Ahad, 8 September 2013

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


Gempaksher: Solo Ride <b>Batu Ferringhi</b>

Posted: 27 Aug 2013 07:37 AM PDT

Semalam aku berkesempatan ke Batu Ferringhi.
Perjalanan dari Parit Buntar ke Batu Ferringhi dalam sejam.
Kalau tengok dalam google map jauh dalam 70km dari Parit Buntar.

Aku keluar selepas asar. Sebenarnya aku keluar sebab nak cari minyak enjin jenama petronas sebab dah pergi 5 tempat Mesra Petronas tapi tak ada Engine oil yang aku nak. 5 tempat tu antaranya di Pusat bandar PB, Kg.Kedah, Bandar Baharu, Sg,bakap, dan Simpang Lima.

Perhhh sampai 5 tempat tetap tak ada. Apakah yang teruk sangat niii.... Engine oil yang dicari tu 'Petronas Syntium Moto 4SP, 10w-50'... Harga mahal sebab full-synthetic bersama ester. Aku dah search macam2 dan buat perbandingan Data Spesifikasi minyak... Aku rasa ini yang terbaik antara kesemua jenama. Tapi kena test pada engin dulu, aku tak pasti mungkin ada spesifikasi yang aku terlepas pandang.

Aku masuk Tol Jawi dan teruskan perjalanan ke utara... Kedai Mesra Petronas kat highway mesti ada semua jenis engine oil. Jadi aku berhenti di Perhentian seberang jaya kot? Lupa dah hentian mana aku berhenti... Memang ada minyak yang aku cari. Kemudian aku teruskan perjalanan ke utara. Entah macam mana tengah naik motor tu fikir2... akhirnya aku masuk susur ke Georgetown. Sebelum naik jambatan ada Tol... Aku ingatkan motosikal free je, rupanya kena bayar jugak. Rm1.40 untuk motosikal. Dalam hati aku fikir:

"Dasyat betol penang ni, Nak masuk kawasan pulau kena bayar duit walaupun motosikal"
"Nak masuk guna Feri memang confirm kena bayar"

Jadi nak masuk kawasan pulau memang takde yang free. Kalau naik feri tanpa kenderaan aku tak sure kena bayar ke tak.

Ini kali pertama aku lalu jambatan merentasi laut dengan motosikal. Apa yang aku boleh katakan. AWESOME! Memang best naik motosikal lalu jambatan... angin agak kuat dan rasa sejuk sikit, mungkin sebab berada di tengah2 laut. Rasa macam makan angin naik jambatan ni... santai je bawa motor. selalunya aku melalui jambatan dengan kereta. Aku sempat merakam lokasi kejadian. Suasana petang tu sangat redup dan tak berapa nak cantik pemandangan.

Untuk pengetahun aku memang tak tahu jalan kat kawasan Pulau ni... Yang kebiasaan pernah lalu cuma ke arah Queensbay sebab selepas jambatan masuk lane kiri untuk ke Queensbay. Tapi kali ini aku ke arah kanan selepas jambatan. Aku ada tengok laluan jalan kat google maps(dah 3hari usha laluan ke Batu Ferringhi)... Sign Board tulis "Batu Feringghi" dan "Tanjung Bungah" memang memudahkan aku. Jadi aku ikut je signboard ni... Bawak motosikal dalam pulau memang best. Kawasan Penang ni macam KL dah... tapi senang kata macam singapore lah sebab kawasan pulau.  Aku tertarik dengan laluan basikal yang disediakan. Di atas permukaan jalan sebelah kiri diletak tanda berbasikal untuk pengguna basikal. Bagus lah diorang buat macam ni... menggalakkan orang naik basikal, Mungkin pelancong asing berminat naik basikal? lagipun kawasan takde la panas terik, sepanjang jalan biasanya ada pokok. Kalau sape yang tahu jalanraya dia lebih kurang macam jalan dari Ampang ke KLCC yang ada banyak2 pokok tu... Ini apa yang aku tengok lah sepanjang jalan dari Jambatan ke Batu Ferringhi. kawasan lain kat penang taktau lah.

Ada satu kawasan jalan ni memang best... Memang jarang kereta atau motosikal bawa perlahan. terutama penunggang motosikal, diorang memang laju memanjang... Aku nampak orang yang berumur pun pandu motosikal laju kat jalan ni. Cuma ada la sesetengah kereta bawa perlahan, mungkin sebab tak biasa. Jalan ni memang berliku-liku dan berbukit dekat dengan laut. Apa yang aku boleh katakan... laluan ni memang best.

Setelah aku tiba di Batu Ferringhi... kawasan dia memang best. Banyak pelancong asing masa ni. Aku berhentikan motosikal kat kawasan yang aku biasa berhenti. tempat aku berhenti tu ada jual jagung rebus dalam cawan Rm3.00... terus aku beli dan jalan2 kat kawasan pantai. Kasut Crocs aku dibuka sebab nanti pasir masuk dalam kasut, jadi berkaki ayam sahajalah aku jalan kat tepi pantai...
kawasan boleh dikatakan 90% pelancong asing... kalau ada penduduk tempatan kat pantai tu kebanyakan beach boy yang bekerja.

Aku duduk kejap makan jagung rebus... Pelancong asing banyak jugak dari timur tengah sebab kebanyakan perempuan berjubah hitam dan sesetengahnya berpurdah. Bila dah berada dikelilingi pak arab... aku sampai kat satu kawasan ni... ada penduduk tempatan tu offer untuk main parachute. Tapi dia cakap omputeh dengan aku... Aishhh aku nampak macam pak arab ka? Pak arab ni biasanya berjambang dan badan tegap. Tapi mungkin sebab dah banyak sangat pak Arab kat situ, aku pulak berjambang dan badan besar macam pak arab, dan dia pun dah kompius nak beza.... tapi yang kurengnya, aku takde la hidung mancung macam pak arab tuu.. :(

Kadang diorang panggil pelancong arab untuk main parachute atau jet ski. "Ya Ammar, Parachute?" "Ahmad, you want parachute?"... diorang pakai belasah je panggil nama.

Ada beberapa gambar aku tangkap dan video untuk dikongsi.


Perempuan ni aku kompius sikit. sebab dia ada gali lubang punya lah dalam masa aku lalu... Pastu dalam gambar ni aku tengok dia macam dah kambus... dia ada tanam ape2 ke? mungkin saje2 je kot. haha
Ini Video orang main Parachute. Aku dah lupa harganya... Mahal jugak la. Harga ikut range sejauh mana kita nak.. 1km, 2km, 3km. Selain tu Jet ski pun ada... Harga Rm150 untuk 30minit.
Bersiar-siar di kawasan pantai.... Tapi waktu petang ni terlalu redup.. Langit pun nampak mendung(bukan mendung hujan). Jadi pemandang laut agak kurang menarik. Lama dah aku tak dengar bunyi ombak sejak dah pindah dari Dungun... Kalau di Kampus Dungun dulu, hari2 aku dengar ombak.

Aku sampai rumah dalam pukul 8.00 malam... Ini pengalaman pertama aku naik motosikal di Highway waktu malam... Waktu malam aku agak risau terutama kalau naik motosikal. Kebiasaannya aku pandu kereta... jadi aku tahu lah macam mana penglihatan pemandu kereta terhadap motosikal. ada sesetengah lampu motosikal kurang cahaya lampu belakang... Jadi sepanjang perjalanan aku selalu nyalakan lampu signal terutama bila ada kereta berdekatan di belakang atau didepan.

Dalam perjalan aku berhenti di R&R Juru kalau tak silap. Berhenti Maghrib dan isi minyak motosikal... Aku suka merantau sorang2... Kalau ada motosikal besar, mungkin aku nak naik motosikal hingga ke Thailand.... nak cari pengalaman merantau. Kalau boleh lagi jauh, aku nak naik motosikal hingga ke India. haha. Naik motosikal ni bezanya... kita lebih jelas dengan apa yang ada disekeliling kita sepanjang perjalanan... Lebih jelas dengan suasana persekitaran.

Kalau ada rezeki.... InsyaAllah nak merantau sorang2 ke Eropah dan Timur tengah.. Kena kumpul duit dulu. Ataupun aku kerja terus kat luar negara. HEHE

~Al-Kisah~

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Aug 2013 11:26 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SEPETANG <b>DI</b> KOMPLEKS <b>BUKIT JAMBUL</b> DAN BERBUKA <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 02:52 AM PDT

ESTRANGE 'a' - merenggangkan; renggang ( tidak rapat atau mesra lagi)
ESTRANGEMENT 'n' - kerenggangan
Hello and Assalammualaikum semua!!! Apa Khabar? Nampaknya lebih kurang seminggu jer lagi seluruh umat Islam akan menyambut kedatangan Syawal yang indah. :) Bagaimana dengan persiapan hari raya anda? Semoga semuanya berjalan lancar dan aman jer okay. 
Pasti ramai dah yang keluar membeli belah dan buat biskut raya bagi menyambut Syawal nanti. Saya pun berkesempatan juga untuk keluar membeli sedikit barang bagi persiapan raya pada hari Sabtu yang lalu bersama suami, mak dan anak saudara di komplek Bukit Jambul/Mydin/Kamdar, Penang
Amboi!! ramainya orang, tak terkata. Sesak dan berhimpit-himpit juga, namun itulah suasana sebenar yang berlaku tak kira di mana-mana saja terutama sekali di pusat-pusat membeli belah bila dekatnya Syawal. Ya la, ramai lagi rakyat Malaysia yang suka membeli- belah di minit-minit akhir.:) Umm.. mungkin inilah nama semangat nak raya sakan kot. Hee Hee
Nampaknya, sejak pasaraya Mydin di buka dalam kompleks Bukit Jambul ni, makin 'happening' sungguh suasana di sini. Kira okaylah kan, bagus juga untuk mereka yang berniaga di situ dan bagi pelanggan pula kita mempunyai lebih banyak pilihan untuk memilih dan membeli. Syokkan!! siap duit ja. :)
Dalam musim raya ini, kedai-kedai/ butik yang menjual bajulah yang penuh dengan orang ramai. Di tingkat 1 saja penuh berderet dengan kedai/butik menjual baju kurung pelbagai jenis khususnya. Rambang mata dan..stressED sungguhlah. LOL. Mana tak nye, semua kedai rasa nak masuk tengok Hee Hee.. Tak dinafikan, baju-baju kurung zaman la sungguh cantik sekali. Terkilan juga sebab, sejak 14 tahun yang lalu saya dah tak boleh memakai baju kurung lengkap sekali dengan kainnya. Maklumlah, sejak dah berkerusi roda ni, kenalah suai padankan baju dan seluar yang sesuai saja. Jenis baju labuh dan kain sarung dah tak relevan dengan keadaan saya yang sepanjang masa terbaring dan duduk atas kerusi roda ja. Walaupun begitu keadaannya, ianya tetap tak mematahkan semangat dan seronok juga sebenarnya dapat membeli baju untuk insan tersayang yang lain. Hee Hee.
Dah penat 'bershopping' akhirnya kami berbuka puasa di restoran white coffee dalam komplek Bukit Jambul ni.
Anak saudara, adik Sufee dah letih dan kelaparan. Suami, membeli 'waffle' kegemaran adik Sufee yang disapu dengan coklat. Sebenarnya, waktu sampai di sini, kami terus ke restoran untuk buat 'reservation' dulu bagi berbuka puasa.  Entah ler, setiap ketika adik Sufee dok mengaak pi restoran untuk makan dan tanya kami, 'kenapa tak pi makan la ni?'. jenuhla nak menjawab yang sekarang ni bulan puasa kat dia. :_
Dah sampai waktu berbuka puasa. Memandangkan kami dah tempah meja awal, jadi makanan dan minuman semua dah sedia terhidang atas meja. Tak macam meja lain yang masih kosong walaupun dah masuk waktu berbuka. Moral of the story, buat tempahan awal dan jangan asyik bershopping ja.
Well, melalui pengalaman yang lalu lah maka kami beringat nih.. Jangan marah haa..!!!

Antara minuman yang kami pesan:-
Chocolate Iced Blended - rm7.30
2 iced water - rm1.60 (each rm0.80)
Sebenarnya menu makanan untuk berbuka puasa di sini cuma ada 4 set jenis makanan saja untuk di pilih. Ini kerana mereka tidak cukup staf pada waktu tersebut. Tetapi di waktu lain, menu makanan masih macam biasa dan dim sum halal pun ada. Bagi pilihan minuman pula tidak terhad, semua yang ada dalam menu boleh di pilih.
Oleh sebab tak banyak pilihan makanan, kami telah memilih keempat-empat set yang ada di situ. :)

Inilah hidangan yang paling sedap sekali antara semua. Sangat lazat tak terkata. Anda perlu mencuba set ini sekiranya anda berkunjung ke sini Okay!! Dengan sotong dan udang yang besar serta kek ikan di masak bersama sambal nyonya style memang ummpphh!! terangkat beb!!!
Ayam yang dimasak bersama sambal tom yam. Mak ambil set ni dan sedap katanya. Ia membangkitkan selera dan memberi rasa kesegaran diawalnya dan tidak mual di akhirnya.
Bukannya tak sedap. Tapi sebab ianya masak kari, jadi rasa nak mugal sikit untuk halwa tekak saya. Hee Hee. Memang kari ni lain dari yang biasa. Ianya masak kari ala nyonya dan yang best tu ada daun pudina segar diletakkan dalam kuahnya, jadi rasa segar sangat bila mengunyah daun tu. Just hope, mereka letak lebih lagi daun pudina yang segar tu. ;)

Apa yang istimewa tentang nasi lemak ni ehh? Tentulah sambal dan ayam goreng berempahnya. :)
Bagi penggemar nasi lemak, bolehlah cuba set ni. 
Di bawah ni pula adalah beberapa keping gambar dari 3 tahun yang lalu diambil sewaktu menjamu selera di sini. Betul, saya dah beberapa kali menjamu selera di sini. :)

Terima Kasih kerana sudi singgah di blog saya ini serta jangan lupa untuk 'follow' blog saya selalu okay!!
Saya TIDAK dibayar oleh mana-mana pihak berkenaan perkara di atas ini.

Bali Tour | Wisata - <b>Bukit Jambul</b> | Diwira Tour & Travel Bali

Posted: 13 Aug 2013 09:30 PM PDT

Bukit Jambul adalah sebuah destinasi wisata yang terletak di Kecamatan Rendang, Kabupaten Karangasem yang berbatasan dengan Kabupaten Klungkung. Jika anda melakukan perjalanan Besakih Tour maka anda akan melewati tempat yang indah ini. Di tempat ini anda dapat menyaksikan keindahan panorama sawah berundak dengan latar belakang pemandangan laut biru diantara barisan bebukitan nan hijau. Sebuah pemandangan yang indah apalagi sambil menikmati makan siang ditemani dengan desiran angin nan lembut akan memberikan suasana yang berbeda bagi anda dalam melakukan perjalanan wisata. Terletak di ketinggian 500 m diatas permukaan laut memberikan suasana sejuk sepanjang hari di tempat ini. Bukit Jambul ini dapat ditempuh dengan berkendara selama kurang lebih 1 – 1,5 jam dari kota Denpasar. 

Sejarah Bukit Jambul

Dinamai Bukit Jambul karena tepat diatas sebelah barat bukit terdapat pohon yang sangat besar dan rimbun, rimbunnya pepohonan di atas bukit itu terlihat seperti jambul, dan pohon tersebut masih berdiri sampai sekarang. Diatas Bukit Jambul ini terdapat sebuah pura yang bernama Pura Ulun Carik, pura untuk memuja dewi kemakmuran yang dipuja oleh para petani.

Jadi jangan lewatkan kesempatan untuk mengunjungi objek wisata Bukit Jambul selama anda berlibur di Bali. Jika anda butuh bantuan untuk melakukan perjalanan tour, Diwira Tour & Travel senantiasa akan membantu keperluan tour anda selama di Bali.


Pemandangan <b>Bukit Jambul</b> dan Teraseringnya - Rental Mobil <b>di</b> bali

Posted: 09 Jun 2013 05:05 PM PDT

membicarakan obyek wisata di bali memang seakan tidak ada habisnya dari wisata pantai, wisata alam danau, wisata alam bawah laut dan wisata sawah dengan teraseringnya. salah satu obyek wisata pemandan terasering yakni di bukit jambul.berlokasi tak jauh dari Gunung Agung yang merupakan bagian dari wilayah Kabupaten Karangasem, bila ditempuh dari bandara menggunakan jasa sewa mobil di bali  atau rental mobil di bali kira kira 2,5 jam untuk mencapai bukit jambul.

bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-2

Bukit Jambul pertama kali di sebutkan pada saat invasi Belanda ke Indonesia oleh seorang wisatawan yang melihat sebuah bukit tinggi berdiri di sebelah selatan jalan utama yang menghubungkan Kabupaten Klungkung dan Besakih. Di puncak bukit terdapat sebuah pura yang disebut Pura Pucak Sari yang dikelilingi oleh pepohonan besar. Sementara, di bawah kompleks pura terdapat panorama persawahan yang memukau. Ini membuat pepohonan terlihat seperti jambul.

bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-1

ketinggian 500 m diatas permukaan laut (dpl) membuat Bukit jambukl mempunyai hawa yang begitu sejuk. Pemandangan alam yang tersaji di sekelilingnya begitu menakjubkan, sangat indah, dan menawan. Dari atas Bukit Jambul wisatawan akan disajikan pada hamparan perbukitan serta perpaduan sawah yang berumpak-umpak (terasering). Sementara di pemandanganyang lain terlihat eksotisnya laut lepas yang sangat jelas terlihat dari atas bukit. Demikian juga, gugusan pulau Nusa Penida yang tampak begitu jelas dan indah.

Obyek wisata bukit jambul sudah terkenal sejak dahulu, karena bukit jambul merupakan tempat persinggahan ketika berwisata menuju pura Besakih. sehingga ketika akan mengunjungi Pura Besakih dengan melewati Kabupaten Klungkung, maka secara otomatis akan melewati Bukit Jambul.bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-3

Bukit jambul selain menawarkan pemandangan alam yang eksotis dan natural di sini juga banyak terdapat warung dan restoran. sehingga ketika anda berkunjung disini bisa menikmati makanan dan coffe shop sambil melihat pemandangan dari bukit jambul. Tempat parkir yang luas juga tersedia memudahkan bagi pengendara mobil  baik itu mobil pribadi atau sewa mobil di bali untuk berhenti disini.

apabila anda hendak berkunjung ke pura Besakih dan menggunakan jasa sewa mobil di bali atau rental mobil di bali kami. berhenti di wisata bukit jambul ini akan sangat mengasikkan bagi wisatawan,

selama Berlibur.

09 di bagan ajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di bagan ajam - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di bagan ajam</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jul 2013 01:04 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di bagan ajam</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2013 01:04 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di bagan ajam</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2013 01:16 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

MMI : KAMI BANTAH !! Warga <b>Bagan Ajam</b> & Nelayan Bantah <b>...</b>

Posted: 02 Apr 2013 02:15 AM PDT

Warga Bagan Ajam dan para nelayan pantai yang mendiami kawasan sebelah pantai di sepanjang Bagan Ajam menghala ke Teluk Air Tawar hari ini mengadakan perhimpunan bagi membantah pembinaan terowong Guan Eng.Kehadiran hampir 100 orang dengan sepanduk jelas membuktikan kesungguhan mereka untuk tidak sesekali bersetuju dengan pembinaan tersebut.
Kebanyakkan yang hadir merupakan para nelayan pantai yang selama ini mencari makan dengan menangkap ikan di laut jelas marah dengan cadangan tersebut dan mereka menyifatkan tindakan sedemikian sebagai bukti bahawa kerajaan negeri pimpinan Guan Eng langsung tidak mengambil berat akan nasib rakyat selama ini.
Pembinaan terowong Guan Eng sudah tentu bakal mencemarkan kawasan pantai serta laut malah hidupan laut sudah pasti akan tercemar dan ianya bakal menyebabkan para nelayan menghadapi masalah seterusnya menutup periku nasi mereka.
Saudara Huszaimi Abu Hassan wakil kepada penduduk yang MMI temui berkata kerajaan negeri langsung tidak pernah mengambil berat akan nasib penduduk serta nelayan di kawasan malah pembinaan jeti yang kini dalam pembinaan pun adalah hasil usaha Ahli Parlimen Tasek Gelugor YB Tan Sri Nor Mohamed Yakcop yang mendengar keluhan para nelayan di kawasan Bagan Ajam ini.
"Nak mengharapkan wakil dan kerajaan negeri Pulau Pinang jangan mimpilah !" Begitulah keluhan warga nelayan dan penduduk Bagan Ajam , mereka kini semakin marah dengan Guan Eng serta kerajaan negeri kerana hanya pandai membuat janji.
Sebelum ini MMI pernah menceritakan tentang nasib penduduk di kawasan Bagan Ajam Baca SINI 
Kepada semua berkenaan terowong yang dijanjikan oleh Guan Eng kali ini , kita harus ingat bagaimana mereka telah berbohong kepada seluruh rakyat Pulau Pinang sejak 2008 yang lalu.Setiap manifesto dan janji yang dibuat Pakatan Haprak hanyalah retorik semata-mata.
Berikut adalah perkara tentang pembinaan terowong dari segi teknikal yang MMI rasa ampa semua kena tahu Baca SINI 
Apa pun yang berlaku rakyat perlu ingat Guan Eng sudah pun merancang untuk membina terowong dan tindakan beliau mengadakan "roadshow" hanyalah bagi mengaburi mata rakyat kerana keputusan sudah di buat sebelum membuka peluang kepada rakyat untuk memberikan cadangan.
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved