Isnin, 10 Februari 2014

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Bukit mertajam - Google Blog Search


Balai Polis <b>di Bukit Mertajam</b> Diserang Bahan Letupan | Jenayah

Posted: 07 Feb 2014 08:54 PM PST

Rakyat News

 

BUKIT MERTAJAM 8 Feb - Sebahagian kawasan pintu masuk dan pos pengawal di Balai Polis Bukit Tengah, di sini rosak selepas beberapa suspek yang tidak dikenali melontar sejumlah bahan letupan dipercayai mercun buatan awal hari ini.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang ACP Nasir Salleh berkata dalam kejadian 4.50 pagi itu empat anggota polis yang sedang bertugas tidak mengalami sebarang kecederaan.

"Dua anggota berada dalam balai polis manakala dua lagi sedang buat rondaan di kawasan balai. Mereka hanya menyedari kejadian itu selepas terdengar bunyi dentuman kuat di bahagian pintu masuk balai.

"Mereka bergegas melihat kawasan kejadian dan mendapati beberapa cermin tingkap dan siling di pintu masuk balai polis itu pecah manakala pos pengawal berhampiran pagar juga rosak akibat letupan berkenaan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Katanya kerugian akibat kejadian itu dianggarkan antara RM10,000 hingga RM15,000.
 

Rakyat News

 

"Berdasarkan siasatan awal, beberapa suspek yang dipercayai menaiki motosikal membaling mercun bola yang diikat dalam jumlah yang banyak ke arah pintu hadapan balai berkenaan dan melarikan diri sebaik berbuat demikian.

"Kejadian itu berlaku dengan pantas," kata Nasir.

Setakat ini polis belum mengetahui motif sebenar kejadian itu dan siasatan lanjut masih dijalankan.
 

Rakyat News

 

"Tiada kamera litar tertutup (CCTV) di balai berkenaan tetapi kita akan mendapatkan rakaman CCTV yang terdapat di kawasan berhampiran bagi mengenal pasti suspek terlibat," katanya.

Beliau berkata kes itu disiasat menurut Seksyen 5 Akta Bahan-bahan Hakisan dan letupan.

Orang ramai yang mempunyai maklumat atau melihat kejadian berkenaan diminta menghubungi Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), DSP Aziz Ahmad di talian 04-5382222 atau mana-mana balai polis berdekatan.

 

 

Last Updated on Saturday, 08 February 2014 13:37

09 di Batu uban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu uban - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2014 09:06 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2013 09:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Sep 2013 09:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Sep 2013 09:30 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2013 09:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di Batu uban</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2013 09:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SEMALAM BERSAMA RAFIZI RAMLI 17 Disember 2012 <b>DI BATU</b> <b>...</b>

Posted: 17 Dec 2012 06:16 PM PST

BATU UBAN kampung bersejarah , di antara yang tertua di P. Pinang. Kampung yang telah wujud sebelum kedatangan Kepten Francis Light  yang kononnya membuka P.Pinang. Hakikatnya pulau ini telah pun terbuka sebab itu namanya Pulau Pinang bukannya Prince of Wales Island.Pada ketika itu di batu Uban wujud pelabuhan dan pusat pentadbiran.

Batu Uban dibuka oleh Datuk Nakhoda Nan Intan atau Penghulu Mohamad Salleh dari kampung Buadi Sumatera. Diasaskan 50 tahun sebelum ketibaaan  Light pada tahun  1786. Begitu juga dengan Tanjong Penaga, Jelutong,Datuk Keramat, tanjong Tokong dll.

Ada masjid yang didirikan beliau, ada telaga, tanah perkuburan dan persekitaran  yang masih dihuni oleh anak cucunya. Agak malang pengisian kemerdekaan sangat    tidak menghormati nilai sejarah , budaya dan warisan peribuminya. Malahan sangat zalim apabila berhadapan dengan pembangunan komersial.

Warisan  perlu  dibela untuk mengangkat martabat  bangsa . Di sinilah Saudara Rafizi Ramli berceramah pada malam Selasa 17 hb Disember 2012.  Kampung yang terkepung dan terperangkap dengan pembangunan pesat. hampir sangat akan tenggelam dan terhapus .Tinggal masjid dan tanah perkuburan sahaja.

Sebelumnya Saudaran Ravintharan ADUN Batu Uban telah berceramah , menegaskan :

Memelihara warisan bukan  memelihara masjid semata-mata. Masjid wujud bersama qariah.Bila qariah berpindah dengan sendirinya masjid tidak berfungsi lagi. Jadi kawasan disekeliling masjid mesti dipelihara sebagai zon warisannya. Kawasan  disekeliling masjid dengan persekitaran yang berpatutan mesti dipertahankan.

Inilah perkara yang diperjuangkan dengan sungguh -sungguh oleh ahli Majlis Perbandaran P.Pinang yang juga aktivis PAS Bayan baru Saudara Iszuree Ibrahim. Ada usaha nekad untuk menghantar rombongan berjumpa dengan Datuk Seri Rais Yatim menteri yang bertanggung jawap tentang warisan.

Beliau perlu bertindak mewartakan Batu Uban menjadi kampung warisan. Jika Zakiah Hanum, mantan pengarah Muzium Negara  boleh membeli tanah tapak rumah P.Ramlee dan mewartakannnya menjadi zon warisan kenapa tidak dengan Batu Uban dan Tanjong Tokong. Dua warisan P.Pinang yang tertua. Warisan rumah P.Ramlee jauh lebih muda daripada keduannya itu.

Saudara Rafizi telah memfokuskan  usaha Pakatan Rakyat mengatasi masalah keluhan rakyat. Rakyat  yang terperangkap dalam kenaikan harga barang dan kos hidup akibat gejolak dan  lonjakan  inflasi yang tidak terkawal. Sedangkan upah dan gaji tidak bertambah. Sebagai kerajaan dan pemimpin kita harus berfikir bagaimana hendak mengatasinya.

PR berazam menjanjikan satu pakej ekonomi untuk kerajaan yang bertanggung jawap. Rakyat akan dibela.Rakyat sama sekali  tidak akan dibiarkan lemas dan tenggelam  dalam arus kenaikan inflasi. Apa tindakannya :

- PR akan menggunakan sebahagian keuntungan PETRONAS melebihi RM  80 Bilion untuk memberi subsidi kepada  harga petrol semasa. Faedah yang dinikmati oleh  semua rakyat . Harga barang dan kos penghantaran dengan sendirinya akan turun.

- PTPTN akan dihapuskan menjadi pelaburan kerajaan kepada rakyat yang terpelajar. Mereka  akan  menyumbang semula  kepada pembangunan masa depan negara.

- Cukai kereta sekali ganda daripada harga asal sangat mencekik golongan muda yang baru bekerja. Cukai ini akan dikaji. Tidak ada negara di dunia yang mengenakan cukai kenderaaan yang begiti tinggi. Rakyat dibebankan dengan tol, bayaran insuran dan cukai jalan yang tinggi, saman trafik, bayaran bulanaan kenderaaan yang tinggi dan pembaikan kereta dan harga petrol. Ini telah menjadi trauma dan memakan jumlah perbelanjaan yang besar untuk satu item sahaja. Bagaimana dengan yang lain-lain,Gaji permulaan hanya sekitar RM 2000 sahaja. Mengkiut perkiraan beliau RM 1000 ke tas dibelanjakan untuk kereta sahaja

Rakyat perlukan kerajaan yang bertanggung jawap yang memikirakan nilai hidup warganya.Malaysia cukup kaya tetapi kekayaannya diagihkan ke mana. Golongan kaya tambah meliana tetapi rakyat terbanyak papa kedana. Pendapatan rakyat dirompak melalui mekanisme ekonomi yang merangkap kehidupan dan kerajaan membiarkan ianya berlalu begitu sahaja. Jawapannya negara akan bankraf jika subsidi diberi. Dalam masa yang sama subsidi terus diberi kepada para kroni yang membekalkan tenaga letrik kepada TNB. Sepaptutnya harga letrik murah tetapi bayaranya terus meningkat,Sekali lagi rakyat terjerat dan dimangsakan.

Rafizi menggariskan 3 ciri  penting,  menentukan sesebuah kerajaan itu bertanggung jawap atau pun tidak :

Pertama – para pemimpinnya memikirkan nasib rakyat jelata. Mencari jalan bagaimana mengatasi kesususahan hidup mereka supaya terkeluar daripada perangkap ekonomi yang bermasalah.Tugas pemimpin membela kepentingan rakyat.

Kedua -  para pemimpinnya terlihat telus dan bersih.Tidak dikaitkan atau dipalit dengan isu rasuah. Tidak wujud keadaan sambil menyelam sambil minum air. Mengambil peluang merembat kekayaan negara semasa berkuasa, menangguk di air yang keruh. gunting dalam lipatan dan pagar makan padi.

Ketiga – Pemimpin mesti berakhlak tinggi. Contoh teladan kepada umat. Sebagaimana kata Ghandi. Salah satu daripada  jenayah moral yang terbesar ialah wujudnya keadaan golongan istimewa yang mendapat limpahan kekayaan tanpa bekerja " Wealth without work"

Rafizi mengakhiri dengan meminta supaya rakyat berfikir dan menilai kebaikan dan keburukan dengan mata yang terbuka. Jika rakyat di Baram boleh berfikir dengan mengatakan bahawa sebagai tuai rumah panjang saya akan membenarkan PKR, PBB, PBDS siapa sahaja  untuk berceramah.saya tidak boleh membaca.Tidak semestinya saya tidak boleh berfikir. Saya akan buat pilihan yang terbaik untuk kebaikan orang saya.

Di harap Pakatan Rakyat  tidak sekadar menjadikan rakyat sekadar modal berkempen untuk memburuk-burukkan UMNO – BN . Ia perlu ada agenda yang kemas untuk mebela nasib rakyat terutama orang Melayu yang semakin tenggelam di P.Pinang akibat dasar-dasar kerajaan yang terlalu pro pelaburan, kapitalis dan pembangunan komersial. Pembangunan mesti seimbang supaya rakyat ada bahagiannya dan tidak mejadi seperti melukut ditepi gantang !

Rafizi Ramli tokoh muda harapan bangsa Malaysia dan aset masa depan negara. Beliau berupaya mengupas punca kemelut negara dan ada formula  bagaimana mengatasinya .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sokongan Penubuhan Pusat e-komuniti <b>di Batu Uban</b>

Posted: 04 Oct 2010 03:21 AM PDT

PID dijemput untuk menyokong penubuhan e-Komuniti di Batu Uban yang mengsasarkan 10 biji komputer untuk kegunaan warga penduduk di Batu Uban. PID turut memberi penerangan manfaat dan kursus yang ditawarkan melalui PID.

Perancangan ini turut dihebahkan sempena dengan Program Komuniti Bandar Bersih dan Selamat (Cleaner Greener Penang) bersama Qariah Masjid & JKKK Batu Uban. Acara berlansung pada 2hb Oktober 2010 dari pukul 8 pagi sehingga 1 tengahari di Dataran Masjid Batu Uban.

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Jawatan Kosong Pentadbiran Kerajaan <b>Negeri Pulau Pinang</b> - 9 <b>...</b>

Posted: 27 Jan 2014 04:41 PM PST

Permohonan adalah dipelawa daripada warganegara Malaysia yang berkelayakan dan mempunyai komitmen yang tinggi untuk berkhidmat di Pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang dalam jawatan seperti berikut :-
1. PENGAWAL KESELAMATAN KP11
Tarikh Tutup : 09 February 2014
Jawatan Kosong Terkini 2014 di Pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang February


09 di Batu maung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di Batu maung - Google Blog Search


sanasini: Jom Melawat War Museum <b>Batu Maung</b>, Pulau Pinang

Posted: 20 Dec 2013 07:00 PM PST

Pernah tahu tak wujudnya sebuah War Museum di Pulau Pinang ni? Terletak di Batu Maung, Bayan Lepas, War Museum ini telah dibuka lebih dari 70 tahun lamanya..Sebuah kubu tentera British yang masih lagi dikekalkan untuk generasi akan datang..Kalau berkesempatan, silalah bawa anak-anak anda ke sini..
Jom layan gambar-gambar yang sempat saya ambil..
Dijaga oleh pihak swasta..
Dengar taklimat dulu sebelum mulakan rondaan..
Antara contoh rumah dulu-dulu..
Terowong ni gelap sangat, kena guna torchlight..
Antara senjata dan alatan yang pernah digunakan..
Err mineral water tu iklan ye..hehehe
But dan kasut yang digunakan tentera..
Senjata dan buaian yang ada..
Ada 'tentera' yang jaga..hehehe 
Dan baaaaaanyakkkk lagi yang menarik..Tapi anda kena tengok sendirilah..
Tak larat dah saya nak upload gambar..(^^)

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2014 01:28 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 01:29 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jan 2014 01:10 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Dec 2013 01:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Destinasi Cuti-cutiku ... Masjid Terapung <b>Tanjung Bungah</b>

Posted: 14 Dec 2013 03:05 AM PST



Daripada Masjid Diraja Ubudiah Kuala Kangsar kami terus menuju ke Pulau Pinang melalui Lebuhraya PLUS dan menaiki feri Pulau Pinang. Petang itu kami sampai di Terminal Feri Butterworth keadaan tidak sesak sangat. Jadi kami menunggu lebihkurang sepuluh minit sahaja dah dapat naik ke atas feri.
Memang sudah lama aku tidak menaiki feri Pulau Pinang dan aku pun sebenarnya dah lama tak datang ke Pulau Pinang. Aku tidak menggunakan Jambatan Pulau Pinang kerana aku akan terus pergi ke kawasan Tanjung Bungah, jadi lebih mudah menaiki feri sahaja. Maklumlah, itulah saja jalan yang aku tahu, kalau guna jalan lain mungkin aku sesat, akhirnya nanti pimai pimai tangtu!. Gambar atas kiri ... feri Pulau Pinang yang tidak pernah berubah dari dulu hingga sekarang dan masih setia membawa penumpang berulang-alik dari Butterworth ke Pulau Pinang dan sebaliknya. Gambar atas kanan ... keadaan didalam feri petang itu agak tenang tetapi berangin.
Turun daripada Terminal Feri Raja Tun Uda Goerge Town, aku terus memandu ke arah Jalan Pengkalan Weld. Aku membelok ke kanan ke Jalan Pengkalan Weld dan memandu terus sampai disatu bulatan yang terdapat menara jam ditengahnya (gambar kiri), aku mengambil jalan terus ke Jalan Lebuh Light. Dari situ aku memandu melalui Jalan Lebuh Farquhar, Jalan Penang, Jalan Burmah, Jalan Pangkur, Jalan Kelawei dan terus hingga sampai ke persimpangan Bagan Jermal. Salepas lampu isyarat bertukar hijau, aku memandu terus ke Jalan Tanjung Tokong, sehingga sampai ke Jalan Tanjung Bungah dan terus memandu hingga akhirnya kami sampai ke Masjid Terapung Tanjung Bungah di sebelah kanan jalan.
Gambar atas kiri ... papan tanda Masjid Terapung Tanjung Bungah. Gambar atas kanan ... pandangan hadapan MTTB.
Aku agak terkilan kerana semasa aku sampai di masjid tersebut, air sedang surut, jadi masjid tersebut tidak kelihatan saperti terapung. Menurut penduduk tempatan air akan pasang sekitar jam 1.00 pagi. Jadi aku tidak dapat untuk merakam gambar masjid tersebut yang dalam keadaan terapung.
Untuk tidak mengecewakan diriku sendiri aku sempat juga mendapatkan gambar masjid yang dalam keadaan terapung (gambar kiri) ... pemandangannya memang cukup indah.
Masjid dua tingkat yang mampu memuatkan 1,500 jemaah itu dan dibina di atas lot 254, 265, 266, 308 dan 643 Mukim 18, Daerah Timur Laut iaitu di kawasan Parlimen Bukit Bendera, Pulau Pinang. Terletak di tepi pantai Tanjung Bunga dilengkapi ruang sembahyang utama, ruang sembahyang wanita, tempat mengambil wuduk lelaki dan wanita serta bilik menguruskan jenazah.
Ruang mihrab yang dihias cantik menggunakan jubin dinding yang beraneka corak (gambar atas kiri). Mimbar masjid juga ditempah khas menggunakan kayu berkualiti tinggi serta berukir kaligafi jawi serta berkubah kecil (gambar atas kanan)
Ruang solat yang boleh memuatkan 1,500 jemaah, lantainya dikemasi dengan permaidani berkualiti tinggi dilengkapi dengan kipas bertiang bagi keselesaan para Jemaah.
Silingnya juga dihias indah dengan berbagai corak yang menakjubkan.
Masjid Terapung Tanjung Bungah telah siap dibina dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Perasmian masjid tersebut telah dilakukan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 16 Mac 2007.
Masjid tersebut juga bersebelahan dengan perumahan pangsapuri yang menempatkan mangsa-mangsa tsunami 2004. Kedudukan yang strategik iaitu ditepi jalan menuju ke Batu Feringghi menjadikan masjid berkenaan sebagai tempat persinggahan di kalangan pelancong bukan sahaja untuk solat malah bagi merehatkan minda. Keadaannya yang terapung semasa air laut pasang sejauh kira-kira 100 meter dari pantai cukup unik dan indah dipandang oleh sesiapa sahaja.
Masjid Terapung Tanjung Bunga turut menyerlah dengan seni bina mengagumkan hasil gabungan seni bina tempatan dan Asia Barat terutama Turki dengan kubah pula berbentuk aerodinamik, sesuai dengan persekitaran lautan. Keunikan masjid terapung diperkukuhkan lagi dengan menara setinggi tujuh tingkat yang dihiasi dengan ukiran kayu jati dan seni khat kaligrafi dari Indonesia

Sejarah Pembinaan dan Perkembangan
Sejarah asal Masjid Tanjung Bunga bermula dengan sebuah surau yang dibina pada 1967 berkeluasan 7.2 meter x 10.8 meter, hasil permuafakatan penduduk tempatan, namun keadaannya agak sempit apabila berlaku pertambahan penduduk.
Berkat permuafakatan penduduk, surau berkenaan dinaikkan taraf menjadi sebuah masjid pada 1977 dan keluasannya bertambah kepada 13.2 meter x 21.5 meter yang mampu memuatkan kira-kira 500 jemaah. Segala perbelanjaan diperoleh daripada sumbangan kerajaan negeri dan kutipan derma yang dibuat setiap minggu, manakala kerja pembinaan dilakukan secara gotong-royong.
Memandangkan pertambahan penduduk serta pertumbuhan taman perumahan di kawasan itu, pembinaan masjid baru dicadangkan pada tahun 1980-an. Bagaimanapun, untuk membina masjid baru, kawasan tanah yang ada amat terhad sedangkan untuk membina di kawasan masjid lama pun agak sukar kerana ia betul-betul berada di tepi jalan menghala ke Batu Feringghi yang agak sibuk.
Oleh kerana keluasan tanah yang terhad dan harga tanah yang semakin mahal di kawasan Tanjung Bunga, tercetus idea membina masjid terapung. Apabila cadangan pembinaan masjid terapung dikemukakan, kerajaan negeri bersetuju kerana ia dapat menjimatkan penggunaan tanah dan tidak perlu membuka kawasan lain yang sememangnya terhad di sini.
Kerja-kerja pembinaan masjid ini telah dimulakan pada 1 Oktober 2003 oleh Syarikat Pembinaan Jamil Ghani Sdn Bhd dibawah seliaan Jabatan Kerja Raya. Mengunakan 100% bahan-bahan keluaran tempatan yang berkualiti tinggi yang melibatkan sehingga 100 orang pekerja semuanya. Pembinaannya telah siapkan dua bulan lebih awal dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Kos pembinaan sekitar Rm15 juta.
Semasa tsunami melanda negeri di utara Semenanjung pada 26 Disember 2004, masjid tersebut telah hampir siap dibina namun tidak terjejas sedikitpun sedangkan banyak rumah di kawasan sekitarnya ranap sama sekali. Sebagai contoh,  Kampung Masjid yang terletak berhampiran Masjid Terapung Tanjung Bunga, hampir seluruh rumah kayu beratap zink dan nipah ranap dipukul ombak besar.
 
Masjid tersebut bukan sahaja terselamat daripada bencana tsunami tetapi juga menjadi benteng penahan ombak yang mungkin boleh mengakibatkan kemusnahan lebih teruk dialami penduduk kampung sekitar Tanjung Bunga.

Gempar! Surau Jadi <b>Tokong Di</b> Sebuah Resort <b>Di Tanjung</b> Sedili <b>...</b>

Posted: 13 Oct 2013 12:00 AM PDT

Penduduk sekitar perkampungan nelayan Sedili Besar di Kota Tinggi, gempar selepas bangunan yang didirikan di sebuah kawasan resort sebagai surau dicemari dengan upacara sembahyang agama lain.

Upacara sembahyang yang dijalankan dipercayai oleh penganut agama Buddha itu disedari seorang pengunjung resort yang ingin menunaikan solat asar petang semalam.

Ahmad Tarmizi Adnan, 45, bersama 10 ahli keluarganya yang berkunjung ke resort itu sempena cuti Hari Raya Aidilfitri terkejut sebaik sahaja tiba di bangunan tersebut selepas terdengar suara orang seperti sedang membaca mentera berserta bunyi loceng.

"Apabila saya tinjau, sekumpulan lelaki dan wanita berpakaian serba putih kelihatan sedang membuat upacara sembahyang yang diketuai seorang sami.

"Saya terus merakam upacara itu menggunakan telefon bimbit sebelum membuat laporan di Balai Polis Kuala Sedili," kata peniaga yang berasal dari Lembah Pantai, Kuala Lumpur itu.

Sementara itu, penduduk, Abd. Halim Ibrahim, 44, kesal dengan tindakan pengusaha resort tersebut yang tidak peka dengan sensitiviti masyarakat di kawasan berkenaan.

"Kita tahu bangunan tersebut dibina di tanah persendirian milik pengusaha, tetapi janganlah memperlekeh kesucian agama Islam dengan membenarkan upacara sembahyang agama lain di surau.

"Sehubungan itu, saya berharap pihak berkuasa tempatan menyiasat dan mengambil tindakan terhadap pengusaha resort tersebut," katanya.

Sementara itu, Imam II Masjid Besar Al-Muttaqin Sedili Besar, Norizan Haron, 51, mengakui kecewa kerana beliau adalah salah seorang yang menyokong dan menandatangani permohonan pengusaha tersebut mendirikan sebuah surau bagi pengunjung beragama Islam yang menginap di resort tersebut.

"Saya kecewa apabila pengusaha resort itu tidak menghargai apa yang kami berikan, sebaliknya memperlekeh agama Islam," katanya.

Dalam pada itu, tinjauan mendapati persekitaran surau berkenaan sudah dibersihkan namun pemilik atau pengusaha resort tersebut gagal dihubungi untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Mohd. Nor Rasid ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kes tersebut yang dibuat penduduk kampung berkenaan.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Incoming search terms:

09 di tanjung bungah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung bungah - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jan 2014 01:02 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jan 2014 01:54 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Nak makan apa <b>di</b> Astaka Hillside / medan selera <b>Tanjung Bungah</b>

Posted: 06 Jan 2014 10:10 PM PST

Kalau bercuti ke Penang dan menginap sekitar Tanjung Bungah atau Batu Feringhi, sekadar nak makan malam simple2..boleh pergi Astaka Hillside ni atau pun nama lain nya medan selera Tanjung Bungah. It's located opposite Copthorne Hotel. Boleh jalan kaki je kalau dari hotel tu...but have to cross the road.

My favourite kalau pegi sana beli jus buah. Amra/kedondong asam boi. Sangat fresh! Depan astaka tu ada few fruit stalls juga. Macam hari tu, we all beli buah mata kucing dan rambutan. Masa zaman 10 tahun yang lepas pun (masa we all duduk penang) selalu makan nasi goreng ayam kat situ...maka that day kira ulang sejarah la...lupa pulak stall nombor berapa. Tapi boleh tanya dekat abang jual jus tu. Dia sure recommend yang paling femes.


Post ni bersangkutan dengan cerita percutian sekeluarga 4 hari 3 malam ke Penang pada penghujung tahun 2013 yang lalu boleh baca di sini. Sebelum check-in Hydro Hotel, kita tapau food dulu dekat astaka ni. Sebab, pada sebelah malam nya kids kena tinggal ..whereas Mami dan Dedi ada plan for candle light dinner. Tunggguuu for the next update!

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2014 01:21 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 01:29 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jan 2014 01:10 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Dec 2013 01:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Destinasi Cuti-cutiku ... Masjid Terapung <b>Tanjung Bungah</b>

Posted: 14 Dec 2013 03:05 AM PST



Daripada Masjid Diraja Ubudiah Kuala Kangsar kami terus menuju ke Pulau Pinang melalui Lebuhraya PLUS dan menaiki feri Pulau Pinang. Petang itu kami sampai di Terminal Feri Butterworth keadaan tidak sesak sangat. Jadi kami menunggu lebihkurang sepuluh minit sahaja dah dapat naik ke atas feri.
Memang sudah lama aku tidak menaiki feri Pulau Pinang dan aku pun sebenarnya dah lama tak datang ke Pulau Pinang. Aku tidak menggunakan Jambatan Pulau Pinang kerana aku akan terus pergi ke kawasan Tanjung Bungah, jadi lebih mudah menaiki feri sahaja. Maklumlah, itulah saja jalan yang aku tahu, kalau guna jalan lain mungkin aku sesat, akhirnya nanti pimai pimai tangtu!. Gambar atas kiri ... feri Pulau Pinang yang tidak pernah berubah dari dulu hingga sekarang dan masih setia membawa penumpang berulang-alik dari Butterworth ke Pulau Pinang dan sebaliknya. Gambar atas kanan ... keadaan didalam feri petang itu agak tenang tetapi berangin.
Turun daripada Terminal Feri Raja Tun Uda Goerge Town, aku terus memandu ke arah Jalan Pengkalan Weld. Aku membelok ke kanan ke Jalan Pengkalan Weld dan memandu terus sampai disatu bulatan yang terdapat menara jam ditengahnya (gambar kiri), aku mengambil jalan terus ke Jalan Lebuh Light. Dari situ aku memandu melalui Jalan Lebuh Farquhar, Jalan Penang, Jalan Burmah, Jalan Pangkur, Jalan Kelawei dan terus hingga sampai ke persimpangan Bagan Jermal. Salepas lampu isyarat bertukar hijau, aku memandu terus ke Jalan Tanjung Tokong, sehingga sampai ke Jalan Tanjung Bungah dan terus memandu hingga akhirnya kami sampai ke Masjid Terapung Tanjung Bungah di sebelah kanan jalan.
Gambar atas kiri ... papan tanda Masjid Terapung Tanjung Bungah. Gambar atas kanan ... pandangan hadapan MTTB.
Aku agak terkilan kerana semasa aku sampai di masjid tersebut, air sedang surut, jadi masjid tersebut tidak kelihatan saperti terapung. Menurut penduduk tempatan air akan pasang sekitar jam 1.00 pagi. Jadi aku tidak dapat untuk merakam gambar masjid tersebut yang dalam keadaan terapung.
Untuk tidak mengecewakan diriku sendiri aku sempat juga mendapatkan gambar masjid yang dalam keadaan terapung (gambar kiri) ... pemandangannya memang cukup indah.
Masjid dua tingkat yang mampu memuatkan 1,500 jemaah itu dan dibina di atas lot 254, 265, 266, 308 dan 643 Mukim 18, Daerah Timur Laut iaitu di kawasan Parlimen Bukit Bendera, Pulau Pinang. Terletak di tepi pantai Tanjung Bunga dilengkapi ruang sembahyang utama, ruang sembahyang wanita, tempat mengambil wuduk lelaki dan wanita serta bilik menguruskan jenazah.
Ruang mihrab yang dihias cantik menggunakan jubin dinding yang beraneka corak (gambar atas kiri). Mimbar masjid juga ditempah khas menggunakan kayu berkualiti tinggi serta berukir kaligafi jawi serta berkubah kecil (gambar atas kanan)
Ruang solat yang boleh memuatkan 1,500 jemaah, lantainya dikemasi dengan permaidani berkualiti tinggi dilengkapi dengan kipas bertiang bagi keselesaan para Jemaah.
Silingnya juga dihias indah dengan berbagai corak yang menakjubkan.
Masjid Terapung Tanjung Bungah telah siap dibina dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Perasmian masjid tersebut telah dilakukan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 16 Mac 2007.
Masjid tersebut juga bersebelahan dengan perumahan pangsapuri yang menempatkan mangsa-mangsa tsunami 2004. Kedudukan yang strategik iaitu ditepi jalan menuju ke Batu Feringghi menjadikan masjid berkenaan sebagai tempat persinggahan di kalangan pelancong bukan sahaja untuk solat malah bagi merehatkan minda. Keadaannya yang terapung semasa air laut pasang sejauh kira-kira 100 meter dari pantai cukup unik dan indah dipandang oleh sesiapa sahaja.
Masjid Terapung Tanjung Bunga turut menyerlah dengan seni bina mengagumkan hasil gabungan seni bina tempatan dan Asia Barat terutama Turki dengan kubah pula berbentuk aerodinamik, sesuai dengan persekitaran lautan. Keunikan masjid terapung diperkukuhkan lagi dengan menara setinggi tujuh tingkat yang dihiasi dengan ukiran kayu jati dan seni khat kaligrafi dari Indonesia

Sejarah Pembinaan dan Perkembangan
Sejarah asal Masjid Tanjung Bunga bermula dengan sebuah surau yang dibina pada 1967 berkeluasan 7.2 meter x 10.8 meter, hasil permuafakatan penduduk tempatan, namun keadaannya agak sempit apabila berlaku pertambahan penduduk.
Berkat permuafakatan penduduk, surau berkenaan dinaikkan taraf menjadi sebuah masjid pada 1977 dan keluasannya bertambah kepada 13.2 meter x 21.5 meter yang mampu memuatkan kira-kira 500 jemaah. Segala perbelanjaan diperoleh daripada sumbangan kerajaan negeri dan kutipan derma yang dibuat setiap minggu, manakala kerja pembinaan dilakukan secara gotong-royong.
Memandangkan pertambahan penduduk serta pertumbuhan taman perumahan di kawasan itu, pembinaan masjid baru dicadangkan pada tahun 1980-an. Bagaimanapun, untuk membina masjid baru, kawasan tanah yang ada amat terhad sedangkan untuk membina di kawasan masjid lama pun agak sukar kerana ia betul-betul berada di tepi jalan menghala ke Batu Feringghi yang agak sibuk.
Oleh kerana keluasan tanah yang terhad dan harga tanah yang semakin mahal di kawasan Tanjung Bunga, tercetus idea membina masjid terapung. Apabila cadangan pembinaan masjid terapung dikemukakan, kerajaan negeri bersetuju kerana ia dapat menjimatkan penggunaan tanah dan tidak perlu membuka kawasan lain yang sememangnya terhad di sini.
Kerja-kerja pembinaan masjid ini telah dimulakan pada 1 Oktober 2003 oleh Syarikat Pembinaan Jamil Ghani Sdn Bhd dibawah seliaan Jabatan Kerja Raya. Mengunakan 100% bahan-bahan keluaran tempatan yang berkualiti tinggi yang melibatkan sehingga 100 orang pekerja semuanya. Pembinaannya telah siapkan dua bulan lebih awal dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Kos pembinaan sekitar Rm15 juta.
Semasa tsunami melanda negeri di utara Semenanjung pada 26 Disember 2004, masjid tersebut telah hampir siap dibina namun tidak terjejas sedikitpun sedangkan banyak rumah di kawasan sekitarnya ranap sama sekali. Sebagai contoh,  Kampung Masjid yang terletak berhampiran Masjid Terapung Tanjung Bunga, hampir seluruh rumah kayu beratap zink dan nipah ranap dipukul ombak besar.
 
Masjid tersebut bukan sahaja terselamat daripada bencana tsunami tetapi juga menjadi benteng penahan ombak yang mungkin boleh mengakibatkan kemusnahan lebih teruk dialami penduduk kampung sekitar Tanjung Bunga.

Gempar! Surau Jadi <b>Tokong Di</b> Sebuah Resort <b>Di Tanjung</b> Sedili <b>...</b>

Posted: 13 Oct 2013 12:00 AM PDT

Penduduk sekitar perkampungan nelayan Sedili Besar di Kota Tinggi, gempar selepas bangunan yang didirikan di sebuah kawasan resort sebagai surau dicemari dengan upacara sembahyang agama lain.

Upacara sembahyang yang dijalankan dipercayai oleh penganut agama Buddha itu disedari seorang pengunjung resort yang ingin menunaikan solat asar petang semalam.

Ahmad Tarmizi Adnan, 45, bersama 10 ahli keluarganya yang berkunjung ke resort itu sempena cuti Hari Raya Aidilfitri terkejut sebaik sahaja tiba di bangunan tersebut selepas terdengar suara orang seperti sedang membaca mentera berserta bunyi loceng.

"Apabila saya tinjau, sekumpulan lelaki dan wanita berpakaian serba putih kelihatan sedang membuat upacara sembahyang yang diketuai seorang sami.

"Saya terus merakam upacara itu menggunakan telefon bimbit sebelum membuat laporan di Balai Polis Kuala Sedili," kata peniaga yang berasal dari Lembah Pantai, Kuala Lumpur itu.

Sementara itu, penduduk, Abd. Halim Ibrahim, 44, kesal dengan tindakan pengusaha resort tersebut yang tidak peka dengan sensitiviti masyarakat di kawasan berkenaan.

"Kita tahu bangunan tersebut dibina di tanah persendirian milik pengusaha, tetapi janganlah memperlekeh kesucian agama Islam dengan membenarkan upacara sembahyang agama lain di surau.

"Sehubungan itu, saya berharap pihak berkuasa tempatan menyiasat dan mengambil tindakan terhadap pengusaha resort tersebut," katanya.

Sementara itu, Imam II Masjid Besar Al-Muttaqin Sedili Besar, Norizan Haron, 51, mengakui kecewa kerana beliau adalah salah seorang yang menyokong dan menandatangani permohonan pengusaha tersebut mendirikan sebuah surau bagi pengunjung beragama Islam yang menginap di resort tersebut.

"Saya kecewa apabila pengusaha resort itu tidak menghargai apa yang kami berikan, sebaliknya memperlekeh agama Islam," katanya.

Dalam pada itu, tinjauan mendapati persekitaran surau berkenaan sudah dibersihkan namun pemilik atau pengusaha resort tersebut gagal dihubungi untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Mohd. Nor Rasid ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kes tersebut yang dibuat penduduk kampung berkenaan.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Incoming search terms:

Pulau Pinang : Part 4 - Mandi Laut Dan Makan2 <b>di Tanjung Bungah</b>

Posted: 22 Sep 2013 11:51 PM PDT

Hari ni pertambahan seorang lagi dalam group.. Baru sampai di Georgetown Bus Station tengah malam tadi... "Bun" - sekadar nama famous.. sila eja dalam bahasa melayu.. Di sebabkan bun ada kerje pada hari jumaat.. terpaksa bertolak lewat sket dengan bas.. tapi tak apalah terlepas aktivit Bukit Bendera jer.. sebab banyak aktiviti lagi selepas ni..
7 September - Time matahari baru nak naik.. kami geng lelaki..  tutup pintu apartment perlahan2 tak nak kasi orang perempuan tahu.. aku, bam, hadri, shaz ngan Fareez.. take a walk kat tepi pantai sambil buat sesi photography ala2 model gitu hahahaa.. actually kat depan Leisure Cove Resort ni tak di galakan sangat untuk mandi sebab dekat dengan rumah nelayan.. bak kata pak guard banyak obor-obor.. 

Sesi  Model  Bergambar di Pantai Tanjung Bungah


So dalam pukul 08:45 pagi.. lepas breakfast sandwich yang disediakan oleh kaum  ibu2  wanita.. kami semua  berlari dengan laju  bergerak dengan kereta ke kawasan pantai yang lebih mempersona untuk bermandi - manda.. destinasi pantai yang di pilih adalah di hadapan Hard Rock Hotel.. biasa lah kalau hotel mahal mesti lah pantai dia lawa kan huhuu..
Pantai kat area sini tak ada lah cantik mana.. tapi setakat nak mandi tu.. boleh laa.. air pun macam teh susu tawar.. tapi yang best nyer ombak dia yang besar.. seronok jugak layan ombak kat sini.. sekali kene  pukul tolak dengan ombak sampai ke pantai semula.. kami mandi2 dan rehat2 dekat sejam lebih..
Time nak balik ada masalah sket.. sebab tak ada tempat nak tukar pakaian.. maklumlah kami bukan guest kat hotel2 sekitar ni.. tapi somehow semua pandai pulak buat muka kering tanpa rasa bersalah.. masuk guna washroom sebuah hotel ni bersebelahan Hard Rock Hotel..  semua selamat tak kantoi hehehee.. harap lepas ni kerajaan negeri dapat buat bilik salin pakainan di pantai demi keselesaan pengunjung macam kami ni.. :D

Jom Mandi Laut.......!!!!!!!!!!!!
Kat sini lah Aizat and Aizu muncul.. diorang baru sampai Pulau Pinang.. bertolak dengan kereta Myvi Aizu dari KL subuh tadi.. on the way balik ke Leisure Cove Resort kami berhenti singgah alas perut di tepi Pantai Miami.. ada gerai rojak terbaik sebab cara makcik ni buat rojak tak kedekut nak letak bahan.. laksa penang.. dan cendol pulut beliau yang cukup memukau..



Dalam pukul 01:50 petang.. kami semua bertolak dari Leisure Cove Resort menuju sebuah destinasi baru untuk makan tengah hari.. memang salah satu aktiviti kami pada trip Pulau Pinang kali ni ialah makan dan makan dan seterusnya makan  sebab ada saka kot tu yg nak makan jer hahahaa..  dan nak di ingatkan di sini rojak, laksa dan cendol pulut tadi hanya sekadar alas perut..  quote kata-kata shazmin lagi hehehee..
Kota Lama - Fort Cornwaallis - Georgetown

Maka menu seterusnya Mee Sotong Penang dan Penang Coconut Shake Ori.. menjadi target kami.. lokasi food court bersebelahan Fort Cornwallis.. Di atas cadangan suhana, asma dan ikin.. sebab pengalaman diorang yang lepas mengatakan.. kalau makan mee sotong ni mesti teringat2 sampai seminggu sedap dia..  aku teringat pedas dia jer hahahaha..
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved