trem, bukan projek monorel

"Sekiranya memenangi kuasa di Putrajaya, PR bercadang melaksanakan sistem trem di seluruh negeri untuk menghubungkan Pulau dan Seberang Perai kerana monorel yang dicadang Barisan Nasional tidak sesuai untuk bandar warisan dunia seperti Pulau Pinang dan strukturnya yang tinggi akan merosakkan keindahan estetika negeri itu.

"Sistem trem yang bergerak atas tanah adalah sesuai dengan warisan Pulau Pinang, jalan alternatif baru diperlukan supaya jalan sedia ada dapat digunakan untuk landasan trem," katanya dalam kenyataan media, di sini, hari ini.

Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP berkata, projek monorel BN tidak akan menjadi kenyataan walaupun BN menang di Pulau Pinang kerana monorel tidak akan diizin oleh UNESCO dan pembinaannya akan mengakibatkan kehilangan taraf Bandar Warisan Dunia UNESCO, tambahan BN tidak pernah menepati janji monorel dulu yang dibuat mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 2006

Menurutnya, janji itu juga tidak ditepati Datuk Seri Najib Tun Razak selama menjadi Perdana Menteri, jadi kita harus menunggu sehingga Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri untuk merealisasikan sistem trem.

"Pengangkutan awam adalah bidang kuasa kerajaan Persekutuan semata-mata. Meskipun kerajaan negeri mempunyai dana, kerajaan Persekutuan boleh menafikan lesen dan kerjasama untuk membenarkan sistem pengangkutan awam di Pulau Pinang.

"Keengganan bekerjasama itu jelas apabila kerajaan Persekutuan menolak cadangan bayaran RM10 juta setahun oleh kerajaan negeri untuk menyediakan perkhidmatan bas percuma Rapid Penang ketika waktu puncak di seluruh negeri Pulau Pinang.

"Oleh kerana kerajaan negeri PR Pulau Pinang tidak sanggup menjadi kerajaan yang duduk diam saja, kita akan membina jalan alternatif bagi mengganti keengganan kerajaan BN menepati janji pengangkutan awam yang berkesan di negeri itu," katanya.

Tidak ada caj masuk ke Pulau Pinang

Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata, PR tegas menolak cadangan ekstrim untuk mengenakan caj kemasukan bagi semua kenderaan yang memasuki George Town, Pulau Pinang kerana PR komited terhadap pergerakan bebas orang dalam dan luar negeri Pulau Pinang.

Katanya, mengamalkan "model Singapura" untuk mengurangkan kesesakan trafik adalah elitis kerana menghadkan George Town kepada penghuni sedia ada dan bersifat diskriminasi kerana hanya orang berada dapat masuk ke George Town, Pulau Pinang.

Beliau juga mencabar Pengerusi BN Pulau Pinang Teng Chang Yeow menjelaskan kenapa BN menjual tanah 940 ekar di Tanjung Pinang dengan harga RM1 sekaki persegi?

Katanya, kerajaan negeri Pulau Pinang kesal atas fitnah Teng mengenai harga tender, sama ada kerajaan Persekutuan dimaklumkan atau meluluskan tender untuk konsortium tempatan-antarabangsa berkenaan, serta kelajuan penganugerahan tender itu.

"Kerajaan Persekutuan sedar mengenai cadangan projek itu sejak 2011 apabila Najib Razak dan Perdana Menteri China, Wen Jia Bao menjadi saksi Memorandum Persefahaman (MoU) dengan saya untuk empat projek lebuh raya dan terowong yang didakan di Kuala Lumpur.

"Tender terbuka dan kompetitif dilangsungkan pada 14 November 2011 dan rundingan awam dijalankan pada 2011. Keseluruhan proses tender dilaksanakan dengan telus dan bertanggungjawab.

"Bagaimana empat projek itu dilaksanakan begitu laju apabila projek pertama dijangka siap selepas 2017 dan terowong pada 2023-2025, walaupun kerajaan negeri akan cuba menyiapnya menjelang 2020," katanya.

Guan Eng berkata, masa pembinaan yang lama adalah kerana keperluan untuk mematuhi syarat Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA). Kegagalan mematuhi EIA akan bermakna empat projek itu tidak akan diteruskan.

Katanya, kontrak rasmi masih diperbincangkan dan dijangka akan ditandatangani dalam beberapa bulan akan datang dan tidak akan diteruskan jika ditolak rakyat.

Beliau berkata, lagipun, harga tender terakhir bukan RM8 bilion seperti yang dijangkakan tetapi RM6.3 bilion yang dianugerah kepada pembida terendah, iaitu Consortium Zenith BUCG Sdn Bhd.

"Tidak ada bayaran dalam bentuk wang tunai tetapi bayaran akan dibuat dalam bentuk 110 ekar tanah tebusguna di Tanjung Pinang.

"Dakwaan Teng bahawa tanah tebusguna itu tidak wujud adalah fitnah kerana BN yang meluluskan penambakan tanah 940 ekar hanya dengan harga RM1 sekaki persegi dengan syarat 10% tanah diberi kepada kerajaan negeri.

"Saya minta Teng jelaskan kenapa BN menjual tanah itu dengan harga begitu murah dan tidak masuk akal iaitu RM1 sekaki persegi sedangkan kerajaan negeri PR Pulau Pinang berjaya meningkatkan jumlah tanah yang akan diberi kepada negeri daripada 10% kepada 20%, yang akan diguna untuk membiayai pembinaan empat lebuh raya utama itu," katanya.

Guan Eng berkata, kesesakan lalu lintas yang teruk beberapa hari lalu di Jambatan Pulau Pinang Pertama adalah kerana kerja pembaikan jambatan itu dan mengingatkan kita semua betapa perlunya laluan penghubung ketiga untuk masa depan.

Tiga lebuhraya baru atasi kesesakan lalu lintas

Sementara tiga lebuhraya baru itu, katanya, akan mengurangkan kesesakan lalu lintas ke Batu Ferringhi, di sekitar George Town serta Bandar Baru Air Itam dan Farlim adalah berdasarkan keperluan, terowong bawah laut ini mempunyai fungsi lain iaitu untuk merangsang pembangunan ekonomi Seberang Perai Utara (SPU).

Beliau berkata, kerajaan negeri Pulau Pinang tidak akan berdiam diri dalam isu kesesakan lalu lintas dan mengambil jalan mudah menyalahkan kerajaan Persekutuan di atas kegagalannya menyediakan pengangkutan awam.

"Kita juga tidak akan mengamalkan pendekatan yang berkisar pada Pulau semata-mata, sebaliknya akan mengambil pendekatan menyeluruh yang merangkumi keperluan Seberang Perai. Jika ada jambatan yang menghubungkan Seberang Perai Tengah dan Seberang Perai Selatan, patut ada juga penghubung kepada SPU untuk memajukan pembangunan ekonomi," katanya. – Roketkini.com

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved