Ahad, 15 Disember 2013

09 di Batu uban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu uban - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Dec 2013 09:34 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

TAHNIAH TKM 1 ! AKUI DAN AKUR DENGAN WARISAN <b>DI</b> TG <b>...</b>

Posted: 09 Nov 2013 07:27 PM PST

Saya mahu jadi pemimpin Melayu no 1 di P.Pinang – Hj Rashid Hasnon TKM 1 P.Pinang

Hj Rashid Hasnon

"Melayu masih majoriti di Semenanjung dan kita (Pakatan Rakyat) mendapat 53 peratus undi popular. Inilah 'Tsunami Malaysia' yang menyaksikan Melayu dan bangsa-bangsa lain melakukan perubahan.

"Sungguh pun begitu, saya bersama-sama rakan-rakan akan terus mencari jalan supaya tapak sokongan Melayu terhadap Kerajaan Negeri semakin kuat bermula sekarang melalui program-program pendidikan serta ekonomi yang dekat dengan (jalur) Melayu di negeri ini," ujar beliau.

DATUK MOHD RASHID HASNON telah mengenal pasti Kampung Tradisi Tg Tokong dan Batu Uban sebagai tapak warisan Melayu yang unggul di P.Pinang. Kedua kampung tersebut adalah warisan tertua di Pulau Pinang. Ucapan ini beliau lafazkan semasa merasmikan pelancaran majlis Gotong Royong  dan Permainan Rakyat di Tanjong Tokong pada Sabtu 9 hb November di pekaranagan Masjid Tuan Guru di sini di depan 500 orang pengunjung.

 Sebelumnya CM P.Pinang telah mengisytiharkan  Kampung Tradisi Tg Tokong sebagai kampung warisan dalam ucapan penggulungan semasa sidang DUN P.Pinang pada 3 Novemberi 2011.

Susulan daripadanya Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Nazri Aziz menyatakan hasrat untuk menjadikan Tg Tokong pusat warisan Melayu dengan menjadikannya pusat daya tarikan pelancong sebagaimana China Town dan Little India. Beliau menyatakan ini dalam perjumpaan Hari Raya Aidil Fithri pada 18 Ogos 2013 di P.Pinang.

Penduduk Tg Tokong penuh harapan bahawa ini bukannya ucapan biasa sekadar halwa telinga. Permintaan untuk mewujudkan zon warisan hidup di Tg Tokong wajiblah dilaksanakan dengan berkesan di tapak yang mempunyai nilai warisan yang sebenar iaitu di Fasa 4 A, Tanjong Tokong.Di tapak ini telah ada warisan institusi, warisan rumah tradisi, warisan sejarah dan budaya. warisan penjaja dan warisan nelayan.

Di sini terletak dua buah warisan institusi iaitu Madrasah Al Taqwa Tanjong Tokong( 1900 diasaskan) dan Kelab Persekutuan Setia Tg Tokong( 1911). Ia harus dimulakan dengan segera dan  sebagai syarat untuk meluluskan pelan pembangunan semula Kampung Tradisi Tanjong Tokong.

Pembangunan sebelumnya di P.Pinang telah meranapkan banyak kampung-kampung Melayu tanpa mempedulikan nilai kewarisanan yang ada di atas tapaknya. Justeru pembangunan semula Tg Tokong wajib mengekalkan bahagian tradisi yang menjadi asas untuk diikut serta dalam pembangunan moden.

Syabas TKM 1 kerana pengakuan yang memberangsangkan .Ini satu permulaan yang baik.Pihak penduduk sedia bekerjasama untuk menjadikannya satu kenyataan.Lebih-lebih lagi apabila George Town menjadi bandar warisan.

Warisan penjajah dan kaum asal imigran telah diberikan penghormatan yang menakjubkan. Sedangkan warisan penduduk asal telah tercicir tanpa pembelaan. inilah masanya untuk memberi penghormatan kepada warisan penduduk asal P.Pinang.

09 di Butterworth - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Butterworth - Google Blog Search


11 Okt 13 : Majlis Pemakaian Pangkat <b>di</b> Pangkalan Udara <b>Butterworth</b>

Posted: 11 Oct 2013 01:38 AM PDT

Majlis Pemakaian Pangkat di Pangkalan Udara Butterworth Majlis Pemakaian Pangkat di Pangkalan Udara Butterworth Majlis Pemakaian Pangkat di Pangkalan Udara Butterworth

Butterworth, 11 Okt 13 – Pangkalan Udara Butterworth telah mengadakan Majlis Pemakaian Pangkat kepada 33 orang anggota LLP. Upacara telah disempurnakan oleh Pemangku Komander Pangkalan, YBhg Lt Kol Ayub Khan bin Mohamad Khan TUDM di Dewan Setia. Upacara pemakaian pangkat ini termasuk seorang anggota yang telah diklasifikasikan sebagai BE kekal, iaitu 721724 Kpl U Mohd Tarmizi bin Roslan yang telah dinaikkan pangkat daripada LUK ke Kpl U. Majlis ini turut dihadiri oleh Pegawai Memerintah Skn dan Ketua Cawang.

09 di jelutong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di jelutong - Google Blog Search


MISICAFE HIDANG MAKANAN ENAK DAN BERPATUTAN <b>DI</b> BUKIT <b>...</b>

Posted: 15 Nov 2013 01:01 AM PST








Selepas hampir dua tahun dibuka, akhirnya Kjee, UnclePali dan Nadia sempat singgah di MisiCafe and Shoppe, di Bukit Jelutong, Shah Alam, milik penyanyi 80-an Datin Ramziela. Beliau dah lama beritahu Kjee (di Facebook) suruh try speciality cafe nya iaitu Teochew Porridge. Katanya sangat disukai pelanggannya.

Kalau mereka suka, maknanya sedaplah kan! Bercerita pasal Teochew Porridge, kenangan makan di Lodge Hotel, menjelma kembali. Masa muda-muda dulu kalau ada assignment memalam buta, mesti kami singgah makan situ. Kira femeslah masa zaman muda Kjee.

Kjee pakat dengan my gud fren bekas PR syarikat rekod, Wan Noorizan suruh join. Wan dan Datin Ramziela sahabat baik sejak dulu dan wajah seiiras! Wan bawa sama suaminya, pengarah muzik terkenal Johan Pochin dan anak mereka Jazzly. Maka di petang yang hening semalam, MisiCafe riuh rendah dengan sembang tawa kami.


Teochew Porridge enak ala Hotel The Lodge

Datin Ramziela suruh Kjee try Swedish Meatballs yang lebih sedap dari Ikea! Kjee tak pernah makan di Ikea sebab ada isu satu ketika dulu. Masa tu, Nadia kata, meatballs Ikea agak dry (kering). Tapi apabila Nadia try Swedish Meatballs MisiCafe, Nadia setuju ia lebih sedap dari Ikea!

"Mana tak sedapnya Kjee," sampuk Wan. "Chef Misicafe, ex-Ikea!"

Datin Ramziela kemudiah mencelah : " Kat Ikea, Chef kami tu kata, tak boleh takok tambah nak jadikan ia sedap sebab terikat dengan resipi. Sampai sini, dia tambahlah bahan-bahan jadikan ia lebih sedap," tambah Datin Ramziela. Hmmm lepas ni tak payah risau makan meatballs yang halal lagi toyyiban.

Nadia order Teochew Porridge. Cantik sangat pinggan mangkuknya. Hmmm I like! Sedap sangat. Ada pilihan enam jenis lauk. Dan buburnya halus, sesuai dengan selera Kjee yang cerewet pasal makan bubur ni. Kalau masih ada rasa biji-biji nasinya, tak boleh lulus my standards! Harganya RM12.90! Murah dan berbaloi harga dengan rasa!

Kjee suka sangat ambience dalam MisiCafe. Very homely. Cermin sekeliling cafe buat kita jamu mata dengan alam persekitaran yang luas kehijauan, sambil makan makanan yang sedap! Kawasan dalamannya luas. Kalau bawak anak-anak memang mereka boleh berkejaran sambil bermain-main.

Dato Salehuddin dan Datin Ramziela

Suami Datin Ramziela, Dato Dr Hj Sallehuddin kemudian join kami. Ahli Korporat berasal dari Johor. Sedara sebelah Mak Long Kjee, rupa-rupanya. Dato Sallehuddin cukup peramah dan menyokong pembukaan Cafe milik isterinya. Tak nak beri Datin sambung karier nyanyiannya?

"Cukuplah zaman dia jadi penyanyi. Now she sings for me," kata Dato berseloroh.

Bagaimanpun, setiap malam minggu, ada persembahan five-piece band di situ. Datin Ramziela, berkata, kekadang dia nyanyi jugak satu dua lagu. Selain itu ada jugak ruang karoke.

Kjee terkejut melihat harga menu di MisiCafe yang sangat berpatutan. Kalau nak diikutkan, ada kedai biasa yang meletakkan harga lebih mahal.

"Misicafe dikunjungi ramai students Malaysia Institute For Supply Chain (MISI). Jadi kami tidak boleh letak harga terlalu mahal. MISI ada banyak  foreign students, justru makanan yang kami sediakan harus menepati citarasa mereka," kata Datin Ramziela.

Bagaimanapun, untuk menepati selera tempatan, ada jugak menu yang digemari seperti Mi Goreng, Nasi Goreng, Mi Bandung, Cucur Udang, pelbagai jenis kuih muih Melayu dan jugak Nasi Campur.




Oh ya, Datin Ramziela juga ada sebuah kedai menjual beg tangan, baju yang cenderamata di Misi Cafe. Jangan lupa jenguk kedai itu selepas jamu selera.

MisiCafe jugak amat digemari mereka yang buat majlis keluarga seperti Majlis Hari Jadi, Majlis Pertunangan, Hari Keluarga dan juga resepsi perkahwinan. Cafe itu boleh memuatkan 90 pelanggan di satu-satu masa. Tetapi baru-baru ini Wan Noorizan buat resepsi sambut menantu dan meletakkan tiga atau empat kemah di luar. Seramai 200 tetamu menyerikan majlis tersebut.

Majlis sambut menantu Wan Noorizan baru-baru ini di MisiCafe. Tema Morocco. gambar cilok FB Wan.

"Kami puas hati dengan majlis resepsi yang diadakan di sini," kata Wan. Tetamunya juga memuji makanan yang enak-enak termasuk soto Johor.

Dato Sallehuddin kemudian membawa kami ke bahagian sisi luar MisiCafe. Tanah yang luas itu menurutnya, amat sesuai buat Garden Wedding. Kjee agak-ajak boleh muat antara 500-700 tetamu kalau buat Garden Wedding.

Kalau ada sesiapa yang berminat untuk mengadakan sebarang jenis majlis di MisiCafe boleh hubungi

MisiCafe  037832 7580
Emma      016 3337580
Din          019 4721786
atau Page MisiCafe and Shoppe di Facebook.
Alamat:
Ground Floor, Malaysia Institute For Supply Chain
(Sime Darby Sales Gallery)
2-A, Persiaran Tebar Layar
Bukit Jelutong
Shah Alam
Selangor

PAS <b>Jelutong</b>: Pelesenan MPPP lemah isu pokok, bukan peribadi <b>...</b>

Posted: 25 Nov 2013 08:54 PM PST

TiADA tindakan wajar daripada Jabatan Pelesesan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) mengenai aktiviti penjajaan tanpa lesen di depan pintu pagar premis kediaman komuniti setempat di sekitar kawasan Pasar Awam Jelutong adalah perkara pokok yang wajar diselesaikan, bukan kontroversi isu  'kucing kurap' dan 'tokong'.
Justeru, Ketua Penerangan PAS Kawasan Jelutong, Mohd. Faruk Abdul Rahman menasihatkan semua pihak supaya jangan mengabaikan isu pokok berwajib sungguhpun tidak selesa dengan kenyataan kontroversi Ahli Parlimen DAP Jelutong, Jeff Ooi Chuan Aun.
"Penjaja tanpa lesen tiap-tiap pagi berniaga di depan rumah komuniti. Amarah rakyat jangan sampai menutup isu pokok, iaitu kelemahan Jabatan Pelesesan mengurus aduan komuniti di sini.
"Umno mungkin akan memainkan isu ini (kononnya) DAP mengusir peniaga Melayu atau staff MPPP berbangsa Melayu dihina sebagai 'kucing kurap' atau 'tokong', tetapi akar umbi PAS di Jelutong sangat jelas mengenai isu ini," ujar Mohd. Faruk awal pagi tadi di perkarangan Pasar Awam Jelutong, di sini.
Mohd. Faruk berkata, beliau sendiri secara peribadi akan marah apabila aduannya seakan tidak dilayan.
"Yang membuat aduan, semuanya Cina. Cina yang membuat aduan ini sama ada penduduk atau penjaja berlesen sendiri yang selama ini berniaga dalam kotak niaga yang disediakan oleh MPPP.
"Semua peniaga tanpa lesen pun yang berniaga sampai depan rumah penduduk setempat pun adalah Cina sama bangsa dengan Jeff Ooi. 

"Kalau saya, saya pun marah kerana tiada tindakan wajar atas aduan yang dibuat kepada (Jabatan) Pelesenan," ujar beliau.
Justeru, pemimpin Umno Pulau Pinang serta fraksi-fraksi parti perkauman itu dinasihatkan supaya tidak mengambarkan kenyataan kontroversi isu 'kucing kurap' dan 'tokong' sebagai simbol Kerajaan Negeri anti Melayu di.
"Mungkin boleh fitnah Jeff Ooi anti Cina sebab aduan ini menyentuh kepentingan penjaja Cina tanpa lesen, tetapi fitnah itu sudah jadi lawak antarabangsa lah," sindir Mohd. Faruk.
Tinjauan di lapangan seawal 7.30 pagi tadi menyaksikan Jalan Ipoh menghala ke Lorong Sekolah cukup sesak sungguhpun peniaga-peniaga yang mempunyai lesen berniaga dalam petak niaga yang disediakan.
Di satu persimpangan lain, peniaga-peniaga tanpa lesen berniaga betul-betul di depan pagar rumah penduduk setempat.
Itu, tidak termasuk budaya parkir secara tidak sistematik di kiri dan kanan bahu jalan berwajib sehingga mengakibatkan kesesakan trafik pada waktu perdana, terutama pada masa datang dan balik sekolah.
Seorang responden yang enggan identitinya diketahui memberitahu, komuniti setempat sejak sebelum Pilihan Raya Umum Ke-12 (8 Mac 2008) lagi acap kali membuat aduan kepada Jabatan Pelesesan MPPP, namun, tiada langkah proaktif dilakukan ke atas penjaja-penjaja haram di sini.

"Jeff ini macam 'ayam sabung' yang akan lantang pertikai kelemahan semua pihak, bukan MPPP sahaja. Apa boleh buat, kalau rakyat tidak suka dengan ketegasannya itu, sejak PRU-13 (5 Mei 2013) lagi dia akan kalah," ujar responden sama. 
Seorang guru memberitahu, beliau, rakan sejawat lain serta murid-murid acap kali menghadapi masalah kesesakan trafik semasa pergi dan pulang ke sekolah.


Beliau yang enggan identitinya diketahui umum berkata, pihak pentadbiran sekolah pernah membuat aduan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT), namun, bagaikan "mencurah air ke daun keladi".
"Waktu cuti sekolah seperti pagi ini pun, aktiviti penjajaan haram berleluasa serta jalan cukup sesak, bayangkan pada musim persekolahan," ujar guru berkenaan.
Responden lain pula memberitahu, sebuah ambulans dalam kecemasan pernah terperangkap di tengah-tengah kesesakan Jalan Ipoh-Lorong Sekolah ini ekoran kelemahan tadbir urus Jabatan Pelesenan MPPP.
"Rakaman itu memang ada di youtube," ujar lelaki separuh umur tersebut sambil menunjukkan rakaman berwajib, pagi tadi.
Terdahulu, Jeff Ooi menerima kritikan banyak pihak gara-gara didakwa menghina staff MPPP berbangsa Melayu tertentu sebagai 'kucing kurap'.
Difahamkan, Jeff Ooi marah dengan pegawai pelesenan atasan yang didakwa tidak turun padang berinteraksi dengan penduduk sebagaimana yang cuba dilakukannya baru-baru ini.
Kontroversi isu 'kucing kurap' yang disebut oleh Jeff Ooi turut mendapat respons bekas timbalan ketua menteri I merangkap Pengerusi PKR Pulau Pinang, Dato' Mansor Othman.
Mansor yang kini Ahli Parlimen Nibong Tebal menasihatkan Jeff Ooi supaya lebih profesional.
Dalam reaksi balas, Jeff Ooi dilaporkan mengungkit semula isu 'tokong' yang pernah dikaitkan dengan Mansor sebelum ini, hingga mengundang amarah berantai daripada sayap pemuda PKR, iaitu AMK.
Selain di media arus perdana, avatar mesra Umno Barisan Nasional di laman sosial facebook serta twitter rata-rata menggambarkan Jeff Ooi menghina Melayu.

Walhal, maksud hakiki amarah Ahli Politik DAP tersebut merujuk pada kelemahan Jabatan Pelesenan MPPP dalam menguruskan aduan kominiti sejak sekian lama dulu.
Mampukah perhatian rakyat kembali dibawa berbincang isu pokok sebagaimana yang dicadangkan Mohd. Farukm, berbanding sentimen politik asabiah yang diledakkan dalam media arus perdana belakangan ini?  


KUDA RANGGI: Pemilihan sayap <b>di</b> UMNO Bahagian <b>Jelutong</b> <b>...</b>

Posted: 17 Oct 2013 04:23 AM PDT

Pemilihan peringkat sayap UMNO sudah berlalu. Walaupun pihak tertentu menyatakan tiada unsur 'rasuah politik' atau 'politik wang' dilaporkan berlaku, namun kenyataannya adalah sebaliknya. Politik wang masih berlaku. Selain politik wang, ada pula perbuatan atau tindakan yang tidak sepatutnya berlaku tetapi dilakukan. Umpamanya, melihat anggota perwakilan mengundi atau memberi 'arahan' untuk mengundi calon tertentu. 
Foto berikut yang dirakam semasa perwakilan Wanita UMNO Bahagian Jelutong mengadakan pemilihan menunjukkan 'pemantau' yang dilantik ketua bahagian, Abdul Razak, jelas kelihatan melihat dari belakang anggota perwakilan mengundi. Ada maklumat yang menyatakan pemantau turut memberi arahan atau 'tunjuk ajar' untuk mengundi calon tertentu. Perkara serupa berlaku pada pemilihan Pemuda dan Puteri bahagian yang sama. Ibu Pejabat UMNO semestinya menyiasat apa yang berlaku di bahagian Jelutong dan mengambil tindakan sewajarnya jika ia didapati benar. Ketelusan dan integriti UMNO mesti dipertahankan jika pucuk pimpinan parti ingin melihat kelangsungan parti itu.

09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


JKSB Jalankan Ujian Beban Akhir <b>Di</b> Persimpangan Bertingkat <b>Batu</b> <b>...</b>

Posted: 11 Dec 2013 06:39 AM PST

pinang2

GEORGE TOWN: Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB), pemegang konsesi Jambatan Kedua Pulau Pinang, telah menjalankan ujian beban akhir di Tanjakan 2 di Persimpangan Bertingkat Batu Maung.

Jambatan itu dijangka dibuka kepada orang ramai tidak lama lagi.

Ketua Pegawai Operasi JKSB Ashari Alias berkata jambatan itu telah siap 99.9 peratus dan ini merupakan ujian beban akhir.

Beliau berkata ujian beban dijalankan ke atas rentang tiang sokongan jambatan 6 hingga 7, Tanjakan 2 yang runtuh apabila struktur sokongan sementaranya runtuh pada 6 Jun.

Ujian beban dijalankan untuk menguji tekanan jambatan dan keupayaan serta bagi memberi keyakinan kepada orang ramai terhadap tanjakan tempat nahas itu berlaku," katanya kepada pemberita pada taklimat sebelum ujian beban malam Selasa.

Ujian beban telah dijalankan oleh Cergas Murni Sdn Bhd, kontraktor utama bagi Persimpangan Bertingkat Batu Maung, dan diselia oleh Sinclair Knight Merz , juruaudit perunding prestasi.

Sebanyak 360 tan metrik, yang diangkut oleh kira-kira 15 lori, dipasang atas rentang antara tiang sokongan 6 dan 7 di Tanjakan 2 persimpangan bertingkat itu.

Pengarah Urusan JKSB Datuk Dr Ismail Mohamed Taib berkata ujian beban itu merupakan sebahagian daripada keperluan yang ditetapkan oleh JKSB kepada kontraktor yang terlibat selain memberi keyakinan kepada orang ramai bahawa jambatan itu mampu menanggung beban yang berat, selaras piawaian antarabangsa.

Ia merupakan ujian ketiga JKSB. Ujian beban pertama dijalankan oleh UEM Bhd, kontraktor yang dilantik bagi Pakej 2, pada 22 hingga 26 April manakala ujian beban kedua dijalankan oleh CHEC Construction Sdn Bhd pada Oktober.

Ketiga-tiga ujian itu mengesahkan bahawa keupayaan laluan berkenaan. 

- BERNAMA

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Dec 2013 03:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

TERKINI! Struktur pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2013 05:18 AM PDT

updated :  Empat dipercayai mati dalam runtuhan Jambatan Kedua Pulau Pinang

GEORGE TOWN, 6 Jun — Empat orang dipercayai terbunuh apabila sebahagian daripada Jambatan Kedua Pulau Pinang yang masih dalam pembinaan di Batu Maung di sini, runtuh menghempap kenderaan mereka lebih kurang pukul 7.00 malam.

Polis telah menerima panggilan lebih kurang pukul 7.05 malam mengenai runtuhan itu dan bergegas ke tempat kejadian pada pukul 7.15 malam.

Menurut jurucakap polis, sebahagian daripada Penyambung Batu Maung menghubungkan jambatan ke Tun Dr Lim Chong Eu telah runtuh menghempap kenderaan yang melalui berdekatan dengan struktur itu.

Penyiasatan awal menunjukkan keempat-empat orang di dalam kenderaan dipercayai terbunuh serta merta.

Bahagian runtuh merupakan sebahagian daripada jejambat yang menghubungkan lebuh raya ke jambatan di antara dua rusuk konkrit.

Pihak polis telah menutup kawasan tersebut kepada lalu lintas.

Kakitangan Jabatan Bomba dan Penyelamat telah menemui kenderaan yang dihempap dan kini kerja-kerja sedang dijalankan untuk mengeluarkan mangsa daripada kenderaan hancur.

Terdahulu, timbalan pengurus jabatan perhubungan awam dan komunikasi Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) Azizi Azizan mengesahkan seksyen Pakej 3A projek Kedua Jambatan Pulau Pinang telah runtuh.

"Itu adalah bahagian yang menghubungkan jambatan kepada lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu," kata beliau kepada The Malaysian Insider dalam satu temu bual telefon.

Seksyen ini masih dalam pembinaan dan kontraktor sepatutnya melengkapkan dan menyerahkan bahagian yang selesai bulan depan, katanya.

"Kerja-kerja pembinaan sedang dijalankan apabila ia berlaku tetapi kita telah mengarahkan dihentikan serta-merta ke atas semua kerja-kerja pembinaan berikutan kejadian itu," katanya.

Ia masih terlalu awal untuk menentukan punca keruntuhan tetapi JKSB akan menjalankan siasatan penuh mengenai kejadian itu.

JKSB juga akan mengeluarkan kenyataan penuh mengenai kejadian itu esok.

 


Struktur pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang di Batu Maung runtuh kira-kira jam 7 petang tadi

Struktur rasuk Palang( beam ) sepanjang 30 meter di jambatan kedua pulau pinang runtuh,dimaklumkan telah menghempap 2 buah kereta.

Setakat ini 2 pekerja warga asing dikejarkan ke Hospital Pulau Pinang kerana mengalami kecederaan parah. Pasukan keselamatan Bomba sedang berusaha mencari mangsa lain yang kemungkinan turut terperangkap.

2 buah kereta orang awam mungkin terperangkap bawah runtuhan di Batu Maung. Usaha mencari sukar kerana ditimbus sisa konkrit dan struktur besi.

Struktur yang runtuh dipercayai penyambung susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang yang sedang dalam pembinaan. Runtuhan berlaku di Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu berhampiran Batu Maung.

Runtuhan struktur binaan di Jambatan P.Pinang kedua
BATU MAUNG: Sebahagian dari struktur jambatan kedua Pulau Pinang yang masih dalam pembinaan telah runtuh kira-kira jam 7 malam tadi.

Kejadian berlaku di kawasan darat di sekitar Batu Maung.

Menurut Penolong Pesuruhjaya Jabatan Bomba dan Penyelamat, Mohamad Shoki Hamzah, sebatang konkrit seberat lebih 1,000 tan serta berukuran 30 meter telah jatuh terhempap ke tanah.

Akibat runtuhan, sekurang-kurangnya sebuah kereta iaitu Perodua Kelisa telah disahkan tertimbus, namun masih tidak diketahui samada terdapat mangsa yang terperangkap atau tidak.

Sebuah kren juga digunakan bagi mengangkat batang konkrit tersebut. Menurut Shoki, pihak bomba juga dikejarkan ke lokasi sebaik sahaja kejadian itu berlaku.

Difahamkan juga, kerja-kerja pembinaan juga dihentikan buat sementara namun pembinaan pada bahagian lainnya tidak terjejas.

Sehingga setakat ini, punca sebenar kejadian masih tidak dapat diketahui.

Sementara itu, ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin yang berada di lokasi juga mengesahkan melalui laman Twitternya bahawa struktur sepanjang 30 meter itu telah runtuh.

Menurutnya Jabatan Bomba dan Penyelamat juga telah memberitahu lebih kurang satu atau dua kereta telah remuk akibat runtuhan.

Katanya lagi, pihak bomba juga sedang memulakan operasi menyelamat.


Menyusul lagi......

Kedahkini

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Dec 2013 03:27 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh <b>di batu maung</b>

Posted: 06 Jun 2013 06:48 PM PDT

Terkini tragedi jambatan ke 2 (dua) Pulau Pinang runtuh di Batu Maung

susur jambatan penang runtuh 2013 2 terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Mengenai perkembangan semasa tragedi jambatan kedua Pulau Pinang yang runtuh, Anggota bomba dan penyelamat masih meneruskan kerja untuk mengeluarkan mangsa yang terperangkap dalam runtuhan struktur melibatkan penyambung antara Jambatan Kedua Pulau Pinang dengan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di Batu Maung

Jabatan Bomba dan Penyelamat dalam satu kenyataan yang disiarkan media mengesahkan terdapat seorang mangsa dalam kereta Kelisa yang terperangkap

Mangsa dikesan melalui peralatan kamera mencari dan menyelamat kira-kira pukul 12.30 pagi. Bagaimanapun, tiada sebarang pengesahan di buat mengenai keadaan mangsa

Sehingga kini jumlah sebenar mangsa yang terlibat masih tidak dapat disahkan dan dipastikan

jambatan kedua penang runtuh terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Punca runtuhan

Menurut laporan awal, Ketidakstabilan besi penyokong pada struktur pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang dipercayai menjadi punca kepada runtuhnya struktur tersebut

Semasa kerja-kerja pembinaan sedang dijalankan, didapati besi penyokong jambatan tersebut berada dalam keadaan tidak stabil dan akibatnya telah berlakunya runtuhan selepas itu

Video laporan berita

mangsa tertimbus runtuhan penang bridge terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Harian Metro (Mymetro) menerusi laman Facebooknya memaklumkan Polis Pulau Pinang minta orang ramai hilang ahli saudara tampil mengesan mangsa tertimbus bawah runtuhan jambatan kedua yg masih belum dikeluarkan

Selain itu, mereka yang mengenali mangsa yang memandu atau memiliki Perodua Kelisa dengan plat pendaftaran 437 datang segera

jumlah mangsa kena runtuhan jambatan 2 penang terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Satu mayat ditemui bawah runtuhan

Polis mengesahkan seorang mayat lelaki ditemui dalam keadaan terlangkup pada papan pemuka di dalam sebuah kereta jenis kelisa dalam runtuhan

 8 Jun 2013 -  Mayat lelaki yang terperangkap dalam timbunan runtuhan tanjakan konkrit Jambatan Kedua Pulau Pinang yang dalam pembinaan di Batu Maung,berjaya dikeluarkan pada pukul 8.45 malam, Jumaat

Dalam laporan yang disiarkan media mangsa dikenali sebagai Tajuddin Zainal Abidin berusia 45 tahun dan tinggal di Permatang Damar Laut, Bayan Lepas

Mayatnya ditemui dalam keadaan tunduk di tempat duduk pemandu dan keretanya remuk akibat dihempap tanjakan konkrit itu

Difahamkan, abang mangsa ada datang ke lokasi dan membuat pengecaman berdasarkan pakaian yang dipakainya itu adalah adiknya dan selepas mayat dikeluarkan, isteri mangsa sekali membuat pengecaman dan mengaku lelaki yang memakai pakaian itu adalah suaminya

mayat mangsa jambatan ke 2 penang runtuh terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Kerja-kerja pembersihan lokasi berlaku runtuhan berkenaan sedang dijalankan dan ia akan diteruskan sehingga selesai

( 9 June 2013 ) - Operasi mencari dan menyelamat dihentikan

Operasi mengesan mangsa yang dikhuatiri masih terperangkap di bawah runtuhan tanjakan konkrit yang runtuh lewat petang Khamis lalu dihentikan pada pukul 6 petang semalam

Merujuk kepada laporan yang disiarkan media, keputusan itu dibuat selepas empat ekor anjing pengesan milik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia yang digunakan dalam operasi tidak menemui sebarang tanda bahawa terdapat mangsa yang terperangkap

Pasukan penyelamat yang masuk ke dalam runtuhan menerusi ruang-ruang yang ada juga tidak menemui sebarang kenderaan lain tertimbus di bawah runtuhan itu

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


Tasek Gelugor Portal: BANJIR <b>Di Tasek Gelugor</b> !!

Posted: 20 Oct 2013 01:00 PM PDT

Berikutan hujan lebat yang bermula sejak hari sabtu yang lalu , Tasek Gelugor kini di landa banjir sehingga mengakibatkan penduduk di beberapa buah kampung perlu di pindahkan ke pusat-pusat penempatan sementara yang di buka.
Berdasarkan sumber , selain dari hujan di sekitar kawasan Tasek Gelugor hujan lebat di daerah Baling Kedah juga menjadi punca kenaikan paras air secara mendadak di beberapa sungai dan ianya mengalir terus melalui hubungan di antara sungai-sungai yang terlibat termasuklah di kawasan Tasek Gelugor.
Kawasan-kawasan yang terlibat adalah Paya Tok Akil,Padang Menora,Lahar Yooi,Seberang Tok Dol,Labuh Banting,Lubuk Meriam dan beberapa kawasan sekitar.
Melalui pemantauan yang di lakukan oleh TGP tengah malam tadi pengaliran air di sungai masih berterusan dengan arus yang agak kuat dan ini memungkinkan paras air akan terus naik.Walaubagaimanapun semua agensi kerajaan seperti PDRM,Pertahanan Awam,JKR,TNB dan lain-lainnya sudah pun berada dalam keadaan bersiap sedia bagi menghadapi sebarang kemungkinan.
Sejak pagi tadi Ahli Parlimen Tasek Gelugor , YB Datuk Shabudin Yahya bersama-sama dengan ADUN kawasan Permatang Berangan dan Sungai Dua sudah pun turun padang melawat mangsa-mangsa banjir dan memantau kawasan terlibat.
YB Datuk Shahbudin Yahaya berkata seramai 300 orang di 13 buah kampung telah dipindahkan ke pusat sementara di Paya Tok Akil, Padang Menora dan Lebuh Banting.
"Mereka adalah daripada 53 buah rumah di 13 kampung berhampiran Sungai Jarak yang dilanda banjit kilat akibat hujan lebat dan air sungai melimpahi kawasan berkenaan.
"Setakat ini kita salurkan bantuan segera berupa keperluan asas dan bantuan susulan daripada pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat akan diberikan dalam tempoh terdekat," katanya.Baca Seterusnya 
Berikutan itu sebanyak 5 buah pusat penempatan mangsa banjir telah di buka melibatkan Paya Tok Akil,Desa Puri,Lubuk Meriam,Padang Menora dan Chegar. 
Dalam masa yang sama bantuan berupa makanan dan keperluan harian sudah pun di hulurkan dan akan berterusan dari masa ke semasa.
Sehingga berita ini di tulis semua mangsa sudah pun di pindahkan dan tidak ada laporan yang mengakibatkan kehilangan nyawa mahupun kecederaan yang di laporkan.

<b>Tasek Gelugor</b> Portal: Ahli Parlimen <b>Tasek Gelugor</b> Datuk Shabudin <b>...</b>

Posted: 08 Nov 2013 09:15 AM PST

Susulan tindakan pihak-pihak tertentu yang sebelum ini mempertikaikan tentang ibadah korban yang di jalankan di kawasan sekolah kononnya tidak menghormati hak bangsa lain akhirnya di jawab oleh Ahli Parlimen Tasek Gelugor.
Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shahabudin Yahya menegur M Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) supaya tidak membesar-besarkan isu sembelihan korban di sekolah susulan percanggahan kenyataan antara menteri pendidikan dan timbalannya mengenai isu tersebut.
Shahabudin yang bangun mencelah sewaktu ahli parlimen DAP itu membahaskan Bajet 2014 - berkata perkara itu adalah sebahagian daripada subjek yang termasuk dalam mata pelajaran fekah yang diajar di sekolah.
"Isu penyembelihan di kawasan sekolah itu bukan dibuat di hadapan pelajar bukan Islam. Mereka tak terlibat pun dan tak dijemput pun untuk ke majlis berkenaan.
"Dan penyembelih lembu korban itu bukan merupakan penyembelihan biasa. 
"Ia merupakan sebahagian daripada subjek dan korban dalam subjek agama Islam ia diajar di sekolah-sekolah termasuk dalam subjek fekah," katanya.
Shahabudin berkata majlis korban tersebut dibuat bagi mendedahkan praktikal sembelihan dengan betul dan ia sewajarnya dibuat.
"Dan ia merupakan program eksklusif. Jadi tidak timbul isu sentimen kecil hati (kaum lain)," katanya.
Isu tersebut menjadi panas sebelum ini apabila beberapa pihak tampil mempertikaikan tentang penyembelihan lembu korban di kawasan sekolah sehingga melibatkan Timbalan Menteri Pendidikan P.Kamalanathan.
Bagaimanapun isu itu dianggap selesai apabila Menteri Pendidikan II Datuk Seri Idris Jusoh berkata Kementerian Pelajaran membenarkan ibadah korban dijalankan dalam kawasan sekolah jika ia tidak membabitkan sensitiviti kaum lain. 
Justeru ibadah itu boleh dilakukan tanpa halangan jika ia melibatkan sekolah yang mempunyai majoriti pelajar dan guru beragama Islam. 
"Kementerian Pendidikan Malaysia tidak akan menghalang upacara korban di sekolah-sekolah. 
"Tapi setiap program perlu mengambil kira sensitiviti kaum lain di sekolah tersebut dan dilaksanakan dengan sifat saling hormat-menghormati," demikian menurut beliau melalui laman Facebooknya. 

479 Mangsa Banjir <b>Di Tasek Gelugor</b> Masih Di Pusat Pemindahan <b>...</b>

Posted: 22 Oct 2013 02:50 AM PDT

banjir

KEPALA BATAS: Sejumlah 479 mangsa banjir di sekitar Tasek Gelugor masih ditempatkan di lapan pusat pemindahan sementara di Parlimen itu berikutan banjir masih belum surut sepenuhnya.

Anggota Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shahbudin Yahaya berkata semua mereka merupakan penduduk di 13 buah kampung di sekitar Sungai Jarak, dekat sini.

Beliau berkata sehingga malam Isnin 829 mangsa banjir ditempatkan pusat pemindahan banjir tetapi pagi ini 350 telah dibenarkan pulang selepas air banjir surut.

"Hanya 479 masih di lapan pusat pemindahan iaitu Lebuh Banting, Lahar Yoi, Seberang Tok Akit, Kampung Cegar, Desa Permai, Paya Tok Akil, Ara Kuda dan Padang Menora," katanya kepada Bernama di sini Selasa.

Katanya jika tidak hujan hari ini mungkin semua mangsa yang masih berada di pusat pemindahan itu boleh pulang ke rumah mereka esok.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara (SPU) ACP Abdul Rahman Ibrahim berkata di Kepala Batas tinggal 21 mangsa banjir masih berada di pusat pemindahan banjir Pantai Kamloon dan Bumbung Lima.

"Lima mangsa banjir adalah dari Bumbung Lima manakala selebihnya tiga keluarga dari kawasan Pantai Kamloon," katanya.

Banjir berlaku di beberapa kawasan di Pulau Pinang sejak Ahad lepas akibat hujan lebat dan air laut pasang besar.

- BERNAMA

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Dec 2013 03:31 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Oct 2013 03:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Empat penyamun larikan kabel elektrik RM250,000 <b>di Bayan Lepas</b> <b>...</b>

Posted: 22 Sep 2013 03:30 PM PDT

Posted on September 23, 2013, Monday

GEORGE TOWN: Seorang pengawal keselamatan sebuah kilang di Bayan Lepas mengalami detik cemas apabila dikejar empat penyamun bersenjata pisau sebelum diikat dan mulutnya disumbat kain selama tiga jam pada tiang pagar berdekatan premis berkenaan awal semalam.

Ketua Polis Daerah Barat Daya Supt Mohd Hatta Mohd Zain berkata dalam kejadian jam 3 pagi itu, suspek kemudiannya melarikan enam gulung kabel elektrik bernilai RM250,000 yang terdapat dalam kontena simpanan barang di belakang kilang itu.

"Pengawal keselamatan berusia 47 tahun itu hanya ditemui pada jam 6 pagi oleh rakannya yang bertukar giliran bertugas. Walaupun keempat-empat suspek terbabit tidak memakai penutup muka, pengawal keselamatan itu gagal mengecam wajah mereka kerana keadaan terlalu gelap dan kejadian itu berlaku begitu pantas," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau berkata suspek dipercayai memasuki kawasan kilang berkenaan dengan memanjat pagar dan gerakan mengesan mereka menjadi sukar berikutan kawasan terlibat tidak dilengkapi kamera litar tertutp (CCTV).

Mohd Hatta meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian supaya menghubungi balai polis berdekatan. — Bernama

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

Tanah Runtuh <b>Di Bayan Lepas</b>, 4 Sekeluarga Nyaris Maut

Posted: 02 Sep 2013 11:45 PM PDT

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Polis bongkar makmal dadah <b>di</b> pangsapuri mewah <b>Bayan Baru</b> <b>...</b>

Posted: 05 Oct 2013 02:19 AM PDT

GEORGE TOWN – Polis berjaya membongkar makmal memproses dadah yang beroperasi dalam sebuah pangsapuri mewah di Bayan Baru, awal hari ini.

Ketika serbuan pukul 1.00 pagi itu, dua lelaki dipercayai menjadi dalang utama kegiatan itu dikatakan baru keluar dari rumah mereka yang terletak di tingkat tujuh dengan membawa dua beg.

Kedua-dua suspek yang menyedari kehadiran polis kemudiannya melarikan diri dengan sebuah kereta jenis Proton Saga berwarna putih.

Polis yang kemudiannya menggeledah rumah berkenaan menjumpai sepucuk pistol dan beberapa bungkusan dadah dipercayai jenis heroin selain bahan kimia serta peralatan memproses dadah.

Siasatan awal mendapati suspek telah menyewa rumah berkenaan selama lima bulan.

Sementara itu, Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi ketika dihubungi mengesahkan operasi itu dan berkata satu sidang media mengenainya akan diadakan. – Bernama

Gambar Kemalangan Ngeri <b>Di Bayan Lepas</b> | OhMasa (dot) Com

Posted: 09 Oct 2013 10:09 PM PDT

Gambar Kemalangan Ngeri Di Bayan Lepas 

Subhanallah! Kemalangan ini berlaku di Saujana Height,Bayan Lepas,Penang sebentar tadi… 

Dikatakan Perodua Viva ni melintang tengah jalan kerana nak potong tak lepas.. Lepas tu langgar motor ni.. 
Mangsa yang terperosok di bawah viva tu dikatakan seorang pelajar perempuan tingkatan lima.

Mari kita sedekah al-fatihah kepada beliau yang telah kembali ke rahmatullah..AL-FATIHAH

Tahukah anda apa yang berlaku <b>di</b> bangunan Suntech <b>Bayan Baru</b> <b>...</b>

Posted: 26 Nov 2013 09:03 PM PST

GEORGE TOWN - Seorang lelaki ditemui mati dipercayai
terjatuh dari tingkat lapan bangunan Suntech Sunshine Square Bayan Baru, di sini hari ini.

Mayat Lau Chuen Wei, 24, ditemui orang awam di tepi jalan berdekatan restoran makanan segera dalam keadaan parah pada pukul 8.30 pagi.

Ketua Polis Daerah Barat Daya, Superitendan Mohd Hatta Mohd Zain berkata siasatan mendapati Lau bekerja sebagai seorang jurutera di sebuah syarikat perindustrian di Bayan Lepas dan mempunyai alamat rumah di Jalan Raja Uda, Butterworth.

"Lima belas minit sebelum kejadian, seorang penjaga parkir melihat Lau yang berpakaian serba hitam berjalan mundar-mundir di tingkat lapan bangunan berkenaan," katanya, kepada pemberita di sini.

Beliau berkata, kes itu diklasifikasi sebagai kematian mengejut dan mayat dihantar ke Hospital Balik Pulau untuk bedah siasat. - Bernama

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Nov 2013 01:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu kawan</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Nov 2013 01:06 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Karnival Astro On-The-Go <b>di</b> Stadium <b>Batu Kawan</b> , Penang

Posted: 22 Aug 2013 11:32 PM PDT


assalamualaikum dan hello

ye masih dalam bulan syawal lagikk kerana minggu ni terlalu banyak permintaan diri ini untuk hadir sama sama memeriahkan lagikk open house kekdahnya kau nak memeriahkan majlis kan ? hakhakhak . dan , beberapa utusan walimatulurus kita perlu hadap nasi minyak wah ini sangat awesome ye uollz :P

hari tu , astro ada buat karnival kat stadium batu kawan . so iolls pergi la kerana niat di lubuk hati yang paling dalam ni nak jumpa hanis zalikha tapi tak sanggup ah nak tunggu sampai petang . rimas dengan orang semakin ramai datang kat situ .

- fear factor . bengang betul aku tunggu captain hairul azreen berjam jam tak muncul muncul jua -.-'

- berapa inci tv ni teringin pula nak pasang kat rumah

- to me love is universal *muka bermasalah :P 

- abang belakang aku tu gembira naw tengok rozita che wan

suka tengok rozita che wan . suka . air muka dia comel tapi tu la mekap kemain tebal , not good not good . ni kat booth masterchef . so tengok je la dia masak sambil cakap utara secara live . hee . abang w.z kau ambik gambar dia sedepan depannya . aku ditinggalkannya kat belakang . wah !
nak tunggu ambik gambar dengan pelakon oh my english! memang tak ah . beratur panjang kot . i is tak sanggup . ambik gambar dengan ini pun jadi la :P
- buggy astro on-the-go

- rancangan astro yang sesuai dengan ketinggian kakak izzatul kau . hakhakhak

lepas tu , kita makan dekat pulau aman . teringin benar nak makan mee goreng udang yang sedap perghh perghh tu . hee . dari batu kawan ke pulau aman dekat je . naik kete + naik bot = 15 minit . tambang macam biasa la rm6 return :)
- watermelon juice

- ini la mee goreng udang yang sedap tu . nyummy bebeh (!)

luahan perasaan : nak gi autocity ini petang :P

Kedahkini: BLACK 505 - VIDEO-VIDEO <b>DI BATU KAWAN</b>

Posted: 11 May 2013 11:57 PM PDT

Himpunan video 505 Batu Kawan

Sejarah baru tercipta di P.Pinang semalam di mana ribuan rakyat yang berjalan kaki sejauh 10 km tetapi akhirnya terpaksa berpatah balik kerana penuh sesak ribuan manusia.... Mat Sabu dan Guan Eng juga terpaksa berjalan kaki bersama rakyat...

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


Destinasi Cuti-cutiku ... Masjid Terapung <b>Tanjung Bungah</b>

Posted: 14 Dec 2013 03:05 AM PST



Daripada Masjid Diraja Ubudiah Kuala Kangsar kami terus menuju ke Pulau Pinang melalui Lebuhraya PLUS dan menaiki feri Pulau Pinang. Petang itu kami sampai di Terminal Feri Butterworth keadaan tidak sesak sangat. Jadi kami menunggu lebihkurang sepuluh minit sahaja dah dapat naik ke atas feri.
Memang sudah lama aku tidak menaiki feri Pulau Pinang dan aku pun sebenarnya dah lama tak datang ke Pulau Pinang. Aku tidak menggunakan Jambatan Pulau Pinang kerana aku akan terus pergi ke kawasan Tanjung Bungah, jadi lebih mudah menaiki feri sahaja. Maklumlah, itulah saja jalan yang aku tahu, kalau guna jalan lain mungkin aku sesat, akhirnya nanti pimai pimai tangtu!. Gambar atas kiri ... feri Pulau Pinang yang tidak pernah berubah dari dulu hingga sekarang dan masih setia membawa penumpang berulang-alik dari Butterworth ke Pulau Pinang dan sebaliknya. Gambar atas kanan ... keadaan didalam feri petang itu agak tenang tetapi berangin.
Turun daripada Terminal Feri Raja Tun Uda Goerge Town, aku terus memandu ke arah Jalan Pengkalan Weld. Aku membelok ke kanan ke Jalan Pengkalan Weld dan memandu terus sampai disatu bulatan yang terdapat menara jam ditengahnya (gambar kiri), aku mengambil jalan terus ke Jalan Lebuh Light. Dari situ aku memandu melalui Jalan Lebuh Farquhar, Jalan Penang, Jalan Burmah, Jalan Pangkur, Jalan Kelawei dan terus hingga sampai ke persimpangan Bagan Jermal. Salepas lampu isyarat bertukar hijau, aku memandu terus ke Jalan Tanjung Tokong, sehingga sampai ke Jalan Tanjung Bungah dan terus memandu hingga akhirnya kami sampai ke Masjid Terapung Tanjung Bungah di sebelah kanan jalan.
Gambar atas kiri ... papan tanda Masjid Terapung Tanjung Bungah. Gambar atas kanan ... pandangan hadapan MTTB.
Aku agak terkilan kerana semasa aku sampai di masjid tersebut, air sedang surut, jadi masjid tersebut tidak kelihatan saperti terapung. Menurut penduduk tempatan air akan pasang sekitar jam 1.00 pagi. Jadi aku tidak dapat untuk merakam gambar masjid tersebut yang dalam keadaan terapung.
Untuk tidak mengecewakan diriku sendiri aku sempat juga mendapatkan gambar masjid yang dalam keadaan terapung (gambar kiri) ... pemandangannya memang cukup indah.
Masjid dua tingkat yang mampu memuatkan 1,500 jemaah itu dan dibina di atas lot 254, 265, 266, 308 dan 643 Mukim 18, Daerah Timur Laut iaitu di kawasan Parlimen Bukit Bendera, Pulau Pinang. Terletak di tepi pantai Tanjung Bunga dilengkapi ruang sembahyang utama, ruang sembahyang wanita, tempat mengambil wuduk lelaki dan wanita serta bilik menguruskan jenazah.
Ruang mihrab yang dihias cantik menggunakan jubin dinding yang beraneka corak (gambar atas kiri). Mimbar masjid juga ditempah khas menggunakan kayu berkualiti tinggi serta berukir kaligafi jawi serta berkubah kecil (gambar atas kanan)
Ruang solat yang boleh memuatkan 1,500 jemaah, lantainya dikemasi dengan permaidani berkualiti tinggi dilengkapi dengan kipas bertiang bagi keselesaan para Jemaah.
Silingnya juga dihias indah dengan berbagai corak yang menakjubkan.
Masjid Terapung Tanjung Bungah telah siap dibina dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Perasmian masjid tersebut telah dilakukan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 16 Mac 2007.
Masjid tersebut juga bersebelahan dengan perumahan pangsapuri yang menempatkan mangsa-mangsa tsunami 2004. Kedudukan yang strategik iaitu ditepi jalan menuju ke Batu Feringghi menjadikan masjid berkenaan sebagai tempat persinggahan di kalangan pelancong bukan sahaja untuk solat malah bagi merehatkan minda. Keadaannya yang terapung semasa air laut pasang sejauh kira-kira 100 meter dari pantai cukup unik dan indah dipandang oleh sesiapa sahaja.
Masjid Terapung Tanjung Bunga turut menyerlah dengan seni bina mengagumkan hasil gabungan seni bina tempatan dan Asia Barat terutama Turki dengan kubah pula berbentuk aerodinamik, sesuai dengan persekitaran lautan. Keunikan masjid terapung diperkukuhkan lagi dengan menara setinggi tujuh tingkat yang dihiasi dengan ukiran kayu jati dan seni khat kaligrafi dari Indonesia

Sejarah Pembinaan dan Perkembangan
Sejarah asal Masjid Tanjung Bunga bermula dengan sebuah surau yang dibina pada 1967 berkeluasan 7.2 meter x 10.8 meter, hasil permuafakatan penduduk tempatan, namun keadaannya agak sempit apabila berlaku pertambahan penduduk.
Berkat permuafakatan penduduk, surau berkenaan dinaikkan taraf menjadi sebuah masjid pada 1977 dan keluasannya bertambah kepada 13.2 meter x 21.5 meter yang mampu memuatkan kira-kira 500 jemaah. Segala perbelanjaan diperoleh daripada sumbangan kerajaan negeri dan kutipan derma yang dibuat setiap minggu, manakala kerja pembinaan dilakukan secara gotong-royong.
Memandangkan pertambahan penduduk serta pertumbuhan taman perumahan di kawasan itu, pembinaan masjid baru dicadangkan pada tahun 1980-an. Bagaimanapun, untuk membina masjid baru, kawasan tanah yang ada amat terhad sedangkan untuk membina di kawasan masjid lama pun agak sukar kerana ia betul-betul berada di tepi jalan menghala ke Batu Feringghi yang agak sibuk.
Oleh kerana keluasan tanah yang terhad dan harga tanah yang semakin mahal di kawasan Tanjung Bunga, tercetus idea membina masjid terapung. Apabila cadangan pembinaan masjid terapung dikemukakan, kerajaan negeri bersetuju kerana ia dapat menjimatkan penggunaan tanah dan tidak perlu membuka kawasan lain yang sememangnya terhad di sini.
Kerja-kerja pembinaan masjid ini telah dimulakan pada 1 Oktober 2003 oleh Syarikat Pembinaan Jamil Ghani Sdn Bhd dibawah seliaan Jabatan Kerja Raya. Mengunakan 100% bahan-bahan keluaran tempatan yang berkualiti tinggi yang melibatkan sehingga 100 orang pekerja semuanya. Pembinaannya telah siapkan dua bulan lebih awal dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Kos pembinaan sekitar Rm15 juta.
Semasa tsunami melanda negeri di utara Semenanjung pada 26 Disember 2004, masjid tersebut telah hampir siap dibina namun tidak terjejas sedikitpun sedangkan banyak rumah di kawasan sekitarnya ranap sama sekali. Sebagai contoh,  Kampung Masjid yang terletak berhampiran Masjid Terapung Tanjung Bunga, hampir seluruh rumah kayu beratap zink dan nipah ranap dipukul ombak besar.
 
Masjid tersebut bukan sahaja terselamat daripada bencana tsunami tetapi juga menjadi benteng penahan ombak yang mungkin boleh mengakibatkan kemusnahan lebih teruk dialami penduduk kampung sekitar Tanjung Bunga.
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved