Sabtu, 28 September 2013

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Aug 2013 11:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2013 11:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2013 11:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2013 11:38 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kerabu Bersuara: Ceramah Nurul Izzah <b>di Ceruk Tok Kun</b> 1 Ogos

Posted: 30 Jul 2008 04:25 AM PDT

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah dijangka mendedahkan peristiwa di sebalik cerita terbaru bapanya, Dato' Seri Anwar Ibrahim sempena 'Ceramah Kemerdekaan' di Galeri Perjuang, Ceruk Tok Kun, Bukit Mertajam pada 1 Ogos ini.

Beliau akan berceramah bersama Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) KeADILan, Badrul Hisyam dan Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusuf Rawa bermula jam 9.00 malam.

Menurut Ketua Angkatan Muda KeADILan Bahagian Bukit Mertajam, Aidi Rafizul Idrus, program tersebut merupakan 'roadshow' pertama diadakan dan akan berakhir di Parlimen Lembah Pantai pertengahan bulan Ogos nanti.

"Program pertama bermula di kediaman Dato' Seri Anwar Ibrahim di Ceruk Tok Kun dan akan berakhir di Parlimen Lembah Pantai pertengahan Ogos ini," katanya pada Harakahdaily.

Selain menceritakan beberapa siri fitnah terhadap bapanya, Puteri Reformasi itu juga bakal menerangkan isu semasa yang melanda negera serta keanggkuhan beberapa Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) sepanjang persidangan parlimen.

Sementara itu, Badrul Hisyam pula dijangka meneruskan cabarannya terhadap Ahli Parlimen Rembau yang juga menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaludin yang terus mengongkong pemerintahan sekarang ini.

Manakala Dr Mujahid pastinya akan memberi penerangan tentang isu yang hangat diperkatakan iaitu muzakarah antara PAS dan Umno.

"Adakah isu muzakarah ini ditimbulkan oleh Umno untuk meraih simpati rakyat terhadap kekalahan parti mereka, memerangkap PAS atau cuba memecah belahkan perpaduan dalaman parti itu?" tambah Aidi yang juga Setiausaha KeADILan Bahagian Bukit Mertajam. - mns_

Artikel berkaitan

09 di Batu uban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu uban - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Sep 2013 09:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Sep 2013 09:30 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2013 09:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2013 09:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SEMALAM BERSAMA RAFIZI RAMLI 17 Disember 2012 <b>DI BATU</b> <b>...</b>

Posted: 17 Dec 2012 06:16 PM PST

BATU UBAN kampung bersejarah , di antara yang tertua di P. Pinang. Kampung yang telah wujud sebelum kedatangan Kepten Francis Light  yang kononnya membuka P.Pinang. Hakikatnya pulau ini telah pun terbuka sebab itu namanya Pulau Pinang bukannya Prince of Wales Island.Pada ketika itu di batu Uban wujud pelabuhan dan pusat pentadbiran.

Batu Uban dibuka oleh Datuk Nakhoda Nan Intan atau Penghulu Mohamad Salleh dari kampung Buadi Sumatera. Diasaskan 50 tahun sebelum ketibaaan  Light pada tahun  1786. Begitu juga dengan Tanjong Penaga, Jelutong,Datuk Keramat, tanjong Tokong dll.

Ada masjid yang didirikan beliau, ada telaga, tanah perkuburan dan persekitaran  yang masih dihuni oleh anak cucunya. Agak malang pengisian kemerdekaan sangat    tidak menghormati nilai sejarah , budaya dan warisan peribuminya. Malahan sangat zalim apabila berhadapan dengan pembangunan komersial.

Warisan  perlu  dibela untuk mengangkat martabat  bangsa . Di sinilah Saudara Rafizi Ramli berceramah pada malam Selasa 17 hb Disember 2012.  Kampung yang terkepung dan terperangkap dengan pembangunan pesat. hampir sangat akan tenggelam dan terhapus .Tinggal masjid dan tanah perkuburan sahaja.

Sebelumnya Saudaran Ravintharan ADUN Batu Uban telah berceramah , menegaskan :

Memelihara warisan bukan  memelihara masjid semata-mata. Masjid wujud bersama qariah.Bila qariah berpindah dengan sendirinya masjid tidak berfungsi lagi. Jadi kawasan disekeliling masjid mesti dipelihara sebagai zon warisannya. Kawasan  disekeliling masjid dengan persekitaran yang berpatutan mesti dipertahankan.

Inilah perkara yang diperjuangkan dengan sungguh -sungguh oleh ahli Majlis Perbandaran P.Pinang yang juga aktivis PAS Bayan baru Saudara Iszuree Ibrahim. Ada usaha nekad untuk menghantar rombongan berjumpa dengan Datuk Seri Rais Yatim menteri yang bertanggung jawap tentang warisan.

Beliau perlu bertindak mewartakan Batu Uban menjadi kampung warisan. Jika Zakiah Hanum, mantan pengarah Muzium Negara  boleh membeli tanah tapak rumah P.Ramlee dan mewartakannnya menjadi zon warisan kenapa tidak dengan Batu Uban dan Tanjong Tokong. Dua warisan P.Pinang yang tertua. Warisan rumah P.Ramlee jauh lebih muda daripada keduannya itu.

Saudara Rafizi telah memfokuskan  usaha Pakatan Rakyat mengatasi masalah keluhan rakyat. Rakyat  yang terperangkap dalam kenaikan harga barang dan kos hidup akibat gejolak dan  lonjakan  inflasi yang tidak terkawal. Sedangkan upah dan gaji tidak bertambah. Sebagai kerajaan dan pemimpin kita harus berfikir bagaimana hendak mengatasinya.

PR berazam menjanjikan satu pakej ekonomi untuk kerajaan yang bertanggung jawap. Rakyat akan dibela.Rakyat sama sekali  tidak akan dibiarkan lemas dan tenggelam  dalam arus kenaikan inflasi. Apa tindakannya :

- PR akan menggunakan sebahagian keuntungan PETRONAS melebihi RM  80 Bilion untuk memberi subsidi kepada  harga petrol semasa. Faedah yang dinikmati oleh  semua rakyat . Harga barang dan kos penghantaran dengan sendirinya akan turun.

- PTPTN akan dihapuskan menjadi pelaburan kerajaan kepada rakyat yang terpelajar. Mereka  akan  menyumbang semula  kepada pembangunan masa depan negara.

- Cukai kereta sekali ganda daripada harga asal sangat mencekik golongan muda yang baru bekerja. Cukai ini akan dikaji. Tidak ada negara di dunia yang mengenakan cukai kenderaaan yang begiti tinggi. Rakyat dibebankan dengan tol, bayaran insuran dan cukai jalan yang tinggi, saman trafik, bayaran bulanaan kenderaaan yang tinggi dan pembaikan kereta dan harga petrol. Ini telah menjadi trauma dan memakan jumlah perbelanjaan yang besar untuk satu item sahaja. Bagaimana dengan yang lain-lain,Gaji permulaan hanya sekitar RM 2000 sahaja. Mengkiut perkiraan beliau RM 1000 ke tas dibelanjakan untuk kereta sahaja

Rakyat perlukan kerajaan yang bertanggung jawap yang memikirakan nilai hidup warganya.Malaysia cukup kaya tetapi kekayaannya diagihkan ke mana. Golongan kaya tambah meliana tetapi rakyat terbanyak papa kedana. Pendapatan rakyat dirompak melalui mekanisme ekonomi yang merangkap kehidupan dan kerajaan membiarkan ianya berlalu begitu sahaja. Jawapannya negara akan bankraf jika subsidi diberi. Dalam masa yang sama subsidi terus diberi kepada para kroni yang membekalkan tenaga letrik kepada TNB. Sepaptutnya harga letrik murah tetapi bayaranya terus meningkat,Sekali lagi rakyat terjerat dan dimangsakan.

Rafizi menggariskan 3 ciri  penting,  menentukan sesebuah kerajaan itu bertanggung jawap atau pun tidak :

Pertama – para pemimpinnya memikirkan nasib rakyat jelata. Mencari jalan bagaimana mengatasi kesususahan hidup mereka supaya terkeluar daripada perangkap ekonomi yang bermasalah.Tugas pemimpin membela kepentingan rakyat.

Kedua -  para pemimpinnya terlihat telus dan bersih.Tidak dikaitkan atau dipalit dengan isu rasuah. Tidak wujud keadaan sambil menyelam sambil minum air. Mengambil peluang merembat kekayaan negara semasa berkuasa, menangguk di air yang keruh. gunting dalam lipatan dan pagar makan padi.

Ketiga – Pemimpin mesti berakhlak tinggi. Contoh teladan kepada umat. Sebagaimana kata Ghandi. Salah satu daripada  jenayah moral yang terbesar ialah wujudnya keadaan golongan istimewa yang mendapat limpahan kekayaan tanpa bekerja " Wealth without work"

Rafizi mengakhiri dengan meminta supaya rakyat berfikir dan menilai kebaikan dan keburukan dengan mata yang terbuka. Jika rakyat di Baram boleh berfikir dengan mengatakan bahawa sebagai tuai rumah panjang saya akan membenarkan PKR, PBB, PBDS siapa sahaja  untuk berceramah.saya tidak boleh membaca.Tidak semestinya saya tidak boleh berfikir. Saya akan buat pilihan yang terbaik untuk kebaikan orang saya.

Di harap Pakatan Rakyat  tidak sekadar menjadikan rakyat sekadar modal berkempen untuk memburuk-burukkan UMNO – BN . Ia perlu ada agenda yang kemas untuk mebela nasib rakyat terutama orang Melayu yang semakin tenggelam di P.Pinang akibat dasar-dasar kerajaan yang terlalu pro pelaburan, kapitalis dan pembangunan komersial. Pembangunan mesti seimbang supaya rakyat ada bahagiannya dan tidak mejadi seperti melukut ditepi gantang !

Rafizi Ramli tokoh muda harapan bangsa Malaysia dan aset masa depan negara. Beliau berupaya mengupas punca kemelut negara dan ada formula  bagaimana mengatasinya .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sokongan Penubuhan Pusat e-komuniti <b>di Batu Uban</b>

Posted: 04 Oct 2010 03:21 AM PDT

PID dijemput untuk menyokong penubuhan e-Komuniti di Batu Uban yang mengsasarkan 10 biji komputer untuk kegunaan warga penduduk di Batu Uban. PID turut memberi penerangan manfaat dan kursus yang ditawarkan melalui PID.

Perancangan ini turut dihebahkan sempena dengan Program Komuniti Bandar Bersih dan Selamat (Cleaner Greener Penang) bersama Qariah Masjid & JKKK Batu Uban. Acara berlansung pada 2hb Oktober 2010 dari pukul 8 pagi sehingga 1 tengahari di Dataran Masjid Batu Uban.

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


<b>Tasek Gelugor</b> Portal: 1AZAM Rakyat <b>Tasek Gelugor</b> Terus <b>Di</b> Bantu

Posted: 05 Jul 2013 09:06 AM PDT

YB Shabudin Yahya Ahli Parlimen Tasek Gelugor terus membantu rakyat yang memerlukan apabila baru-baru ini beliau telah melapangkan masa bagi menyampaikan bantuan 1AZAM kepada 39 penerima yang telah di pilih.
Majlis yang berlangsung di perkarangan Rumah UMNO Bahagian Tasek Gelugor itu bukan sahaja membuktikan bahawa UMNO dan Barisan Nasional sentiasa prihatin akan nasib rakyat malah janji yang dibuat juga di tepati.
39 penerima bantuan tersebut kebanyakkannya terdiri daripada kaum wanita dan ini menunjukkan bahawa kaum wanita juga turut sama-sama mampu menyumbang bagi merancakkan ekonomi khususnya orang-orang Melayu di Tasek Gelugor.
1AZAM atau program Akhiri Zaman Miskin merupakan salah satu inisiatif di bawah NKRA bagi meningkatkan taraf hidup isi rumah berpendapatan rendah.
Sehingga 2 Januari 2013 statistik menunjukkan terdapat seramai 106,967 orang peserta 1AZAM di seluruh Malaysia.Manakala bagi negeri Pulau Pinang pula statistik menunjukkan seramai 2,255 orang peserta dan daripada jumlah itu seramai 290 orang adalah peserta dalam Parlimen Tasek Gelugor.
Majlis bantuan 1AZAM peringkat Parlimen Tasek Gelugor turut di sertai oleh YB Omar Haji Hamid ADUN Permatang Berangan dan YB Muhamad Yusoff Mohd Nor ADUN Sungai Dua.

09 di jelutong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di jelutong - Google Blog Search


..life after "i do": Pesta Buku <b>di</b> Space U8, <b>Jelutong</b>

Posted: 23 Sep 2013 07:05 PM PDT

Salam,
Minggu lepas kitaorang tak balik Rawang, ada hal sikit, so kalau cuti bertiga je, aku memang selalu ajak suami keluar, sebab kesian kat Aish, dahlah Isnin-Jumaat memang terperuk kat rumah je, kalau balik Rawang pun memang kitaorang terperuk jugak, tak pergi mana-mana. Boleh kira dengan jari berapa kali je berjalan dalam sebulan, kalau setiap minggu without fail balik Rawang alamatnya kitaorang just keluar beli barang dapur kat Jaya Grocer Jelutong je, takde jalan-jalan ke shopping mall or taman pun, boleh bayangkan tak betapa bosannya hidup Aish..hahaha kesian dia.
Ahad baru ni around pukul 6.00 petang aku ajak suami pergi Space U8 sebab seharian Aish duduk dalam rumah, sajelah nak bagi dia main kat Amanville tu. Space U8 ni memang tak ramai orang, lapang je, ko nak berjalan pun senang and dekat hall tetengah dia tu selalu buat pesta buku la, jualan gudang la, orang tak ramai memang heaven gila kalau ko nak beli barang kat situ. Kebetulan masa aku pergi ada Pesta buku. Ini sudah baik sebab aku memang nak carikan buku untuk Aish. Buku yang ada, dia dah pandai koyakkan tau..geram aku, lepas tu buku-buku dia yang dulu semua saiz kecik yang besar tapak tangan tu je, so this time aku nak ganti and belikan yang baru. Buku kecik yang sedia ada tu aku nak letak dalam kereta, boleh dia menelaah sambil aku drive gituuuu.

Sampai 6 Oktober, buku baby memang murah-murah, novel ada, buku masakan ada, dah namanya pesta buku, segala tok nenek buku ada, kabo je

Ko ada nampak orang dalam gambar ni?? ada?? sorang dua je kan..hahaha memang heaven
Giant Flashcard (size A4), RM29.90 ada 20% diskaun, ada ABC, Nombor and Huruf Jawi. Tapi lain flashcard lain harga ye, tak sama.


Aku beli 3, semua sekali dalam RM20++ je. Aku ingat minggu ni or minggu depan nak pergi lagi, nak tambah buku lain pulak. Lepas ni aku nak beli padded book je untuk Aish, so dia tak boleh koyakkan.

Jangan lupa serbu ye. Ok, bye!

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


Empat penyamun larikan kabel elektrik bernilai RM250,000 <b>di</b> kilang <b>...</b>

Posted: 22 Sep 2013 01:51 AM PDT

GEORGE TOWN – Seorang pengawal keselamatan sebuah kilang di Bayan Lepas mengalami detik cemas apabila dikejar empat penyamun bersenjata pisau sebelum diikat dan mulutnya disumbat kain selama tiga jam pada tiang pagar berdekatan premis berkenaan awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Barat Daya, Superintenden Mohd. Hatta Mohd. Zain berkata, dalam kejadian 3 pagi itu, suspek kemudiannya melarikan enam gulung kabel elektrik bernilai RM250,000 yang terdapat dalam kontena simpanan barang di belakang kilang itu.

"Pengawal keselamatan berusia 47 tahun itu hanya ditemui pada pukul 6 pagi oleh rakannya yang bertukar giliran bertugas.

Walaupun keempat-empat suspek terbabit tidak memakai penutup muka, pengawal keselamatan itu gagal mengecam wajah mereka kerana keadaan terlalu gelap dan kejadian itu berlaku begitu pantas," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, suspek dipercayai memasuki kawasan kilang berkenaan dengan memanjat pagar dan gerakan mengesan mereka menjadi sukar berikutan kawasan terlibat tidak dilengkapi kamera litar tertutp (CCTV).

Mohd. Hatta meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian supaya menghubungi balai polis berdekatan. – Bernama

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


BICARA PERJUANGAN: SETPOL ADUN <b>TANJUNG BUNGAH</b> <b>...</b>

Posted: 13 Jul 2013 07:03 PM PDT

Pertama kali terpandang gambar di atas, jika anda adalah lelaki tulin, anda mungkin akan terpesona dengan keayuan wajahnya.. Tetapi tahukah anda bahawa beliau adalah seorang transgender.... Apa itu TRANSGENDER...? Secara ringkasnya apa yang admin faham, transgender itu boleh jadi homoseksual, lesbian, biseksual dan sebagainya.....SIAPAKAH TRANSGENDER DI ATAS....? 

GEORGE TOWN : Setiausaha Politik kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanjung Bungah Teh Yee Cheu yang baru dilantik berharap pelantikan beliau dalam memegang jawatan itu dapat membuka jalan kepada layanan sama rata dalam komuniti transgender.

Hezreen Shaik Daud, 33, yang merupakan seorang transgender mengakui berdebar tetapi teruja pada masa yang sama apabila beliau memulakan tugas secara rasmi pada Isnin.

"Saya amat berterima kasih kepada YB kerana menawarkan kerja ini kepada saya dan saya bersedia untuk berhadapan dengan cabaran.

"Ia adalah sukar bagi kami untuk diambil bekerja di syarikat-syarikat maka saya berharap dengan pelantikan saya ini, kami dapat menunjukkan bahawa kami berupaya dalam melakukan tugas sebagaimana yang lain," katanya ketika dihubungi pada Jumaat.

Hezreen, yang pernah bertugas sebagai pegawai projek dengan Persatuan Pembangunan Kesihatan Masyarakat Pulau Pinang berkata, sesetengah syarikat enggan mengambilnya bekerja kerana mereka bimbang beliau tidak mampu untuk berada di tempat kerja yang mempunyai pekerja lelaki.

"Saya hanya meminta supaya diberikan saya peluang dan saya akan melakukan yang terbaik di tempat kerja.

"Kami memerlukan penerimaan kerana kami juga manusia. Kami mahu dilayan sama rata seperti yang lain.

"YB menawarkan saya kerja ini pada awal tahun dan sekali lagi pada bulan lepas. Beliau memperjelaskan kepada saya mengenai skop kerja dan tugas sebagai setiausaha politik membuatkan saya memahami dengan lebih jelas," kata Hezreen yang boleh bertutur dalam Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Mandarin dan Hokkien.

Bekas pelajar Sekolah Tinggi Heng Ee itu berkata, beliau telah bekerja dengan Teh untuk beberapa projek sejak beliau berada dalam persatuan itu.

Beliau merupakan pemegang Diloma dalam Teknologi Maklumat dari Informatics College. 

So.... don't judge the books by its cover....he! he! he!....

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


promosi kraf malaysia <b>di bukit jambul</b>, pulau pinang... - perbadanan <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2013 09:33 PM PDT

Mai pakat ramai-ramai pi ke Promosi Kraf Malaysia di Bukit Jambul. 

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2013 11:31 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SEPETANG <b>DI</b> KOMPLEKS <b>BUKIT JAMBUL</b> DAN BERBUKA <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 02:52 AM PDT

ESTRANGE 'a' - merenggangkan; renggang ( tidak rapat atau mesra lagi)
ESTRANGEMENT 'n' - kerenggangan
Hello and Assalammualaikum semua!!! Apa Khabar? Nampaknya lebih kurang seminggu jer lagi seluruh umat Islam akan menyambut kedatangan Syawal yang indah. :) Bagaimana dengan persiapan hari raya anda? Semoga semuanya berjalan lancar dan aman jer okay. 
Pasti ramai dah yang keluar membeli belah dan buat biskut raya bagi menyambut Syawal nanti. Saya pun berkesempatan juga untuk keluar membeli sedikit barang bagi persiapan raya pada hari Sabtu yang lalu bersama suami, mak dan anak saudara di komplek Bukit Jambul/Mydin/Kamdar, Penang
Amboi!! ramainya orang, tak terkata. Sesak dan berhimpit-himpit juga, namun itulah suasana sebenar yang berlaku tak kira di mana-mana saja terutama sekali di pusat-pusat membeli belah bila dekatnya Syawal. Ya la, ramai lagi rakyat Malaysia yang suka membeli- belah di minit-minit akhir.:) Umm.. mungkin inilah nama semangat nak raya sakan kot. Hee Hee
Nampaknya, sejak pasaraya Mydin di buka dalam kompleks Bukit Jambul ni, makin 'happening' sungguh suasana di sini. Kira okaylah kan, bagus juga untuk mereka yang berniaga di situ dan bagi pelanggan pula kita mempunyai lebih banyak pilihan untuk memilih dan membeli. Syokkan!! siap duit ja. :)
Dalam musim raya ini, kedai-kedai/ butik yang menjual bajulah yang penuh dengan orang ramai. Di tingkat 1 saja penuh berderet dengan kedai/butik menjual baju kurung pelbagai jenis khususnya. Rambang mata dan..stressED sungguhlah. LOL. Mana tak nye, semua kedai rasa nak masuk tengok Hee Hee.. Tak dinafikan, baju-baju kurung zaman la sungguh cantik sekali. Terkilan juga sebab, sejak 14 tahun yang lalu saya dah tak boleh memakai baju kurung lengkap sekali dengan kainnya. Maklumlah, sejak dah berkerusi roda ni, kenalah suai padankan baju dan seluar yang sesuai saja. Jenis baju labuh dan kain sarung dah tak relevan dengan keadaan saya yang sepanjang masa terbaring dan duduk atas kerusi roda ja. Walaupun begitu keadaannya, ianya tetap tak mematahkan semangat dan seronok juga sebenarnya dapat membeli baju untuk insan tersayang yang lain. Hee Hee.
Dah penat 'bershopping' akhirnya kami berbuka puasa di restoran white coffee dalam komplek Bukit Jambul ni.
Anak saudara, adik Sufee dah letih dan kelaparan. Suami, membeli 'waffle' kegemaran adik Sufee yang disapu dengan coklat. Sebenarnya, waktu sampai di sini, kami terus ke restoran untuk buat 'reservation' dulu bagi berbuka puasa.  Entah ler, setiap ketika adik Sufee dok mengaak pi restoran untuk makan dan tanya kami, 'kenapa tak pi makan la ni?'. jenuhla nak menjawab yang sekarang ni bulan puasa kat dia. :_
Dah sampai waktu berbuka puasa. Memandangkan kami dah tempah meja awal, jadi makanan dan minuman semua dah sedia terhidang atas meja. Tak macam meja lain yang masih kosong walaupun dah masuk waktu berbuka. Moral of the story, buat tempahan awal dan jangan asyik bershopping ja.
Well, melalui pengalaman yang lalu lah maka kami beringat nih.. Jangan marah haa..!!!

Antara minuman yang kami pesan:-
Chocolate Iced Blended - rm7.30
2 iced water - rm1.60 (each rm0.80)
Sebenarnya menu makanan untuk berbuka puasa di sini cuma ada 4 set jenis makanan saja untuk di pilih. Ini kerana mereka tidak cukup staf pada waktu tersebut. Tetapi di waktu lain, menu makanan masih macam biasa dan dim sum halal pun ada. Bagi pilihan minuman pula tidak terhad, semua yang ada dalam menu boleh di pilih.
Oleh sebab tak banyak pilihan makanan, kami telah memilih keempat-empat set yang ada di situ. :)

Inilah hidangan yang paling sedap sekali antara semua. Sangat lazat tak terkata. Anda perlu mencuba set ini sekiranya anda berkunjung ke sini Okay!! Dengan sotong dan udang yang besar serta kek ikan di masak bersama sambal nyonya style memang ummpphh!! terangkat beb!!!
Ayam yang dimasak bersama sambal tom yam. Mak ambil set ni dan sedap katanya. Ia membangkitkan selera dan memberi rasa kesegaran diawalnya dan tidak mual di akhirnya.
Bukannya tak sedap. Tapi sebab ianya masak kari, jadi rasa nak mugal sikit untuk halwa tekak saya. Hee Hee. Memang kari ni lain dari yang biasa. Ianya masak kari ala nyonya dan yang best tu ada daun pudina segar diletakkan dalam kuahnya, jadi rasa segar sangat bila mengunyah daun tu. Just hope, mereka letak lebih lagi daun pudina yang segar tu. ;)

Apa yang istimewa tentang nasi lemak ni ehh? Tentulah sambal dan ayam goreng berempahnya. :)
Bagi penggemar nasi lemak, bolehlah cuba set ni. 
Di bawah ni pula adalah beberapa keping gambar dari 3 tahun yang lalu diambil sewaktu menjamu selera di sini. Betul, saya dah beberapa kali menjamu selera di sini. :)

Terima Kasih kerana sudi singgah di blog saya ini serta jangan lupa untuk 'follow' blog saya selalu okay!!
Saya TIDAK dibayar oleh mana-mana pihak berkenaan perkara di atas ini.

Pemandangan <b>Bukit Jambul</b> dan Teraseringnya - Rental Mobil <b>di</b> bali

Posted: 09 Jun 2013 05:05 PM PDT

membicarakan obyek wisata di bali memang seakan tidak ada habisnya dari wisata pantai, wisata alam danau, wisata alam bawah laut dan wisata sawah dengan teraseringnya. salah satu obyek wisata pemandan terasering yakni di bukit jambul.berlokasi tak jauh dari Gunung Agung yang merupakan bagian dari wilayah Kabupaten Karangasem, bila ditempuh dari bandara menggunakan jasa sewa mobil di bali  atau rental mobil di bali kira kira 2,5 jam untuk mencapai bukit jambul.

bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-2

Bukit Jambul pertama kali di sebutkan pada saat invasi Belanda ke Indonesia oleh seorang wisatawan yang melihat sebuah bukit tinggi berdiri di sebelah selatan jalan utama yang menghubungkan Kabupaten Klungkung dan Besakih. Di puncak bukit terdapat sebuah pura yang disebut Pura Pucak Sari yang dikelilingi oleh pepohonan besar. Sementara, di bawah kompleks pura terdapat panorama persawahan yang memukau. Ini membuat pepohonan terlihat seperti jambul.

bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-1

ketinggian 500 m diatas permukaan laut (dpl) membuat Bukit jambukl mempunyai hawa yang begitu sejuk. Pemandangan alam yang tersaji di sekelilingnya begitu menakjubkan, sangat indah, dan menawan. Dari atas Bukit Jambul wisatawan akan disajikan pada hamparan perbukitan serta perpaduan sawah yang berumpak-umpak (terasering). Sementara di pemandanganyang lain terlihat eksotisnya laut lepas yang sangat jelas terlihat dari atas bukit. Demikian juga, gugusan pulau Nusa Penida yang tampak begitu jelas dan indah.

Obyek wisata bukit jambul sudah terkenal sejak dahulu, karena bukit jambul merupakan tempat persinggahan ketika berwisata menuju pura Besakih. sehingga ketika akan mengunjungi Pura Besakih dengan melewati Kabupaten Klungkung, maka secara otomatis akan melewati Bukit Jambul.bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-3

Bukit jambul selain menawarkan pemandangan alam yang eksotis dan natural di sini juga banyak terdapat warung dan restoran. sehingga ketika anda berkunjung disini bisa menikmati makanan dan coffe shop sambil melihat pemandangan dari bukit jambul. Tempat parkir yang luas juga tersedia memudahkan bagi pengendara mobil  baik itu mobil pribadi atau sewa mobil di bali untuk berhenti disini.

apabila anda hendak berkunjung ke pura Besakih dan menggunakan jasa sewa mobil di bali atau rental mobil di bali kami. berhenti di wisata bukit jambul ini akan sangat mengasikkan bagi wisatawan,

selama Berlibur.

Rileks <b>di</b> Wisata Alam <b>Bukit Jambul</b>, Bali - Ensiklopedia Indonesia

Posted: 20 Sep 2013 11:00 PM PDT

By on September 21, 2013 |  Dibaca : 53 kali

Satu lagi objek wisata alam perbukitan selain Bukit Campuhan yang bisa anda datangi jika berlibur ke Pulau Bali, Bukit Jambul namanya. Lokasinya berada di perbatasan Desa Pesaban dan Desa Nongan, secara administratif tercata masuk bagian wilayah Kecamatan Rendang, kabupaten daerah Tingkat II Karangasem, Bali. Untuk bisa sampai ke lokasi Bukit Jambul dari pusat kota Denpasar jaraknya sekitar 50 km menyusuri rute jalan menuju objek wisata Pura Besakih, atau bila dari Kabupaten Klungkung Semarapura, jarak tempuhnya 12 km saja, medan perjalanan yang ditempuh terbilang mudah, baik menggunakan roda empat atau kendaraan roda dua. Daerah tujuan wisata yang satu ini terletak di dataran tinggi, wajar saja bila kawasan Bukit Jambul punya hawa dan udara yang sejuk menyegarkan, pemandangan alam yang akan membuai anda berupa lanskap alam serba hijau menghampar bagai permadani, dengan terasering lahan persawahan yang cantik berlatar belakang gugusan perbukitan yang tampak dari kejauhan, lembah, dan juga laut, menakjubkan!

BukitJambul-1353838366

Perpaduan alam inilah yang jadi daya tarik objek wisata ini. Dari ketinggian anda akan puas memandangi suguhan alam Bali nan asri ini sambil duduk dantai, berfoto, takkan habis rasanya setiap sudut ingin diabadikan dalam jepretan kamera. Meski hanya duduk diatas rerumputan liar sambil menikmati nuansa alam sekitar sambil mendengarkan desir angin serta kicauan burung yang melintas mampu mebuat pikiran anda rilek, lepas sudah semua jenuh, penat, dan beban yang ada. Pemandangan alam yang mempesona plus suara-suara alamnya yang khas bisa menjadi terapi alami bagi jiwa-jiwa yang lelah.

Untuk mencapai tempat yang tinggi anda harus trekking melintasi jalanan menanjak dan berliku atau berundak-undak sambil melihat-lihat lingkungan sekitar, ada banyak pohon cengkeh yang tumbuh di sekitar kawasan bukit. Warna hijau dari rindanganya pepohonan dan tumbuh-tumbuhan akan mendominasi pandangan mata anda, pemandangan seperti ini menjadi sangat mahal khususnya bagi mereka yang hidup di wilayah perkotaan yang padat penduduk dengan gedung-gedung tinggi pencakar langit memenuhi segala penjuru wilayah. Dari sini anda bisa melihat kawasan perbukitan lain yang ada di wilayah Sidemen, petak-petak sawah dari Kabupaten Klungkung di sebelah selatan. Sebagai tempat tujuan wisata, di Bukit Jambul sudah ada lahan parkir yang luas, tersedia pula restoran atau rumah makan tempat anda melepas lelah sambil mengisi perut anda.

bukitjambul-002

Selain sebagai tujuan wisata, kawasan Bukit Jambul juga berfungsi sebagai tempat transit bagi para wisatawan yang hendak ke Pura Besakih, disini wisatawan bisa melepas capek sambil menikmati suguhan kuliner yang ditawarkan, di Karangasem sendiri sudah banyak penginapan dan hotel bagi wisawatan yang berniat menginap. (Arisca Meir/ensiklopediaindonesia.com) (Foto: balistarisland.com; where-is-bali.com; balisurfadvisor.com)

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


<b>Balik Pulau</b> to house Hakka Village | Apartment-Penang.com

Posted: 24 Sep 2013 09:08 PM PDT


After six years of detailed study and meticulous planning, the Federation of Hakka Associations of Malaysia's dream to build a Hakka Village in Balik Pulau, will soon come true.

Its deputy president Datuk Dr Cheah See Kian said the village was set to be the first of its kind in Malaysia and second in the world after that in China.

He said its groundbreaking would take place on a 8.09ha land near Jalan Kuala Sungai Pinang.

"After many discussions, we think that the Hakka clan is rather universal. It is a collective cultural heritage that most people can develop and promote.

"That is why we decided on the theme 'Hakka Village' for the new tourist attraction-cum-ecological spot to match the multifarious elements and social needs of Balik Pulau.

"We are very grateful to the Penang Government for approving this development project within a short span of six months.

"We are now in the process of submitting detailed drawings to the authorities and the project's construction is expected to start by year end," he said during the Penang Khek Association's 74th anniversary celebration dinner at the Han Chiang High School on Sunday.

Dr Cheah said the village would also see the construction of a modern hotel designed according to the conventional earthen building which was a prominent feature of the Hakka culture.

He said: "The round-shaped building will also house the Balik Pulau cultural museum and art gallery for trilingual exhibitions."

In his speech, Dr Cheah, who is also the Balik Pulau Hakka Village Committee chief planner, thanked the various entrepreneurs and consortiums who had financially contributed towards the entire project costing more than RM20mil.

"Despite being an enterprise investment project, we are ready to create a vital and cultural attraction to draw tourists from around the world to the area.

"The project will also involve a collaboration with a Taiwan university's College of Hakka Studies to establish a Hakka cultural base as a resource centre for academicians," he added.

Other features of the Hakka Village would be a restaurant selling Hakka food, a hawker centre selling local delicacies and souvenirs as well as a bicycle track and man-made lake for recreational purposes, he said.

"We have also preserved a durian farm where nutmeg, clove and rubber are also planted to showcase Balik Pulau's natural heritage.

"The setting up of such a village which will take up to five years to complete will commemorate the Hakka community's contributions and the role it has played in Penang's history for over 150 years.

"A fieldwork and research in Balik Pulau by some Taiwanese Hakka scholars showed that Balik Pulau is indeed a settlement area for the early Hakka clan.

"The Hakka dialect is widely used to such an extent that the catholic church in Balik Pulau used it to recite the Bible verses in the early days," he said. - By The Star

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved