Jumaat, 6 Disember 2013

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


Video Rompakan Pecah Cermin Kereta <b>Di</b> Shell <b>Bukit Mertajam</b> <b>...</b>

Posted: 04 Dec 2013 12:18 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Video Rompakan Pecah Cermin Kereta Di Shell Bukit Mertajam « Isu Panaz ! Video Rompakan Pecah Cermin Kereta Di Shell Bukit Mertajam « Isu Panaz ! Like. 0 ... Ulat Gergasi ditemui di Sabah ...

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Addin: PAS <b>Pulau Pinang</b> Bidas Kerajaan <b>Negeri</b>

Posted: 19 Nov 2013 05:28 AM PST

Pemimpin PAS Pulau Pinang hari ini membidas kerajaan negeri di bawah pimpinan DAP kerana dikatakan gagal mengamalkan slogan kecekapan, akauntabiliti, ketelusan (CAT) dalam pakatan pembangkang.
Timbalan Pesuruhjayanya Muhammad Fauzi Yusoff (gambar) berkata kerajaan negeri meminggirkan PAS, selain tidak menghargai usaha dan sumbangan mereka dalam memastikan pakatan pembangkang kekal relevan di kalangan rakyat terutamanya masyarakat Melayu.
Katanya berikutan itu PAS Pulau Pinang akan mengkaji semula kedudukan mereka dalam pakatan pembangkang negeri jika kerajaan negeri meneruskan amalan yang hanya melindungi maruah dan prinsip DAP.
"Pada mesyuarat perhubungan parti negeri yang telah diadakan pada Khamis lepas, PAS telah mengeluarkan beberapa resolusi untuk kerajaan negeri pertimbangkan antaranya menggesa kerajaan negeri memberi Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Datuk Mohd Salleh Man (Pesuruhjaya PAS Negeri) kuasa penuh untuk melantik ahli-ahli majlis itu.
"Kami juga mahu kerajaan negeri memperuntukkan kuota yang lebih besar bagi wakil dari PAS dalam mana-mana syarikat berkaitan kerajaan," katanya.
Muhammad Fauzi berkata antara resolusi lain adalah meningkatkan kuota PAS kepada hingga empat orang ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai. ~bernama

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Dec 2013 03:27 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh <b>di batu maung</b>

Posted: 06 Jun 2013 06:48 PM PDT

Terkini tragedi jambatan ke 2 (dua) Pulau Pinang runtuh di Batu Maung

susur jambatan penang runtuh 2013 2 terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Mengenai perkembangan semasa tragedi jambatan kedua Pulau Pinang yang runtuh, Anggota bomba dan penyelamat masih meneruskan kerja untuk mengeluarkan mangsa yang terperangkap dalam runtuhan struktur melibatkan penyambung antara Jambatan Kedua Pulau Pinang dengan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di Batu Maung

Jabatan Bomba dan Penyelamat dalam satu kenyataan yang disiarkan media mengesahkan terdapat seorang mangsa dalam kereta Kelisa yang terperangkap

Mangsa dikesan melalui peralatan kamera mencari dan menyelamat kira-kira pukul 12.30 pagi. Bagaimanapun, tiada sebarang pengesahan di buat mengenai keadaan mangsa

Sehingga kini jumlah sebenar mangsa yang terlibat masih tidak dapat disahkan dan dipastikan

jambatan kedua penang runtuh terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Punca runtuhan

Menurut laporan awal, Ketidakstabilan besi penyokong pada struktur pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang dipercayai menjadi punca kepada runtuhnya struktur tersebut

Semasa kerja-kerja pembinaan sedang dijalankan, didapati besi penyokong jambatan tersebut berada dalam keadaan tidak stabil dan akibatnya telah berlakunya runtuhan selepas itu

Video laporan berita

mangsa tertimbus runtuhan penang bridge terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Harian Metro (Mymetro) menerusi laman Facebooknya memaklumkan Polis Pulau Pinang minta orang ramai hilang ahli saudara tampil mengesan mangsa tertimbus bawah runtuhan jambatan kedua yg masih belum dikeluarkan

Selain itu, mereka yang mengenali mangsa yang memandu atau memiliki Perodua Kelisa dengan plat pendaftaran 437 datang segera

jumlah mangsa kena runtuhan jambatan 2 penang terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Satu mayat ditemui bawah runtuhan

Polis mengesahkan seorang mayat lelaki ditemui dalam keadaan terlangkup pada papan pemuka di dalam sebuah kereta jenis kelisa dalam runtuhan

 8 Jun 2013 -  Mayat lelaki yang terperangkap dalam timbunan runtuhan tanjakan konkrit Jambatan Kedua Pulau Pinang yang dalam pembinaan di Batu Maung,berjaya dikeluarkan pada pukul 8.45 malam, Jumaat

Dalam laporan yang disiarkan media mangsa dikenali sebagai Tajuddin Zainal Abidin berusia 45 tahun dan tinggal di Permatang Damar Laut, Bayan Lepas

Mayatnya ditemui dalam keadaan tunduk di tempat duduk pemandu dan keretanya remuk akibat dihempap tanjakan konkrit itu

Difahamkan, abang mangsa ada datang ke lokasi dan membuat pengecaman berdasarkan pakaian yang dipakainya itu adalah adiknya dan selepas mayat dikeluarkan, isteri mangsa sekali membuat pengecaman dan mengaku lelaki yang memakai pakaian itu adalah suaminya

mayat mangsa jambatan ke 2 penang runtuh terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Kerja-kerja pembersihan lokasi berlaku runtuhan berkenaan sedang dijalankan dan ia akan diteruskan sehingga selesai

( 9 June 2013 ) - Operasi mencari dan menyelamat dihentikan

Operasi mengesan mangsa yang dikhuatiri masih terperangkap di bawah runtuhan tanjakan konkrit yang runtuh lewat petang Khamis lalu dihentikan pada pukul 6 petang semalam

Merujuk kepada laporan yang disiarkan media, keputusan itu dibuat selepas empat ekor anjing pengesan milik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia yang digunakan dalam operasi tidak menemui sebarang tanda bahawa terdapat mangsa yang terperangkap

Pasukan penyelamat yang masuk ke dalam runtuhan menerusi ruang-ruang yang ada juga tidak menemui sebarang kenderaan lain tertimbus di bawah runtuhan itu

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


CHE MID: Melepas Rindu <b>di Batu Kawan</b>, Penang

Posted: 24 Sep 2013 07:20 PM PDT

Sebelah petang mengacara di rumah Cik Julima (entri lepas) malam pulak mengacara di Rumah Terbuka taman sendiri. Cadang tu nak sekejap je, agak-agak boleh 'pas' keje kat orang lain, Che Mid nak bergegas balik ke rumah sebab nak bertolak ke Penang malam tu juga, untuk mengacara di sana keesokkannya. Tapi seronok sangat majlis tu, rasa sayang nak tinggalkan majlis.. 
Program rumah terbuka pada 31 Ogos bersekali dengan sambutan merdeka.. ada makan-makan hari raya, pertandingan gerai ikut tema, persembahan qasidah dan cabutan bertuah.. 

Che Mid sempat turun dari pentas pengacara, nak menyibuk dengan kawan-kawan.. khabarnya gerai lemang menjadi rebutan.. 10 minit dah langsai!!
Nak tau pukul berapa Che Mid bertolak ke Penang.. pukul 12 tgh malam.. Che Abang kata takpe dia memandu, jadi Che Mid boleh rehat (tidurrrr..) dalam kereta. Aleh-aleh, dia yang mengantuk sakan, stop kereta tepi jalan dan suruh Che Mid ganti... dari selepas Tapah, Che Mid terus memandu sampai Gunung Semanggul tau.. jalan punya la sunyi sepi.. dan gulap gulita... mulalah terbayang wolkswagen kuninglah.. benda putih melintas lah... aduii... jalan berkabus dan sejuk menggigit pulak tu!! Pukul 4.30 pagi baru Che Abang memandu semula. Kami tiba di homestay menjelang Subuh, dapatlah tidur sekejap.
Tapi nape Che Mid beria sangat nak ke Penang??
Tak lain tak bukan sebab nak berjumpa dengan puteri yang dirindui laaa... Farah.. sambil menyelam minum air he he. Rasa best sangat dapat mengacara sama-sama dengan Farah. Memang rindu sangat nak dengar Farah mengalunkan suaranya yang lembut merdu tu.. (suara Che Mid lebih lantang)

Sebenarnya kami ke rumah kakak pada suami Alang.. kami jadi 'hadiah kejutan' buat pengantin sekeluarga. Kami pun teruja juga.. Aturcara dan skrip majlis pun tuan rumah dan pengantin tak tau, semua info dapat dari Alang dan keluarga. Che Mid bawa lagu "Kasihnya Ibu'" sewaktu ibu pengantin beri restu di pelamin, sebab ayah pengantin baru meninggal. Memang suasana jadi pilu sekejap.  Pengantin lelaki baca doa selepas nikah pun sambil menangis.. 

Inilah pengantinnya.. dapat anak mami la you...

Che Mid dan Farah ajak sekali alang dan Joe ber Ya hanana..sporting kan! Suasana hujan tidak menghalang majlis berjalan seperti yang direncana.
Usai majlis, kami pun ke Permatang Pauh untuk hantar Farah balik asrama. Sebelum tu pekena dulu burger bakar Abang Burn.. kalau tak silap cawangan ke 19..Farah memang teringin sangat makan . Tapi tengoklah muka adik tu.. muka penat.. Kami tinggalkan Farah di hostel dan balik ke Klang dalam pukul 8.30 malam, tiba di rumah jam 2.30 pagi. Memang sangat penat tapi hilang macam tu saja bila dapat sms macam ni..
Alhamdulillah syukur.. dapat respon yang baik dari orang Penang.. Insyaallah, ada rezeki kami ke sana lagi.. boleh jumpa Farah lagikk!! Suka suka suka!!
Ha, sebelum berundur, Che Mid ada satu lagi cerita ni.. 
Pagi Ahad lepas, lepas Subuh (Subuh gajah...)  Che Mid turun ke dapur. Isi kain baju dalam mesin basuh, panaskan gulai asam pedas siakap yang sedap sangat tu atas dapur. Pukul 9 nanti nak keluar mengacara, jadi lauk dah ada untuk suamiku tercinta yang akan ditinggalkan nanti. Lepas tu Che Mid duduk depan TV, tengok Tanyalah Ustaz...eh eh.. ngantuk lagi.. terkuap-kuap je mulut ni. Terus naik atas.. masuk bilik...kunci pintu dan zzzzzz...
Bangun semula kira-kira satu jam selepas itu. Buka pintu.. tengok tingkap bilik Farhan terbukak luas terbentang.. ada bau menyengat hangit.. tapi tak sedar diri lagi tu Mata melilau carik Farhan. Rupanya dia di tingkat bawah.. atas sofa... pintu depan, dapur, tingkap semua terbukak seluas-luasnya.. " Ayan, apa yang terbakar ni?" Wah, Che Mid meninjau-ninjau keluar tingkap.. tengok-tengok.. kut ada kilang terbakar ke? Jiran bakar sampah tak hengat ke??
"IBU LAH... ibu masak apa atas dapur? " ADOIII.. PERIUK DAH HITAM.. LAUK SIAKAP yang sedap sangat tu DAH RENTUNG!!

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Nov 2013 11:22 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2013 11:40 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Oct 2013 11:22 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

promosi kraf malaysia <b>di bukit jambul</b>, pulau pinang... - perbadanan <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2013 09:33 PM PDT

Mai pakat ramai-ramai pi ke Promosi Kraf Malaysia di Bukit Jambul. 

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2013 11:30 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

promosi kraf malaysia <b>di bukit jambul</b>, pulau pinang... - perbadanan <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2013 09:33 PM PDT

Mai pakat ramai-ramai pi ke Promosi Kraf Malaysia di Bukit Jambul. 

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2013 11:31 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SEPETANG <b>DI</b> KOMPLEKS <b>BUKIT JAMBUL</b> DAN BERBUKA <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 02:52 AM PDT

ESTRANGE 'a' - merenggangkan; renggang ( tidak rapat atau mesra lagi)
ESTRANGEMENT 'n' - kerenggangan
Hello and Assalammualaikum semua!!! Apa Khabar? Nampaknya lebih kurang seminggu jer lagi seluruh umat Islam akan menyambut kedatangan Syawal yang indah. :) Bagaimana dengan persiapan hari raya anda? Semoga semuanya berjalan lancar dan aman jer okay. 
Pasti ramai dah yang keluar membeli belah dan buat biskut raya bagi menyambut Syawal nanti. Saya pun berkesempatan juga untuk keluar membeli sedikit barang bagi persiapan raya pada hari Sabtu yang lalu bersama suami, mak dan anak saudara di komplek Bukit Jambul/Mydin/Kamdar, Penang
Amboi!! ramainya orang, tak terkata. Sesak dan berhimpit-himpit juga, namun itulah suasana sebenar yang berlaku tak kira di mana-mana saja terutama sekali di pusat-pusat membeli belah bila dekatnya Syawal. Ya la, ramai lagi rakyat Malaysia yang suka membeli- belah di minit-minit akhir.:) Umm.. mungkin inilah nama semangat nak raya sakan kot. Hee Hee
Nampaknya, sejak pasaraya Mydin di buka dalam kompleks Bukit Jambul ni, makin 'happening' sungguh suasana di sini. Kira okaylah kan, bagus juga untuk mereka yang berniaga di situ dan bagi pelanggan pula kita mempunyai lebih banyak pilihan untuk memilih dan membeli. Syokkan!! siap duit ja. :)
Dalam musim raya ini, kedai-kedai/ butik yang menjual bajulah yang penuh dengan orang ramai. Di tingkat 1 saja penuh berderet dengan kedai/butik menjual baju kurung pelbagai jenis khususnya. Rambang mata dan..stressED sungguhlah. LOL. Mana tak nye, semua kedai rasa nak masuk tengok Hee Hee.. Tak dinafikan, baju-baju kurung zaman la sungguh cantik sekali. Terkilan juga sebab, sejak 14 tahun yang lalu saya dah tak boleh memakai baju kurung lengkap sekali dengan kainnya. Maklumlah, sejak dah berkerusi roda ni, kenalah suai padankan baju dan seluar yang sesuai saja. Jenis baju labuh dan kain sarung dah tak relevan dengan keadaan saya yang sepanjang masa terbaring dan duduk atas kerusi roda ja. Walaupun begitu keadaannya, ianya tetap tak mematahkan semangat dan seronok juga sebenarnya dapat membeli baju untuk insan tersayang yang lain. Hee Hee.
Dah penat 'bershopping' akhirnya kami berbuka puasa di restoran white coffee dalam komplek Bukit Jambul ni.
Anak saudara, adik Sufee dah letih dan kelaparan. Suami, membeli 'waffle' kegemaran adik Sufee yang disapu dengan coklat. Sebenarnya, waktu sampai di sini, kami terus ke restoran untuk buat 'reservation' dulu bagi berbuka puasa.  Entah ler, setiap ketika adik Sufee dok mengaak pi restoran untuk makan dan tanya kami, 'kenapa tak pi makan la ni?'. jenuhla nak menjawab yang sekarang ni bulan puasa kat dia. :_
Dah sampai waktu berbuka puasa. Memandangkan kami dah tempah meja awal, jadi makanan dan minuman semua dah sedia terhidang atas meja. Tak macam meja lain yang masih kosong walaupun dah masuk waktu berbuka. Moral of the story, buat tempahan awal dan jangan asyik bershopping ja.
Well, melalui pengalaman yang lalu lah maka kami beringat nih.. Jangan marah haa..!!!

Antara minuman yang kami pesan:-
Chocolate Iced Blended - rm7.30
2 iced water - rm1.60 (each rm0.80)
Sebenarnya menu makanan untuk berbuka puasa di sini cuma ada 4 set jenis makanan saja untuk di pilih. Ini kerana mereka tidak cukup staf pada waktu tersebut. Tetapi di waktu lain, menu makanan masih macam biasa dan dim sum halal pun ada. Bagi pilihan minuman pula tidak terhad, semua yang ada dalam menu boleh di pilih.
Oleh sebab tak banyak pilihan makanan, kami telah memilih keempat-empat set yang ada di situ. :)

Inilah hidangan yang paling sedap sekali antara semua. Sangat lazat tak terkata. Anda perlu mencuba set ini sekiranya anda berkunjung ke sini Okay!! Dengan sotong dan udang yang besar serta kek ikan di masak bersama sambal nyonya style memang ummpphh!! terangkat beb!!!
Ayam yang dimasak bersama sambal tom yam. Mak ambil set ni dan sedap katanya. Ia membangkitkan selera dan memberi rasa kesegaran diawalnya dan tidak mual di akhirnya.
Bukannya tak sedap. Tapi sebab ianya masak kari, jadi rasa nak mugal sikit untuk halwa tekak saya. Hee Hee. Memang kari ni lain dari yang biasa. Ianya masak kari ala nyonya dan yang best tu ada daun pudina segar diletakkan dalam kuahnya, jadi rasa segar sangat bila mengunyah daun tu. Just hope, mereka letak lebih lagi daun pudina yang segar tu. ;)

Apa yang istimewa tentang nasi lemak ni ehh? Tentulah sambal dan ayam goreng berempahnya. :)
Bagi penggemar nasi lemak, bolehlah cuba set ni. 
Di bawah ni pula adalah beberapa keping gambar dari 3 tahun yang lalu diambil sewaktu menjamu selera di sini. Betul, saya dah beberapa kali menjamu selera di sini. :)

Terima Kasih kerana sudi singgah di blog saya ini serta jangan lupa untuk 'follow' blog saya selalu okay!!
Saya TIDAK dibayar oleh mana-mana pihak berkenaan perkara di atas ini.

Pemandangan <b>Bukit Jambul</b> dan Teraseringnya - Rental Mobil <b>di</b> bali

Posted: 09 Jun 2013 05:05 PM PDT

membicarakan obyek wisata di bali memang seakan tidak ada habisnya dari wisata pantai, wisata alam danau, wisata alam bawah laut dan wisata sawah dengan teraseringnya. salah satu obyek wisata pemandan terasering yakni di bukit jambul.berlokasi tak jauh dari Gunung Agung yang merupakan bagian dari wilayah Kabupaten Karangasem, bila ditempuh dari bandara menggunakan jasa sewa mobil di bali  atau rental mobil di bali kira kira 2,5 jam untuk mencapai bukit jambul.

bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-2

Bukit Jambul pertama kali di sebutkan pada saat invasi Belanda ke Indonesia oleh seorang wisatawan yang melihat sebuah bukit tinggi berdiri di sebelah selatan jalan utama yang menghubungkan Kabupaten Klungkung dan Besakih. Di puncak bukit terdapat sebuah pura yang disebut Pura Pucak Sari yang dikelilingi oleh pepohonan besar. Sementara, di bawah kompleks pura terdapat panorama persawahan yang memukau. Ini membuat pepohonan terlihat seperti jambul.

bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-1

ketinggian 500 m diatas permukaan laut (dpl) membuat Bukit jambukl mempunyai hawa yang begitu sejuk. Pemandangan alam yang tersaji di sekelilingnya begitu menakjubkan, sangat indah, dan menawan. Dari atas Bukit Jambul wisatawan akan disajikan pada hamparan perbukitan serta perpaduan sawah yang berumpak-umpak (terasering). Sementara di pemandanganyang lain terlihat eksotisnya laut lepas yang sangat jelas terlihat dari atas bukit. Demikian juga, gugusan pulau Nusa Penida yang tampak begitu jelas dan indah.

Obyek wisata bukit jambul sudah terkenal sejak dahulu, karena bukit jambul merupakan tempat persinggahan ketika berwisata menuju pura Besakih. sehingga ketika akan mengunjungi Pura Besakih dengan melewati Kabupaten Klungkung, maka secara otomatis akan melewati Bukit Jambul.bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-3

Bukit jambul selain menawarkan pemandangan alam yang eksotis dan natural di sini juga banyak terdapat warung dan restoran. sehingga ketika anda berkunjung disini bisa menikmati makanan dan coffe shop sambil melihat pemandangan dari bukit jambul. Tempat parkir yang luas juga tersedia memudahkan bagi pengendara mobil  baik itu mobil pribadi atau sewa mobil di bali untuk berhenti disini.

apabila anda hendak berkunjung ke pura Besakih dan menggunakan jasa sewa mobil di bali atau rental mobil di bali kami. berhenti di wisata bukit jambul ini akan sangat mengasikkan bagi wisatawan,

selama Berlibur.

Rileks <b>di</b> Wisata Alam <b>Bukit Jambul</b>, Bali - Ensiklopedia Indonesia

Posted: 20 Sep 2013 11:00 PM PDT

By on September 21, 2013 |  Dibaca : 53 kali

Satu lagi objek wisata alam perbukitan selain Bukit Campuhan yang bisa anda datangi jika berlibur ke Pulau Bali, Bukit Jambul namanya. Lokasinya berada di perbatasan Desa Pesaban dan Desa Nongan, secara administratif tercata masuk bagian wilayah Kecamatan Rendang, kabupaten daerah Tingkat II Karangasem, Bali. Untuk bisa sampai ke lokasi Bukit Jambul dari pusat kota Denpasar jaraknya sekitar 50 km menyusuri rute jalan menuju objek wisata Pura Besakih, atau bila dari Kabupaten Klungkung Semarapura, jarak tempuhnya 12 km saja, medan perjalanan yang ditempuh terbilang mudah, baik menggunakan roda empat atau kendaraan roda dua. Daerah tujuan wisata yang satu ini terletak di dataran tinggi, wajar saja bila kawasan Bukit Jambul punya hawa dan udara yang sejuk menyegarkan, pemandangan alam yang akan membuai anda berupa lanskap alam serba hijau menghampar bagai permadani, dengan terasering lahan persawahan yang cantik berlatar belakang gugusan perbukitan yang tampak dari kejauhan, lembah, dan juga laut, menakjubkan!

BukitJambul-1353838366

Perpaduan alam inilah yang jadi daya tarik objek wisata ini. Dari ketinggian anda akan puas memandangi suguhan alam Bali nan asri ini sambil duduk dantai, berfoto, takkan habis rasanya setiap sudut ingin diabadikan dalam jepretan kamera. Meski hanya duduk diatas rerumputan liar sambil menikmati nuansa alam sekitar sambil mendengarkan desir angin serta kicauan burung yang melintas mampu mebuat pikiran anda rilek, lepas sudah semua jenuh, penat, dan beban yang ada. Pemandangan alam yang mempesona plus suara-suara alamnya yang khas bisa menjadi terapi alami bagi jiwa-jiwa yang lelah.

Untuk mencapai tempat yang tinggi anda harus trekking melintasi jalanan menanjak dan berliku atau berundak-undak sambil melihat-lihat lingkungan sekitar, ada banyak pohon cengkeh yang tumbuh di sekitar kawasan bukit. Warna hijau dari rindanganya pepohonan dan tumbuh-tumbuhan akan mendominasi pandangan mata anda, pemandangan seperti ini menjadi sangat mahal khususnya bagi mereka yang hidup di wilayah perkotaan yang padat penduduk dengan gedung-gedung tinggi pencakar langit memenuhi segala penjuru wilayah. Dari sini anda bisa melihat kawasan perbukitan lain yang ada di wilayah Sidemen, petak-petak sawah dari Kabupaten Klungkung di sebelah selatan. Sebagai tempat tujuan wisata, di Bukit Jambul sudah ada lahan parkir yang luas, tersedia pula restoran atau rumah makan tempat anda melepas lelah sambil mengisi perut anda.

bukitjambul-002

Selain sebagai tujuan wisata, kawasan Bukit Jambul juga berfungsi sebagai tempat transit bagi para wisatawan yang hendak ke Pura Besakih, disini wisatawan bisa melepas capek sambil menikmati suguhan kuliner yang ditawarkan, di Karangasem sendiri sudah banyak penginapan dan hotel bagi wisawatan yang berniat menginap. (Arisca Meir/ensiklopediaindonesia.com) (Foto: balistarisland.com; where-is-bali.com; balisurfadvisor.com)

SEPETANG <b>DI</b> KOMPLEKS <b>BUKIT JAMBUL</b> DAN BERBUKA <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 02:52 AM PDT

ESTRANGE 'a' - merenggangkan; renggang ( tidak rapat atau mesra lagi)
ESTRANGEMENT 'n' - kerenggangan
Hello and Assalammualaikum semua!!! Apa Khabar? Nampaknya lebih kurang seminggu jer lagi seluruh umat Islam akan menyambut kedatangan Syawal yang indah. :) Bagaimana dengan persiapan hari raya anda? Semoga semuanya berjalan lancar dan aman jer okay. 
Pasti ramai dah yang keluar membeli belah dan buat biskut raya bagi menyambut Syawal nanti. Saya pun berkesempatan juga untuk keluar membeli sedikit barang bagi persiapan raya pada hari Sabtu yang lalu bersama suami, mak dan anak saudara di komplek Bukit Jambul/Mydin/Kamdar, Penang
Amboi!! ramainya orang, tak terkata. Sesak dan berhimpit-himpit juga, namun itulah suasana sebenar yang berlaku tak kira di mana-mana saja terutama sekali di pusat-pusat membeli belah bila dekatnya Syawal. Ya la, ramai lagi rakyat Malaysia yang suka membeli- belah di minit-minit akhir.:) Umm.. mungkin inilah nama semangat nak raya sakan kot. Hee Hee
Nampaknya, sejak pasaraya Mydin di buka dalam kompleks Bukit Jambul ni, makin 'happening' sungguh suasana di sini. Kira okaylah kan, bagus juga untuk mereka yang berniaga di situ dan bagi pelanggan pula kita mempunyai lebih banyak pilihan untuk memilih dan membeli. Syokkan!! siap duit ja. :)
Dalam musim raya ini, kedai-kedai/ butik yang menjual bajulah yang penuh dengan orang ramai. Di tingkat 1 saja penuh berderet dengan kedai/butik menjual baju kurung pelbagai jenis khususnya. Rambang mata dan..stressED sungguhlah. LOL. Mana tak nye, semua kedai rasa nak masuk tengok Hee Hee.. Tak dinafikan, baju-baju kurung zaman la sungguh cantik sekali. Terkilan juga sebab, sejak 14 tahun yang lalu saya dah tak boleh memakai baju kurung lengkap sekali dengan kainnya. Maklumlah, sejak dah berkerusi roda ni, kenalah suai padankan baju dan seluar yang sesuai saja. Jenis baju labuh dan kain sarung dah tak relevan dengan keadaan saya yang sepanjang masa terbaring dan duduk atas kerusi roda ja. Walaupun begitu keadaannya, ianya tetap tak mematahkan semangat dan seronok juga sebenarnya dapat membeli baju untuk insan tersayang yang lain. Hee Hee.
Dah penat 'bershopping' akhirnya kami berbuka puasa di restoran white coffee dalam komplek Bukit Jambul ni.
Anak saudara, adik Sufee dah letih dan kelaparan. Suami, membeli 'waffle' kegemaran adik Sufee yang disapu dengan coklat. Sebenarnya, waktu sampai di sini, kami terus ke restoran untuk buat 'reservation' dulu bagi berbuka puasa.  Entah ler, setiap ketika adik Sufee dok mengaak pi restoran untuk makan dan tanya kami, 'kenapa tak pi makan la ni?'. jenuhla nak menjawab yang sekarang ni bulan puasa kat dia. :_
Dah sampai waktu berbuka puasa. Memandangkan kami dah tempah meja awal, jadi makanan dan minuman semua dah sedia terhidang atas meja. Tak macam meja lain yang masih kosong walaupun dah masuk waktu berbuka. Moral of the story, buat tempahan awal dan jangan asyik bershopping ja.
Well, melalui pengalaman yang lalu lah maka kami beringat nih.. Jangan marah haa..!!!

Antara minuman yang kami pesan:-
Chocolate Iced Blended - rm7.30
2 iced water - rm1.60 (each rm0.80)
Sebenarnya menu makanan untuk berbuka puasa di sini cuma ada 4 set jenis makanan saja untuk di pilih. Ini kerana mereka tidak cukup staf pada waktu tersebut. Tetapi di waktu lain, menu makanan masih macam biasa dan dim sum halal pun ada. Bagi pilihan minuman pula tidak terhad, semua yang ada dalam menu boleh di pilih.
Oleh sebab tak banyak pilihan makanan, kami telah memilih keempat-empat set yang ada di situ. :)

Inilah hidangan yang paling sedap sekali antara semua. Sangat lazat tak terkata. Anda perlu mencuba set ini sekiranya anda berkunjung ke sini Okay!! Dengan sotong dan udang yang besar serta kek ikan di masak bersama sambal nyonya style memang ummpphh!! terangkat beb!!!
Ayam yang dimasak bersama sambal tom yam. Mak ambil set ni dan sedap katanya. Ia membangkitkan selera dan memberi rasa kesegaran diawalnya dan tidak mual di akhirnya.
Bukannya tak sedap. Tapi sebab ianya masak kari, jadi rasa nak mugal sikit untuk halwa tekak saya. Hee Hee. Memang kari ni lain dari yang biasa. Ianya masak kari ala nyonya dan yang best tu ada daun pudina segar diletakkan dalam kuahnya, jadi rasa segar sangat bila mengunyah daun tu. Just hope, mereka letak lebih lagi daun pudina yang segar tu. ;)

Apa yang istimewa tentang nasi lemak ni ehh? Tentulah sambal dan ayam goreng berempahnya. :)
Bagi penggemar nasi lemak, bolehlah cuba set ni. 
Di bawah ni pula adalah beberapa keping gambar dari 3 tahun yang lalu diambil sewaktu menjamu selera di sini. Betul, saya dah beberapa kali menjamu selera di sini. :)

Terima Kasih kerana sudi singgah di blog saya ini serta jangan lupa untuk 'follow' blog saya selalu okay!!
Saya TIDAK dibayar oleh mana-mana pihak berkenaan perkara di atas ini.

09 di nibong tebal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved