Rabu, 18 Disember 2013

09 di Butterworth - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Butterworth - Google Blog Search


Dua Wanita Culik Dan Jual Bayi Ditahan <b>di Butterworth</b> | Jenayah

Posted: 16 Dec 2013 06:00 AM PST

alt

BUTTERWORTH 15 Dis - Polis telah menahan dua wanita yang dipercayai menculik dan menjual bayi perempuan berusia tujuh bulan dari rumah neneknya di Air Itam dekat sini pada Khamis lepas di stesen bas Butterworth.

Jurucakap polis berkata dua wanita berusia 30-an itu ditahan pada 3.30 petang ini ketika baru sampai dari Kuala Lumpur dengan menaiki bas ekspres.

"Polis berjaya mengesan mereka melalui talian telefon bimbit yang digunakanseorang daripada suspek berkenaan berikutan wanita terbabit masih menggunakannombor yang sama.

"Difahamkan wanita itu menggunakan nombor yang sama kerana mahu berhubung dengan pembeli bayi berkenaan berikutan pembelinya masih berhutang dengan mereka," katanya di sini semalam.

Katanya siasatan awal mendapati seorang daripada wanita itu melarikan diri ke rumah suaminya di Negeri Sembilan bagaimanapun dipercayai pulang semula ke negeri ini bagi mengambil baki wang jualan bayi berkenaan.

"Dengan menggunakan kaedah teknikal dan kerjasama daripada syarikat telekomunikasi polis berjaya mengesan mereka melalui isyarat telefon bimbit.

"Sepasukan anggota polis dikejarkan ke stesen bas itu dan berjaya menemui kedua-dua wanita itu dalam sebuah bas ekspres yang baru tiba dari Kuala Lumpur," katanya.

Jurucakap polis itu berkata kedua-dua mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut untuk siasatan lanjut.

Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang ACP Nasir Salleh ketika dihubungi memaklumkan sidang akhbar mengenai kes itu akan diadakan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pulau Pinang esok.

Akhbar melaporkan bayi berkenaan diculik dua wanita kira-kira 3 petang Khamis setelah mereka mengunjungi rumah nenek bayi itu di Air Itam dengan alasan hendak membawa bayi itu bermain.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang SAC Mazlan Kesah dilaporkan berkata nenek itu membenarkan mereka membawa bayi itu kerana beliau mengenali seorang daripada wanita terbabit tetapi nenek itu mula mengesyaki sesuatu apabila kedua-dua wanita itu tidak muncul selepas 30 minit berlalu.

Beliau berkata hasil tindakan pantas dan maklumat yang diperoleh polis berjaya menahan lelaki berumur 60 tahun di Balik Pulau, tengah hari Jumaat dan menemui bayi berkenaan dalam keadaan selamat.

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Jawatan Kosong di Majlis Agama Islam <b>Negeri Pulau Pinang</b> <b>...</b>

Posted: 25 Nov 2013 12:27 AM PST


LOGO-MAINPP

Jawatan Kosong di Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) Disember 2013 Terkini :

  • Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah DC41
Tags : jawatan kosong hal ehwal agama islam pulau pinangjawatan kosong majlis agama islam pulau pinang desember 2013jawatan kosong pegawai perkhidmatan pendidikan di Pulau Pinangkerja kosong disember pulau pinang 2013
Jawatan Kosong di Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) Disember 2013

09 di jelutong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di jelutong - Google Blog Search


MISICAFE HIDANG MAKANAN ENAK DAN BERPATUTAN <b>DI</b> BUKIT <b>...</b>

Posted: 15 Nov 2013 01:01 AM PST








Selepas hampir dua tahun dibuka, akhirnya Kjee, UnclePali dan Nadia sempat singgah di MisiCafe and Shoppe, di Bukit Jelutong, Shah Alam, milik penyanyi 80-an Datin Ramziela. Beliau dah lama beritahu Kjee (di Facebook) suruh try speciality cafe nya iaitu Teochew Porridge. Katanya sangat disukai pelanggannya.

Kalau mereka suka, maknanya sedaplah kan! Bercerita pasal Teochew Porridge, kenangan makan di Lodge Hotel, menjelma kembali. Masa muda-muda dulu kalau ada assignment memalam buta, mesti kami singgah makan situ. Kira femeslah masa zaman muda Kjee.

Kjee pakat dengan my gud fren bekas PR syarikat rekod, Wan Noorizan suruh join. Wan dan Datin Ramziela sahabat baik sejak dulu dan wajah seiiras! Wan bawa sama suaminya, pengarah muzik terkenal Johan Pochin dan anak mereka Jazzly. Maka di petang yang hening semalam, MisiCafe riuh rendah dengan sembang tawa kami.


Teochew Porridge enak ala Hotel The Lodge

Datin Ramziela suruh Kjee try Swedish Meatballs yang lebih sedap dari Ikea! Kjee tak pernah makan di Ikea sebab ada isu satu ketika dulu. Masa tu, Nadia kata, meatballs Ikea agak dry (kering). Tapi apabila Nadia try Swedish Meatballs MisiCafe, Nadia setuju ia lebih sedap dari Ikea!

"Mana tak sedapnya Kjee," sampuk Wan. "Chef Misicafe, ex-Ikea!"

Datin Ramziela kemudiah mencelah : " Kat Ikea, Chef kami tu kata, tak boleh takok tambah nak jadikan ia sedap sebab terikat dengan resipi. Sampai sini, dia tambahlah bahan-bahan jadikan ia lebih sedap," tambah Datin Ramziela. Hmmm lepas ni tak payah risau makan meatballs yang halal lagi toyyiban.

Nadia order Teochew Porridge. Cantik sangat pinggan mangkuknya. Hmmm I like! Sedap sangat. Ada pilihan enam jenis lauk. Dan buburnya halus, sesuai dengan selera Kjee yang cerewet pasal makan bubur ni. Kalau masih ada rasa biji-biji nasinya, tak boleh lulus my standards! Harganya RM12.90! Murah dan berbaloi harga dengan rasa!

Kjee suka sangat ambience dalam MisiCafe. Very homely. Cermin sekeliling cafe buat kita jamu mata dengan alam persekitaran yang luas kehijauan, sambil makan makanan yang sedap! Kawasan dalamannya luas. Kalau bawak anak-anak memang mereka boleh berkejaran sambil bermain-main.

Dato Salehuddin dan Datin Ramziela

Suami Datin Ramziela, Dato Dr Hj Sallehuddin kemudian join kami. Ahli Korporat berasal dari Johor. Sedara sebelah Mak Long Kjee, rupa-rupanya. Dato Sallehuddin cukup peramah dan menyokong pembukaan Cafe milik isterinya. Tak nak beri Datin sambung karier nyanyiannya?

"Cukuplah zaman dia jadi penyanyi. Now she sings for me," kata Dato berseloroh.

Bagaimanpun, setiap malam minggu, ada persembahan five-piece band di situ. Datin Ramziela, berkata, kekadang dia nyanyi jugak satu dua lagu. Selain itu ada jugak ruang karoke.

Kjee terkejut melihat harga menu di MisiCafe yang sangat berpatutan. Kalau nak diikutkan, ada kedai biasa yang meletakkan harga lebih mahal.

"Misicafe dikunjungi ramai students Malaysia Institute For Supply Chain (MISI). Jadi kami tidak boleh letak harga terlalu mahal. MISI ada banyak  foreign students, justru makanan yang kami sediakan harus menepati citarasa mereka," kata Datin Ramziela.

Bagaimanapun, untuk menepati selera tempatan, ada jugak menu yang digemari seperti Mi Goreng, Nasi Goreng, Mi Bandung, Cucur Udang, pelbagai jenis kuih muih Melayu dan jugak Nasi Campur.




Oh ya, Datin Ramziela juga ada sebuah kedai menjual beg tangan, baju yang cenderamata di Misi Cafe. Jangan lupa jenguk kedai itu selepas jamu selera.

MisiCafe jugak amat digemari mereka yang buat majlis keluarga seperti Majlis Hari Jadi, Majlis Pertunangan, Hari Keluarga dan juga resepsi perkahwinan. Cafe itu boleh memuatkan 90 pelanggan di satu-satu masa. Tetapi baru-baru ini Wan Noorizan buat resepsi sambut menantu dan meletakkan tiga atau empat kemah di luar. Seramai 200 tetamu menyerikan majlis tersebut.

Majlis sambut menantu Wan Noorizan baru-baru ini di MisiCafe. Tema Morocco. gambar cilok FB Wan.

"Kami puas hati dengan majlis resepsi yang diadakan di sini," kata Wan. Tetamunya juga memuji makanan yang enak-enak termasuk soto Johor.

Dato Sallehuddin kemudian membawa kami ke bahagian sisi luar MisiCafe. Tanah yang luas itu menurutnya, amat sesuai buat Garden Wedding. Kjee agak-ajak boleh muat antara 500-700 tetamu kalau buat Garden Wedding.

Kalau ada sesiapa yang berminat untuk mengadakan sebarang jenis majlis di MisiCafe boleh hubungi

MisiCafe  037832 7580
Emma      016 3337580
Din          019 4721786
atau Page MisiCafe and Shoppe di Facebook.
Alamat:
Ground Floor, Malaysia Institute For Supply Chain
(Sime Darby Sales Gallery)
2-A, Persiaran Tebar Layar
Bukit Jelutong
Shah Alam
Selangor

KUDA RANGGI: Pemilihan sayap <b>di</b> UMNO Bahagian <b>Jelutong</b> <b>...</b>

Posted: 17 Oct 2013 04:23 AM PDT

Pemilihan peringkat sayap UMNO sudah berlalu. Walaupun pihak tertentu menyatakan tiada unsur 'rasuah politik' atau 'politik wang' dilaporkan berlaku, namun kenyataannya adalah sebaliknya. Politik wang masih berlaku. Selain politik wang, ada pula perbuatan atau tindakan yang tidak sepatutnya berlaku tetapi dilakukan. Umpamanya, melihat anggota perwakilan mengundi atau memberi 'arahan' untuk mengundi calon tertentu. 
Foto berikut yang dirakam semasa perwakilan Wanita UMNO Bahagian Jelutong mengadakan pemilihan menunjukkan 'pemantau' yang dilantik ketua bahagian, Abdul Razak, jelas kelihatan melihat dari belakang anggota perwakilan mengundi. Ada maklumat yang menyatakan pemantau turut memberi arahan atau 'tunjuk ajar' untuk mengundi calon tertentu. Perkara serupa berlaku pada pemilihan Pemuda dan Puteri bahagian yang sama. Ibu Pejabat UMNO semestinya menyiasat apa yang berlaku di bahagian Jelutong dan mengambil tindakan sewajarnya jika ia didapati benar. Ketelusan dan integriti UMNO mesti dipertahankan jika pucuk pimpinan parti ingin melihat kelangsungan parti itu.

PAS <b>Jelutong</b>: Pelesenan MPPP lemah isu pokok, bukan peribadi <b>...</b>

Posted: 25 Nov 2013 08:54 PM PST

TiADA tindakan wajar daripada Jabatan Pelesesan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) mengenai aktiviti penjajaan tanpa lesen di depan pintu pagar premis kediaman komuniti setempat di sekitar kawasan Pasar Awam Jelutong adalah perkara pokok yang wajar diselesaikan, bukan kontroversi isu  'kucing kurap' dan 'tokong'.
Justeru, Ketua Penerangan PAS Kawasan Jelutong, Mohd. Faruk Abdul Rahman menasihatkan semua pihak supaya jangan mengabaikan isu pokok berwajib sungguhpun tidak selesa dengan kenyataan kontroversi Ahli Parlimen DAP Jelutong, Jeff Ooi Chuan Aun.
"Penjaja tanpa lesen tiap-tiap pagi berniaga di depan rumah komuniti. Amarah rakyat jangan sampai menutup isu pokok, iaitu kelemahan Jabatan Pelesesan mengurus aduan komuniti di sini.
"Umno mungkin akan memainkan isu ini (kononnya) DAP mengusir peniaga Melayu atau staff MPPP berbangsa Melayu dihina sebagai 'kucing kurap' atau 'tokong', tetapi akar umbi PAS di Jelutong sangat jelas mengenai isu ini," ujar Mohd. Faruk awal pagi tadi di perkarangan Pasar Awam Jelutong, di sini.
Mohd. Faruk berkata, beliau sendiri secara peribadi akan marah apabila aduannya seakan tidak dilayan.
"Yang membuat aduan, semuanya Cina. Cina yang membuat aduan ini sama ada penduduk atau penjaja berlesen sendiri yang selama ini berniaga dalam kotak niaga yang disediakan oleh MPPP.
"Semua peniaga tanpa lesen pun yang berniaga sampai depan rumah penduduk setempat pun adalah Cina sama bangsa dengan Jeff Ooi. 

"Kalau saya, saya pun marah kerana tiada tindakan wajar atas aduan yang dibuat kepada (Jabatan) Pelesenan," ujar beliau.
Justeru, pemimpin Umno Pulau Pinang serta fraksi-fraksi parti perkauman itu dinasihatkan supaya tidak mengambarkan kenyataan kontroversi isu 'kucing kurap' dan 'tokong' sebagai simbol Kerajaan Negeri anti Melayu di.
"Mungkin boleh fitnah Jeff Ooi anti Cina sebab aduan ini menyentuh kepentingan penjaja Cina tanpa lesen, tetapi fitnah itu sudah jadi lawak antarabangsa lah," sindir Mohd. Faruk.
Tinjauan di lapangan seawal 7.30 pagi tadi menyaksikan Jalan Ipoh menghala ke Lorong Sekolah cukup sesak sungguhpun peniaga-peniaga yang mempunyai lesen berniaga dalam petak niaga yang disediakan.
Di satu persimpangan lain, peniaga-peniaga tanpa lesen berniaga betul-betul di depan pagar rumah penduduk setempat.
Itu, tidak termasuk budaya parkir secara tidak sistematik di kiri dan kanan bahu jalan berwajib sehingga mengakibatkan kesesakan trafik pada waktu perdana, terutama pada masa datang dan balik sekolah.
Seorang responden yang enggan identitinya diketahui memberitahu, komuniti setempat sejak sebelum Pilihan Raya Umum Ke-12 (8 Mac 2008) lagi acap kali membuat aduan kepada Jabatan Pelesesan MPPP, namun, tiada langkah proaktif dilakukan ke atas penjaja-penjaja haram di sini.

"Jeff ini macam 'ayam sabung' yang akan lantang pertikai kelemahan semua pihak, bukan MPPP sahaja. Apa boleh buat, kalau rakyat tidak suka dengan ketegasannya itu, sejak PRU-13 (5 Mei 2013) lagi dia akan kalah," ujar responden sama. 
Seorang guru memberitahu, beliau, rakan sejawat lain serta murid-murid acap kali menghadapi masalah kesesakan trafik semasa pergi dan pulang ke sekolah.


Beliau yang enggan identitinya diketahui umum berkata, pihak pentadbiran sekolah pernah membuat aduan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT), namun, bagaikan "mencurah air ke daun keladi".
"Waktu cuti sekolah seperti pagi ini pun, aktiviti penjajaan haram berleluasa serta jalan cukup sesak, bayangkan pada musim persekolahan," ujar guru berkenaan.
Responden lain pula memberitahu, sebuah ambulans dalam kecemasan pernah terperangkap di tengah-tengah kesesakan Jalan Ipoh-Lorong Sekolah ini ekoran kelemahan tadbir urus Jabatan Pelesenan MPPP.
"Rakaman itu memang ada di youtube," ujar lelaki separuh umur tersebut sambil menunjukkan rakaman berwajib, pagi tadi.
Terdahulu, Jeff Ooi menerima kritikan banyak pihak gara-gara didakwa menghina staff MPPP berbangsa Melayu tertentu sebagai 'kucing kurap'.
Difahamkan, Jeff Ooi marah dengan pegawai pelesenan atasan yang didakwa tidak turun padang berinteraksi dengan penduduk sebagaimana yang cuba dilakukannya baru-baru ini.
Kontroversi isu 'kucing kurap' yang disebut oleh Jeff Ooi turut mendapat respons bekas timbalan ketua menteri I merangkap Pengerusi PKR Pulau Pinang, Dato' Mansor Othman.
Mansor yang kini Ahli Parlimen Nibong Tebal menasihatkan Jeff Ooi supaya lebih profesional.
Dalam reaksi balas, Jeff Ooi dilaporkan mengungkit semula isu 'tokong' yang pernah dikaitkan dengan Mansor sebelum ini, hingga mengundang amarah berantai daripada sayap pemuda PKR, iaitu AMK.
Selain di media arus perdana, avatar mesra Umno Barisan Nasional di laman sosial facebook serta twitter rata-rata menggambarkan Jeff Ooi menghina Melayu.

Walhal, maksud hakiki amarah Ahli Politik DAP tersebut merujuk pada kelemahan Jabatan Pelesenan MPPP dalam menguruskan aduan kominiti sejak sekian lama dulu.
Mampukah perhatian rakyat kembali dibawa berbincang isu pokok sebagaimana yang dicadangkan Mohd. Farukm, berbanding sentimen politik asabiah yang diledakkan dalam media arus perdana belakangan ini?  


09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


JKSB Jalankan Ujian Beban Akhir <b>Di</b> Persimpangan Bertingkat <b>Batu</b> <b>...</b>

Posted: 11 Dec 2013 06:39 AM PST

[unable to retrieve full-text content]GEORGE TOWN: Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB), pemegang konsesi Jambatan Kedua Pulau Pinang, telah menjalankan ujian beban akhir di Tanjakan 2 di Persimpangan Bertingkat Batu Maung. Jambatan itu dijangka ...

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Dec 2013 03:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

TERKINI! Struktur pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2013 05:18 AM PDT

updated :  Empat dipercayai mati dalam runtuhan Jambatan Kedua Pulau Pinang

GEORGE TOWN, 6 Jun — Empat orang dipercayai terbunuh apabila sebahagian daripada Jambatan Kedua Pulau Pinang yang masih dalam pembinaan di Batu Maung di sini, runtuh menghempap kenderaan mereka lebih kurang pukul 7.00 malam.

Polis telah menerima panggilan lebih kurang pukul 7.05 malam mengenai runtuhan itu dan bergegas ke tempat kejadian pada pukul 7.15 malam.

Menurut jurucakap polis, sebahagian daripada Penyambung Batu Maung menghubungkan jambatan ke Tun Dr Lim Chong Eu telah runtuh menghempap kenderaan yang melalui berdekatan dengan struktur itu.

Penyiasatan awal menunjukkan keempat-empat orang di dalam kenderaan dipercayai terbunuh serta merta.

Bahagian runtuh merupakan sebahagian daripada jejambat yang menghubungkan lebuh raya ke jambatan di antara dua rusuk konkrit.

Pihak polis telah menutup kawasan tersebut kepada lalu lintas.

Kakitangan Jabatan Bomba dan Penyelamat telah menemui kenderaan yang dihempap dan kini kerja-kerja sedang dijalankan untuk mengeluarkan mangsa daripada kenderaan hancur.

Terdahulu, timbalan pengurus jabatan perhubungan awam dan komunikasi Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) Azizi Azizan mengesahkan seksyen Pakej 3A projek Kedua Jambatan Pulau Pinang telah runtuh.

"Itu adalah bahagian yang menghubungkan jambatan kepada lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu," kata beliau kepada The Malaysian Insider dalam satu temu bual telefon.

Seksyen ini masih dalam pembinaan dan kontraktor sepatutnya melengkapkan dan menyerahkan bahagian yang selesai bulan depan, katanya.

"Kerja-kerja pembinaan sedang dijalankan apabila ia berlaku tetapi kita telah mengarahkan dihentikan serta-merta ke atas semua kerja-kerja pembinaan berikutan kejadian itu," katanya.

Ia masih terlalu awal untuk menentukan punca keruntuhan tetapi JKSB akan menjalankan siasatan penuh mengenai kejadian itu.

JKSB juga akan mengeluarkan kenyataan penuh mengenai kejadian itu esok.

 


Struktur pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang di Batu Maung runtuh kira-kira jam 7 petang tadi

Struktur rasuk Palang( beam ) sepanjang 30 meter di jambatan kedua pulau pinang runtuh,dimaklumkan telah menghempap 2 buah kereta.

Setakat ini 2 pekerja warga asing dikejarkan ke Hospital Pulau Pinang kerana mengalami kecederaan parah. Pasukan keselamatan Bomba sedang berusaha mencari mangsa lain yang kemungkinan turut terperangkap.

2 buah kereta orang awam mungkin terperangkap bawah runtuhan di Batu Maung. Usaha mencari sukar kerana ditimbus sisa konkrit dan struktur besi.

Struktur yang runtuh dipercayai penyambung susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang yang sedang dalam pembinaan. Runtuhan berlaku di Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu berhampiran Batu Maung.

Runtuhan struktur binaan di Jambatan P.Pinang kedua
BATU MAUNG: Sebahagian dari struktur jambatan kedua Pulau Pinang yang masih dalam pembinaan telah runtuh kira-kira jam 7 malam tadi.

Kejadian berlaku di kawasan darat di sekitar Batu Maung.

Menurut Penolong Pesuruhjaya Jabatan Bomba dan Penyelamat, Mohamad Shoki Hamzah, sebatang konkrit seberat lebih 1,000 tan serta berukuran 30 meter telah jatuh terhempap ke tanah.

Akibat runtuhan, sekurang-kurangnya sebuah kereta iaitu Perodua Kelisa telah disahkan tertimbus, namun masih tidak diketahui samada terdapat mangsa yang terperangkap atau tidak.

Sebuah kren juga digunakan bagi mengangkat batang konkrit tersebut. Menurut Shoki, pihak bomba juga dikejarkan ke lokasi sebaik sahaja kejadian itu berlaku.

Difahamkan juga, kerja-kerja pembinaan juga dihentikan buat sementara namun pembinaan pada bahagian lainnya tidak terjejas.

Sehingga setakat ini, punca sebenar kejadian masih tidak dapat diketahui.

Sementara itu, ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin yang berada di lokasi juga mengesahkan melalui laman Twitternya bahawa struktur sepanjang 30 meter itu telah runtuh.

Menurutnya Jabatan Bomba dan Penyelamat juga telah memberitahu lebih kurang satu atau dua kereta telah remuk akibat runtuhan.

Katanya lagi, pihak bomba juga sedang memulakan operasi menyelamat.


Menyusul lagi......

Kedahkini

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu maung</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Dec 2013 03:27 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh <b>di batu maung</b>

Posted: 06 Jun 2013 06:48 PM PDT

Terkini tragedi jambatan ke 2 (dua) Pulau Pinang runtuh di Batu Maung

susur jambatan penang runtuh 2013 2 terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Mengenai perkembangan semasa tragedi jambatan kedua Pulau Pinang yang runtuh, Anggota bomba dan penyelamat masih meneruskan kerja untuk mengeluarkan mangsa yang terperangkap dalam runtuhan struktur melibatkan penyambung antara Jambatan Kedua Pulau Pinang dengan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di Batu Maung

Jabatan Bomba dan Penyelamat dalam satu kenyataan yang disiarkan media mengesahkan terdapat seorang mangsa dalam kereta Kelisa yang terperangkap

Mangsa dikesan melalui peralatan kamera mencari dan menyelamat kira-kira pukul 12.30 pagi. Bagaimanapun, tiada sebarang pengesahan di buat mengenai keadaan mangsa

Sehingga kini jumlah sebenar mangsa yang terlibat masih tidak dapat disahkan dan dipastikan

jambatan kedua penang runtuh terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Punca runtuhan

Menurut laporan awal, Ketidakstabilan besi penyokong pada struktur pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang dipercayai menjadi punca kepada runtuhnya struktur tersebut

Semasa kerja-kerja pembinaan sedang dijalankan, didapati besi penyokong jambatan tersebut berada dalam keadaan tidak stabil dan akibatnya telah berlakunya runtuhan selepas itu

Video laporan berita

mangsa tertimbus runtuhan penang bridge terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Harian Metro (Mymetro) menerusi laman Facebooknya memaklumkan Polis Pulau Pinang minta orang ramai hilang ahli saudara tampil mengesan mangsa tertimbus bawah runtuhan jambatan kedua yg masih belum dikeluarkan

Selain itu, mereka yang mengenali mangsa yang memandu atau memiliki Perodua Kelisa dengan plat pendaftaran 437 datang segera

jumlah mangsa kena runtuhan jambatan 2 penang terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Satu mayat ditemui bawah runtuhan

Polis mengesahkan seorang mayat lelaki ditemui dalam keadaan terlangkup pada papan pemuka di dalam sebuah kereta jenis kelisa dalam runtuhan

 8 Jun 2013 -  Mayat lelaki yang terperangkap dalam timbunan runtuhan tanjakan konkrit Jambatan Kedua Pulau Pinang yang dalam pembinaan di Batu Maung,berjaya dikeluarkan pada pukul 8.45 malam, Jumaat

Dalam laporan yang disiarkan media mangsa dikenali sebagai Tajuddin Zainal Abidin berusia 45 tahun dan tinggal di Permatang Damar Laut, Bayan Lepas

Mayatnya ditemui dalam keadaan tunduk di tempat duduk pemandu dan keretanya remuk akibat dihempap tanjakan konkrit itu

Difahamkan, abang mangsa ada datang ke lokasi dan membuat pengecaman berdasarkan pakaian yang dipakainya itu adalah adiknya dan selepas mayat dikeluarkan, isteri mangsa sekali membuat pengecaman dan mengaku lelaki yang memakai pakaian itu adalah suaminya

mayat mangsa jambatan ke 2 penang runtuh terkini tragedi jambatan kedua 2 penang runtuh di batu maung

Kerja-kerja pembersihan lokasi berlaku runtuhan berkenaan sedang dijalankan dan ia akan diteruskan sehingga selesai

( 9 June 2013 ) - Operasi mencari dan menyelamat dihentikan

Operasi mengesan mangsa yang dikhuatiri masih terperangkap di bawah runtuhan tanjakan konkrit yang runtuh lewat petang Khamis lalu dihentikan pada pukul 6 petang semalam

Merujuk kepada laporan yang disiarkan media, keputusan itu dibuat selepas empat ekor anjing pengesan milik Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia yang digunakan dalam operasi tidak menemui sebarang tanda bahawa terdapat mangsa yang terperangkap

Pasukan penyelamat yang masuk ke dalam runtuhan menerusi ruang-ruang yang ada juga tidak menemui sebarang kenderaan lain tertimbus di bawah runtuhan itu

09 di tasek gelugor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tasek gelugor - Google Blog Search


Tasek Gelugor Portal: BANJIR <b>Di Tasek Gelugor</b> !!

Posted: 20 Oct 2013 01:00 PM PDT

Berikutan hujan lebat yang bermula sejak hari sabtu yang lalu , Tasek Gelugor kini di landa banjir sehingga mengakibatkan penduduk di beberapa buah kampung perlu di pindahkan ke pusat-pusat penempatan sementara yang di buka.
Berdasarkan sumber , selain dari hujan di sekitar kawasan Tasek Gelugor hujan lebat di daerah Baling Kedah juga menjadi punca kenaikan paras air secara mendadak di beberapa sungai dan ianya mengalir terus melalui hubungan di antara sungai-sungai yang terlibat termasuklah di kawasan Tasek Gelugor.
Kawasan-kawasan yang terlibat adalah Paya Tok Akil,Padang Menora,Lahar Yooi,Seberang Tok Dol,Labuh Banting,Lubuk Meriam dan beberapa kawasan sekitar.
Melalui pemantauan yang di lakukan oleh TGP tengah malam tadi pengaliran air di sungai masih berterusan dengan arus yang agak kuat dan ini memungkinkan paras air akan terus naik.Walaubagaimanapun semua agensi kerajaan seperti PDRM,Pertahanan Awam,JKR,TNB dan lain-lainnya sudah pun berada dalam keadaan bersiap sedia bagi menghadapi sebarang kemungkinan.
Sejak pagi tadi Ahli Parlimen Tasek Gelugor , YB Datuk Shabudin Yahya bersama-sama dengan ADUN kawasan Permatang Berangan dan Sungai Dua sudah pun turun padang melawat mangsa-mangsa banjir dan memantau kawasan terlibat.
YB Datuk Shahbudin Yahaya berkata seramai 300 orang di 13 buah kampung telah dipindahkan ke pusat sementara di Paya Tok Akil, Padang Menora dan Lebuh Banting.
"Mereka adalah daripada 53 buah rumah di 13 kampung berhampiran Sungai Jarak yang dilanda banjit kilat akibat hujan lebat dan air sungai melimpahi kawasan berkenaan.
"Setakat ini kita salurkan bantuan segera berupa keperluan asas dan bantuan susulan daripada pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat akan diberikan dalam tempoh terdekat," katanya.Baca Seterusnya 
Berikutan itu sebanyak 5 buah pusat penempatan mangsa banjir telah di buka melibatkan Paya Tok Akil,Desa Puri,Lubuk Meriam,Padang Menora dan Chegar. 
Dalam masa yang sama bantuan berupa makanan dan keperluan harian sudah pun di hulurkan dan akan berterusan dari masa ke semasa.
Sehingga berita ini di tulis semua mangsa sudah pun di pindahkan dan tidak ada laporan yang mengakibatkan kehilangan nyawa mahupun kecederaan yang di laporkan.

<b>Tasek Gelugor</b> Portal: Ahli Parlimen <b>Tasek Gelugor</b> Datuk Shabudin <b>...</b>

Posted: 08 Nov 2013 09:15 AM PST

Susulan tindakan pihak-pihak tertentu yang sebelum ini mempertikaikan tentang ibadah korban yang di jalankan di kawasan sekolah kononnya tidak menghormati hak bangsa lain akhirnya di jawab oleh Ahli Parlimen Tasek Gelugor.
Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shahabudin Yahya menegur M Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) supaya tidak membesar-besarkan isu sembelihan korban di sekolah susulan percanggahan kenyataan antara menteri pendidikan dan timbalannya mengenai isu tersebut.
Shahabudin yang bangun mencelah sewaktu ahli parlimen DAP itu membahaskan Bajet 2014 - berkata perkara itu adalah sebahagian daripada subjek yang termasuk dalam mata pelajaran fekah yang diajar di sekolah.
"Isu penyembelihan di kawasan sekolah itu bukan dibuat di hadapan pelajar bukan Islam. Mereka tak terlibat pun dan tak dijemput pun untuk ke majlis berkenaan.
"Dan penyembelih lembu korban itu bukan merupakan penyembelihan biasa. 
"Ia merupakan sebahagian daripada subjek dan korban dalam subjek agama Islam ia diajar di sekolah-sekolah termasuk dalam subjek fekah," katanya.
Shahabudin berkata majlis korban tersebut dibuat bagi mendedahkan praktikal sembelihan dengan betul dan ia sewajarnya dibuat.
"Dan ia merupakan program eksklusif. Jadi tidak timbul isu sentimen kecil hati (kaum lain)," katanya.
Isu tersebut menjadi panas sebelum ini apabila beberapa pihak tampil mempertikaikan tentang penyembelihan lembu korban di kawasan sekolah sehingga melibatkan Timbalan Menteri Pendidikan P.Kamalanathan.
Bagaimanapun isu itu dianggap selesai apabila Menteri Pendidikan II Datuk Seri Idris Jusoh berkata Kementerian Pelajaran membenarkan ibadah korban dijalankan dalam kawasan sekolah jika ia tidak membabitkan sensitiviti kaum lain. 
Justeru ibadah itu boleh dilakukan tanpa halangan jika ia melibatkan sekolah yang mempunyai majoriti pelajar dan guru beragama Islam. 
"Kementerian Pendidikan Malaysia tidak akan menghalang upacara korban di sekolah-sekolah. 
"Tapi setiap program perlu mengambil kira sensitiviti kaum lain di sekolah tersebut dan dilaksanakan dengan sifat saling hormat-menghormati," demikian menurut beliau melalui laman Facebooknya. 

Warga Myanmar ditemui mati dihentak tukul <b>di Tasek Gelugor</b> <b>...</b>

Posted: 02 Dec 2013 04:03 AM PST

GEORGETOWN: Seorang lelaki warga Myanmar ditemui mati di dalam sebuah rumah di Kampung Selamat, Tasek Gelugor dekat sini dipercayai dihentak dengan tukul besi awal hari ini. …read more

Berita Penuh: Utama Berita Harian

09 di Bayan lepas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bayan lepas - Google Blog Search


BERAPI!!! Inilah Video Anggota Polis Menampar Orang Awam <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 16 Dec 2013 01:01 AM PST


GEORGETOWN - Anggota polis yang dipercayai terbabit dalam kejadian menampar orang awam di Bayan Baru kini ditukarkan ke Ibu Pejabat Polis Daerah Barat Daya, Balik Pulau.
   
Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, langkah itu diambil sementara menunggu siasatan yang dijalankan oleh Bahagian Tatatertib Polis Diraja Malaysia (PDRM).
   
"Anggota polis berkenaan sudah ditukarkan serta-merta," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
   
Abdul Rahim turut menegaskan PDRM tidak berkompromi dengan pegawai dan anggotanya yang melakukan kesalahan sehingga mencemarkan nama dan imej PDRM.
   
"Arahan telah dikeluarkan kepada semua ketua jabatan, ketua polis daerah dan ketua formasi untuk memastikan semua pegawai dan anggota di bawah seliaan mereka melaksanakan tugas mengikut undang-undang.

"Jangan sesekali bertindak di luar batasan serta melakukan perkara yang mencemarkan imej pasukan," tegasnya.
   
Kenyataan Abdul Rahim itu adalah susulan penyebaran rakaman video menerusi laman sosial sejak Jumaat lepas yang memaparkan perbuatan seorang anggota polis menampar seorang individu dipercayai warga asing, kerana gagal menunjukkan dokumen pengenalan diri.
   
Kejadian dipercayai berlaku di hadapan sebuah klinik swasta di Bayan Baru. 



- Bernama & Youtube: 
http://www.youtube.com/watch?v=tilN7_HJKGI

BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Dec 2013 03:31 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Bayan lepas</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Oct 2013 03:03 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Empat penyamun larikan kabel elektrik RM250,000 <b>di Bayan Lepas</b> <b>...</b>

Posted: 22 Sep 2013 03:30 PM PDT

Posted on September 23, 2013, Monday

GEORGE TOWN: Seorang pengawal keselamatan sebuah kilang di Bayan Lepas mengalami detik cemas apabila dikejar empat penyamun bersenjata pisau sebelum diikat dan mulutnya disumbat kain selama tiga jam pada tiang pagar berdekatan premis berkenaan awal semalam.

Ketua Polis Daerah Barat Daya Supt Mohd Hatta Mohd Zain berkata dalam kejadian jam 3 pagi itu, suspek kemudiannya melarikan enam gulung kabel elektrik bernilai RM250,000 yang terdapat dalam kontena simpanan barang di belakang kilang itu.

"Pengawal keselamatan berusia 47 tahun itu hanya ditemui pada jam 6 pagi oleh rakannya yang bertukar giliran bertugas. Walaupun keempat-empat suspek terbabit tidak memakai penutup muka, pengawal keselamatan itu gagal mengecam wajah mereka kerana keadaan terlalu gelap dan kejadian itu berlaku begitu pantas," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau berkata suspek dipercayai memasuki kawasan kilang berkenaan dengan memanjat pagar dan gerakan mengesan mereka menjadi sukar berikutan kawasan terlibat tidak dilengkapi kamera litar tertutp (CCTV).

Mohd Hatta meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian supaya menghubungi balai polis berdekatan. — Bernama

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

Tanah Runtuh <b>Di Bayan Lepas</b>, 4 Sekeluarga Nyaris Maut

Posted: 02 Sep 2013 11:45 PM PDT

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Polis bongkar makmal dadah <b>di</b> pangsapuri mewah <b>Bayan Baru</b> <b>...</b>

Posted: 05 Oct 2013 02:19 AM PDT

GEORGE TOWN – Polis berjaya membongkar makmal memproses dadah yang beroperasi dalam sebuah pangsapuri mewah di Bayan Baru, awal hari ini.

Ketika serbuan pukul 1.00 pagi itu, dua lelaki dipercayai menjadi dalang utama kegiatan itu dikatakan baru keluar dari rumah mereka yang terletak di tingkat tujuh dengan membawa dua beg.

Kedua-dua suspek yang menyedari kehadiran polis kemudiannya melarikan diri dengan sebuah kereta jenis Proton Saga berwarna putih.

Polis yang kemudiannya menggeledah rumah berkenaan menjumpai sepucuk pistol dan beberapa bungkusan dadah dipercayai jenis heroin selain bahan kimia serta peralatan memproses dadah.

Siasatan awal mendapati suspek telah menyewa rumah berkenaan selama lima bulan.

Sementara itu, Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi ketika dihubungi mengesahkan operasi itu dan berkata satu sidang media mengenainya akan diadakan. – Bernama

Gambar Kemalangan Ngeri <b>Di Bayan Lepas</b> | OhMasa (dot) Com

Posted: 09 Oct 2013 10:09 PM PDT

Gambar Kemalangan Ngeri Di Bayan Lepas 

Subhanallah! Kemalangan ini berlaku di Saujana Height,Bayan Lepas,Penang sebentar tadi… 

Dikatakan Perodua Viva ni melintang tengah jalan kerana nak potong tak lepas.. Lepas tu langgar motor ni.. 
Mangsa yang terperosok di bawah viva tu dikatakan seorang pelajar perempuan tingkatan lima.

Mari kita sedekah al-fatihah kepada beliau yang telah kembali ke rahmatullah..AL-FATIHAH

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Oct 2013 11:33 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Oct 2013 11:22 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

promosi kraf malaysia <b>di bukit jambul</b>, pulau pinang... - perbadanan <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2013 09:33 PM PDT

Mai pakat ramai-ramai pi ke Promosi Kraf Malaysia di Bukit Jambul. 

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2013 11:30 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

promosi kraf malaysia <b>di bukit jambul</b>, pulau pinang... - perbadanan <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2013 09:33 PM PDT

Mai pakat ramai-ramai pi ke Promosi Kraf Malaysia di Bukit Jambul. 

BLOG PENANG: 09 <b>di Bukit jambul</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2013 11:31 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SEPETANG <b>DI</b> KOMPLEKS <b>BUKIT JAMBUL</b> DAN BERBUKA <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 02:52 AM PDT

ESTRANGE 'a' - merenggangkan; renggang ( tidak rapat atau mesra lagi)
ESTRANGEMENT 'n' - kerenggangan
Hello and Assalammualaikum semua!!! Apa Khabar? Nampaknya lebih kurang seminggu jer lagi seluruh umat Islam akan menyambut kedatangan Syawal yang indah. :) Bagaimana dengan persiapan hari raya anda? Semoga semuanya berjalan lancar dan aman jer okay. 
Pasti ramai dah yang keluar membeli belah dan buat biskut raya bagi menyambut Syawal nanti. Saya pun berkesempatan juga untuk keluar membeli sedikit barang bagi persiapan raya pada hari Sabtu yang lalu bersama suami, mak dan anak saudara di komplek Bukit Jambul/Mydin/Kamdar, Penang
Amboi!! ramainya orang, tak terkata. Sesak dan berhimpit-himpit juga, namun itulah suasana sebenar yang berlaku tak kira di mana-mana saja terutama sekali di pusat-pusat membeli belah bila dekatnya Syawal. Ya la, ramai lagi rakyat Malaysia yang suka membeli- belah di minit-minit akhir.:) Umm.. mungkin inilah nama semangat nak raya sakan kot. Hee Hee
Nampaknya, sejak pasaraya Mydin di buka dalam kompleks Bukit Jambul ni, makin 'happening' sungguh suasana di sini. Kira okaylah kan, bagus juga untuk mereka yang berniaga di situ dan bagi pelanggan pula kita mempunyai lebih banyak pilihan untuk memilih dan membeli. Syokkan!! siap duit ja. :)
Dalam musim raya ini, kedai-kedai/ butik yang menjual bajulah yang penuh dengan orang ramai. Di tingkat 1 saja penuh berderet dengan kedai/butik menjual baju kurung pelbagai jenis khususnya. Rambang mata dan..stressED sungguhlah. LOL. Mana tak nye, semua kedai rasa nak masuk tengok Hee Hee.. Tak dinafikan, baju-baju kurung zaman la sungguh cantik sekali. Terkilan juga sebab, sejak 14 tahun yang lalu saya dah tak boleh memakai baju kurung lengkap sekali dengan kainnya. Maklumlah, sejak dah berkerusi roda ni, kenalah suai padankan baju dan seluar yang sesuai saja. Jenis baju labuh dan kain sarung dah tak relevan dengan keadaan saya yang sepanjang masa terbaring dan duduk atas kerusi roda ja. Walaupun begitu keadaannya, ianya tetap tak mematahkan semangat dan seronok juga sebenarnya dapat membeli baju untuk insan tersayang yang lain. Hee Hee.
Dah penat 'bershopping' akhirnya kami berbuka puasa di restoran white coffee dalam komplek Bukit Jambul ni.
Anak saudara, adik Sufee dah letih dan kelaparan. Suami, membeli 'waffle' kegemaran adik Sufee yang disapu dengan coklat. Sebenarnya, waktu sampai di sini, kami terus ke restoran untuk buat 'reservation' dulu bagi berbuka puasa.  Entah ler, setiap ketika adik Sufee dok mengaak pi restoran untuk makan dan tanya kami, 'kenapa tak pi makan la ni?'. jenuhla nak menjawab yang sekarang ni bulan puasa kat dia. :_
Dah sampai waktu berbuka puasa. Memandangkan kami dah tempah meja awal, jadi makanan dan minuman semua dah sedia terhidang atas meja. Tak macam meja lain yang masih kosong walaupun dah masuk waktu berbuka. Moral of the story, buat tempahan awal dan jangan asyik bershopping ja.
Well, melalui pengalaman yang lalu lah maka kami beringat nih.. Jangan marah haa..!!!

Antara minuman yang kami pesan:-
Chocolate Iced Blended - rm7.30
2 iced water - rm1.60 (each rm0.80)
Sebenarnya menu makanan untuk berbuka puasa di sini cuma ada 4 set jenis makanan saja untuk di pilih. Ini kerana mereka tidak cukup staf pada waktu tersebut. Tetapi di waktu lain, menu makanan masih macam biasa dan dim sum halal pun ada. Bagi pilihan minuman pula tidak terhad, semua yang ada dalam menu boleh di pilih.
Oleh sebab tak banyak pilihan makanan, kami telah memilih keempat-empat set yang ada di situ. :)

Inilah hidangan yang paling sedap sekali antara semua. Sangat lazat tak terkata. Anda perlu mencuba set ini sekiranya anda berkunjung ke sini Okay!! Dengan sotong dan udang yang besar serta kek ikan di masak bersama sambal nyonya style memang ummpphh!! terangkat beb!!!
Ayam yang dimasak bersama sambal tom yam. Mak ambil set ni dan sedap katanya. Ia membangkitkan selera dan memberi rasa kesegaran diawalnya dan tidak mual di akhirnya.
Bukannya tak sedap. Tapi sebab ianya masak kari, jadi rasa nak mugal sikit untuk halwa tekak saya. Hee Hee. Memang kari ni lain dari yang biasa. Ianya masak kari ala nyonya dan yang best tu ada daun pudina segar diletakkan dalam kuahnya, jadi rasa segar sangat bila mengunyah daun tu. Just hope, mereka letak lebih lagi daun pudina yang segar tu. ;)

Apa yang istimewa tentang nasi lemak ni ehh? Tentulah sambal dan ayam goreng berempahnya. :)
Bagi penggemar nasi lemak, bolehlah cuba set ni. 
Di bawah ni pula adalah beberapa keping gambar dari 3 tahun yang lalu diambil sewaktu menjamu selera di sini. Betul, saya dah beberapa kali menjamu selera di sini. :)

Terima Kasih kerana sudi singgah di blog saya ini serta jangan lupa untuk 'follow' blog saya selalu okay!!
Saya TIDAK dibayar oleh mana-mana pihak berkenaan perkara di atas ini.

Pemandangan <b>Bukit Jambul</b> dan Teraseringnya - Rental Mobil <b>di</b> bali

Posted: 09 Jun 2013 05:05 PM PDT

membicarakan obyek wisata di bali memang seakan tidak ada habisnya dari wisata pantai, wisata alam danau, wisata alam bawah laut dan wisata sawah dengan teraseringnya. salah satu obyek wisata pemandan terasering yakni di bukit jambul.berlokasi tak jauh dari Gunung Agung yang merupakan bagian dari wilayah Kabupaten Karangasem, bila ditempuh dari bandara menggunakan jasa sewa mobil di bali  atau rental mobil di bali kira kira 2,5 jam untuk mencapai bukit jambul.

bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-2

Bukit Jambul pertama kali di sebutkan pada saat invasi Belanda ke Indonesia oleh seorang wisatawan yang melihat sebuah bukit tinggi berdiri di sebelah selatan jalan utama yang menghubungkan Kabupaten Klungkung dan Besakih. Di puncak bukit terdapat sebuah pura yang disebut Pura Pucak Sari yang dikelilingi oleh pepohonan besar. Sementara, di bawah kompleks pura terdapat panorama persawahan yang memukau. Ini membuat pepohonan terlihat seperti jambul.

bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-1

ketinggian 500 m diatas permukaan laut (dpl) membuat Bukit jambukl mempunyai hawa yang begitu sejuk. Pemandangan alam yang tersaji di sekelilingnya begitu menakjubkan, sangat indah, dan menawan. Dari atas Bukit Jambul wisatawan akan disajikan pada hamparan perbukitan serta perpaduan sawah yang berumpak-umpak (terasering). Sementara di pemandanganyang lain terlihat eksotisnya laut lepas yang sangat jelas terlihat dari atas bukit. Demikian juga, gugusan pulau Nusa Penida yang tampak begitu jelas dan indah.

Obyek wisata bukit jambul sudah terkenal sejak dahulu, karena bukit jambul merupakan tempat persinggahan ketika berwisata menuju pura Besakih. sehingga ketika akan mengunjungi Pura Besakih dengan melewati Kabupaten Klungkung, maka secara otomatis akan melewati Bukit Jambul.bukit-jambul-sewa-mobil-di-bali-3

Bukit jambul selain menawarkan pemandangan alam yang eksotis dan natural di sini juga banyak terdapat warung dan restoran. sehingga ketika anda berkunjung disini bisa menikmati makanan dan coffe shop sambil melihat pemandangan dari bukit jambul. Tempat parkir yang luas juga tersedia memudahkan bagi pengendara mobil  baik itu mobil pribadi atau sewa mobil di bali untuk berhenti disini.

apabila anda hendak berkunjung ke pura Besakih dan menggunakan jasa sewa mobil di bali atau rental mobil di bali kami. berhenti di wisata bukit jambul ini akan sangat mengasikkan bagi wisatawan,

selama Berlibur.

Rileks <b>di</b> Wisata Alam <b>Bukit Jambul</b>, Bali - Ensiklopedia Indonesia

Posted: 20 Sep 2013 11:00 PM PDT

By on September 21, 2013 |  Dibaca : 53 kali

Satu lagi objek wisata alam perbukitan selain Bukit Campuhan yang bisa anda datangi jika berlibur ke Pulau Bali, Bukit Jambul namanya. Lokasinya berada di perbatasan Desa Pesaban dan Desa Nongan, secara administratif tercata masuk bagian wilayah Kecamatan Rendang, kabupaten daerah Tingkat II Karangasem, Bali. Untuk bisa sampai ke lokasi Bukit Jambul dari pusat kota Denpasar jaraknya sekitar 50 km menyusuri rute jalan menuju objek wisata Pura Besakih, atau bila dari Kabupaten Klungkung Semarapura, jarak tempuhnya 12 km saja, medan perjalanan yang ditempuh terbilang mudah, baik menggunakan roda empat atau kendaraan roda dua. Daerah tujuan wisata yang satu ini terletak di dataran tinggi, wajar saja bila kawasan Bukit Jambul punya hawa dan udara yang sejuk menyegarkan, pemandangan alam yang akan membuai anda berupa lanskap alam serba hijau menghampar bagai permadani, dengan terasering lahan persawahan yang cantik berlatar belakang gugusan perbukitan yang tampak dari kejauhan, lembah, dan juga laut, menakjubkan!

BukitJambul-1353838366

Perpaduan alam inilah yang jadi daya tarik objek wisata ini. Dari ketinggian anda akan puas memandangi suguhan alam Bali nan asri ini sambil duduk dantai, berfoto, takkan habis rasanya setiap sudut ingin diabadikan dalam jepretan kamera. Meski hanya duduk diatas rerumputan liar sambil menikmati nuansa alam sekitar sambil mendengarkan desir angin serta kicauan burung yang melintas mampu mebuat pikiran anda rilek, lepas sudah semua jenuh, penat, dan beban yang ada. Pemandangan alam yang mempesona plus suara-suara alamnya yang khas bisa menjadi terapi alami bagi jiwa-jiwa yang lelah.

Untuk mencapai tempat yang tinggi anda harus trekking melintasi jalanan menanjak dan berliku atau berundak-undak sambil melihat-lihat lingkungan sekitar, ada banyak pohon cengkeh yang tumbuh di sekitar kawasan bukit. Warna hijau dari rindanganya pepohonan dan tumbuh-tumbuhan akan mendominasi pandangan mata anda, pemandangan seperti ini menjadi sangat mahal khususnya bagi mereka yang hidup di wilayah perkotaan yang padat penduduk dengan gedung-gedung tinggi pencakar langit memenuhi segala penjuru wilayah. Dari sini anda bisa melihat kawasan perbukitan lain yang ada di wilayah Sidemen, petak-petak sawah dari Kabupaten Klungkung di sebelah selatan. Sebagai tempat tujuan wisata, di Bukit Jambul sudah ada lahan parkir yang luas, tersedia pula restoran atau rumah makan tempat anda melepas lelah sambil mengisi perut anda.

bukitjambul-002

Selain sebagai tujuan wisata, kawasan Bukit Jambul juga berfungsi sebagai tempat transit bagi para wisatawan yang hendak ke Pura Besakih, disini wisatawan bisa melepas capek sambil menikmati suguhan kuliner yang ditawarkan, di Karangasem sendiri sudah banyak penginapan dan hotel bagi wisawatan yang berniat menginap. (Arisca Meir/ensiklopediaindonesia.com) (Foto: balistarisland.com; where-is-bali.com; balisurfadvisor.com)

SEPETANG <b>DI</b> KOMPLEKS <b>BUKIT JAMBUL</b> DAN BERBUKA <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 02:52 AM PDT

ESTRANGE 'a' - merenggangkan; renggang ( tidak rapat atau mesra lagi)
ESTRANGEMENT 'n' - kerenggangan
Hello and Assalammualaikum semua!!! Apa Khabar? Nampaknya lebih kurang seminggu jer lagi seluruh umat Islam akan menyambut kedatangan Syawal yang indah. :) Bagaimana dengan persiapan hari raya anda? Semoga semuanya berjalan lancar dan aman jer okay. 
Pasti ramai dah yang keluar membeli belah dan buat biskut raya bagi menyambut Syawal nanti. Saya pun berkesempatan juga untuk keluar membeli sedikit barang bagi persiapan raya pada hari Sabtu yang lalu bersama suami, mak dan anak saudara di komplek Bukit Jambul/Mydin/Kamdar, Penang
Amboi!! ramainya orang, tak terkata. Sesak dan berhimpit-himpit juga, namun itulah suasana sebenar yang berlaku tak kira di mana-mana saja terutama sekali di pusat-pusat membeli belah bila dekatnya Syawal. Ya la, ramai lagi rakyat Malaysia yang suka membeli- belah di minit-minit akhir.:) Umm.. mungkin inilah nama semangat nak raya sakan kot. Hee Hee
Nampaknya, sejak pasaraya Mydin di buka dalam kompleks Bukit Jambul ni, makin 'happening' sungguh suasana di sini. Kira okaylah kan, bagus juga untuk mereka yang berniaga di situ dan bagi pelanggan pula kita mempunyai lebih banyak pilihan untuk memilih dan membeli. Syokkan!! siap duit ja. :)
Dalam musim raya ini, kedai-kedai/ butik yang menjual bajulah yang penuh dengan orang ramai. Di tingkat 1 saja penuh berderet dengan kedai/butik menjual baju kurung pelbagai jenis khususnya. Rambang mata dan..stressED sungguhlah. LOL. Mana tak nye, semua kedai rasa nak masuk tengok Hee Hee.. Tak dinafikan, baju-baju kurung zaman la sungguh cantik sekali. Terkilan juga sebab, sejak 14 tahun yang lalu saya dah tak boleh memakai baju kurung lengkap sekali dengan kainnya. Maklumlah, sejak dah berkerusi roda ni, kenalah suai padankan baju dan seluar yang sesuai saja. Jenis baju labuh dan kain sarung dah tak relevan dengan keadaan saya yang sepanjang masa terbaring dan duduk atas kerusi roda ja. Walaupun begitu keadaannya, ianya tetap tak mematahkan semangat dan seronok juga sebenarnya dapat membeli baju untuk insan tersayang yang lain. Hee Hee.
Dah penat 'bershopping' akhirnya kami berbuka puasa di restoran white coffee dalam komplek Bukit Jambul ni.
Anak saudara, adik Sufee dah letih dan kelaparan. Suami, membeli 'waffle' kegemaran adik Sufee yang disapu dengan coklat. Sebenarnya, waktu sampai di sini, kami terus ke restoran untuk buat 'reservation' dulu bagi berbuka puasa.  Entah ler, setiap ketika adik Sufee dok mengaak pi restoran untuk makan dan tanya kami, 'kenapa tak pi makan la ni?'. jenuhla nak menjawab yang sekarang ni bulan puasa kat dia. :_
Dah sampai waktu berbuka puasa. Memandangkan kami dah tempah meja awal, jadi makanan dan minuman semua dah sedia terhidang atas meja. Tak macam meja lain yang masih kosong walaupun dah masuk waktu berbuka. Moral of the story, buat tempahan awal dan jangan asyik bershopping ja.
Well, melalui pengalaman yang lalu lah maka kami beringat nih.. Jangan marah haa..!!!

Antara minuman yang kami pesan:-
Chocolate Iced Blended - rm7.30
2 iced water - rm1.60 (each rm0.80)
Sebenarnya menu makanan untuk berbuka puasa di sini cuma ada 4 set jenis makanan saja untuk di pilih. Ini kerana mereka tidak cukup staf pada waktu tersebut. Tetapi di waktu lain, menu makanan masih macam biasa dan dim sum halal pun ada. Bagi pilihan minuman pula tidak terhad, semua yang ada dalam menu boleh di pilih.
Oleh sebab tak banyak pilihan makanan, kami telah memilih keempat-empat set yang ada di situ. :)

Inilah hidangan yang paling sedap sekali antara semua. Sangat lazat tak terkata. Anda perlu mencuba set ini sekiranya anda berkunjung ke sini Okay!! Dengan sotong dan udang yang besar serta kek ikan di masak bersama sambal nyonya style memang ummpphh!! terangkat beb!!!
Ayam yang dimasak bersama sambal tom yam. Mak ambil set ni dan sedap katanya. Ia membangkitkan selera dan memberi rasa kesegaran diawalnya dan tidak mual di akhirnya.
Bukannya tak sedap. Tapi sebab ianya masak kari, jadi rasa nak mugal sikit untuk halwa tekak saya. Hee Hee. Memang kari ni lain dari yang biasa. Ianya masak kari ala nyonya dan yang best tu ada daun pudina segar diletakkan dalam kuahnya, jadi rasa segar sangat bila mengunyah daun tu. Just hope, mereka letak lebih lagi daun pudina yang segar tu. ;)

Apa yang istimewa tentang nasi lemak ni ehh? Tentulah sambal dan ayam goreng berempahnya. :)
Bagi penggemar nasi lemak, bolehlah cuba set ni. 
Di bawah ni pula adalah beberapa keping gambar dari 3 tahun yang lalu diambil sewaktu menjamu selera di sini. Betul, saya dah beberapa kali menjamu selera di sini. :)

Terima Kasih kerana sudi singgah di blog saya ini serta jangan lupa untuk 'follow' blog saya selalu okay!!
Saya TIDAK dibayar oleh mana-mana pihak berkenaan perkara di atas ini.
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved