Rabu, 15 Januari 2014

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Dec 2013 01:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Dec 2013 01:16 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Destinasi Cuti-cutiku ... Masjid Terapung <b>Tanjung Bungah</b>

Posted: 14 Dec 2013 03:05 AM PST



Daripada Masjid Diraja Ubudiah Kuala Kangsar kami terus menuju ke Pulau Pinang melalui Lebuhraya PLUS dan menaiki feri Pulau Pinang. Petang itu kami sampai di Terminal Feri Butterworth keadaan tidak sesak sangat. Jadi kami menunggu lebihkurang sepuluh minit sahaja dah dapat naik ke atas feri.
Memang sudah lama aku tidak menaiki feri Pulau Pinang dan aku pun sebenarnya dah lama tak datang ke Pulau Pinang. Aku tidak menggunakan Jambatan Pulau Pinang kerana aku akan terus pergi ke kawasan Tanjung Bungah, jadi lebih mudah menaiki feri sahaja. Maklumlah, itulah saja jalan yang aku tahu, kalau guna jalan lain mungkin aku sesat, akhirnya nanti pimai pimai tangtu!. Gambar atas kiri ... feri Pulau Pinang yang tidak pernah berubah dari dulu hingga sekarang dan masih setia membawa penumpang berulang-alik dari Butterworth ke Pulau Pinang dan sebaliknya. Gambar atas kanan ... keadaan didalam feri petang itu agak tenang tetapi berangin.
Turun daripada Terminal Feri Raja Tun Uda Goerge Town, aku terus memandu ke arah Jalan Pengkalan Weld. Aku membelok ke kanan ke Jalan Pengkalan Weld dan memandu terus sampai disatu bulatan yang terdapat menara jam ditengahnya (gambar kiri), aku mengambil jalan terus ke Jalan Lebuh Light. Dari situ aku memandu melalui Jalan Lebuh Farquhar, Jalan Penang, Jalan Burmah, Jalan Pangkur, Jalan Kelawei dan terus hingga sampai ke persimpangan Bagan Jermal. Salepas lampu isyarat bertukar hijau, aku memandu terus ke Jalan Tanjung Tokong, sehingga sampai ke Jalan Tanjung Bungah dan terus memandu hingga akhirnya kami sampai ke Masjid Terapung Tanjung Bungah di sebelah kanan jalan.
Gambar atas kiri ... papan tanda Masjid Terapung Tanjung Bungah. Gambar atas kanan ... pandangan hadapan MTTB.
Aku agak terkilan kerana semasa aku sampai di masjid tersebut, air sedang surut, jadi masjid tersebut tidak kelihatan saperti terapung. Menurut penduduk tempatan air akan pasang sekitar jam 1.00 pagi. Jadi aku tidak dapat untuk merakam gambar masjid tersebut yang dalam keadaan terapung.
Untuk tidak mengecewakan diriku sendiri aku sempat juga mendapatkan gambar masjid yang dalam keadaan terapung (gambar kiri) ... pemandangannya memang cukup indah.
Masjid dua tingkat yang mampu memuatkan 1,500 jemaah itu dan dibina di atas lot 254, 265, 266, 308 dan 643 Mukim 18, Daerah Timur Laut iaitu di kawasan Parlimen Bukit Bendera, Pulau Pinang. Terletak di tepi pantai Tanjung Bunga dilengkapi ruang sembahyang utama, ruang sembahyang wanita, tempat mengambil wuduk lelaki dan wanita serta bilik menguruskan jenazah.
Ruang mihrab yang dihias cantik menggunakan jubin dinding yang beraneka corak (gambar atas kiri). Mimbar masjid juga ditempah khas menggunakan kayu berkualiti tinggi serta berukir kaligafi jawi serta berkubah kecil (gambar atas kanan)
Ruang solat yang boleh memuatkan 1,500 jemaah, lantainya dikemasi dengan permaidani berkualiti tinggi dilengkapi dengan kipas bertiang bagi keselesaan para Jemaah.
Silingnya juga dihias indah dengan berbagai corak yang menakjubkan.
Masjid Terapung Tanjung Bungah telah siap dibina dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Perasmian masjid tersebut telah dilakukan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 16 Mac 2007.
Masjid tersebut juga bersebelahan dengan perumahan pangsapuri yang menempatkan mangsa-mangsa tsunami 2004. Kedudukan yang strategik iaitu ditepi jalan menuju ke Batu Feringghi menjadikan masjid berkenaan sebagai tempat persinggahan di kalangan pelancong bukan sahaja untuk solat malah bagi merehatkan minda. Keadaannya yang terapung semasa air laut pasang sejauh kira-kira 100 meter dari pantai cukup unik dan indah dipandang oleh sesiapa sahaja.
Masjid Terapung Tanjung Bunga turut menyerlah dengan seni bina mengagumkan hasil gabungan seni bina tempatan dan Asia Barat terutama Turki dengan kubah pula berbentuk aerodinamik, sesuai dengan persekitaran lautan. Keunikan masjid terapung diperkukuhkan lagi dengan menara setinggi tujuh tingkat yang dihiasi dengan ukiran kayu jati dan seni khat kaligrafi dari Indonesia

Sejarah Pembinaan dan Perkembangan
Sejarah asal Masjid Tanjung Bunga bermula dengan sebuah surau yang dibina pada 1967 berkeluasan 7.2 meter x 10.8 meter, hasil permuafakatan penduduk tempatan, namun keadaannya agak sempit apabila berlaku pertambahan penduduk.
Berkat permuafakatan penduduk, surau berkenaan dinaikkan taraf menjadi sebuah masjid pada 1977 dan keluasannya bertambah kepada 13.2 meter x 21.5 meter yang mampu memuatkan kira-kira 500 jemaah. Segala perbelanjaan diperoleh daripada sumbangan kerajaan negeri dan kutipan derma yang dibuat setiap minggu, manakala kerja pembinaan dilakukan secara gotong-royong.
Memandangkan pertambahan penduduk serta pertumbuhan taman perumahan di kawasan itu, pembinaan masjid baru dicadangkan pada tahun 1980-an. Bagaimanapun, untuk membina masjid baru, kawasan tanah yang ada amat terhad sedangkan untuk membina di kawasan masjid lama pun agak sukar kerana ia betul-betul berada di tepi jalan menghala ke Batu Feringghi yang agak sibuk.
Oleh kerana keluasan tanah yang terhad dan harga tanah yang semakin mahal di kawasan Tanjung Bunga, tercetus idea membina masjid terapung. Apabila cadangan pembinaan masjid terapung dikemukakan, kerajaan negeri bersetuju kerana ia dapat menjimatkan penggunaan tanah dan tidak perlu membuka kawasan lain yang sememangnya terhad di sini.
Kerja-kerja pembinaan masjid ini telah dimulakan pada 1 Oktober 2003 oleh Syarikat Pembinaan Jamil Ghani Sdn Bhd dibawah seliaan Jabatan Kerja Raya. Mengunakan 100% bahan-bahan keluaran tempatan yang berkualiti tinggi yang melibatkan sehingga 100 orang pekerja semuanya. Pembinaannya telah siapkan dua bulan lebih awal dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Kos pembinaan sekitar Rm15 juta.
Semasa tsunami melanda negeri di utara Semenanjung pada 26 Disember 2004, masjid tersebut telah hampir siap dibina namun tidak terjejas sedikitpun sedangkan banyak rumah di kawasan sekitarnya ranap sama sekali. Sebagai contoh,  Kampung Masjid yang terletak berhampiran Masjid Terapung Tanjung Bunga, hampir seluruh rumah kayu beratap zink dan nipah ranap dipukul ombak besar.
 
Masjid tersebut bukan sahaja terselamat daripada bencana tsunami tetapi juga menjadi benteng penahan ombak yang mungkin boleh mengakibatkan kemusnahan lebih teruk dialami penduduk kampung sekitar Tanjung Bunga.

09 di Bukit jambul - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit jambul - Google Blog Search


Bali: Panorama Keindahan Alam <b>Di Bukit Jambul</b> Bali, wisata bukit <b>...</b>

Posted: 11 Jan 2014 01:48 AM PST

» » Panorama Keindahan Alam di Bukit Jambul Bali

Posted by Wahyu Wijayanti, Bali. January 11th, 2014

Bukit Jambul Bali merupakan salah satu objek wisata alam yang ada di Pulau Dewata Bali. Dengan berbagai keragaman tempat wisata, menjedikan Pulau Bali sebagai tempat tujuan utama wisatawan dari dalam dan luar negeri. Selain itu telah kita ketahui bersama keindahan dan terkenalnya pantai pasir putih di Bali.

Salah satu lokasi wisata alam yaitu Bukit Jambul Bali yang terletak di perbatasan dua desa yaitu Desa Nongan dan Desa Pesaban, Kecamatan Rendang, Kabupaten Karangasem, Pulau Bali. Jika sari kota Denpasar berjarak sekitar 50 km dan dapat ditempuh sekitar 1 jam memakai kendaraan bermotor. Selain itu jalan menuju ke Bukit Jambul Bali sudah sangat baik, sehingga nyaman untuk dilalui.

Pemandangan alam yang indah dan udara segar dan bersih adalah salah satu keunggulan dari Bukit Jambul Bali ini. Dengan dikelilingi oleh areal persawahan, menjadikan pemandangan dari atas bukit semakin indah. Jangan lupa saat berkunjung di Bukit Jambul Bali ini selalu membawa kamera untuk mengabadiakn momen penting bersama dengan keluarga dan orang yang anda cintai.

Beberapa fasilitas yang ada di Bukit Jambul Bali yaitu adanya areal parkir yang luas dan aman, juga terdapat beberapa restoran yang menyediakan masakan khas Bali dan juga terdapat tempat peristirahatan (stopover) yang digunakan oleh para wisatawan untuk melepaskan lelah sambil berfoto.

Find Cheap and Discount Hotel in Bali

Gallery of Panorama Keindahan Alam di Bukit Jambul Bali

paket wisata alam baliwisata alam murah di balibukit jambul rice terrace balibukit jambul bali restaurantbukit jambul di balidaftar wisata alam di bali

Related Article to Panorama Keindahan Alam di Bukit Jambul Bali

Wisata Keluarga di Kampoeng Wisata Taman Lele : Kolam Taman Lele Semarang
Wisata Keluarga di Kampoeng Wisata Taman Lele 

Posted at October 10th, 2013, Wahyu Wijayanti write about Wisata Keluarga di Kampoeng Wisata Taman Lele. Kampoeng Wisata Taman Lele merupakan kawasan wisata keluarga murah yang terletak di Semarang. Tepa..

Wisata Alam Kawah Ijen Jawa Timur : Kawah Ijeh
Wisata Alam Kawah Ijen Jawa Timur 

Posted at August 20th, 2013, Wahyu Wijayanti talk about Wisata Alam Kawah Ijen Jawa Timur. Lokasi Kawah Ijen terletak diantara Kabupaten Banyuwangi dan Bondowoso, perjalanan memakan waktu l..

Berkunjung ke Stasiun Kereta Api Kuno di Kuala Lumpur : Stasiun Sejarah Kereta Api Malaysia
Berkunjung ke Stasiun Kereta Api Kuno di Kuala Lumpur 

Posted at November 29th, 2013, Wahyu Wijayanti post about Berkunjung ke Stasiun Kereta Api Kuno di Kuala Lumpur. Kota Kuala Lumpur sekarang ini telah menjadi satah satu kota tujuan utama saat berlibur ke Malaysi..

Panorama Keindahan Pantai Ujung Genteng : Mancing Sore Di Pantai Ujung Genteng
Panorama Keindahan Pantai Ujung Genteng 

Posted at August 19th, 2013, Wahyu Wijayanti write about Panorama Keindahan Pantai Ujung Genteng. Negara Indonesia tercinta dikenal sebagai negara yang mempunyai kawasan laut yang luas, tidak hera..

09 di balik pulau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di balik pulau - Google Blog Search


<b>Pulau</b> Bayan <b>Di Balik</b> Sungai Besar Sugla - Rising Sun Awaken Moon!

Posted: 10 Jan 2014 01:12 AM PST

Salam,

Kembali ke Hikayat purbakala seseorang hamba. Ditulis oleh Pujangga Malam abad ke 10 Masihi.

Sayugianya hamba telahpun sampai ke satu pulau tiada bernama. Setelah puas berdayung akan rakit besar dari Pulau Lentakang melalui Sungai Makam, lalu hamba pun sampai jua ke sini.

Entah pulaunya apa tiadalah hamba tahu. Namun, pesanan orang - orang Pulau Lentakang senantiasa ada tersemat yakni akan ada suatu ketika tuan hamba bertentang akan suatu rintangan sepanjang Sungai Sugla.
Ya. Tatapi, apakah ia. Hamba pun tiadalah mengerti. Hatta sekalipun angin sepoi - sepoi yang nyaman di persisiran pulau ini telah menarik hati hamba datang ke sini. 
Lalu, hamba pun berdayung ke arah pantai pulau ini dengan harapan dapat berehat sebentar cuma. Pagi nan cerah, kicauan burung - burung pula sangat romantis bagai memecah kerinduan hamba untuk sampai ke Tanah Negara Indra Rasia. Lamunan pun terhenti jua.
Separuh hari sudah pun berlalu, malam pula menjelma kini. Namun sudah tiada daya untuk bergerak kerna letihnya diri juga tiada pula terjumpa akan ia orang di sekeliling pulau ini. 
Adakah orang menghuni pulau ini? Saksikan dan teruskan ke episod seterusnya.
Kalau suka, boleh Like:) Kalau minat, boleh Komen:)

09 di bagan ajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di bagan ajam - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di bagan ajam</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Dec 2013 01:24 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Yong Tau Fu femes <b>di Bagan Ajam</b> | CeLoteh MJ

Posted: 04 Dec 2013 05:39 PM PST

Entry tertangguh - bila tengok gambar ni rasa macam alahai sedapnya kalau dapat makan panas-panas ditambah badan MJ dah mula dedar nak demam ni. Yong Tau ni memang pemes kat area Bagan ni tau, dan memang dah lama bertapak sejak MJ dari zaman sekolah lagi dah ada.
Pinggan tu MJ punya, cabai dia buat Yongtaufu ni sedap tau, tak cukup bagi MJ cabai tu mesti akan gagau asben punya..wahahaha.. Dan lepas makan konpem akan nanges-nanges punya.. Jadi tisu wajib kena ada tau..haha Ni pulak pinggan asben, punyalah 'tamak' kami 2 orang ambik penuh semangkuk macam2 ada walhal memang tak habis pun, kami siap tapau belen yang tak habis, rugi pulak kalau nak membazir dan terbuang kan.
MJ tak ingat pulak harga semangkuk rasanya dalam RM7.00++ kot.

Dan kalau ada yang nak terjah tempat ni kalau mai jalan2 di Butterworth, Food Court ni terletak betul2 di belakang Sek Men Keb Dato' Onn (my old school), Bagan Ajam boleh nampak la kedai ni di hujung.
Kalau dari Jetty (Feri Penang) terus je dalam 20minit akan nampak Sekolah di sebelah kiri dan masuk ikut laluan tu.

Dan lepas korang pilih-pilih apa yang nak kena tunggu di meja tau sebab kalau nak berdiri menunggu memang lambat la tapi berbaloi kalau dah makan :)

 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved