Isnin, 16 Disember 2013

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Ceruk Tok Kun - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Aug 2013 11:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2013 11:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2013 11:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2013 11:36 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BIODATA PEMIMPIN MALAYSIA | LAMAN ASHAARIO ADVANCE

Posted: 10 Feb 2013 07:05 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Beliau dilahirkan pada 10 Ogos 1947 di Ceruk Tok Kun, Bukit Mertajam, Pulau Pinang Anwar bermaksud 'bercahaya'. Ayahnya Datuk Haji Ibrahim bin Abdul Rahman adalah bekas ahli Parlimen dan Setiausaha Parlimen ...

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2013 11:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2013 11:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Ceruk Tok Kun</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2013 11:38 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kerabu Bersuara: Ceramah Nurul Izzah <b>di Ceruk Tok Kun</b> 1 Ogos

Posted: 30 Jul 2008 04:25 AM PDT

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah dijangka mendedahkan peristiwa di sebalik cerita terbaru bapanya, Dato' Seri Anwar Ibrahim sempena 'Ceramah Kemerdekaan' di Galeri Perjuang, Ceruk Tok Kun, Bukit Mertajam pada 1 Ogos ini.

Beliau akan berceramah bersama Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) KeADILan, Badrul Hisyam dan Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusuf Rawa bermula jam 9.00 malam.

Menurut Ketua Angkatan Muda KeADILan Bahagian Bukit Mertajam, Aidi Rafizul Idrus, program tersebut merupakan 'roadshow' pertama diadakan dan akan berakhir di Parlimen Lembah Pantai pertengahan bulan Ogos nanti.

"Program pertama bermula di kediaman Dato' Seri Anwar Ibrahim di Ceruk Tok Kun dan akan berakhir di Parlimen Lembah Pantai pertengahan Ogos ini," katanya pada Harakahdaily.

Selain menceritakan beberapa siri fitnah terhadap bapanya, Puteri Reformasi itu juga bakal menerangkan isu semasa yang melanda negera serta keanggkuhan beberapa Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) sepanjang persidangan parlimen.

Sementara itu, Badrul Hisyam pula dijangka meneruskan cabarannya terhadap Ahli Parlimen Rembau yang juga menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaludin yang terus mengongkong pemerintahan sekarang ini.

Manakala Dr Mujahid pastinya akan memberi penerangan tentang isu yang hangat diperkatakan iaitu muzakarah antara PAS dan Umno.

"Adakah isu muzakarah ini ditimbulkan oleh Umno untuk meraih simpati rakyat terhadap kekalahan parti mereka, memerangkap PAS atau cuba memecah belahkan perpaduan dalaman parti itu?" tambah Aidi yang juga Setiausaha KeADILan Bahagian Bukit Mertajam. - mns_

Artikel berkaitan

09 di Butterworth - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Butterworth - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Butterworth</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Dec 2013 10:23 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu Ferringhi - Google Blog Search


BERKELAH <b>DI</b> PANTAI <b>BATU FERRINGHI</b>, PENANG | INILAH REALITI

Posted: 01 Dec 2013 11:41 PM PST

Selamat petang kawan-kawan sekalian.. Apa khabar semuanya.. Harap semuanya berada dalam keadaan yang sihat-sihat sahaja :)
Alhamdulillah... Kita masih dipanjangkan usia pada hari ni dan diberikan kesihatan yang baik untuk meneruskan kehidupan ini...
Hari ni lewat bersiaran.. hihi.. Tuntutan kerja di pejabat.. Sekarang ni ada masa terluang sikit, bolehlah buka blog sekejap dan coretkan sesuatu untuk anda.. Cewahh.. 
Ok, seperti yang korang dah tahu, last week kan saya balik kampung kat Kedah.. So, bila balik kampung tu, plan la ngan family saya nak pergi berkelah.. Cuma kakak sulung saya je tak de, iaitu Along. Sebab dia kerja.. Yang lain semua ada.. Mak, ayah, Abang, Kakak nombor2 adik dan anak-anak sedara.. Kitorang ke berkelah kat mana?... Cer teka.. cer teka..
Tengok gambar jambatan tu pun mesti dah boleh agak kan?.. Iye, kitorang ke Pulau Pinang.. Berkelah kat Batu Ferringhi.. Pergi hari Jumaat.. Cuaca pulak hujan pagi tu.. Keluar rumah lebih kurang pukul 9 pagi macam tu.. Mak masak siap-siap kat rumah.. Ada roti sardin, nasi tomato, ayam masak merah, sambal udang, sotong goreng kunyit, dan makanan ringan...

Ni gambar masa dalam perjalanan nak pergi.. Hujan masa ni.. Kitorang pilih ikut jalan jambatan.. Sebab dah plan, masa balik nanti baru ikut feri :)





Masa nak pergi tu, Baby Mat pilih nak naik kereta dengan Mak Ude.. bestnya.. Baby Mat tak nak naik kereta ibu dia, Kakyang.. hihihi..
Jom layan gambar-gambar hari kejadian.. Hari kejadian?.. Macam tak sedap je ayat tu. Hihi.. Jom layan gambar masa kitorang kat Batu ferringhi tu.. 

  

Yang seronoknya bila pergi berkelah ni, budak -budak lah kan.. Best dok mandi kat pantai tu.. Siap buat istana pasir.. Walaupun tak jadi.. hihihi..
Sempat juga main korek pasir :


Ni pulak pic puan blog bersama Kakyang.. Haruslah ada kan.. hihi..

Ni pulak gambar perjalanan balik. Kitorang naik feri :)



Sesekali kita keluar berkelah dengan family, seronokkan?.. Boleh lupakan sebentar masalah kerja ke apa ke kan.. Tenang je fikiran. dan happy bila bersama keluarga.. Itu apa yang saya rasalah.. Hilang semua sakit-sakit dan tekanan perasaan.. Sakit?... iye, sehari sebelum saya balik kampung tu, saya cuti sakit.. bukanlah sakit teruk.. Nanti saya ceritakan sakit apa.. hihihi.. Apapun , Alhamdulillah.. dengan segala nikmat yang Allah telah berikan untuk saya dan keluarga... 

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


BERAPI!!! Inilah Video Anggota Polis Menampar Orang Awam <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 16 Dec 2013 01:01 AM PST


GEORGETOWN - Anggota polis yang dipercayai terbabit dalam kejadian menampar orang awam di Bayan Baru kini ditukarkan ke Ibu Pejabat Polis Daerah Barat Daya, Balik Pulau.
   
Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, langkah itu diambil sementara menunggu siasatan yang dijalankan oleh Bahagian Tatatertib Polis Diraja Malaysia (PDRM).
   
"Anggota polis berkenaan sudah ditukarkan serta-merta," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
   
Abdul Rahim turut menegaskan PDRM tidak berkompromi dengan pegawai dan anggotanya yang melakukan kesalahan sehingga mencemarkan nama dan imej PDRM.
   
"Arahan telah dikeluarkan kepada semua ketua jabatan, ketua polis daerah dan ketua formasi untuk memastikan semua pegawai dan anggota di bawah seliaan mereka melaksanakan tugas mengikut undang-undang.

"Jangan sesekali bertindak di luar batasan serta melakukan perkara yang mencemarkan imej pasukan," tegasnya.
   
Kenyataan Abdul Rahim itu adalah susulan penyebaran rakaman video menerusi laman sosial sejak Jumaat lepas yang memaparkan perbuatan seorang anggota polis menampar seorang individu dipercayai warga asing, kerana gagal menunjukkan dokumen pengenalan diri.
   
Kejadian dipercayai berlaku di hadapan sebuah klinik swasta di Bayan Baru. 



- Bernama & Youtube: 
http://www.youtube.com/watch?v=tilN7_HJKGI

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


Warga Myanmar ditemui mati dihentak tukul <b>di Tasek Gelugor</b> <b>...</b>

Posted: 02 Dec 2013 04:03 AM PST

GEORGETOWN: Seorang lelaki warga Myanmar ditemui mati di dalam sebuah rumah di Kampung Selamat, Tasek Gelugor dekat sini dipercayai dihentak dengan tukul besi awal hari ini. …read more

Berita Penuh: Utama Berita Harian

09 di permatang pauh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di permatang pauh - Google Blog Search


Mangsa Banjir <b>Di Permatang Pauh</b> Kecewa,Rayu Anwar Turun <b>...</b>

Posted: 20 Oct 2013 04:47 AM PDT


Lebih 700 penduduk di kawasan Seberang Perai Tengah (SPT) terjejas banjir disebabkan hujan lebat yang turun sejak beberapa hari lalu. Adun Seberang Jaya, Dr Afif Bahardin berkata, penduduk yang terlibat kini berada dalam keadaan berjaga-jaga memandangkan hujan masih berterusan memungkinkan banjir berulang lagi.

 "Setakat ini, Kampung Permatang Rawa dan Kampung Jalan Baru paling teruk dilanda banjir sejak hujan mulai turun pada malam Jumaat lalu.

 Turut kelihatan Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh yang baru saudara Mohd Zaidi Mohd Said (gambar) atau lebih dikenali dengan pangilan Cikgu Zaidi di kalangan penduduk setempat turut turun padang memberi sumbangan kepada penduduk sekitar Permatang Pauh.

 Penduduk yang ditemui berkata mereka agak kecewa kerana mereka harapkan Anwar selaku wakil rakyat disitu dapat turun melihat dan membantu mereka ketika terjadi bencana seperti ini.

 Di antara kampung lain yang turut terjejas ialah Kampung Pertama, Kampung Padang Lalang dan Kampung Mengkuang Titi.

 Menurut Dr Afif lagi,tiada kecederaan yang dilaporkan setakat ini kecuali kebanyakan perabot dan kelengkapan rumah penduduk rosak.

 "Saya akan berbincang dengan Pejabat Daerah dan Tanah serta Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) untuk berbincang sekali gus mencari jalan penyelesaian bagi membendung masalah ini" katanya.-Utaranews

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


Destinasi Cuti-cutiku ... Masjid Terapung <b>Tanjung Bungah</b>

Posted: 14 Dec 2013 03:05 AM PST



Daripada Masjid Diraja Ubudiah Kuala Kangsar kami terus menuju ke Pulau Pinang melalui Lebuhraya PLUS dan menaiki feri Pulau Pinang. Petang itu kami sampai di Terminal Feri Butterworth keadaan tidak sesak sangat. Jadi kami menunggu lebihkurang sepuluh minit sahaja dah dapat naik ke atas feri.
Memang sudah lama aku tidak menaiki feri Pulau Pinang dan aku pun sebenarnya dah lama tak datang ke Pulau Pinang. Aku tidak menggunakan Jambatan Pulau Pinang kerana aku akan terus pergi ke kawasan Tanjung Bungah, jadi lebih mudah menaiki feri sahaja. Maklumlah, itulah saja jalan yang aku tahu, kalau guna jalan lain mungkin aku sesat, akhirnya nanti pimai pimai tangtu!. Gambar atas kiri ... feri Pulau Pinang yang tidak pernah berubah dari dulu hingga sekarang dan masih setia membawa penumpang berulang-alik dari Butterworth ke Pulau Pinang dan sebaliknya. Gambar atas kanan ... keadaan didalam feri petang itu agak tenang tetapi berangin.
Turun daripada Terminal Feri Raja Tun Uda Goerge Town, aku terus memandu ke arah Jalan Pengkalan Weld. Aku membelok ke kanan ke Jalan Pengkalan Weld dan memandu terus sampai disatu bulatan yang terdapat menara jam ditengahnya (gambar kiri), aku mengambil jalan terus ke Jalan Lebuh Light. Dari situ aku memandu melalui Jalan Lebuh Farquhar, Jalan Penang, Jalan Burmah, Jalan Pangkur, Jalan Kelawei dan terus hingga sampai ke persimpangan Bagan Jermal. Salepas lampu isyarat bertukar hijau, aku memandu terus ke Jalan Tanjung Tokong, sehingga sampai ke Jalan Tanjung Bungah dan terus memandu hingga akhirnya kami sampai ke Masjid Terapung Tanjung Bungah di sebelah kanan jalan.
Gambar atas kiri ... papan tanda Masjid Terapung Tanjung Bungah. Gambar atas kanan ... pandangan hadapan MTTB.
Aku agak terkilan kerana semasa aku sampai di masjid tersebut, air sedang surut, jadi masjid tersebut tidak kelihatan saperti terapung. Menurut penduduk tempatan air akan pasang sekitar jam 1.00 pagi. Jadi aku tidak dapat untuk merakam gambar masjid tersebut yang dalam keadaan terapung.
Untuk tidak mengecewakan diriku sendiri aku sempat juga mendapatkan gambar masjid yang dalam keadaan terapung (gambar kiri) ... pemandangannya memang cukup indah.
Masjid dua tingkat yang mampu memuatkan 1,500 jemaah itu dan dibina di atas lot 254, 265, 266, 308 dan 643 Mukim 18, Daerah Timur Laut iaitu di kawasan Parlimen Bukit Bendera, Pulau Pinang. Terletak di tepi pantai Tanjung Bunga dilengkapi ruang sembahyang utama, ruang sembahyang wanita, tempat mengambil wuduk lelaki dan wanita serta bilik menguruskan jenazah.
Ruang mihrab yang dihias cantik menggunakan jubin dinding yang beraneka corak (gambar atas kiri). Mimbar masjid juga ditempah khas menggunakan kayu berkualiti tinggi serta berukir kaligafi jawi serta berkubah kecil (gambar atas kanan)
Ruang solat yang boleh memuatkan 1,500 jemaah, lantainya dikemasi dengan permaidani berkualiti tinggi dilengkapi dengan kipas bertiang bagi keselesaan para Jemaah.
Silingnya juga dihias indah dengan berbagai corak yang menakjubkan.
Masjid Terapung Tanjung Bungah telah siap dibina dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Perasmian masjid tersebut telah dilakukan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 16 Mac 2007.
Masjid tersebut juga bersebelahan dengan perumahan pangsapuri yang menempatkan mangsa-mangsa tsunami 2004. Kedudukan yang strategik iaitu ditepi jalan menuju ke Batu Feringghi menjadikan masjid berkenaan sebagai tempat persinggahan di kalangan pelancong bukan sahaja untuk solat malah bagi merehatkan minda. Keadaannya yang terapung semasa air laut pasang sejauh kira-kira 100 meter dari pantai cukup unik dan indah dipandang oleh sesiapa sahaja.
Masjid Terapung Tanjung Bunga turut menyerlah dengan seni bina mengagumkan hasil gabungan seni bina tempatan dan Asia Barat terutama Turki dengan kubah pula berbentuk aerodinamik, sesuai dengan persekitaran lautan. Keunikan masjid terapung diperkukuhkan lagi dengan menara setinggi tujuh tingkat yang dihiasi dengan ukiran kayu jati dan seni khat kaligrafi dari Indonesia

Sejarah Pembinaan dan Perkembangan
Sejarah asal Masjid Tanjung Bunga bermula dengan sebuah surau yang dibina pada 1967 berkeluasan 7.2 meter x 10.8 meter, hasil permuafakatan penduduk tempatan, namun keadaannya agak sempit apabila berlaku pertambahan penduduk.
Berkat permuafakatan penduduk, surau berkenaan dinaikkan taraf menjadi sebuah masjid pada 1977 dan keluasannya bertambah kepada 13.2 meter x 21.5 meter yang mampu memuatkan kira-kira 500 jemaah. Segala perbelanjaan diperoleh daripada sumbangan kerajaan negeri dan kutipan derma yang dibuat setiap minggu, manakala kerja pembinaan dilakukan secara gotong-royong.
Memandangkan pertambahan penduduk serta pertumbuhan taman perumahan di kawasan itu, pembinaan masjid baru dicadangkan pada tahun 1980-an. Bagaimanapun, untuk membina masjid baru, kawasan tanah yang ada amat terhad sedangkan untuk membina di kawasan masjid lama pun agak sukar kerana ia betul-betul berada di tepi jalan menghala ke Batu Feringghi yang agak sibuk.
Oleh kerana keluasan tanah yang terhad dan harga tanah yang semakin mahal di kawasan Tanjung Bunga, tercetus idea membina masjid terapung. Apabila cadangan pembinaan masjid terapung dikemukakan, kerajaan negeri bersetuju kerana ia dapat menjimatkan penggunaan tanah dan tidak perlu membuka kawasan lain yang sememangnya terhad di sini.
Kerja-kerja pembinaan masjid ini telah dimulakan pada 1 Oktober 2003 oleh Syarikat Pembinaan Jamil Ghani Sdn Bhd dibawah seliaan Jabatan Kerja Raya. Mengunakan 100% bahan-bahan keluaran tempatan yang berkualiti tinggi yang melibatkan sehingga 100 orang pekerja semuanya. Pembinaannya telah siapkan dua bulan lebih awal dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Kos pembinaan sekitar Rm15 juta.
Semasa tsunami melanda negeri di utara Semenanjung pada 26 Disember 2004, masjid tersebut telah hampir siap dibina namun tidak terjejas sedikitpun sedangkan banyak rumah di kawasan sekitarnya ranap sama sekali. Sebagai contoh,  Kampung Masjid yang terletak berhampiran Masjid Terapung Tanjung Bunga, hampir seluruh rumah kayu beratap zink dan nipah ranap dipukul ombak besar.
 
Masjid tersebut bukan sahaja terselamat daripada bencana tsunami tetapi juga menjadi benteng penahan ombak yang mungkin boleh mengakibatkan kemusnahan lebih teruk dialami penduduk kampung sekitar Tanjung Bunga.

09 di Batu kawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu kawan - Google Blog Search


Karnival Astro On-The-Go <b>di</b> Stadium <b>Batu Kawan</b> , Penang

Posted: 22 Aug 2013 11:32 PM PDT


assalamualaikum dan hello

ye masih dalam bulan syawal lagikk kerana minggu ni terlalu banyak permintaan diri ini untuk hadir sama sama memeriahkan lagikk open house kekdahnya kau nak memeriahkan majlis kan ? hakhakhak . dan , beberapa utusan walimatulurus kita perlu hadap nasi minyak wah ini sangat awesome ye uollz :P

hari tu , astro ada buat karnival kat stadium batu kawan . so iolls pergi la kerana niat di lubuk hati yang paling dalam ni nak jumpa hanis zalikha tapi tak sanggup ah nak tunggu sampai petang . rimas dengan orang semakin ramai datang kat situ .

- fear factor . bengang betul aku tunggu captain hairul azreen berjam jam tak muncul muncul jua -.-'

- berapa inci tv ni teringin pula nak pasang kat rumah

- to me love is universal *muka bermasalah :P 

- abang belakang aku tu gembira naw tengok rozita che wan

suka tengok rozita che wan . suka . air muka dia comel tapi tu la mekap kemain tebal , not good not good . ni kat booth masterchef . so tengok je la dia masak sambil cakap utara secara live . hee . abang w.z kau ambik gambar dia sedepan depannya . aku ditinggalkannya kat belakang . wah !
nak tunggu ambik gambar dengan pelakon oh my english! memang tak ah . beratur panjang kot . i is tak sanggup . ambik gambar dengan ini pun jadi la :P
- buggy astro on-the-go

- rancangan astro yang sesuai dengan ketinggian kakak izzatul kau . hakhakhak

lepas tu , kita makan dekat pulau aman . teringin benar nak makan mee goreng udang yang sedap perghh perghh tu . hee . dari batu kawan ke pulau aman dekat je . naik kete + naik bot = 15 minit . tambang macam biasa la rm6 return :)
- watermelon juice

- ini la mee goreng udang yang sedap tu . nyummy bebeh (!)

luahan perasaan : nak gi autocity ini petang :P

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


DUNIA ITU: Lebih 600 penduduk <b>di Balik Pulau</b> terjejas akibat banjir

Posted: 13 Oct 2013 03:44 AM PDT

BALIK PULAU - Lebih 600 penduduk terjejas teruk akibat banjir kilat yang berlaku berikutan pertembungan hujan lebat sejak awal hari ini dengan fenomena air laut pasang besar.


Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahya berkata, keluarga yang terjejas dengan banjir kilat itu ditempatkan sementara di balai raya serta masjid dan akan dibenarkan pulang lewat petang ini apabila air surut sepenuhnya.

Dr Hilmi yang juga anggota Parlimen Balik Pulau berkata, kawasan kampung yang terjejas dengan banjir itu juga dilengkapkan dengan sistem saliran yang baik bagaimanapun pertembungan air laut dan air hujan mengakibatkan air melimpah keluar.

"Kalau hanya hujan biasa kawasan ini tidak akan banjir kerana kita telah perbesarkan longkang manakala sistem saliran di sini baik, tetapi hujan kali ini bertembung dengan fenomena air laut pasang besar jadi air melimpah keluar dari longkang.

"Buat masa ini bantuan segera yang diberikan adalah bantuan makanan kepada mangsa dan mereka perlu tunggu sementara waktu sehingga air surut, jangka petang ini air akan surut," katanya kepada pemberita selepas melawat penduduk yang terjejas akibat banjir kilat itu.

Enam buah kampung yang terjejas teruk di kawasan Balik Pulau adalah Kampung Betong, Kampung Pinang Nirai, Kampung Genting, Kampung Terang, Jalan Baharu dan Kampung Permatang Tengah, manakala di kawasan Teluk Kumbar hanya Kampung Masjid yang terjejas.

Setakat ini, 40 orang dari kawasan Balik Pulau dipindahkan sementara ke Masjid Pulau Betong manakala 30 orang dari Kampung Masjid dalam kawasan Teluk Kumbar dipindahkan ke dewan masjid, Kampung Masjid Teluk Kumbar.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Balik Pulau, Norasikin Md Isa berkata, pihaknya menerima panggilan daripada penduduk sekitar 9.18 pagi dan dimaklumkan air sudah memenuhi jalan raya dan rumah mereka.

"Setakat ini keadaan adalah terkawal, bagaimanapun pihak bomba menasihatkan agar penduduk duduk sahaja di rumah, kerana air yang deras dan kita tidak tahu bahaya yang sedang menunggu di luar. - Bernama

13 Okt 2013

9 jam tahan sejuk

Balik Pulau: Banjir kilat terburuk yang melanda 20 kampung di kawasan ini mencetuskan panik apabila air naik hingga mencapai paras dada menyebabkan kira-kira 1,000 penduduk terjejas.

Hujan lebat yang melanda kawasan itu sejak jam 2 pagi dan berterusan sehingga jam 2 petang selain faktor air laut pasang menyebabkan paras air naik mendadak dengan cepat.

Malah, ada beberapa penduduk yang pada mulanya enggan berpindah kerana mendakwa sudah biasa dengan keadaan itu akur apabila melihat keadaan bertambah buruk.

Selain itu, persiapan penduduk untuk menyambut Aidiladha turut musnah dan ada antara mereka yang mengadakan kenduri kahwin terpaksa menjamu selera dalam keadaan air melimpah di khemah kenduri.

Di Kampung Paya, Teluk Kumbar, di sini tiga wanita warga emas yang uzur diusung keluar anggota penyelamat Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) selepas air naik separas pinggang.

Seorang daripada warga emas terbabit, Jariah Romli, 79, diusung keluar dari rumahnya selepas air didapati tidak surut menyebabkan dia yang uzur menahan kesejukan hampir sembilan jam.

Menurut anak lelakinya, Roslan Ahmad, 54, ibunya pada mulanya enggan keluar dari rumah kerana beranggapan air surut seperti banjir kilat sebelum ini.

"Kawasan rumah kami memang selalu dinaiki air jika hujan lebat, namun surut tidak lama selepas itu.

"Bagaimanapun, hari ini (semalam) banjir kilat yang melanda kampung ini agak pelik kerana air hanya surut sedikit dan saya meminta JPAM membantu mengeluarkan ibu," katanya.

Menurutnya, hujan lebat melanda sejak jam 4 pagi dan berlarutan hingga tiga jam dan air ketika itu naik hingga paras dada.

"Saya sangka air surut seperti sebelum ini, namun selepas hampir enam jam menunggu air hanya surut hingga paras pinggang.

"Melihatkan keadaan ibu yang uzur dan menahan sejuk saya akhirnya meminta bantuan pasukan keselamatan membawa ibu keluar," katanya.

Sementara itu, lebih 300 rumah di beberapa kampung sekitar Pulau Betong di sini turut dilanda banjir kilat yang disifatkan sebagai terburuk pernah berlaku di situ.

Tinjauan mendapati air naik sehingga paras pinggang dan penduduk tidak sempat menyelamatkan barang berharga yang musnah ditenggelami air.

Mangsa, Siti Mariam Kassim, 68, berkata, kejadian berkenaan adalah banjir paling buruk yang dialami kerana sebelum ini kediaman mereka tidak pernah dinaiki air sehingga ke paras pinggang.

Katanya, barangan keperluan yang dibeli sempena Aidiladha turut dihanyutkan air dan mereka menyambutnya secara ala kadar.

"Sebelum ini, pernah berlaku banjir, tetapi tidak seteruk ini dan kami juga terkejut dengan keadaan itu, tetapi terpaksa menerimanya.

"Beberapa barangan berharga dan elektrik turut rosak kerana tidak sempat diselamatkan," katanya.

Dalam kejadian banjir di kawasan itu juga, seorang wanita warga emas dipatuk ular ketika dia dalam perjalanan dari rumahnya menuju ke jalan besar .

Mangsa Aishah Ismail, 68, dikejarkan ke Hospital Balik Pulau (HBP) untuk menerima rawatan dan keadaannya kini dilaporkan stabil.

Antara kawasan lain yang turut dinaiki air adalah Kampung Nelayan, Teluk Kumbar, Taman Iping, Bayan Lepas dan Pintasan Kenari, Sungai Ara.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Barat Daya Superintendan Mohd Hatta Mohd Zain berkata, setakat ini 40 penduduk di kawasan Pulau Betong dipindahkan ke Masjid Pulau Betong manakala 30 keluarga di kawasan Teluk Kumbar dipindahkan ke Dewan Masjid Teluk Kumbar.

"Ada ramai lagi penduduk dibawa keluar dari rumah masing-masing dan ada antara mereka menumpang di rumah sanak saudara sementara menunggu air surut.

"Setakat ini keadaan terkawal dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan," katanya.

myMetro 14 Okt 2013

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved