Khamis, 7 November 2013

09 di jelutong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di jelutong - Google Blog Search


Perempuan Diculik <b>Di</b> Bukit <b>Jelutong</b> ~ Perihal Negara

Posted: 23 Oct 2013 07:09 AM PDT

Perempuan Diculik Di Bukit Jelutong | Pagi tadi sekitar jam 8.25 pagi, satu kes culik melibatkan seorang perempuan telah dilaporkan berlaku di Bukit Jelutong, Selangor.

Pelaku dipercayai menggunakan kereta Proton Waja berwarna perak bernombor pendaftaran PFF 313.


Satu laporan polis bernombor BKT Jelutong/007478/13 telah dibuat dan kes diletakkan di bawah seliaan pegawai Hanizah Bt. Musuh.

Seseorang yang enggan mendedahkan identiti menyatakan, isterinya ternampak kejadian berlaku di mana seorang perempuan ditarik daripada basikal yang ditunggang ke dalam kereta berkenaan. Terdapat dua individu disyaki terlibat dalam kes ini.

Kejadian berlaku di Persiaran Gerbang Utama berdekatan kedai 'Jasmine Tom Yam' dan padang bola.

Sebaik melihat kejadian mencemaskan ini isterinya cuba membantu dengan menjerit dan membunyikan hon kereta bertalu-talu untuk mendapatkan perhatian pemandu lain namun tiada siapa yang sudi berhenti menolong.


Mereka yang dapat membantu siasatan, diminta menghubungi Balai Polis Bukit Jelutong di talian 03-7847 2022. 

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Oct 2013 03:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Oct 2013 03:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Struktur pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang <b>di Batu Maung</b> <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2013 05:18 AM PDT

updated :  Empat dipercayai mati dalam runtuhan Jambatan Kedua Pulau Pinang

GEORGE TOWN, 6 Jun — Empat orang dipercayai terbunuh apabila sebahagian daripada Jambatan Kedua Pulau Pinang yang masih dalam pembinaan di Batu Maung di sini, runtuh menghempap kenderaan mereka lebih kurang pukul 7.00 malam.

Polis telah menerima panggilan lebih kurang pukul 7.05 malam mengenai runtuhan itu dan bergegas ke tempat kejadian pada pukul 7.15 malam.

Menurut jurucakap polis, sebahagian daripada Penyambung Batu Maung menghubungkan jambatan ke Tun Dr Lim Chong Eu telah runtuh menghempap kenderaan yang melalui berdekatan dengan struktur itu.

Penyiasatan awal menunjukkan keempat-empat orang di dalam kenderaan dipercayai terbunuh serta merta.

Bahagian runtuh merupakan sebahagian daripada jejambat yang menghubungkan lebuh raya ke jambatan di antara dua rusuk konkrit.

Pihak polis telah menutup kawasan tersebut kepada lalu lintas.

Kakitangan Jabatan Bomba dan Penyelamat telah menemui kenderaan yang dihempap dan kini kerja-kerja sedang dijalankan untuk mengeluarkan mangsa daripada kenderaan hancur.

Terdahulu, timbalan pengurus jabatan perhubungan awam dan komunikasi Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) Azizi Azizan mengesahkan seksyen Pakej 3A projek Kedua Jambatan Pulau Pinang telah runtuh.

"Itu adalah bahagian yang menghubungkan jambatan kepada lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu," kata beliau kepada The Malaysian Insider dalam satu temu bual telefon.

Seksyen ini masih dalam pembinaan dan kontraktor sepatutnya melengkapkan dan menyerahkan bahagian yang selesai bulan depan, katanya.

"Kerja-kerja pembinaan sedang dijalankan apabila ia berlaku tetapi kita telah mengarahkan dihentikan serta-merta ke atas semua kerja-kerja pembinaan berikutan kejadian itu," katanya.

Ia masih terlalu awal untuk menentukan punca keruntuhan tetapi JKSB akan menjalankan siasatan penuh mengenai kejadian itu.

JKSB juga akan mengeluarkan kenyataan penuh mengenai kejadian itu esok.

 


Struktur pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang di Batu Maung runtuh kira-kira jam 7 petang tadi

Struktur rasuk Palang( beam ) sepanjang 30 meter di jambatan kedua pulau pinang runtuh,dimaklumkan telah menghempap 2 buah kereta.

Setakat ini 2 pekerja warga asing dikejarkan ke Hospital Pulau Pinang kerana mengalami kecederaan parah. Pasukan keselamatan Bomba sedang berusaha mencari mangsa lain yang kemungkinan turut terperangkap.

2 buah kereta orang awam mungkin terperangkap bawah runtuhan di Batu Maung. Usaha mencari sukar kerana ditimbus sisa konkrit dan struktur besi.

Struktur yang runtuh dipercayai penyambung susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang yang sedang dalam pembinaan. Runtuhan berlaku di Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu berhampiran Batu Maung.

Runtuhan struktur binaan di Jambatan P.Pinang kedua
BATU MAUNG: Sebahagian dari struktur jambatan kedua Pulau Pinang yang masih dalam pembinaan telah runtuh kira-kira jam 7 malam tadi.

Kejadian berlaku di kawasan darat di sekitar Batu Maung.

Menurut Penolong Pesuruhjaya Jabatan Bomba dan Penyelamat, Mohamad Shoki Hamzah, sebatang konkrit seberat lebih 1,000 tan serta berukuran 30 meter telah jatuh terhempap ke tanah.

Akibat runtuhan, sekurang-kurangnya sebuah kereta iaitu Perodua Kelisa telah disahkan tertimbus, namun masih tidak diketahui samada terdapat mangsa yang terperangkap atau tidak.

Sebuah kren juga digunakan bagi mengangkat batang konkrit tersebut. Menurut Shoki, pihak bomba juga dikejarkan ke lokasi sebaik sahaja kejadian itu berlaku.

Difahamkan juga, kerja-kerja pembinaan juga dihentikan buat sementara namun pembinaan pada bahagian lainnya tidak terjejas.

Sehingga setakat ini, punca sebenar kejadian masih tidak dapat diketahui.

Sementara itu, ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin yang berada di lokasi juga mengesahkan melalui laman Twitternya bahawa struktur sepanjang 30 meter itu telah runtuh.

Menurutnya Jabatan Bomba dan Penyelamat juga telah memberitahu lebih kurang satu atau dua kereta telah remuk akibat runtuhan.

Katanya lagi, pihak bomba juga sedang memulakan operasi menyelamat.


Menyusul lagi......

Kedahkini

terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh <b>di batu maung</b>

Posted: 06 Jun 2013 06:48 PM PDT

Terkini tragedi jambatan ke 2 (dua) Pulau Pinang runtuh di Batu Maung

susur jambatan penang runtuh 2013 2 terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Mengenai perkembangan semasa tragedi jambatan kedua Pulau Pinang yang runtuh, Anggota bomba dan penyelamat masih meneruskan kerja untuk mengeluarkan mangsa yang terperangkap dalam runtuhan struktur melibatkan penyambung antara Jambatan Kedua Pulau Pinang dengan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di Batu Maung

Jabatan Bomba dan Penyelamat dalam satu kenyataan yang disiarkan media mengesahkan terdapat seorang mangsa dalam kereta Kelisa yang terperangkap

Mangsa dikesan melalui peralatan kamera mencari dan menyelamat kira-kira pukul 12.30 pagi. Bagaimanapun, tiada sebarang pengesahan di buat mengenai keadaan mangsa

Sehingga kini jumlah sebenar mangsa yang terlibat masih tidak dapat disahkan dan dipastikan

jambatan kedua penang runtuh terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Punca runtuhan

Menurut laporan awal, Ketidakstabilan besi penyokong pada struktur pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang dipercayai menjadi punca kepada runtuhnya struktur tersebut

Semasa kerja-kerja pembinaan sedang dijalankan, didapati besi penyokong jambatan tersebut berada dalam keadaan tidak stabil dan akibatnya telah berlakunya runtuhan selepas itu

Video laporan berita

mangsa tertimbus runtuhan penang bridge terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Harian Metro (Mymetro) menerusi laman Facebooknya memaklumkan Polis Pulau Pinang minta orang ramai hilang ahli saudara tampil mengesan mangsa tertimbus bawah runtuhan jambatan kedua yg masih belum dikeluarkan

Selain itu, mereka yang mengenali mangsa yang memandu atau memiliki Perodua Kelisa dengan plat pendaftaran 437 datang segera

jumlah mangsa kena runtuhan jambatan 2 penang terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Satu mayat ditemui bawah runtuhan

Polis mengesahkan seorang mayat lelaki ditemui dalam keadaan terlangkup pada papan pemuka di dalam sebuah kereta jenis kelisa dalam runtuhan

 8 Jun 2013 -  Mayat lelaki yang terperangkap dalam timbunan runtuhan tanjakan konkrit Jambatan Kedua Pulau Pinang yang dalam pembinaan di Batu Maung,berjaya dikeluarkan pada pukul 8.45 malam, Jumaat

Dalam laporan yang disiarkan media mangsa dikenali sebagai Tajuddin Zainal Abidin berusia 45 tahun dan tinggal di Permatang Damar Laut, Bayan Lepas

Mayatnya ditemui dalam keadaan tunduk di tempat duduk pemandu dan keretanya remuk akibat dihempap tanjakan konkrit itu

Difahamkan, abang mangsa ada datang ke lokasi dan membuat pengecaman berdasarkan pakaian yang dipakainya itu adalah adiknya dan selepas mayat dikeluarkan, isteri mangsa sekali membuat pengecaman dan mengaku lelaki yang memakai pakaian itu adalah suaminya

mayat mangsa jambatan ke 2 penang runtuh terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Kerja-kerja pembersihan lokasi berlaku runtuhan berkenaan sedang dijalankan dan ia akan diteruskan sehingga selesai

( 9 June 2013 ) - Operasi mencari dan menyelamat dihentikan

Operasi mengesan mangsa yang dikhuatiri masih terperangkap di bawah runtuhan tanjakan konkrit yang runtuh lewat petang Khamis lalu dihentikan pada pukul 6 petang semalam

Merujuk kepada laporan yang disiarkan media, keputusan itu dibuat selepas empat ekor anjing pengesan milik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia yang digunakan dalam operasi tidak menemui sebarang tanda bahawa terdapat mangsa yang terperangkap

Pasukan penyelamat yang masuk ke dalam runtuhan menerusi ruang-ruang yang ada juga tidak menemui sebarang kenderaan lain tertimbus di bawah runtuhan itu

Manjung Mari: Jambatan Ke2 Pulau Pinang <b>di Batu Maung</b> runtuh..

Posted: 06 Jun 2013 06:16 AM PDT

Apa yang tak kena, dan apa pula yang tak betul.... Lingkup 
wang rakyat....



Lihat melalui video





Nasib baik ini projek kerajaan Persekutuan,, buatnya Projek Kerajaan PR Pulau Pinang,, banyak la modal Utusan Malaysia...

Public safety issue at RAMP 2 of the <b>Batu Maung</b> Interchange of the <b>...</b>

Posted: 29 Oct 2013 08:12 PM PDT

Kuala Lumpur, 30 October 2013 – I refer to the letter written to the Editor published in Malaysia Edition on 28 October 2013 regarding a complaint from a concerned public using the road underneath Ramp 2 at the Batu Maung Interchange of the Second Penang Bridge project.

The road is part of the diversion that has been utilized by the public after the collapsed of the segment between Pier 6 and Pier 7 of Ramp 2 in June 2013. The traffic diversion is to provide access to the public to travel to and from George Town via Tun Dr. Lim Chong Eu Expressway. Since the incident where the ramp collapsed, JKSB has instructed all parties involved in the project to take extra safety measures especially when conducting works involving life traffic underneath the construction structures. To add to JKSB's seriousness in addressing the public safety concern, JKSB has introduced a policy of zero-incident where public safety is concerned.

The supervision of work for this interchange is under the responsibility of Arup Jururunding Sdn Bhd ("the Arup"), one of the most prominent engineering consultants in the country. In relation to the incident reported in the article, a proper traffic management scheme was in-place and this was confirmed by the Arup supervision team. The activity was carried out on Saturday, 26 October 2013 at around 6pm where traffic volume was low. Flagmen were stationed on site to instruct vehicles to stop as required when the installation of the parapets was being carried out.

Welding works was then carried out to temporarily fix the position of the parapets at the mid-location of the 1.5 meters wide precast parapet. Harmless flashes from the welding sparks can be seen through the 10mm gap in between the precast parapets, as noticed by the complainant. This standard operating procedure was followed during the said incident. The concern public was on site and has in fact followed the instruction from the flagman to stop his vehicle.

JKSB attends to public complaints seriously and strives to ensure that there is no compromise on poor public safety.

By  YBhg. Dato' Ir. Dr Mohamed Ismail bin Taib,

Managing Director of JKSB

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


Air mata saksi banjir <b>di Tasek Gelugor</b> | Malaysia Edition

Posted: 23 Oct 2013 10:07 PM PDT

Tasek Gelugor: Hanya air mata dapat menceritakan kesedihan mangsa banjir di Labuh Banting di sini, yang tidak sempat menyelamatkan barangan berharga ketika air memasuki rumah mereka dalam kejadian Ahad lalu.

Beberapa penduduk hanya sempat menyelamatkan sebahagian barang untuk dimuatkan dalam bot, tetapi air yang surut mendadak menyebabkan bot pula tidak sempat bergerak menyebabkannya tersadai di depan rumah.

Siti Aishah Yaakob, 58, berkata, limpahan air dari Sungai Kulim memasuki rumahnya hanya beberapa minit menyebabkan barangan dan perabot gagal diselamatkan.

"Saya hanya fikir mahu selamatkan nyawa suami (Shaari Abdul Rashid, 62) dan anak (Mohd Mega Falami, 30), kedua-duanya orang kelainan upaya (OKU).

"Jiran sempat membantu suami keluar sebaik air memasuki rumah manakala Mohd Mega Falami menolak kerusi roda meredah air separas pinggang ke tempat selamat," katanya sambil menitiskan air mata ketika ditemui, semalam.

Semalam, keluarga mangsa banjir di Labuh Banting menerima sumbangan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pulau Pinang disampaikan Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi.

Turut sama melawat mangsa Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara Asisten Komisioner Abdul Rahman Ibrahim.

Seorang lagi penduduk, Mohamad Razali Mohd Noor, 48, berkata, dia hanya sempat menyelamatkan kereta dan motosikal manakala perabot tidak sempat diselamatkan kerana air naik dengan cepat.

"Kami menggunakan bot milik seorang penduduk untuk menyelamatkan barang, namun disebabkan air surut mendadak malam tadi, bot pula tersadai depan rumah," katanya.

Norizan Yaakob, 46, pula berkata, selain almari pakaian, pakaian untuk dijual serta produk kesihatan diusahakannya turut rosak menyebabkan kerugian dianggarkan RM10,000.

"Kedudukan rumah berhampiran Sungai Kulim menyebabkan air masuk ke rumah hingga paras dada dalam tempoh sejam dan hanya surut pagi tadi (semalam)," katanya.-hMetro

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


orangkecilorangbesar: Aktiviti bermotosikal sekeluarga <b>di</b> Trek <b>...</b>

Posted: 17 Aug 2013 07:31 AM PDT

Aktiviti bermotosikal sekeluarga di Trek Motosikal Boon Siew Honda Batu Kawan
Kami sekeluarga jarang dapat bersama kalau mengadakan aktiviti motosikal, sama ada hanya saya berdua dengan anak lelaki seorang itu biasanya atau hanya berdua dengan isteri saya seorang itu kadang-kala. Tetapi hari ini (17-Ogos-2013) kami bertiga dapat melakukan aktiviti bermotosikal sekeluarga bersama-sama dengan menghadiri Kursus Asas Menunggang Selamat Honda di premis baru Boon Siew Honda di Batu Kawan, Pulau Pinang.
Agak membanggakan apabila Ketua Instruktor, En. Sanusi B. Din memaklumkan bahawa kami bertiga merupakan keluarga pertama yang menghadiri kursus ini dan juga orang awam pertama bersama-sama dua orang lagi rakan anak lelaki saya dari Taiping, menghadiri kursus ini. Sebelum ini penyertaan lebih kepada organisasi sama ada syarikat ataupun persatuan dan kelab.
Kisah lanjut dan gambar-gambar lain di sini.

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Oct 2013 11:33 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Oct 2013 11:22 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

promosi kraf malaysia <b>di bukit jambul</b>, pulau pinang... - perbadanan <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2013 09:33 PM PDT

Mai pakat ramai-ramai pi ke Promosi Kraf Malaysia di Bukit Jambul. 

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2013 11:30 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

promosi kraf malaysia <b>di bukit jambul</b>, pulau pinang... - perbadanan <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2013 09:33 PM PDT

Mai pakat ramai-ramai pi ke Promosi Kraf Malaysia di Bukit Jambul. 

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2013 11:31 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SEPETANG <b>DI</b> KOMPLEKS <b>BUKIT JAMBUL</b> DAN BERBUKA <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 02:52 AM PDT

ESTRANGE 'a' - merenggangkan; renggang ( tidak rapat atau mesra lagi)
ESTRANGEMENT 'n' - kerenggangan
Hello and Assalammualaikum semua!!! Apa Khabar? Nampaknya lebih kurang seminggu jer lagi seluruh umat Islam akan menyambut kedatangan Syawal yang indah. :) Bagaimana dengan persiapan hari raya anda? Semoga semuanya berjalan lancar dan aman jer okay. 
Pasti ramai dah yang keluar membeli belah dan buat biskut raya bagi menyambut Syawal nanti. Saya pun berkesempatan juga untuk keluar membeli sedikit barang bagi persiapan raya pada hari Sabtu yang lalu bersama suami, mak dan anak saudara di komplek Bukit Jambul/Mydin/Kamdar, Penang
Amboi!! ramainya orang, tak terkata. Sesak dan berhimpit-himpit juga, namun itulah suasana sebenar yang berlaku tak kira di mana-mana saja terutama sekali di pusat-pusat membeli belah bila dekatnya Syawal. Ya la, ramai lagi rakyat Malaysia yang suka membeli- belah di minit-minit akhir.:) Umm.. mungkin inilah nama semangat nak raya sakan kot. Hee Hee
Nampaknya, sejak pasaraya Mydin di buka dalam kompleks Bukit Jambul ni, makin 'happening' sungguh suasana di sini. Kira okaylah kan, bagus juga untuk mereka yang berniaga di situ dan bagi pelanggan pula kita mempunyai lebih banyak pilihan untuk memilih dan membeli. Syokkan!! siap duit ja. :)
Dalam musim raya ini, kedai-kedai/ butik yang menjual bajulah yang penuh dengan orang ramai. Di tingkat 1 saja penuh berderet dengan kedai/butik menjual baju kurung pelbagai jenis khususnya. Rambang mata dan..stressED sungguhlah. LOL. Mana tak nye, semua kedai rasa nak masuk tengok Hee Hee.. Tak dinafikan, baju-baju kurung zaman la sungguh cantik sekali. Terkilan juga sebab, sejak 14 tahun yang lalu saya dah tak boleh memakai baju kurung lengkap sekali dengan kainnya. Maklumlah, sejak dah berkerusi roda ni, kenalah suai padankan baju dan seluar yang sesuai saja. Jenis baju labuh dan kain sarung dah tak relevan dengan keadaan saya yang sepanjang masa terbaring dan duduk atas kerusi roda ja. Walaupun begitu keadaannya, ianya tetap tak mematahkan semangat dan seronok juga sebenarnya dapat membeli baju untuk insan tersayang yang lain. Hee Hee.
Dah penat 'bershopping' akhirnya kami berbuka puasa di restoran white coffee dalam komplek Bukit Jambul ni.
Anak saudara, adik Sufee dah letih dan kelaparan. Suami, membeli 'waffle' kegemaran adik Sufee yang disapu dengan coklat. Sebenarnya, waktu sampai di sini, kami terus ke restoran untuk buat 'reservation' dulu bagi berbuka puasa.  Entah ler, setiap ketika adik Sufee dok mengaak pi restoran untuk makan dan tanya kami, 'kenapa tak pi makan la ni?'. jenuhla nak menjawab yang sekarang ni bulan puasa kat dia. :_
Dah sampai waktu berbuka puasa. Memandangkan kami dah tempah meja awal, jadi makanan dan minuman semua dah sedia terhidang atas meja. Tak macam meja lain yang masih kosong walaupun dah masuk waktu berbuka. Moral of the story, buat tempahan awal dan jangan asyik bershopping ja.
Well, melalui pengalaman yang lalu lah maka kami beringat nih.. Jangan marah haa..!!!

Antara minuman yang kami pesan:-
Chocolate Iced Blended - rm7.30
2 iced water - rm1.60 (each rm0.80)
Sebenarnya menu makanan untuk berbuka puasa di sini cuma ada 4 set jenis makanan saja untuk di pilih. Ini kerana mereka tidak cukup staf pada waktu tersebut. Tetapi di waktu lain, menu makanan masih macam biasa dan dim sum halal pun ada. Bagi pilihan minuman pula tidak terhad, semua yang ada dalam menu boleh di pilih.
Oleh sebab tak banyak pilihan makanan, kami telah memilih keempat-empat set yang ada di situ. :)

Inilah hidangan yang paling sedap sekali antara semua. Sangat lazat tak terkata. Anda perlu mencuba set ini sekiranya anda berkunjung ke sini Okay!! Dengan sotong dan udang yang besar serta kek ikan di masak bersama sambal nyonya style memang ummpphh!! terangkat beb!!!
Ayam yang dimasak bersama sambal tom yam. Mak ambil set ni dan sedap katanya. Ia membangkitkan selera dan memberi rasa kesegaran diawalnya dan tidak mual di akhirnya.
Bukannya tak sedap. Tapi sebab ianya masak kari, jadi rasa nak mugal sikit untuk halwa tekak saya. Hee Hee. Memang kari ni lain dari yang biasa. Ianya masak kari ala nyonya dan yang best tu ada daun pudina segar diletakkan dalam kuahnya, jadi rasa segar sangat bila mengunyah daun tu. Just hope, mereka letak lebih lagi daun pudina yang segar tu. ;)

Apa yang istimewa tentang nasi lemak ni ehh? Tentulah sambal dan ayam goreng berempahnya. :)
Bagi penggemar nasi lemak, bolehlah cuba set ni. 
Di bawah ni pula adalah beberapa keping gambar dari 3 tahun yang lalu diambil sewaktu menjamu selera di sini. Betul, saya dah beberapa kali menjamu selera di sini. :)

Terima Kasih kerana sudi singgah di blog saya ini serta jangan lupa untuk 'follow' blog saya selalu okay!!
Saya TIDAK dibayar oleh mana-mana pihak berkenaan perkara di atas ini.

Pemandangan <b>Bukit Jambul</b> dan Teraseringnya - Rental Mobil <b>di</b> bali

Posted: 09 Jun 2013 05:05 PM PDT

membicarakan obyek wisata di bali memang seakan tidak ada habisnya dari wisata pantai, wisata alam danau, wisata alam bawah laut dan wisata sawah dengan teraseringnya. salah satu obyek wisata pemandan terasering yakni di bukit jambul.berlokasi tak jauh dari Gunung Agung yang merupakan bagian dari wilayah Kabupaten Karangasem, bila ditempuh dari bandara menggunakan jasa sewa mobil di bali  atau rental mobil di bali kira kira 2,5 jam untuk mencapai bukit jambul.

bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-2

Bukit Jambul pertama kali di sebutkan pada saat invasi Belanda ke Indonesia oleh seorang wisatawan yang melihat sebuah bukit tinggi berdiri di sebelah selatan jalan utama yang menghubungkan Kabupaten Klungkung dan Besakih. Di puncak bukit terdapat sebuah pura yang disebut Pura Pucak Sari yang dikelilingi oleh pepohonan besar. Sementara, di bawah kompleks pura terdapat panorama persawahan yang memukau. Ini membuat pepohonan terlihat seperti jambul.

bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-1

ketinggian 500 m diatas permukaan laut (dpl) membuat Bukit jambukl mempunyai hawa yang begitu sejuk. Pemandangan alam yang tersaji di sekelilingnya begitu menakjubkan, sangat indah, dan menawan. Dari atas Bukit Jambul wisatawan akan disajikan pada hamparan perbukitan serta perpaduan sawah yang berumpak-umpak (terasering). Sementara di pemandanganyang lain terlihat eksotisnya laut lepas yang sangat jelas terlihat dari atas bukit. Demikian juga, gugusan pulau Nusa Penida yang tampak begitu jelas dan indah.

Obyek wisata bukit jambul sudah terkenal sejak dahulu, karena bukit jambul merupakan tempat persinggahan ketika berwisata menuju pura Besakih. sehingga ketika akan mengunjungi Pura Besakih dengan melewati Kabupaten Klungkung, maka secara otomatis akan melewati Bukit Jambul.bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-3

Bukit jambul selain menawarkan pemandangan alam yang eksotis dan natural di sini juga banyak terdapat warung dan restoran. sehingga ketika anda berkunjung disini bisa menikmati makanan dan coffe shop sambil melihat pemandangan dari bukit jambul. Tempat parkir yang luas juga tersedia memudahkan bagi pengendara mobil  baik itu mobil pribadi atau sewa mobil di bali untuk berhenti disini.

apabila anda hendak berkunjung ke pura Besakih dan menggunakan jasa sewa mobil di bali atau rental mobil di bali kami. berhenti di wisata bukit jambul ini akan sangat mengasikkan bagi wisatawan,

selama Berlibur.

Rileks <b>di</b> Wisata Alam <b>Bukit Jambul</b>, Bali - Ensiklopedia Indonesia

Posted: 20 Sep 2013 11:00 PM PDT

By on September 21, 2013 |  Dibaca : 53 kali

Satu lagi objek wisata alam perbukitan selain Bukit Campuhan yang bisa anda datangi jika berlibur ke Pulau Bali, Bukit Jambul namanya. Lokasinya berada di perbatasan Desa Pesaban dan Desa Nongan, secara administratif tercata masuk bagian wilayah Kecamatan Rendang, kabupaten daerah Tingkat II Karangasem, Bali. Untuk bisa sampai ke lokasi Bukit Jambul dari pusat kota Denpasar jaraknya sekitar 50 km menyusuri rute jalan menuju objek wisata Pura Besakih, atau bila dari Kabupaten Klungkung Semarapura, jarak tempuhnya 12 km saja, medan perjalanan yang ditempuh terbilang mudah, baik menggunakan roda empat atau kendaraan roda dua. Daerah tujuan wisata yang satu ini terletak di dataran tinggi, wajar saja bila kawasan Bukit Jambul punya hawa dan udara yang sejuk menyegarkan, pemandangan alam yang akan membuai anda berupa lanskap alam serba hijau menghampar bagai permadani, dengan terasering lahan persawahan yang cantik berlatar belakang gugusan perbukitan yang tampak dari kejauhan, lembah, dan juga laut, menakjubkan!

BukitJambul-1353838366

Perpaduan alam inilah yang jadi daya tarik objek wisata ini. Dari ketinggian anda akan puas memandangi suguhan alam Bali nan asri ini sambil duduk dantai, berfoto, takkan habis rasanya setiap sudut ingin diabadikan dalam jepretan kamera. Meski hanya duduk diatas rerumputan liar sambil menikmati nuansa alam sekitar sambil mendengarkan desir angin serta kicauan burung yang melintas mampu mebuat pikiran anda rilek, lepas sudah semua jenuh, penat, dan beban yang ada. Pemandangan alam yang mempesona plus suara-suara alamnya yang khas bisa menjadi terapi alami bagi jiwa-jiwa yang lelah.

Untuk mencapai tempat yang tinggi anda harus trekking melintasi jalanan menanjak dan berliku atau berundak-undak sambil melihat-lihat lingkungan sekitar, ada banyak pohon cengkeh yang tumbuh di sekitar kawasan bukit. Warna hijau dari rindanganya pepohonan dan tumbuh-tumbuhan akan mendominasi pandangan mata anda, pemandangan seperti ini menjadi sangat mahal khususnya bagi mereka yang hidup di wilayah perkotaan yang padat penduduk dengan gedung-gedung tinggi pencakar langit memenuhi segala penjuru wilayah. Dari sini anda bisa melihat kawasan perbukitan lain yang ada di wilayah Sidemen, petak-petak sawah dari Kabupaten Klungkung di sebelah selatan. Sebagai tempat tujuan wisata, di Bukit Jambul sudah ada lahan parkir yang luas, tersedia pula restoran atau rumah makan tempat anda melepas lelah sambil mengisi perut anda.

bukitjambul-002

Selain sebagai tujuan wisata, kawasan Bukit Jambul juga berfungsi sebagai tempat transit bagi para wisatawan yang hendak ke Pura Besakih, disini wisatawan bisa melepas capek sambil menikmati suguhan kuliner yang ditawarkan, di Karangasem sendiri sudah banyak penginapan dan hotel bagi wisawatan yang berniat menginap. (Arisca Meir/ensiklopediaindonesia.com) (Foto: balistarisland.com; where-is-bali.com; balisurfadvisor.com)

SEPETANG <b>DI</b> KOMPLEKS <b>BUKIT JAMBUL</b> DAN BERBUKA <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 02:52 AM PDT

ESTRANGE 'a' - merenggangkan; renggang ( tidak rapat atau mesra lagi)
ESTRANGEMENT 'n' - kerenggangan
Hello and Assalammualaikum semua!!! Apa Khabar? Nampaknya lebih kurang seminggu jer lagi seluruh umat Islam akan menyambut kedatangan Syawal yang indah. :) Bagaimana dengan persiapan hari raya anda? Semoga semuanya berjalan lancar dan aman jer okay. 
Pasti ramai dah yang keluar membeli belah dan buat biskut raya bagi menyambut Syawal nanti. Saya pun berkesempatan juga untuk keluar membeli sedikit barang bagi persiapan raya pada hari Sabtu yang lalu bersama suami, mak dan anak saudara di komplek Bukit Jambul/Mydin/Kamdar, Penang
Amboi!! ramainya orang, tak terkata. Sesak dan berhimpit-himpit juga, namun itulah suasana sebenar yang berlaku tak kira di mana-mana saja terutama sekali di pusat-pusat membeli belah bila dekatnya Syawal. Ya la, ramai lagi rakyat Malaysia yang suka membeli- belah di minit-minit akhir.:) Umm.. mungkin inilah nama semangat nak raya sakan kot. Hee Hee
Nampaknya, sejak pasaraya Mydin di buka dalam kompleks Bukit Jambul ni, makin 'happening' sungguh suasana di sini. Kira okaylah kan, bagus juga untuk mereka yang berniaga di situ dan bagi pelanggan pula kita mempunyai lebih banyak pilihan untuk memilih dan membeli. Syokkan!! siap duit ja. :)
Dalam musim raya ini, kedai-kedai/ butik yang menjual bajulah yang penuh dengan orang ramai. Di tingkat 1 saja penuh berderet dengan kedai/butik menjual baju kurung pelbagai jenis khususnya. Rambang mata dan..stressED sungguhlah. LOL. Mana tak nye, semua kedai rasa nak masuk tengok Hee Hee.. Tak dinafikan, baju-baju kurung zaman la sungguh cantik sekali. Terkilan juga sebab, sejak 14 tahun yang lalu saya dah tak boleh memakai baju kurung lengkap sekali dengan kainnya. Maklumlah, sejak dah berkerusi roda ni, kenalah suai padankan baju dan seluar yang sesuai saja. Jenis baju labuh dan kain sarung dah tak relevan dengan keadaan saya yang sepanjang masa terbaring dan duduk atas kerusi roda ja. Walaupun begitu keadaannya, ianya tetap tak mematahkan semangat dan seronok juga sebenarnya dapat membeli baju untuk insan tersayang yang lain. Hee Hee.
Dah penat 'bershopping' akhirnya kami berbuka puasa di restoran white coffee dalam komplek Bukit Jambul ni.
Anak saudara, adik Sufee dah letih dan kelaparan. Suami, membeli 'waffle' kegemaran adik Sufee yang disapu dengan coklat. Sebenarnya, waktu sampai di sini, kami terus ke restoran untuk buat 'reservation' dulu bagi berbuka puasa.  Entah ler, setiap ketika adik Sufee dok mengaak pi restoran untuk makan dan tanya kami, 'kenapa tak pi makan la ni?'. jenuhla nak menjawab yang sekarang ni bulan puasa kat dia. :_
Dah sampai waktu berbuka puasa. Memandangkan kami dah tempah meja awal, jadi makanan dan minuman semua dah sedia terhidang atas meja. Tak macam meja lain yang masih kosong walaupun dah masuk waktu berbuka. Moral of the story, buat tempahan awal dan jangan asyik bershopping ja.
Well, melalui pengalaman yang lalu lah maka kami beringat nih.. Jangan marah haa..!!!

Antara minuman yang kami pesan:-
Chocolate Iced Blended - rm7.30
2 iced water - rm1.60 (each rm0.80)
Sebenarnya menu makanan untuk berbuka puasa di sini cuma ada 4 set jenis makanan saja untuk di pilih. Ini kerana mereka tidak cukup staf pada waktu tersebut. Tetapi di waktu lain, menu makanan masih macam biasa dan dim sum halal pun ada. Bagi pilihan minuman pula tidak terhad, semua yang ada dalam menu boleh di pilih.
Oleh sebab tak banyak pilihan makanan, kami telah memilih keempat-empat set yang ada di situ. :)

Inilah hidangan yang paling sedap sekali antara semua. Sangat lazat tak terkata. Anda perlu mencuba set ini sekiranya anda berkunjung ke sini Okay!! Dengan sotong dan udang yang besar serta kek ikan di masak bersama sambal nyonya style memang ummpphh!! terangkat beb!!!
Ayam yang dimasak bersama sambal tom yam. Mak ambil set ni dan sedap katanya. Ia membangkitkan selera dan memberi rasa kesegaran diawalnya dan tidak mual di akhirnya.
Bukannya tak sedap. Tapi sebab ianya masak kari, jadi rasa nak mugal sikit untuk halwa tekak saya. Hee Hee. Memang kari ni lain dari yang biasa. Ianya masak kari ala nyonya dan yang best tu ada daun pudina segar diletakkan dalam kuahnya, jadi rasa segar sangat bila mengunyah daun tu. Just hope, mereka letak lebih lagi daun pudina yang segar tu. ;)

Apa yang istimewa tentang nasi lemak ni ehh? Tentulah sambal dan ayam goreng berempahnya. :)
Bagi penggemar nasi lemak, bolehlah cuba set ni. 
Di bawah ni pula adalah beberapa keping gambar dari 3 tahun yang lalu diambil sewaktu menjamu selera di sini. Betul, saya dah beberapa kali menjamu selera di sini. :)

Terima Kasih kerana sudi singgah di blog saya ini serta jangan lupa untuk 'follow' blog saya selalu okay!!
Saya TIDAK dibayar oleh mana-mana pihak berkenaan perkara di atas ini.

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


BANJIR KILAT <b>DI BALIK PULAU</b> , 600 PENDUDUK TERPAKSA <b>...</b>

Posted: 13 Oct 2013 05:32 PM PDT




BALIK PULAU: Lebih 600 penduduk terjejas teruk akibat banjir kilat yang berlaku berikutan pertembungan hujan lebat sejak awal hari ini dengan fenomena air laut pasang besar.

Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahya berkata keluarga yang terjejas dengan banjir kilat itu ditempatkan sementara di balai raya serta masjid dan akan dibenarkan pulang lewat petang ini apabila air surut sepenuhnya.

Dr Hilmi yang juga anggota Parlimen Balik Pulau berkata kawasan kampung yang terjejas dengan banjir itu juga dilengkapkan dengan sistem saliran yang baik bagaimanapun pertembungan air laut dan air hujan mengakibatkan air melimpah keluar.

"Kalau hanya hujan biasa kawasan ini tidak akan banjir kerana kita telah perbesarkan longkang manakala sistem saliran di sini baik, tetapi hujan kali ini bertembung dengan fenomena air laut pasang besar jadi air melimpah keluar dari longkang.

"Buat masa ini bantuan segera yang diberikan ialah bantuan makanan kepada mangsa dan mereka perlu tunggu sementara waktu sehingga air surut, jangka petang ini air akan surut," katanya yang ditemui pemberita selepas melawat penduduk yang terjejas akibat banjir kilat itu.

Enam buah kampung yang terjejas teruk di kawasan Balik Pulau ialah Kampung Betong, Kampung Pinang Nirai, Kampung Genting, Kampung Terang, Jalan Baharu dan Kampung Permatang Tengah, manakala di kawasan Teluk Kumbar hanya Kampung Masjid yang terjejas.

Setakat ini 40 orang dari kawasan Balik Pulau dipindahkan sementara ke Masjid Pulau Betong manakala 30 orang dari Kampung Masjid dalam kawasan Teluk Kumbar dipindahkan ke dewan masjid, Kampung Masjid Teluk Kumbar.

Seorang peniaga nasi lemak Zainab Hussin, 59, berkata sejak pukul 8.30 pagi air naik setinggi satu meter menyebabkan banyak peralatan rumah rosak selain memusnahkan persiapan untuk menyambut Aidiladha.

"Mak cik keluar pergi berniaga pagi tadi air belum naik lagi tapi bila balik daripada berniaga tengok air sudah melimpah hingga ke jalan raya, apa pun tak dapat diselamatkan," katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Seri Balik Pulau Norasikin Md Isa berkata bomba menerima penggilan daripada penduduk sekitar 9.18 pagi memaklumkan air sudah memenuhi jalan raya dan rumah mereka.

"Setakat ini keadaan adalah terkawal, bagaimanapun pihak bomba menasihatkan agar mereka (penduduk) duduk sahaja di rumah, kerana air yang deras dan kita tidak tahu bahaya yang sedang menunggu di luar.

"Harap ibu bapa dan penjaga dapat mengawasi anak masing-masing daripada bermain air banjir," katanya yang turut memberitahu operasi itu dibantu oleh pasukan Bomba Sukarela. 

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved