Selasa, 3 Jun 2014

di negeri pulau pinang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri pulau pinang - Google Blog Search


Cerita RSN Rayer Si Mulut Longkang Dewan Undangan <b>Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 28 May 2014 06:30 PM PDT

DEWAN Undangan Negeri Pulau Pinang mencatat sejarah minggu lalu. Untuk pertama kali ada penceroboh. Sekumpulan yang mendakwa mewakili Pemuda Umno telah menyerbu masuk ke Dewan yang mulia itu untuk cari seorang YB. Seperti yang dilaporkan media, polis telah menahan 12 orang berikutan insiden berkenaan, tetapi setelah diambil keterangan kesemuanya dibebaskan dengan jaminan polis. Masih teka-teki: apakah tindakan seterusnya?

Sehari selepas mencatat sejarah di Negeri Nasi Kandar, sekumpulan kira-kira 50 orang anggota Pemuda Umno Wilayah Persekutuan telah membuat kekecohan di ibu pejabat DAP Kuala Lumpur. Mereka mengugut akan membakar ibu pejabat berkenaan.

Setiausaha Agung parti terbesar Melayu, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menegaskan tindakan protes di ibu pejabat parti lawan itu adalah tidak beretika. Katanya, seperti dipetik media: "Tindakan tegas akan diambil. Bagi saya siapa juga yang mengadakan protes, negara ini mempunyai undang-undang, biar polis uruskan."

Semuanya gara-gara Dun DAP Seri Delima R.S.N Rayer yang mengeluarkan kata-kata "Umno celaka" ketika Dewan bersidang. Ada yang tersinggung dengan apa yang diluahkan YB berkenaan.

Kata-kata itu ternyata mengundang padah. Untuk beberapa hari punggung YB panas angkara mulutnya. Dia menerima cacian, maki-hamun bertaraf kelas A, dan ugutan melalui SMS, juga menerusi kain rentang. Takut nyawanya terancam beliau membuat laporan polis.

Walaupun didesak dan diugut, wakil rakyat berkelulusan undang-undang itu berkeras tidak akan memohon maaf. Katanya apa yang diucapkan adalah perkataan biasa, dan dia tidak bermaksud menghina Umno.

Beliau menjelaskan 'celaka' adalah istilah biasa bahasa Inggeris 'damn it'. Tetapi bercakap dalam Dewan yang mulia beliau tidak boleh menggunakan bahasa Inggeris, sebab peraturan Dewan mesti menggunakan bahasa Melayu. Terjemahan Melayu untuk istilah Inggeris itu ialah 'celaka'.

Kalau itu alasannya, saya mencadangkan YB yang tidak begitu faham dengan istilah-istilah Melayu supaya membawa kamus ketika bersidang. Apa kata bawa Kamus Dewan yang tebal dan seberat lebih dua kilogram itu? Cari istilah yang sopan dan sesuai dengan perbincangan dalam Dewan. Jangan guna bahasa kasar.

Tetapi pada hemat saya bahasa kasar telah menjadi pilihan sesetengah Ahli Yang Berhormat kita. Seperti yang dinyatakan oleh Rayer beliau pernah dipanggil dengan berbagai istilah ketika berdebat dalam Dun.

Ada wakil rakyat – kerana sakit hati, tidak dapat menahan perasaan – telah menggelar Rayer 'anak haram', 'haram jadah' dan sebagainya. Katanya itu lebih teruk dari istilah 'celaka' yang menjadi isu panas sekarang.

Orang yang prihatin dapat memerhatikan betapa parahnya sesetengah YB kita. Tidak sahaja dalam Dun, berdebat dalam Parlimen pun mereka selalu terlepas cakap. Mungkin juga sengaja, bukan terlepas.

'Celaka', 'anak haram', 'haram jadah', 'bedebah', 'monyet', 'beruk tua', malah ada macam-macam kata-kata mencarut lagi lucah dijeritkan ketika bersidang. Agaknya sesetengah wakil rakyat – Dun atau Parlimen – memang tidak tahu istilah-istilah sopan lagi beradab.

Mereka sudah terbiasa dengan budaya kotor. Kalau ada istilah sopan pun mereka lebih gemar dengan istilah dan perkataan kurang ajar. Mereka tidak berasa malu dan bersalah, sebaliknya macam bangga kerana berani mengeluarkan kata-kata kasar seperti itu.

Kalau murid sekolah dengar kata-kata seperti itu, mereka tidak percaya ia datang daripada orang-orang bergelar 'Yang Berhormat'. Macam mana orang yang dihormati boleh mengotorkan Dewan yang mulia dengan kata-kata bertaraf longkang?

Tidak cukup dengan kata-kata, setengah anggota Dewan kita mempamerkan perlakuan yang tidak senonoh. Mereka menumbuk meja, menjerit, menggunakan bahasa isyarat lucah. Teguran dan amaran Speaker langsung tidak diendahkan.

Masa sudah tiba untuk rakyat, khasnya pengundi, menilai semula wakil-wakil mereka baik di Dun mahu pun Parlimen. Ada tiga empat tahun lagi untuk melihat tingkah-laku mereka. Mana-mana yang mulut longkang, tidak kira parti, patut sekali dinyahkan pada pilihan raya akan datang. Nama pun wakil rakyat, bukan wakil samseng!

Pengkongsian semula dari Sinar Harian

09 di jelutong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di jelutong - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 15 May 2014 03:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 11 May 2014 03:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2014 03:24 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ngauman terakhir Harimau <b>Jelutong di</b> Parlimen <b>...</b> - Rakyat Marhaen

Posted: 18 Apr 2014 01:54 AM PDT

Karpal Singh dikenali kerana ucapan berapi-apinya di Dewan Rakyat sehingga membuatkannya digelar "Harimau Jelutong".

Malah, dalam penampilan terakhirnya di Parlimen, veteran politik 74 tahun itu nyata tidak mengecewakan walau berucap daripada atas kerusi roda.

"Ikut apa yang ada dalam perlembagaan. Undang-undang yang utama dalam negara ini bukan standing order. Standing order boleh disuspend-kan. Ada peruntukan. Boleh menggunakan budi bicara. Kenapa Tuan Yang di-Pertua tidak mahu menggunakan budi bicara itu?

"Ini kali yang kedua di mana kelakuan hakim-hakim ada disebut dalam Dewan yang mulia ini. I, dengan izin to move on similar motion against the chief justice, the former Chief Justice Tan Sri Zaki. Nothing happen.

"Kenapa? Adakah dewan ini takut daripada hakim-hakim? Tidak berani untuk berbahas kelakuan hakim-hakim? So apa yang saya nyatakan tadi Tuan Yang di-Pertua? Jangan main-main, jangan," katanya.


Perkara itu antara 'ngamaun' terakhir Karpal pada 10 April lalu – 36 tahun selepas beliau kali pertama melangkah ke Parlimen untuk kali pertama sebagai anggota Parlimen Jelutong.

Karpal mencelah terhadap keputusan speaker menghalau Azli Ali (PKR-Gombak) dab Hanipa Maidin (PAS-Sepang) daripada dewan, ekoran usul berhubung hakim Mahkamah Rayuan.

BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2014 03:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2014 03:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

UMNO <b>Jelutong</b> dakwa kain rentang berbaur provokasi kalimah <b>...</b>

Posted: 26 Jan 2014 02:17 AM PST

GEORGE TOWN – Pemuda UMNO Bahagian Jelutong mendakwa kain rentang berbaur provokasi berhubung kalimah Allah digantung di perkarangan beberapa buah gereja dan sebuah perhentian bas di sekitar Pulau Pinang awal hari ini.

Ketuanya Jasmin Noordin berkata, perbuatan itu bukan dilakukan oleh pihak gereja tetapi sebaliknya oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Saya percaya ada pihak tertentu yang sengaja hendak membuat provokasi supaya rusuhan kaum berlaku di Malaysia dengan menggantung kain rentang sedemikian," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini.

Difahamkan, kain rentang terbabit dengan jelas tertera ungkapan 'Allah Is Great' (Allah Maha Besar) dan "Jesus is the son of Allah' (Jesus anak lelaki Allah) dipercayai digantung di lima kawasan di sekitar negeri ini.

Jasmin berkata, pihaknya akan membuat polis terhadap perbuatan itu yang dipercayai dilakukan pada tengah malam tadi.

Katanya, beliau berjaya menurunkan kain rentang berkenaan yang terdapat di Gereja St John Britto, di Sungai Pinang kerana perbuatan sedemikian akan menghancurkan keharmonian di negara ini.

"Saya percaya kain rentang berbaur provokasi ini digantung di perkarangan lima buah gereja di negeri ini," katanya.

Tinjauan di sekitar kawasan berkenaan mendapati kain-kain rentang berkenaan telah diturunkan dan difahamkan hampir 100 penduduk Kampung Rawa, Sungai Pinang di sini berkumpul untuk melihat kain rentang terbabit sebelum ia diturunkan.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri, Hal Ehwal Penguna dan Hal Ehwal Agama Islam Datuk Abdul Malik Abul Kassim berkata beliau tidak menerima sebarang aduan berhubung perkara itu sehingga dimaklumkan oleh pihak media.

"Saya baru dapat tahu perkara tersebut dan satu siasatan segera akan dilakukan sebelum perkara yang tidak diingini berlaku," katanya. – Bernama

BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2014 03:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

60 minit bersama &#39;Harimau <b>Jelutong</b>&#39; | roketkini.com

Posted: 29 Mar 2014 12:17 AM PDT

11 Mac lalu, Hakim Datuk Azman Abdullah menjatuhkan hukuman denda RM4,000 kepada Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh, berikutan kenyataannya dalam isu rampasan kuasa kerajaan Pakatan di Perak pada 2009.

Wartawan yang tidak sempat masuk ke kamar mahkamah sabar menunggu di luar seawal jam 9.30 pagi. Kira-kira jam 1 tengah hari, beliau keluar daripada kamar, disambut jambangan bunga dan 'flash' kamera bertalu-talu. Antara kata-kata yang pertama keluar daripada mulutnya adalah:

"Saya hanya laksanakan amanah rakyat". Dan oleh kerana amanah itu, beliau menerima hukuman denda RM4,000 dan mungkin hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen.

Kata-kata yang sama turut diungkapnya ketika sesi wawancara bersama wartawan Roketkini, Aedi Asri.

Hukuman seperti gantung orang tidak berdosa: Harimau Jelutong

WIRA8926Tepat jam 5.00 petang, kami sampai ke firmanya yang masih sibuk dengan pelanggan yang duduk menunggu giliran di bangku panjang. Ada pasangan berusia 50-an, juga wanita muda, seorang diri – suasana seperti dalam klinik. Kami segera ke pejabatnya di tingkat satu.

Memahami kesibukannya sebagai peguam dan ahli politik (sebelah malam, beliau perlu hadir mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Pusat di Ibu Pejabat DAP) dan peguam, kami segera memulakan wawancara, tentunya mengenai kes mahkamahnya dan Akta Hasutan 1948.

Walaupun pada ketika itu hukuman belum dijatuhkan, beliau dengan tegas mempertahankan kenyataannya itu. Namun, pada masa sama tidak dapat mengelak daripada rasa dizalimi sistem di mana dirinya adalah 'operator' di dalamnya – sebagai peguam.

"Tentunya," katanya berhubung kesediaan untuk ke penjara. "Walaupun saya pasti apa saya katakan itu tidak punya asas langsung untuk dakwaan. Saya cuma kata Sultan Perak boleh disaman. Pada 1993, satu mahkamah khas ditubuhkan untuk Sultan dan Raja. Jadi, apa masalahnya (dengan kenyataan itu)?

"Ditimpa ketidakadilan adalah sesuatu yang teruk. Anda tahu tiada asas, namun tetap dihukum salah – seperti gantung seorang yang tidak berdosa.

"Ia berbeza jika anda melakukannya dan terpaksa berhadapan dengan akibat, namun jika sebaliknya, dan pemerintah tetap mahu anda dihukum – adakah itu undang-undang?". Ada bayang sinis dalam nadanya, mungkin sudah lali dengan kebobrokan sistem di Malaysia.

Lagipun, selaku ahli politik yang lama bergelut dengan kezaliman regim BN, yang tidak berfikir dua kali untuk melakukan apa sahaja demi mengekalkan kuasa, tentulah satu keputusan mahkamah tidak akan mengurangkan tekadnya.

"Ia mudah sahaja – sebaik anda memilih jalan ini dan menyertai peperangan, anda mesti bersedia untuk menghadapi akibat. Saya adalah Ahli Parlimen, dipilih rakyat dan itu hanyalah tugas saya untuk menjadi suara mereka.

"Ia akan jadi hari yang menyedihkan untuk DAP, jika kami takut untuk bersuara agar tidak ditimpa 'masalah'. Ia tidak memberi keuntungan kepada parti, dan negara ini," sambungnya.

WIRA9017Akta kuno dari England

Karpal bukanlah ahli politik pertama yang disabitkan mengikut akta yang disifatkannya sebagai kuno itu.

Akta itu diimport dari England ketika penjajahan British untuk menyekat asakan golongan radikal seperti Ahmad Boestamam, yang dipenjara tujuh tahun tanpa perbicaraan.

Dan nampaknya bukan yang terakhir juga, kerana janji Perdana Menteri untuk memansuhkannya pada 11 Julai 2012 sehingga kini hanya tinggal kata-kata.

Malah, jika ia benar-benar dimansuhkan, apa jaminan penggantinya, Akta Keharmonian Sosial tidak mengandungi ciri-ciri diktator yang sama – seperti Akta Keselamatan (langkah-langkah Khas) atau SOSMA yang menggantikan Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA).

Sebab itu, bagi Karpal, Akta Hasutan lebih baik dikuburkan terus, tanpa perlu diganti.

"Dengan hadirnya demokrasi, seterusnya kemerdekaan, ia seharusnya sudah tamat. Ini undang-undang 66 tahun yang lalu. Sudah lama!

"Kita tak perlukan akta baru. Mansuhkan, habis cerita. Kanun Keseksaan ada peruntukan yang cukup untuk menjaga ketenteraman awam. Semuanya tersedia di dalamnya.

"Kita langsung tidak perlukannya."

13 Mei sebagai pencetus

Rehat sekejap. Jurukamera minta pembantu Karpal, Michael mengalihkan sedikit kedudukan beliau untuk pencahayaan. Videographer pula membetulkan pembesar suara yang terlekat di baju.

Meskipun terpaksa menggunakan kerusi roda selepas kemalangan pada 2005, presence 'Harimau Jelutong' ini tidak berkurang, bicaranya yang kadang-kadang sukar ditangkap, tetap ada vitality sendiri.

Karpal mendapat gelaran 'harimau' itu selepas menjadi Ahli Parlimen selama lima penggal di sana.

Selepas selesai kerja jurukamera dan videographer, kami kembali ke tempat masing-masing. Rasa gementar untuk berhadapan sosok ini awal tadi mula berkurang. Lebih 40 tahun dalam kancah ini, 'Karpal Singh' sudah menjadi institusi.

Sebagai peguam muda, beliau menganggap undang-undang dan politik sebagai saling melengkapi. Peristiwa 13 Mei menjadi titik akhir baginya untuk terjun ke gelora politik ini sepenuhnya, dengan satu tujuan – agar ia tidak berulang lagi.

"Selepas 13 Mei 1969, saya rasakan perlu sertai parti pelbagai kaum, untuk pastikan apa yang terjadi, tidak akan berulang kembali. Saya memohon untuk masuk DAP pada akhir 1969 dan kekal di dalamnya sehingga kini."

Sehingga kini – di sebalik suara-suara – rakan atau lawan – yang memintanya bersara untuk memberi laluan kepada golongan muda.

Untuk itu, beliau ada jawapan sendiri. "Saya ingin teruskan selagi saya mampu, selagi kesihatan mengizinkan. Saya masih fikir boleh beri sumbangan, namun ada pihak di luar sana yang merasakan sudah tiba masanya saya berhenti menyumbang."

WIRA8953Jatuh bangun DAP bersama pembangkang

Beliau sangat komited dengan dasar dan ideologi parti, iaitu demokrasi sosial. Pada masa sama, kuat mendukung kerjasama parti pembangkang walaupun miliki jurang ideologi yang cukup besar, terutama PAS.

Beliau menyaksikan bagaimana kerjasama dengan parti pembangkang lain merugikan DAP, seperti pada Pilihan Raya Umum 1999. "Kubu-kubu DAP runtuh seperti 'house of cards'," katanya menjelaskan prestasi buruk DAP ketika itu.

Pada 2008, sejarah dicipta apabila buat pertama kalinya, majoriti dua per tiga yang seakan menjadi hak BN berjaya dinafikan, dan lima negeri ditadbir Pakatan Rakyat. Mula ada usaha untuk menjadikan Pakatan Rakyat sebagai gabungan yang sah, sebagaimana BN dengan 14 parti komponennya.

Beliau bagaimanapun tidak terlalu bimbang dengan koalisi secara formal, apatah lagi penggabungan antara parti. "Perlu lebih kepada isinya, bukan label," katanya.

Apa yang penting, katanya lagi, adalah usaha bagi mengeratkan lagi kerjasama antara parti, kerana itu sahaja yang mampu menggugat hegemoni BN. "Lebih luas kerjasama, lebih baik hasilnya. Ia dibuktikan sepanjang 15 tahun ini."

"Kenapa kita tidak teruskan sahaja, bukankah ia baik untuk semua parti?" katanya lagi. – Roketkini.com

BLOG PENANG: 09 <b>di jelutong</b> - Google Blog Search

Posted: 16 May 2014 03:24 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

MommY NayLi: Roti Nan Cheese + Satay sodap <b>di</b> bkt <b>jelutong</b>

Posted: 30 Apr 2014 08:30 AM PDT

Salam .....

Mlm nie mommy & daddy nayli dating mkn roti nan cheese gebu + satay daging sodap....

Mmg x menoleh mkn menikmati kesedapannya.... kedai nie kira mamak la nama kedainya MMZ Restoran terletak di bukit jelutong dkt jer dgn space u8 tue.....sekali pekena pasti dtg lagi kata ko.....

Ape lagi jom la beramai2 serbu ini kodai bab kata org nogori.....

09 di tanjung tokong - Google Blog Search

1 ulasan
URL Sumber Asal :-

09 di tanjung tokong - Google Blog Search


BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2014 01:07 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Mar 2014 01:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Feb 2014 01:18 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Oct 2013 01:39 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Oct 2013 01:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pulau Pinang : Part 4 - Mandi Laut Dan Makan2 <b>di Tanjung Bungah</b>

Posted: 22 Sep 2013 11:51 PM PDT

Hari ni pertambahan seorang lagi dalam group.. Baru sampai di Georgetown Bus Station tengah malam tadi... "Bun" - sekadar nama famous.. sila eja dalam bahasa melayu.. Di sebabkan bun ada kerje pada hari jumaat.. terpaksa bertolak lewat sket dengan bas.. tapi tak apalah terlepas aktivit Bukit Bendera jer.. sebab banyak aktiviti lagi selepas ni..
7 September - Time matahari baru nak naik.. kami geng lelaki..  tutup pintu apartment perlahan2 tak nak kasi orang perempuan tahu.. aku, bam, hadri, shaz ngan Fareez.. take a walk kat tepi pantai sambil buat sesi photography ala2 model gitu hahahaa.. actually kat depan Leisure Cove Resort ni tak di galakan sangat untuk mandi sebab dekat dengan rumah nelayan.. bak kata pak guard banyak obor-obor.. 

Sesi  Model  Bergambar di Pantai Tanjung Bungah
So dalam pukul 08:45 pagi.. lepas breakfast sandwich yang disediakan oleh kaum  ibu2  wanita.. kami semua  berlari dengan laju  bergerak dengan kereta ke kawasan pantai yang lebih mempersona untuk bermandi - manda.. destinasi pantai yang di pilih adalah di hadapan Hard Rock Hotel.. biasa lah kalau hotel mahal mesti lah pantai dia lawa kan huhuu..
Pantai kat area sini tak ada lah cantik mana.. tapi setakat nak mandi tu.. boleh laa.. air pun macam teh susu tawar.. tapi yang best nyer ombak dia yang besar.. seronok jugak layan ombak kat sini.. sekali kene  pukul tolak dengan ombak sampai ke pantai semula.. kami mandi2 dan rehat2 dekat sejam lebih..
Time nak balik ada masalah sket.. sebab tak ada tempat nak tukar pakaian.. maklumlah kami bukan guest kat hotel2 sekitar ni.. tapi somehow semua pandai pulak buat muka kering tanpa rasa bersalah.. masuk guna washroom sebuah hotel ni bersebelahan Hard Rock Hotel..  semua selamat tak kantoi hehehee.. harap lepas ni kerajaan negeri dapat buat bilik salin pakainan di pantai demi keselesaan pengunjung macam kami ni.. :D

Jom Mandi Laut.......!!!!!!!!!!!!
Kat sini lah Aizat and Aizu muncul.. diorang baru sampai Pulau Pinang.. bertolak dengan kereta Myvi Aizu dari KL subuh tadi.. on the way balik ke Leisure Cove Resort kami berhenti singgah alas perut di tepi Pantai Miami.. ada gerai rojak terbaik sebab cara makcik ni buat rojak tak kedekut nak letak bahan.. laksa penang.. dan cendol pulut beliau yang cukup memukau..
Dalam pukul 01:50 petang.. kami semua bertolak dari Leisure Cove Resort menuju sebuah destinasi baru untuk makan tengah hari.. memang salah satu aktiviti kami pada trip Pulau Pinang kali ni ialah makan dan makan dan seterusnya makan  sebab ada saka kot tu yg nak makan jer hahahaa..  dan nak di ingatkan di sini rojak, laksa dan cendol pulut tadi hanya sekadar alas perut..  quote kata-kata shazmin lagi hehehee..
Kota Lama - Fort Cornwaallis - Georgetown

Maka menu seterusnya Mee Sotong Penang dan Penang Coconut Shake Ori.. menjadi target kami.. lokasi food court bersebelahan Fort Cornwallis.. Di atas cadangan suhana, asma dan ikin.. sebab pengalaman diorang yang lepas mengatakan.. kalau makan mee sotong ni mesti teringat2 sampai seminggu sedap dia..  aku teringat pedas dia jer hahahaha..

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2013 01:20 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Sep 2013 01:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Aug 2013 01:06 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jul 2013 01:06 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BICARA PERJUANGAN: SETPOL ADUN <b>TANJUNG BUNGAH</b> <b>...</b>

Posted: 13 Jul 2013 07:03 PM PDT

Pertama kali terpandang gambar di atas, jika anda adalah lelaki tulin, anda mungkin akan terpesona dengan keayuan wajahnya.. Tetapi tahukah anda bahawa beliau adalah seorang transgender.... Apa itu TRANSGENDER...? Secara ringkasnya apa yang admin faham, transgender itu boleh jadi homoseksual, lesbian, biseksual dan sebagainya.....SIAPAKAH TRANSGENDER DI ATAS....? 

GEORGE TOWN : Setiausaha Politik kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanjung Bungah Teh Yee Cheu yang baru dilantik berharap pelantikan beliau dalam memegang jawatan itu dapat membuka jalan kepada layanan sama rata dalam komuniti transgender.

Hezreen Shaik Daud, 33, yang merupakan seorang transgender mengakui berdebar tetapi teruja pada masa yang sama apabila beliau memulakan tugas secara rasmi pada Isnin.

"Saya amat berterima kasih kepada YB kerana menawarkan kerja ini kepada saya dan saya bersedia untuk berhadapan dengan cabaran.

"Ia adalah sukar bagi kami untuk diambil bekerja di syarikat-syarikat maka saya berharap dengan pelantikan saya ini, kami dapat menunjukkan bahawa kami berupaya dalam melakukan tugas sebagaimana yang lain," katanya ketika dihubungi pada Jumaat.

Hezreen, yang pernah bertugas sebagai pegawai projek dengan Persatuan Pembangunan Kesihatan Masyarakat Pulau Pinang berkata, sesetengah syarikat enggan mengambilnya bekerja kerana mereka bimbang beliau tidak mampu untuk berada di tempat kerja yang mempunyai pekerja lelaki.

"Saya hanya meminta supaya diberikan saya peluang dan saya akan melakukan yang terbaik di tempat kerja.

"Kami memerlukan penerimaan kerana kami juga manusia. Kami mahu dilayan sama rata seperti yang lain.

"YB menawarkan saya kerja ini pada awal tahun dan sekali lagi pada bulan lepas. Beliau memperjelaskan kepada saya mengenai skop kerja dan tugas sebagai setiausaha politik membuatkan saya memahami dengan lebih jelas," kata Hezreen yang boleh bertutur dalam Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Mandarin dan Hokkien.

Bekas pelajar Sekolah Tinggi Heng Ee itu berkata, beliau telah bekerja dengan Teh untuk beberapa projek sejak beliau berada dalam persatuan itu.

Beliau merupakan pemegang Diloma dalam Teknologi Maklumat dari Informatics College. 

So.... don't judge the books by its cover....he! he! he!....

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2013 01:00 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2013 01:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jun 2013 01:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2013 01:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 17 May 2013 01:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2013 01:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2013 01:37 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

UMNO Online - Kerajaan DAP P. Pinang Arah Roboh Sekolah <b>...</b>

Posted: 20 Jul 2010 05:38 PM PDT

GEORGE TOWN 20 Julai – Kerajaan DAP Pulau Pinang mengarahkan Kementerian Pertahanan merobohkan bangunan bertingkat sekolah tentera udara yang sedang dibina di Tanjung Bungah.

Ketua Menteri Lim Guan Eng mendakwa, notis mengenainya telah dikeluarkan kerana kementerian itu menjalankan projek Sekolah Iktisas Tentera Udara (SITU) tanpa mendapat kebenaran Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

"Pada Disember tahun lalu, beberapa penduduk membuat aduan mengenai kerja memasang cerucuk besi di kawasan itu dan majlis perbandaran telah mengeluarkan notis amaran.

"Kemudian Mac lalu, majlis perbandaran sekali lagi menerima aduan bahawa kerja memasang cerucuk besi itu masih diteruskan termasuk pada cuti umum dan menghantar semula surat ke kementerian itu, memberitahu mereka mengenai keperluan untuk memohon kebenaran pembinaan.

"Kes itu turut dirujuk kepada penasihat undang-undang negeri (Datuk Faiza Zulkifli)," katanya pada sidang media di sini pada Selasa.

Kata Guan Eng, Yang Dipertua MPPP, Patahiyah Ismail sudah memaklumkan kepada kementerian itu termasuk Ketua Setiausaha, Datuk Seri Abu Bakar Abdullah pada 31 Mac lalu bahawa tindakan akan diambil jika pembinaan itu tidak dihentikan.

Beliau berkata majlis perbandaran telah menghantar notis kepada kementerian itu pada 6 Jun lalu mengikut seksyen 70 (1) Akta Jalan, Saliran dan Bangunan 1974 supaya pembinaan itu dirobohkan dalam tempoh 30 hari.

Pemeriksaan mendapati kerja pembinaan itu sudah mencecah empat tingkat. Ketinggian bangunan itu tidak diketahui memandangkan pelan tidak dihantar kepada majlis perbandaran.

Guan Eng menyalahkan Pegawai Kemajuan Negeri, Nik Ali Nik Yunus kerana gagal berbuat sesuatu walaupun berulang kali dimaklumkan mengenai masalah itu.

"Memandangkan Nik Ali tidak melakukan tugasnya iaitu memantau projek itu, kami terpaksa menghubungi kementerian kerana ia melibatkan tanah persekutuan," katanya. – MStar/MediaUMNO

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jan 2013 01:38 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Review Flamingo Hotel by the Beach, <b>Tanjung Bungah</b> Penang | KL <b>...</b>

Posted: 01 Dec 2012 11:26 AM PST

Percutian ke Pulau Pinang kali ini membawa kami ke Flamingo Hotel by the Beach yang terletak di Tanjung Bungah. Kedudukan hotel ini yang terletak di tepi pantai membuatkan percutian kali ini lebih santai sambil menikmati keindahan pantai di Pulau Pinang. Selain lokasinya di tepi pantai, Flamingo Hotel juga terletak berdekatan dengan Batu Ferringhi iaitu lebih kurang 7km atau 15 minit perjalanan dengan kereta. Selain itu, antara tempat-tempat menarik yang boleh dilawati di sekitar atau berdekatan dengan Hotel Flamingo Penang ialah Toy Museum (300m), Gurney Drive (6km), Pasar Chowrasta (9km), Nasi Kandar Line Clear (9km), Nasi Kandar Beratur (10km), Georgetown Heritage Sites (10km), Fort Cornwallis dan Padang Kota Lama (10km), Komtar (10km), Chew Jetty (11km), Bukit Bendera (13km) dan Penang Butterfly Farm (14km).

Setibanya kami di sana, urusan check-in berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah. Kami telah menempah bilik deluxe seaview yang mempunyai pemandangan cantik Selat Melaka.

Lobi Hotel Flamingo Penang

Pemandangan indah Selat Melaka yang dapat dilihat melalui bilik deluxe seaview kami.
Deluxe Seaview Flamingo Hotel

Bilik deluxe seaview ini dilengkapkan dengan katil twin, internet WIFI dan televisyen LCD. Biliknya juga adalah agak luas mengikut standard kami. Bilik deluxe ini telah dihias dengan menggunakan konsep moden. Katilnya juga agak besar dan selesa. Biliknya juga tidak menggunakan carpet, sebaliknya menggunakan tiles. Walaupon mungkin sedikit sejuk lantainya tetapi dapat menghindar bau karpet yang busuk.

Bedroom Hotel Flamingo

LCD TV Flamingo Hotel Penang

Bilik deluxe seaview ini turut disertakan dengan sarapan untuk 2 orang dewasa. Disebabkan musim cuti sekolah, restoran waktu sarapan pagi agak padat dengan ramai orang menyebabkan ada makanan yang telah habis dan lambat untuk diisi semula. Anda mungkin perlu menunggu untuk mendapatkan meja sekiranya anda turun lewat untuk sarapan.

Selain itu, Hotel Flamingo turut dilengkapkan dengan sebuah kolam renang yang besar.

Hotel Flamingo

Kolam Renang Flamingo Hotel Pulau Pinang

Swimming pool at Hotel Flamingo Penang

Hotel Flamingo Outdoor

Sekiranya anda tidak berminat dengan kolam renang anda boleh berjalan-jalan di pantai yang terletak bersebelahan dengan hotel. Pantainya bersih dan cantik. Selain itu turut disediakan kerusi rehat untuk pengunjung hotel berehat sambil menikmati pemandangan pantai.

Beach at Flamingo Hotel Penang

Pantai Hotel Flamingo Penang

Di lobi hotel turut disediakan lounge untuk pengunjung hotel berehat sambil menikmati makanan ringan dan minuman.

Lounge Hotel Flamingo

Kemudahan parking turut disediakan untuk tetamu hotel.

Flamingo Hotel By The Beach Penang

Harga bilik deluxe seaview adalah RM328++ pada musim cuti sekolah. Untuk harga terkini anda boleh semak di laman web Flamingo Hotel atau laman web tempahan hotel seperti Agoda dan Booking.com. Harga biliknya nampak macam agak mahal tetapi realitinya itulah harga hotel di Pulau Pinang semasa cuti sekolah. Sekiranya anda inginkan harga yang murah, anda perlu bercuti di luar peak season.

Keseluruhannya hotel ini sesuai sekiranya anda inginkan bilik yang luas dan berdekatan dengan pantai. Harganya juga lebih murah jika dibandingkan dengan hotel di Batu Ferringhi. Lokasinya juga strategik kerana terletak di tengah-tengah antara Batu Ferringhi dan Georgetown. Sekiranya anda ingin ke pasar malam Batu Ferringhi anda cuma perlu memandu kereta ke sana yang mungkin mengambil masa 15 minit sekiranya jalan tidak sesak. Banyak kemudahan tempat letak kereta disediakan di sana. Bagi yang ingin mencari makanan di luar, anda memerlukan kereta kerana tidak banyak kedai makanan yang berada dalam walking distance dari hotel. Walaubagaimanapon, sekiranya anda datang menggunakan kereta, anda boleh memandu ke bandar Georgetown lebih kurang 15 minit untuk menikmati nasi kandar dan sup yang boleh didapati dengan mudah di Pulau Pinang.

 
Flamingo Hotel by the Beach
Jalan Tanjung Bungah
11200 Tanjung Bungah, Penang, Malaysia

Telephone 604 8927 111

Koordinat GPS: U 5.466549 T 100.288555

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About

Terima kasih kerana membaca blog ini. KL Urbanite merupakan blog peribadi dan disini anda boleh mendapatkan pelbagai maklumat berguna seperti review makanan, destinasi pelancongan menarik, tips dan pelbagai berita terkini mengenai pelancaran produk di Malaysia.

Invite kami untuk membuat liputan tentang restoran anda, hotel anda, destinasi pelancongan dan produk anda. Anda boleh menghubungi saya melalui email atau laman sosial di bawah. Bagi yang tidak mahu terlepas entri terbaru kami anda boleh mengikuti atau Like kami di laman facebook KL Urbanite.

Masjid Terapung,<b>Tanjung Bungah</b>,Pulau Pinang | Detik Detik Indah <b>...</b>

Posted: 13 May 2013 09:00 PM PDT

Masjid Terapung Tanjung Bungah telah dirasmikan oleh bekas
Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 16 Mac 2007.

Kedudukannya yang strategik iaitu dalam perjalanan 
menuju ke Batu Feringghi menjadikan masjid berkenaan 
sebagai tempat persinggahan di kalangan pelancong 
bukan sahaja untuk solat malah bagi merehatkan minda.
Keadaannya yang terapung atas permukaan air laut 
sejauh kira-kira 300 meter dari pantai cukup unik dan indah dipandang 
Masjid dua tingkat yang mampu memuatkan 1,500 jemaah itu
 dan dibina di atas lot 254, 265, 266, 308 dan 643 Mukim 18, 
di tepi pantai Tanjung Bunga
dilengkapi ruang sembahyang utama, 
ruang sembahyang wanita, 
tempat mengambil wuduk lelaki dan wanita 
serta bilik menguruskan jenazah.

Keunikan masjid terapung diperkukuhkan lagi
dengan menara azan setinggi tujuh tingkat
yang dihiasi dengan ukiran kayu jati
 dan seni khat kaligrafi dari Indonesia.

Peristiwa tsunami yang melanda negeri 
di utara Semenanjung pada 26 Disember 2004,
 membuktikan masjid ini kukuh 
apabila pembinaannya tidak sedikit pun terjejas 
walaupun banyak rumah di kawasan 
sekitarnya ranap sama sekali.

<b>TANJUNG BUNGAH</b> - AzmanShah

Posted: 21 Jan 2013 04:50 AM PST

Masjid Terapung – <b>Tanjong Bungah</b> | DrPlaces

Posted: 25 May 2013 08:28 PM PDT

Tanjung Bungah atau Tanjong Bunga terletak di pinggir bandar Pulau Pinang,  di bahagian utara Pulau Pinang. Ia merupakan salah satu kawasan pinggir bandar dalam perjalanan ke Batu Ferringhi. Terdapat banyak hotel yang yang menawarkan harga yang lebih murah berbanding hotel-hotel yang terdapat di Batu Ferringhi.

Salah satu tarikan pelancong di Tanjung Bungah adalah Masjid Terapung, yang dibina dengan kos sebanyak 15 juta ringgit Malaysia dan siap pada tahun 2005. Disamping itu, Muzium Mainan Pulau Pinang merupakan tarikan pelancong yang lain, dimana disini terdapat banyak alat permainan dipamerkan kepada para pengunjung.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini kawasan itu telah menyaksikan pembangunan yang pesat, dengan pembinaan pangsapuri dan kondominium. Tanjung Bungah telah menjadi tempat kegemaran bagi warga asing untuk menetap di kerana kedudukannya yang dekat dengan kemudahan pendidikan di Sekolah Antarabangsa Dalat dan tempat-tempat rekreasi, dan juga kerana kedudukannya yang dekat dengan  Batu Ferringhi dan Gurney Drive.

Tanjung Bungah adalah sebuah lembah sejauh 1.5 km dan 4 km panjang diapit oleh bukit-bukau di sebelah barat, selatan dan timur, dan laut di utara. Bukit yang menghala ke timur dikenali sebagai Pearl Hill atau Mount Erskine setinggi 194 meter, manakala bukit yang menghala ke selatan menuju ke Bukit Bendera.

Lokasi GPS

5.47N 100.27E

Attractions

BICARA PERJUANGAN: SETPOL ADUN <b>TANJUNG BUNGAH</b> <b>...</b>

Posted: 13 Jul 2013 07:03 PM PDT

Pertama kali terpandang gambar di atas, jika anda adalah lelaki tulin, anda mungkin akan terpesona dengan keayuan wajahnya.. Tetapi tahukah anda bahawa beliau adalah seorang transgender.... Apa itu TRANSGENDER...? Secara ringkasnya apa yang admin faham, transgender itu boleh jadi homoseksual, lesbian, biseksual dan sebagainya.....SIAPAKAH TRANSGENDER DI ATAS....? 

GEORGE TOWN : Setiausaha Politik kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanjung Bungah Teh Yee Cheu yang baru dilantik berharap pelantikan beliau dalam memegang jawatan itu dapat membuka jalan kepada layanan sama rata dalam komuniti transgender.

Hezreen Shaik Daud, 33, yang merupakan seorang transgender mengakui berdebar tetapi teruja pada masa yang sama apabila beliau memulakan tugas secara rasmi pada Isnin.

"Saya amat berterima kasih kepada YB kerana menawarkan kerja ini kepada saya dan saya bersedia untuk berhadapan dengan cabaran.

"Ia adalah sukar bagi kami untuk diambil bekerja di syarikat-syarikat maka saya berharap dengan pelantikan saya ini, kami dapat menunjukkan bahawa kami berupaya dalam melakukan tugas sebagaimana yang lain," katanya ketika dihubungi pada Jumaat.

Hezreen, yang pernah bertugas sebagai pegawai projek dengan Persatuan Pembangunan Kesihatan Masyarakat Pulau Pinang berkata, sesetengah syarikat enggan mengambilnya bekerja kerana mereka bimbang beliau tidak mampu untuk berada di tempat kerja yang mempunyai pekerja lelaki.

"Saya hanya meminta supaya diberikan saya peluang dan saya akan melakukan yang terbaik di tempat kerja.

"Kami memerlukan penerimaan kerana kami juga manusia. Kami mahu dilayan sama rata seperti yang lain.

"YB menawarkan saya kerja ini pada awal tahun dan sekali lagi pada bulan lepas. Beliau memperjelaskan kepada saya mengenai skop kerja dan tugas sebagai setiausaha politik membuatkan saya memahami dengan lebih jelas," kata Hezreen yang boleh bertutur dalam Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Mandarin dan Hokkien.

Bekas pelajar Sekolah Tinggi Heng Ee itu berkata, beliau telah bekerja dengan Teh untuk beberapa projek sejak beliau berada dalam persatuan itu.

Beliau merupakan pemegang Diloma dalam Teknologi Maklumat dari Informatics College. 

So.... don't judge the books by its cover....he! he! he!....

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Mar 2014 01:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Feb 2014 01:37 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jan 2014 01:02 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung bungah</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jan 2014 01:54 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Nak makan apa <b>di</b> Astaka Hillside / medan selera <b>Tanjung Bungah</b>

Posted: 06 Jan 2014 10:10 PM PST

Kalau bercuti ke Penang dan menginap sekitar Tanjung Bungah atau Batu Feringhi, sekadar nak makan malam simple2..boleh pergi Astaka Hillside ni atau pun nama lain nya medan selera Tanjung Bungah. It's located opposite Copthorne Hotel. Boleh jalan kaki je kalau dari hotel tu...but have to cross the road.

My favourite kalau pegi sana beli jus buah. Amra/kedondong asam boi. Sangat fresh! Depan astaka tu ada few fruit stalls juga. Macam hari tu, we all beli buah mata kucing dan rambutan. Masa zaman 10 tahun yang lepas pun (masa we all duduk penang) selalu makan nasi goreng ayam kat situ...maka that day kira ulang sejarah la...lupa pulak stall nombor berapa. Tapi boleh tanya dekat abang jual jus tu. Dia sure recommend yang paling femes.


Post ni bersangkutan dengan cerita percutian sekeluarga 4 hari 3 malam ke Penang pada penghujung tahun 2013 yang lalu boleh baca di sini. Sebelum check-in Hydro Hotel, kita tapau food dulu dekat astaka ni. Sebab, pada sebelah malam nya kids kena tinggal ..whereas Mami dan Dedi ada plan for candle light dinner. Tunggguuu for the next update!

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2014 01:21 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 01:29 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jan 2014 01:10 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Dec 2013 01:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Destinasi Cuti-cutiku ... Masjid Terapung <b>Tanjung Bungah</b>

Posted: 14 Dec 2013 03:05 AM PST



Daripada Masjid Diraja Ubudiah Kuala Kangsar kami terus menuju ke Pulau Pinang melalui Lebuhraya PLUS dan menaiki feri Pulau Pinang. Petang itu kami sampai di Terminal Feri Butterworth keadaan tidak sesak sangat. Jadi kami menunggu lebihkurang sepuluh minit sahaja dah dapat naik ke atas feri.
Memang sudah lama aku tidak menaiki feri Pulau Pinang dan aku pun sebenarnya dah lama tak datang ke Pulau Pinang. Aku tidak menggunakan Jambatan Pulau Pinang kerana aku akan terus pergi ke kawasan Tanjung Bungah, jadi lebih mudah menaiki feri sahaja. Maklumlah, itulah saja jalan yang aku tahu, kalau guna jalan lain mungkin aku sesat, akhirnya nanti pimai pimai tangtu!. Gambar atas kiri ... feri Pulau Pinang yang tidak pernah berubah dari dulu hingga sekarang dan masih setia membawa penumpang berulang-alik dari Butterworth ke Pulau Pinang dan sebaliknya. Gambar atas kanan ... keadaan didalam feri petang itu agak tenang tetapi berangin.
Turun daripada Terminal Feri Raja Tun Uda Goerge Town, aku terus memandu ke arah Jalan Pengkalan Weld. Aku membelok ke kanan ke Jalan Pengkalan Weld dan memandu terus sampai disatu bulatan yang terdapat menara jam ditengahnya (gambar kiri), aku mengambil jalan terus ke Jalan Lebuh Light. Dari situ aku memandu melalui Jalan Lebuh Farquhar, Jalan Penang, Jalan Burmah, Jalan Pangkur, Jalan Kelawei dan terus hingga sampai ke persimpangan Bagan Jermal. Salepas lampu isyarat bertukar hijau, aku memandu terus ke Jalan Tanjung Tokong, sehingga sampai ke Jalan Tanjung Bungah dan terus memandu hingga akhirnya kami sampai ke Masjid Terapung Tanjung Bungah di sebelah kanan jalan.
Gambar atas kiri ... papan tanda Masjid Terapung Tanjung Bungah. Gambar atas kanan ... pandangan hadapan MTTB.
Aku agak terkilan kerana semasa aku sampai di masjid tersebut, air sedang surut, jadi masjid tersebut tidak kelihatan saperti terapung. Menurut penduduk tempatan air akan pasang sekitar jam 1.00 pagi. Jadi aku tidak dapat untuk merakam gambar masjid tersebut yang dalam keadaan terapung.
Untuk tidak mengecewakan diriku sendiri aku sempat juga mendapatkan gambar masjid yang dalam keadaan terapung (gambar kiri) ... pemandangannya memang cukup indah.
Masjid dua tingkat yang mampu memuatkan 1,500 jemaah itu dan dibina di atas lot 254, 265, 266, 308 dan 643 Mukim 18, Daerah Timur Laut iaitu di kawasan Parlimen Bukit Bendera, Pulau Pinang. Terletak di tepi pantai Tanjung Bunga dilengkapi ruang sembahyang utama, ruang sembahyang wanita, tempat mengambil wuduk lelaki dan wanita serta bilik menguruskan jenazah.
Ruang mihrab yang dihias cantik menggunakan jubin dinding yang beraneka corak (gambar atas kiri). Mimbar masjid juga ditempah khas menggunakan kayu berkualiti tinggi serta berukir kaligafi jawi serta berkubah kecil (gambar atas kanan)
Ruang solat yang boleh memuatkan 1,500 jemaah, lantainya dikemasi dengan permaidani berkualiti tinggi dilengkapi dengan kipas bertiang bagi keselesaan para Jemaah.
Silingnya juga dihias indah dengan berbagai corak yang menakjubkan.
Masjid Terapung Tanjung Bungah telah siap dibina dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Perasmian masjid tersebut telah dilakukan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 16 Mac 2007.
Masjid tersebut juga bersebelahan dengan perumahan pangsapuri yang menempatkan mangsa-mangsa tsunami 2004. Kedudukan yang strategik iaitu ditepi jalan menuju ke Batu Feringghi menjadikan masjid berkenaan sebagai tempat persinggahan di kalangan pelancong bukan sahaja untuk solat malah bagi merehatkan minda. Keadaannya yang terapung semasa air laut pasang sejauh kira-kira 100 meter dari pantai cukup unik dan indah dipandang oleh sesiapa sahaja.
Masjid Terapung Tanjung Bunga turut menyerlah dengan seni bina mengagumkan hasil gabungan seni bina tempatan dan Asia Barat terutama Turki dengan kubah pula berbentuk aerodinamik, sesuai dengan persekitaran lautan. Keunikan masjid terapung diperkukuhkan lagi dengan menara setinggi tujuh tingkat yang dihiasi dengan ukiran kayu jati dan seni khat kaligrafi dari Indonesia

Sejarah Pembinaan dan Perkembangan
Sejarah asal Masjid Tanjung Bunga bermula dengan sebuah surau yang dibina pada 1967 berkeluasan 7.2 meter x 10.8 meter, hasil permuafakatan penduduk tempatan, namun keadaannya agak sempit apabila berlaku pertambahan penduduk.
Berkat permuafakatan penduduk, surau berkenaan dinaikkan taraf menjadi sebuah masjid pada 1977 dan keluasannya bertambah kepada 13.2 meter x 21.5 meter yang mampu memuatkan kira-kira 500 jemaah. Segala perbelanjaan diperoleh daripada sumbangan kerajaan negeri dan kutipan derma yang dibuat setiap minggu, manakala kerja pembinaan dilakukan secara gotong-royong.
Memandangkan pertambahan penduduk serta pertumbuhan taman perumahan di kawasan itu, pembinaan masjid baru dicadangkan pada tahun 1980-an. Bagaimanapun, untuk membina masjid baru, kawasan tanah yang ada amat terhad sedangkan untuk membina di kawasan masjid lama pun agak sukar kerana ia betul-betul berada di tepi jalan menghala ke Batu Feringghi yang agak sibuk.
Oleh kerana keluasan tanah yang terhad dan harga tanah yang semakin mahal di kawasan Tanjung Bunga, tercetus idea membina masjid terapung. Apabila cadangan pembinaan masjid terapung dikemukakan, kerajaan negeri bersetuju kerana ia dapat menjimatkan penggunaan tanah dan tidak perlu membuka kawasan lain yang sememangnya terhad di sini.
Kerja-kerja pembinaan masjid ini telah dimulakan pada 1 Oktober 2003 oleh Syarikat Pembinaan Jamil Ghani Sdn Bhd dibawah seliaan Jabatan Kerja Raya. Mengunakan 100% bahan-bahan keluaran tempatan yang berkualiti tinggi yang melibatkan sehingga 100 orang pekerja semuanya. Pembinaannya telah siapkan dua bulan lebih awal dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada 19 Januari 2005. Kos pembinaan sekitar Rm15 juta.
Semasa tsunami melanda negeri di utara Semenanjung pada 26 Disember 2004, masjid tersebut telah hampir siap dibina namun tidak terjejas sedikitpun sedangkan banyak rumah di kawasan sekitarnya ranap sama sekali. Sebagai contoh,  Kampung Masjid yang terletak berhampiran Masjid Terapung Tanjung Bunga, hampir seluruh rumah kayu beratap zink dan nipah ranap dipukul ombak besar.
 
Masjid tersebut bukan sahaja terselamat daripada bencana tsunami tetapi juga menjadi benteng penahan ombak yang mungkin boleh mengakibatkan kemusnahan lebih teruk dialami penduduk kampung sekitar Tanjung Bunga.

Gempar! Surau Jadi <b>Tokong Di</b> Sebuah Resort <b>Di Tanjung</b> Sedili <b>...</b>

Posted: 13 Oct 2013 12:00 AM PDT

Penduduk sekitar perkampungan nelayan Sedili Besar di Kota Tinggi, gempar selepas bangunan yang didirikan di sebuah kawasan resort sebagai surau dicemari dengan upacara sembahyang agama lain.

Upacara sembahyang yang dijalankan dipercayai oleh penganut agama Buddha itu disedari seorang pengunjung resort yang ingin menunaikan solat asar petang semalam.

Ahmad Tarmizi Adnan, 45, bersama 10 ahli keluarganya yang berkunjung ke resort itu sempena cuti Hari Raya Aidilfitri terkejut sebaik sahaja tiba di bangunan tersebut selepas terdengar suara orang seperti sedang membaca mentera berserta bunyi loceng.

"Apabila saya tinjau, sekumpulan lelaki dan wanita berpakaian serba putih kelihatan sedang membuat upacara sembahyang yang diketuai seorang sami.

"Saya terus merakam upacara itu menggunakan telefon bimbit sebelum membuat laporan di Balai Polis Kuala Sedili," kata peniaga yang berasal dari Lembah Pantai, Kuala Lumpur itu.

Sementara itu, penduduk, Abd. Halim Ibrahim, 44, kesal dengan tindakan pengusaha resort tersebut yang tidak peka dengan sensitiviti masyarakat di kawasan berkenaan.

"Kita tahu bangunan tersebut dibina di tanah persendirian milik pengusaha, tetapi janganlah memperlekeh kesucian agama Islam dengan membenarkan upacara sembahyang agama lain di surau.

"Sehubungan itu, saya berharap pihak berkuasa tempatan menyiasat dan mengambil tindakan terhadap pengusaha resort tersebut," katanya.

Sementara itu, Imam II Masjid Besar Al-Muttaqin Sedili Besar, Norizan Haron, 51, mengakui kecewa kerana beliau adalah salah seorang yang menyokong dan menandatangani permohonan pengusaha tersebut mendirikan sebuah surau bagi pengunjung beragama Islam yang menginap di resort tersebut.

"Saya kecewa apabila pengusaha resort itu tidak menghargai apa yang kami berikan, sebaliknya memperlekeh agama Islam," katanya.

Dalam pada itu, tinjauan mendapati persekitaran surau berkenaan sudah dibersihkan namun pemilik atau pengusaha resort tersebut gagal dihubungi untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Mohd. Nor Rasid ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kes tersebut yang dibuat penduduk kampung berkenaan.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Incoming search terms:

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Oct 2013 01:07 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Surau <b>Tanjung</b> Sutera Resort dijadikan <b>tokong</b> cetus kemarahan <b>...</b>

Posted: 11 Aug 2013 09:11 PM PDT

KUALA LUMPUR — Tindakan sekumpulan penganut Buddha mengadakan upacara meditasi di ruangan solat  surau di Tanjung Sutera Resort, Kota Tinggi, Johor,  mencetus kemarahan penduduk kampung di situ.

Dua laporan polis telah dibuat oleh pelancong tempatan, Ahmad Tarmizi Adnan, 43 dan Arizalakmal Ayob, 41  berhubung insiden itu.

Dalam insiden yang berlaku pada 1.15 petang sabtu lalu, 12 orang lelaki dan wanita diiringi oleh seorang sami buddha, didakwa melakukan upacara terbabit dengan meletakkan gambar tuhan mereka dengan tujuan untuk menyembah.

Satu pertengkaran dilaporkan tercetus antara penduduk kampung yang menghalau mereka supaya keluar dari surau terbabit.

"Tujuan saya buat laporan adalah kerana rasa tidak berpuas hati dengan tindakan mereka yang seakan cubaan menghina agama islam dan membuat provokasi di tempat  beribadat untuk orang Islam," menurut Arizalakmal dalam laporannya.

"Saya dapat saksikan di dalam surau tersebut ada kelimah-kalimah dan tercatat Allah dan Muhammad. Timbul keraguan kami semua yang beragama islam bersabit kegiatan di surau tersebut, saya mewakili penganut agama Islam yang menyaksikan akitiviti keagamaan yang bercanggah itu menyarankan mana-mana pihak mengambil tindakan kegiatan sedemikian, kami rasa ini satu penghinaan kepada agama Islam," kata Ahmad Tarmizi.

Satu video selama 1 minit 17 saat, merakamkan upacara terbabit kini tersebar di Youtube.

Apa yang menjadi persoalan ialah mengapa pengurusan Tanjung Sutera Resort membenarkan kumpulan ini menggunakan surau berkenaan.

Ketika dihubungi, jurucakap tempat peranginan terbabit, Syed Ahmad Alkaff menafikan surau itu telah dijadikan tokong.

Katanya pengurusan resort itu hanya membenarkan kumpulan itu menumpang di situ.

"Tak betul. Orang tumpang dalam surau," katanya.

Namun, beliau enggan mengulas lanjut kerana sedang berdepan dengan beberapa orang anggota polis.

TERKINI ! UMNO P.PINANG BERJAYA BANTU PENIAGA MELAYU <b>...</b>

Posted: 23 Jan 2014 09:01 PM PST

Pagi ini MPPP telah membatalkan tindakan perobohan 10 gerai orang Melayu di kawasan perumahan transit Tanjung Tokong . Ia disebabkan campur tangan Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera Datuk Ahmad Islam yang berunding dengan MPPP membantu peniaga2 Melayu ini .  Jika tiada campur tangan ini , maka akan berlaku lagilah pergaduhan sesama Melayu  antara peniaga dan pengkuatkuasa disebabkan arahan kerajaan DAP

 Walaupun arahan perobohan dihentikan , tetapi notis berkenaan masih lagi berkuatkuasa dan hanya ditangguhkan sementara.

10 buah gerai berkenaan diusahkan oleh penduduk rumah panjang Tanjung Tokong dan didirikan di atas tanah UDA Land dan bukannya milik kerajaan DAP. Difahamkan alasan MPPP untuk roboh hanya kerana tidak mempunyai lesen perniagaa yang sah .

Alasan mereka tiada lesen yang sah sebenarnya boleh   dirunding dan peniaga berkenaan selepas ini boleh  memohon lesen dengan bantuan MPPP .

Persoalannya , apa agenda muslihat sebenar MPPP & kerajaan DAP terhadap peniaga Melayu di negeri ini?

Jika berniaga di tanah swasta/persendirian   , mereka cari kesalahan peniaga  melalui lesen .

Ini lah nasib peniaga Melayu seolah-olah seperti pendatang asing di negeri ditadbir regim DAP !!

BLOG PENANG: 09 <b>di tanjung tokong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Dec 2013 01:12 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-
 

BLOG PENANG

Copyright 2010 All Rights Reserved