Maxis Users! Here's a reason to make that call!

P.PINANG 12 Mac 2013: Pembinaan kilang sehenti Boon Siew Honda yang bermula sejak suku ketiga tahun 2011 kini telah siap dan beroperasi sepenuhnya. Pengeluaran sehenti bernilai RM200 juta yang bertempat di Batu Kawan, Pulau Pinang telah dirasmikan oleh Yang Berhormat Dato' Sri Mustapa bin Mohamed, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia pada 12 Mac.
Dalam lawatan yang dipandu oleh Encik Satoshi Okada, Pengarah Urusan Boon Siew Honda, beliau memperkenalkan pelbagai teknologi canggih dari luar negeri yang digunakan oleh syarikat bagi mempertingkatkan kapasiti pengeluaran di samping memastikan pengawalan kualiti yang lebih unggul. Turut serta adalah Presiden dan Ketua Pegawai Operasi Honda Motor Co., Ltd. Encik Takanobu Ito serta Pengerusi Eksekutif Kumpulan Oriental Holdings dan Pengerusi Boon Siew Honda, Dato' Seri Loh Cheng Yean.
Kilang baharu ini dibina di atas tapak seluas 23.7ha dan bersaiz lima kali lebih besar berbanding kilang Mak Mandin, Butterworth sebelum ini dengan kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 350,000 unit. Ia merupakan satu pencapaian utama dalam usaha syarikat untuk menggabungkan bahagian Pengeluaran, Penjualan, Perkhidmatan Pelanggan, Alat Ganti dan Penunggangan Selamat dalam satu lokasi bersepadu agar dapat mempertingkatkan lagi kecekapan pengurusan dan kepuasan pelanggan.
Kilang berkenaan menggunapakai sistem pengeluaran berkecekapan tinggi menerusi penggunaan teknologi terkini seperti sistem solar fotovoltan, teknologi penyalutan berkecekapan tinggi serta salutan pemedapan elektro untuk sebatian organic meruap (VOC). Proses-proses yang diperbaharui ini bukan sahaja meningkatkan lagi tahap pengeluaran malah menyumbang kepada penjimatan tenaga di samping mengurangkan tenaga manusia serta pembaziran bahan.
Sistem Solar Fotovoltan – Modul solar Fotovoltan seluas 32m2 telah dipasang pada bumbung tempat meletak kereta bagi menjana 5000kWh/setahun tenaga yang boleh diperbaharui. Teknologi solar fotovoltan canggih dari Honda Soltec Japan dapat mengurangkan penggunaan tenaga grid serta kira-kira 3.5 ton/setahun karbon dioksida – punca utama kesan rumah hijau.
Sistem solar fotovoltan ini menggunakan sel solar CIGS (Kumprum, Indium, Galium, Selenium) dengan ketebalan 2 hingga 3 μm, iaitu kira-kira 1/40 ketebalan sehelai rambut. Maka ia menggunakan bahan mentah yang kurang untuk penghasilan, namun ia mampu menjana tenaga yang lebih stabil sepanjang hari untuk kegunaan tenaga secara am di kilang baharu.

Pengecatan Senapang Kembar – Dibangunkan oleh Jepun dan dipertingkatkan oleh kilang motosikal Honda luar negara, teknologi Senapang Kembar ini adalah satu-satunya di dunia yang digunakan untuk pengeluaran motosikal. Apabila digabungkan dengan Proses Pengecatan Berputar, ketebalan cat 3μ boleh dicapai berbanding 8μ menggunakan operasi manual, manakala keberkesanan pengecatan meningkat dari 15% ke 45%.
Proses Pengecatan Berputar – Melengkapi lengan robotik berkembar automatik untuk mencapai kemasan cat yang seragam dengan meminimumkan pembaziran cat di samping mengurangkan masa dan tenaga manusia yang diperlukan agar dapat meningkatkan lagi keberkesanan.
Robot Pengecat Mengikut Bentuk – Dicipta di Jepun, sistem ini mampu mengubahsuai proses mengecat secara automatik bagi penyuaipadanan bentuk produk. Justeru, ini meningkatkan keberkesanan mengecat sehingga 35% dan mengurangkan 50% daripada kos bahan-bahan berbanding dengan operasi manual.
Jig Penerimaan Enjin – Dicipta di Jepun dan pertama kali digunakan di Malaysia. Berbeza dengan jig sedia ada di mana jig perlu diganti untuk setiap kali penukaran model, sistem baharu ini dapat mengurangkan 22 saat masa pemasangan setiap unit dan RM160,000 untuk setiap model bagi mempertingkatkan lagi kecekapan operasi.
Makmal Emisi – Dilengkapi dengan sistem ukuran gas ekzos yang canggih untuk mematuhi peraturan ECE sepenuhnya. Kemudahan ini membolehkan pemeriksaan dan pengesahan tahap emisi bagi setiap unit keluaran dijalankan untuk menguji nilai CO2, memastikan kualiti penyelenggaraan dan kecekapan operasi enjin berdasarkan peraturan ECE.
Makmal ini juga memudahkan pemeriksaan dan pembaharuan sistem bekalan bahan api awal untuk pengeluaran model baharu. Dengan kerjasama antara Kilang Kumamoto Honda Motor, Thai Honda dan Honda R&D di Thailand, Boon Siew Honda kini berkemampuan untuk menjalankan analisis emisi yang terperinci dan mengesan kerosakan berdasarkan maklumat korelasi yang diterima.
Kemudahan Pemeriksaan Akhir – Pelbagai kemudahan pemeriksaan baharu telah diperkenalkan agar dapat meneliti kualiti dan kecekapan operasi unit pemasangan lengkap (CBU) dengan lebih efektif. Ini termasuk penyangga pemeriksaan, pemeriksa meter kelajuan, pemeriksa brek dan pemeriksa lampu hadapan. Tahap keselamatan operasi semasa pemeriksaan dan kejituan pemeriksaan turut dipertingkatkan dan pengesanan kerosakan juga boleh dijalankan.
Bagi menjamin standard kualiti yang unggul, kilang baharu ini turut dilengkapi dengan sebuah litar ujian sejauh 400m dan makmal emisi untuk memastikan pematuhan peraturan ECE untuk emisi gas ekzos di Malaysia. Kilang baharu ini akan terus mengeluarkan model motosikal yang sedia ada – EX5 Dream, Wave Dash, Wave 100, Wave 110, Future, PCX, Spacy dan Icon – untuk pasaran tempatan.
Dengan wujudnya kemudahan baharu canggih serta teknologi pengeluaran Honda terkini, Boon Siew Honda sedia mempertingkatkan keupayaan pemasangan model enjin kapasiti sederhana dan model nilai tambahan tinggi untuk memenuhi keperluan pelbagai segmen pasaran negara ini. Sejak pengeluaran motosikal Honda tempatan bermula pada 1969, sejumlah 4.4 juta unit telah pun dikeluarkan. Honda mengekalkan penguasaan pasaran sebanyak 47% pada tahun 2012.
Sumber : Boon Siew Honda